Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Dennis på mandag 03. august 2015, klokken 13:20
Tenkte vi kunne ha en egen tråd om effekt på Model S og generelt diskusjon om ytelse så ikke alle andre tråder sklir ut om dette. Så kan vi som er interessert i slikt holde diskusjonen her :)
Dagens situasjon av ytelse på modeller Tesla tilbyr idag har jeg lagt ved bilde av.
De som ikke er med her er utgåtte P85 og eldre 85. P85 var oppgitt til 422hk og 600nm (Eller 470hk motor power) Toppfart 210 km/t
Eldre 85 har samme effekt som dagens vanlige 85 utgave men 200 km/t i toppfart og ikke 225 km/t som de nyere har.
Som man ser under er alle modellene til Tesla oppgitt med samlet effekt utenom P85D/P90D/Ludicrous som enda bare er oppgitt med motoreffekt.
Årsaken til det er nok fordi Tesla ikke ønsker å gi et tall på hva effekten faktisk er. Siden P85D er langt unna de 700hk de først reklamerte med. Med Ludicrous speed upgrade er man nok oppe i ca 650, men enda et stykke unna de opprinnelige 700hk P85D ble så kjent for.
Hvis man leser hvor mye effekt som går ut av batteriet på en P85D fra REST API. Så kommer man fram til at det er ca 550hk.
Det blir vel som vanlig. de med P85D klager på ytelse og de uten hyller den.
Gleder meg til Ludicrous :)
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 03. august 2015, klokken 13:20
De som ikke er med her er utgåtte P85 og eldre 85. P85 var oppgitt til 422hk og 600nm (Eller 470hk motor power) Toppfart 210 km/t
Eldre 85 har samme effekt som dagens vanlige 85 utgave men 200 km/t i toppfart og ikke 225 km/t som de nyere har.
Supplerer med utgåtte S60 som vel hadde oppgitt 302 hk, og nye S70 (RWD) som har oppgitt 320 hk.
Jeg ser at dagens 85 i RWD har oppgitt 378 hk, tidligere ble den vel oppgitt til 367 hk.
Sitat fra: KristofferH på mandag 03. august 2015, klokken 14:01
Det blir vel som vanlig. de med P85D klager på ytelse og de uten hyller den.
Gleder meg til Ludicrous :)
Må være lov å stille spørsmål rundt effekten når det viser seg å ikke stemme :)
For all del de gjør masse bra og de får skryt der de fortjener det. Hadde aldri noen stilt kritiske spørsmål hadde det vært fritt fram for å påstå alt mulig.
Ble rett å slett skuffet når jeg fikk bilen når jeg jeg tok noen pådrag over 100 på hvordan den gikk, og må være lov til å mene det. Jada det er vel klaging som du sier, men når Tesla har solgt et produkt som skulle ha 700hk må det være lov til å klage når det viser seg at det i realiteten er nærmere 550 hk.
Gleder meg så klart derfor også til Ludicrous da jeg endelig får i nærheten av ytelsen som jeg hadde forventet fra dag 1 :)
Er mye bra lesestoff i denne tråden mot slutten:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/44691-P85D-691HP-should-have-an-asterisk-%2A-next-to-it-Up-to-691HP
Og den tråden kom for 4 måneder siden så er ikke noe om at man klager fordi det kom noe bedre, men legitime spørsmål rundt Tesla sin markedføring på effekt og 0-100 tider.
Alle grafer jeg har sett av Tesla på dyno har fått ca 430hk enten det har vært P85 eller P85D.
Det er sannsynligvis i stor grad begrenset av benkene sin evne til å takle høyt dreiemoment på lavt turtall.
Det er vel i så fall begrenset på grunn av dreiemoment, uavhengig av turtall. Mest sannsynlig er det vel fordi motoren ikke produserer mer kraft. Det er flere forskjellige målinger og benker som alle viser det samme. På P85D ble dreiemomentet målt til over 900Nm, men det falt så raskt nedover at den ikke oppnådde mer enn 430hk likevel.
Frem til nå trodde jeg min 85D gjorde 0-100km/t på 4,6 jeg, når skjedde det at den ble enda 0,2 sek raskere?
Sitat fra: jazzwheel på mandag 03. august 2015, klokken 14:55
Det er vel i så fall begrenset på grunn av dreiemoment, uavhengig av turtall. Mest sannsynlig er det vel fordi motoren ikke produserer mer kraft. Det er flere forskjellige målinger og benker som alle viser det samme. På P85D ble dreiemomentet målt til over 900Nm, men det falt så raskt nedover at den ikke oppnådde mer enn 430hk likevel.
De fleste Dynoer sliter med å måle P85D nøyaktig pga mange årsaker. Så de er bare å ta med en stor klype salt. Siste Dyno jeg har sett fra Finland fikk den 470hk.
Men når man ikke kan gi flat pedal fra start går det ikke å ta målingene seriøst. Har selv bremset ca 50-60 biler i benk så vet når man kan stole på tallene og ikke. Samt hva svakhetene er.
P85D er ca 15% raskere enn P85 fra 100-200 km/t så at de har lik effekt her stemmer da bare ikke.
REST API viser hvor mange kW som blir tatt fra batteriet og det viser omregnet til hk 560hk. Dette er da før tap igjennom motor/inverter, differensial osv så reel effekt ned på hjulene er nok et sted rett rundt 500hk.
Så da stemmer ca 15% raskere over 100 ganske bra med effekten.
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 03. august 2015, klokken 15:08
P85D er ca 15% raskere enn P85 fra 100-200 km/t så at de har lik effekt her stemmer da bare ikke.
Men det kan godt komme av annen giring på motor foran. P85D har sannsynligvis mer hk enn P85D i omtrent hele registeret, spesielt under 50km/t samt over 100km/t, men det betyr ikke at peak er høyere enn hva dynoen måler. Alle dynoene viser jo det samme, og 470hk er fortsatt langt unna både 700hk og 550hk
Nå har ikke jeg P85D og er mer enn fornøyd med at P85 gir mer hk enn hva Tesla oppga, men at dere med P85D syns det er ok skjønner jeg ikke. Jeg er uansett glad det ikke er jeg som argumenterer med fossilbilister om at det er alle dynoene som viser feil og ikke bilen. Slik Tesla oppgir motoreffekt nå tyder det jo på at de har målt motor foran og bak uavhengig av hverandre.
Jeg synes ikke det er ok, men det har nok kommet fram tidligere :) Er bare ikke helt med på at en dyno er fasiten.
Ja alle drive unit blir målt i benk noe man ser på how its made videoen om Tesla. Så er nok her tallet stammer fra.
Det faktum at de oppgir samlet effekt for alle modeller utenom P85D og P90D tyder på at de har noe å skjule.
Når effekt ut av batteriet er maks 420kw ifølge rest api så er det umulig at de tryller fram noe mer effekt enn hva batteriet klarer å levere før tap.
På tallene over er 85D 1,1 sekund tregere fra 0-100km/t enn P85D, men den er bare 0,8 sek tregere til 400meter.
85D er altså raskere enn P85D fra 100-180~km/t?
tallene på tesla sin side er vel ikke helt nøyaktige. 85D er vel 4.0/4.1 eller deromkring til 100. som er ca 0.8 sek tregere
som også tilsier at de er nøyaktig like raske over 100
Alt dette er vel delvis godt dokumentert via REST API
Sitat fra: Trond.Strom på mandag 03. august 2015, klokken 16:02
tallene på tesla sin side er vel ikke helt nøyaktige.
Litt sånn som måten de oppgir effekt på altså...
Sitat fra: fonberg på mandag 03. august 2015, klokken 14:18
Jeg ser at dagens 85 i RWD har oppgitt 378 hk, tidligere ble den vel oppgitt til 367 hk.
S85 var også oppgitt til 385 hk på et tidspunkt, da S85D kom var den oppgitt til 380 mener jeg å huske.
Kan også være noe med at de kanskje bare bruker rollout for P85D sin 0-100 tid.
Cookie Monster: jeg har delte meninger ang effekten. Den er på en måte der fra 0-100.. Men det sier seg selv at man ikke kan ha de samme kreftene i hele registeret. Jeg synes bilen er slapp over 100. Men jeg er vant til turbobiler. Men jeg vil aldri ha noe annet som bruksbil igjen. Dette er den eneste bilen jeg vet om som gir passasjerene midlertidig tourettes
P85D er blevet langsommere siden vi fik dem, og nej, det er ikke fordi vi har vænnet os til dem. Min er testet flere gange med vbox, og jeg kommer aldrig under 3,7 sekunder.
Samtidig kunne jeg da vi fik bilen, under insane accelerationer, tydeligt mærke at der blev tæsket noget hårdt ind i nakken. Den følelse er helt væk, bliver ikke længere svimmel, og synet sløres ikke. Savner det!
Håber at vi får kræfterne igen.
Hva målte du med vbox når bilen var ny? Og merket du endring samtidig med ny software?
Det tror jeg bare er fordi man blir fort vant med effekt. Har ikke målt den til treigere enn når bilen var ny.
Men bilen er helt klart raskest når man har på slip mode så lenge man får bra med grep
Jeg målte ikke min som ny, men en af mine teslabudddies gjorde. Han var lige under 3,2 sekunder og til sammenligning ligger han nu også på 3,8 - 4,1 sekund.
Vi fik begge biler i marts, og der skete noget lige omkring tidspunktet for opdatering i april. Jeg fejlmeldte det i første omgang tilbage i maj, så blev det en smule bedre med .239 opdateringen, og så gået lidt ned igen.
Bilen har været testet og svaret fra tesla - mundtligt - var at den var der næsten men ikke helt. De har siden ændret holdning og nu 'virker bilen som designet og uden fejl'. Men den leverer ikke
Sånn kort innpå så kjører jeg min P85+ med måleutstyr 0-100km/t på 4,3-4,4. Ingen endring etter sist oppdatering her.
Sitat fra: RonnyØ på mandag 03. august 2015, klokken 21:37
Sånn kort innpå så kjører jeg min P85+ med måleutstyr 0-100km/t på 4,3-4,4. Ingen endring etter sist oppdatering her.
Sådan er det også på min P85 - 4,3 for det meste.
Hvor ny må S85'en være for at den har toppfart på 225 km/t og ikke 200? Og "bare" 5.6 sekunder opp i 100km/t?... Kanskje jeg må slutte å yppe meg med alle BMW og AUDI rånerne som bor i området her.. Har til nå dradd lett fra dem da... Men å forsvant selvtilliten litt :-[ :P
Sitat fra: kseitzberg på mandag 03. august 2015, klokken 20:10
P85D er blevet langsommere siden vi fik dem, og nej, det er ikke fordi vi har vænnet os til dem. Min er testet flere gange med vbox, og jeg kommer aldrig under 3,7 sekunder.
Samtidig kunne jeg da vi fik bilen, under insane accelerationer, tydeligt mærke at der blev tæsket noget hårdt ind i nakken. Den følelse er helt væk, bliver ikke længere svimmel, og synet sløres ikke. Savner det!
Håber at vi får kræfterne igen.
Samme skjedde med P85 når P 85D kom opplevde mange , det ble skrevet om det her også ... Nesten slik at man funderer over om de med vilje senker effekten på den utgående toppmodellen slik at den nye skall føles mer brutal .. Det eller så har de DU problem igjen..
Sitat fra: VL på mandag 03. august 2015, klokken 23:08
Hvor ny må S85'en være for at den har toppfart på 225 km/t og ikke 200? Og "bare" 5.6 sekunder opp i 100km/t?... Kanskje jeg må slutte å yppe meg med alle BMW og AUDI rånerne som bor i området her.. Har til nå dradd lett fra dem da... Men å forsvant selvtilliten litt :-[ :P
Så lenge den er levert i 2015 skal det være den nye typen. For endringen ble vel gjort litt etter P85D ble lansert.
Sitat fra: kseitzberg på mandag 03. august 2015, klokken 21:56
Sitat fra: RonnyØ på mandag 03. august 2015, klokken 21:37
Sånn kort innpå så kjører jeg min P85+ med måleutstyr 0-100km/t på 4,3-4,4. Ingen endring etter sist oppdatering her.
Sådan er det også på min P85 - 4,3 for det meste.
Og hvis dere måler med rollout slik som p85D måles 0-100 da kommer dere ned på 3,9s....
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 03. august 2015, klokken 23:22
Sitat fra: kseitzberg på mandag 03. august 2015, klokken 20:10
P85D er blevet langsommere siden vi fik dem, og nej, det er ikke fordi vi har vænnet os til dem. Min er testet flere gange med vbox, og jeg kommer aldrig under 3,7 sekunder.
Samtidig kunne jeg da vi fik bilen, under insane accelerationer, tydeligt mærke at der blev tæsket noget hårdt ind i nakken. Den følelse er helt væk, bliver ikke længere svimmel, og synet sløres ikke. Savner det!
Håber at vi får kræfterne igen.
Samme skjedde med P85 når P 85D kom opplevde mange , det ble skrevet om det her også ... Nesten slik at man funderer over om de med vilje senker effekten på den utgående toppmodellen slik at den nye skall føles mer brutal .. Det eller så har de DU problem igjen..
Er såpass mange som har stålkontroll på hvor bra bilen yter, spesielt hvis man ser litt på TMC forumet. Så en endring på ytelse klarer nok ikke Tesla å komme unna i skjul.
Tror enda dette ligger mye i syken at man tror det er gjort en endring som begrenser effekt og da "føler" man det også. Samt at man blir veldig fort vant med effekt.
Var slik på bilen jeg hadde før også. Var over 500hk på 1450kg bil og den gikk rimelig greit. Men etter å kjørt en stund var jeg sikker på at det var noe galt og at den gikk dårligere. Men tallene viste samme effekt som før.
Beste måte å "nulstille" seg på for min del var å kjøre Toyota Corolla 1.3l med 86hk noen dager. Når jeg kjørte den andre bilen igjen etter det gikk det som et uvær igjen ;D
Sitat fra: Teslanewbie på mandag 03. august 2015, klokken 23:46
Sitat fra: kseitzberg på mandag 03. august 2015, klokken 21:56
Sitat fra: RonnyØ på mandag 03. august 2015, klokken 21:37
Sånn kort innpå så kjører jeg min P85+ med måleutstyr 0-100km/t på 4,3-4,4. Ingen endring etter sist oppdatering her.
Sådan er det også på min P85 - 4,3 for det meste.
Og hvis dere måler med rollout slik som p85D måles 0-100 da kommer dere ned på 3,9s....
Nei bare Motortrend som har klart det og de målte med rollout og 0-60 mph. Så med rollout og til 100 km/t havner man på 4.1 eller 4.2 sek.
Akkurat som Tesla sin oppgitte tid for P85D i USA er 3.1 sek på 0-60 mph og 3.3 sek i land hvor man bruker km/t
Driver å leker meg litt mellom vær oppdatering. For å teste evnt forandringer...
Dette var det jeg fikk i starten.
0-100 30cm rollout 4,051 sek 0-60mph 3,850 sek
0-100 0cm rollout 4,375 sek 0-60mph 4,198 sek
Og har brukt det som referanse... Syntes det går treigere å treigere. Men gtech måleren viser akkurat det samme...
85D
Sitat fra: Bushy på tirsdag 04. august 2015, klokken 00:00
Driver å leker meg litt mellom vær oppdatering. For å teste evnt forandringer...
Dette var det jeg fikk i starten.
0-100 30cm rollout 4,051 sek 0-60mph 3,850 sek
0-100 0cm rollout 4,375 sek 0-60mph 4,198 sek
Og har brukt det som referanse... Syntes det går treigere å treigere. Men gtech måleren viser akkurat det samme...
85D
Ja er rett å slett at man blir vant med effekten og da føles det ikke lengre som at det går like bra
Bra med tall som viser forskjellen med og uten rollout samt 0-100 km/t mot 0-60 mph :)
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 03. august 2015, klokken 23:49
Beste måte å "nulstille" seg på for min del var å kjøre Toyota Corolla 1.3l med 86hk noen dager. Når jeg kjørte den andre bilen igjen etter det gikk det som et uvær igjen ;D
Da er det intet håp for meg når P85`en begynner å føles slapp. Jeg har bare en lynrask Corolla 1.6 med 110hk å resette meg med :'(
Eller vent, her kunne det jo ligge an til snailrace. Hansken er kastet ;D
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. august 2015, klokken 07:37
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 03. august 2015, klokken 23:49
Beste måte å "nulstille" seg på for min del var å kjøre Toyota Corolla 1.3l med 86hk noen dager. Når jeg kjørte den andre bilen igjen etter det gikk det som et uvær igjen ;D
Da er det intet håp for meg når P85`en begynner å føles slapp. Jeg har bare en lynrask Corolla 1.6 med 110hk å resette meg med :'(
Eller vent, her kunne det jo ligge an til snailrace. Hansken er kastet ;D
Beste måten å "nullstille" seg er å kjøre bilen i Valet-mode i 1 uke :-)
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 04. august 2015, klokken 00:03
Bra med tall som viser forskjellen med og uten rollout samt 0-100 km/t mot 0-60 mph :)
Så hvis jeg forstår riktig dette med Rollout - så brukes dette på "dragstip" (finnes det norsk ord for dette?) for å måle kvartmil osv, og derfor bruker også "alle" amerikanske bilblad dette også på 0-60 - og siden Tesla er amerikansk, bruker dette også fra de?
Men europeiske blad og fabrikker har ikke vane for rollout?
Fant en teknisk dårlig, men informativ god videoforklaring her https://www.youtube.com/watch?v=TtLvv8399pg (https://www.youtube.com/watch?v=TtLvv8399pg)
I min søk ser jeg at mange påstår at performancebiler levert til testing hos journalister er tunet så de skal prestere bedre i bilbladene - dette gjelder også europeiske produsenter, men her fant jeg ikke dokumentasjon utover påstander. Virker likevel sannsynlig, da forbruk og co2-utslipptall påviselig manipuleres kraftig fra fabrikkene.
Ferrari har blitt tatt for juks at bilene de leverte til test ytet bedre. Vet ikke om noen andre og de fleste som feks Audi,VW,Subaru,Nissan osv ser ut til å yte det de skal også de man kjøper i butikken :)
Rollout er årsaken til at mange japanske og tyske biler får bedre 0-60 mph tider enn oppgitt fra produsent når de blir testet hos feks motortrend.
Rollout er en amerikansk greie ja, feks motortrend tester bare med rollout. Men Edmunds og caranddriver tester ikke med rollout for de ser på det som juks, noe det også er.
SitatA Few Words About Rollout
The term "rollout" might not be familiar, but it comes from the drag strip. The arrangement of the timing beams for drag racing can be confusing, primarily because the 7-inch separation between the "pre-stage" and "stage" beams is not the source of rollout. The pre-stage beam, which has no effect on timing, is only there to help drivers creep up to the starting position. Rollout comes from the 1-foot separation (11.5 inches, actually) between the point where the leading edge of a front tire "rolls in" to the final staging beam — triggering the countdown to the green light that starts the race — and the point where the trailing edge of that tire "rolls out" of that same beam, the triggering event that starts the clock. A driver skilled at "shallow staging" can therefore get almost a free foot of untimed acceleration before the clock officially starts, effectively achieving a rolling-start velocity of 3-5 mph and shaving the 0.3 second it typically takes to cover that distance off his elapsed time (ET) in the process.
We believe the use of rollout for quarter-mile timed runs is appropriate, as this test is designed to represent an optimum drag strip run that a car owner can replicate at a drag strip. In the spirit of consistency, we also follow NHRA practice when calculating quarter-mile trap speed at the end of the run. So we publish the average speed over the final 66 feet of the quarter-mile run, even though our VBOX can tell us the instantaneous speed at the end of the 1,320-foot course, which is usually faster.
On the other hand, the use of rollout with 0-60 times is inappropriate in our view. For one, 0-60-mph acceleration is not a drag-racing convention. More important, it's called ZERO to 60 mph, not 3 or 4 mph to 60 mph, which is what you get when you apply rollout. While it is tempting to use rollout in order to make 0-60 acceleration look more impressive by 0.3 second, thereby hyping both the car's performance and the apparent skill of the test driver, we think it's cheating.
http://www.edmunds.com/car-reviews/features/how-we-test-cars-and-trucks.html
Jeg kjøpte bil med utgangspunkt i 367hk. I benk gir den visstnok over 400hk.
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 04. august 2015, klokken 10:03
Men Edmunds og caranddriver tester ikke med rollout for de ser på det som juks, noe det også er.
Hvis alle driver med rollout, er det ikke juks, som har altså vært tilfelle i statene.
Men skal man sammenligne internasjonalt, må det nok presiseres om det er med eller uten rollout. Og trenden er at uten rollout er mest riktig, og kommer nok til å ta over ja. Men amerikanerne henger etter også her, på samme måte som det metriske system...?
Er forresten Tesla skrudd sammen med mm-skruer eller med tommeskruer?
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 04. august 2015, klokken 10:37
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 04. august 2015, klokken 10:03
Men Edmunds og caranddriver tester ikke med rollout for de ser på det som juks, noe det også er.
Hvis alle driver med rollout, er det ikke juks, som har altså vært tilfelle i statene.
Men skal man sammenligne internasjonalt, må det nok presiseres om det er med eller uten rollout. Og trenden er at uten rollout er mest riktig, og kommer nok til å ta over ja. Men amerikanerne henger etter også her, på samme måte som det metriske system...?
Er forresten Tesla skrudd sammen med mm-skruer eller med tommeskruer?
mm på de jeg har skrudd på.
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 04. august 2015, klokken 10:37
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 04. august 2015, klokken 10:03
Men Edmunds og caranddriver tester ikke med rollout for de ser på det som juks, noe det også er.
Hvis alle driver med rollout, er det ikke juks, som har altså vært tilfelle i statene.
Men skal man sammenligne internasjonalt, må det nok presiseres om det er med eller uten rollout. Og trenden er at uten rollout er mest riktig, og kommer nok til å ta over ja. Men amerikanerne henger etter også her, på samme måte som det metriske system...?
Er forresten Tesla skrudd sammen med mm-skruer eller med tommeskruer?
Alle driver ikke med rollout. Er bare noe som amerikanske motormagasiner driver på med, ikke noe bilprodusenter vanligvis måler på
Når det heter 0-60 mph eller 0-100 km/t er det juks å måle fra 5km/t til 100 km/t i mine øyne. De bør i det minste ha en stjerne bak tallet og som forklarer at det er målt med rollout.
Men beste er at de holder seg såpass seriøs at de oppgir faktisk 0-100 tid slik som alle andre bilprodusenter gjør.
Motortrend testet P85 0-60 på 3.9s med rollout...
http://www.autoblog.com/2012/08/27/motor-trend-tests-tesla-model-s-finds-0-60-in-3-9-sec-an/
Flere på TMC forum oppgir at P85D ikke er særlig kjappere enn p85 og 85d i hastigheter over 50mph ( ca 80 kmh)
Blir spennende å se om det blir en avklaring i dette hvorfor de angir med rollout på P85D men ikke på de andre modellene.....
FRA TMC :
2015-07-08, 12:43 PM#869 Sad
--------------------------------------------------------------------------------
The problem is dishonesty (and subsequently, misinformation via the media who of course put this 691 bhp number on headlines). And real-world performance is not only 0-60, it's acceleration across the whole spectrum of street driving speeds. For example, the most relevant time for me in everyday driving would be 40-80mph (country road => highway), and there, it's not that much better than the P85, at least not as much as 691 bhp would lead one to expect. If I had bought the P85D and realized this afterwards, I would be very angry. Luckily, this whole motor power nonsense raised the alarm bell at the outset, which made me stay with my not-so-different-at-speed P85. Of course, when the P110D comes out (assuming the battery is the bottleneck) and they publish an actually insane max power, I'll be the first to sign!
Model S - Green P85+, Pano Roof, Tech Package, Carbon Fiber Decor, Sound Studio, Twin Chargers
--------------------------------------------------------------------------------
2015-07-08, 12:53 PM#870 wk057
-------------------------------------------------------------------------------
Yeah, I've driven along side my wife (P85) a few times on the highway and we've both mashed the pedal with not much difference at all in acceleration... the P85D was still pulling ahead, but really really slowly. Definitely not +200 HP.
Noen som har prøvd linkmytesla på P85d? Jeg fikk ikke testet før jeg kvittet meg med bilen, men hadde vært artig å sett hva den får på 0-100kmt samt i kw.
Prøvde linkmytesla for første gang i dag på p85 og med 50% batteri og trc på så havner jeg på 4 forsøk mellom 4,454-4,485sek på 0-100 og 310-320kw i maks effekt, hadde da blink i trc mer eller mindre opp til 80kmt
Prøvde uten trc men nye dekk ville ikke gi feste.
Med godt feste og trc av er jeg sikker på at under 4,4 er lett
Jeg er ikke i tvil om at p85d er kjappere enn p85 i starten, men jeg kunne som tidligere nevnt, ikke merke noen forskjell ved aks i fart(80+) heller tvert i mot.
Sitat fra: D.O på tirsdag 04. august 2015, klokken 16:14
Noen som har prøvd linkmytesla på P85d? Jeg fikk ikke testet før jeg kvittet meg med bilen, men hadde vært artig å sett hva den får på 0-100kmt samt i kw.
Prøvde linkmytesla for første gang i dag på p85 og med 50% batteri og trc på så havner jeg på 4 forsøk mellom 4,454-4,485sek på 0-100 og 310-320kw i maks effekt, hadde da blink i trc mer eller mindre opp til 80kmt
Prøvde uten trc men nye dekk ville ikke gi feste.
Med godt feste og trc av er jeg sikker på at under 4,4 er lett
Jeg er ikke i tvil om at p85d er kjappere enn p85 i starten, men jeg kunne som tidligere nevnt, ikke merke noen forskjell ved aks i fart(80+) heller tvert i mot.
Artig det du skriver at du synes at P85 oppleves raskerere enn P85D i hastigheter over 80 .. Det samme slo meg når jeg kjørte P85Dn.. raskere fra 0-100 men fra 80 og oppover oppleves P85 raskere , veit ikke hva dette kan skylles på men ved BBs test mellom en P85 og en P85D på den ene youtubefilmen var P85 raskere 100-160km/h , ( P85D 100-160kmh : 5.3s vs P85 100-160kmh : 5,2s )
https://youtu.be/jgsMMis7i4o
Det er stor forskjell på å måle 0-100km/t uten rollout og 0-60mph (96km/t) med rollout, typisk nesten 0,4-5sek på tidene vi snakker. Edmunds sin 3,9sek på P85 er vel sistnevnte, men kan samtidig sammenlignes med Tesla sin egen måte å måle P85D sine 3,1sek på. Altså 0,8 sek forskjell.
Som jeg nevnte på forrig side så oppgir Tesla selv at 85D er raskere enn P85D fra 100km/t og oppover. At P85 føles rimelig lik kan kanskje være på grunn av at den veier nesten 131kg mindre?
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 04. august 2015, klokken 17:28
Som jeg nevnte på forrig side så oppgir Tesla selv at 85D er raskere enn P85D fra 100km/t og oppover. At P85 føles rimelig lik kan kanskje være på grunn av at den veier nesten 131kg mindre?
Uten pano så har man også 78kg mindre..
Sant, forskjell på D + en del utstyr og hjul kan sikkert utgjøre nærmere 250kg og det vil selvfølgelig ha mye å si. Det er vel veid inn P85'er på under 2050kg.
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 04. august 2015, klokken 16:33
Sitat fra: D.O på tirsdag 04. august 2015, klokken 16:14
Noen som har prøvd linkmytesla på P85d? Jeg fikk ikke testet før jeg kvittet meg med bilen, men hadde vært artig å sett hva den får på 0-100kmt samt i kw.
Prøvde linkmytesla for første gang i dag på p85 og med 50% batteri og trc på så havner jeg på 4 forsøk mellom 4,454-4,485sek på 0-100 og 310-320kw i maks effekt, hadde da blink i trc mer eller mindre opp til 80kmt
Prøvde uten trc men nye dekk ville ikke gi feste.
Med godt feste og trc av er jeg sikker på at under 4,4 er lett
Jeg er ikke i tvil om at p85d er kjappere enn p85 i starten, men jeg kunne som tidligere nevnt, ikke merke noen forskjell ved aks i fart(80+) heller tvert i mot.
Artig det du skriver at du synes at P85 oppleves raskerere enn P85D i hastigheter over 80 .. Det samme slo meg når jeg kjørte P85Dn.. raskere fra 0-100 men fra 80 og oppover oppleves P85 raskere , veit ikke hva dette kan skylles på men ved BBs test mellom en P85 og en P85D på den ene youtubefilmen var P85 raskere 100-160km/h , ( P85D 100-160kmh : 5.3s vs P85 100-160kmh : 5,2s )
Sammenligner man denne videoen hvor Bjørn tester P85D og ikke den andre videoen av P85D som er med full feriebil er tallene litt bedre for P85D
https://www.youtube.com/watch?v=9oWjLsxLQl8
Man ser også her at P85D er raskere en P85:
https://www.youtube.com/watch?v=JiESveWAOyI
Er forskjellen stor, nei absolutt ikke og langt fra 200hk mer. ikke i nærheten en gang. Men den er ihvertfall ikke tregere som man prøver å få fram her. Vekt har mest å si fra stillestående, i høyere hastighet har det lite å si.
Angående Linkmytesla så er ikke den 100% nøyaktig siden det er 0.3 sek forsinkelse på dataene som hentes ut. Man kan gjøre 0-100 på 3.5 sek to ganger og den ene gangen kan den vise 3.2 sek og andre gangen 3.8
På kW peaker P85D maks 420kw ved 100% SOC
At 85D er raskere i høyere hastigheter er fult mulig. Siden de små motorene er mer effektive i høy hastigheter enn den store som P85D har bak. Over 235 km/t er ihvertfall 85D raskere. Siden da henger den store motoren på P85D etter som dødvekt siden den har nådd sitt maks turtall.
Noen som har testet 85D i over 235 km/t får man også røde tall i speedometer slik som på P85D?
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 04. august 2015, klokken 17:57
At 85D er raskere i høyere hastigheter er fult mulig. Siden de små motorene er mer effektive i høy hastigheter enn den store som P85D har bak. Over 235 km/t er ihvertfall 85D raskere. Siden da henger den store motoren på P85D etter som dødvekt siden den har nådd sitt maks turtall.
Noen som har testet 85D i over 235 km/t får man også røde tall i speedometer slik som på P85D?
Hørte fra en fugl at 90D blir insane i aksellerasjon i øvre register :-) :-)
Hvis ikke 90D ikke får flere celler er jo volten lik så skal ikke være noe forskjell fra 85D. Hvis den ikke får samme batteripakke som Ludicrous noe jeg tviler på skjer med det første.
Ludicrous mode gjør P85D 20% raskere til 250 km/t så da er den ihvertfall raskere. Men virker jo nå enda mer sykt at man skal måtte betale 70 000 ekstra på toppmodellen for at den skal være raskere en modellen under og yte som bilen egentlig skulle gjort fra dag 1 ::)
Frister å sende en epost til forbrukerombudet å høre hvordan de stiller seg til markedføringen Tesla har på effekt og 0-100 tider med rollout osv. For Tesla har jo solgt oss et produkt som ikke lever opp til hva de reklamerte med på noen måte.
Tesla har jeg sendt til 2 ganger og får aldri noe svar.
Tesla gir vel uansett f i de også for de driver jo enda med den idiotiske prisen ink drivstoff besparelser som de fikk frist ut forrige måned på å fjerne.
Jeg har 85D og har fått mer effekt enn jeg skulle, så jeg er veldig fornøyd.
Men nå har vel Tesla "innrømmet" noe ved at eksisterende P85D kan oppgradere til ludicrous for halv pris?
Ludicrous er større kontaktor (rele) som kan gi 1500A i stedet for 1300A, og har vel ikke noe med 90-batteriet å gjøre...
Tror forbrukerombudet kun hadde fått seg en latter i matpausen av en slik henvendelse. ;)
P85d er en super bil, er jo latterlig kjapp og enorm på vinteren, men den manglet X-faktoren/kjøregleden som kom med p85 når jeg kjøpte den i 2013.
Men noen som har linkmytesla og kan poste bilde? Tatt på flat mark og ikke i bakke...?
Edit: gjerne fra alle modeller, ikke bare p85d.
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 04. august 2015, klokken 16:33
Sitat fra: D.O på tirsdag 04. august 2015, klokken 16:14
Noen som har prøvd linkmytesla på P85d? Jeg fikk ikke testet før jeg kvittet meg med bilen, men hadde vært artig å sett hva den får på 0-100kmt samt i kw.
Prøvde linkmytesla for første gang i dag på p85 og med 50% batteri og trc på så havner jeg på 4 forsøk mellom 4,454-4,485sek på 0-100 og 310-320kw i maks effekt, hadde da blink i trc mer eller mindre opp til 80kmt
Prøvde uten trc men nye dekk ville ikke gi feste.
Med godt feste og trc av er jeg sikker på at under 4,4 er lett
Jeg er ikke i tvil om at p85d er kjappere enn p85 i starten, men jeg kunne som tidligere nevnt, ikke merke noen forskjell ved aks i fart(80+) heller tvert i mot.
Artig det du skriver at du synes at P85 oppleves raskerere enn P85D i hastigheter over 80 .. Det samme slo meg når jeg kjørte P85Dn.. raskere fra 0-100 men fra 80 og oppover oppleves P85 raskere , veit ikke hva dette kan skylles på men ved BBs test mellom en P85 og en P85D på den ene youtubefilmen var P85 raskere 100-160km/h , ( P85D 100-160kmh : 5.3s vs P85 100-160kmh : 5,2s )
https://youtu.be/jgsMMis7i4o
Her har jo P85D motbakke mens P85 kjører på flat vei...
Sitat fra: D.O på tirsdag 04. august 2015, klokken 18:16
Tror forbrukerombudet kun hadde fått seg en latter i matpausen av en slik henvendelse. ;)
P85d er en super bil, er jo latterlig kjapp og enorm på vinteren, men den manglet X-faktoren/kjøregleden som kom med p85 når jeg kjøpte den i 2013.
Det er mye mulig :P Men er jo uansett ikke riktig markedføring, er faktisk en ganske vesentlig forskjell på 0-100 på 3.3 og 3.6 sek i denne klassen av biler.
Mye mulig 3.3 sek er oppnåelig da, det er i isåfall veldig bra :)
550hk stemmer bra med at det maks er 420kW som vises som maks i Rest API og på måler i bilen.
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 04. august 2015, klokken 19:22
550hk stemmer bra med at det maks er 420kW som vises som maks i Rest API og på måler i bilen.
Siden de måler det samme effekt på dyno på P85D og P85 viser da P85 550hk fra API'et også eller er P85 mer effektiv til å omdanne batterieffekt til hjula?
Igjen, ingen av dynoene som ligger ute viser riktig. For det første er det ulik utveksling på motor foran og bak.
De fleste dynoer på markedet idag vil bare vise effekten fra motoren hvor det ble mest effekt altså den bak. Fordi de er ikke laget for å måle effekt på en bil med ulik effekt foran og bak.
Feks en Dynapack nav rulle kan ikke måle i det hele tatt siden motoren bak får for høyt moment pga utvekslingen som er (De er laget for å benke biler i giret som er nærmest 1:1) Og ikke Tesla sin bakmotor som er 9.71:1. Blir som å dra en vanlig bil i 1 giret noe som heller ikke funker hvis det er litt motor i den ;)
Man har heller ingen valg der hvor man kan velge en annen utveksling på motoren foran. Er bare et valg og da blir det regnet ut feil også der.
Så REST API eller på måleren i bilen viser hvor mange kW som går ut av batteriet. Men så er det litt tap ned til hjula som på alle andre biler. P85 viser vel rett over 320kw der så stemmer bra med effekten Tesla har oppgitt til den før de helt på slutten surra med motoreffekt der å.
Kan man ikke bare benke først foran, så bak og deretter finne maks samlet effekt ved forskjellige hastigheter? Dvs ikke benke som 4wd, men heller to runder som 2wd.
Det tror jeg bilen liker dårlig når et av hjul settene ikke går rundt :P
Men finnes noen løsninger der for slike nav ruller. Som kan spinne hjulene som ikke blir benket i lik hastighet.
Det er fordi mange nyere biler som feks Mercedes ikke lar seg benke selv om den bare er rwd når hjulene foran ikke går i samme hastighet. Siden systemene i bilen blir forvirret og hjelper ikke å skru av esp, tc osv.
Har en kamerat som akkurat fikk ny nav rulle for noen dager siden. Ikke fått satt den opp enda, men den fungerer ganske likt som dynapack bare at den er fra Land and sea Dynomite. Dynapack har jeg prøvd Tesla i uten at det funker. Men får ta en titt på når har får den opp siden det er den jeg skal leie til mine mappe jobber framover :)
Her ser dere den harde sannheten at P85D langt i fra er raskest når den ikke får kjørt fra 0. Når vi tar 50-250 ser vi at flere biler med bensinmotor og langt lavere antall hk er betydelig raskere:
Fordelen til elbilen er ingen girkasse og maks moment fra starten av. Bensinbiler er raskere i høye hastigheter. Min V8 på bare 420hk er betydelig raskere enn Model S P85D i hastigheter fra 180 og oppover. Når jeg ser på ytelsesvideoer er Model S P85D daff som en 200-250hk bil over 220km/t.
https://m.youtube.com/watch?v=ABic0vQtgwc
https://m.youtube.com/watch?v=r9MnsFBXl-c
(http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2008/11/11-9-08-captain_obvious.jpg)
Sitat fra: BensinV8 på tirsdag 04. august 2015, klokken 21:43
Her ser dere den harde sannheten at P85D langt i fra er raskest når den ikke får kjørt fra 0. Når vi tar 50-250 ser vi at flere biler med bensinmotor og langt lavere antall hk er betydelig raskere:
https://www.youtube.com/watch?v=8itC3UD0_0c
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 04. august 2015, klokken 20:00
Igjen, ingen av dynoene som ligger ute viser riktig. For det første er det ulik utveksling på motor foran og bak.
Samtidig så beviser det vel, siden det er fast utveksling, at bilen ikke kan gi 700hk på noe gitt tidspunkt? Benkene som er vist på det amerikanske forumet ser ut til å plukke oppe godt over 900Nm på lavt turtall. Har vi noe data på hvilke turtall eller hastighet den trekker 550hk som API'et forteller?
Merker stor forskjell i effekt hvis man har kjørt en stund. Lader fult. Gir dekkene litt varme og så insane... Kan ikke sammenlignes med å ta bilen ifra en varm garasje. Eller små kjøre litt. Ladet fult en varm dag for litt siden. Hadde kjørt en del før jeg ladet også. Da akselererte det så mye bedre enn vanlig at jeg ble litt lang i masken selv. Så har det veldig mye å si hvor kjapt man trykker pedalen i bunn. At enkelte her ikke klarer å komme ned på 3.4 etc forstår jeg ikke. La oss andre teste bilen litt :)
Sitat fra: KristofferH på onsdag 05. august 2015, klokken 00:51
Så har det veldig mye å si hvor kjapt man trykker pedalen i bunn. At enkelte her ikke klarer å komme ned på 3.4 etc forstår jeg ikke.
Hva måler du med??
Sitat fra: KristofferH på onsdag 05. august 2015, klokken 00:51
Merker stor forskjell i effekt hvis man har kjørt en stund. Lader fult. Gir dekkene litt varme og så insane... Kan ikke sammenlignes med å ta bilen ifra en varm garasje. Eller små kjøre litt. Ladet fult en varm dag for litt siden. Hadde kjørt en del før jeg ladet også. Da akselererte det så mye bedre enn vanlig at jeg ble litt lang i masken selv. Så har det veldig mye å si hvor kjapt man trykker pedalen i bunn. At enkelte her ikke klarer å komme ned på 3.4 etc forstår jeg ikke. La oss andre teste bilen litt :)
Jeg opplever en type Launch controll, bilen må stå i stillestående og pedalen må stampes i bunn. Dekkene spinner heller ikke som når jeg presser pedalen gradvis..
(http://sd.keepcalm-o-matic.co.uk/i/keep-calm-and-put-the-pedal-to-the-metal-6.png)
I går kjørte jeg fra Porsche nummer 2 siden jeg har fått P85D. Flere av de i Oslo vest, men de fleste kjører som gamle gubber pakket inn i en livsfarlig sardinboks laget av nypolert platina. Vi dro på litt ved første lyskryss, og ved det andre var han veldig "klar" med et lurt smil. Folk flest virker ikke å ha fått med seg hvor raske Tesla egentlig er.
Han ønsket (heller) ikke å kjøre særlig over fartsgrensene, så vi fikk aldri vite om han ville tatt meg igjen.
Men brølet var jo hørbart bak der. Han fikk nok mer oppmerksomhet enn meg. Dog litt usikker på om dette var en av de situasjonene han opplevde oppmerksomheten som bra? ;D
Diskusjonene her er jo en fin trøst for fossil-hodene. Hva om vi hadde vært på motorveien og startet på akkurat 80km/t? Eller hva om han hadde hatt en Bugatti.....eller en dragbil? Hva om....hvis....dersom....osv. :)
Der er gang i tråden på TMC:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/44691-P85D-691HP-should-have-an-asterisk-*-next-to-it-Up-to-691HP/page103
Nå tror jeg Tesla har innsett at noe ikke stemmer med 1/4 mile tallene de oppga for P85D. For nå har de fjernet at P85D gjør 1/4 mile på 11.7 sek (selv om det er der den faktisk ligger)
Hvis 85D gjør 1/4 mile på 12.5 sek og P85D på 11.7 sek så er enten 85D raskere enn P85D over 100 eller så stemmer ikke 0-100 tallene til Tesla. Jeg tipper på at det er 0-100 tallene til Tesla som ikke stemmer siden de er med rollout. Så faktisk 0-100 tid er 3.6 sek som også stemmer mye bedre med tester som er gjort fra 0-100 uten bruk av rollout juks.
Før og etter bilde under.
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 04. august 2015, klokken 17:57
At 85D er raskere i høyere hastigheter er fult mulig. Siden de små motorene er mer effektive i høy hastigheter enn den store som P85D har bak. Over 235 km/t er ihvertfall 85D raskere. Siden da henger den store motoren på P85D etter som dødvekt siden den har nådd sitt maks turtall.
Noen som har testet 85D i over 235 km/t får man også røde tall i speedometer slik som på P85D?
85D for også røde tall over 235 km/. Testet det selv på autobahnen nå i sommer.