Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Dekk / Felger => Emne startet av: tomrh på lørdag 02. mai 2015, klokken 14:07

Tittel: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhlørdag 02. mai 2015, klokken 14:07
Kjørte på en skrue i går kveld og punkterte. Dekktett hjalp ikke og dekksjappene er stengt, så jeg endte med å legge på sommerhjulene til fossilen sånn midlertidig. 15" stålfelger med 205/65R15 dekk. Interessant forskjell i kjøreopplevelse. Ble adskillig mykere og mer komfortabel, nesten så jeg liker det litt faktisk. :) Er det andre her som kjører Leaf på 15-felger?
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: kodalsesøndag 03. mai 2015, klokken 11:58
Her er en til som kjører 15 tommer, med målsetning om lavere rullemotstand og økt rekkevidde:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3949.msg38531.html#msg38531 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3949.msg38531.html#msg38531)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhsøndag 03. mai 2015, klokken 15:36
Ja jeg har lagt merke til den tråden, som er ganske gammel nå. Har ikke sett noe nyere. Å gå ned til 15" blir litt som å banne i kirka når trenden går mot større felger og lavere profil. Men den trenden kommer fra fossilbilverdenen, hvor økonomi og miljø ikke er sexy. Dekka fra fossilen har rullemotstand C, men strømforbruk er like lavt som med de originale Ecopia-dekka som har B. Så for rekkevidde har det noe for seg helt klart, samt at dekkene blir billigere å kjøpe. Fant forøvrig ut at det er 195/65R15 som er riktig dimensjon for 15". Må si at komforten ble virkelig bra, Leafen ruller silkemykt her på grusveiene vi har i området her på bygda.

Edit: Etter å ha kjørt i 30-sone over fartsdumper i kveld er jeg solgt. Kan kjøre 5 km/t fortere og likevel oppleves det mykt og behagelig. Testet også noen krappe svinger for å teste grep. Gikk helt greit det, ble ikke så mye dårligere enn fryktet. Det blir 15" sommerfelger nå, usexy og snålt, men det får være. Har noen jeg kjøpte brukt på finn som egentlig var tenkt til fossilen men nå blir de til Leafen istedet. :)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtirsdag 05. mai 2015, klokken 21:47
Det punkterte Ecopia-dekket fikset, tilbake på 205/55R16 igjen. Mykheten forsvant litt. Noe skuffende faktisk.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtorsdag 07. mai 2015, klokken 17:29
For gøy veide jeg noen felger. Original Leaf-felg med Hakka 8 pigg 205/55R16 veide 18,7 kg. Og 15"x6" stålfelg fra fossilen med 205/65R15 sommerdekk veide 18,0 kg. Felgene jeg nylig kjøpte på finn og planlegger å bruke, 15"x6,5" alufelg, foreløbig med 205/70R15 vinterdekk som skal av, veide bare 15,7 kg. :) Synes originalfelgene er svintunge!

15"-felgene jeg kjøpte på finn (etter felgrens):
(http://finncdn.no/mmo/2015/4/vertical-5/19/5/582/025/45_1968389101.jpg)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtorsdag 14. mai 2015, klokken 13:21
Bilen ble da ikke så rar med 15"-felger egentlig. :)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhmandag 18. mai 2015, klokken 14:38
Grunner til å downsize til 15":
- Lettere felger -> reduserer ikke-suspendert masse -> sprekere aksellerasjon, lavere forbruk
- Smalere dekk og felger -> lavere luftmotstand -> lavere forbruk
- Det finnes smalere dekk med laveste rullemotstand A i 15" enn i 16". (F.eks. 185/65R15)
- Bedre fjæring og kjørekomfort
- Billigere dekk og felger

Noen interessante lenker:
http://www.dekkleader.com/veiledning-dekk/pavirkning-av-felgenes-vekt
http://vgd.no/forbruker/bil/tema/846510/tittel/daarligere-akselrasjon-med-stoerre-dekk-felger/innlegg/11133345/#11133345
http://ecomodder.com/forum/showthread.php/aero-mods-data-change-cd-change-installment-7-a-2684.html
http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: Blipmandag 18. mai 2015, klokken 15:57
Er ikke 195/65 15 nærmere i størrelsen? Litt smalere, men enda billigere...
https://www.tacomaworld.com/tirecalc?tires=195-65r15-205-55r16
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhmandag 18. mai 2015, klokken 17:40
Sitat fra: Blip på mandag 18. mai 2015, klokken 15:57
Er ikke 195/65 15 nærmere i størrelsen? Litt smalere, men enda billigere...
https://www.tacomaworld.com/tirecalc?tires=195-65r15-205-55r16
Ja, du har helt rett. Fossilen hadde imidlertid 205/65R15 fra før, så jeg byttet bare mellom bilene for å slippe en ekstra dekkutgift akkurat nå. Noen C/C dekk som jeg skal slite ut denne sesongen. Gleder meg virkelig til å kjøpe dekk i 195 eller 185 bredde med rullemotstand A, det tenker jeg skal merkes! 8) Kul link forresten, bedre dekk-kalkulator enn den jeg har brukt.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: Reieltorsdag 21. mai 2015, klokken 14:59
Jeg har gått andre veien. Har satt på 7,5x18 felger. 8) Bruker mere strøm men kommer meg fortsatt på jobb så da er jeg fornøyd.  ;D Ikke så ille i forhold til stivhet som jeg hadde forventet heller. Dekk er i dim 225/40-18.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtorsdag 21. mai 2015, klokken 19:34
Sitat fra: Reiel på torsdag 21. mai 2015, klokken 14:59
Jeg har gått andre veien. Har satt på 7,5x18 felger. 8) Bruker mere strøm men kommer meg fortsatt på jobb så da er jeg fornøyd.  ;D Ikke så ille i forhold til stivhet som jeg hadde forventet heller. Dekk er i dim 225/40-18.
Jeg er nok en særing som ofrer utseende for noen km ekstra rekkevidde. Men jeg hater å måtte hurtiglade for å komme meg hjem fra Trondheim om høsten de gangene jeg ikke kan lade. Og jobben min flytter i nye lokaler til høsten, der jeg ikke er garantert lademulighet lengre. Det å kunne skvise ut ei mil ekstra er gull verdt. Og ikke minst svært komfortabelt, ble faktisk en helt annen bil å kjøre. :)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: emiltorsdag 21. mai 2015, klokken 21:38
Sitat fra: tomrh på torsdag 21. mai 2015, klokken 19:34
Jeg er nok en særing som ofrer utseende for noen km ekstra rekkevidde.

Hvor mye glede får man egentlig av fine felger mens man kjører, sitter på jobb eller hjemme i stua?

Mulig at jeg er sær, men "fine" felger står omtrent nederst på lista over ting jeg prioriterer ved bil.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhfredag 22. mai 2015, klokken 00:00
Jeg skjønner godt at man kan glede seg over stylet bil med fete felger. :) Men for meg må det som skal se bra ut også være funksjonelt. At man har tatt felgtrenden fra fossilbil og inn i elbil-verdenen var kanskje ikke det lureste pga rekkevidde. At Tekna leveres med 17"-felger og lavere profil bærer mer preg av mote enn energisparing. Alle lo av i-MiEV's smale og rare dekk dimensjoner, men den bruker jo lite strøm. Færre lo av BMW sine smale 19"-felger, for når det er BMW må det jo være bra og gjennomtenkt. For større hjuldiameter gir mindre rullemotstand, og smalere dekk gir lavere luftmotstand. Mer "riktige" (energisparende) 17"-felger på Tekna ville f.eks. vært 6,5" brede, mer lukket slik som e-Golfen sine, og levert med 205/55R17 A-dekk som standard..
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtorsdag 28. mai 2015, klokken 21:32
Om man virkelig vil eksperimentere med smale dekk på leaf så finnes det faktisk 165/80R15 på dekkonline.com. :o  :D Belastningsindeks 87 så de er lovlige å bruke. Vredestein og Nankang best på rullemotstand med E. Må vel ha 5 eller 5,5 toms felgbredde da, vet ikke om det finnes så smalt med boltsirkel 5x114,3?

Jo - fant faktisk Ronal R52 (http://wheelsshop.no/rawproduct?RimsAndWheels-type=rim&RimsAndWheels-brand=Ronal&RimsAndWheels-design=R52&RimsAndWheels-diameter=15&RimsAndWheels-et=45&RimsAndWheels-pcd=5x114.3&RimsAndWheels-nav=82.00&RimsAndWheels-width=5.50&RimsAndWheels-color=Black+-+Front+Diamond+Cut). Litt tøffe var de også.  8)

Slik ser dimensjonen ut.  :)
(http://gallery.oldholden.com/d/415261-2/000_1353.jpg)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtirsdag 07. juli 2015, klokken 22:31
Etter nesten 2 måneder på 205/65R15 må jeg bare innrømme at dette er det beste valget jeg har gjort, løvet er bare helt superdeilig å kjøre! Skal kjøre på 15" året rundt nå, er blitt helfrelst. 8)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhfredag 25. september 2015, klokken 23:59
Merker meg at jeg nesten ikke har slitasje på dekkene. Det ene dekkparet var ganske slitt fra før, bare et par mm ned til slitemerket i mønsteret. Tenkte at disse skal jeg nok slite ut sesongen, kaste, og så kjøpe kvalitetsdekk. Nå, en hel sommer og 8.000 km senere er det forsatt vel en mm ned til slitemerket. Om den ekstraordinært lave slitasjen skyldes 15"-oppsettet eller dekk-kvaliteten vet jeg ikke. Men dekka er billige (Minerva F109), sikkert ikke all verdens slitestyrke.(?)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: Silkefotsøndag 27. september 2015, klokken 22:42
Hvis det er 4-5 år siden de var nye kan de ha begynt å bli harde og vil da slites mindre.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhsøndag 11. oktober 2015, klokken 20:41
Sitat fra: Silkefot på søndag 27. september 2015, klokken 22:42
Hvis det er 4-5 år siden de var nye kan de ha begynt å bli harde og vil da slites mindre.
Ja, kanskje det er årsaken. Disse dekka var fra 2009.

Forøvrig har jeg i kveld satt på 4 stk kliss nye Nokian WR D4 195/65R15 95H XL. EU-etikett B/B 69 dB. Blir spennende å se hvordan disse fungerer på vinterføre, strømforbruk etc. Førsteinntrykket er ihvertfall at de er ekstremt stillegående!
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtirsdag 13. oktober 2015, klokken 09:31
Sitat fra: tomrh på søndag 11. oktober 2015, klokken 20:41
Forøvrig har jeg i kveld satt på 4 stk kliss nye Nokian WR D4 195/65R15 95H XL. EU-etikett B/B 69 dB. Blir spennende å se hvordan disse fungerer på vinterføre, strømforbruk etc. Førsteinntrykket er ihvertfall at de er ekstremt stillegående!
Etter to dager med jobbpendlig i temperaturer på 1 - 5 oC noterer jeg meg at med disse WR D4 dekkene har jeg ca. samme forbruk som med slitte originale sommerdekk i 16" (i tilsvarende utetemperaturer). Det er VELDIG bra, spesielt siden nye dekk har høyere rullemotstand enn slitte.  8)

Dette oppsettet blir nok til god hjelp for å klare totalt 9 mil t/r uten å kunne lade på jobb, som jeg dessverre har blitt tvunget til siden jobben har flyttet i nye lokaler.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: kakraemertirsdag 13. oktober 2015, klokken 11:31
Dette er de nyeeste "Euro" vinterdekkene fra Nokian?

Kan jeg spørre om hvorfor hastighetskode H (ikke T) og hvorfor 95 XL?
Xtra Load dekk veier som regel mer enn samme dimensjon i "ikke-XL".
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtirsdag 13. oktober 2015, klokken 13:36
Sitat fra: kakraemer på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 11:31
Dette er de nyeeste "Euro" vinterdekkene fra Nokian?

Kan jeg spørre om hvorfor hastighetskode H (ikke T) og hvorfor 95 XL?
Xtra Load dekk veier som regel mer enn samme dimensjon i "ikke-XL".
Ja, WR D4 har vel ingen prøvd før på norsk vinterføre.

Valgte 95H XL av den enkle grunn at denne har rullemotstand B mens de andre variantene du nevner har C.

Har sett også sett andre eksempler på at XL-varianten har lavere rullemotstand, kan være nettopp fordi de har litt stivere konstruksjon?

Ang hastighetsindeks H vs T. Indeksen forteller mye mer enn man skulle tro. Høy indeks vitner om presis konstruksjon og minimalt med ujevnheter. Velger alltid høyest mulig hastighetsindeks om alt ellers er likt.

Jfr http://www.dekkmann.no/dekk/dekkfakta
SitatSelv i svært lave hastigheter vil et dekk med høy hastighetsindeks takle doble unnamanøvre (f.eks elg i veien, barn i veien etc.) bedre enn et med lav indeks. Høyere indeks = bedre sikkerhet."
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: kakraemeronsdag 14. oktober 2015, klokken 11:52
Sikkert fint og flott på sommerdekk og tunge motorsterke biler.
Men, i et vinterdekk? Det må jo være gode grunner til at "alle" nordiske vinterdekk er Q eller T merket?
Uansett så har du valgt et "Euro vinterdekk" og jeg tror egentlig ikke det er stor forskjell på H og T utgaven. Skal du bruke det hele året? Har vurdert den løsningen selv - 15 tommere i "året rundt" utgave. Ikke de tøffeste vinterne her i sør-vest, viktigere med egenskaper på vann.
Mulig jeg venter på Michelin Cross Climate, men det er ikke testet skikkelig enda av "de store" (ADAC / NAF / TCS)

http://www.michelin.com/eng/media-room/press-and-news/michelin-news/Innovation/The-new-MICHELIN-CrossClimate-tire-a-turning-point-in-history (http://www.michelin.com/eng/media-room/press-and-news/michelin-news/Innovation/The-new-MICHELIN-CrossClimate-tire-a-turning-point-in-history)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhonsdag 14. oktober 2015, klokken 13:56
Sitat fra: kakraemer på onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:52
Sikkert fint og flott på sommerdekk og tunge motorsterke biler.
Men, i et vinterdekk? Det må jo være gode grunner til at "alle" nordiske vinterdekk er Q eller T merket?
Uansett så har du valgt et "Euro vinterdekk" og jeg tror egentlig ikke det er stor forskjell på H og T utgaven. Skal du bruke det hele året? Har vurdert den løsningen selv - 15 tommere i "året rundt" utgave.
Større krav til hastighetsindeks på autobahn. ;) I Norge er framkommelighet v/lav fart mye viktigere enn sikkerhet v/høy fart, sier seg selv. Nordiske vinterdekk egner seg best for å komme seg fram på hytteveien, men de er direkte farlige i høye hastigheter på slaps og vann - la ut en youtube-snutt i en annen tråd som viser dette tydelig på en testbane. Har Hakka R2 bak på mjauen akkurat nå, mykt, svampete og guffent mens det fremdeles er plussgrader ute. Men plutselig er det islagt tidlig en morgen...

Nei skal ikke bruke disse året rundt, bare som vinterdekk. Jeg har tidligere vurdert WR D3 men kom den gang fram til at grepet på snø og is er for dårlig. Men WR D4 skal være ytterligere forbedret og er nær de nordiske også på denne type føre. For min type pendlerkjøring i 90 km/t på saltet E6 tror jeg dette er et bedre valg sikkerhetsmessig, men har ei ofte islagt kneik hjemme også som skal forseres så vi får se hvordan det går. Har også et sett 16"-felger med Hakka 8 pigg i garasjen i bakhånd om Trøndelag skulle bli islagt.  :)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: nr1rayneronsdag 14. oktober 2015, klokken 16:43
Såvidt jeg husker har H annen oppbygging enn T. Det er vel også noe hardere gummi i slitebanen. Tror stamme i H og V var lik.. Man ofrer nok altså litt vintergrep, men får i gjengjeld et stødigere dekk. Så hva man velger er nok en smakssak.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhsøndag 25. oktober 2015, klokken 22:13
På etappen Skatval - Orkanger nå lørdag (85 km) ankom jeg hurtiglader med 36% igjen, iflg hurtigladeren. Startet fullt oppladet og forvarmet. Med 6-9 grader ute og bruk av varmeapparat hele veien (for det meste resirk, ca. 500W - 750W) er dette bra når jeg husker at vi i fjor kjørte i 20+ grader med klima avslått, samme kjørestil og ankom med 40% gjenværende. Riktignok var vi to i bilen i fjor, men læll. :) Skylder på 15"-oppsettet.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtirsdag 10. november 2015, klokken 07:22
Sitat fra: tomrh på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:32
Om man virkelig vil eksperimentere med smale dekk på leaf så finnes det faktisk 165/80R15 på dekkonline.com. :o  :D Belastningsindeks 87 så de er lovlige å bruke.
Har ikke helt klart å legge fra meg denne idéen. Hva vil 4 cm smalere dekk gjøre med kjøreegenskapene? Noen som har kvalifiserte gjetninger? Eller noen som til og med har erfaringer med slike skinnies? :)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: nr1raynertirsdag 10. november 2015, klokken 08:45
Sitat fra: tomrh på tirsdag 10. november 2015, klokken 07:22
Har ikke helt klart å legge fra meg denne idéen. Hva vil 4 cm smalere dekk gjøre med kjøreegenskapene? Noen som har kvalifiserte gjetninger? Eller noen som til og med har erfaringer med slike skinnies? :)

Hva står det på BMW i3? Latterlig tynt i hvert fall  :P
Finnes det noe alternativ i 175 kanskje?
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtirsdag 10. november 2015, klokken 09:18
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 10. november 2015, klokken 08:45
Sitat fra: tomrh på tirsdag 10. november 2015, klokken 07:22
Har ikke helt klart å legge fra meg denne idéen. Hva vil 4 cm smalere dekk gjøre med kjøreegenskapene? Noen som har kvalifiserte gjetninger? Eller noen som til og med har erfaringer med slike skinnies? :)
Hva står det på BMW i3? Latterlig tynt i hvert fall  :P
Finnes det noe alternativ i 175 kanskje?
Ja sant. i3 har 155/70R19. Har ikke hørt at i3-eiere har klagd på dårlige kjøreegenskaper akkurat. :P
Er det noe ekstra BMW kan ha gjort som sikrer gode kjøreegenskaper med så tynne hjul?

Finnes dekk i 175 men det er stort sett bare svindyre classic dekk med hvit sidevegg og ingen EU-dekkmerking. Men 165/80R15 er jo perfekt mhp. rulleomkrets, og T-Trac2 dekkene fra Vredestein ser jo til og med ut å være litt kvalitet også med E/B merking og gode kundevurderinger. Har liggende et sett 6"x15" stålfelger jeg evt kunne teste ut på til sommeren. Får ruge litt mer på idéen. :)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: Kjell Leaftirsdag 10. november 2015, klokken 13:31
Sitat fra: tomrh på tirsdag 10. november 2015, klokken 09:18
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 10. november 2015, klokken 08:45
Sitat fra: tomrh på tirsdag 10. november 2015, klokken 07:22
Har ikke helt klart å legge fra meg denne idéen. Hva vil 4 cm smalere dekk gjøre med kjøreegenskapene? Noen som har kvalifiserte gjetninger? Eller noen som til og med har erfaringer med slike skinnies? :)
Hva står det på BMW i3? Latterlig tynt i hvert fall  :P
Finnes det noe alternativ i 175 kanskje?
Ja sant. i3 har 155/70R19. Har ikke hørt at i3-eiere har klagd på dårlige kjøreegenskaper akkurat. :P
Er det noe ekstra BMW kan ha gjort som sikrer gode kjøreegenskaper med så tynne hjul?

Finnes dekk i 175 men det er stort sett bare svindyre classic dekk med hvit sidevegg og ingen EU-dekkmerking. Men 165/80R15 er jo perfekt mhp. rulleomkrets, og T-Trac2 dekkene fra Vredestein ser jo til og med ut å være litt kvalitet også med E/B merking og gode kundevurderinger. Har liggende et sett 6"x15" stålfelger jeg evt kunne teste ut på til sommeren. Får ruge litt mer på idéen. :)
Ja, BMW har gjort noe for å bedre egenskapene, de har laget en menget lett bil ;-) Dekkene er vel også laget spesielt for BMW, så kanskje de har stivere sider enn vanlige dekk ?
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: Einar_Stirsdag 10. november 2015, klokken 14:05
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 10. november 2015, klokken 13:31
Ja, BMW har gjort noe for å bedre egenskapene, de har laget en menget lett bil ;-) .....
Kanskje for lett? http://www.dinside.no/925155/stjernesmell-for-bmw-i3 (http://www.dinside.no/925155/stjernesmell-for-bmw-i3)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: Kjell Leaftirsdag 10. november 2015, klokken 15:26
Sitat fra: Einar_S på tirsdag 10. november 2015, klokken 14:05
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 10. november 2015, klokken 13:31
Ja, BMW har gjort noe for å bedre egenskapene, de har laget en menget lett bil ;-) .....
Kanskje for lett? http://www.dinside.no/925155/stjernesmell-for-bmw-i3 (http://www.dinside.no/925155/stjernesmell-for-bmw-i3)
Ja, det er jo skuffende å ikke klare 5 stjerner, selv om de var nære. Men tror ikke det har noe med bilens vekt å gjøre. Det var bare sidekollisjon mot stolpe og nakkeskade (setene) som var negativt.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtirsdag 10. november 2015, klokken 16:19
Iflg div artikler om i3's dekk så er 19" diameter med på å lage en lengre kontaktflate enn mindre hjul, og Ecopia 500 er spesialdesignet med stive sidevegger. Dessuten er jo sideveggen ikke høyere enn Tekna sin med 215/50R17.

Til sammenligning vil 165/80R15 ha endel høyere sidevegg som sikkert ikke er spesielt stiv. Og Leaf er tyngre. Høres ikke særlig bra ut for kjøreegenskapene nei. Har heller ikke funnet noen andre som har vært gale nok til å prøve, selv ikke i USA. :D

Det mer fornuftige valget av skinnies er vel 185/65R15 eller 185/60R16, men kan vel ikke kalles skinnies da akkurat.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhlørdag 05. desember 2015, klokken 16:14
Fikk veid litt felger og dekk i dag. Med Nokian WR D4 veier et hjul nå bare 14,6 kg! Til sammenligning veier original felg m/Hakka 8 hele 18,7 kg, og Momo Win2 sommerfelg m/Ecopia veier 17,5 kg.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhonsdag 09. desember 2015, klokken 16:17
Sitat fra: tomrh på lørdag 05. desember 2015, klokken 16:14
Fikk veid litt felger og dekk i dag. Med Nokian WR D4 veier et hjul nå bare 14,6 kg! Til sammenligning veier original felg m/Hakka 8 hele 18,7 kg, og Momo Win2 sommerfelg m/Ecopia veier 17,5 kg.
Har ikke tenkt så mye over det før men merket den utrolige forskjellen da jeg i helga tok på de svintunge originalfelgene m/piggdekk midlertidig pga hålke. Tilbake på 15" nå, Leafen er bare så sykt mye sprekere!  8) Forskjellen utgjør hele 4 kg pr hjul. Skulle vært interessant å målt aksellerasjonstider.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhsøndag 27. desember 2015, klokken 10:17
Noen har gått ned en felgstørrelse fra standard 17" til 16" på sin elektriske B-klasse og fått bedre rekkevidde.
Sitat fra: CitB59EL på mandag 02. november 2015, klokken 09:09
Da har vi hatt første turen med vinter dekk Nokian 205/60-16 R2 med hjulkapsel felger. Bilen bruker merkbart MINDRE strøm!
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhonsdag 10. februar 2016, klokken 22:24
Opplever faktisk like bra forbruk, om ikke marginalt bedre, med Hakka 8 pigg i original dim på tunge originale felger som med de smalere WRD4 på lette 15", oppgitt med rullemotstand B. Klør meg i hodet her.  ???

To hypoteser:
- Hakka 8 har ekstremt lav rullemotstand, kanskje A
- Felgvekt, dekkvekt og -bredde gir mye mindre utslag på rekkevidde enn jeg trodde.

Heller foreløbig mot første hypotese siden jeg har lest endel dokumentasjon om downsizing og dekkbredde. Er det andre som kjører Hakka 8 og kan uttale seg om opplevd rullemotstand i forhold til andre dekk?
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhmandag 14. mars 2016, klokken 23:52
Sitat fra: tomrh på søndag 25. oktober 2015, klokken 22:13
På etappen Skatval - Orkanger nå lørdag (85 km) ankom jeg hurtiglader med 36% igjen, iflg hurtigladeren. Startet fullt oppladet og forvarmet. Med 6-9 grader ute og bruk av varmeapparat hele veien (for det meste resirk, ca. 500W - 750W) er dette bra når jeg husker at vi i fjor kjørte i 20+ grader med klima avslått, samme kjørestil og ankom med 40% gjenværende. Riktignok var vi to i bilen i fjor, men læll. :) Skylder på 15"-oppsettet.
Sjekket opp turen på you+nissan, forbruket var 0,158 kWh/km. Dette var uten klimamod. Bra det med kliss nye vinterdekk og varme hele veien.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: epsilone6mandag 21. mars 2016, klokken 11:33
Ble overrasket over hvor stor forskjellen i forbruk var på 16" og 18" Continental i Motors test av sommerdekk
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhmandag 21. mars 2016, klokken 12:06
Sitat fra: epsilone6 på mandag 21. mars 2016, klokken 11:33
Ble overrasket over hvor stor forskjellen i forbruk var på 16" og 18" Continental i Motors test av sommerdekk
Og disse prosentene kan multipliseres med 3 for elbiler.  ::)

Men det er faktisk mulig å få til 18" på Leaf uten å øke forbruket vs. standard 16" oppsett. Man velger Toyo NanoEnergy 2 i 215/40R18 eller 215/45R18, den eneste dekktypen med rullemotstand A i disse dimensjonene (de andre begynner på C). DannyRS kjører med disse og har meget bra forbrukstall. (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19735.msg366531.html#msg366531) Det ville nok også hjelpe å skaffe 7" eller 7,5" bred felg istedet for 8" som felgkonfiguratorene ofte foreslår for Leaf.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhmandag 21. mars 2016, klokken 23:06
Sitat fra: tomrh på lørdag 05. desember 2015, klokken 16:14
Med Nokian WR D4 veier et hjul nå bare 14,6 kg! Til sammenligning veier original felg m/Hakka 8 hele 18,7 kg.
Etter en periode med originalfelger + pigg (grunnet speilblank hålke en dag i januar) er jeg over på disse 15"- felgene igjen, meningsløst å knatre rundt med pigg på bare veier.

Har fortalt det før, må bare fortelle det igjen:

Leafen er bare så vanvittig sprek!!  8) Som et villdyr. Som våryre kalver som slippes ut på beite.  ;D Kjører vanligvis i Eco og det er visst bra, for i kveld kjørte jeg i D. FOR en aksellerasjon!! Standard felgoppsett blir som en sidrumpa islandsgamp i forhold. Det er helt tydelig hva 16 kg mindre ikke-suspendert masse betyr. :)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: Kvikkentirsdag 22. mars 2016, klokken 12:37
Ikke-suspendert? Du mener vel ikke-fjæret som i not-suspended.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtirsdag 22. mars 2016, klokken 15:14
Jepp, dårlig oversettelse. Ufjæret masse.

Det er forresten mer enn det som virker inn på aksellerasjonen, hjulets radiale tyngdepunkt flyttes nærmere sentrum på en liten felg, noe som minsker hjulets treghetsmoment.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: nr1rayneronsdag 23. mars 2016, klokken 12:41
Jesus Kristus, Judas, døperen og alle de andre!! Tok fram sommerhjul i dag, original Tekna, altså 215/50-17,Tekna-felg og Dunlop Enasave EC300.
2 stk stoppet på 20,6 kg, 1 på 21,0.. Den siste fikk jeg ikke målt da vekta gikk tom for strøm  :P


Edit: Nye batterier i badevekta, og vinterhjulene veid, stoppet på 17,3 kg.
205/55-16 Yokohama IG30 på original felg. Vinterfelgene mine er vel annerledes enn den standard 16"-felgen som Leafen kommer med..
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: nr1raynerfredag 25. mars 2016, klokken 12:31
Strengt tatt mener dere roterende masse. Kan man f.eks. flytte deler av batteriet til bremsekaliperen (som også er uavfjæret, men ikke roterende) vil bilen gå nøyaktig like godt. Men havner vekten på roterende deler blir det noe helt annet.
Høyere vekt på roterende deler har sine fordeler og ulemper, mer energi går til akselerasjon, men man har også mer energi i bevegelse og derfor triller lenger og mer regenerering.

Så har det jo også noe å si om hvor vekten er på den roterende massen (lett felg, tungt dekk eller omvendt).
Her begynte tankene å vandre til en litt mer avansert felgtype, ideelt sett burde vekten være mot sentrum under akselerasjon, men ved jevn fart og brems (regenerering selvsagt) burde vekten slynges ut.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhlørdag 26. mars 2016, klokken 20:50
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 23. mars 2016, klokken 12:41
Tok fram sommerhjul i dag, original Tekna, altså 215/50-17,Tekna-felg og Dunlop Enasave EC300.
Vi skulle se om disse 15"-felgene passer på Teknaen din. Si fra når du ønsker å bytte dekk så kan jeg komme. Det blir i så fall en voldsom reduksjon av roterende masse for Teknaen da, med 7 kg x 4 = 28 kg! Spent på å høre hva du synes. :)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: opelgttirsdag 29. mars 2016, klokken 15:42
Leaf er best med 19" ;)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtirsdag 29. mars 2016, klokken 17:57
Sitat fra: opelgt på tirsdag 29. mars 2016, klokken 15:42
Leaf er best med 19" ;)
Hvis bilen skal stå på utstilling og ikke brukes, så er jeg helt enig!
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: nr1raynertirsdag 29. mars 2016, klokken 19:36
Smaken er som baken.
Baken min har nok samme smak som tomrh her..
Tekna-felgene er fine, men jeg skulle gjerne sett at de var 16" istedet for 17 :P
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtirsdag 29. mars 2016, klokken 22:02
På mandagskvelder kjører jeg fra Skatval til 3T Sluppen i Trondheim for å spille cageball med gutta. I fjor sommer i 20 grader og (selvfølgelig) uten varme pleide jeg å gå fra 8 til 7 strek akkurat når jeg passerte Moholt. CC på 95 i 90-sonene og 85 i 80-sonene.

I går kveld var jeg på fotball igjen, og gikk fra 8 til 7 strek ved Moholt.
MEN Denne gangen i bare 8-9 plussgrader og med 250-750W varme påslått hele veien. :o

I fjor: Momo Win2 6,5"x16" med 205/55R16 Bridgestone Ecopia EP150, godt slitt. Vekt 17,5 kg pr hjul.
I går: RH 6,5"x15" med 195/65R15 Nokian WR D4, kjørt 1/2 sesong. Vekt 14,6 kg pr hjul.



Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhonsdag 30. mars 2016, klokken 07:31
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 23. mars 2016, klokken 12:41
Edit: Nye batterier i badevekta, og vinterhjulene veid, stoppet på 17,3 kg.
205/55-16 Yokohama IG30 på original felg. Vinterfelgene mine er vel annerledes enn den standard 16"-felgen som Leafen kommer med..
Det er da ikke så ille. :) Ja, denne Tekna vinterfelgen din er noe lettere enn standardfelgen på 2012-mod ihvertfall.

Sitat fra: tomrh på mandag 21. mars 2016, klokken 23:06
Leafen er bare så vanvittig sprek!!  8) Som et villdyr.
Spant nettopp på bar asfalt ut av et lyskryss.  8)
Med 185/65R15 vil aksellerasjonen kunne bli enda bedre.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: opelgtonsdag 30. mars 2016, klokken 08:29
Står ikke mye på utstilling denne ;) kjørt 113" km nå.Men det er jo bedre å kjøre med litt mer gummi,og stillere. Går ned på 15 eller 16" når jeg blir voksen,les gammel,evt klok ;)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhonsdag 30. mars 2016, klokken 08:53
Sitat fra: opelgt på onsdag 30. mars 2016, klokken 08:29
Går ned på 15 eller 16" når jeg blir voksen,les gammel,evt klok ;)
Unge mennesker elsker jo vanligvis aksellerasjon også. ;) Monstertunge 19"-felger dreper aksellerasjonen ganske så effektivt, kommer garantert til å burne fra deg i en elektronisk røyksky. ;D
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: nr1rayneronsdag 30. mars 2016, klokken 09:44
Å spinne er like mye snakk om krefter som mangel på grep  ;)
"Kan ikke" gi full gass med vinterhjula på fra stillestående, det blir bare hjulspinn. Kan vel få noe med sommerhjula også, men tester sjelden..
Gikk fra 185/60-14 til 185/65-14 såvidt jeg husker, på min første bil, Citroen BX 19 GTi. 185/65 dekkene var mye tyngre (samme felger). Dette ga vesentlig dårligere aks (det var den tiden jeg ofte praktiserte "effektiv fartsøkning"...).

Hehe opelgt, hadde selv 18" på en Peugeot 306 for noen år tilbake  :P
Men nå har jeg vokst fra sånt, vil ha litt gummi nå.
Hva veier disse?

Jeg har vel vært inne på det før, det finnes flere felger som er utrolig lette. OZ er et av merkene som har lette felger. Det er vel ikke nødvendigvis en vektøkning med større hjul, men et 185/65-15 med OZ vs 215/50-17 med OZ vil vel ganske garantert være lettere uansett.. Men ser ikke bort ifra at en 19" OZ vil være lettere enn mine Tekna..
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhonsdag 30. mars 2016, klokken 09:58
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 30. mars 2016, klokken 09:44
Å spinne er like mye snakk om krefter som mangel på grep  ;)
"Kan ikke" gi full gass med vinterhjula på fra stillestående, det blir bare hjulspinn.
Med DINE vinterdekk ja.  ;D
(Og så har jeg 26 Nm mer dreiemoment enn deg).

Hehe, mobber deg litt men ser poenget. Likevel, mine kontinentale vinterdekk har våtgrep B (mot F på nordiske), og har sikkert bedre tørrgrep også da? Og de er relativt nye. Ble overrasket av at de spant faktisk, de skal jo teorien ha bedre grep enn mine slitte Ecopia som jeg omtrent aldri klarer å spinne på asfalt.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhonsdag 30. mars 2016, klokken 13:55
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 30. mars 2016, klokken 09:44
Jeg har vel vært inne på det før, det finnes flere felger som er utrolig lette. OZ er et av merkene som har lette felger. Det er vel ikke nødvendigvis en vektøkning med større hjul, men et 185/65-15 med OZ vs 215/50-17 med OZ vil vel ganske garantert være lettere uansett.. Men ser ikke bort ifra at en 19" OZ vil være lettere enn mine Tekna..
19" er i seg selv ikke så dumt, ref. BMW i3. Men da er felg og dekk vesentlig smalere og rulleomkrets endel større slik at det er plass til litt gummi også. Det nærmeste vi med Leaf kan komme dette idealet, dvs. største lovlige rulleomkrets med smalest mulig dekk på smalest mulig alufelg (der det også finnes dekk med rullemotstand B eller lavere), er:
185/60R16 på 6x16 felger
205/55R17 på 6,5x17 felger
215/45R18 på 7x18 felger
225/40R19 på 7,5x19 felger (det finnes også 215/35R19 vinterdekk - Achilles, med rullemotstand C).
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: nr1rayneronsdag 30. mars 2016, klokken 14:51
Hehe, ja Nordiske vinterdekk er ikke akkurat det beste på asfalt..
Du har nok bedre grep uansett på asfalt med WRD4 enn mine nordiske.
Slitte sommerdekk har nok like bra, eller bedre grep enn nye sommerdekk på tørr asfalt..
Dine WRD4 vil uansett "flekse" vesentlig mer i mønsteret enn sommerdekk (seiping og mykere gummi), så jeg er ikke overrasket over at sommerdekk ikke spinner, mens kontinentale gjør det..
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhsøndag 10. april 2016, klokken 22:49
Det er vel ikke alle 15" alufelger med riktig boltsirkel og innpress som passer, alle felgkonfiguratorer anbefaler fra 16" og opp. Men 15" stålfelger passer! Mange rynker vel på nesa nå, stålfelger er kjipe greier. De kan man få svært billige, ja kastet gratis etter seg. Men med litt egeninnsats og noen lakkbokser fra Biltema kan de faktisk bli litt tøffe! Har hatt et prosjekt med stålfelgene til fossilen, de som gjorde at jeg "oppdaget" 15"-muligheten for Leaf (ref første post i tråden). Ble ikke så verst.  8)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhfredag 15. april 2016, klokken 22:39
Sitat fra: tomrh på mandag 21. mars 2016, klokken 23:06
Sitat fra: tomrh på lørdag 05. desember 2015, klokken 16:14
Med Nokian WR D4 veier et hjul nå bare 14,6 kg!
Leafen er bare så vanvittig sprek!!  8) Som et villdyr. Som våryre kalver som slippes ut på beite.  ;D
Installerte en GPS-app og målte litt aksellerasjon i kveld. Ikke ideelle forhold, fuktig veibane og 4 grader. Og kontinentale vinterdekk. Likevel gikk 0-100 unna på 10,46 sek. 0-60 på 5,48 sek og 0-20 på 2,43 sek. Speedometeret viste 108 men appen påsto at jeg såvidt var over 100, stor feilvisning. Skal måle litt mer etterhvert i mer sommerlige og tørre forhold.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: fonberglørdag 16. april 2016, klokken 10:40
Vi har kjørt alle fire vintre med vår 2012 Leaf med 6,5*15 felg og Nokian Hakka R i 195/65-15 XL. Meget fornøyd med at jeg valgte å gå ned på 15", det gjør bilen mer komfortabel (mykere) og kjappere (lettere) enn originale 16".
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhlørdag 16. april 2016, klokken 18:47
Artig å høre at flere har "oppdaget" 15". :) Fonberg, hvilke felger har dere? Og hvordan ble de anskaffet, fikk dere hjelp fra en felgforhandler?
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: fonberglørdag 16. april 2016, klokken 20:04
Jeg kjøpte TSW-felgene med Nokiandekkene hos Tevo dekk på Tiller før vintersesongen høsten 2012. Ga vel ca 7000 for komplette hjul hos Tevo, mot 12000 som Witro skulle ha for vinterhjul. Fikk dem til å prøve felgen på bilen før de monterte dekkene, siden ingen hverken hos Witro eller andre steder jeg spurte (inkludert her inne) visste om 15" hadde plass til bremsekaliperne. Men det gikk bra, og siden har jeg ikke sett meg tilbake.

Skulle gjerne hatt 15" sommer også, men fortsetter nok med originalfelgene også etter Ecopiadekkene er oppbrukt.

(Sjekka også mulighet for 18" på Teslaen til vinter, men i ettertid er jeg glad det ikke var mulig - er litt annen dynamikk i den bilen og det blir mykt nok med Hakka i 19" kan man si.)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtirsdag 10. mai 2016, klokken 07:45
Jeg kan oppdatere denne tråden med en forbruksmåling (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22806.msg477849.html#msg477849) fra en annen tråd.

Testet kjøring t/r jobb uten varme, ved like klimatiske forhold (+9 til jobb, ca +15 hjem) og ca. like trafikale forhold på 90-vei, hovedsaklig med CC og med korte strekninger på 50 km/t. Det er justert for litt ulik rulleomkrets, og dekktrykk var 2,9 bar for begge. Tall er hentet fra carwings. Begge hjul har dekk som er klassifisert med rullemotstand B, så ulikhetene må skyldes hjulvekt og bredde.




Originale Tekna-hjul (215/50R17 Dunlop)0,146 kWh/km
195/65R15 Nokian WRD40,135 kWh/km
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtorsdag 19. mai 2016, klokken 08:05
Må bare gi skikkelig kred til navringer.no (http://navringer.no)! Jeg har tidligere bestilt senterringer fra dem for å få 15"-felgene til å passe. Har nylig hatt et felgprosjekt til mjauen, og da jeg ikke mottok pakken etter tre uker sendte de en ny (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9057.msg479809.html#msg479809). Og denne gangen bestilte jeg senterkopper med dekaler også, slik at ordren var på knappe 700 kroner. Det må jeg si er god kundeservice!  :D
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: kakraemertorsdag 21. juli 2016, klokken 15:49
Hiver meg på "15" bølgen" med Trinity Nordic felger og Continental WinterContact TS 860 - Europeisk type vinterdekk i dimensjon 195/65-15 91T. EU label C/B/72. Skal bruke settet året rundt. Et hjul veier 15,4 kg.
Kostet 4965,- (Kombinasjon av Finn.no og Dekk-outlet.no)
8)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: nr1raynertorsdag 21. juli 2016, klokken 20:58
@kakraemer
Hvilke vinterdekk har du brukt før?
Heldigvis lenge til enda, men interessant å høre hvordan disse fungerer på vanskelig føre.
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: kakraemertorsdag 21. juli 2016, klokken 21:32
Jeg har kjørt på Vredestein Nord-Trac 2 205/55-16 94T. EU label C/F/68.
Ikke de mest hardcore nordiske vinterdekkene, men absolutt gode nok på snø og med litt bedre våtegenskaper enn Nokian/Conti. Bor i sørvest så vinteren minner mer om Danmark/Nord Tyskland enn resten av Norge.  :)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: nr1raynerfredag 05. august 2016, klokken 00:45
En eller annen plass her har sikkert tomrh nevnt at 1.gen har mer Nm, 280 vs 254 på gen 2.

Men ifølge info fra vegvesenet veier en gen 2 ca 100kg mindre enn gen 1.
Kan det virkelig stemme?

Tok noen sporadiske tester på finn-annonser.
Min er oppgitt til 1430kg, og jaggu meg er selv en Visia oppgitt til 1430.

Div gen1 er oppgitt til 1525kg.

På en side med masse info om mål, forbruk osv osv jeg bruker mye, www.cars-data.com/en/
er de oppgitt til respektive 1474kg og 1525kg.
30kwh skal vel såvidt være tyngre? Men også den er oppgitt til 1474kg.

0-100 tid er oppgitt til:
gen1: 11,9 sek
gen2: 11,5 sek
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhfredag 05. august 2016, klokken 09:01
Visia er lettest og veier 1474 kg, den sparer vekt ved å mangle utstyr. Det er feil at Tekna er oppgitt med samme vekt, for den og Acenta skal veie mer, ca. det samme som 1. Gen. Spørs om ikke 0-100 på 11,5 også er tall for Visia?

Jeg klarte 0-100 på 10,46 s med 15"-felger da (ref svar #57 i tråden). Det er jo knallbra i lys av de dataene du har linket til! 8)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: nr1raynerfredag 05. august 2016, klokken 09:46
Hvilken app brukte du?
Må ta en test på min også da.
Tipper jeg kommer over 12 med Tekna-hjulene da  :P
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhfredag 05. august 2016, klokken 23:16
Den heter Car performance. Jeg brukte gratisversjonen.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.unnull.apps.carperformancefree&hl=no&referrer=utm_source%3Dgoogle%26utm_medium%3Dorganic%26utm_term%3Dcar+performance+app&pcampaignid=APPU_1_8gGlV47BMoGrsQGv1pqICA
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: nr1raynerlørdag 06. august 2016, klokken 02:14
Lastet ned den samme, men ikke prøvd enda.
Har også ulysse speed, fant ut i dag at den måler 0-60 og 0-100 km/t samt 1/4 mile.

Regnet med man fikk temmelig like resultat med elbil, men har endel variasjoner.
Ble ikke mange 0-100, men en del 0-60.
0-60 alt fra 3,8 til 5,1 sek.
Pga tekniske problemer med GPS på mobilen ble det et par 0-100 med stoppeklokke. Stoppet vel klokka litt tidlig, ca 105km/t som vel er rundt 97.
Fikk da 10,5 og 10,7.

Så fungerte GPS på mobilen igjen, og kjørte 2stk 0-100.
Hadde dårlig 0-60 tid på begge de (4,7 og 5,1 såvidt jeg husker).
0-100 havnet da på 11,3 og 11,7.

Kjørte forøvrig med forskjellige %, ca 90, 50 og 30. De beste 0-60 tidene fikk jeg vel egentlig med ca 50 og 30.

De oppgitte 11,5 stemmer nok da ganske greit på min med Tekna-hjulene.
Så med de fjærlette 15" du har drar du nok lett ifra ja  ;)
Tittel: Sv: Leaf med 15"-felger
Skrevet av: tomrhtirsdag 28. mars 2017, klokken 06:46
En annen god grunn til å velge 15"-felger (eller høyere profil på 16"):
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2017/03/27/Drosjeeiere-fikk-dekk-og-felger-%C3%B8delagt-p%C3%A5-hullete-vei-14510818.ece

Har kjørt i mange stygge huller, kommet borti kantstein og kan bare "peise på" over fartsdumper. ;D