Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Trekkoppbil på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:19
I går kom det en nyhet om at elbiler ikke får kjøre i kollektivfeltet østgående gjennom Bærum fra Sandvika, uten å ha passasjerer, kl 07-09.
Det blir varsla på svært kort frist, når det kommer en nyhet onsdag, om at endringen skal trees i kraft på mandag, og nyheten er dårlig kunngjort.
Mange sliter med å få dagen til å gå rundt, med jobb, reising, levering og henting av barn osv. Man har gjerne innretta familien med arbeidssteder, arbeidstider, barnepass, kjøretøy, så man akkurat får det til å gå rundt, og man må hele tida regne seg fram til hvert minutt man kan spare. Man rekker ikke å endre på jobb, transportmidler og barnebass på så kort tid.
Det var jo venta at Oslo-trafikken ville bli berørt av planlagt arbeid, men at det skulle komme nye regler i Bærum kom uten varsel. Regjerning har hatt ønske om å bevare el-bilfordelene til 2017, og det har vært snakk om at endringer er blitt meldepliktige til Esa, og vegvesenet ville vente med å vurdere E18 i Bærum til høsten.
Jeg ser heller ikke behovet for å begrense trafikken i kollektivfeltet om sommeren, da det ikke er så stor trafikk da, og de siste dagene har køene vært i ferd med å avta, og man skulle tru at trafikken ville flyte best slik det var, da man utnytter vegen best om el-biler kjører i kollektivfeltet. Nå vil det oppstå begrensninger for alle, når det blir dårligere flyt på veiene.
På fredager har også trafikken flytt svært bra med ordningen man har nå, så jeg forstår ikke poenget med å gjøre endringer for fredagen.
Det er ikke strømmen med el-biler som er for stor for kollektivfeltet, men det er kryssende trafikk fra påkjørselene ved Blommenholm og Høvik som skaper flaskehals. Her varer ikke flaskehalsen så lenge som 2 timer om morgenen, kanskje 1 time, og det er ingen grunn til å tru at den vil vokse, men heller minske.
1. juni starter tunnellarbeider i Oslo, og det vil være innsnevringer på Ring3 i lange perioder. Da er det rimelig å tru at mange bilister fra Bærum, vil unngå Ring3 og dermed kjøre andre veier enn E18 for å komme til Oslo, og påkjøringspresset ved Blommenholm og Høvik bør bli redusert.
Man kunne fått mye større utnyttelse av E18, om man hadde flytta kollektivfeltet til venstre felt, hvor det ikke er kryssende trafikk, og man hadde latt lokalbusser kjøre på småveier ved siden av E18, mens ekspressbusser og andre brukere av kollektivfeltet kunne kjøre uhindra fram.
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:19
I går kom det en nyhet om at elbiler ikke får kjøre i kollektivfeltet østgående gjennom Bærum fra Sandvika, uten å ha passasjerer, kl 07-09.
Det blir varsla på svært kort frist, når det kommer en nyhet onsdag, om at endringen skal trees i kraft på mandag, og nyheten er dårlig kunngjort.
Mange sliter med å få dagen til å gå rundt, med jobb, reising, levering og henting av barn osv. Man har gjerne innretta familien med arbeidssteder, arbeidstider, barnepass, kjøretøy, så man akkurat får det til å gå rundt, og man må hele tida regne seg fram til hvert minutt man kan spare. Man rekker ikke å endre på jobb, transportmidler og barnebass på så kort tid.
Det var jo venta at Oslo-trafikken ville bli berørt av planlagt arbeid, men at det skulle komme nye regler i Bærum kom uten varsel. Regjerning har hatt ønske om å bevare el-bilfordelene til 2017, og det har vært snakk om at endringer er blitt meldepliktige til Esa, og vegvesenet ville vente med å vurdere E18 i Bærum til høsten.
Jeg ser heller ikke behovet for å begrense trafikken i kollektivfeltet om sommeren, da det ikke er så stor trafikk da, og de siste dagene har køene vært i ferd med å avta, og man skulle tru at trafikken ville flyte best slik det var, da man utnytter vegen best om el-biler kjører i kollektivfeltet. Nå vil det oppstå begrensninger for alle, når det blir dårligere flyt på veiene.
På fredager har også trafikken flytt svært bra med ordningen man har nå, så jeg forstår ikke poenget med å gjøre endringer for fredagen.
Det er ikke strømmen med el-biler som er for stor for kollektivfeltet, men det er kryssende trafikk fra påkjørselene ved Blommenholm og Høvik som skaper flaskehals. Her varer ikke flaskehalsen så lenge som 2 timer om morgenen, kanskje 1 time, og det er ingen grunn til å tru at den vil vokse, men heller minske.
1. juni starter tunnellarbeider i Oslo, og det vil være innsnevringer på Ring3 i lange perioder. Da er det rimelig å tru at mange bilister fra Bærum, vil unngå Ring3 og dermed kjøre andre veier enn E18 for å komme til Oslo, og påkjøringspresset ved Blommenholm og Høvik bør bli redusert.
Man kunne fått mye større utnyttelse av E18, om man hadde flytta kollektivfeltet til venstre felt, hvor det ikke er kryssende trafikk, og man hadde latt lokalbusser kjøre på småveier ved siden av E18, mens ekspressbusser og andre brukere av kollektivfeltet kunne kjøre uhindra fram.
Dette er jo i henhold til elbilforeningens sterke ønske, så man kan jo melde seg ut derfra. Det kommer i hvert fall en utmelding fra undertegnede.
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:19
Dette er jo i henhold til elbilforeningens sterke ønske, så man kan jo melde seg ut derfra. Det kommer i hvert fall en utmelding fra undertegnede.
Det er da ordentlig dumt. Elbilforeningen har jobbet for å få inn samkjøring som ett alternativ til helt stopp.
Så hadde det ikke vært for elbilforeningen hadde mange fordeler vært borte allerede.
Sitat fra: Vind på torsdag 28. mai 2015, klokken 23:28
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:19
Dette er jo i henhold til elbilforeningens sterke ønske, så man kan jo melde seg ut derfra. Det kommer i hvert fall en utmelding fra undertegnede.
Det er da ordentlig dumt. Elbilforeningen har jobbet for å få inn samkjøring som ett alternativ til helt stopp.
Så hadde det ikke vært for elbilforeningen hadde mange fordeler vært borte allerede.
Ja, uten elbilforeningen hadde det vel ikke vært noen fordeler å fjerne heller, de har jo vært pådrivere i et par tiår for de fordelene som er i dag :)
Sitat fra: aurba på torsdag 28. mai 2015, klokken 23:53
Sitat fra: Vind på torsdag 28. mai 2015, klokken 23:28
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:19
Dette er jo i henhold til elbilforeningens sterke ønske, så man kan jo melde seg ut derfra. Det kommer i hvert fall en utmelding fra undertegnede.
Det er da ordentlig dumt. Elbilforeningen har jobbet for å få inn samkjøring som ett alternativ til helt stopp.
Så hadde det ikke vært for elbilforeningen hadde mange fordeler vært borte allerede.
Ja, uten elbilforeningen hadde det vel ikke vært noen fordeler å fjerne heller, de har jo vært pådrivere i et par tiår for de fordelene som er i dag :)
De er flinke på mange måter og de har sikkert gjort mye bra.Kanskje til og med litt for flinke ved at vi har fått kjøpe subsidierte Teslaer i tusentall (ja, jeg benyttet meg av det) og ertet på oss noen og enhver.
Men når de fronter samkjøring så hardt, så representerer de ikke mine interesser lenger og de har i tillegg sannsynligvis satt en stopper for den eventyrlige utviklingen som har vært i utbredelsen av elbiler i Norge.
+1
Nettopp kjøpt en elbil og rakk å kjøre kollektivfeltet i 2 uker. Denne skal nå ut på salg på Finn og kjøper meg en fossilbil. Dessverre ikke så attraktivt å kjøre en elbil for meg personlig og kjenner flere andre som vil gjøre det samme
Hvis man kjøper elbil på dette grunnlaget "Mange sliter med å få dagen til å gå rundt, med jobb, reising, levering og henting av barn osv. Man har gjerne innretta familien med arbeidssteder, arbeidstider, barnepass, kjøretøy, så man akkurat får det til å gå rundt, og man må hele tida regne seg fram til hvert minutt man kan spare. Man rekker ikke å endre på jobb, transportmidler og barnebass på så kort tid." så må jeg i at noe er riv ruskende galt. Det viser seg gang på gang på gang at gir man folk i Norge littegrann så vil de ha alt, absolutt alt og mere til. Alt man kan grabbe til seg skal tas om man trenger det eller ikke. Dette gjelder alt, ikke bare elbil. Før kunne man gi noen kroner til søppelkjørere så de tok med seg ekstra sekk, men det er stoppet. Før kunne man få matvarer som skulle kastes hvis man jobbet i butikk, men dette er det slutt på. Alle goder innskrenkes fordi man ikke har magamål i det hele tatt. At dere ikke skjems. Ta ett eksempel i dag, inn til jobb forbi grytelokket (mortensrud) har det jo blitt ett lite kollektivfelt. I dag var det ikke kø og jeg kjørte til rundkjøringen, var vel kanskje 4-5 biler bak meg så langt jeg kunne se. Der kommer det faen steike en idiot i en elgolf rasende forbi og selv om alle andre holdt 50-55 km hvor det er 50 så skal han forbi alle sammen og holder sikkert 75-80 for å komme helt frem. Det er slik oppførsel som gjør at man blir sett på som idiot, snylter og lavapanan tulling når man kjører elbil. Når man nå også klarer å komme med sutring fordi man skal stenge kollektivfeltet i noen timer så hjelper det ikke på saken. Skjerp dere. Håper kollektivfeltet og alle andre goder forsvinner så fort som fa**, det har vi fortjent slik som mange av oss oppfører seg.
Sitat fra: pwb på fredag 29. mai 2015, klokken 07:43
Hvis man kjøper elbil på dette grunnlaget "Mange sliter med å få dagen til å gå rundt, med jobb, reising, levering og henting av barn osv. Man har gjerne innretta familien med arbeidssteder, arbeidstider, barnepass, kjøretøy, så man akkurat får det til å gå rundt, og man må hele tida regne seg fram til hvert minutt man kan spare. Man rekker ikke å endre på jobb, transportmidler og barnebass på så kort tid." så må jeg i at noe er riv ruskende galt.
Hva er din anbefaling? Si opp jobben og gi vekk ungene?
Sitat fra: pwb på fredag 29. mai 2015, klokken 07:43
Det viser seg gang på gang på gang at gir man folk i Norge littegrann så vil de ha alt, absolutt alt og mere til. Alt man kan grabbe til seg skal tas om man trenger det eller ikke. Dette gjelder alt, ikke bare elbil.
Hvor nøye har du egentlig fulgt med i norsk politikk de siste årene? Det er faktisk slik at myndighetene har ønsket å få flere over i elbil. Derfor har de subsidiert elbileiere, gitt tilgang til kollektivfeltet m.m. Mener du politikken er feil, eller mener du at det umoralsk at enkeltpersoner tilpasser seg slik myndighetene ønsker?
Sitat fra: pwb på fredag 29. mai 2015, klokken 07:43Før kunne man gi noen kroner til søppelkjørere så de tok med seg ekstra sekk, men det er stoppet.
Her må du trå varsomt; dette kan minne om korrupsjon. De fleste kommuner tilbyr større dunk hvis man genererer mye søppel.
Sitat fra: pwb på fredag 29. mai 2015, klokken 07:43Før kunne man få matvarer som skulle kastes hvis man jobbet i butikk, men dette er det slutt på.
Her er du jo midt i kjernen av de vesentlige samfunnsproblemene. Bare så jeg forstår; Er det generelle poenget at alt var mye bedre før? Evnt før hva? Elbilen? Velferdssamfunnet? Den industrielle revolusjon?
Sitat fra: pwb på fredag 29. mai 2015, klokken 07:43
Alle goder innskrenkes fordi man ikke har magamål i det hele tatt. At dere ikke skjems. Ta ett eksempel i dag, inn til jobb forbi grytelokket (mortensrud) har det jo blitt ett lite kollektivfelt. I dag var det ikke kø og jeg kjørte til rundkjøringen, var vel kanskje 4-5 biler bak meg så langt jeg kunne se. Der kommer det faen steike en idiot i en elgolf rasende forbi og selv om alle andre holdt 50-55 km hvor det er 50 så skal han forbi alle sammen og holder sikkert 75-80 for å komme helt frem. Det er slik oppførsel som gjør at man blir sett på som idiot, snylter og lavapanan tulling når man kjører elbil.
Det kan også være andre årsaker til at man blir sett på som idiot, snylter og lavapanan tulling, men eksemplet du nevner er relevant. Det kan ha vært en søppelkjører som ble forsinket fordi noen hadde prakket på ham en sekk mer enn planlagt, men mest sannsynlig var det en riv ruskende gal småbarnsforelder som skulle rekke jobben.
Sitat fra: pwb på fredag 29. mai 2015, klokken 07:43
Hvis man kjøper elbil på dette grunnlaget "Mange sliter med å få dagen til å gå rundt, med jobb, reising, levering og henting av barn osv. Man har gjerne innretta familien med arbeidssteder, arbeidstider, barnepass, kjøretøy, så man akkurat får det til å gå rundt, og man må hele tida regne seg fram til hvert minutt man kan spare. Man rekker ikke å endre på jobb, transportmidler og barnebass på så kort tid." så må jeg i at noe er riv ruskende galt. Det viser seg gang på gang på gang at gir man folk i Norge littegrann så vil de ha alt, absolutt alt og mere til. Alt man kan grabbe til seg skal tas om man trenger det eller ikke. Dette gjelder alt, ikke bare elbil. Før kunne man gi noen kroner til søppelkjørere så de tok med seg ekstra sekk, men det er stoppet. Før kunne man få matvarer som skulle kastes hvis man jobbet i butikk, men dette er det slutt på. Alle goder innskrenkes fordi man ikke har magamål i det hele tatt. At dere ikke skjems. Ta ett eksempel i dag, inn til jobb forbi grytelokket (mortensrud) har det jo blitt ett lite kollektivfelt. I dag var det ikke kø og jeg kjørte til rundkjøringen, var vel kanskje 4-5 biler bak meg så langt jeg kunne se. Der kommer det faen steike en idiot i en elgolf rasende forbi og selv om alle andre holdt 50-55 km hvor det er 50 så skal han forbi alle sammen og holder sikkert 75-80 for å komme helt frem. Det er slik oppførsel som gjør at man blir sett på som idiot, snylter og lavapanan tulling når man kjører elbil. Når man nå også klarer å komme med sutring fordi man skal stenge kollektivfeltet i noen timer så hjelper det ikke på saken. Skjerp dere. Håper kollektivfeltet og alle andre goder forsvinner så fort som fa**, det har vi fortjent slik som mange av oss oppfører seg.
Elbil fordelene ble innført fordi myndigheten ønsket et høyere salg av elbiler. Elbil fordelene forsvinner ikke pga at noen oppfører seg som idioter i trafikken. Fordelene viskes ut sakte men sikkert fordi myndighetene nå sidestiller elbil med fossilbil. Dette er helt feil for når det gjelder rekkevidde så har fortsatt elbilen en lang vei og gå,uten om Tesla da som ikke er oppnåelig for de fleste.
Kutt av fordeler vil stagnere elbilsalget det er jeg helt sikker på. Hvis noen tror økningen av elbiler skyldes tanken på miljø så må de tro om igjen..
Dersom man skal stoppe et slikt vedtak hos SVV så må man bruke offentlighetsloven til å kreve å se saksbehandlingspapirene bak dette vedtaket. Er det gjort noen utredninger som viser faktisk at dette er en riktig avgjørelse? Sannsynligvis er grunnlaget for avgjørelse svært vag og bærer preg av politisk og administrativt taktisk spill i de byråkratiske korridorene. Skal man spekulere videre så er det sannsynligvis de samme maktmenneskene bak dette vedtaket som vi at man skal satse mer på buss på E18 for å få presset gjennom en ny E18.
Bør noen reagere på at vi mister kollektivfeltet uten varsel?
Uten varsel? her er det noen som ikke følger med i timen, dette har vært varslet i minst et år.
Jeg kjøpte elbil før det var lov å kjøre i kollektivfeltet (avgiftsfritak kom før). Når det ble lov å kjøre "også elbil" forsto jeg at denne ordningen ikke ville vare evig, at elbilfordelene vil forsvinne gradvis, og at en får nyte dem så lenge det varer. Det som innføres nå er trods alt en ganske begrenset restriksjon som som daglig berører et par tusend elbilister.
Etterhvert som antall elbiler øker vil det bli restriksjoner også andre steder avhengig av hvilke problemer som oppstår.
Om 20 år når "alle" kjører elbil er alle fordeler fjernet, (men derimot er det et forbud mot import av biler beregnet på fossilt drivstoff).
Sitat fra: grorudklovnen på fredag 29. mai 2015, klokken 09:33
Skal man spekulere videre så er det sannsynligvis de samme maktmenneskene bak dette vedtaket som vi at man skal satse mer på buss på E18 for å få presset gjennom en ny E18.
? Denne må du forklare.
de som satt i styre i elbil foreningen før fikk til masse fordeller de som sitter nå får fler og fler fjernet
tilogmed rejeringen hvar for og fortsette med at vi skulle få kjøre kolektiv feltet men før rejeringen fikk sakt fra kom elbilforeningen med dette med samkjøring til statens vegvesen og derfor ble det sån så jeg vet ikke
da ble og ordningen for lenger strekning
at noen kjører idiot finner en overalt
Man kan opptre som forhandler eller man kan opptre som tosk. Elbilforeninga valgte det første, heldigvis. Forhandling gir bedre uttelling enn å stille ultimatum. Alltid. Bare prøv selv! Ved å stille ultimatum ender man opp med å bli tatt som en useriøs tulling, og da mister man enhver påvirkningsmulighet.
Er det virkelig noen som innbiller seg at elbiler skal få beholde rett til å kjøre i kollektivfeltet i uoverskuelig framtid? En bedre varslet innskrenking enn denne skal man lete lenge etter!
Sitat fra: tallyho på fredag 29. mai 2015, klokken 16:03
Man kan opptre som forhandler eller man kan opptre som tosk. Elbilforeninga valgte det første, heldigvis. Forhandling gir bedre uttelling enn å stille ultimatum. Alltid. Bare prøv selv! Ved å stille ultimatum ender man opp med å bli tatt som en useriøs tulling, og da mister man enhver påvirkningsmulighet.
Er det virkelig noen som innbiller seg at elbiler skal få beholde rett til å kjøre i kollektivfeltet i uoverskuelig framtid? En bedre varslet innskrenking enn denne skal man lete lenge etter!
Nei men etter 50000 elbiler det vil si 2 prosent av dagens bilpark synes jeg er for tidlig. Elbil kan ikke sidestilles med fossilbil pga rekkevidde utenom Tesla som er i en egen klasse.
se hva tidligere ledere har fått til dagens leder er jo for å legge ordene i munn på rejeringen
og i denne saken var det feil part de gikk inn i forhandling med
og elbil foreningen er for å trappe ned tingene fra 2017 2018 mens fler i ftortinget mener vi må ha dette lenger så vorfor komme med ufordeler når rejeringen vil det ovente
de som vil ha vidre fordelene ta komtakt med meg på facebook sven erik grunsbo
Sitat fra: tallyho på fredag 29. mai 2015, klokken 16:03
Man kan opptre som forhandler eller man kan opptre som tosk. Elbilforeninga valgte det første, heldigvis. Forhandling gir bedre uttelling enn å stille ultimatum. Alltid. Bare prøv selv! Ved å stille ultimatum ender man opp med å bli tatt som en useriøs tulling, og da mister man enhver påvirkningsmulighet.
Er det virkelig noen som innbiller seg at elbiler skal få beholde rett til å kjøre i kollektivfeltet i uoverskuelig framtid? En bedre varslet innskrenking enn denne skal man lete lenge etter!
Litt av noen forhandlere; SVV bad om to fingre, Elbilforeningen ga dem hele hånda.
Sitat fra: grorudklovnen på fredag 29. mai 2015, klokken 09:33
Dersom man skal stoppe et slikt vedtak hos SVV så må man bruke offentlighetsloven til å kreve å se saksbehandlingspapirene bak dette vedtaket. Er det gjort noen utredninger som viser faktisk at dette er en riktig avgjørelse? Sannsynligvis er grunnlaget for avgjørelse svært vag og bærer preg av politisk og administrativt taktisk spill i de byråkratiske korridorene. Skal man spekulere videre så er det sannsynligvis de samme maktmenneskene bak dette vedtaket som vi at man skal satse mer på buss på E18 for å få presset gjennom en ny E18.
det som er med hele denne saken er at elbil foreningen følte ikke med i hele tatt for det hvar statens vegvesen som sa vi måtte ut mens rejeringen kom med at det kunne ikke statens vegvesen bestemme da kom elbil foreningen med at samkjøring er bra så dette ble et forlik mellom en part som ikke kunne bestemme og elbil foreningen stortinget har ikke tatt standpunkt i denne saken ennå
Sitat fra: Sele på fredag 29. mai 2015, klokken 16:41
Sitat fra: tallyho på fredag 29. mai 2015, klokken 16:03
Man kan opptre som forhandler eller man kan opptre som tosk. Elbilforeninga valgte det første, heldigvis. Forhandling gir bedre uttelling enn å stille ultimatum. Alltid. Bare prøv selv! Ved å stille ultimatum ender man opp med å bli tatt som en useriøs tulling, og da mister man enhver påvirkningsmulighet.
Er det virkelig noen som innbiller seg at elbiler skal få beholde rett til å kjøre i kollektivfeltet i uoverskuelig framtid? En bedre varslet innskrenking enn denne skal man lete lenge etter!
Nei men etter 50000 elbiler det vil si 2 prosent av dagens bilpark synes jeg er for tidlig. Elbil kan ikke sidestilles med fossilbil pga rekkevidde utenom Tesla som er i en egen klasse.
vi må opp i større antal og da kan en snakke om eget felt men vi elbilene skal lide for de som sitter der i dag skal ha med pluggin hybrid i fordelene
Sitat fra: Rødkleiv på fredag 29. mai 2015, klokken 17:15
Litt av noen forhandlere; SVV bad om to fingre, Elbilforeningen ga dem hele hånda.
Elbilforeningen har brukt masse tid og innsats på denne saken. Uten massiv lobbying så hadde sannsynlig resultatet vært at samtlige kollektivfelt i hele Norge hadde blitt stengt permanent for elbil for rundt ett år siden.
Uten å gå i detalj på strategien så vil Elbilforeningen ofte ikke fronte saken direkte i media, men samarbeide med ulike foreninger og partier for å arbeide mest effektivt med en sak. Direkte konfrontasjon mellom en interesseorganisasjon og myndighetene er ikke nødvendigvis beste strategi selv om det gir høyt støynivå.
alle sammen som ikke har fått det med seg i 2013 hvar det skifte i ledelsen i elbil foreningen da komm det og en ny politikk inn etter det skal en bare forhandle ikke kreve og vise seg + at nå kann ikke alle komme på årsmøtene som er for hovedstyre en sender bare representanter
for å få ting har vi vist oss i alle år som hvar før
elbil foreningen har glemt klima forliket det blir sakt stenkt for et år siden det er rart for for noen år siden ble det bestemt at alt hvar freda til enten år 2017 eller 50 tusen elbiler når vi nådde 50 tusen ble rejeringen enig om å si 2017 og nå gir de bort dette uten og snakke om hva som ble vetat vi må og huske på boten rejeringen må betale om vi ikke når klima målet og for å nå det må elbil prosenten hvære ekstremt mye høyere en nå og masse av busser og annet må over på strøm
Sitat fra: J0nArne på fredag 29. mai 2015, klokken 07:13
+1
Nettopp kjøpt en elbil og rakk å kjøre kollektivfeltet i 2 uker. Denne skal nå ut på salg på Finn og kjøper meg en fossilbil. Dessverre ikke så attraktivt å kjøre en elbil for meg personlig og kjenner flere andre som vil gjøre det samme
Tror jeg ville ventet med elbilsalget til miljøfelt på E18 er avklart. Du kan fort havne i en megakø hvis du velger fossilbil og det etableres miljøfelt ...
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 29. mai 2015, klokken 17:23
Sitat fra: Rødkleiv på fredag 29. mai 2015, klokken 17:15
Litt av noen forhandlere; SVV bad om to fingre, Elbilforeningen ga dem hele hånda.
Elbilforeningen har brukt masse tid og innsats på denne saken. Uten massiv lobbying så hadde sannsynlig resultatet vært at samtlige kollektivfelt i hele Norge hadde blitt stengt permanent for elbil for rundt ett år siden.
Uten å gå i detalj på strategien så vil Elbilforeningen ofte ikke fronte saken direkte i media, men samarbeide med ulike foreninger og partier for å arbeide mest effektivt med en sak. Direkte konfrontasjon mellom en interesseorganisasjon og myndighetene er ikke nødvendigvis beste strategi selv om det gir høyt støynivå.
leser ikke elbil foreningen hva rejeringen sier og de motsier ting som rejeringen sier som er bra for oss jeg har nemlig litt kontakter og hadde ikke elbil foreningen kommet med noe til vegvesnet men hørt hva rejeringen ville gjort først ville vi hatt kolektiv feltet som før
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 29. mai 2015, klokken 17:37
Sitat fra: J0nArne på fredag 29. mai 2015, klokken 07:13
+1
Nettopp kjøpt en elbil og rakk å kjøre kollektivfeltet i 2 uker. Denne skal nå ut på salg på Finn og kjøper meg en fossilbil. Dessverre ikke så attraktivt å kjøre en elbil for meg personlig og kjenner flere andre som vil gjøre det samme
Tror jeg ville ventet med elbilsalget til miljøfelt på E18 er avklart. Du kan fort havne i en megakø hvis du velger fossilbil og det etableres miljøfelt ...
Elbilforeningen vil vel at dette feltet skal forbehold samkjørerne?
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 29. mai 2015, klokken 17:37
Sitat fra: J0nArne på fredag 29. mai 2015, klokken 07:13
+1
Nettopp kjøpt en elbil og rakk å kjøre kollektivfeltet i 2 uker. Denne skal nå ut på salg på Finn og kjøper meg en fossilbil. Dessverre ikke så attraktivt å kjøre en elbil for meg personlig og kjenner flere andre som vil gjøre det samme
Tror jeg ville ventet med elbilsalget til miljøfelt på E18 er avklart. Du kan fort havne i en megakø hvis du velger fossilbil og det etableres miljøfelt ...
hadde ikke denne løsningen kommet og vi hadde fått mer kø i kolektiv feltet kunne vi presset på for miljø felt men nå vil faktisk elbilen stå og forurense for en vil lage lenger kø og lenger tid med fosilbil i køn så vil de forurense mer
Sitat fra: Rødkleiv på fredag 29. mai 2015, klokken 17:42
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 29. mai 2015, klokken 17:37
Sitat fra: J0nArne på fredag 29. mai 2015, klokken 07:13
+1
Nettopp kjøpt en elbil og rakk å kjøre kollektivfeltet i 2 uker. Denne skal nå ut på salg på Finn og kjøper meg en fossilbil. Dessverre ikke så attraktivt å kjøre en elbil for meg personlig og kjenner flere andre som vil gjøre det samme
Tror jeg ville ventet med elbilsalget til miljøfelt på E18 er avklart. Du kan fort havne i en megakø hvis du velger fossilbil og det etableres miljøfelt ...
Elbilforeningen vil vel at dette feltet skal forbehold samkjørerne?
det virker som om noen av de som sitter i elbil foreningen nå tenker med det de sitter på eller så er de betalt av bensin produsent elbil er miljø bil og da snakker en ikke om samkjøring ja en får noen biler ut men cisse elbiler er det omtrent bare pass til en
Sitat fra: Rødkleiv på fredag 29. mai 2015, klokken 17:42
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 29. mai 2015, klokken 17:37
Sitat fra: J0nArne på fredag 29. mai 2015, klokken 07:13
+1
Nettopp kjøpt en elbil og rakk å kjøre kollektivfeltet i 2 uker. Denne skal nå ut på salg på Finn og kjøper meg en fossilbil. Dessverre ikke så attraktivt å kjøre en elbil for meg personlig og kjenner flere andre som vil gjøre det samme
Tror jeg ville ventet med elbilsalget til miljøfelt på E18 er avklart. Du kan fort havne i en megakø hvis du velger fossilbil og det etableres miljøfelt ...
Elbilforeningen vil vel at dette feltet skal forbehold samkjørerne?
Et miljøfelt vil være åpent for alle andre enn fossilbiler uten passasjer. Altså åpent for elbiler, tungtrafikk og fossilbiler med passasjer.
Alle som var tilpassningsdyktige og kjøpte elektrisk bil for å kjøre i kollektivfeltet bør snarest se seg om etter neste politisk korrekte kjøretøy.
F.eks denne som selv etter de nyeste reglene kan kjøre i kollektivfeltet, kan frakte unger til barnehagen ( Og du VIL være den store helten der ;D ) og har masse plass til handleturen.
https://www.youtube.com/watch?v=31VykNCV7NE
Sitat fra: elektrolux på fredag 29. mai 2015, klokken 19:45
Alle som var tilpassningsdyktige og kjøpte elektrisk bil for å kjøre i kollektivfeltet bør snarest se seg om etter neste politisk korrekte kjøretøy.
F.eks denne som selv etter de nyeste reglene kan kjøre i kollektivfeltet, kan frakte unger til barnehagen ( Og du VIL være den store helten der ;D ) og har masse plass til handleturen.
https://www.youtube.com/watch?v=31VykNCV7NE
finn den men tror nokk medlemmene må se litt på struktueren i elbil foreningen for hva er det neste vi mister?
jeg hvar med å deonstrerte for å få 2017 eller 50 tusen elbiler nå må ve se lenger frem for ellers vil salge stoppe og omtrent alt blir bortkastet foreningen må som sakt tenke og kjøre på miljø forliket og det har jeg fått med meg at eu vill stramme inn altså ennå strengere krav og se på andre land de får nå fler av våre fordeler er selv bett til et par land for å vurdere litt for de har fått med seg at jeg har kjørt elbil hos dem
Det jeg misliker med samkjøring er at man innfører en ordning som er vanskelig å kontrollere.
Man "frister" mange til å snike, og dermed flere til å bryte loven.
Hvem ser vel om det sitter barn i barnesetene, eller hva sitter bak de mørke vinduene bak.
Politiet får en håpløs jobb med å kontrollere dette.
På E-18 gjennom A&B hadde sniking i kollektivfeltet sklidd ut for lenge siden, hadde det ikke vært for jevnlige kontroller, og høye bøter. Er redd dette blir vanskelig å gjennomføre med samkjøringsregelen.
Det hadde vært så mange andre tiltak som hadde vært bedre.
Med langsiktige og forhåndsvarslede tiltak kunne man gjort det grønne skiftet raskere og forutsigbart, og folk kunne tilpasset seg.
Ved for eksempel å si at fra 2017 er det forbudt med fossilbil innenfor ring 1, 2018 kun et felt for fossile biler på E-18 gjennom A&B, 2020 forbudt for fossile biler innenfor ring 2, osv....
Men køer blir det uansett ::)
Sitat fra: toppi på fredag 29. mai 2015, klokken 22:13
Det jeg misliker med samkjøring er at man innfører en ordning som er vanskelig å kontrollere.
Man "frister" mange til å snike, og dermed flere til å bryte loven.
Hvem ser vel om det sitter barn i barnesetene, eller hva sitter bak de mørke vinduene bak.
Politiet får en håpløs jobb med å kontrollere dette.
På E-18 gjennom A&B hadde sniking i kollektivfeltet sklidd ut for lenge siden, hadde det ikke vært for jevnlige kontroller, og høye bøter. Er redd dette blir vanskelig å gjennomføre med samkjøringsregelen.
Det hadde vært så mange andre tiltak som hadde vært bedre.
Med langsiktige og forhåndsvarslede tiltak kunne man gjort det grønne skiftet raskere og forutsigbart, og folk kunne tilpasset seg.
Ved for eksempel å si at fra 2017 er det forbudt med fossilbil innenfor ring 1, 2018 kun et felt for fossile biler på E-18 gjennom A&B, 2020 forbudt for fossile biler innenfor ring 2, osv....
Men køer blir det uansett ::)
ja inne på noe der og en får nokk solgt mindre elbil nå for alle blir utrygge hva forsvinner neste gang i en fei kan ungå kø med elbusser som går hver 10 min som er gratis da senker man køene + lakt e-18 til e-6 denne åra utenom byen da kan en få masse ned
vet dere hvem som egentlig har fått til våre fordeler og at vi har el skilter ?
Hvis man ikke finner noen å samkjøre med, forferdelig ord, så er det vel bare å kjøpe seg en oppblåsbar dukke, kle den opp og plassere denne i forsetet ved siden av sjåføren?
Sitat fra: arthur på lørdag 30. mai 2015, klokken 07:09
Hvis man ikke finner noen å samkjøre med, forferdelig ord, så er det vel bare å kjøpe seg en oppblåsbar dukke, kle den opp og plassere denne i forsetet ved siden av sjåføren?
Oppblåsbare dukker har stort anvendelsesområde, men ett sted går grensen.
Sitat fra: hgs på lørdag 30. mai 2015, klokken 10:32
Sitat fra: arthur på lørdag 30. mai 2015, klokken 07:09
Hvis man ikke finner noen å samkjøre med, forferdelig ord, så er det vel bare å kjøpe seg en oppblåsbar dukke, kle den opp og plassere denne i forsetet ved siden av sjåføren?
Oppblåsbare dukker har stort anvendelsesområde, men ett sted går grensen.
Jeg tør nesten ikke tenke på hva kolleger vil tro om de ser en oppblåsbar i passasjersetet. (For ikke å snakke om når du tar den med inn på arbeidsplassen).
Tilgangen til carpool lanes for plug in hybrider i solstaten California, ved utdeling av såkalte "green stickers" vil ikke lenger være tilgjengelig. Dermed har salget rast og Toyota plug in hybrid modellen Prius vil bli trukket fra markedet. Analytikere har analysert bruktbilpriser på hybrider med og uten green sticker, og som dere alle nå sikkert har gjettet dere til, så er prisen mye høyere for bruktbiler med stick'ern som gir tilgang til hva vi kaller "kollektivfelt" her hjemme. Trenger vi insentiv til kjøp av miljøbiler?
http://www.greencarreports.com/news/1098353_ca-green-stickers-all-but-gone-will-plug-in-hybrid-sales-suffer-without-carpool-lane-access (http://www.greencarreports.com/news/1098353_ca-green-stickers-all-but-gone-will-plug-in-hybrid-sales-suffer-without-carpool-lane-access)
Det har vel mange gjort allerede, og klart surt å miste et gode.
Men; hyggeligere å snu seg bakover og takke for alle de årene vi har kunnet nyte både køfri kollektivfelt og gratis (og til det siste) stort sett ledige plasser på ladeplasser i sentrum.
Det er jo sånn med alt, er man ikke tidlig ute får man aldri noen stor bonus. Kjøper man aksjer når de har steget i endel år er man ofte for sent ute......Tar man derimot risken med å tilhøre "the bleeding edge" så kan man ha flaks, og også uflaks.
Nå er elbilene stort sett uten store ulemper (trege, utrygge, kalde, rare ++) og dermed kjøpes de av for mange til at store fordeler kan beholdes.....lett matte dette :-)
Vi får vente til det kommer en ny type enda sunnere biler (som er stygge, trege, kalde og rare) da kan det igjen bli noen fordeler til dem som er villig til å leve med det stygge, trege, kalde og rare. :)
Sitat fra: Olemann på søndag 31. mai 2015, klokken 12:21
Vi får vente til det kommer en ny type enda sunnere biler (som er stygge, trege, kalde og rare) da kan det igjen bli noen fordeler til dem som er villig til å leve med det stygge, trege, kalde og rare. :)
Som f.eks Tuc Tuc'en jeg viser til på forrige side ;D
Samkjøring er helt ok måte å løse problemet på, da har du valget stå i kø med fossilbil eller samkjøre som er smart, ser ikke at dette kan være et problem.
Det virker jo som noen tror at "kollektivfeltet er mistet" dette er jo langt fra tilfelle.
Her er det snakk om begrensede restriksjoner en kort periode hver dag på noen km av Norges mest trafikkerte veistrekning.
Etter hvert som det blir trafikkproblemer på andre veistrekninger vil lignende restriksjoner bli innført. Kanskje innført litt tidligere enn strengt tatt nødvendig.
jeg forstår det rett at jeg fortsatt kan kjøre i kollektivfeltet alene, inn mot Oslo om ettermiddagen og ut fra Oslo om morgenen?`altså utenom de oppsatte tidene for +1.
Sitat fra: Lurvine på tirsdag 02. juni 2015, klokken 18:21
jeg forstår det rett at jeg fortsatt kan kjøre i kollektivfeltet alene, inn mot Oslo om ettermiddagen og ut fra Oslo om morgenen?`altså utenom de oppsatte tidene for +1.
Klart du kan.
Jeg hadde regnet litt god tid i dag - men brukte like mye tid som på en søndag morgen til jobb (12 min fra Høvik til Oslo Sentrum). Skiltet om samkjøring 7-9 er tydelig.
Dette må vi kunne leve med. Tror for de fleste elbiler kan det bety opp mot 10-15 minutter ekstra kø når det normaliserer seg.
Fordelen er også at man slipper den litt farlige inn og ut kjøringen før fletting av trafikk på Blommenholm og Høvik
Tror vi skal kunne leve med dette - og de som ikke kan det må reise tidligere eller før...
I dag var det kontroll i kollektivfeltet - og bare når jeg kjørte forbi var det 3 el-biler som fikk bot! :)
Regner med og håper at politiet kommer å stå ofte der hvis det er så lønnsomt.
De kommer til å stå der -og det kan bli lønnsomt!
http://www.budstikka.no/bil/e18-sandvika/elbil/na-30-elbiler-stoppet-i-kontroll-pa-e18/s/5-55-93890
Jeg synes de burde skrevet ut bøter (126.000,-), forutsatt at skiltingen er god (har fortsatt ikke kjørt strekningen eller sett bilder av skiltene).
Thomas
Det er jo ikke annet å forvente enn at politiet så smått begynner å håndheve denne inndragningen av elbilfordeler. Hvor idiotisk og lite formålstjenelig den enn er.
Det som få har tatt innover seg, er at dette er markerer vendepunktet for en fantastisk periode for elbilen i Norge. I kjerneområdet for elbil (Asker/Bærum/Oslo Vest) er nå hovedpoenget med elbil borte. Samkjøring kommer aldri til å ta av. Jeg blir overrasket hvis antall elbiler i samkjøringsfeltet overstiger 20% av hva det var før forbudet.
Jeg blåser egentlig i de enkelte som rammes av dette, men problemet er at den viktigste fordelen elbilen hadde, nå er borte. Salget kommer til å stupe og med mindre politikerne overstyrer SVV og elbilforeningen så er elbil på vei tilbake til hva det var pre 2010; noe for helt spesielt interesserte.
Det såkalte elbilforliket som elbilforeningen applauderer, er jo heller ikke entydig positivt. Det kan gi økt utbredelse av elbiler hvis bilene blir bedre i et raskere tempo enn politikerne (med antiavgiftspartiet Frp i spissen) rekker å skattelegge/trekke tilbake subsidier). Det kan også være en skikkelig brems for salget, hvis avgiftskåte politikere kommer konkurransedyktige elbiler i forkjøpet.
Sitat fra: El Electrico på onsdag 03. juni 2015, klokken 10:04
I dag var det kontroll i kollektivfeltet - og bare når jeg kjørte forbi var det 3 el-biler som fikk bot! :)
Regner med og håper at politiet kommer å stå ofte der hvis det er så lønnsomt.
Ingen som fikk bot i dag men refs.
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/30-elbileiere-fikk-refs-for-a-kjore-i-kollektivfeltet-1.12391571
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:31
I kjerneområdet for elbil (Asker/Bærum/Oslo Vest) er nå hovedpoenget med elbil borte. S
Du er langt ute på vidda med din påstand. At du har mistet din fordel som betyr mest for deg, er bare synd for deg og noen få andre... Men mye bedre for meg og mange andre som klarer å tilpasse seg :-)
Fordelen jeg har med elbil er drivstoff, mao tull å kjøpe elbil, men kjøreopplevelse og et bidrag i riktig retning mtp miljø gjør at jeg synes det er verdt det. Stå på tomgang med elbil, varmt og godt, og helt ren samvittighet.
(Det hadde sikkert idioten med Ford Focus diesel som lot bilen stå på tomgang mens han hentet varer. Sa til ham når han kom ut: For billig drivstoff i Norge. Han var ikke enig, og jeg fikk påpeke menigsløsheten i tomgangskjøringen...)
Sitat fra: El Electrico på onsdag 03. juni 2015, klokken 14:18
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:31
I kjerneområdet for elbil (Asker/Bærum/Oslo Vest) er nå hovedpoenget med elbil borte. S
Du er langt ute på vidda med din påstand. At du har mistet din fordel som betyr mest for deg, er bare synd for deg og noen få andre... Men mye bedre for meg og mange andre som klarer å tilpasse seg :-)
Det er du som er på viddene. Jeg har ikke mistet noen fordel og det er ikke synd på meg. Les innlegget mitt før du kommenterer.
du har på vidda uansett - enten fordi du har mistet fordelen som betyr mest for deg eller fordi du utaler deg om ting du ikke har noe kunnskap om. :-)
Sitat fra: El Electrico på onsdag 03. juni 2015, klokken 14:43
du har på vidda uansett - enten fordi du har mistet fordelen som betyr mest for deg eller fordi du utaler deg om ting du ikke har noe kunnskap om. :-)
Der tar du feil. Burde ikke du gjøre leksene dine i stedet for å trolle her?
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:31
Salget kommer til å stupe og med mindre politikerne overstyrer SVV og elbilforeningen så er elbil på vei tilbake til hva det var pre 2010; noe for helt spesielt interesserte.
Vi hadde jo alle helst sett at det var mulig å opprettholde full tilgang til kollektivfeltet. Men når det er fullt så er det fullt. Det blir spennende å se hvilken innvirkning innstrammingen har på elbilsalget vest for Oslo. Kollektivfeltet på E18 i Bærum/Oslo er på mange måter et offer for suksessen til elbilsatsningen. Det er jo i utgangspunktet fint at det har blitt så mange elbiler og da må vi faktisk forholde oss til at mengden utgjør en utfordring for enkelte insentiver.
Nøkkelen fremover tror jeg blir å opprettholde at kjøpsprisen for elbilene forblir gunstig i forhold til fossilbiler. Samtidig må det jobbes for bruksinsentiver som er robuste i forhold til mengde elbiler. Miljøfelt kan være et slikt tiltak.
Det kan nok også være slik at fossilbilene kommer til å merke pisken noe mer samtidig som noen av gulrøttene forsvinner for elbilene.
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:31
Det som få har tatt innover seg, er at dette er markerer vendepunktet for en fantastisk periode for elbilen i Norge. I kjerneområdet for elbil (Asker/Bærum/Oslo Vest) er nå hovedpoenget med elbil borte. Samkjøring kommer aldri til å ta av. Jeg blir overrasket hvis antall elbiler i samkjøringsfeltet overstiger 20% av hva det var før forbudet.
Jeg blåser egentlig i de enkelte som rammes av dette, men problemet er at den viktigste fordelen elbilen hadde, nå er borte. Salget kommer til å stupe og med mindre politikerne overstyrer SVV og elbilforeningen så er elbil på vei tilbake til hva det var pre 2010; noe for helt spesielt interesserte.
Hmm, første måned etter at dette trådde i kraft er den 3. beste noensinne mhp. elbilsalget så foreløpig har ikke dine spådommer gått i oppfyllelse for å si det pent.
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. juli 2015, klokken 14:14
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:31
Det som få har tatt innover seg, er at dette er markerer vendepunktet for en fantastisk periode for elbilen i Norge. I kjerneområdet for elbil (Asker/Bærum/Oslo Vest) er nå hovedpoenget med elbil borte. Samkjøring kommer aldri til å ta av. Jeg blir overrasket hvis antall elbiler i samkjøringsfeltet overstiger 20% av hva det var før forbudet.
Jeg blåser egentlig i de enkelte som rammes av dette, men problemet er at den viktigste fordelen elbilen hadde, nå er borte. Salget kommer til å stupe og med mindre politikerne overstyrer SVV og elbilforeningen så er elbil på vei tilbake til hva det var pre 2010; noe for helt spesielt interesserte.
Hmm, første måned etter at dette trådde i kraft er den 3. beste noensinne mhp. elbilsalget så foreløpig har ikke dine spådommer gått i oppfyllelse for å si det pent.
Hehe, artig post :) Men rett skal være rett, disse bilene er nok alle bestilt lenge før de stengte noen bussfiler vest for Oslo. Vi får heller ta den frem om et halvt års tid, tenker konklusjonen blir den samme da.
Sitat fra: Sandpusher på torsdag 02. juli 2015, klokken 14:33
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. juli 2015, klokken 14:14
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:31
Det som få har tatt innover seg, er at dette er markerer vendepunktet for en fantastisk periode for elbilen i Norge. I kjerneområdet for elbil (Asker/Bærum/Oslo Vest) er nå hovedpoenget med elbil borte. Samkjøring kommer aldri til å ta av. Jeg blir overrasket hvis antall elbiler i samkjøringsfeltet overstiger 20% av hva det var før forbudet.
Jeg blåser egentlig i de enkelte som rammes av dette, men problemet er at den viktigste fordelen elbilen hadde, nå er borte. Salget kommer til å stupe og med mindre politikerne overstyrer SVV og elbilforeningen så er elbil på vei tilbake til hva det var pre 2010; noe for helt spesielt interesserte.
Hmm, første måned etter at dette trådde i kraft er den 3. beste noensinne mhp. elbilsalget så foreløpig har ikke dine spådommer gått i oppfyllelse for å si det pent.
Hehe, artig post :) Men rett skal være rett, disse bilene er nok alle bestilt lenge før de stengte noen bussfiler vest for Oslo. Vi får heller ta den frem om et halvt års tid, tenker konklusjonen blir den samme da.
Garantert. Ettersom det er svært få som bryr seg om kollektivfelt ift kjøp av elbil. Faktisk så lite som 12-13% i enkelte undersøkelser. Høyeste andelen jeg har sett i noen bred undersøkelse er 22%. Dvs svært få som vil droppe kjøp bare fordi denne fordelen reduseres.
Det kan ikke være noen enkel sak med kollektivfeltet, når det ikke er plass til alle. Det var ikke trafikken i kollektivfeltet som var for stor, men det var kryssende trafikk fra påkjøringsrampene som skapte kø. Jeg trur det kunne løses med en eller annen for for kreativ trafikkdirigering.
Men det er fortsatt mange innskrenkinger som jeg synes er unødvendige:
- På fredager er det ingen god grunn til å holde oss ute fra kollektivfeltet om morgenen. Trafikken ville gli best for stort sett alle, om el-bilene utnytter kollektivfeltet da. Kansje med unntak av motorsyklister som liker at det er lite trafikk i kollektivfeltet
- Og omtrent likedan på sommeren som på fredager
- Det er påkjøringene ved Blommenholm og Høvik som har vært flaskehalsene. Etter Høvik, bør det være åpent for el-biler i kollektivfeltet gjennom resten av Bærum fram til Fornebu
Jeg forstår heller ikke at veiarbeid i Oslo, skal være en grunn til å stenge kollektivfelt for den som kjører i Bærum. Det bør jo være tverrt i mot, at veiarbeidet i Oslo, fører til mindre påkjøring fra Blommenholm og Høvik, som er flaskehalsene.
For tida har Smedstadstunnelen innskrenkninger, og det høres ut som at det er brukt som argument til å innskrenke bruk av kollektivfelt helt andre steder.
Jeg forstår ikke logikken her: Smedstadstunnellen er ingen flaskehals, og innskrenking her vil ha marginal innvirkning på trafikkavviklinga, siden flaskehalsene er helt andre steder på Ring3. Flaskehalsen er først og fremst over smestadlokket, hvor køene brer seg ned på Ring3 når det er trafikktopper, så høyre felt blir blokkert av kø, og gjennomgangstrafikken på Ring3 blir strupa til venstre felt. Mye trafikk går til og fra smedstadlokket, så det er ikke like mye trafikk under smedstadlokket som det er ellers på Ring3.
Nylig var det en langvarig periode med innsnevring til ett felt ved Ris, og jeg kan ikke forstå annet enn at det skulle ha langt alvorligere følger. Da det blei gjort så stort nummer av innsnevring av Smestadtunnellen, så høres det ganske grunnløst ut. Kunne ikke trafikkplanleggerene høre litt på oss bilister som ferdes på veiene, og ser hvordan trafikken flyter?
Artig å lese disse innleggene, utrolig god underholdning!! ;D ;D ;D