Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: goggo på søndag 12. juli 2015, klokken 13:56

Tittel: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: goggosøndag 12. juli 2015, klokken 13:56
:)  :)  :) Setesdal er nå tilgjengelig med elbil :) :) :)

To av de fire planlagte hurtigladestasjonene i Setesdal er nå åpnet, på Evje og Valle.

På fine sommerveier er det derfor ingen problemer med å komme seg fra fra hvor som helst mellom Tvedestrand og Lyngdal og til hurtigladeren i Evje uten å stoppe for å lade på veien, og derfra helt opp til øverst i Setesdalen med et ladestopp i Valle.

Fra Evje er det 93 Km til Valle, som bør gå bra på sommerstid. Men hvis man kjører en bil med begrenset rekkevidde så er det mulig å fylle på med litt sakte- eller semihurtig-lading på Sølvgården hotell på Rysstad mens man slapper av med et måltid e.l. Her finnes både 22KW AC samt vanlig 16A husholdningskontakter tilgjengelig for elbilister.

Videre planer for utbygging av hurtigladere i Setesdal i 2015:

Evje hurtiglader (Bak KIWI butikken)
- Åpnet 10.juli og er fullt operativ bortsett fra manglende oppmerking og skilting.
- 1 x 50 KW Chademo
- 1 x 50 KW CCS
- 2 x 22 KW AC Type2

Valle hurtiglader (ved Valle Sparebank)
- Åpnet 9.juli og er fullt operativ bortsett fra manglende oppmerking og skilting.
- 1 x 50 KW Chademo
- 1 x 50 KW CCS
- 2 x 22 KW AC Type2

Bykle hurtiglader (ved Bykle Hotell)
- Åpnes i august.
- 1 x 50 KW Chademo
- 1 x 50 KW CCS
- 2 x 22 KW AC Type2

Bygland hurtiglader (ved museet/Glasshytta)
- Åpnes sannsynligvis i august eller september.
- Tesla superlader (ukjent antall ladepunkter)
- 1 x 50 KW Chademo
- 1 x 50 KW CCS
- 2 x 22 KW AC Type2


mvh
Hugo


https://www.facebook.com/AgderElbilforening/posts/1147458425280779

EDIT: Jeg flyttet denne posten fra "Agder Elbilforening" og til "Ladeplasser og ladekabler" for at flere skal få den med seg.   Disse hurtigladerne åpner jo opp et helt nytt dalføre for å eie/kjøre elbil...

(//)
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: Leonsøndag 12. juli 2015, klokken 17:06
Dette er gode nyheter! Hvis Grønn Kontakt er i rute med sin lader i Åmot/Vinje blir det mulig å ta en flott ferierundtur fra slutten av Juli: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15088.msg377420.html#msg377420 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15088.msg377420.html#msg377420), uten bruk av treglading.

Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: ThomasELtirsdag 11. august 2015, klokken 08:57
I følge Fortums ladekart er nå også hurtigladeren på Bykle åpnet
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: goggotirsdag 11. august 2015, klokken 10:37
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 11. august 2015, klokken 08:57
I følge Fortums ladekart er nå også hurtigladeren på Bykle åpnet
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: ototorsdag 13. august 2015, klokken 12:14
Noen som vet om installasjonsarbeidet er fysisk i gang på Bygland?  :)
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: ototorsdag 13. august 2015, klokken 13:58
Fikk svar pr epost fra økonomisjefen i Bygland kommune nå:

"Det er forventet åpning sen høst 2015 pga. ventetid på trafostasjon."
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: ThomasELsøndag 23. august 2015, klokken 11:05
I Setesdal gjøres det med stil..!!

Fortums nye og flotte hurtiglader på Bykle
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: ThomasELsøndag 30. august 2015, klokken 22:37
Når det gjelder den siste av de fire hurtigladerne langs Rv9 i Setesdalen, den i Bygland, så fikk jeg følgende svar fra Setesdal Regionråd før helga:

"Hei!

Me ventar på uttale frå fylkesmannen i Aust-Agder for å få byggeløyve samt leveringstid på trafo så den er nok ikkje klar før i nov.

Helsing Geir."

Som de fleste interesserte sikkert allerede har fått med seg, er både Evje, Valle og Bykle allerede operative :) :)
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: skysurfertirsdag 01. september 2015, klokken 13:25
Kan bekrefte at Evje og Valle virker som en drøm med ladebrikke. Kjørte Kr.sand - Hovden - Kr.sand i helga. Ganske mye mer strømforbruk på vei opp i forhold til ned igjen. Var bare så vidt jeg trengte å lade på vei ned med min Leaf. Og jeg var ikke alene om å ta turen til Hovden. Det var ladekø begge stedene. (Hyggelige elbilister)
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: v-i-ctorsdag 03. september 2015, klokken 18:40
Det wr flott at det lages ladestasjoner langs norske veier, men det er gtrist at man i Setersdal velger å legge til rette for hurtigladning.

Jeg synes ikke man kan KALLE  60 minutter for å fylle tanken på 22KW.

Her kunne man til en meget liten ekstra kostnad lagt til rette for at jeg kunne fylt min tank på 30 minutter og ikke 60 minutter.
Det å bli "fratatt" et gode andre elbiler har føles ikke godt. Dette må komme av uvitenhet hos de som plannlegger og ikke bevist uvilje mot meg og bilen min .......
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: emiltorsdag 03. september 2015, klokken 19:02
Sitat fra: v-i-c på torsdag 03. september 2015, klokken 18:40
Det wr flott at det lages ladestasjoner langs norske veier, men det er gtrist at man i Setersdal velger å legge til rette for hurtigladning.

Jeg synes ikke man kan KALLE  60 minutter for å fylle tanken på 22KW.

Her kunne man til en meget liten ekstra kostnad lagt til rette for at jeg kunne fylt min tank på 30 minutter og ikke 60 minutter.
Det å bli "fratatt" et gode andre elbiler har føles ikke godt. Dette må komme av uvitenhet hos de som plannlegger og ikke bevist uvilje mot meg og bilen min .......

Jeg tror du bare må godta at 43kW AC ikke vil bli bygget ut i noe videre omfang, og så kan du slutte å klage over det i alle tråder relatert til hurtiglading. Den eneste du kan klage til er Renault som har solgt deg en bil med en teknologi ingen andre støtter og som de selv tydeligvis ikke vil videreutvikle. Utbyggerene gjør det de kan for å presse ned utbyggingskostnadene og da er det naturlig at de ikke legger ekstra penger i å dekke en ladestandard et fåtall av landets biler har og som ikke vil få større markedsandeler i nærmeste fremtid.
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: v-i-ctorsdag 03. september 2015, klokken 21:54
Hei Emil du vet da bedre enn det du viser i siste innlegg!!!

Her har man en stolpe med med en strømtilførsel på 400V TN 64 A som forsyner 2 stykk 22kw type2 ladehull.
Ved å sette inn en meget enkel forbindele mellom disse to hullene kan strømmen dynamisk styres mellom disse.

Er jeg aleine med min ZOE og min ladekabel ved denne stolpen vil jeg få alle disse 64 A aleine og dermed får jeg og min bil også hurtigladning.

Det er rett og slett meget dårlig arbeid fra "rådgivende tekniker" ved design av dette anlegget.

Dersom noen har informasjon om hvem som er ansvarlig for det tekniske design av denne stolpen send meg en PM så kan jeg ta direkte kontakt med vedkommende (så slipper de øvrige på denne tråden å bli invovert)
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: jkirkebotorsdag 03. september 2015, klokken 22:29
Sitat fra: v-i-c på torsdag 03. september 2015, klokken 21:54
Hei Emil du vet da bedre enn det du viser i siste innlegg!!!

Her har man en stolpe med med en strømtilførsel på 400V TN 64 A som forsyner 2 stykk 22kw type2 ladehull.
Ved å sette inn en meget enkel forbindele mellom disse to hullene kan strømmen dynamisk styres mellom disse.

Er jeg aleine med min ZOE og min ladekabel ved denne stolpen vil jeg få alle disse 64 A aleine og dermed får jeg og min bil også hurtigladning.

Du kommer til stolpen og starter lading på 43kW. 30 sekunder etterpå kommer en iMiEV og kobler til til samme stolpe. Han får 3kW, du faller ned til 22kW. Du blir sur og begynner å krangle.

Om ikke deg så vil andre helt sikkert reagere slik. Det er en grunn til at Tesla har designet sitt hurtigladesystem slik at førstemann beholder full effekt og nr. 2 bare får det som er "til overs". Men for gjøre det slik må det  være overkapasitet i strømtilførselen.

Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: asgeirntorsdag 03. september 2015, klokken 22:31
Det er ikke så lett.  Ladekabelen som følger med bilen er 32A, og støtter dermed maks 22kW.

For å få 43 kW må ladestasjonen ha fast kabel.

Jeg har i alle fall ikke greid å finne 64A type 2 kabel noe sted?
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: Ole Henrik Hannisdahltorsdag 03. september 2015, klokken 22:32
Sitat fra: v-i-c på torsdag 03. september 2015, klokken 21:54
Hei Emil du vet da bedre enn det du viser i siste innlegg!!!

Her har man en stolpe med med en strømtilførsel på 400V TN 64 A som forsyner 2 stykk 22kw type2 ladehull.
Ved å sette inn en meget enkel forbindele mellom disse to hullene kan strømmen dynamisk styres mellom disse.

Er jeg aleine med min ZOE og min ladekabel ved denne stolpen vil jeg få alle disse 64 A aleine og dermed får jeg og min bil også hurtigladning.

Det er rett og slett meget dårlig arbeid fra "rådgivende tekniker" ved design av dette anlegget.

Dersom noen har informasjon om hvem som er ansvarlig for det tekniske design av denne stolpen send meg en PM så kan jeg ta direkte kontakt med vedkommende (så slipper de øvrige på denne tråden å bli invovert)

Hei v-i-c,

Vi har stor forståelse for at du ønsker deg flere 43kW AC - punkter. Jeg kan dog bekrefte at det ikke er like rett frem som det du beskriver over å lage en 43kW - løsning for stolper som i dag er på 22kW. Blant annet er det for 43kW krav til fastmontert kabel ( som er vesentlig tykkere enn de løse 22kW - kablene folk har med seg i dag), m.m.

Bottom line er dessverre følgende:

- Det er solgt svært få biler med 43kW AC lademulighet
- Vi vet ikke om noen biler, hverken i salg, planlagt eller på tegnebrettet, som har 43kW AC - løsning
- Det er vesentlig dyrere å bygge 43kW AC enn 22kW AC
- Utstyrsprodusentene satser heller ikke videre på 43kW AC.

Vi kommer nok til å sette ut en og annen 43kW - lader  av praktiske årsaker, men vi kommer ikke til å satse på 43kW fremover

Mvh Ole Henrik
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: v-i-cfredag 04. september 2015, klokken 02:32
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på torsdag 03. september 2015, klokken 22:32
Hei v-i-c,

Vi har stor forståelse for at du ønsker deg flere 43kW AC - punkter. Jeg kan dog bekrefte at det ikke er like rett frem som det du beskriver over å lage en 43kW - løsning for stolper som i dag er på 22kW. Blant annet er det for 43kW krav til fastmontert kabel ( som er vesentlig tykkere enn de løse 22kW - kablene folk har med seg i dag), m.m.
..

..
Vi kommer nok til å sette ut en og annen 43kW - lader  av praktiske årsaker, men vi kommer ikke til å satse på 43kW fremover

Mvh Ole Henrik

Hei Ole Henrik!

For det første er det meget fint at det bygges ut lademuligheter for oss som har elbil.
Grønn Kontakt gjør her sammen med andre opperatører en fin jobb med å legge tilrette for mer bruk av elbil

>> Blant annet er det for 43kW krav til fastmontert kabel
Hvor står dette kravet spesifisert?

Grunnen til at jeg spør er følgende:

Jeg har etter at jeg har kjøpt min nye Renault ZOE 2015 modell med hurtigladning av type AC 43kw nå i august 2015, kontaktet et lokalt firma som har spesialisert seg på instalasjon av fastmotert billadningsutstyr for å høre hvilke muligheter jeg som privatperson har til i min egen garasje å få rask ladning på min nye elbil.

Jeg har mottatt tilbud på følgende utstyr som er sertifisert av Renault for ladning av min ZOE
-- 43 kw lader fra Crohm type EVSE1M63
Prisen på denne lader levert til meg i Norge er under NOK 20.000,- plus MVA.

Dersom jeg kan få inn til min garasje en kabel med 400V TN 64A kan denne boksen "Crohm type EVSE1M63" lovlig monteres fast på veggen hos meg privat i min garasje.

For å bruke denne boksen til å levere Hurtigladning AC 43kw må jeg kjøpe en ny Type2 - Type2 kabel som er laget for 64A denne vil da koste meg nye 385 EURO.

Jeg er nå i gang med å undersøke om det er teknisk mulig å få frem 400V TN 64A til min garasje. Det skal det være, men jeg har ikke mottatt en konkret pris ennå på dette arbeidet.

Gitt at jeg får fastmontert denne boksen "43 kw lader fra Crohm type EVSE1M63" hjemme hos meg og jeg går til innkjøp av en ny og kraftigere type2-type2 kabel, er det fult lovlig for meg å legge denne "nye type2-type2 kabel for 64A" inn i min nye ZOE og dra på tur.

Hvilke formelle forskrifter er til hinder for at f.eks Grønn Kontakt kan montere opp en tilsvarende boks "43 kw lader fra Crohm type EVSE1M63" i enden av en en kabel med "400V TN 64A" på sine ladepunkter?

Når jeg så kommer til et slikt ladepunkt fra Grønn Kontakt setter jeg kun inn min medbrakte nye type2-type2 kabel for 64A og lader min tank på 30 minutter.

Jeg legger ved litt teknisk informasjon om "43 kw lader fra Crohm type EVSE1M63" som selvfølgelig har "innebygget jordfeilbryter type B"

Kommer det en Tesla til samme ladepunkt med en type2-type2 kabel for 32A vil vedkommende kun få tilbud om å lade med 32A fra den fastmonterte "43 kw lader fra Crohm type EVSE1M63".

Dette er en meget billig metode for å tilby hurtigladning på AC 43kw. Slik jeg ser det er det teknisk ingen ting i veien for at de som måtte ønske det å sette opp en "43 kw lader fra Crohm type EVSE1M63" i enden av en kabel med 400V 64A TN-strøm.

Til opplysning så selges ladeutstyr fra CrOhm også i Danmark:
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=102453
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=49763

Er det noen teknisk / forskriftsmessig grunn til at Grønn Kontakt ikke kan montere en "43 kw lader fra Crohm type EVSE1M63" på sine ladeplasser?


mvh
V-I-C
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: v-i-cfredag 04. september 2015, klokken 03:04
Sitat fra: asgeirn på torsdag 03. september 2015, klokken 22:31
Det er ikke så lett.  Ladekabelen som følger med bilen er 32A, og støtter dermed maks 22kW.

For å få 43 kW må ladestasjonen ha fast kabel.

Jeg har i alle fall ikke greid å finne 64A type 2 kabel noe sted?

Kan enkelt kjøpes over nett på f.eks:

http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=49763
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: goggofredag 04. september 2015, klokken 10:22
Jeg foreslår at dere diskuterer tekniske løsninger for 43 KW AC lading i en egen tråd.
Jeg opprettet denne tråden for å snakke om hurtiglading i Setesdal :)

Hugo
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: ThomasELfredag 04. september 2015, klokken 10:26
Fullstendig enig med Emil og Hugo. Har forståelse for at de få med Zoe 43kW er interessert i temaet AC-lading, men vi kan ikke ha det slik her at enhver tråd som omtaler hurtigladere skal "kuppes" til diskusjoner om dette. Klag til Renault eller opprett egne tråder. Dette er en tråd om koselige Setesdalen ;)
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: v-i-cfredag 04. september 2015, klokken 11:07
Sitat fra: goggo på fredag 04. september 2015, klokken 10:22
Jeg foreslår at dere diskuterer tekniske løsninger for 43 KW AC lading i en egen tråd.
Jeg opprettet denne tråden for å snakke om hurtiglading i Setesdal :)

Hugo

Hei Hugo

Jeg har forståelse for ditt ønske og oppfordrer så Ole Henrik og Daglig leder, Grønn Kontakt.
til å svare på mitt innlegg i tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23318.0.html med navnet "Lading av Renault ZOE"

Og kun legge inn en meget kort melding i denne tråden med en henvisning til hvor svaret finnes.

Så vil jeg bare be alle å huske på at begrepet hurtigladning inkluderer ladning med AC 43 kw.

Dersom en ikke vil at hurtigladning for et område skal diskuteres i en tråd, bør det angis tydelig av trådstarter.

(f.eks ønsker kun å diskutere DC-ladning med kontaktene A og B i denne tråden)
Der A og B i dag er henholdsvis CCS og ChaDeMo

Eller Jeg ønsker ikke at bruk av Type2 kontakten diskuteres her (dvs eskludering av Tesla, Mercedes-benz og Renault ZOE) 

mvh
V-I-C
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: emilfredag 04. september 2015, klokken 11:50
Vær, andre helgeturer og forpliktelser har forhindret meg i å prøve turen oppover Setesdalen. Hadde jo planer om å ta et race med @goggo oppover og være førstemann til å prøve laderene men det ble ikke mye ut av det og en gang jeg var på vei måtte jeg snu og kjøre tilbake til Arendal litt før Evje.

Men værmeldingen for søndagen som kommer ser bra ut og hvis ikke sørlandskysten krever oppmerksomheten blir det innlandet den dagen. Snart 17 år siden sist jeg var oppover de traktene på det som ble en av de bedre dagene i min millitærtjeneste, så det er påtide å komme seg avgårde.

Helgene etter blir Rogaland og Telemark og så begynner høsten å melde seg.
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: turfsurffredag 04. september 2015, klokken 11:59
Sitat fra: v-i-c på fredag 04. september 2015, klokken 11:07

Så vil jeg bare be alle å huske på at begrepet hurtigladning inkluderer ladning med AC 43 kw.


Hurtiglading er vel ett ganske løst begrep. For meg så er det en lader med mulighet til å lade med mere enn ca 40kW, og tilkobling for en eller flere standarder.
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: koslørdag 05. september 2015, klokken 14:01
Sitat fra: turfsurf på fredag 04. september 2015, klokken 11:59
Sitat fra: v-i-c på fredag 04. september 2015, klokken 11:07

Så vil jeg bare be alle å huske på at begrepet hurtigladning inkluderer ladning med AC 43 kw.


Hurtiglading er vel ett ganske løst begrep. For meg så er det en lader med mulighet til å lade med mere enn ca 40kW, og tilkobling for en eller flere standarder.

Dissebegrepene er laget som alt språk for å klargjøre  -men hva som er hurtig og ikke hurtig er en annen sak.
Kan forstå en som ønsker 43 kw AC lading i forhold til en 22 kw AC lading. Men forskjellen er egentlig svært liten og kun merkbar i forhold til 100 % lading på biler med rekkevidde + - 15 mil. faktisk er DC lading på 50 kwikke så mye hurtigere enn 22kw lading om man har en rest på 30 % på batteriet og lader til 85 % på en Zoe.

Samtidig er prisen ca halvparten  - så kjører man langt så er tidsforskjellen og lademulighetene store med 22 kw. Men som lading til tesla så blir dette noe annet fordi batteriet er mye større og man får lengre tid med full utnyttelse av hva batteriet klarer å ta imot.


For meg er 43 kw eller 22 kw nesten det samme. Lader batteriet på tur ca etter 13 mil og med en Zoe så har jeg normalt 20 - 30 % igjen, og innen 30 - 40 minutter så er jeg ved 80 - 85 %. Oppnår ikke noe vesentlig fortere med 43 kw som 22kw - utgjør mindre enn 10 minutter. 43 kw er altså egentlig kun effektive ved lav % og lading til 100 % og som sakt det tar uforutsett lang tid med alle biler på alle lade systemer.

Men som økonomi er 22 kw en kjempe fordel  - halv pris og kjører du noen mil så er jo middagen betalt den dagen om du kjører Zoe, og som ikke det er nok så kan du jo lade når du spiser - og mat må man ha. 

Samtidig er det påfallende at de som ikke har 22 kw lader eller 43 kw lader og er avhengig av dyr DC lading er de som har greie på dette. - men de lader stort sett på gratis saktelading med max 3kw lader i bilen over 8 timer.


Samtidig gjentar man at jeg har "ekte " huriglading selv om en DC bil bruker i praksis  like lang tid å lade for å kjøre samme distanse men til dobbel pris - så begrepet hurtig burde vær hvor rask man kan lade bilen for å kunne eksempelvis lade bilen man kjører til 80 % ca 40 minutter for en bil med 15 mils rekkevidde i praksis.

Da ville en del biler uavhengig av ladesystem blitt betegnet sakte ladende biler.det er ikke Zoe.

Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: goggolørdag 05. september 2015, klokken 14:21

@kos, hvis du leser tidligere posts i  denne tråden ( og tittelen  ;) )  så ser du at jeg startet den for å informere/diskutere  Hurtiglading i Setesdal

@v-i-c har opprettet en egen tråd for å diskutere 22/43 KW AC lading på Zoe.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23318.0.html

mvh
HUgo
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: koslørdag 05. september 2015, klokken 14:49
Sitat fra: goggo på lørdag 05. september 2015, klokken 14:21

@kos, hvis du leser tidligere posts i  denne tråden ( og tittelen  ;) )  så ser du at jeg startet den for å informere/diskutere  Hurtiglading i Setesdal

@v-i-c har opprettet en egen tråd for å diskutere 22/43 KW AC lading på Zoe.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23318.0.html

mvh
HUgo


Takk for den Hugo. Men føler av og til når vi diskuterer hurtiglading og man blander begreper mellom AC og DC og hva som er hurtig så blir dette med AC helt feil. Lykke til med ladestasjoner i Setesdal. :)
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: v-i-clørdag 05. september 2015, klokken 15:30
Sitat fra: kos på lørdag 05. september 2015, klokken 14:49
Sitat fra: goggo på lørdag 05. september 2015, klokken 14:21

@kos, hvis du leser tidligere posts i  denne tråden ( og tittelen  ;) )  så ser du at jeg startet den for å informere/diskutere  Hurtiglading i Setesdal

@v-i-c har opprettet en egen tråd for å diskutere 22/43 KW AC lading på Zoe.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23318.0.html

mvh
HUgo


Takk for den Hugo. Men føler av og til når vi diskuterer hurtiglading og man blander begreper mellom AC og DC og hva som er hurtig så blir dette med AC helt feil. Lykke til med ladestasjoner i Setesdal. :)

Dessverre så er det en del sentrale personer som feiaktig setter likhetstegn mellom begrepet hurtigladning og DC ladning.
Dette må en dessverre påpeke gang på gang.

Diskusjoner som involverer svært tekniske emner kan det med fordel opprettes egne tråder til, som brukes separat av spesielte interesserte så henviser man ved behov til dem.

Det blir også helt feil å fjerne all teknisk info fra alle tråder ...

Nå er det f.eks to "store" ladeopperatører som ikke legger ut informasjon om hvilken fysisk kontakt det det er på et ladepunkt langt mindre hvilken ytelse den enkelte kontakt har med tanke på og overføre energi.

Lyse oppgir ingen tekniske data om hva de kaller hurtigladning slik at det for meg som har en bil med hurtiglademulighet ikke vet om min bil kan få strøm på dette stedet. ladeinorge.no er like dårlige. Da blir informasjon deres i praksis verdiløs for meg som grunnlag for å plannlegge en tur.

Gjennom denne tråden er jeg blitt informert om at det i Setersdal ikke finnes hurtiglademulighet for meg, noe som selvfølgelig betyr at jeg ikke drar til Setersdalen på bilferie. Da velger jeg heller et annet dalføre f.eks E16 fra Hønefoss opp mot Tyin, hvor man har bygd ut hurtigladning som jeg og min bil kan benytte. Derfor setter jeg pris på at vi har tråder som dette som inneholder tilstrekkelig informasjon om området og muligheten til å benytte elbil på for meg behagelig måte (Raske ladninger).

Når jeg skal kjøre langt i feriemodus anser jeg 2 til 3 timers kjøring så 30 min pause for ladning som passende.

I tall blir dette 120 til 180 km på 2 til 3 timer og deretter lade "tanken" fra "tom" til ca 80 til 95% på ca 30 min.
Slik det er mulig med min ZOE gitt at det er utplasert AC 43 kw ladestasjoner med passe mellomrom.

Ja jeg vet at jeg kan også kjøre i områder uten hurtigladere f.eks Setersdalen hvis jeg må, men jeg liker ikke å vente i 60 minutter når det burde tatt 30 minutter. Igjen jeg har hatt virkelig gjede av informasjonen som denne tråden har gitt meg.

Et veldig bra tiltak å opprette slike tråder.
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: emilmandag 07. september 2015, klokken 08:44
Fikk prøvd meg litt oppover Setesdalen på søndag, men det var ikke tid til den veldig lange dagsturen. Evje-Valle blir litt i lengste laget hvis man skal noen små avstikkere langs veien og ikke har saktelademulighet på stoppene. Alt for få sakteladeplasser oppover der.

Men kommer det en lader i Bygland blir alt veldig mye greiere. Da blir det egentlig ikke nødvendig med stopp på Evje hverken oppover eller nedover for min del en sommerdag.
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: v-i-cmandag 07. september 2015, klokken 14:35
Sitat fra: emil på mandag 07. september 2015, klokken 08:44
Fikk prøvd meg litt oppover Setesdalen på søndag, men det var ikke tid til den veldig lange dagsturen. Evje-Valle blir litt i lengste laget hvis man skal noen små avstikkere langs veien og ikke har saktelademulighet på stoppene. Alt for få sakteladeplasser oppover der.

Men kommer det en lader i Bygland blir alt veldig mye greiere. Da blir det egentlig ikke nødvendig med stopp på Evje hverken oppover eller nedover for min del en sommerdag.

Ikke noe gleder meg mer enn at folk trives med sin elbil, får den strømmen de ønsker i det tempoet de ønsker og ikke minst de kan kjøre i et vakkert landskap hvor de tydeligvis trives.

La oss legge tilrette for at alle elbiler og deres eier kan trives overalt i Norge, Selv om vi da nødvendigvis må bygge noen nye raske ladepunkter litt rundt om i Norge tilpasset enhver smak ....
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: ThomasELmandag 28. september 2015, klokken 16:46
Har i dag reist opp Setesdalen til Hovden med fullastet Leaf, klar for høstferie.

Ladet på Evje og Valle. Begge disse laderne fra Fortum fungerer helt topp og ligger nesten helt inntil hovedveien.

Laderen på Bykle hadde jeg med dagens vær og temperatur ikke bruk for.

En super opplevelse å "Leafe" opp denne dalen jeg har reist fossilt i 38 år
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: v-i-cmandag 28. september 2015, klokken 17:16
Sitat fra: ThomasEL på mandag 28. september 2015, klokken 16:46
En super opplevelse å "Leafe" opp denne dalen jeg har reist fossilt i 38 år
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: ThomasELmandag 28. september 2015, klokken 17:46
Høres bra ut, V.I.C.
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: Lokführerfredag 06. november 2015, klokken 01:46
Til Grønn Kontakt, hvordan er muligheten for å oppgradere hurtigladerene i fremtiden?
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: goggolørdag 07. november 2015, klokken 13:58
Forstår at nå nærmer det seg åpning i Bygland. Agder Energi har endelig levert trafoen denne uka, og etter det jeg forstår er det kun dem man har ventet (og fortsatt venter) på.

Tesla stolpene er på plass allerede, og Chademo/CCS laderen er vel rask å montere når det er strøm tilgjengelig der.


Hugo
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: v-i-clørdag 07. november 2015, klokken 17:13
Sitat fra: goggo på lørdag 07. november 2015, klokken 13:58
Forstår at nå nærmer det seg åpning i Bygland. Agder Energi har endelig levert trafoen denne uka, og etter det jeg forstår er det kun dem man har ventet (og fortsatt venter) på.

Tesla stolpene er på plass allerede, og Chademo/CCS laderen er vel rask å montere når det er strøm tilgjengelig der.

Hva er status på type2?
Vil det bli installert AC43kW?
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: ThomasELfredag 13. november 2015, klokken 21:38
Da er også laderen til Fortum på Bygland på plass og operativ. Det betyr at hele Setesdalen nå er svært godt dekket av Combo- og Chademoladere. Samt semihurtig AC.

På Bygland:
- Chademo hurtiglading
- Combo hurtiglading
- AC-ladingen er en dobbel 22kW stolpe
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: geearonsdag 19. januar 2022, klokken 09:53
Steingammel tråd, men forsåvidt fortsatt relevant. For å oppdatere så er det nå også:

- 2 stk lynladere ved YX Evje (tror det er YX, bensinstasjonen, rett ved politistasjonen, ble vel installert i fjor)
- 2 x 50 kW chademo/CCS og en 22 kW type 2 på Rysstad (flere år siden de kom)
- 8 stk Tesla v2 superchargere på Bygland (kom vel allerede i 2016 eller noe)
- 12 stk Tesla v2 superchargere på Hovden (et par år siden)

Det har i maaange tråder her inne, BKK osv., av flere brukere, vært etterlyst lynladere på Rysstad, og nå ser jeg at det kan være mulig det kan skje noe:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/MLJgnM/rullestolbrukerne-maa-slite-for-aa-faa-ladet

Slik så det ut da Ulvseth skulle lade i Setesdal - laderen tilhører Recharge, og Ulvseth mener den bør bygges om. Recharge sier de uansett vurderer laderne på strekningen Kristiansand - Hovden for ombygging, siden de også bør byttes ut med raskere versjoner. Da ser selskapet også på tilgjengelighet for bevegelseshemmede.

Det ligger en trafo rett ved ladestasjonen på Rysstad, og området for laderene er tilpasset flere biler enn de to hurtigladerene + 22 kW som er der i dag, ved å fjerne (erstattes av hurtiglader med type 2) eller flytte type 2, så er det iallfall plass til 4 stk hurtigladere i eksisterende overbygg. Krysser fingrene...

Forøvrig litt merkelig at det omtrent kun er Fortum/Recharge som er til stede i Setesdal.
Tittel: Sv: Hurtiglading i Setesdal
Skrevet av: geearonsdag 19. januar 2022, klokken 10:02
Sitat fra: ThomasEL på fredag 13. november 2015, klokken 21:38
Da er også laderen til Fortum på Bygland på plass og operativ. Det betyr at hele Setesdalen nå er svært godt dekket av Combo- og Chademoladere. Samt semihurtig AC.

På Bygland:
- Chademo hurtiglading
- Combo hurtiglading
- AC-ladingen er en dobbel 22kW stolpe
22 kW stolpen er faktisk fjernet igjen, iallfall har den vært borte et par år. Kjørte med henger i fjor og ble nødt til ta fem minutter på 50 kW på Evje for å være sikker på å nå superchargeren på Bygland. Da traff vi noen unggutter med en ZOE. De knota med laderen da vi kjørte avgårde, så kom de til Bygland mens vi stod der og ladet, hadde da ikke fått ladet på Evje, og prøvde lykken på Bygland. Der var det ikke lenger type 2, så de måtte prøve å kjøre videre fem mil i oppoverbakke i 15-20 km/t med parklys, i mørke og snøvær. Trivelig tur tenker jeg...