Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: LMOR på torsdag 30. april 2015, klokken 13:30

Tittel: 120mil i i3
Skrevet av: LMORtorsdag 30. april 2015, klokken 13:30
Da er turen startet. Sikkert mange som er spente på denne  ;)
5grader og regn under turen. Frem til første lading ble det 12.9 i forbruk. Ikke så værst.

Rekkeviddeestimering er mye bedre enn før. Tilpasser seg akkurat slik jeg vil ha det. Startet med 114 sluttet med 80, med har kjørt 60.

Til glede for moonbuggy er jeg nå overbevist om at batteritemperaturen faktisk er HV batteriet. Startet med 10 grader som alltid. Kom frem med 14, som raskt steg til 15 under lading. Det er nå 7 grader ute. Ingen grunn til den skulle stige ellers.

Nå er det nok rekkevidde til neste lader.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: moonbuggytorsdag 30. april 2015, klokken 14:00
Fint at du logger dette, LMOR. :)
Spennende tur. Kanskje du kan sjekke batteritemp etter noen sugende bakker ?
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORtorsdag 30. april 2015, klokken 14:04
Neste viktige test for min del var om bilen ble påvirket av at vi kjører opp på et fjell. Gjennomsnitt på neste etappe krøp opp i 18 før den nå er på vei ned igjen. Rekkevidden blir ikke påvirket av det. Den vet at det snart er nedoverbakke.
Så langt er rekkevidden 100% å stole på så lenge bilen vet hvor du skal. Ingen angst i sikte.

Har planer om å følge med på temperaturen både ute og inne og HV.
Skal over 2 fjell før neste lading, så den bør gå opp mer. 2 av fjellene i dag skal ha snøbyger. Godt jeg la om til vinterdekk og ikke satset på kjettinger. Trodde mai var våren...
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORtorsdag 30. april 2015, klokken 14:59
Kommet til Odda. 5 ganger ladefeil før det til slutt gikk å starte lading...
14,5 i snitt med 80 kmt opp og over siste fjell 2 grader og regn er OK.
God rekkeviddeberegning men den trakk fra litt på toppen av fjellet etter mye 80 som vi fikk igjen på veien ned.
Batteritemperatur = 18 grader...
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 30. april 2015, klokken 15:01
Sitat fra: LMOR på torsdag 30. april 2015, klokken 13:30
Da er turen startet. Sikkert mange som er spente på denne  ;)
120 mil i i3 er litt av en tur :) Skal du kjøre alt i dag? Hvor går ferden fra/til?
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORtorsdag 30. april 2015, klokken 15:19
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. april 2015, klokken 15:01
Sitat fra: LMOR på torsdag 30. april 2015, klokken 13:30
Da er turen startet. Sikkert mange som er spente på denne  ;)
120 mil i i3 er litt av en tur :) Skal du kjøre alt i dag? Hvor går ferden fra/til?
Du får følge med å se  ;D
Det er en helgetur, så det er planlagt overnatting heldigvis. Men tror ikke ladestoppene er på mer enn 15 minutt hver gang, hvis ikke jeg blir sittende å skrive i stedet for å følge med. Turen gikk fra kysten og jeg er i Odda nå. Neste stopp er Eidfjord, og så kommer den eneste utfordrende etappen på turen, utenom ladestasjonenstrøbbel.
Nå viser bilen at jeg bør kunne kjøre 150km på full tank! Og det er 5 grader og regner! To i bilen og 21 grader inne i bilen.
Bra med varmt batteri  :)
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORtorsdag 30. april 2015, klokken 15:44
Høyeste ladehastighet så langt er 29% på 8min!
Med 18 graders batteri.

Maks kapasitet derimot, har gått ned fra 19.8 ved turens start til 19.3. Det skjer hver gang jeg hurtiglader på langtur. Ender sikkert på 18.3 igjen...
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORtorsdag 30. april 2015, klokken 17:02
Nå lades det i Eidjord. Mye interansant info i bildene. Det jeg var mest spent på er hva som ville skje når jeg la inn desinasjonen, som er Geilo.
Bilen gikk fra 147 maks (men glemte at den stod på komfort) til 92... på ECO.
Det positive er at den faktisk gjør noe drastisk, men det negative er at det er 1km margin... Men jeg tror bilen er særdeles pessimistisk nå.
Kanskje den leser hva jeg skriver, for nå er jeg oppe i 99 maks :-)
Har den egentlig sett hva batteritemperaturen er... Det burde være mer margin, ja nettopp, nå er den på 105 maks. Det hjelper å tenke seg om. Mens jeg har skrevet dette, så har bilen ladet opp til 90km  ;D

Merk at batteritemperaturen er 1 grad varmere enn vi har hatt i kupeen på hele turen. Det er kaldt,overskyet og det regner. 12v-teorien er definitivt død  :'(
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: brommtorsdag 30. april 2015, klokken 18:15
...og hvorfor er 12V-teorien død ? Er det slik at du verken bruker eller lader det batteriet på turen ? Det er helt normalt om det batteriet blir "1 grad varmere enn kupéen", hvis det brukes kontinuerlig... 
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORtorsdag 30. april 2015, klokken 19:14
Sitat fra: bromm på torsdag 30. april 2015, klokken 18:15
...og hvorfor er 12V-teorien død ? Er det slik at du verken bruker eller lader det batteriet på turen ? Det er helt normalt om det batteriet blir "1 grad varmere enn kupéen", hvis det brukes kontinuerlig...
Det er summen av alle observasjoner inkl. at den er +10 grader etter forvarming hver dag uansett utetemperatur under 10. Jeg har aldri så langt sett en temperatur på +22 i så kaldt vær... Betydelig lavere forbruk jo varmere det blir, noe som betyr at forvarming ikke når +20+, osv. Sorry men du er nok alene igjen bromm.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORtorsdag 30. april 2015, klokken 19:22
Over fjellet. Ny rekord!

Klarte altså å bruke opp over 50% av batteriet på 35km!
Det er da 56km igjen...
Der var -2 grader ute.

Om en liten stund kommer svaret på om jeg kom frem...

Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORtorsdag 30. april 2015, klokken 19:33
Når vi kjørte fra ladestasjonen i Eidfjord, sier bilen at jeg kommer frem med 15km i margin. Sjekk bilde fra når vi kom frem...
Den trakk seg litt sakte mot toppen på 1250m, ca 8-9km, men de kom tilbake på slutten.
Gjennomsnittet er imponerende når du tar med -2 grader, 2 personer og at vi nå er 800m høyere enn da vi ladet!
Og som bildet viser, har jeg ikke sneglet meg over fjellet. Det er uansett ikke mulig å kjøre i 80 med telehiv hver 50m...

Noe av det jeg er mest fornøyd med var at bilen var behagelig på den elendige veien. Hadde trodd det skulle bli mye hardere.

Fortsetter følger i morgen, etter en natt med 13A lading.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: Klykkentorsdag 30. april 2015, klokken 19:50
Tøft gjort! :D
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORtorsdag 30. april 2015, klokken 20:17
Har kjørt 30mil i dag, brukt 65.- på strøm inkl hjemmelading. Fint når betalingsløsning ikke virker. 0,- på bompenger.

Da blir det i stedet:
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: emiltorsdag 30. april 2015, klokken 20:19
Sitat fra: LMOR på torsdag 30. april 2015, klokken 20:17
Har kjørt 30mil i dag, brukt 65.- på strøm inkl hjemmelading. Fint når betalingsløsning ikke virker. 0,- på bompenger.

Trodde du hadde planer om 120 mil på én dag jeg...
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORtorsdag 30. april 2015, klokken 20:35
Sitat fra: emil på torsdag 30. april 2015, klokken 20:19
Trodde du hadde planer om 120 mil på én dag jeg...
Det hadde vært noe, når turen startet 12:15 :-)
Tror det står lengre oppe at det en helgetur.
Håper det er etappene og gjennomsnittsforbruk + rekkeviddeestmatet som er interessant. Ikke om det er en overnatting på veien. Med ca 15min lading her på 32A eller 30min på 16A hadde jeg kommet til neste hurtiglader som jeg hopper over i morgen. Så en bør kunne gjenbruke tallene. Vi er på tur, og hadde overnattet selv om vi hadde kjørt diesel.
Nå etter en middag og 13A lading, så kan jeg kjøre 50km, og det er bare 25km til hurtigladeren. Mat må en uansett ha.

Hadde mest sannsynlig kommet til hurtigladeren i Ål med de 2kWh jeg hadde igjen, fordi det er 350 høydemeter ned på 25km. Hadde jeg ladet til 100% i Eidfjord hadde det garantert gått. Og en sommerdag, ingen problem.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: brommtorsdag 30. april 2015, klokken 21:23
Sitat fra: LMOR på torsdag 30. april 2015, klokken 19:14
Sitat fra: bromm på torsdag 30. april 2015, klokken 18:15
...og hvorfor er 12V-teorien død ? Er det slik at du verken bruker eller lader det batteriet på turen ? Det er helt normalt om det batteriet blir "1 grad varmere enn kupéen", hvis det brukes kontinuerlig...
Det er summen av alle observasjoner inkl. at den er +10 grader etter forvarming hver dag uansett utetemperatur under 10. Jeg har aldri så langt sett en temperatur på +22 i så kaldt vær... Betydelig lavere forbruk jo varmere det blir, noe som betyr at forvarming ikke når +20+, osv. Sorry men du er nok alene igjen bromm.
Jeg er imponert over dine evner til å dra mange slutninger, LMOR - men de holder dessverre ikke vann sånn helt uten videre...

Mulig forklaring til +22 grader i så kaldt vær: du har sannsynligvis aldri hatt 12V-anlegget påslått så lenge sammenhengende noen gang tidligere !!! Det batteriet blir garantert varmere ved kontinuerlig drift i 5-6 timer kontra "vanlig" kjøring. Både bruk og lading øker temperaturen.

Mulig forklaring til alltid +10 grader ved hver forvarming: vel, store deler av 12V-anlegget er aktivert under forvarming, bl.a styrekretser og deler av klimaanlegget. Dette pågår tilogmed ganske så "like lenge" hver gang, som jo forklarer den jevne temperaturen du har målt tidligere... PS!! Det er mye mer sannsynlig at du ser samme temp på 12V-batteriet, enn på HV-pakken som har mange, mange ganger så stor masse !

Det som er pussig i tillegg, er at du IKKE stiller spørsmål med at HV-pakken (som du nå tror Batterietemp er) bare øker til 22 grader på "nullføre" tilogmed før du kom til fjellovergangen, noe som jo ikke stemmer med tidligere målinger... Nå må moonbuggy inn å regne på joule her - det er altså 10-12 grader forskjell som minst må ha stukket av med 2,5 kWh av en batterivarming som han sier ikke finnes - eller er det slik at man først får selvvarming av HV-pakken først etter 2-3-4-5 timers kjøring ? ;) ;) ;)
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORtorsdag 30. april 2015, klokken 21:39
Flytter diskusjonen om batteritemperatur til en ny tråd.

Ellers glemte jeg kost og snøskrape. Det blir kaldere og mer snø. Må starte forvarming i god tid...
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORfredag 01. mai 2015, klokken 05:31
2 interessante ting i løpet av natten:

1. Bilen lader igjen 25min raskere enn estimert, MEN denne gangen justerte den tiden i god tid, slik at de siste 6% stemte med den oppdaterte tiden. (De siste 6% tok 36min)

2. På tross av at det er minus 3 grader ute, og at siste gjennomsnitt bilen kjenner tilsvarer 11mils rekkevidde, gir bilen det mest optimistiske estimatet jeg har sett i minus 3 grader. Og enda bedre med ECO pro satt på.

Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORfredag 01. mai 2015, klokken 07:07
Legger ut det jeg selv ville vært interessert å vite, og da står ladetid til 100% på DC høy oppe på listen.
Jeg har ikke prøvd til 100, pleier å stoppe på 99. Tror også at det er plass til litt til, selv om det står 100.
Her tar det ca 17,5 minutt fra 89 til 99. Ganske bra, og nesten helt nødvendig... Hadde faktisk klart det akkurat med 89% og spart inn 17,5 minutt.

Kanskje det viktigste resultatet, er at det ikke ville være mulig å gjøre det like raskt med 32A, slik som jeg tidligere trodde, da AC lading går saktere enn dette de siste 10%. Ladetabellen er oppdatert for en stund tilbake, men greit å få sjekket det.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORfredag 01. mai 2015, klokken 09:18
Da er vi ved Ål hurtiglader. Resetter her, for å kunne sammenligne returen bedre.
Vi hadde klart å komme hit i går. Hadde fått enda lavere forbruk i går, fordi det i dag var begrenset hvor mye av regenerering det var plass til de 350 høydemeter ned, når tanken allerede var full.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORfredag 01. mai 2015, klokken 10:27
De er det Nebyen. Gjennomsnittet er til å leve med, men det blir nok høyere på vei tilbake.
Uten elbil er det mye vi ikke hadde sett og opplevd!
Ellers går lading saktere nå, batteriet er ikke så varmt enda. Ingen tunge bakker opp enda...
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORfredag 01. mai 2015, klokken 11:38
Kjørte litt feil. Kom inn på den nye veien til Oslo, og lader på Kiwi Sokna. Disse stasjonene er litt rotete...
Men nå er batteriet 17 grader, så jeg lader i hvert fall fortere!

Se forbruket i sammenheng med gjennomsnittsfarten.

En positiv ting med disse laderne er at de viser mye bedre hvordan strømstyrken går ned.
Får håpe Fortum fremdeles spanderer de første 20min.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORfredag 01. mai 2015, klokken 17:22
Da har vi vært på delmål 1, og fylt opp bilen med 1000 liter ting og tang... Ikke plass til mer enn et par bæreposer til.
Lader på Noresund. Var litt vanskelig å finne. Ligger bak Kiwi butikken. Må kjøre opp og rundt. Her var første ladekø.. Men bare i 10 minutt.
En av de to som stod her, var en Leaf. Hastigheten kan ikke sammenlignes. Ved minuttprising må det bli minst dobbelt så dyrt med Leaf?
Merk at forbruket inkluderer et stopp på ca 3 timer, og dermed ny oppvarming av bilen fra batteriet.
Er nå på vei til Ål først, og delmål 2 som er Bergen i morgen, der hele lasset skal ut.
Nå blir det oppoverbakkene i dag, og en fjellovergang på 120 km og 1250m i morgen.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORfredag 01. mai 2015, klokken 17:24
På 12min har jeg ladet omtrent det samme som Leafen hadde brukt 30min på (også ca samme start og slutt %).
MEN det ser ut som Kiwi pompene bremser farten allerede ved 80%, selv om bilen kunne klart mye mer frem til 85-90...?
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: Ferryfredag 01. mai 2015, klokken 17:44
Artig å følge med på turen din, LMOR! God tur videre, og god helg!
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: emilfredag 01. mai 2015, klokken 17:51
Sitat fra: LMOR på fredag 01. mai 2015, klokken 17:24
MEN det ser ut som Kiwi pompene bremser farten allerede ved 80%, selv om bilen kunne klart mye mer frem til 85-90...?

Min erfaring med Leaf og DBT-laderene på Kiwi er at de generellt sett gir lavere ladeeffekt ved tilsvarende temp og %SOC enn f.eks ABB, Veefil eller SGTE. Eneste fordelen med de er at det begynner å bli mange av dem nå.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: Gordon Retrieverfredag 01. mai 2015, klokken 18:30
Sitat fra: Ferry på fredag 01. mai 2015, klokken 17:44
Artig å følge med på turen din, LMOR! God tur videre, og god helg!

Enig. Interessant lesing, og fortsatt god tur. :)
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORfredag 01. mai 2015, klokken 18:52
Takk, takk.
Fint at noen følger med. Det blir mye nyttige data her som jeg hadde hatt stor glede av hvis jeg skulle planlagt en tur.
Nå går det oppover, og mer last i bilen, selv om jeg ikke tror det er så mange kg. Maks 40kg ekstra + de skoene fruen kjøpte på Outlet i Noresund som var åpent på 1.Mai.. Av og til blir ladestoppene dyre...

Tilbake i Nesbyen. Og selv om jeg sannsynligvis akkurat kommer frem til Ål med det jeg har, så ble det ladestopp. Forbruket er nemlig relativt lav, og det på grunn av batteritemperaturen som nå er det høyeste jeg har målt noengang. Det er rett og slett optimal temperatur... Endelig.
Legger også med bilde tatt rett før vi startet i dag, og et der vi snudde og fylte opp bilen. En 1.Mai med mye kontraster.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORfredag 01. mai 2015, klokken 19:12
ABB laderen lader mye raskere enn Kiwi laderen etter ca 75%!
Fikk altså inn 50% av kapasiteten og opp til 90% på 20min.
Og når batteriet er varmt, så lades det fortere, og da blir batteriet enda varmere... Ny rekord igjen!
Nå spørs det moonbuggy, vil batteriet varmes enda mer av nye 230 høydemeter, eller vil bilen begynne å kjøle batteriet. Håper den bruker uteluften og ikke strøm.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: moonbuggyfredag 01. mai 2015, klokken 19:56
LMOR:
Veldig mye nyttige data. Bra at du dokumenterer på vegne av oss alle. :)
Jeg vil tro batterietemp. øker litt til i stigningen, kanskje opp mot 28-29, men tror ikke kjøling av batteriet er aktuelt før nærmere 40 grader, og det når du garantert ikke. (Da forstår jeg lite).

En indikasjon er at hurtigladingen din økte temperaturen med kun 2 grader. Da puttet du inn 50% av kapasiteten på 20 minutter, mer i starten, mindre mot slutten, dvs. 30kwt, omtrent hva du bruker oppover i snitt.

Under kjøring blir det også mer langt mer kjøling av batteriet i temperaturene over fjellet, så kanskje du ikke får særlig økning overhodet ?
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORfredag 01. mai 2015, klokken 20:24
Fremme i Ål. Sjekket hurtigladeren. Den virker, selv om den er rød på noen kart. Men lader sikkert bare med brikke.
OK forbruk, siden det går såpass oppover i høyden.
Batteritemperaturen gikk ned. Så noe kjøling er det nok under kjøring fra uteluften. Den kjølingen er der ikke når jeg står i ro og lader.
MEN bilen sier nå at jeg ikke kommer over fjellet i morgen. Håper den endrer mening til i morgen.
Hvis den ikke gjør det, så er det første gangen rekkeviddeestmatet er feil på denne turen (eller at jeg har tatt feil...) Det må gå vestover, siden det gikk andre veien. Nå starter på 470m og skal til 0.
Er det batteriet som nå er for varmt til en slik stigning opp til 1250, slik at kjøling er nødvendig?
I så fall er problemet borte til i morgen  :-\
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: Rabiat22fredag 01. mai 2015, klokken 22:00
Sitat fra: Ferry på fredag 01. mai 2015, klokken 17:44
Artig å følge med på turen din, LMOR! God tur videre, og god helg!

Enig :) Har selv vært Haugesund- voss og Haugesund-Bergen.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORfredag 01. mai 2015, klokken 22:19
Sitat fra: Rabiat22 på fredag 01. mai 2015, klokken 22:00
Sitat fra: Ferry på fredag 01. mai 2015, klokken 17:44
Artig å følge med på turen din, LMOR! God tur videre, og god helg!
Enig :) Har selv vært Haugesund- voss og Haugesund-Bergen.
Bergen - Haugesund, blir siste etappe på søndag. Der har det blitt mange turer de siste månedene, så det blir i blinde. Regner med at du står å tar imot meg i målområde.
Jeg så deg når du fikk bilen din utlevert, men ellers bor vel du et stykke unna meg.

Når det gjelder morgendagen, håper jeg problemet er det samme som i Eidfjord. Bilen måtte tenke lenge før riktig svar kom. Så det er nok kanskje først en enkel beregning, som ikke tar hensyn til at mitt siste gjennomsnitt er med mye oppover, og at det er mye ned på slutten av etappen.
Det som blir interessant å se er hvor lang tid den bruker på det i morgen tidlig. For å kurere rekkeviddeangsten, så bør det gå såpass raskt at jeg ikke gir opp...
Ellers har alle etappene så langt vært imponerende godt estimert av bilen. Blir litt skuffet hvis den svikter i morgen.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORlørdag 02. mai 2015, klokken 06:18
Da får vi se om dette er dagen da jeg knekker den nyeste rekkeviddeberegningen.
Nå var maks kapasitet, 19,7, heldigvis, tenkte en årsak var at den hadde falt drastisk. Men ser den henter seg inn både ved sakte lading, og faktisk også under regenerering.
Utetemperaturen er 0 grader, og batteritemperaturen 12. Har ikke ladet så mye i natt. Rekkevidden er på 120/130 ECO.
Det er i seg selv interessant, fordi andre veien i Geilo var "gårsdagens" siste gjennomsnitt 17,5. Allikevel var ECO rekkevidden 160+.
Nå er gårsdagens gjennomsnitt 15,5, men rekkevidden 130+.
Forholdene ellers er like så vidt jeg kan se.
For meg er eneste logiske forklaring at bilen gjetter på hvilken retning jeg har tenkt å kjøre, basert på gårsdagen. Det er i så fall rimelig avansert. (Estimatene er før jeg legger inn destinasjon, og når bilen er av, viser appen det samme, uten noen destinasjonsinformasjon)

Maks rekkevidde er den samme nå som når jeg satte bilen til lading i går. Nå ser det derimot uten bilen mener at jeg skal komme frem, uten at den fikk mer tid til å tenke seg om. Den eneste parameteren som jeg kan se har endret seg er batteritemperaturen.
Men den kan IKKE være problemet, fordi temperaturen i Eidfjord andre veien var 22 grader, og da var stigningen enda hardere.

En siste ting som jeg har lurt på underveis. Bruker bilen data som er samlet inn fra andre i3 via samme system som RTTI?
Var det derfor den måtte tenke seg om en stund i Eidfjord, fordi beregningene måtte justeres mer enn normalt i forhold til erfaringstall?
Kanskje det var noen kommunikasjonsproblemer i går kveld, men ikke i dag?

Bilen bruker erfaringstall i ETA, og det gir jo definitivt mening å bruke det for å få nøyaktige rekkeviddeberegninger?
Noen som har lest om noe slikt?

ETD er ca 08:30.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORlørdag 02. mai 2015, klokken 06:46
Får litt uventet meditasjonshjelp fra andre gjester på hotellet.

Normalt legger jeg laderen i bagasjerommet, men der et det fullt nå, så derfor ligger den foran.

Driver med forvarming. Det er mye bagasje som også bør varmes gradvis for ikke å få et kaldt gufs bakfra.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORlørdag 02. mai 2015, klokken 09:05
Første sjekkpunkt passert. Vi er kommet til Geilo.
Min utregning sier at vi måtte ligge under 21 i gjennomsnitt hit for å være sikkert.
Bilen har heller ikke gitt opp håpet. Når vi kjøre sa den at vi hadde 15km i margin. Nå sier den fremdeles 15km. Vi prøver å unngå å kjøre i 80. Maks 75.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORlørdag 02. mai 2015, klokken 09:36
Neste sjekkpunkt var Haugastøl. Her måtte vi ha mindre en 19.

Bilen er også enig, og sier nå at vi har en margin på 18km. Sikkert pga vi lå bak en traktor noen km...
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORlørdag 02. mai 2015, klokken 10:18
Toppen er nådd. Nå går det 1240m nedover!
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORlørdag 02. mai 2015, klokken 11:07
Fremme i Eidfjord, og brukte omtrent det jeg hadde beregnet at vi skulle bruke. Synd at bilen bommet grovt.
Imponerende maks rekkevidde nå!
Men den reduserte det noe når jeg sa hvor vi skulle. Men selv da, etter først å gå opp i 315, så er det nye estimatet litt urealistisk...
Vi får se.
Så BMW kan trenge å kjøre denne strekningen for å finjustere enda litt mer.
MEN fremdeles har ikke bilen noen gang gitt med estimat som er høyere enn det som jeg faktisk får. Det er det viktigste for å unngå rekkeviddeangst.
Det interessante nå er at maks og ladet rekkevidde ikke er enige. Det går ikke opp. Så jeg tror det ordner seg nå også.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: Anterialislørdag 02. mai 2015, klokken 12:16
Meget bra iniativ LMOR, jeg leser med stor nysgjerrighet =)
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORlørdag 02. mai 2015, klokken 12:49
Klarte å fange nedstigningen!
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORlørdag 02. mai 2015, klokken 12:52
Fantastisk tur i en fantastisk bil. "riden" er mye bedre og mykere enn forventet.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORlørdag 02. mai 2015, klokken 13:00
Fremme i Norheimsund, som blir siste ladestasjon i dag. Har nå kjørt ca 95mil. Kommer nok ikke helt opp i 120. Har sikkert regnet med fergen i morgen og Google er litt feil.. Og jeg tar ikke med bykjøring mellom etappene i Bergen frem og tilbake, ca 5-7 mil totalt.

Men jeg klarte ikke knekke bilens estimat på etappen hit heller!
Se under.

Maks rekkevidde før siste etappe i dag er nå 165, med +12 grader.
Men når jeg sa hvor jeg skulle, gikk det ned til 140.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORlørdag 02. mai 2015, klokken 13:14
Sannsynligvis har jeg ingen hurtigladestopp igjen, fordi jeg pleier å klare Bergen - Haugesund uten å lade på veien.
Oppsummert etter en god del ladestopp:
- 1 stasjon, Odda, men noen ladefeil. Har vært borte i det før. Råd: sett pumpen på plass igjen og vent minst 10s før du prøver igjen. Har løst det begge gangene jeg har hatt ladefeil.
- 1 gang, 10 minutt totalt, i ladekø! Råd: hvis det er en eGolf, spør om ikke det er tilfelle at den kjører lengre enn i3. Da stopper de litt før de burde, for å ikke å miste ansikt  ;)

Har ellers ikke "ventet" på at ladingen skal bli ferdig, og har alltid ladet litt mer enn planlagt. Enten tar skrivingen lang tid, men fruen har ikke kommet tilbake i tide... Det har vært noe å se i nærheten av alle ladestasjonene.

Og ingen har på noen av stedene kommet før jeg har dratt igjen.

Totalkostnaden for lading blir enten 0.- eller maks 150.-, avhengig av om Fortum spanderer de første 20min fremdeles.
Men det er fordi jeg hadde 10 klipp igjen på klippekortet til Grønn Kontakt som snart går ut. (Fordi de pumpe jeg normalt bruker ikke har klart å ta betalt)
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: Anterialislørdag 02. mai 2015, klokken 13:57
Jeg regner med dette kommer når turen er sluttført, men har du sålangt noen ca. målinger ift. gjennomsnittssforbruk og gj.snitt distanse (km) pr. fullading hittils på turen?

Mellom Ål og Eidfjord er det vel ca. 136 km ifølge gMaps, hvor mange km / % hadde du igjen da du ankom Ål hurtigladestasjon?
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORlørdag 02. mai 2015, klokken 15:23
Totalt gjennomsnitt kommer helt til slutt, hvis jeg husker det. La litt over 13 nå.
Dette var det jeg hadde når jeg kom frem til Eidfjord. Altså ca 33%

Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORlørdag 02. mai 2015, klokken 15:25
Fremme i Bergen. Var ikke klar over at jeg skulle over enda et fjell... Kvamskogen?

Bilen mener jeg kunne kjørt over 80km til nå.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORlørdag 02. mai 2015, klokken 16:41
Hvis jeg glemmer det i morgen, så er totalt gjennomsnitt 13,4 så langt.
Det inkluderer også noe småkjøring på østlandet og i Bergen. Mer i morgen.

Etter å ha tatt ut alt fra bilen, så er det nok ca 100kg bagasje. Altså er returen inkl. 2 voksne og 100kg ekstra.

Ca halvparten av dette skal inn igjen, og være med videre i morgen.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORlørdag 02. mai 2015, klokken 18:38
For de som vil se slutten av en hurtiglading
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: i3_X5_116dAlørdag 02. mai 2015, klokken 18:56
Takk for grundig info om turen LMOR. Interessant og informativt!  :)
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORlørdag 02. mai 2015, klokken 19:04
Sitat fra: Anterialis på lørdag 02. mai 2015, klokken 13:57
Jeg regner med dette kommer når turen er sluttført, men har du sålangt noen ca. målinger ift. gjennomsnittssforbruk og gj.snitt distanse (km) pr. fullading hittils på turen?
Mellom Ål og Eidfjord er det vel ca. 136 km ifølge gMaps, hvor mange km / % hadde du igjen da du ankom Ål hurtigladestasjon?
Var litt for rask når jeg svarte. Hvis jeg får tid en gang, så kanskje det kommer noe statistikk, men alle tallene ligger i tråden tror jeg. Tanken er at det er biter som er sammenlignbart med noe du trenger å vite, så alle satt sammen er kanskje vanskeligere å bruke.

Det er 116km mellom Ål og Eidfjord. Det jeg la ut som rest rett over er vestover. Østover hadde jeg 99%, og ville akkurat ha kommet frem, altså 0 igjen. Men som jeg skrev, med 100% og i et, vil jeg tro jeg hadde hatt opp til 10km igjen. Men det var jo kaldt!

ET NYTTIG TIPS VESTOVER: Hvis en regner det en trenger til toppen, Dyranut, 81km fra Ål, så har en det en trenger. Du må komme opp dit, ellers blir en stående. Men etterpå brukes ikke mer energi fra batteriet, kun tilførsel av energi. Det var eneste i3 bommerten på turen så langt.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORlørdag 02. mai 2015, klokken 19:05
Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 02. mai 2015, klokken 18:56
Takk for grundig info om turen LMOR. Interessant og informativt!  :)
Takk, siste etappe i morgen, så er det slutt.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: Real EoNlørdag 02. mai 2015, klokken 21:48
Takk for info LMOR

Skal Molde - Oslo via Geiranger og Skjåk.. og retur i juni. Ser nå at mine distanser mellom laderne blir blåbær.. også med ca 1200 høydemeter men kun 8 mil...

Kjøre normalt skal funke fjell !!  :)

Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: Rabiat22lørdag 02. mai 2015, klokken 23:35
Sitat fra: LMOR på fredag 01. mai 2015, klokken 22:19
Sitat fra: Rabiat22 på fredag 01. mai 2015, klokken 22:00
Sitat fra: Ferry på fredag 01. mai 2015, klokken 17:44
Artig å følge med på turen din, LMOR! God tur videre, og god helg!
Enig :) Har selv vært Haugesund- voss og Haugesund-Bergen.
Bergen - Haugesund, blir siste etappe på søndag. Der har det blitt mange turer de siste månedene, så det blir i blinde. Regner med at du står å tar imot meg i målområde.
Jeg så deg når du fikk bilen din utlevert, men ellers bor vel du et stykke unna meg.

Når det gjelder morgendagen, håper jeg problemet er det samme som i Eidfjord. Bilen måtte tenke lenge før riktig svar kom. Så det er nok kanskje først en enkel beregning, som ikke tar hensyn til at mitt siste gjennomsnitt er med mye oppover, og at det er mye ned på slutten av etappen.
Det som blir interessant å se er hvor lang tid den bruker på det i morgen tidlig. For å kurere rekkeviddeangsten, så bør det gå såpass raskt at jeg ikke gir opp...
Ellers har alle etappene så langt vært imponerende godt estimert av bilen. Blir litt skuffet hvis den svikter i morgen.

Vi får ta en kaffi en dag :)
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: Odin_2søndag 03. mai 2015, klokken 00:07
Meget interessant lesing LMOR. Skjønner jeg har mye å lære. Vurderer sterkt en i3 som min første elbil. Avventer dog 12 mai for å se om det skjer noe mer med hybridene.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORsøndag 03. mai 2015, klokken 08:09
Bra mange finner noe interessant her.

Litt av poenget med turen var å sjekke hvor god rekkeviddeestimatet egentlig er på i3, slik at andre eldre familiemedlemmer (snart 80...) med litt rekkeviddeangst kan stole på det bilen sier den kan klare. Hun har allerede nå bestemt seg for å prøve  ;D

Jeg tror jeg med sikkerhet jeg kan si at de fleste andre elbiler er langt fra i3 på dette område, og at dermed må ha relativt sterk psyke når en kjører over et fjell på 1240m.

Jeg ville selv ikke tatt sjangsen på å kjøre f.eks en eGolf uten varmepumpe fra Eidfjord til Ål med minusgrader over fjellet. Så til de som tenker som han jeg traff på, at hvis i3 klarer det, så klarer jeg det, fordi markedsføringen sier at eGolf kjører mye lengre.. Tyngde vs forbruk betyr en del på den etappen.

For at Ola og Kari skal kunne kjøre Elbil hvor de vil, så må det være så enkelt som på i3. Legg inn destinasjoner, og kjør hvis bilen sier den skal klare det.
Dette kombinert med hvor raskt den lader, så går en slik tur fra å være for spesielt interesserte til å være minst like behagelig som alternativene.

Vi kjørte på eller under fartsgrensen, uten å ta mer hensyn enn med en diesel bil. Men med diesel hadde jeg kanskje kjørt litt over av og til, men det gjør jeg ikke med elbil. Det du vinner i tid, taper du igjen på ladetid.
Vi gikk ned til maks 70 opp fra Ål til Haugastøl, fordi bilen hadde en feilvurdering kvelden før. Vi trengte ikke ha gjordt det, men samtidig så er det utrolig dårlig vei der, så det er ikke sikkert vi hadde kunne kjørt fortere.

Er rimelig sikker på at bilens rekkevidde er beregnet basert på å holde fartsgrensen, eller mest sannsynlig erfaringstall fra alle BMWer (ikke bare andre i3'er).
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORsøndag 03. mai 2015, klokken 08:42
Har ellers en mulig teori på de eneste 3,5 mil bilen hadde problemer med.
Det var lurt å stoppe på Dyranut for å ta bilder. Da fikk jeg fanget forbruket ned bakkene.
På grunn av at det kan være feil på kartet et sted i verden, så jeg mistenker at algoritmen har noen grenseverdier, og at negativt forbruk er mest sannsynlig en av dem. Grunnen til at jeg er relativt sikker, er at bilen klarte det perfekt andre veien.
Men bilen ga ikke noe falskt håp, så de filtrerer nok ut det som er urimelig, og erstattet med en slakere kurve el.l. Et konservativt estimat.

Jeg håper at jo flere som kjører der, jo raskere blir estimatet riktig. Tenk at dere må komme dere til Dyranut vestover. Stopp og ta en liten tur. Da blir det mange dokumenterte negative forbruk i databasen!

(Merk også at strekning kjørt siden sist lading er 0,0... Tyder også på at noen beregninger at fått problemer med negative tall...)
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: Odin_2søndag 03. mai 2015, klokken 08:58
Må man ha connected services for å delta/dra nytte av databasen?

Ellers lurer jeg på hvordan en ny type ZOE hadde klart seg på slik langtur?
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORsøndag 03. mai 2015, klokken 09:51
Sitat fra: Odin_2 på søndag 03. mai 2015, klokken 08:58
Må man ha connected services for å delta/dra nytte av databasen?
Ellers lurer jeg på hvordan en ny type ZOE hadde klart seg på slik langtur?
Du trenger ikke kjøpe Connected Drive pakken for at dette skal fungere. Alt du trenger for å legge igjen spor og få informasjon til å holde bilen oppdatert på fremdriften er standard. Men jeg vil anbefale RTTI hvis en skal på langtur.
Men du MÅ ha navigasjon. Forstår ikke glippen som gjorde at en fikk kjøpt i3 uten. Uten navigasjon vil ikke rekkevidden bli så nøyaktig, og helt ubrukelig over en fjellovergang.
ZOE har jeg ikke peiling på. Men du finner nok ut en del med å sjekke EPA tallene mot i3, vekten på bilen, og om den har varmepumpe. Selv om det går en sommerdag, så er det ikke alle biler som kjører nesten like langt om vinteren bare batteriet er varmet opp godt nok.
Og for Ola og Kari så må en ikke trenge å skru av varmen, kjøre sakte osv. Da blir det for komplisert.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: Anterialissøndag 03. mai 2015, klokken 12:31
Sitat fra: LMOR på lørdag 02. mai 2015, klokken 19:04
Sitat fra: Anterialis på lørdag 02. mai 2015, klokken 13:57
Jeg regner med dette kommer når turen er sluttført, men har du sålangt noen ca. målinger ift. gjennomsnittssforbruk og gj.snitt distanse (km) pr. fullading hittils på turen?
Mellom Ål og Eidfjord er det vel ca. 136 km ifølge gMaps, hvor mange km / % hadde du igjen da du ankom Ål hurtigladestasjon?
Var litt for rask når jeg svarte. Hvis jeg får tid en gang, så kanskje det kommer noe statistikk, men alle tallene ligger i tråden tror jeg. Tanken er at det er biter som er sammenlignbart med noe du trenger å vite, så alle satt sammen er kanskje vanskeligere å bruke.

Det er 116km mellom Ål og Eidfjord. Det jeg la ut som rest rett over er vestover. Østover hadde jeg 99%, og ville akkurat ha kommet frem, altså 0 igjen. Men som jeg skrev, med 100% og i et, vil jeg tro jeg hadde hatt opp til 10km igjen. Men det var jo kaldt!

ET NYTTIG TIPS VESTOVER: Hvis en regner det en trenger til toppen, Dyranut, 81km fra Ål, så har en det en trenger. Du må komme opp dit, ellers blir en stående. Men etterpå brukes ikke mer energi fra batteriet, kun tilførsel av energi. Det var eneste i3 bommerten på turen så langt.

Strekningen Ål - (116km) - Eidfjord:
(jeg vet ikke hvorfor gmaps sa 136km..)

Strekningen er enklere vestover med god margin dersom jeg forstår deg riktig, men østover er det værre. Det går kanskje akkurat. Beklager om jeg finner svaret i tråden her (som har blitt lang = positivt), men hvordan klarte du denne setrekningen? Det er jo ingen hurtigladere imellom Ål og Eidfjord?
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORsøndag 03. mai 2015, klokken 12:48
Alle med i3 bør klare det, hvis temperaturen er over 0 grader i gjennomsnitt, så lenge du holder fartsgrensen/forsvarlig fart, i ECO pro med 21 grader inne.
Forutsetningen er at du lader til 100% i Eidfjord og ikke starter turen i Eidfjord med kald bil.
Når temperaturen er høyere, så bør det gå lettere opp til ca 25-30 grader, som er lite sannsynlig over fjellet.

Andre veien bør du kunne klare det med 70%.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORsøndag 03. mai 2015, klokken 14:26
Kommet til fergen på Halhjem på siste etappe. Bilen er ikke like varm som sist jeg var her (tror jeg) og fikk rekordlavt forbruk.
Men det bli ny rekord i maks kapasitet!
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORsøndag 03. mai 2015, klokken 17:06
Totalt siste etappe. Tilsvarer ca 16mil på en tank.

Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORsøndag 03. mai 2015, klokken 17:09
Totalt for hele turen 13.3 i gjennomsnitt, som tilsvarer 15mil på full tank!

Stort sett kaldt, bortsett fra i dag. Mye 0 og noe minus grader.
Last tilsvarende 3 voksne i gjennomsnitt.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORsøndag 03. mai 2015, klokken 17:16
Tar med høydekurven for Eidfjord - Ål, siden det var den mest spennende delen.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: Anterialissøndag 03. mai 2015, klokken 17:52
Hvor fant du denne høydekurven? Er det fra BMW-systemet, eller en åpen internettside? =)
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORsøndag 03. mai 2015, klokken 18:52
Sitat fra: Anterialis på søndag 03. mai 2015, klokken 17:52
Hvor fant du denne høydekurven? Er det fra BMW-systemet, eller en åpen internettside? =)
http://jurassictest.ch/GR/?lang=en

Tallene som ligger inne for i3 er feil. Har funnet noen parametre som passer ganske bra, men det ligger på en maskin jeg ikke har her nå.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: 02jansøndag 03. mai 2015, klokken 20:23
Flott rapport for oss ,som tenker å dra over fjellet med i3.

Ja den jurassictest stemmer ikke med mine erfaringer.

Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORsøndag 03. mai 2015, klokken 20:50
Her er de tallene jeg legger inn. Da passer det perfekt med den temperaturen jeg hadde på turen. Stemmer begge veier over fjellet. Og gir 12.8 på siste etappe som jeg hadde i dag  ;D
0,6 er sikkert ikke riktig verdi, men det er den som gjør susen. Må da justeres hvis det er et annet temperaturområde.
Som med Griffins tabell, som jeg også brukte for å regne forbruk, er begge disse for lite avanserte til å få med alle parametre. Men dette hadde vi tanker rundt i en annen tråd.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: Pitmandag 04. mai 2015, klokken 08:43
Takk for svært nyttig erfaringsdata LMOR!  :)
Og kjekt å se at mine antagelser (fra egne erfaringer) om strekningen Eidfjord-Ål er fullt mulig. :)

Men en liten påminnelse til andre som vil legge ut på en slik margin strekning:
Føreforhold påvirker rekkevidden mer enn temp. Tviler på at Eidfjord - Ål er mulig i f.eks +10 med med regn og våt veibane. (Håper jeg tar feil :) ).

Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORmandag 04. mai 2015, klokken 09:26
Jeg er rimelig sikkert på at du tar feil. Hovedutfordingen på denne turen er å flytte bilen til toppen. Ellers var det relativt vått og 0-minus3 over fjellet.
Første bilde er fra Eidfjord og som du ser regner det.
Andre bilde er på 1200m, veien var våt hele veien opp. Etter toppen var det våt veibane og sludd. Se bilen når jeg var fremme.
Tror ikke det kunne vært så mye værre, vindusviskeren gikk hele tiden.
10 grader varmere bør være null problem  ;D
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORtirsdag 05. mai 2015, klokken 22:28
Glemte en viktig ting:

Du må ikke legge ut på denne reisen med gammel software der du over tid har fått redusert kapasitet!
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: MortenRonsdag 06. mai 2015, klokken 13:44
Hvordan sjekker en om det er gammel/ny software?

Sitat fra: LMOR på tirsdag 05. mai 2015, klokken 22:28
Glemte en viktig ting:

Du må ikke legge ut på denne reisen med gammel software der du over tid har fått redusert kapasitet!
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORonsdag 06. mai 2015, klokken 14:06
Sitat fra: MortenR på onsdag 06. mai 2015, klokken 13:44
Hvordan sjekker en om det er gammel/ny software?

Sitat fra: LMOR på tirsdag 05. mai 2015, klokken 22:28
Glemte en viktig ting:

Du må ikke legge ut på denne reisen med gammel software der du over tid har fått redusert kapasitet!
Du setter en minnepinne i bilen, og eksporterer profilen din (instillinger). Jeg har litt problemer av og til, men prøv til då får det til.
Så åpner du filen i en teksteditor, og kan lese versjonsnummeret i starten på filen.
Eventuelle flere spørsmål kan vi ta her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20429.0.html
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: Pittorsdag 07. mai 2015, klokken 08:29
Takk igjen LMOR, for din innsats her inne!
Må visst snarest få inn den nye sw versjonen og sjekke ut praktisk rekkevidde.
Når du kan kjøre Eidfjord-Ål med varme og under dels dårlige føreforhold og nå Haugesund-Stavanger T/R på en lading, så må det ha skjedd forbedringer.  :)
Håper Leirvik - Randaberg da kan kjøres normalt med varme, også i høst/regn vær.
Tittel: Sv: 120mil i i3
Skrevet av: LMORtorsdag 07. mai 2015, klokken 11:45
Heiane - Randaberg 110km bør gå helt fint i +8 grader og regn med ny sw, på mindre enn 90%. På gammel software kjørte jeg Bergen - Haugesund, ca 120 km under slike forhold (ligger ute her et sted). Og da taper du mer på at bilen kjøles ned på fergen mot Bergen, enn mot Stavanger.