Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Tekniske spørsmål => Kjøretips => Emne startet av: El rayo på torsdag 10. desember 2009, klokken 21:58
En bussjåfør fortalte meg i kveld at han hadde presset en dame i en rød Peugeot 106 El av veien i dag mellom Asker og Oslo. "Unnskyldningen" var at han ikke så den. Han kommer til å gjøre det samme igjen med elbiler som kjører under 80 km/t i bussfila og ikke kommer seg unna. Det var umulig å få fornuft inn i skallen på denne yrkessjåføren.
Stakkars mann som ikke har fått seg noen utdannelse, men er nødt for å sitte bak et ratt hele livet.
På min "side" av oslo(dvs kollektivfeltet fra Gjelleråsen, til Sinsenkrysset) har jeg aldri opplevd å være til hinder bak busser, snarere ligget bak bussene og "dytta". Så tror ikke det er en felles oppfatning, heldigvis.
Forøvrig kan han gjerne komme og dytte meg av veien. Skal jeg gledelig sørge for at han aldri får sitte bak et bussratt igjen ;)
Det er meget beklagelig å se at El rayo har kostet på seg selv så lite utdannelse at han ikke vet at en bussjåfør selv må koste sin utdannelse og prisen i dag er på mange titusener. I tilegg har de så lav lønn at Norge mangler flere tusen bussjåfører i dag.
Vi må være forsiktige med å se ned på yrkesgrupper som gjør en meget viktig samfunnsoppgave, og de aller aller fleste gjør dette på en meget utmerket måte. Desverre er det som i alle yrkesgrupper enkeltindivider som skiller seg ut på en uheldig måte. Heldigvis kan politiet brukes for å luke ut disse fra trafikken. Verre er det når en lege gjør grove tabber.........
Tjoa. Er 18, og tok C for 25.000,- ila sommerferien. Så SÅ vanskelig er det ikke(jeg er kun en oppkjøring ifra D, men da må jeg bli 21 først)
Selv går jeg på Arkitekthøyskolen.
Sitat fra: Lynet på fredag 11. desember 2009, klokken 10:28
Vi må være forsiktige med å se ned på yrkesgrupper som gjør en meget viktig samfunnsoppgave, og de aller aller fleste gjør dette på en meget utmerket måte. Desverre er det som i alle yrkesgrupper enkeltindivider som skiller seg ut på en uheldig måte.
Det var ikke meningen å henge ut en hel yrkesgruppe og jeg beklager hvis det ble oppfattet slik. Jfr første ordet i første innlegg.
Selv fikk jeg C og D samt E (tilhenger) på alle grupper mens jeg var på rekruttskolen. Praksis var 9 timer á 45 minutter i en liten Scania 80. Må fornyes hver 10. år med lege-erklæring (kontrollerer synet og sjekker at jeg kan klemme rundt håndleddet til legen innen ett sekund etter at han sier "nå"). Det eneste jeg måtte betale selv var noen hundre kroner i oppkjøringsgebyr. At det koster titusener i dag er irrelevant. Det eneste jeg trenger i tillegg for å frakte mennesker er et løyve.
Jeg hadde en yrkesutdannelse før jeg ble innkalt til obligatorisk førstegangstjeneste.
Kjører ofte mosseveien inn til Oslo i rushet, og kjenner ikke igjen problemstillingen. Har jeg en buss bak meg, svinger jeg inn i køen litt tidlig, og slipper bussen frem.
Denne sjåføren tror jeg er et enkelttilfelle, og burde av flere grunner slutte med offentlig transport. Redusert syn, feil mentalitet og oppfatning av trafikkbildet.
Der hvor det er bussfil er det ofte redusert hastighet, og hvordan han kan forlange at elbiler skal kjøre fortere enn fartsgrensen virker snodig.
Konklusjon, si fra til selskapet han kjører for, så løses problemet fort.
Hvis ikke vil han snart slutte å kjøre uansett. Vanskelig å kjøre buss i trefrakk.
Dessverre kan bussjåførens frustrasjon forstås, men reaksjonen kan selvsagt ikke forsvares.
Kjører selv Asker-Oslo hver dag, og nå i vinter med sterk kulde er det nok av elbiler som holder maks 50 km/t i bakkene i 80 og 90-sonen fra Asker.
Det er selvsagt uhyggelig frustrerende for yrkessjåførene som har ruter som skal overholdes og som blir kjeftet på av passasjerer som står og venter og fryser på holdeplassene....
Konklusjon: Selv om vi med elbiler har lov til å kjøre i kollektivfeltet plikter vi å sørge for at trafikken flyter best mulig. Hvis du har en bil som sinker andre, så la være å kjøre der eller i det minste flytt deg!
Nå kommer det sikkert kommentarer av typen "folk må ikke ha det så travelt, hva spiller ett minutt ekstra for noen rolle?"
Vel, ett minutt for deg, men det hoper seg fort opp (køteori...)
Selv hadde jeg ikke turt å kjøre Buddy eller Reva i 50 km/t på motorvei med fartsgrense 90, men hver sin lyst! Gjør det gjerne for min del, men fortsetter vi å hindre kollektivtrafikken i elbilene våre så blir gleden av kollektivfeltet kortvarig for elbilens del dessverre.
Mvh John
Jeg er totalt uenig i at man skal flytte seg når det kommer en buss eller taxi bak i kollektivfeltet!
For det første er det upraktisk, fordi man må jo tilnærmet stoppe og vente på en åpning i venstrefeltet før man får sluppet bussen eller drosja forbi uansett. For det andre er det lov for elbiler å kjøre i kollektivfeltet, og det er forbudt å ligge for nærme bilen foran. Det er IKKE elbilen som bryter loven ved å kjøre i 50 km/t i 90-sona, det er kjøretøyet bak som ligger for nærme.
Selv blir jeg så forbannet av rumpekjørere at jeg fint kan finne på å kjøre enda saktere i affekt.
Det virker som det er en overvekt av elbilførere på dette forumet som synes det er riktig å slippe rumpekjørerne forbi. Jeg fatter det ikke!
Til sist vil jeg si at elbilen selvfølgelig kommer til å miste fordelene sine, også kollektivfelttilgangen, når det blir for mange av dem. Ikke fordi vi kjører lovlig sakte i kollektivfeltet. No pun intended.
Om noen burde "tas", så er det bussene og drosjene som kjører trafikkfarlig nærme bilen foran!
Trafikkreglene sier vel klart og tydelig at man ikke skal være til hinder for øvrig trafikk, holde til siden og om nødvendig stanse for å slippe forbi. Hva vet vel vi om hvilken grunn andre har til å ha det litt travelt? Har selv hatt det travelt med fødende samboer i bilen - heldigvis uten at noen lekte trafikkpoliti og gjorde sitt for å forsinke meg.
Rumpekjørere er irriterende, men hvis man ligger (langt) under fartsgrensen så er det forståelig. Jeg bor selv i et fergefylke, så jeg vet godt hvordan et minutt fort kan bli både en halvtime og tre dersom man havner bak noen som ikke skal rekke ferga.
Å ikke ha motor til å holde fartsgrensa (eller lyst til å kjøre fartsgrensa for den del) er en ærlig sak, men ingen unnskyldning for å påtvinge andre ditt tidsskjema! Ved å "hevde sin rett" på denne måten gjør man bare elbilistene en bjørnetjeneste.
Jeg blir oppgitt over det jeg opplever som et forsøk på å legitimere trafikkfarlig rumpekjøring. Det er IKKE greit å kjøre for tett inntil bilen foran SAMME HVOR SAKTE DEN KJØRER, punktum.
Cra, ikke bland inn det å være til hinder og rumpekjøring. Jeg kan umulig tenke meg at du mener at man skal anta at alle som vil kjøre fortere enn deg har en fødende samboer i bilen. Jeg sa for øvrig selv at jeg kan reagere i affekt, og "affekt" betyr at man selv handler galt fordi man er sint. Det er like galt av meg å kjøre saktere fordi jeg har en rumpekjører bak meg, som det er av rumpekjøreren å kjøre for nærme.
Som tidligere trikkefører i Oslo vet jeg svært godt hvordan det er å ligge bak trafikk som kjører saktere enn det jeg har lyst til å kjøre, og som dermed forsinker meg og passasjerene mine, og hvordan det er å bli kraftig forsinket på grunn av "trafikk som er til hinder" (les: feilparkerte biler). Det falt meg aldri inn å rettferdiggjøre å ligge trafikkfarlig nærme bilen foran selv om den kjørte ulovlig i kollektivfeltet i Prinsens gate, for eksempel. Det er sinnsykt irriterende, ja, det har jeg selv kjent på kroppen. Men jeg gjentar, jeg finner meg ikke i å ha en buss eller drosje i rumpa fordi de vil kjøre fortere enn meg.
Du mener at jeg gjør elbilen en bjørnetjeneste ved ikke å slippe dem forbi; Jeg mener du/dere gjør samfunnet en bjørnetjeneste ved å akseptere farlig trafikkadferd.
Helt enig, (1) det er mange busser eller taxier som tror det er fri fart i kollektivfeltet. (2) Når det er lite trafikk og farten i de andre kjørefeltene går over maksimalt tillatt fartsgrense benytter jeg ofte kollektivfeltet som en "safe haven". Da er det selvfølgelig mange busser eller taxier som føler behov for å svinge inn i kollektivfeltet rett bak meg for å demonstrere. (3) Når det er stille stående kø mener jeg at det er helt uforsvarlig med hensyn til andres og egen sikkerhet å ligge i mer enn 60 km/t i kollektivfeltet.
/tom
Sitat fra: svedman på mandag 15. februar 2010, klokken 11:50
Det er IKKE greit å kjøre for tett inntil bilen foran SAMME HVOR SAKTE DEN KJØRER, punktum.
Selvsagt ikke. Så vidt jeg vet vil avstand <3 sek medføre advarsel, avstand < 2 sek medfører bot (eller allerede på under 3 sek?), og avstand <1 sek medfører inndragning av førerkort. Paradoksalt nok er det visstnok "tryggere" å ha en bil helt på fangeren enn nesten, siden forskjellen i hastighet mellom de to ikke rekker å bli så stor ved kort avstand, og man får mer en "press" a'la tilhenger enn en smell fra en med mye høyere hastighet.
På generelt grunnlag så var det ikke meningen å gi inntrykk av at runpekjøring er OK; thvert imot, jeg finner det like irriterende som alle andre å ha noen på slepekroken, og selvsagt er det farlig. Ei jeg kjenner ble påkjørt bakfra seinest i helga da hun måtte bråbremse for noen som løp over veien.
Sitat fra: svedman på mandag 15. februar 2010, klokken 11:50
Du mener at jeg gjør elbilen en bjørnetjeneste ved ikke å slippe dem forbi; Jeg mener du/dere gjør samfunnet en bjørnetjeneste ved å akseptere farlig trafikkadferd.
Det er ikke snakk om å akseptere farlig adferd, men hva kan man gjøre for å løse opp slike situasjoner? Slik jeg ser det vil i alle fall ikke å sette ned farten medføre annet enn at sinnet til den bak eskalerer, og evt. situasjonen like så.
Jeg skjønner dilemmaet med å skulle flytte seg fra et felt der det går i 50 (men de som kommer bak vil kjøre 80) inn i et felt som kanskje går i 20-30, men kan ikke på noen måte se at å senke farten ytterligere fører noe godt med seg.
Når det gjelder fart i stillestående kø er jeg enig med tom; for stor hastighetsforskjell mellom kø og kollektivfelt kan være farlig. Det har vel vært nevnt et par eksempler i forumet her at brukere har opplevd at noe hiver seg ut i kollektivfeltet uten å se om det kommer noen der.
Grensen for å få tilsnakk eller bot er ved mindre enn et sekund
Et sekund ved 50 km time er 14 meter, da er det plass til 3 småbiler i mellom!
Tviler på om noen får bot før det er vesentlig mindre enn et sekund!
Kjør et sekund bak forankjørende med elbil, og du kommer stadig lengre bak i køen pga forbkjøringer.
Sitat fra: cra på mandag 15. februar 2010, klokken 14:04
Når det gjelder fart i stillestående kø er jeg enig med tom; for stor hastighetsforskjell mellom kø og kollektivfelt kan være farlig. Det har vel vært nevnt et par eksempler i forumet her at brukere har opplevd at noe hiver seg ut i kollektivfeltet uten å se om det kommer noen der.
Oh, yeah. Been there, done that. Har også opplevd å bli presset av busser i kollektivfeltet selv om jeg ligger i over 80...
Det hadde vært kjekt å komme i dialog med kollektivselskapene for å få luftet hva begge sider mener er akseptabel oppførsel i kollektivfeltet.
;-D Hans
Sitat fra: svedman på mandag 15. februar 2010, klokken 11:50
Jeg blir oppgitt over det jeg opplever som et forsøk på å legitimere trafikkfarlig rumpekjøring. Det er IKKE greit å kjøre for tett inntil bilen foran SAMME HVOR SAKTE DEN KJØRER, punktum.
Cra, ikke bland inn det å være til hinder og rumpekjøring. Jeg kan umulig tenke meg at du mener at man skal anta at alle som vil kjøre fortere enn deg har en fødende samboer i bilen. Jeg sa for øvrig selv at jeg kan reagere i affekt, og "affekt" betyr at man selv handler galt fordi man er sint. Det er like galt av meg å kjøre saktere fordi jeg har en rumpekjører bak meg, som det er av rumpekjøreren å kjøre for nærme.
Dette er en ugyldig motsetning. Hverken å ligge for nær kjøretøyet foran eller å sinke trafikken er ok. Å argumentere for å tillate sinkekjøring ved å angripe rumpekjøring henger ikke på greip.
Dersom man sinker trafikken, spesielt dersom man kjører vesentlig under fartsgrensen, bør man slippe andre kjøretøy forbi. Uavhengig av om man kjører i kollektivfeltet eller annen vei. Det er imidlertid ingen unnskyldning for å ligge farlig nær kjøretøyet som sinker trafikken.
Sitat fra: ilmyggo på mandag 15. februar 2010, klokken 15:23
Dersom man sinker trafikken, spesielt dersom man kjører vesentlig under fartsgrensen, bør man slippe andre kjøretøy forbi. Uavhengig av om man kjører i kollektivfeltet eller annen vei. Det er imidlertid ingen unnskyldning for å ligge farlig nær kjøretøyet som sinker trafikken.
Det var vel opprinnelig akkurat dette jeg mente, selv om jeg nok formulerte det no klønete, ja.
Det blir litt som å navigere mellomsunnmørsalpene her på sommertid, bak dansker med campingvogn. Greit nok at de vil nyte en natur de ikke er vant med (og at bilen kanskje ikke er vant med oppoverbakker), men sving da heller til side og nyt utsikten OG få litt frisk luft, og la oss som ser disse fjellene hver dag slippe forbi. :)
Sitat fra: svedman på mandag 15. februar 2010, klokken 11:06
Til sist vil jeg si at elbilen selvfølgelig kommer til å miste fordelene sine, også kollektivfelttilgangen, når det blir for mange av dem. Ikke fordi vi kjører lovlig sakte i kollektivfeltet. No pun intended.
Om noen burde "tas", så er det bussene og drosjene som kjører trafikkfarlig nærme bilen foran!
Fordelene forsvinner nok raskere om mange busselskaper klager på at de ikke holder ruta på grunn av elbiler i 50km/h i 90 sone. Jeg tror heller ikke de som sitter på bussen setter særlig pris på ekstra forsinkelser, og kanske mister overgangsbussen.
Men rompekjøring er selvfølgelig fulstendig uakseptabelt.
Sitat fra: Griffel på mandag 15. februar 2010, klokken 21:22
Fordelene forsvinner nok raskere om mange busselskaper klager på at de ikke holder ruta på grunn av elbiler i 50km/h i 90 sone. Jeg tror heller ikke de som sitter på bussen setter særlig pris på ekstra forsinkelser, og kanske mister overgangsbussen.
Nja, det er for tiden miljøfartsgrense på 60 km/t mellom Oslo og Lysaker, men allikevel blir jeg presset bakfra av bussene når jeg ligger i 70 i kollektivfeltet og køen går i 30-40. Hvordan er det med fartsgrensene, gjelder de ikke for kollektivtrafikken?
;-D Hans
Jeg er glad for at det nå kommer frem at vi i det minste er enige om at rumpekjøring er uakseptabelt. Det var godt å se.
Jeg er fortsatt uenig i at man skal drive og legge seg ut og inn av kollektivfeltet til stadighet for å slippe forbi busser og drosjer, men jeg har lyst til å understreke at jeg er helt enig i at det er galt å eskalere situasjonen ved å provosere tilbake. Jeg bare er ærlig og sier at det hender jeg blir så sint på trafikkfarlig kjøring at jeg reagerer i affekt. Men det er selvsagt galt, og kan være like trafikkfarlig.
Det beste er å vise hensyn også overfor de som kjører aggressivt. Husk at vi er på lag med busser og taxier!
Tenk også på at det kanskje sitter en Stortingspolitiker i bussen eller taxien bak deg ...
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 16. februar 2010, klokken 17:26
Tenk også på at det kanskje sitter en Stortingspolitiker i bussen eller taxien bak deg ...
... og holder seg fast så godt han kan!
;-D Hans
Jeg kjører daglig Asker-Oslo-Asker på E18 med EL bil eller MC. Jeg har de fleste førerkortklassene, og kjører tidvis alle klasser, og mener jeg har en viss forståelse for de forskjellige kjøretøygruppenes synspunkter. Jeg har hatt obligatorisk glattkjøring for lastebil og buss. Det var en skremmende opplevelse med tanke på bremselengde og reaksjonstid. Hvis du kun ser ".OLV.." eller "..ANI." i bakspeilet så har du en "nær døden" opplevelse! Bremser du brått da, har bussen kjørt igjennom bilen din før mannen med ljåen bak deg har fått noen effekt i bremsesystemet. Ingen vits i å risikere livet for en av disse gutta - da er det bedre å stå litt i kø... Hvis du skal legge deg inn i køen eller i en SOS lomme, sett på blinklys i god tid før du bremser forsiktig ned, - og følg med i bakspeilet! Det beste er kanskje å akselerere, kjøre fortere, bruke mer strøm og heller etterlade litt på jobben!
Det farligste er å kjøre MC i kollektivfeltet. En MC er det ingen som "ser" eller tar hensyn til. Og fordi ingen "ser" oss, oppfattes det som vi alltid kommer "ulovlig fort" bakfra. - Kjører alltid med fullt lys på dagtid for å bli sett. Bedre med en irritert "blendet" bilist enn en "blind". Har hatt mange stygge nesten ulykker i kollektivfeltet på MC med folk som bråbestemmer seg for å bli kollektivreisende.
- Ja det finns en del idioter på MC, det finns det i biler, EL biler, Taxi og busser også. Når flere idoter treffer på hverandre samtidig går det ofte dårlig. Jo større du er, jo mindre er du selv utsatt, jo mindre du er desto mer utsatt er du.
Anbefaler på det sterkeste at vi i EL bil følger godt med i bakspeilet, og tar hensyn til og planlegger manøvrene ut fra det som skjer bak oss også. Hjelper ikke å ha retten på sin side hvis neste biltur blir med blålys eller kors på taket. - Ikke tro at andre har forståelse for vårt kjøremønster for å spare strøm og batterier eller våre bilers manglende motorkraft og aksellerasjon. Jeg er enig i at 80-90 km/t kan være alt for fort i kollektivfeltet når det er kø i feltene til venstre, men kjører du ikke fortere enn 50-60 burde du heller ligge i køen sammen med alle andre.
- Har bestilt følgende tekst til bakruta: "EL-bil: Motor 30HK - kjører så fort jeg kan, sorry..."
Sitat fra: EL-Piano på tirsdag 02. mars 2010, klokken 00:00... Jeg er enig i at 80-90 km/t kan være alt for fort i kollektivfeltet når det er kø i feltene til venstre, men kjører du ikke fortere enn 50-60 burde du heller ligge i køen sammen med alle andre.
- Har bestilt følgende tekst til bakruta: "EL-bil: Motor 30HK - kjører så fort jeg kan, sorry..."
Ikke enig. Når det er stillestående kø i feltet til venstre for meg så kjører jeg skjelden fortere enn 50-60. Alt fortere er uforsvarlig. Jeg har hatt nok av nesten-ulykker der folk har blitt leie av å stå i kø og kastet seg inn i kollektivfeltet like foran meg. Sist her igår ettermiddag på vei ned Oslo-tunnellen østgående hvor jeg kom i 55 i nedover bakken og fikk omlag 15 m å stoppe helt på. Det klarte jeg selvfølgelig ikke, men akkurat der er det et ekstra avsperret felt til venstre jeg fikk slengt bilen over i. Hvis ikke hadde både Tupper og jeg vært toast.
I min "buss og togperiode" i januar når Tupper var på spa hos Robort (eletrolux) i Stavanger, så hadde jeg i et tilfelle gleden av å kjøre buss 31E på samme strekning med en komplett idiot bak rattet. Jeg stod rett bak sjåføren og holdt meg fast så godt jeg kunne sammen med 100+ passasjerer som gjorde det samme. Idiot-sjåføren hadde to modi, full gass eller full brems, og akselererte alt bussen klarte i kollektivfeltet helt til han tok igjen en lastebil i venstre felt, bremset det han kunne for å kunne smyge forbi, deretter full gass. Det ble første og siste gang jeg tok buss på den strekningen på en stund. Folk gikk over ende og hylte og skrek uten at sjåføren lot seg affektere av dette. Dette var heller ikke en sjåfør med førerkort fra Karachi...
;-D Hans
Det blir helt feil om en skal føle seg utrygg på bakenforkjørende busser eller lastebiler.
De har plikt å kjøre på en forsvarlig måte, og kunne bremse på 1/3 av strekningen de ser, akkurat som alle andre. Om det betyr at de må redusere farten sin så må de bare det.
I Tyskland finnes regler for hvor fort en kan passere en stillestående kø. Tror det er snakk om ca 20 km / t.
At en teoretisk i samme land kan passere indre felt i opp til 200 km / t høyere hastighet enn ytre blir nok berammet av reglene for farlig kjøring, og en ville nok blitt tilsnakket om en forsøkte toppfarten på en Bugatti mens der var annen trafikk på samme strekning.
Hans sin reduksjon av hastighet til 60 km/t forbi stillestående kø i fossilfeltet er et eksempel alle burde følge. Og da i enda større grad kjøretøy med ekstra lang bremsestrekning.
Som kjørlæreren min sa da jeg kjørte opp på vogntog: Helt bortkastet å bremse ned til 40 km/t når du kjører forbi buss på holdeplass. Da er det bedre å holde 70 km/t, og drepe de som dukker opp foran bussen, fremfor å lemleste dem med 40 km/t.
(Selv i 40 km/t greier du ikke å stoppe!)
Den samme kjørelæreren har "lært opp" mange bussjåfører i Oslo, og ser den samme taktikken her.
Holder du 90 km/t med buss i kollektivfeltet når en "tulling" legger seg ut, er sjansen større for å drepe.
Og, hvorfor er det ingen som hiver seg ut i kollektivfeltet som bruker blinklys ?
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 02. mars 2010, klokken 14:13
Og, hvorfor er det ingen som hiver seg ut i kollektivfeltet som bruker blinklys ?
Er det noen som bruker blinklys mer da? Trodde det hadde gått av moten. ;D
;-D Hans
For meg kan det se ut som om moderne (gjerne dyre og store) biler ikke har fungerende blinklys...
Synd å betale så mye for en bil med feil...
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. mars 2010, klokken 11:15
De har plikt å kjøre på en forsvarlig måte, og kunne bremse på 1/3 av strekningen de ser, akkurat som alle andre. Om det betyr at de må redusere farten sin så må de bare det.
Det hjelper så lite å ha rett hvis du havner under torva eller i beste fall må bytte EL bil med EL rullestol (...mister man medlemskapet i Norstart da...?). Kardemommeby er et eventyr, lover og regler er til for å brytes. Innleggene her forteller jo at flere av disse folka har fått feil jobb. Det er de samme folka som sikkert skriker høyest om at El-bilene hindrer dem i jobben.
Hvis en av oss i EL bil blir drept av en buss, så er det ikke bare tragisk, det er vi som kommer til å miste rettighetene til å bruke kollektivfeltet, ikke bussene. Kan høres ut som om buss-sjåfører i startinnlegget var villig til å "ordne opp" i dette...
Vi får lov til å bruke kollektivfeltet på nåde, så lenge det ikke blir for mange av oss. Vi skal IKKE provosere, eller la oss provosere av busser og taxi. Ta vare på ditt eget liv og helse, ikke sats på at buss-sjåfører bak deg bryr seg noe om deg!
Alle farlige hendelser bør bli klaget inn for buss- og taxiselskap på en saklig måte. Helst med dokumentasjon, vitner etc.
Kanskje noen her på forumet er skrivedyktige nok til å lage et forslag til en mal som alle kan bruke i slike tilfeller. Kanskje vi skulle loggføre alle klager her på forumet???
Hvis det skal opprettes en slik "klagemur" er det et par ting som er viktig for dokumentasjonen:
Tid og sted, rutenummeret som står på bussen, og retningen hvis bussruten går begge veier på traseen.
Da er det mulig for sentralen å finne føreren, og tro meg, de er ikke interessert å ha sjåfører som eier veien.
Forøvrig er vi tjent med å ikke renne bussentralene ned med bagateller, og heller prøve å være mest mulig smidige og gjerne være de som hjelper bussen frem.
Da får vi leve lenge i landet (kollektivfilen).
Helt enig EL-biler må begynne å sende inn klage til taxi -og busselskapene. Har sett mest idiot-kjøring av taxi'er.
El-biler, mopeder, MC, taxi og buss har like mye rett å kjøre i kollektivfeltet. Alle må ta hensyn til hverandre, så derfor er det nok bussjåføren som ikke kan reglen her.
Den aktuelle bussjåføren, tror jeg at jeg har sittet i samme buss med, da jeg bodde på Haslum. Han er stein steike gal. Kjefter og smeller mens han kjører, og har radio'en på full guffe. Da jeg tok bussen, merket jeg at passasjerene så ganske brydd ut. Takk og lov at jeg ikke tar bussen han kjører igjen.
Jeg klagde for ikke så lenge siden på en bussjåfør som ikke raste over sperrelinjen ved påkjøringen til E18 (mot Oslo) etter Sandvika (https://maps.google.com/maps?q=h%C3%B8vik&hl=en&ie=UTF8&ll=59.894341,10.549155&spn=0.001136,0.002789&sll=59.894262,10.549578&sspn=0.001136,0.002789&t=w&radius=15000&hq=h%C3%B8vik&z=19) for så å legge seg midt over sperrelinjen frem til der kollektivfeltet begynnte. Om han ikke klarte svingen eller kjørte slik med vilje vet jeg ikke, men jeg skrev en ordentlig klage.
Svaret var enkelt og greit at sjåføren ikke var enig -og det var det.
Hadde jeg ikke bremset hard ville bremsespor, to ødelagde biler og en buss bevist at han løy -men jeg valgte å unngå kollisjon.
Mitt intrykk er at Ruter ikke er interessert i slike klager -og busselskapet er om mulig enda mindre interessert.
Når Ruter har en informasjonssjef som forsvarer busser som krysser sperrefelt og kjører idiot for å snike i køen på E18 ut av Oslo sitter problemet ganske høyt (bokstavlig talt).
Thomas
Jeg klaget på en bisk og sur kjerring i 30 årene på den lokale ICA butikken her for en måneds tid siden. Hun var sur og bisk når jeg tok kontakt for spørsmål, og følte meg uglesett som kunde fordi jeg var- en kunde. (Her i byen er det generelt kjekt å jobbe i butikk, så lenge det ikke kommer kunder inn dørene... Sies det.)
Jeg fikk da til svar fra ICA at henvendelsen (klagen) hadde blitt videresendt til den butikksjefen jeg klaget på, som etter en ukes tid svarte meg med at hun ikke var enig i klagen, og dett var dett.
Folk flest har hverken selvinnsikt eller reflekterer over egne handlinger...
Kjører man så sakte at man er til hinder - er ikke dette lov. Sving til siden, slipp frem og vær fleksibel. Snakke med et busselskapet hjelper vel ikke. Det er sjåførenes pause på endestasjon du ødelegger ved å hindre kollektivreisende. Kanskje også 50 passasjerer i bussen som ser den lille elbiler som ev. Sinker trafikken. 10 minutter forsinket for en buss, kan bety dobbelt med folk - for neste avgang, som igjen skaper mer forsinkelse.
En bussfører er på jobb - så vi får alle hjelpe hverandre.
Hvis man kjører etter forholdene er det faktisk lov!
På E18 er det mange som ikke kjører etter forholdene, resultatet ser du hver dag i form av kjedekolisjoner. Rekorden denne uken var vel 5 kollisjoner samme dag mellom Asker og Fornebu. Totalt ble det over 20 biler og en trailer.
Det er bare tidsspørsmål før en av bussene som kjører i 90-100km/t i kollektivfeltet (mens den andre trafikken går i krabbefart) tar livet av en eller flere når den kjører på en personbil.
Da blir det interessant å se hva som ansees som fornuftig hastighet -og om siktelsen blir uaktsomt drap.
Thomas
(som flytter seg, selv i venstrefeltet i 120km/t)
Det er alltid lov å kjøre saktere enn fartsgrensa (den angilr jo tillatt maxhastighet).
Det er alltid påbudt å kjøre etter forholdene.
Du skal uansett ikke være til hinder for andre i trafikken, uansett forhold.
Sitat
§ 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Altså er du i din fulle rett til å kjøre så forsiktig at du ikke råker ut for noe, men du skal likevel slippe andre fram. ;)
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. november 2012, klokken 21:41
Det er bare tidsspørsmål før en av bussene som kjører i 90-100km/t i kollektivfeltet (mens den andre trafikken går i krabbefart) tar livet av en eller flere når den kjører på en personbil.
Da blir det interessant å se hva som ansees som fornuftig hastighet -og om siktelsen blir uaktsomt drap.
Samtidig er bussen full av stående passasjerer med en reim i holde seg fast i, som eneste sikkerhet mot å bli slengt ut gjennom frontvindu..... Passasjeren på rad 12 får derimot en bot fordi han ikke festet sikkerhetsbelte.
Sitat fra: cra på mandag 26. november 2012, klokken 10:33
slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Påstanden var "Kjører man så sakte at man er til hinder - er ikke dette lov.". Det er kun den påstanden jeg svarte på.
Og paragrafen du henviser til bruker order "unødig". Det ordet er avgjørende for hele setningen.
Thomas
(dette minner mer og mer om "rundkjøringsdiskusjonen"...)
det er ikke låv å bryte farts grensen men det kan hvære nødvendig å kjøre sakte