Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri => Emne startet av: Per Ole på mandag 13. april 2015, klokken 09:41

Tittel: Rekkevidde
Skrevet av: Per Olemandag 13. april 2015, klokken 09:41
Jeg og min 2014 mod Leaf har nå vært gjennom vår første vinter sammen.
Har lagt merke til at hvor lang rekkevidde er veldig temperaturavhengig. Har ikke vært under 120 km men heller ikke over 160 km. Selv nå i april hvor temperaturen her i Bergen har lagt mellom 0 og 13-14 grader har jeg ikke sett over 160 km rekkevidde. Hva er "normal" rekkevidde vinter/vår? Jeg lader mest 16 A, men av og til 10 A. Når dette er målt er selvsagt bilen i ECO modus med varme av...

Takker for synspunkter og svar  :)
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: fwsmandag 13. april 2015, klokken 10:04
Når du snakker om rekkevidde. Er det estimert rekkevidde, eller er det hvor langt du har greid å kjøre?
Jeg pleier å regne 10-12 mil reel rekkevidde på vinteren, og 12-16 mil på sommeren.
Men jeg har svært sjelden kjørt mer enn 10 mil i ett strekk uten å lade. Hvis man driver med småkjøring blir rekkevidden kortere.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: Per Olemandag 13. april 2015, klokken 10:11
Det må vel være estimert rekkevidde. Tallet som står i dasjbordet.  ;)
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: emilmandag 13. april 2015, klokken 10:17
Det tallet er, selv etter fullading, basert på din kjørestil og forbruk før ladingen og ikke noe du bør ta for seriøst desverre.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: MindViruzmandag 13. april 2015, klokken 22:21
Hvis jeg kjører i Bergensområdet, og skal ta èn tur, som krever det meste av batterikapasiteten, er GOM svært så nøyakig om ikke topografien endrer seg mye.

Mye småkjøring gjør at GOM er for optimistisk, men på langtur i jevn topografi er den veldig bra synes jeg. Den synker først veldig fort, men så synker den saktere etterhvert, og da ender jeg opp med en total rekkevidde på det GOM viste til å begynne med.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: emilmandag 13. april 2015, klokken 22:43
Kjører du jevnt vil jo de neste milene tilsvare de tidligere kjørt og GOM vil være passe nøyaktig. Ekstremtilfellet for min del var en morgen jeg hadde 203km på GOM etter fullading og avgang, og i det jeg svingte ut på E18 3km senere var jeg nede i ca 150km og så tror jeg at jeg var nede i under 100 før det hadde gått en mil til.

Jeg pleier å avslutte turene mine med 3-5km rolig kjøring i nedoverbakke og i mange tilfeller regenerere mer enn forbrukt strøm, men så må jeg jo oppover den samme strekningen på neste tur.

For min del har jeg ser jeg knapt på GOM og batterimåler. Kjører jeg småturer godt innenfor det som er tilgjengelig kapasitet har ikke batterinivå så mye å si, på langturer bruker jeg LeafSpy til å se både forbruk og gjenværende kapasitet. På langtur tilpasser jeg hurtigladingene så jeg kommer til neste hurtiglader litt etter første varsel om lavt batteri.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: MindViruztirsdag 14. april 2015, klokken 06:10
GOM er mye mer nøyaktig om du starter med forvarmet bil enn uten, på vinter/høst/vår.
Tittel: Sv: Rekkevidde
Skrevet av: musetirsdag 14. april 2015, klokken 18:57
GOM er svære lite stolbart, hadde i sist uke estimert 173 km med 2 grader i eco. Måtte blitt slept en haug med mil for å oppnådd det  ;D