Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: RonnyØ på søndag 05. juli 2015, klokken 21:19
Lager en kort DIY på montering av skvettlapper på Model S. Alle vet at Tesla ikke selger dette, så da har jeg lett etter noen som passet greit og så bra ut, så da ble det slike.
For dette trenger du:
- Originale skvettlapper til Volvo V60. Delenr 31353521 OG 31353520! Merk: Man får (minst) 2 typer. Disse og noen som er store.
- Skruer som tåler litt. Gjerne 6 stk selvborrende skruer med flatt hode
- Drill eller en god skrutrekker
- Gjerne en hjelpemann/kvinne
Dette får du:
- Skvettlapper som passer greit
- Mindre steinsprut
- 3 små hull i plasten på kanalskjørtet ditt
Posen med delenummeret på den ene. Kommer ikke som par, så de må bestilles hver for seg
(http://img.photobucket.com/albums/v292/RSCoz/Mobile%20Uploads/34117263-6E97-4AA5-A03A-0B8D455A2B55_zpso3kbzqfn.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/RSCoz/media/Mobile%20Uploads/34117263-6E97-4AA5-A03A-0B8D455A2B55_zpso3kbzqfn.jpg.html)
Etter å ha skrudd rallykjørt WRX STi, så hadde jeg disse skruene liggende.
(http://img.photobucket.com/albums/v292/RSCoz/Mobile%20Uploads/3C60EA99-E864-4A71-8E48-DDEDBEF7463C_zpssde7e72g.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/RSCoz/media/Mobile%20Uploads/3C60EA99-E864-4A71-8E48-DDEDBEF7463C_zpssde7e72g.jpg.html)
Skvettlappen sett fra baksiden. Den har 2 styrepinner, disse kappet jeg av med en stanleykniv. Har ikke bilde av disse på, men hvis man ser etter så ser man at jeg har kuttet der
(http://img.photobucket.com/albums/v292/RSCoz/Mobile%20Uploads/3FF63B42-82C3-4154-BFB5-EC91BE2213F0_zpski6svy5q.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/RSCoz/media/Mobile%20Uploads/3FF63B42-82C3-4154-BFB5-EC91BE2213F0_zpski6svy5q.jpg.html)
Skvettlappen har en kurve som følger skjørtet ganske godt. Prøv å få denne kanten opp til kanten av skjørtet, uten at den ligger mot lakken.
(http://img.photobucket.com/albums/v292/RSCoz/Mobile%20Uploads/0441E0E6-15E5-41F7-8E0E-97DC2FC29C6D_zps5oiehazh.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/RSCoz/media/Mobile%20Uploads/0441E0E6-15E5-41F7-8E0E-97DC2FC29C6D_zps5oiehazh.jpg.html)
Vri unna hjulet så du får arbeidsrom. Omtrent sånn
(http://img.photobucket.com/albums/v292/RSCoz/Mobile%20Uploads/51BD3D59-D1CD-4597-8045-B0BBF64216F2_zpsmj9wrcrf.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/RSCoz/media/Mobile%20Uploads/51BD3D59-D1CD-4597-8045-B0BBF64216F2_zpsmj9wrcrf.jpg.html)
Her kan det være lurt å være 2. En som holder skvettlappen og en som skrur den fast. Begyn med hullene som er i skvettlappen fra før. Klem den ganske hardt inn mot skjørtet, for å få en fin overgang.
(http://img.photobucket.com/albums/v292/RSCoz/Mobile%20Uploads/D0200946-4FE9-491A-8A71-7545AB876AB7_zps8wwv8vc1.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/RSCoz/media/Mobile%20Uploads/D0200946-4FE9-491A-8A71-7545AB876AB7_zps8wwv8vc1.jpg.html)
(http://img.photobucket.com/albums/v292/RSCoz/Mobile%20Uploads/27AD304A-0C5D-467C-BA2C-3D306B458DC2_zpsrubpsec1.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/RSCoz/media/Mobile%20Uploads/27AD304A-0C5D-467C-BA2C-3D306B458DC2_zpsrubpsec1.jpg.html)
Festet så bør det se noe slik ut
(http://img.photobucket.com/albums/v292/RSCoz/Mobile%20Uploads/41C3982D-0A59-4DED-8CB8-731FF2E7BC9C_zps81s6uanm.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/RSCoz/media/Mobile%20Uploads/41C3982D-0A59-4DED-8CB8-731FF2E7BC9C_zps81s6uanm.jpg.html)
(http://img.photobucket.com/albums/v292/RSCoz/Mobile%20Uploads/50BA2C7C-100E-4A4F-8558-D44187FE70B2_zps9bvphqr7.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/RSCoz/media/Mobile%20Uploads/50BA2C7C-100E-4A4F-8558-D44187FE70B2_zps9bvphqr7.jpg.html)
(http://img.photobucket.com/albums/v292/RSCoz/Mobile%20Uploads/5FABB9F6-620A-4687-8591-1AF0F0F73C87_zpsajtwmyy1.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/RSCoz/media/Mobile%20Uploads/5FABB9F6-620A-4687-8591-1AF0F0F73C87_zpsajtwmyy1.jpg.html)
(http://img.photobucket.com/albums/v292/RSCoz/Mobile%20Uploads/07B56F85-959A-4DF5-B201-73E26789EDDB_zpsc9um1ta2.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/RSCoz/media/Mobile%20Uploads/07B56F85-959A-4DF5-B201-73E26789EDDB_zpsc9um1ta2.jpg.html)
Lykke til!
Ser veldig interessant ut. Sidene på bilen er jo veldig utsatt for slitasje, kanskje dette kunne hjulpet. Skal jaggu ta å få de montert før jeg kjører til Kroatia!
Tai
Genialt! Takk for tips :)
Hyggelig å høre!
Kan jo legge til at V60 har større skvettlapper også. De beskytter selvsagt mer, men er ikke så smoothe som disse :D
Knall. Kunne du tatt et bilde av hvordan bilen ser ut etter et regnskyll eller lignende, lik at man ser litt hvordan spruten endres i praksis?
Har nettopp snakket med frydenbø som er Volvo forhandler i Bergen. Skvettlappene kommer som sett og koster den nette sum av 535 kroner av dine hardt tjente penger. Regner med de er billigere bestilt fra nett men vi kjører til Kroatia om 5 dager så jeg vil ha de på plass til da.
Tai
Sitat fra: Tai på mandag 06. juli 2015, klokken 13:48
Har nettopp snakket med frydenbø som er Volvo forhandler i Bergen. Skvettlappene kommer som sett og koster den nette sum av 535 kroner av dine hardt tjente penger. Regner med de er billigere bestilt fra nett men vi kjører til Kroatia om 5 dager så jeg vil ha de på plass til da.
Tai
Er nok forskjellige priser rundt om hos de ulike forhandlerene, men 500,- er det verdt. Er jo bare en halv tank bensin omtrent :)
Bump.
RonnyØ, har du noen flere bilder av bilen din med Volvo-lappene på? Ikke sånne nærbilder, men noen som gir et bedre bilde av hvordan helhetsinntrykket på bilen er.
Er generelt skeptisk til å montere uoriginale deler på en såpass flott bil, men jeg må innrømme at jeg blir "svett" av å lese andre tråder her inne om hvordan lakken nær sagt sandblåses på sidene.
Har du forresten noen erfaringer å dele med oss siden du monterte de? Har de funket? Evnt hvor lite/mye?
Jeg monterte disse etter å ha lest denne tråden. De ble montert samme dag som jeg fikk bilen utlevert. Har kjørt noen tusen km etter det og ser ingen spor av sandblåsing på sidene. Men det er selvfølgelig vanskelig å si hvordan det hadde sett ut uten. De er veldig diskret og jeg har aldri tenkt på at de er der nå jeg ser på bilen. Her er et bilde tatt for et par uker siden.
Jeg har kjørt bare 4000 km med min. Har ikke montert skvettlapper. Behandlet med Opticoat Pro. Kjørt noe på grusvei. Ikke antydning til merker i lakken.
Sitat fra: Rico på søndag 09. august 2015, klokken 13:03
Jeg har kjørt bare 4000 km med min. Har ikke montert skvettlapper. Behandlet med Opticoat Pro. Kjørt noe på grusvei. Ikke antydning til merker i lakken.
Bor i utilgivelige Tromsø, litt utenfor byen og oppi en fjellskråning. Grus/sandstrøing er det VELDIG mye av. Vinteren er lang også... Utrolig usikker på om dette er veien å gå. Eller om man faktisk må bla opp 5-10.000 for lakkbehandling
Lakkbehandling gir lite beskyttelse mot steinsprut dessverre. Da må du ha folie.
Sitat fra: krister461 på søndag 09. august 2015, klokken 13:13
Lakkbehandling gir lite beskyttelse mot steinsprut dessverre. Da må du ha folie.
Folie? Altså et plast-trekk utenpå lakken?! Utgår i så fall med høye kneløft
Sitat fra: lunitiks på søndag 09. august 2015, klokken 11:59
Bump.
RonnyØ, har du noen flere bilder av bilen din med Volvo-lappene på? Ikke sånne nærbilder, men noen som gir et bedre bilde av hvordan helhetsinntrykket på bilen er.
Er generelt skeptisk til å montere uoriginale deler på en såpass flott bil, men jeg må innrømme at jeg blir "svett" av å lese andre tråder her inne om hvordan lakken nær sagt sandblåses på sidene.
Har du forresten noen erfaringer å dele med oss siden du monterte de? Har de funket? Evnt hvor lite/mye?
Hallo du!
Jo det har jeg, men det blir som storform skriver. De syns nesten ikke på avstand, og vinkelrett fra siden syns dem ikke.
Vanskelig å si hvor mye dem egentlig hjelper, da min hadde kjørt noen tusen da jeg monterte.
Hadde vært veldig kjekt om noen kunne tatt bilder av bilen med skvettlapper når den er skikkelig skitten og tørr. Da kan man se sprut-mønsteret langs siden og sammenligne. Noen som tør vise forumet at også TMS blir skitten? :-P
Hjelper også litt å kjøre på low eller senke bilen mer, siden da dekker hjulbuene mer av dekket og det blir kastet mindre stein bakover siden det treffer i stedet mer av hjulbuen.
Sitat fra: lunitiks på søndag 09. august 2015, klokken 13:50
Sitat fra: krister461 på søndag 09. august 2015, klokken 13:13
Lakkbehandling gir lite beskyttelse mot steinsprut dessverre. Da må du ha folie.
Folie? Altså et plast-trekk utenpå lakken?! Utgår i så fall med høye kneløft
Legger man på Xpel eller den beste folien fra 3M ser man ikke at det lagt på :) Er det eneste som hjelper mot steinsprut. Er det noen som sier at feks en sealer beskytter mot steinsprut forteller de usannheter.
De der skal bestilles og monteres ASAP, hadde noe lignende på en Golf jeg hadde og det hjalp kraftig på sølesprut og "sandblåsthet"!
Skvettlappene ser omtrent orginale ut når de er montert på bilen. Det ser overhode ikke ut som det er en jalla løsning. Du kan se at passforme ikke er helt der hvis du stikker hodet under bilen men fra siden av ser det veldig bra ut.
Ser om jeg husker å ta noen bilder i morgen
Tai
Bør en ha skvettlapper både foran og bak når en har s85D?
Sitat fra: Goku på mandag 10. august 2015, klokken 09:20
Bør en ha skvettlapper både foran og bak når en har s85D?
Evnt. 70D?
Min erfaring fra andre biler er at skvettlapper bak ikke er så viktig, men foran gjør mye for slitasje på lakk og skitt opp etter dørene..
Skvettlapper bak er vel mer viktige for de som kommer bak deg enn deg selv. Var vel en tid da skvettlapper var påbudt her i landet?
Ja skvettlapper var påbudt fram til 1970-1980 en gang i Norge. Biler over 3.5 tonn har enda påbud om skvettlapper.
Sitat fra: Tai på mandag 06. juli 2015, klokken 13:48
Har nettopp snakket med frydenbø som er Volvo forhandler i Bergen. Skvettlappene kommer som sett og koster den nette sum av 535 kroner av dine hardt tjente penger. Regner med de er billigere bestilt fra nett men vi kjører til Kroatia om 5 dager så jeg vil ha de på plass til da.
Tai
Hva er delenummeret som sett?
Da har jeg også montert slike på "gammelbilen". Kjøpte i samme slengen et sett som skal monteres på den nye når den kommer. Det føltes ikke helt som et røverkjøp å betale nesten tusenlappen for fire små plastdingser, men forhåpentligvis gjør de nytte for seg. Og det ble veldig diskret, nesten originalt å se til.
Sitat fra: Muffinman på fredag 04. september 2015, klokken 10:35
Da har jeg også montert slike på "gammelbilen". Kjøpte i samme slengen et sett som skal monteres på den nye når den kommer. Det føltes ikke helt som et røverkjøp å betale nesten tusenlappen for fire små plastdingser, men forhåpentligvis gjør de nytte for seg. Og det ble veldig diskret, nesten originalt å se til.
Hadde det vært mulig å få sett disse med deg?
Kan legge ut et par bilder med erkemøkkete bil senere i dag.
Og her er bilder. Det er litt fargforskjell mellom lappene og skjørtet på bilen, men ikke noe man legger merke til hvis man ikke studerer godt. Skjørtet har nok rukket å falme litt mens skvettlappene er nye, så dette vil helt sikkert utjevne seg i løpet av litt tid.
EDIT: Ikke så sikker på at disse hjelper særlig mye, størsteparten av det som flyr bakover fra dekket går nok under denne lille lappen og treffer lengre bak. Vi får se :)
De virker homeopatiske- jeg tror de må være litt større før det monner..
Noen som har målt på de store skvettlappene og sett om de kan passe eller om de blir for lave slik at de kan risikere å ta nedi bakken?
Sitat fra: Havebigfun på fredag 04. september 2015, klokken 16:55
De virker homeopatiske- jeg tror de må være litt større før det monner..
Ikke umulig, de vil ihvertfall ha svært liten effekt på det som kastes fra punktet hvor dekket slipper veibanen. Trekker man en linje derfra og forbi lappen kommer man vel på skrå oppover framskjerm og langt framme på døra. Men kanskje kan den ta unna for noe av det andre "skjåget" - det er jo godt mulig partikler ikke bare slipper ved bakken men rundt hele runden. Det ligger det jo en sky med vann og partikler inni hele forskjermen når man kjører i regn, så kanskje sidene skjermes litt for det når det suser bakover.
Du kjører så mye, muffinman at det ikke tar lang tid før du har svaret- ved å sammenligne den gamle sandblåste med den nye- neste sommer har du vel svaret. :)
Hvis kvaliteten på lakken varierer mellom bilene er det ikke godt å si hva som er årsaken om nybilen er uskadd til våren. Det er jo enkelte som rapporterer om null skader på bilene sine til tross for betydelig kjørelengde. Uansett er skvettisene nå montert på gamlebilen, og det ligger klar folie på bakskjermene samtidig som bakdørene er ubeskyttet. Hvis skadene øker på dørene i forhold til det som ligger under folien vet vi at skvettlappene ikke hjelper særlig mye. Det vil nok ta tid før svaret foreligger her da det antageligvis ikke blir mer enn ca. 4-5000km på den i løpet av vinteren. Den nye vil sikkert rulle 20.000 før det våres.
Har bestilt de store skvettlappene til V60 nå etter å ha kontrollmålt litt på V60'en til en kollega. Tror det kan være mulig å få til på en vettug måte. Blir montert til helgen, stay tuned! :)
bra - jeg er interessert
Har fått kjørt litt i griseværet med de små lappene, og det er helt tydelig at det kastes betydelig mindre skitt oppover dørsidene nå. Om det får en effekt på bakdører/bakskjermer og lakkslitasje er jeg usikker på, men tipper det vil gi en liten eller moderat bedring. Disse gjør ihvertfall ikke mye av seg visuelt, og ser nesten originale ut. Veldig spent på hvordan de store blir :)
Skal montere i morgen. De blir jo betydelig mer synlige enn de små, men forhåpentligvis også mer effekt. Man kan si mye om hvorvidt det er pent, men i alle fall vil jeg heller ha skvettlapper foran enn å ha sandblåste sider på bilen etter en stund.. :)
Da har jeg fått montert!
Konklusjon: De passer ganske bra - selvfølgelig ikke 100%, men helt "innafor" med litt tilpasning.
Pakken består av to skvettlapper, beskyttelsesfolie/tape for anleggsflaten mot hjulbuen samt 6 torx-skruer.
De to nedre skruene festet jeg på samme måte som tidligere nevnt her - i plastikken i forkant av sideskjørtet.
Ved å skru i to skruer sitter skvettlappen ganske godt fast, men spriker litt oppe langs hjulbuen. Det er ikke noen god løsning kosmetisk.
Den øvre delen lurte jeg litt på hvordan jeg skulle feste, men endte på at jeg tror jeg går for et par små prikker Sika/Tec7 eller lignende. Ikke så mye, da det er greit å kunne få det fra hverandre en gang også om man for eksempel må bytte skjerm eller ta ut innerskjermen. Har ikke noe lyst på å bore i metallet for å skru den fast selv om det hadde vært fullt mulig å få til. Jeg limte på beskyttelsesfolien for å unngå subbing mot lakken sånn som etter anvisningene fra Volvo. :D
På bildene er ikke skvettlappen festet i overkant (hadde ikke noe sort Sika/Tec7 på søndag..), så det spriker litt mer enn når det blir ferdig, men man får en pekepinn om hvor fremtredende de er. Synes det ble helt greit utseendemessig - ikke noe blikkfang. Effekten etter å ha kjørt på regnvåte veier er helt klart ganske betydelig. Mye mindre sølesprut langs hele siden av bilen inkludert "problemområdet" for sandblåsing foran bakhjulene.
Konklusjon: Krever litt tilpasning, men passer ganske bra. Effekten er helt klart god så langt jeg har sett på kjøring i regnvær, så jeg tror disse sparer lakken på sidene av bilen for mye slitasje spesielt i vinterhalvåret. Anbefales!
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/55554392/Tesla/20150921_175314.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/55554392/Tesla/20150921_175326.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/55554392/Tesla/20150921_175334.jpg)
Det ble jo veldig bra, og absolutt ikke skjemmende. Kunne du tenke deg å lage en kortfattet guide i DIY-tråden?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23803.0.html
Pent!! det er løsningen for meg!
Sitat fra: Muffinman på onsdag 23. september 2015, klokken 18:46
Det ble jo veldig bra, og absolutt ikke skjemmende. Kunne du tenke deg å lage en kortfattet guide i DIY-tråden?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23803.0.html
[/quote
DIY-tråden burde bli sticky, eller vil den bare forsvinne iom at det ikke er noe diskusjon der.
Sitat fra: petersv på onsdag 23. september 2015, klokken 19:27
DIY-tråden burde bli sticky, eller vil den bare forsvinne iom at det ikke er noe diskusjon der.
True, og med diskusjon blir den vanskeligere å finne fram i. Sticky er best, sjekker dette med admin. Alternativet er å lage en egen diskusjonstråd med linker begge veier.
Jeg kan godt lage guider i DIY - tråden basert på innholdet i denne, selvfølgelig med linker hit og cred til rette vedkommende. Når jeg får tid vel å merke :)
Er det stein og skit fra framhjulene som har lagd de stygge merkene langs bilene til blant annet Muffinmannen? Jeg trodde en del av det kom fra bakhjulene.
Bakhjulene er nok helt uskyldige. Partikler i alle størrelser blandet med sørpe/vanntåke, alt fra små stein til mikroskopiske sandkorn. Hakk i varierende størrelser, og ellers bærer lakken preg av å være generelt matt. Kan få opp glansen ok med hardvoks, men hele siden fra forhjul til bakhjul er berørt.
Skal nok montere skvettlapper og kanskje klar folie allerede før nybilen kjøres ut av Tesla sine lokaler :)
Hvilke skruer har dere brukt på skvettlappene? Jeg har bare vanlige byggvareleverandører i nærheten, men de har kanskje noen syrefaste skruer som kan benyttes?
Sitat fra: Muffinman på torsdag 24. september 2015, klokken 11:22
Sitat fra: petersv på onsdag 23. september 2015, klokken 19:27
DIY-tråden burde bli sticky, eller vil den bare forsvinne iom at det ikke er noe diskusjon der.
True, og med diskusjon blir den vanskeligere å finne fram i. Sticky er best, sjekker dette med admin. Alternativet er å lage en egen diskusjonstråd med linker begge veier.
Det er nettopp dette elbilwiki er til for (link på toppen av sida). Det er et oppslagsverk med "statisk informasjon", uten disusjoner som kludrer til innholdet, og ting forsvinner ikke ut i periferien om tråden er lite aktiv en periode. På Wiki kan man selvsagt også legge inn link til diskusjon på andre fora (som feks. dette), og om man om et år seinere kommer inn i wiki-artikelen om <whatever> så ligger det link direkte til gjeldende tråd her på forumet (om noen legger den inn).
Dette ble gjort bl.a. den tida det var stor aktivitet på Think-delen av forumet med ulike DIY-prosjekter som f.eks. dørlås, modifisering av ladeinntak mm. De artiklene ligger der fortsatt og er lette å finne. Søking i forumet her er ofte et sjansespill; jeg synes i alle fall ikke det er spesielt enkelt å finne det jeg leter etter bestandig.
BoMP!
Noen som vil dele erfaring med de små Volvo-lappene så langt?
RonnyØ; Muffinman; Tai; storform; others??
Sitat fra: lunitiks på lørdag 10. oktober 2015, klokken 15:20
BoMP!
Noen som vil dele erfaring med de små Volvo-lappene så langt?
RonnyØ; Muffinman; Tai; storform; others??
Umulig å si, da kjøreforhold, dekk og mange andre X'r gjør dette regneskapet vanskelig. Men de passer brukbart og beskytter noe. Er enig i at de store antagelig hjelper mest.. Men monteringen i denne tråden kan følges uansett. :D
Vanskelig å si noe om effekten da min bil allerede har temmelig medtatt lakk langs sidene, men det er lett å se at det kastes mindre skitt oppover siden i moderat hastighet på grusvei. Videre ser man et felt bak skvettlappene som tydelig blir langsommere skittent om man starter å kjøre med ren bil i grisevær. Etter en del hundre mil har jeg faktisk et bestemt inntrykk av at disse beskytter mer enn de ser ut til.
Nybilen får slike montert før den ruller ut av butikken.
Sitat fra: Muffinman på lørdag 10. oktober 2015, klokken 18:41
Vanskelig å si noe om effekten da min bil allerede har temmelig medtatt lakk langs sidene, men det er lett å se at det kastes mindre skitt oppover siden i moderat hastighet på grusvei. Videre ser man et felt bak skvettlappene som tydelig blir langsommere skittent om man starter å kjøre med ren bil i grisevær. Etter en del hundre mil har jeg faktisk et bestemt inntrykk av at disse beskytter mer enn de ser ut til.
Nybilen får slike montert før den ruller ut av butikken.
Jeg sitter også med et slik inntrykk! Selv om dem er små, så ser jeg tydelig at det tar mye lenger tid før det kommer møkk langs sidene.
Var på litt strandcrossing i Danmark i sommer og det havnet ikkeno sand/gugge langs sidene. Vanskelig å forklare, men skal se om jeg finner et bilde som illustrerer.
Will be appreciated, RonnyØ!
Mine Volvolapper ligger her på stuebordet og glaner på meg mens jeg tenker "what's the point"...
Sitat fra: E_S på onsdag 23. september 2015, klokken 17:41
Da har jeg fått montert!
Konklusjon: De passer ganske bra - selvfølgelig ikke 100%, men helt "innafor" med litt tilpasning.
Pakken består av to skvettlapper, beskyttelsesfolie/tape for anleggsflaten mot hjulbuen samt 6 torx-skruer.
De to nedre skruene festet jeg på samme måte som tidligere nevnt her - i plastikken i forkant av sideskjørtet.
Ved å skru i to skruer sitter skvettlappen ganske godt fast, men spriker litt oppe langs hjulbuen. Det er ikke noen god løsning kosmetisk.
Hvilke(t) delenummer har de store skvettlappene?
Jeg syns det så helt greit ut på bildene du la ut, helt klart verdt det for å slippe konstant nedgrising av bilen og enda værre alle skadene i lakken.
Sitat fra: trygvelo på mandag 12. oktober 2015, klokken 10:02
Hvilke(t) delenummer har de store skvettlappene?
Jeg syns det så helt greit ut på bildene du la ut, helt klart verdt det for å slippe konstant nedgrising av bilen og enda værre alle skadene i lakken.
De har delenummer 31265329 og koster ca. 500 kroner. :)
Sitat fra: lunitiks på søndag 11. oktober 2015, klokken 15:56
Will be appreciated, RonnyØ!
Mine Volvolapper ligger her på stuebordet og glaner på meg mens jeg tenker "what's the point"...
Beklager, lunitiks.. Helt glemt dette. Skal gjøre et forsøk i morgen :)
Topp. Nå har jeg kjørt mye og lenge i dr...-vær, så jeg har en god formening om hvoran møkka sprer seg på sidene uten lappene
Her er 2 bilder av bilen da jeg parkerte i morges. Jeg har ikke montert noen skvettlapper ennå.
Ut fra hvordan vattnet har spredd seg, skjønner jeg ikke hvordan de der små skvettlappene skulle forhindret dette. Tvert imot er det jo faktisk tørt akkurat i området der skvettlappene skal monteres...
Edit: Var forresten "moderat" våte veier i morges. Hastigheter mellom 40-70 km/t.
Jeg monterte de store lappene til Volvo V60 i forrige uke. Hvordan de virker, er for tidlig å si. - Da har jeg heller noen kommentarer til monteringen:
I bakkant av lappene mot skjermen blir det en 3-4 mm. glipe. Den kan - eller bør fylles med Sikaflex eller annen tettingsmasse for at ikke det kal lagre seg sand og annen dritt i spalten. Denne spalte var overraskende stor og skjemmende - men så er jo heller ikke lappene spesiallaget til TMS.
Jeg orket ikke å kjøre ekstra for å kjøpe en slik patron til å fylle i, så jeg brettet heller dobbeltsidig tape og fylte mellomrommet med.
Tror også at det lønner seg å kutte en V-formet hakk i lappene for at man skal få undersiden til å flukte med karosseriet. Lappene har en litt for stump vinkel til å følge karosseriet på undersiden ellers. Dersom man bøyer lappene uten "V-formet hakk" slik at de passer med underkant av hjulbuen, så vil det ellers bli for store krefter på skruene.
Jeg har kjørt ca 8000 km med de små V60 skvettlappene og mener bestemt at de har god effekt. Har ved flere anledninger stukket hodet ut passasjervinduet mens jeg satt på med en kamerat som også monterte de og du ser helt tydelig av vann og støv blir reflektert vekk fra siden på bilen.
Perfekt? Nix, du vil nok fremdeles oppleve noe slitasje. Men disse skvettlappene koster 500,- og er enkle å montere. Med tanke på hvor stygg bilen blir uten er det en billig investering.
Edit: Jeg brukte svart sikasil i de veldig små spaltene som var igjen. Det er ikke mulig å se at skvettlappene ikke passer.
Tai
Har selv montert denne store Volvo skvettlapp i løpet av helgen.Kan bekrefte påstand fra"nortrahof "at en må skjære en v på det nederste monteringshullel. Deretter bore nytt hull litt lenger ned. Skrur da fast i plast delen av innerskjerm.En bør presse nederste del opp så den tetter godt. For og få god tetning inn mot skjerm sett fra forre dør bør en bore et nytt montering hull helt øverst for og feste skruen i filten på innerskjermen. (Var ikke så lysten og bore i aliminniums delen av skjerm.) Etter og ha gjort disse tiltakene så kan denne skvettlapp anbefales... :) :)
Sitat fra: RonnyØ på søndag 18. oktober 2015, klokken 21:11
Sitat fra: lunitiks på søndag 11. oktober 2015, klokken 15:56
Will be appreciated, RonnyØ!
Mine Volvolapper ligger her på stuebordet og glaner på meg mens jeg tenker "what's the point"...
Beklager, lunitiks.. Helt glemt dette. Skal gjøre et forsøk i morgen :)
Sorry, luni.. De bildene var ikke bra nok til å illustrere..
Når det er sagt, så blir det loads med steinsprut bortover sidene på rallybiler med 1m2 skvettlapp også. Men at det hjelper på mange "flyvere" mot bakskjermen på Model S er jeg sikker på.
484100 - på skruvat.no står det pr stk. Men de er jo ikke like. Men syntes det var rart om de kostet 233kr for et sett, når alle skriver om ca 500kr..
Kjøpte disse V60 skvettlappene, med orginale volvo skruer. Kom til å tenke på en ting;
Det skrues jo i kanalskjørtet, er det noen som vet om det er fare for å treffe noe annet bak skjørtet med skruene?
Vil nødig sette en skrue som blir stående mot noe karosseriplater e.l...
Skvettlapper... det er litt 70-talls :o
Ødelagt lakk langs sidene er litt avlegs det også...
Sitat fra: Trinity på torsdag 17. desember 2015, klokken 18:03
Kjøpte disse V60 skvettlappene, med orginale volvo skruer. Kom til å tenke på en ting;
Det skrues jo i kanalskjørtet, er det noen som vet om det er fare for å treffe noe annet bak skjørtet med skruene?
Vil nødig sette en skrue som blir stående mot noe karosseriplater e.l...
Der disse skruene monteres, er det ingenting bak. :)
Noen som har kjøpt skvettlappene fra skruvat med hell?
Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. desember 2015, klokken 20:14
Ødelagt lakk langs sidene er litt avlegs det også...
Joda, har full forståelse for problemet. Har ikke sett noe særlig slitasje på min ennå etter 20.000km men skal legge på XPEL folie.
Sitat fra: jorgen.s på fredag 18. desember 2015, klokken 09:44
Noen som har kjøpt skvettlappene fra skruvat med hell?
Ja, henta de i går, stor type. Sparer fort et par 100 lapper inkl. frakt. Har ikke montert de enda, men de ser korrekte ut
hvor kjøpes de skruene som trådstarter brukte?
Sitat fra: Thomas N på tirsdag 05. januar 2016, klokken 12:23
hvor kjøpes de skruene som trådstarter brukte?
Hos nærmeste Würth butikk.
Sitat fra: Thomas N på tirsdag 05. januar 2016, klokken 12:23
hvor kjøpes de skruene som trådstarter brukte?
Send meg navn og adresse på PM, så kan jeg sende deg noen om du vil. Så slipper du å kjøpe 250stk
Sitat fra: Tai på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 16:56
Jeg har kjørt ca 8000 km med de små V60 skvettlappene og mener bestemt at de har god effekt. Har ved flere anledninger stukket hodet ut passasjervinduet mens jeg satt på med en kamerat som også monterte de og du ser helt tydelig av vann og støv blir reflektert vekk fra siden på bilen.
Har bestilt et el-cheapo actioncam og sugekoppfester. Tenker å gjøre et forsøk på å filme dette på nært hold under forskjellige forhold. Kanskje jeg legger ut her hvis jeg får det til :)
Det høres jo helt topp ut. blir spennende å se evt resultat av det :D
Hei.
Dette virker som et bra prosjekt! Har tenkt litt på å gjøre det selv, men er ikke så veldig klar for å borre i bilen min. Tenkte om det er noen som har gjort dette på østlandsområdet som har tid en kveld og lyst på en øl eller to for litt bistand så ta gjerne kontakt med meg her eller på PM :)
https://www.youtube.com/watch?v=9MnqtywhCPA&edit=vd
Så jo ut som om at det hjalp litt dette da. vises det på dørene at det er til stor hjelp eller?
Vanntåka som fyker langs bilen avgis stort sett i hele hjulbuens høyde, og slik sett hjelper nok hverken store eller små skvettlapper spesielt mye på det som lager merker på bakdør og bakskjerm. Den vanntåka er nok blandet med masse små partikler, og en og annen større. Men det ser ut til å ha en betydelig effekt på det som kommer fra området hvor dekket slipper bakken i lavere hastighet. Det blir mindre skitt oppover førerdøra når man har kjørt i maks 30-40 på gjørmete veier. Skal prøve å få filmet på tørr grusvei i sakte fart senere.
Jeg tror at skvettlappen som beskytter lakken tilstrekkelig dessverre må stikke langt ut til siden, og strekke seg nesten til toppen av hjulbuen.
ja, kan tenke meg det. men det blir vel fort det samme med andre biler også. Men kan ikke akkurat ha så store skvettlapper heller. Ville ikke blitt særlig pent. men hvis det hjelper litt i alle fall, så er nå det flott da :D
Sidene på min 85D er blitt veldig stygge etter bare 11.000km, og den er kjørt med små skvettlapper siden den var ny. Hører at det hagler smågrus langs sidene når jeg kjører på strødde veier. Nå kjører jeg en loaner og på de samme veiene hører jeg ikke et eneste sandkorn treffe sidene. Den har nye Hakka 7-dekk, mens min egen har Pirelli Sottozero II.
Da er det to muligheter slik jeg ser det. Enten er det stor forskjell på hvor mye grums de to dekktypene kaster opp, eller så er det skvettlappene som forverrer. Skal teste med og uten skvettiser når jeg får tilbake min egen bil, og kjøre en runde med bakhjulstrekkeren og sjekke om jeg hører noe på den (har også skvettlapper).
Hmm. hørtes ikke bra ut nei. Kjedelig det der da. høres ut som en plan å teste uten lappene ja. Har du Pirelli på begge bilene?
Min kommer med R2. Skal bli spennende å høre om det spretter på sidene. Ikke mye grus i disse dager med all den snøen men :o
RWD-bilen er kjørt ca. 50.000km med R2 og den har lakkslitasje så det holder dessverre. Nå er den bestykket med Hakka 8, men har svært begrenset kjørelengde i perioder slik at det ikke går an å vurdere om det har noen betydning ift slitasje. Men skal som sagt kjøre en runde og lytte om det spretter rundt sidene.
12.000km på 85D, og lakken er i stor grad rasert langs sidene. Mye verre enn på gamlingen som har rundet 100k. Hvis skvettlappene har en effekt kan den umulig være stor. Jeg tar de av i tilfelle de gjør vondt verre.
(Klikk for stort bilde)
Trist.
EDIT: Kjenner jeg blir irritert av å se på det bildet
Traurige greier!
Jeg diskuterte mulighetene for ekstra beskyttelse av bilen med Ren Bil Trondhjem, i forbindelse med at de skal legge på en glass-coating når min bil kommer. De klargjør for Tesla i Trondheim og har vel også oppfølging på en del biler etter at de har vært et år eller to hos eier, og de mente det var sannsynlig at skvettlapper bare flytter spruten lenger opp på karosseriet. De anbefalte for øvrig heller ikke klar folie på utsatte steder.
Høres ut som om man bør helfoliere bil dersom man bor på Averøy?
Et poeng her er vel at det meste av kjøringen foregår utenfor hjemkommunen. Hitra, Frøya, Trondheim, Fosen, Fosnes osv. Men det var ekstrem forskjell i hvor fort dette utvikler seg mellom P85`en og 85D`en. De har jo hatt et identisk kjøremønster. Forskjellige dekk, drift på forhjul, forskjellig hardhet i lakk og muligens skvettlapper fra dag 1 er mulige faktorer her.
Kjørte med vilje i restene av strøsand som ligger i området nå og prøvde å danne meg et bilde av hvordan det lød, og skal gjøre samme øvelsen uten skvettlapper senere. Ikke veldig vitenskapelig, men det bør gå an å høre det hvis forskjellen er veldig stor.
Så blir det nok en runde med pigmentert polish for å prøve å kamuflere litt. Det hjalp faktisk en god del på den andre bilen.
kjører du med regen på?
Jepp.
med regen av blir det kanskje noe mindre sprut fra forhjula- det er vel her den størrste forskjellen til din RWD ligger
Redusert regen må for alle praktiske formål erstattes av bremsing. Tror ikke det det er noen forskjell her.
Om det er noen forskjell på lakk-kvaliteten, så bør vel den nye bilen være best?
Drift på forhjulene og evt. dekktype virker som mest sannsynlige årsaker. Samt evt. skvettlappene.
Kjørt samme runden nå uten skvettiser. Vanskelig å si sikkert, men mulig det høres litt mindre hagl bakover sidene. Merk at dette foregår i lav fart, så det er nok ikke relevant for høyere hastigheter. Mon tro om skvettlappene lager turbulenser i høyere hastighet slik at partikler treffer med en uheldig vinkel?
Her er uansett forskjellen etter 2-300 meter på gjørmet grusvei, veldig lav hastighet.
Shining i sol i dag, og vårdepresjonen banker på. Nybilen er skadet langs sidene beyond den gamle, og det bare på 12% av kjørelengden. Nedre del av framdørene har et felt som er i ferd med å bli hvitt. Dette er tydelig avgrenset i øvre kant hvor skvettlappen stoppet spruten, så her er det ihvertfall effekt av den. Det er også noe sandblåst langs bakdørene, og veldig mye på bakskjerm. Forskjellen på de to bilene er dekk, lakk og trekk på forhjul. Ellers er alt likt.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 16. mars 2016, klokken 16:54
Shining i sol i dag, og vårdepresjonen banker på. Nybilen er skadet langs sidene beyond den gamle, og det bare på 12% av kjørelengden. Nedre del av framdørene har et felt som er i ferd med å bli hvitt. Dette er tydelig avgrenset i øvre kant hvor skvettlappen stoppet spruten, så her er det ihvertfall effekt av den. Det er også noe sandblåst langs bakdørene, og veldig mye på bakskjerm. Forskjellen på de to bilene er dekk, lakk og trekk på forhjul. Ellers er alt likt.
Noe kan reddes med rubbing/grov polish, men er jo begrenset hvor mange ganger man har lyst til å gjøre det da man har begrenset med lakk, og burde være unødvendig å spottlakkere etter hver vinter. Har samme erfaring som deg da, det er flere solide steinsprang på siden av P85D, enn det er på P85+ her i gården, selvom P85+ har mer enn dobbel kjørelengde.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 16. mars 2016, klokken 16:54
Forskjellen på de to bilene er dekk, lakk og trekk på forhjul. Ellers er alt likt.
Trodde du kjørte den 1. med original felger mens du nå (på 85D?) har felgene med 35 innpress slik at hjulet kommer lenger ut av hjulbuen- om det er riktig kan det være en av grunnene, den andre er vel at det er trekk/regen på forhjulene på 85D.
Jeg har nevnt det tidliere- mulig den stadige vekslingen mellom regen og aks gir mer steinsprut- fordi kreftene stadig endrer rettning- hypotesen er dog vag ::).
Hvordan ser det lakkerte partiet i hjulbrønnen bak bakhjulene ut?
Den eldste er kjørt ca 75k med originale felger, og gode 25 med samme innpress som den nye. Den nye er kjørt ca 3k med originale, og hadde allerede da fått skader på samme nivå som den eldste.
Den eldste er altså kjørt godt over dobbelt så langt med 35mm innpress som den nye.
Kjøpte ikke du x-pel-folie før du fikk bilen som du skulle legge på når den var ny? Noen grunn til at det ikke ble tilfellet?
Nei, la litt på gamlebilen i fjor vår. LaminX btw. Basert på hvordan det utviklet seg på gamlingen trodde jeg det holdt å ta det i vår. Ville ikke blitt bra resultat utendørs i desember uansett. Hadde jeg visst det jeg vet nå skulle jeg fått dette gjort hos proffer umiddelbart. Bakdørene er vel uansett vanskelig å få fine, proff eller ei.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 16. mars 2016, klokken 18:28...
Den eldste er altså kjørt godt over dobbelt så langt med 35mm innpress som den nye.
Da legger jeg vekk-innpress teorien. Da er det to mulige årsaker igjen - drift på forhjula og ulik lakkkvalitet- sistnevnte er vel lite sannsynlig.
...og dekk ;)
EDIT: Gråpigmentert polish kamuflerer ikke på denne bilen, lakken er sikkert for mørk. Skal prøve med sort. Legger ved et bilde av bakskjerm/dør.
Merk forresten at 35mm innpress er nøyaktig det samme som "alle" kjørte på vinteren 2013-14 etter at Tesla ikke klarte å levere forhåndsbetalte vinterhjul.
Trodde dekk var ferdig diskutert tidligere- prinsipiellt ja men ikke hos deg...
var iallefall bra at du bekrefter at skvettlapp virker- slik jeg forstår det er det jø større jo bedre (-innen visse grenser)
Det vi ikke vet er effekten av skvettlapper lenger oppe på døra, og lenger bakover langs sidene. For alt vi vet lager de turbulenser som gjør det verre. Jeg tviler riktignok på det.
Sommerhjul på D`en i går, og la merke til at bakfelgene hadde samme "sandblåsing" som sidene og bakskjermer - på områder hvor de beveger seg mot kjøreretningen når de roterer (om det er forståelig). Felgene framme er like fine.
Sitat fra: Diravi på torsdag 10. mars 2016, klokken 13:41
Traurige greier!
Jeg diskuterte mulighetene for ekstra beskyttelse av bilen med Ren Bil Trondhjem, i forbindelse med at de skal legge på en glass-coating når min bil kommer. De klargjør for Tesla i Trondheim og har vel også oppfølging på en del biler etter at de har vært et år eller to hos eier, og de mente det var sannsynlig at skvettlapper bare flytter spruten lenger opp på karosseriet. De anbefalte for øvrig heller ikke klar folie på utsatte steder.
Høres ut som om man bør helfoliere bil dersom man bor på Averøy?
Hva var grunnen til at de ikke anbefalte klar folie på utsatte steder? Legger de (Ren Bil) folie selv? Noen som har prøvd? Der er jo en god del bilmodeller som kommer med beskyttesesfolie her og der når de leveres ut ny.
Sitat fra: fonberg på søndag 17. april 2016, klokken 09:28
Sitat fra: Diravi på torsdag 10. mars 2016, klokken 13:41
Traurige greier!
Jeg diskuterte mulighetene for ekstra beskyttelse av bilen med Ren Bil Trondhjem, i forbindelse med at de skal legge på en glass-coating når min bil kommer. De klargjør for Tesla i Trondheim og har vel også oppfølging på en del biler etter at de har vært et år eller to hos eier, og de mente det var sannsynlig at skvettlapper bare flytter spruten lenger opp på karosseriet. De anbefalte for øvrig heller ikke klar folie på utsatte steder.
Høres ut som om man bør helfoliere bil dersom man bor på Averøy?
Hva var grunnen til at de ikke anbefalte klar folie på utsatte steder? Legger de (Ren Bil) folie selv? Noen som har prøvd? Der er jo en god del bilmodeller som kommer med beskyttesesfolie her og der når de leveres ut ny.
Mulig jeg misforsto, for da jeg var innom der på fredag så mente de at folie var en lur løsning. Ren Bil har satt på 3M-folie for noen eiere, fikk jeg vite nå.
Noen som har prøvd å montere disse V60 skvettlappene på facelift biler med lakkerte kanaler?
Følger denne