Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Epleskreller på onsdag 08. april 2015, klokken 13:16
Telsa announces new 70D model + three new metallic colors for its sedan: Warm Silver (a champagne), Obsidian Black, and Ocean Blue.
Skrevet på facebook i gruppen "TESLA owners worldwide". Blir spennende å se om de bruker anledningen til å justere priser også..
man finner litt mer info her:
http://www.roadandtrack.com/new-cars/news/a25471/514-horsepower-tesla-model-s-70d-replaces-the-60-as-new-base-model/
Nesten like stort batteri som S85D, og raskere akselerasjon. Ser vi snart endringer på 85-modellene også?
Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. april 2015, klokken 13:26
Nesten like stort batteri som S85D, og raskere akselerasjon. Ser
vi snart endringer på 85-modellene også?
Skulle vel tro de blir hevet litt også..
S85 er den eneste igjen med rwd i produksjon da..
Ser de skriver 514hp. Hva har de gjort da i så fall? Beholdt motoren bak, og satt inn en nedtunet foran? Virker rart all den tid 85D har samme foran og bak.
Jaja. da får jeg se om jeg klarer å forholde meg rolig. Og tenke at jeg får det jeg bestiller da.... Bli frakjørt fra base modellen :p men skal vel bare prise meg lykkelig bare dem klarer å levere ut 85d snart...
Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. april 2015, klokken 13:26
Nesten like stort batteri som S85D, og raskere akselerasjon. Ser vi snart endringer på 85-modellene også?
Er nok tanken at dette skal bli den store volum-modellen da kombinasjonen 70kwh og SC vil dekke behovet til de aller aller fleste. Når det gjelder akselerasjon så skyldes dette i beste fall redusert batterivekt, men det vil ikke overaske meg om 85D (om den får leve videre) også vil få oppgitt lavere akselerasjonstider den også. Målinger har tross alt bevist at denne er veldig konservativt oppgitt..
Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. april 2015, klokken 13:26
Nesten like stort batteri som S85D, og raskere akselerasjon. Ser vi snart endringer på 85-modellene også?
Tipper min spådom fra i fjor høst slår til, de har fikset DU-problemet og tatt ut alle biler med RWD. ;) Vi får snart se om det stemmer.
Sitat fra: petersv på onsdag 08. april 2015, klokken 13:38
Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. april 2015, klokken 13:26
Nesten like stort batteri som S85D, og raskere akselerasjon. Ser vi snart endringer på 85-modellene også?
Tipper min spådom fra i fjor høst slår til, de har fikset DU-problemet og tatt ut alle biler med RWD. ;) Vi får snart se om det stemmer.
Tror også du har rett der.
Tror forresten også hintet om at X kommer med andre batteripakker slår til. Hvis man tar samme forholdstall som mellom 60 og 70, kommer man på 99,16, så at vi ser en 100kWh-pakke straks er meget sannsynlig. Kan ikke tro de bruker forskjellige celler på de forskjellige pakkene.
Så nå er vel spm. om man vil beholde og få levert bilen, eller bestille ny med større batteri?
Tesla Motors Announces 70D Model S, Says Goodbye to 60
http://m.fool.com/investing/general/2015/04/08/tesla-motors-announces-70d-model-s-says-goodbye-to?source=izmmblmar0000001&lidx=2 (http://m.fool.com/investing/general/2015/04/08/tesla-motors-announces-70d-model-s-says-goodbye-to?source=izmmblmar0000001&lidx=2)
Hegnar.no skriver: "Med en batteripakke på 70kWh har den nye Model S 70D en rekkevidde på 442 km (NEDC)"
"In the new trim level, the Model S will be able to travel 240 miles between charges and deliver 514 hp to all four wheels from two electric motors -- up from 208 miles of range and 380 hp for today's basic rear-drive Model S, called the 60."
http://www.autonews.com/article/20150408/RETAIL/150409871/tesla-replaces-cheapest-model-s-with-more-powerful-longer-range-70d
Dagens 85D har ca 500 km (NEDC) og 380hk. Blir også 85D faset? Ser vi S90? Med de infoene pressen skriver er det ikke noe nesten ikke noe skiller mellom 70 (440km og 514 hk) og 85 (500km og 380hk).
514hp må vel være feil? Iflg hegnar bruker 70D 5.2s på 0-100.
Autopilot tatt ut av techpakken og blitt standard.
Nesten synd denne nyheten ikke kom for en uke siden ;)
514 og 5,2 henger ikke sammen. Da må den ha fått seg en stor rånervinge, slik at den får alvorlig med drag. 514 ville gi bedre enn P85+, og det tror jeg ikke. Men for all del, kan være den får 514, men ikke 5,2 lenger da. Drømmen ville vært om dette er software, slik som med P85. Optimalisert i inverter, som jeg mener å si er begrensningen.
Sitat fra: petersv på onsdag 08. april 2015, klokken 13:43
Tror forresten også hintet om at X kommer med andre batteripakker slår til. Hvis man tar samme forholdstall som mellom 60 og 70, kommer man på 99,16, så at vi ser en 100kWh-pakke straks er meget sannsynlig. Kan ikke tro de bruker forskjellige celler på de forskjellige pakkene.
Så nå er vel spm. om man vil beholde og få levert bilen, eller bestille ny med større batteri?
Enig her.
85 øker til 100 på sikt. Model X med 100 trengs med tanke på de som skal trekke henger.
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 08. april 2015, klokken 13:50
514hp må vel være feil? Iflg hegnar bruker 70D 5.2s på 0-100.
Autopilot tatt ut av techpakken og blitt standard.
Må jo være noe feil der ja, med 4wd og 514hk bør den snuse ned på 3.9-4.0 sek.
Er vel sikkert igjen batteriet som begrenser og effekt bare er teoretisk motoreffekt.
Føler meg "lurt" hver gang noe nytt kommer. Huff huff. Jeg har f..
Nå med 70D og så har Tesla kanskje en P100D på lur, og så har vi full rulle på Finn igjen med 85D og P85D som skal selges. Fikk hatt min en uke da før den ble utdatert ;D
Sitat fra: tonl på onsdag 08. april 2015, klokken 13:46
Dagens 85D har ca 500 km (NEDC) og 380hk. Blir også 85D faset? Ser vi S90? Med de infoene pressen skriver er det ikke noe nesten ikke noe skiller mellom 70 (440km og 514 hk) og 85 (500km og 380hk).
Selv om du sammenligner oppgitte tall fra Tesla med oppgitte tall fra Tesla så er det nok ikke epler mot epler. Ser ikke helt hvorfor man skal få flere km/kw på to modeller med (antatt) samme motor. Tipper 70D/85D blir 440/530km og 514hk/514hk. Pressemeldingen henger uansett ikke sammen med at man bare får 0,2sek besparelse ved å 35% kraftigere motor og lettere batteri.
Kommer vist nye LED hovedlys som ekstra valg også.
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 08. april 2015, klokken 13:50
514hp må vel være feil? Iflg hegnar bruker 70D 5.2s på 0-100.
Autopilot tatt ut av techpakken og blitt standard.
Fra en av kildene som det refereres til tidligere i tråden:
Ser ut som vi får nye LED-lys på bilen også.
"The tech package is gone, and the two remaining big-ticket options are updated LED headlights and a power lift gate"
Må jo være elektronisk begrenset den effekten for å ikke ikke overgå P85 på ytelse da. Med det batteriet og så mye effekt skulle 0-100 på 4 sek være enkelt å oppnå.
OJOJOJ!!
Siden er oppe, katta ute av sekken!!!
85D er nå oppgitt til 0-100 4,6sekunder!!!
Da er sidene oppe:
http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/introducing-all-wheel-drive-model-s-70d (http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/introducing-all-wheel-drive-model-s-70d)
Var nok feil info det med over 500hk ja.
85D derimot har en mer riktig effekt nå ;)
Rett før P95D kommer...... :-)
Dette stemmer jo overhode ikke med det som kom ut på forrhånd
70D 334hk 5,4sek
85D 428hk 4,6sek
Men det henger absolutt mer på greip.
Slutt på bakhjulstrekk!
Prisene går ned på alle modeller!
70D blir en storselger!
Så smilte jeg litt igjen:)
Ser at P85D nå har 3,3 sek fra 0-100
Sitat fra: PerAsperaAdAstra på onsdag 08. april 2015, klokken 14:16
Slutt på bakhjulstrekk!
Prisene går ned på alle modeller!
70D blir en storselger!
Nei, du kan ta den som fratrekk på 85D ser det ut som.
85 kan fortsatt kjøpes med RWD for 30k mindre
Da kan vi 85D og P85D eiere puste lettet ut, fram til neste uke eller kanskje uka etter ;D
Sitat fra: Sandvika på onsdag 08. april 2015, klokken 14:18
Nei, du kan ta den som fratrekk på 85D ser det ut som.
Ok, var litt rask der ja. Men jeg vil tro den utgår til sommeren.
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 08. april 2015, klokken 14:21
Da kan vi 85D og P85D eiere puste lettet ut, fram til neste uke eller kanskje uka etter ;D
De som skal selge brukt bør jo puste litt tyngre, for 70D vil være veldig attraktiv som nybil nå. Billig er den også.
Slutt på sølv 21"
Sitat fra: B_Tesla på onsdag 08. april 2015, klokken 14:23
Slutt på sølv 21"
... og slutt på techpakken.
Det som er ekstra rart er at de nå oppgir:
70D
334 PS
522 PS motor power
261 PS front and rear
85
367 PS
385 hk motorkraft
85D
428 PS
522 PS motor power
261 PS front and rear
P85D
700 PS motor power
224 PS front, 476 PS rear
P85D er altså den eneste hvor de unngår å si samleeffekt, men forholder seg til "motor power". På alle de andre modellene ser vi at "motor power" ligger godt over reell effekt slik vi har diskutert tidligere.
Noen som kommer inn i det norske design studioet? Vil gjerne se hva "min" bil i bestilling koster nå. Plutselig ble det mer aktuelt å bytte til NG seter og ny Ocean Blue farge.
Noen som erfaringsmessig kan antyde hva denne endringen har å si for biler som ikke er satt i produksjon enda?
Jeg har en 85D som er i produksjonskø, vil denne bli levert med "bare" 380 hk, eller vil den få 422 hk?
Sitat fra: petersv på onsdag 08. april 2015, klokken 14:27
Noen som kommer inn i det norske design studioet?
Ja, ikke noe problem å komme inn der etter at sidene kom opp igjen.
Elektrisk bakluke er nå en del av premium pakka
Sitat fra: epic på onsdag 08. april 2015, klokken 14:28
Noen som erfaringsmessig kan antyde hva denne endringen har å si for biler som ikke er satt i produksjon enda?
Jeg har en 85D som er i produksjonskø, vil denne bli levert med "bare" 380 hk, eller vil den få 422 hk?
Den kommer nok med 422hk, og hvis ikke så får den det sikkert med neste SW oppdatering. Lovlig "chiptrim" dette her så lenge maks. kontinuerlig effekt ikke endres :p
Sitat fra: Amoss på onsdag 08. april 2015, klokken 14:30
Sitat fra: petersv på onsdag 08. april 2015, klokken 14:27
Noen som kommer inn i det norske design studioet?
Ja, ikke noe problem å komme inn der etter at sidene kom opp igjen.
FF slet med å komme inn, Chrome funka bra. Bilen ble litt dyrere da tech-pakken fortsatt er ekstra. Ca 80k ekstra + 15 for dobbeltladeren hvis jeg vil bytte farge og interiør til neste generasjon. Ikke så aktuelt. 70D derimot er mer aktuell.
Spent på om jeg får utstyret i den "gamle" tech-pakka eller om jeg nå plutselig blir stående uten alt det som nå er i premium-pakken? Har levering i oktober.
Ser ut til at prisen totalt sett er uendret. Iallefall for mitt oppsett på P85D.
Vinterpakken har steget fra 5 400 til 7 200
Premium interiørpakken har steget fra 25 100 til 35 900
Smart luftfjering har steget fra 16 100 til 17 900
Pano tak har blitt redusert fra 17 900 til 10 800
Techpakken som kostet 30 500, ligger nå på 17 900 (En del av funksjonen er lagt inn i basismodel og derav økt minsteprisen)
Sitat fra: iCar på onsdag 08. april 2015, klokken 14:30
Elektrisk bakluke er nå en del av premium pakka
Sitat fra: epic på onsdag 08. april 2015, klokken 14:28
Noen som erfaringsmessig kan antyde hva denne endringen har å si for biler som ikke er satt i produksjon enda?
Jeg har en 85D som er i produksjonskø, vil denne bli levert med "bare" 380 hk, eller vil den få 422 hk?
Det ser vel ut som alle 85d kommer med 422 hk. De som er på veien har rapportert ytelser som tyder på det :)
Jøss, LED-kjørelys er standard. Min er enda ikke i produsjon, så da tror jeg faktisk jeg går over til 70D med ny farge, NG-seter og LED kjørelys hvis jeg ikke får det med på den nåværende.
Kjedelig at bakluke nå er i premium pakke. Uansett - har bil med dette.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. april 2015, klokken 14:32
Spent på om jeg får utstyret i den "gamle" tech-pakka eller om jeg nå plutselig blir stående uten alt det som nå er i premium-pakken? Har levering i oktober.
Veldig spent på dette jeg også.. Håpet de skulle fjerne den gamle blå slik at jeg "måtte" bytte farge, men den gamle består..
Håper det er mulig å oppgradere til LED lys på eldere model S.. ::)
Led daytime running light har vel alltid vært standard? For de mener vel da led stripene som er rundt. Ser ikke noen sted at hovedlysene er led? men siden laster veldig tregt her :P
Sitat fra: PaalT på onsdag 08. april 2015, klokken 14:43
Håper det er mulig å oppgradere til LED lys på eldere model S.. ::)
LED Lys er det ikke bare LED striben i forlygterne?
Sitat fra: FrederikC på onsdag 08. april 2015, klokken 14:46
Sitat fra: PaalT på onsdag 08. april 2015, klokken 14:43
Håper det er mulig å oppgradere til LED lys på eldere model S.. ::)
LED Lys er det ikke bare LED striben i forlygterne?
Dere har nok rett (heldigvis) bare den norske oversettelsen som er håpløs "LED kjørelys" oversatt fra "LED daytime running lights".
Sitat fra: petersv på onsdag 08. april 2015, klokken 14:48
Sitat fra: FrederikC på onsdag 08. april 2015, klokken 14:46
Sitat fra: PaalT på onsdag 08. april 2015, klokken 14:43
Håper det er mulig å oppgradere til LED lys på eldere model S.. ::)
LED Lys er det ikke bare LED striben i forlygterne?
Dere har nok rett (heldigvis) bare den norske oversettelsen som er håpløs "LED kjørelys" oversatt fra "LED daytime running lights".
Nå ble jeg nesten deppa!! Trodde det var hovedlysene.. Æsj! :)
Sitat fra: Amoss på onsdag 08. april 2015, klokken 14:33
Sitat fra: iCar på onsdag 08. april 2015, klokken 14:30
Elektrisk bakluke er nå en del av premium pakka
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 08. april 2015, klokken 14:39
Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. april 2015, klokken 14:32
Spent på om jeg får utstyret i den "gamle" tech-pakka eller om jeg nå plutselig blir stående uten alt det som nå er i premium-pakken? Har levering i oktober.
Veldig spent på dette jeg også.. Håpet de skulle fjerne den gamle blå slik at jeg "måtte" bytte farge, men den gamle består..
Håper ihvertfall at vi ikke blir utsatt for landeveisrøveri av utstyr som var inkludert ved bestilling...
Er myTesla nede for telling fortsatt?
Jeg får ikke til å bestille bil jeg, ei heller kommer jeg inn på "my tesla". Noen andre med samme problem?
Sitat fra: fonberg på onsdag 08. april 2015, klokken 14:50
Sitat fra: Amoss på onsdag 08. april 2015, klokken 14:33
Sitat fra: iCar på onsdag 08. april 2015, klokken 14:30
Elektrisk bakluke er nå en del av premium pakka
http://www.teslamotors.com/blog/introducing-all-wheel-drive-model-s-70d
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 08. april 2015, klokken 14:55
http://www.teslamotors.com/blog/introducing-all-wheel-drive-model-s-70d
Velkommen etter ;)
Hadde det kommet bedre nær og fjernlys hadde jeg gått for det om mulig oppgradering.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. april 2015, klokken 14:51
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 08. april 2015, klokken 14:39
Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. april 2015, klokken 14:32
Spent på om jeg får utstyret i den "gamle" tech-pakka eller om jeg nå plutselig blir stående uten alt det som nå er i premium-pakken? Har levering i oktober.
Veldig spent på dette jeg også.. Håpet de skulle fjerne den gamle blå slik at jeg "måtte" bytte farge, men den gamle består..
Håper ihvertfall at vi ikke blir utsatt for landeveisrøveri av utstyr som var inkludert ved bestilling...
Skal man klare å levere utstyret som den gamle techpakken inneholdt må man legge på premiumpakken, og da blir visst acantaratak med også. Og skinnseter for den som ikke har bestilt det.
Da er det vel bare å stålsette seg på P95/100D/Q og ditto Model X :o
Også tar jeg gjerne en 70/85D Model 3 til kona i samme slengen :P
Fremtidens samleobjekt, Model S med bakhjulstrekk. Brun S85 RWD selges til overpris ;)
Fikk da bekreftet at 85D har samme motor foran og bak som P85D har foran :)
Har fått mye ytelse for pengene de som har kjøpt 85D. Den gamle P85 kommer til å slite ut av lyskryss mot den i de fleste tilfeller hvor den blir begrenset av grep pga dekk, asfalt, vått osv med sitt rwd handikap.
Og i høyere hastighet og toppfart er 85D raskere.
Sitat fra: P85D_BC_TORQ på onsdag 08. april 2015, klokken 14:33
Ser ut til at prisen totalt sett er uendret. Iallefall for mitt oppsett på P85D.
Vinterpakken har steget fra 5 400 til 7 200
Premium interiørpakken har steget fra 25 100 til 35 900
Smart luftfjering har steget fra 16 100 til 17 900
Pano tak har blitt redusert fra 17 900 til 10 800
Techpakken som kostet 30 500, ligger nå på 17 900 (En del av funksjonen er lagt inn i basismodel og derav økt minsteprisen)
Så vidt jeg kan se så falt prisen på 85D med ca. 16 000, kan ikke se at minsteprisen har økt så mye der. Eller har jeg sett feil?
Sitat fra: Elkjell på onsdag 08. april 2015, klokken 14:34
Sitat fra: epic på onsdag 08. april 2015, klokken 14:28
Noen som erfaringsmessig kan antyde hva denne endringen har å si for biler som ikke er satt i produksjon enda?
Jeg har en 85D som er i produksjonskø, vil denne bli levert med "bare" 380 hk, eller vil den få 422 hk?
Det ser vel ut som alle 85d kommer med 422 hk. De som er på veien har rapportert ytelser som tyder på det :)
Kan se slik ut gitt målingene de har gjort (ned mot 4.33 0-60 mph) - men mye annet har skjedd også :
- Oppvarmede sidespeil
- LED kjørelys
Usikker på om dette var inkludert i min bestilling:
-Tech pakke
-Vinterpakke
-Pano
-Mørk Grå metallic
-Nokian piggfri 19"
-NextGen skinnseter
-Luft-fjæring
Samt prisen har gått ned ser det ut som (muligens fordi noe har forsvunnet inn i premium interiør?), dog dette forventer jeg ikke å få tilbake :)
Bare tull av tesla dette . Rekker jo ikke få nye biler innen de er gamle ...
Bare å glede seg til P100D
får bare håpe dollaren faller litt først
Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. april 2015, klokken 15:01
Skal man klare å levere utstyret som den gamle techpakken inneholdt må man legge på premiumpakken, og da blir visst acantaratak med også. Og skinnseter for den som ikke har bestilt det.
Jepp, håpløs sammensetning av utstyr i pakker synes jeg. Jeg hadde definitivt kjøpt uten elektrisk bakluke i dag, da den ville kostet meg over 40.000 kroner... (premiumpakke + alcantara, som jeg ellers ikke ville valgt).
Men at autopiloten er skilt ut i egen pakke, og dessuten kan aktiveres i ettertid, er meget bra synes jeg.
Blir nok ikke noe mer før X er ute av sekken. Nok derfor det har vært så bemærkelsesverdig stille rundt X, de ville nok ikke ødelegge for S-salget med ny batteripakke. Er jo noen mnd. siden de fjernet kapasitetsbetegnelsene på X-spec.-siden og hinta om større/andre batteripakker.
Model X er helt avhenging av større batteri pakker for å få samme rekkevidde som Model S med 85 batteri gjør idag.
Hmm, går det ikke an å velge alcantara uten å få pels på dashbordet lenger? Håper at de klarer å produsere biler som er bestilt med gammel techpakke slik de er bestilt, og at jeg ikke påtvinges alcantara på dash gjennom premiumpakke. Kjører en serviceloaner med dette, og det vil jeg absolutt ikke ha i min bil.
Sitat fra: vrom på onsdag 08. april 2015, klokken 15:23
Bare å glede seg til P100D
får bare håpe dollaren faller litt først
Med Elons klare beskjed om at det ikke var behov for større batteripakker/rekkevidde en det 85 leverer i dag tror jeg nok dessverre ikke vi får se noen større batteripakke bortsett fra på X (som trenger dette for å få nok rekkevidde)
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 08. april 2015, klokken 15:28
Model X er helt avhenging av større batteri pakker for å få samme rekkevidde som Model S med 85 batteri gjør idag.
Joda, men den er strengt tatt ikke avhengig av samme rekkevidde som S. Det har hele tida blitt kommunisert at den får 5%-10% høyere luftmotstand. Men jeg er enig med deg, de kommer ikke til å lansere den med kortere rekkevidde, det blir for dumt.
Og nettopp derfor kommer den nok med et 100 batteri, som sikkert også blir mulig å velge på model S
Det er jo et mareritt å huske nøyaktig som var med da jeg bestilte for et par uker siden. Mye er flyttet rundt med hva som er inkludert i hvilke pakker. Elektrisk bakluke, autmatiske lys, osv. Jeg husker jo ikke nå nøyaktig hvordan det var i det litt bevisstløse øyblikket da jeg trykket på "Bekreft" og på en måte handlet for 700k+ i en nettbutikk...
Jeg kan ikke se at jeg har et dokument eller tilsvarende der det står nøyaktig hva som var med og ikke var med, ser for meg en ubehagelig diskusjon ved henting om noe som jeg trodde var med ikke var det likevel. Jeg må jo bare ta sjangsen på at det stemmer.
Om jeg kjører ny konfigurasjon nå, så er den plutselig 20k billigere siden ikke alt er inkludert som jeg hadde fått med i første omgang, men som jeg egentlig ikke trengte, det bare kom med på lasset. Noe er nok kjekt å ha, men jeg fikk litt sånn "Kunne jeg ikke bare ventet litt lengre før jeg bekreftet" følelse.
Sitat fra: vrom på onsdag 08. april 2015, klokken 15:40
Og nettopp derfor kommer den nok med et 100 batteri, som sikkert også blir mulig å velge på model S
Neppe...
Som Elon sa i 6.2 presentasjonen: Dagens batteripakke er optimal mtp rekkevidde kontra vekt. De kunne lansert en mye større batteripakke om de ville, men med tettheten på Superchargere så ville folk kjøre rundt med mye "dødvekt". Tror derfor større batteripakke vil bli forbeholdt Model X
Kanskje litt etterpåklokt, men det kan alltid være lurt å laste ned en lokal kopi av faktura og dokumenter.
Men om vet hvilke pakker du hadde valgt, så tipper jeg flere her kan hjelpe deg med å finne ut hva som var inkludert når du bestillte.
Tror det er mange som kommer til å ta en telefon til sin DS de nærmeste dagene.
Jeg sendte akkurat en mail og spurte om bekreftelse per mail på at jeg får med alt det "nye" til samme pris, da min ikke er satt i produksjon enda. Trykte forvørig på confirm før de fjerne Next-gen baksetene, så jeg håper å få bekreftet at dette også blir med.
Spøker for høyere pris på X da...
Sitat fra: FroggyKermit på onsdag 08. april 2015, klokken 15:46
Det er jo et mareritt å huske nøyaktig som var med da jeg bestilte for et par uker siden. Mye er flyttet rundt med hva som er inkludert i hvilke pakker. Elektrisk bakluke, autmatiske lys, osv. Jeg husker jo ikke nå nøyaktig hvordan det var i det litt bevisstløse øyblikket da jeg trykket på "Bekreft" og på en måte handlet for 700k+ i en nettbutikk...
Jeg kan ikke se at jeg har et dokument eller tilsvarende der det står nøyaktig hva som var med og ikke var med, ser for meg en ubehagelig diskusjon ved henting om noe som jeg trodde var med ikke var det likevel. Jeg må jo bare ta sjangsen på at det stemmer.
Om jeg kjører ny konfigurasjon nå, så er den plutselig 20k billigere siden ikke alt er inkludert som jeg hadde fått med i første omgang, men som jeg egentlig ikke trengte, det bare kom med på lasset. Noe er nok kjekt å ha, men jeg fikk litt sånn "Kunne jeg ikke bare ventet litt lengre før jeg bekreftet" følelse.
Da jeg bekreftet kjøp i november så tok jeg skjermdump av bestillingssiden der alt er listet og fordelt på pakker. Greit å ha for å vite hva som er avtalt. Send pm hvis du ønsker den.
Sitat fra: Haldenser på onsdag 08. april 2015, klokken 15:48
Neppe...
Som Elon sa i 6.2 presentasjonen: Dagens batteripakke er optimal mtp rekkevidde kontra vekt. De kunne lansert en mye større batteripakke om de ville, men med tettheten på Superchargere så ville folk kjøre rundt med mye "dødvekt". Tror derfor større batteripakke vil bli forbeholdt Model X
Nå har det også skjedd et utvikling med battericeller da, med høyere energitetthet så kan det tenkes at et 100 kWh batteri blir like tungt som et gammelt 85 kWh. Blir uansett spennende å høre hva som er forskjellen på 60 og 70 kWh, om det er flere celler eller nye celler.
Når det gjelder X vs. S så tipper jeg disse kommer til å bruke samme batterier. Tesla ønsker å ha en så enkel produksjonlinje som mulig.
Sitat fra: FroggyKermit på onsdag 08. april 2015, klokken 15:46
Det er jo et mareritt å huske nøyaktig som var med da jeg bestilte for et par uker siden. Mye er flyttet rundt med hva som er inkludert i hvilke pakker. Elektrisk bakluke, autmatiske lys, osv. Jeg husker jo ikke nå nøyaktig hvordan det var i det litt bevisstløse øyblikket da jeg trykket på "Bekreft" og på en måte handlet for 700k+ i en nettbutikk...
Jeg kan ikke se at jeg har et dokument eller tilsvarende der det står nøyaktig hva som var med og ikke var med, ser for meg en ubehagelig diskusjon ved henting om noe som jeg trodde var med ikke var det likevel. Jeg må jo bare ta sjangsen på at det stemmer.
Om jeg kjører ny konfigurasjon nå, så er den plutselig 20k billigere siden ikke alt er inkludert som jeg hadde fått med i første omgang, men som jeg egentlig ikke trengte, det bare kom med på lasset. Noe er nok kjekt å ha, men jeg fikk litt sånn "Kunne jeg ikke bare ventet litt lengre før jeg bekreftet" følelse.
Du får jo generert en PDF med spesifisert konfig og priser hvis du klikker på "Se design" på bilen du har bestilt i MyTesla. Men det er klart; denne kan de jo modifisere.
Vet ikke om det er nevnt her tidligere, men det er flere ting som er tatt ut av "teck pakken" nå:
- Elektrisk hevet bakdør
- LED fog and cornering lights
- Opplyste dørhåndtak
Alle disse tre var en del av teck pakken, så krever de "Premium pakke" (+ 35.900 kr.)
Sitat fra: HKS på onsdag 08. april 2015, klokken 15:57
Sitat fra: Haldenser på onsdag 08. april 2015, klokken 15:48
Neppe...
Som Elon sa i 6.2 presentasjonen: Dagens batteripakke er optimal mtp rekkevidde kontra vekt. De kunne lansert en mye større batteripakke om de ville, men med tettheten på Superchargere så ville folk kjøre rundt med mye "dødvekt". Tror derfor større batteripakke vil bli forbeholdt Model X
Nå har det også skjedd et utvikling med battericeller da, med høyere energitetthet så kan det tenkes at et 100 kWh batteri blir like tungt som et gammelt 85 kWh. Blir uansett spennende å høre hva som er forskjellen på 60 og 70 kWh, om det er flere celler eller nye celler.
Når det gjelder X vs. S så tipper jeg disse kommer til å bruke samme batterier. Tesla ønsker å ha en så enkel produksjonlinje som mulig.
Kanskje blir 85-pakken ganske enkelt faset ut, slik at S fra og med lansering av X fåes kun med 70-pakke, mens X kommer med 100-pakke?
Da blir det enkle produksjonslinjer. Og 70D oppgis til å ha 88% av rekkevidden til 85D, til tross for at den har bare 82% av batterikapasiteten.
Tipper at salget de nærmeste månedene avgjør hvilke batteripakker man kan velge til hhv. S og X fra oktober 2015, når de neste "sjokkendringene" i konfiguratoren antakelig kommer :)
Sitat fra: fonberg på onsdag 08. april 2015, klokken 16:09
Kanskje blir 85-pakken ganske enkelt faset ut, slik at S fra og med lansering av X fåes kun med 70-pakke, mens X kommer med 100-pakke?
Tviler, hvis det kommer for X så kommer det også for S. Tror S og X kommer til å ha veldig mange deler til felles. Iallefall batteri og motorer.
Jeg er spent på om batteripakka på 70kWh er fysisk større enn 60kWh, eller om alle batteriene yter det lille ekstra. Noen som vet?
Hvor mye har rekkevidden økt i forhold til S60?
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 08. april 2015, klokken 15:19
Bare tull av tesla dette . Rekker jo ikke få nye biler innen de er gamle ...
Jeg hadde gjort det samme hadde jeg vært Tesla. Det de ønsker er selvfølgelig å selge og om de stadig kan gjøre forbedringer/forandringer som skaper ett "må ha" behov og økt salg er jo det genialt det. Som Apple på en måte. Nå er heldigvis jeg typen som fortsatt har min iPhone 4s og kommer til å ha den til den ikke virker mer. På samme måte er jeg fortsatt superfornøyd med min P85 :D
Sitat fra: Lokführer på onsdag 08. april 2015, klokken 16:24
Jeg er spent på om batteripakka på 70kWh er fysisk større enn 60kWh, eller om alle batteriene yter det lille ekstra. Noen som vet?
Er ikke alle batteripakkene like store, da? Det er bare antallet celler inni som er forskjellig?
Fysisk ytre mål ja. S40 og S60 hadde samme batteri, og de med S40 kunne oppgradere mot noen dollar.
Sitat fra: Amoss på onsdag 08. april 2015, klokken 14:54
Ser at man ikke blir utstyrt med skinnseter dersom man velger premiumpakken, men man blir utstyrt med alcantara tak. Hvor buggen er vet jeg ikke, om det er glemt oppdatering av beskrivelsen eller en feil at man kan velge tekstil...
Ser ut til at jeg har funnet buggen - det er oppdateringen av beskrivelsen som ikke er oppdatert. I US designstudio så står det "Includes Alcantara headliner" og ikke ett ord om skinnseter. Så den nye prisen på premiumpakken inkluderer nå de 5k (hvit) eller 10k (sort) som alcantara koster.
Velger å anta at 70kW batteriet er et resultat av bedre battericeller som gir ca. 16% høyere kapasitet enn de gamle cellene. Ergo så er pakken fysisk og oppbyggingsmessig lik 60kW batteriet. Dette vil jo også kunne gi en pakke på ca 100kW hvis samme cellene taes i bruk på 85kW batteriet :)
Tesla kjører nok i gang med det minste batteriet først på grunn av lavere produksjonsvolum av celler og eventuelt bruke opp restlager av de gamle cellene fortere i 85kW utgaven:) Mitt valg om å kjøpe en brukt 85kW utgave ble plutselig mye vanskeligere når man kan få en fin AWD utgave med tilsvarende rekkevidde til litt mer enn de fleste ser ut til å selge sine brukte RWDs for :S
Sitat fra: HKS på onsdag 08. april 2015, klokken 16:08
Vet ikke om det er nevnt her tidligere, men det er flere ting som er tatt ut av "teck pakken" nå:
- Elektrisk hevet bakdør
- LED fog and cornering lights
- Opplyste dørhåndtak
Alle disse tre var en del av teck pakken, så krever de "Premium pakke" (+ 35.900 kr.)
yep så det også. Har nettopp sendt epost til DS om dette. Er litt 'bekymret' om hva som blir levert til oss i juni...
Max rekkevidde viktig for mange. Tror ikke 70D vil selge mer enn 85D
Og pris!!
Sitat fra: StevenE på onsdag 08. april 2015, klokken 18:36
Sitat fra: HKS på onsdag 08. april 2015, klokken 16:08
Vet ikke om det er nevnt her tidligere, men det er flere ting som er tatt ut av "teck pakken" nå:
- Elektrisk hevet bakdør
- LED fog and cornering lights
- Opplyste dørhåndtak
Alle disse tre var en del av teck pakken, så krever de "Premium pakke" (+ 35.900 kr.)
yep så det også. Har nettopp sendt epost til DS om dette. Er litt 'bekymret' om hva som blir levert til oss i juni...
Hadde vært supert om du hadde videreformidlet svaret om mulig, jeg er i samme situasjon (bestillt tech pakke, estimert levert sent i juni) - sikkert flere av oss :)
Nå med Sort met. Fin ny blåfarge, og varm sølv:
Sitat fra: epic på onsdag 08. april 2015, klokken 18:55
Sitat fra: StevenE på onsdag 08. april 2015, klokken 18:36
Sitat fra: HKS på onsdag 08. april 2015, klokken 16:08
Vet ikke om det er nevnt her tidligere, men det er flere ting som er tatt ut av "teck pakken" nå:
- Elektrisk hevet bakdør
- LED fog and cornering lights
- Opplyste dørhåndtak
Alle disse tre var en del av teck pakken, så krever de "Premium pakke" (+ 35.900 kr.)
yep så det også. Har nettopp sendt epost til DS om dette. Er litt 'bekymret' om hva som blir levert til oss i juni...
Hadde vært supert om du hadde videreformidlet svaret om mulig, jeg er i samme situasjon (bestillt tech pakke, estimert levert sent i juni) - sikkert flere av oss :)
Jepp. Levering i oktober. Mistenker at det er stor sjans for at endringene vil få betydning for min bil siden leveringen ligger omtrent et halvt år fram i tid.
Det som irriterer meg er at jeg kanskje har en 8 dager gammel bil med utdatert ytelse (vrient å selge) og at de nå blir levert med 422hk..
Venter på en formell bekreftelse på at min bil faktisk har 428hk.
Ville ikke tenkt stort på hva din bil kan selges for, 8 dager etter at den er kjøpt. Når den skal selges blir det et STORT tap uansett.
Slapp av, bilene er garantert like ytelsesmessig. Min P85 er jo "oppgradert" fra 422 til 470 hk på papiret den også. Og det betyr ikke en pøkk.
Vil du velge 70D istede for 85D for å spare 75.000? Med vesentlig dårligere rekkevidde og dårligere ytelse? Meningsløst....
Nå er sølv 21" en P85D option alene. Bare S70d og 85 som ikke får.
70D er vel identisk med 85D'en så om man bytter batteri i den så er ytelsen plutselig lik 85D :)
Sitat fra: bull på onsdag 08. april 2015, klokken 19:13
Det som irriterer meg er at jeg kanskje har en 8 dager gammel bil med utdatert ytelse (vrient å selge) og at de nå blir levert med 422hk..
Venter på en formell bekreftelse på at min bil faktisk har 428hk.
Snakket med DS min angående S85D som skal leveres 21.04. Han sa det er bare snakk om å gi inverten ny programvaren så vil S85D som er levert/ skal leveres få 428 hester.
70D har oppgitt 442km (nedc), reel tror jeg rekkevidden vil være ca 340km (100% ladet). Dagens 85 har ca 500km (nedc), mens vi reel sett får 400km. Hva tror dere?
Sitat fra: mrydningen på onsdag 08. april 2015, klokken 20:17
70D er vel identisk med 85D'en så om man bytter batteri i den så er ytelsen plutselig lik 85D :)
Var samme mellom 60 og 85, de få som fikk oppgradert batteri, mot vederlag fikk samme ytelse og spek som 85.
Er nok også et triks for å holde salget oppe frem til X lanseringen, kan fort bli et lite vakum, alle som måtte ha D har bestilt og mange ønsker å vente for å se hvordan X blir før de bestemmer seg. ;-)
Har tilgode å se ordentlige målinger, Men når man ser rundt på de "målingene" og sammenligningene som er gjort så mistenker jeg at 85d allerede har denne 4,6sek oppgraderingen. Tesla hadde ingen grunn til å ikke markedsføre s85 på 4,6 så lenge man ville selge p85d på 3,4. Nå som man vil gi en grunn for å velge 85d vs 70d derimot.
Sitat fra: Sandvika på onsdag 08. april 2015, klokken 21:15
Har tilgode å se ordentlige målinger, Men når man ser rundt på de "målingene" og sammenligningene som er gjort så mistenker jeg at 85d allerede har denne 4,6sek oppgraderingen. Tesla hadde ingen grunn til å ikke markedsføre s85 på 4,6 så lenge man ville selge p85d på 3,4. Nå som man vil gi en grunn for å velge 85d vs 70d derimot.
Enig i at den allerede har oppdateringen.
Tror også at det ved moderat kjøring og range mode ikke er forskjell på rekkevidde på p85d og 85d. Flere som har testet dette
Sitat fra: Teslavest på onsdag 08. april 2015, klokken 19:19
Vil du velge 70D istede for 85D for å spare 75.000? Med vesentlig dårligere rekkevidde og dårligere ytelse? Meningsløst....
Ja, jeg vurderer det. Forskjellen i rekkevidde mellom S60 og S85 var såpass at S60 var uinteressant. Forskjellen i rekkevidde mellom S70D og S85D er ikke så stor egentlig.
Ytelsen er ikke direkte dårlig uansett hvilken Tesla du velger.
Sitat fra: Teslavest på onsdag 08. april 2015, klokken 19:19
Vil du velge 70D istede for 85D for å spare 75.000? Med vesentlig dårligere rekkevidde og dårligere ytelse? Meningsløst....
Ja det ville jeg nok. :)
Sitat fra: SabreMan på onsdag 08. april 2015, klokken 21:39
Sitat fra: Teslavest på onsdag 08. april 2015, klokken 19:19
Vil du velge 70D istede for 85D for å spare 75.000? Med vesentlig dårligere rekkevidde og dårligere ytelse? Meningsløst....
Ja, jeg vurderer det. Forskjellen i rekkevidde mellom S60 og S85 var såpass at S60 var uinteressant. Forskjellen i rekkevidde mellom S70D og S85D er ikke så stor egentlig.
Ytelsen er ikke direkte dårlig uansett hvilken Tesla du velger.
60 km rekkevidde er mye for meg...... Da måtte prisforskjellen vært mye større. Enig i at ytelsen uansett er kjempebra, det er den også på 85 bakhjulsdrift
Det er endel endringer på utstyrpakkene, tech pakken er forsvunnet, og dersom en ønsker automatisk åpning av bakluke og lysende dørhåndtak ligger det som tilvalg i premium pakken til 35900kr
Merkelig at dette valget havnet under denne pakken som igjen krever skinseter og alcatara interiør.
så dersom en vil ha automatisk åpning av bakluke må man ut med 36 høvdinger.
Den nye sølv fargen falt i smak :)
Fint om noen som får svar ang utstyr som har blitt borte fortsatt er med eller ikke poster her. Vi er mange i den båten at bil ikke er produsert enda, med forventning om både el bakluke, alkantara osv osv...
Ser de har forandret interiørbildet i designstudioet slik at baksetene er langt mere skjult enn tidligere, sikkert greit å ikke vise at de ikke matcher NG-framsetene.. ::)
Sitat fra: ducktolate på onsdag 08. april 2015, klokken 23:06
Fint om noen som får svar ang utstyr som har blitt borte fortsatt er med eller ikke poster her. Vi er mange i den båten at bil ikke er produsert enda, med forventning om både el bakluke, alkantara osv osv...
Slike spørsmål har flere ganger vært oppe her etter forandringer i produksjonslinjen. Erfaringsmessig har man fått det man har bestillt. I noen tilfeller mer som ved innføring av automatisk innfellbare speil ifjor vinter. Så jeg er overbevist om at dere kan ta det helt med ro :)
Har de fjernet alcantara på dashboardet som tilvalg nå??
Ser ut som det følger med om man velger taktrekket ut fra bilde i designstudio. I så fall tvinges man til å ha pels på dashen om man vil ha premiumpakke.
Tesla er nesten religion he he... aldri opplevet makan til hysteri rundt en bil.. men er jo unektelig kult og være eier av en slik godbit :-)
70D er for mitt vedkommende helt ubrukelig på samme måte som 60 modellen var det... for meg er det kun rekkevidde som teller... jeg ønsker en bil jeg bare lader et par ganger i uken til vanlig bruk og som jeg kan kjøre langt med når jeg ønsker det... gjerne tur retur Oslo uten lading... så 1000km rekkevidde ville jeg gjerne betalt endel ekstra for.
Først når bilen kan lades på under 10 minutter til 80%, blir det mindre viktig og kunne kjøre så langt :-)
Har kjørt 2000km på 2 uker nå :-)
Selv om jeg har kjørt mye topp class premium biler i mitt liv.... tror jeg Tesla overgår det meste på alle punkter untagen de setene da som fortsatt er litt "nille" he he
Når kommer Tesla med "lårstøtte" tro? eller skal de fortsette og levere verdens feteste bil med dårligere seter, enn f.eks BMW, Mercedes og Auda:-))
Bra at de har tatt bort 60:-)
Forstår virkelig ikke poenget med 70kWh, og særlig ikke i vinterlandet Norge.
10-15% rekkevidde er jo alfa omega.. Skulle betalt mye mer enn 70 000 for å ØKE rekkevidden på min P85 med 10-15%. At mange da ville kjørt rundt med "dødvekt" ekstra strøm er ikke akkurat en bekymring, det kalles fleksibilitet.
Tror 70D kommer til å bli en populær bil, rekkevidden vil holde for de fleste..
Jeg mener å ha lest at tidligere når ekstrautstyr har blitt standardutstyr så har Tesla kompensert prisen for de som har bil i bestilling. Seneste jeg leste tror jeg var nedjustering av pris for Permiumpakken da Yathgulv(?) ble standard.
Nå har Tech pakken som i utgangspunktet var dyr blitt partert og erstattet med ny pakke og mye av det som var der er nå standard.
Samtidig mener jeg å huske at de som hadde Sikkerhetspakka på bil i bestilling måtte betale for den selv om den hadde blitt standard over natten.
Hva tror dere - blir Techpakkekjøpere kompensert denne gang?
Det er jo det som er det store spørsmålet. Bilen jeg har i bestilling skal ha alt inkludert autopilot og premiumpakka, minus alcantara og det som tidligere var lyspakke. Skinn er bestilt. Lys i dørhåndtakene og og elektrisk hevet bakluke er viktig for min del. De må gjerne hive på premiumpakka, men jeg er ikke interessert i å betale for alcantara. Og pelsdyr på dashbordet kommer ikke på tale under noen omstendigheter.
Det beste er om de klarer å levere bilen slik den er bestilt - hverken mer eller mindre.
Med introduksjon av 70D tror jeg denne nå kan være overkommelig for en del potensielle nye Tesla-eiere. For under kr. 575.000,- (i skrivende stund - inkl. Autopilot) får man nå muligheten til å starte med sin første Tesla. Kan dette bli den nye "folkebilen" i denne prisklassen tro? ::)
Synes uansett ikke prisen nødvendigvis er avskrekkende, da mange av de viktigste funksjonene nå er standard ... ;)
Hiver meg på her og mener at 70 D har stort potensiale.
Det er ikke alle som har behov for å kjøre land og strand rundt, og ei heller alle som trenger å komme seg opp i 100 km/t på 3 sek.
70D kan tiltrekke seg nye kjøpere som vil ha 4x4, men til en "fornuftig" pris. (Samtidig som kreftene er mer en rå nok for de fleste)
Tror dette blir den nye bestselgeren i Norge.
Gammel pris på 60 var vell 515 ca? Nå er superlading 14k, techpakka 25k, parksensorer 3k inkludert, litt bedre ytelser AWD og ca 5 mil ekstra rekkevidde :) Når jeg sammenligner med da jeg kjøpte måtte jeg ha betalt 493 for min S60 om jeg hadde valgt tech. Jeg ville nå fått autopilot, AWD, litt bedre ytelser, 5 mil ekstra rekkevidde for ca 60k mer, noe som slett ikke er så ille :)
Når man bestiller og bekrefter bilen, så har man sagt til leverandøren at dette produktet vil jeg ha.
- Produktet må leveres med de egenskapene som er lovet fra leverandøren på det tidspunktet produktet ble bestilt.
Dersom det skulle oppstå avvik, så må bør kunden informeres i god tid.
Det betyr:
- Ingenting av egeneskapene skal forsvinne på det som allerede er bestilt selv om leverandør gjør om på sin "pakking" av produkter og pris-struktur.
- Men man skal heller ikke forvente å få mer enn det som er bestilt og avtalt, selv om "pakking" og pris-struktur endres.
Var man fornøyd med bilen når man bestilte/bekreftet, så bør man fortsette å være det. Man får en bil slik den ble bestilt.
Også får man heller ergre seg over at man skulle ha ventet litt til for å få med enda litt snadder man hadde lyst på. Men en gang må man jo trykke bestill ::)
Sitat fra: Brede på onsdag 08. april 2015, klokken 23:17
Ser de har forandret interiørbildet i designstudioet slik at baksetene er langt mere skjult enn tidligere, sikkert greit å ikke vise at de ikke matcher NG-framsetene.. ::)
Ja, det kommer også mye tydeligere fram nå at nakkestøtta på ikke-ng-seter er mye større/mer robust enn på ng-seter. Ble plutselig litt usikker på om jeg har lyst på ng-seter hvis jeg hadde muligheten...
Sitat fra: epic på onsdag 08. april 2015, klokken 18:55
Sitat fra: StevenE på onsdag 08. april 2015, klokken 18:36
Sitat fra: HKS på onsdag 08. april 2015, klokken 16:08
Vet ikke om det er nevnt her tidligere, men det er flere ting som er tatt ut av "teck pakken" nå:
- Elektrisk hevet bakdør
- LED fog and cornering lights
- Opplyste dørhåndtak
Alle disse tre var en del av teck pakken, så krever de "Premium pakke" (+ 35.900 kr.)
yep så det også. Har nettopp sendt epost til DS om dette. Er litt 'bekymret' om hva som blir levert til oss i juni...
Hadde vært supert om du hadde videreformidlet svaret om mulig, jeg er i samme situasjon (bestillt tech pakke, estimert levert sent i juni) - sikkert flere av oss :)
Her er tilbakemelding fra DS:
Sitat
The new changes of the order system will not affect your order. You will get the car as you have configured it, so no need to be restless for this and you will get the "new" horsepower :D.
I don't recommend you to make any changes of your order, because if you do... you will get the new price book.
og han tror også at min bil blir i produksjon 2 uker fra nå.... mmmm... det var lengre tid til enn forventet. (2 mnd etter VIN).
Sitat fra: RaBalder på torsdag 09. april 2015, klokken 09:28
Når man bestiller og bekrefter bilen, så har man sagt til leverandøren at dette produktet vil jeg ha.
- Produktet må leveres med de egenskapene som er lovet fra leverandøren på det tidspunktet produktet ble bestilt.
Trur faktisk at det blir sendt ut produksjons koder ifra bestillings websiden med en gang når man trykker confirm eller bestill. Dette betyr at det ikke finnes 'tech pakke' eller 'sikkerhetspakke' eller 'premiumpakke' i fabrikken, men en rekke spesifikasjoner som definerer hver liten detalje på bilen din.
Og de endrer seg ikke om innholdet på websiden endres eller ikke.
Så vi kan alle bare slappe av og få bilen levert med det vi har bestillt.
Og skulle det være noe som har endret til en bedre teknisk versjon av noe, så får vi det med på kjøpet.
Jeg har to 85D i bestilling, en i august og en i oktober. Den i oktober var orginalt bestilt som brun, men måtte fjerne det valget og endret til sort. Kanskje de da tillater meg å bytte til den "lysebrune".. Det hadde vært litt tøft. :-)
Sitat fra: vrom på torsdag 09. april 2015, klokken 08:18
Forstår virkelig ikke poenget med 70kWh, og særlig ikke i vinterlandet Norge.
10-15% rekkevidde er jo alfa omega.. Skulle betalt mye mer enn 70 000 for å ØKE rekkevidden på min P85 med 10-15%. At mange da ville kjørt rundt med "dødvekt" ekstra strøm er ikke akkurat en bekymring, det kalles fleksibilitet.
Skulle jeg kjøpt ny D i dag hadde jeg nok sett vel og lenge på 70D. Synes prisforskjellen opp til 85D er veldig stor, og med stadig utbygging av nye ladesteder rundt omkring (spesielt 22kW AC) blir behovet for stort batteri mindre og mindre for min del. En 70D hadde kommet på 648k slik jeg vil ha den, inkl. vinterdekk og dobbeltlader. Slett ikke verst.
Men siden jeg helst vil ha RWD hadde jeg antageligvis endt opp med en ny S85 tenker jeg, om min nåværende P85+ måtte byttes ut av en eller annen grunn. Senest for et par dager siden hadde jeg igjen bruk for all bagasjeplassen foran. Det frister ikke å miste den.
Sitat fra: Muffinman på torsdag 09. april 2015, klokken 08:58
Det er jo det som er det store spørsmålet. Bilen jeg har i bestilling skal ha alt inkludert autopilot og premiumpakka, minus alcantara og det som tidligere var lyspakke. Skinn er bestilt. Lys i dørhåndtakene og og elektrisk hevet bakluke er viktig for min del. De må gjerne hive på premiumpakka, men jeg er ikke interessert i å betale for alcantara. Og pelsdyr på dashbordet kommer ikke på tale under noen omstendigheter.
Alcantara kommer ikke fra noe pelsdyr, det er et syntetisk materiale laget av polyester og polyuretan. Men ellers er jeg enig, jeg ville heller ikke hatt det på dashbordet.
Sitat fra: StevenE på torsdag 09. april 2015, klokken 10:45
Så vi kan alle bare slappe av og få bilen levert med det vi har bestillt.
Håper det. Har kjørt en serviceloaner med pels på dashbordet et par dager nå og fikk litt skrekk for å måtte velge vekk elektrisk bakluke for å få vekk pelsen. Smaken er som baken, men jeg blir bare sittende og se på dette malplasserte udyret som samler skitt og støv :P
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. april 2015, klokken 11:09
Alcantara kommer ikke fra noe pelsdyr, det er et syntetisk materiale laget av polyester og polyuretan.
Antar det er allmennkunnskap. Mitt ordvalg er basert på min subjektive oppfatning av utseendet, og er å betrakte som nedsettende sarkastisk - ikke faktabasert ;)
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. april 2015, klokken 11:04
Skulle jeg kjøpt ny D i dag hadde jeg nok sett vel og lenge på 70D. Synes prisforskjellen opp til 85D er veldig stor, og med stadig utbygging av nye ladesteder rundt omkring (spesielt 22kW AC) blir behovet for stort batteri mindre og mindre for min del. En 70D hadde kommet på 648k slik jeg vil ha den, inkl. vinterdekk og dobbeltlader. Slett ikke verst.
Men siden jeg helst vil ha RWD hadde jeg antageligvis endt opp med en ny S85 tenker jeg, om min nåværende P85+ måtte byttes ut av en eller annen grunn. Senest for et par dager siden hadde jeg igjen bruk for all bagasjeplassen foran. Det frister ikke å miste den.
Hvis man snakker om bil nr 2 kan jeg tildels være enig, men det blir da en dyr bil nr 2.
Som bil nr 1 er rekkevidde og (fravær av) rekkeviddeangst helt vesentlig, og da blir noe annet enn det største tilgjengelige batteriet skivebom.
Med 10-15% mindre kapasitet ville jeg f.eks ikke kommet meg opp på hytta fra der jeg bor (ca 23 mil og 1000 moh, stort sett 100-sone). Det ville isåfall vært helt på håret, eller jeg måtte kjørt under fartsgrensen og pellt av takboks etc etc etc..). Med andre ord helt uinterressant.
Joda, det er SC på veien. Men å måtte belage seg halvtime + lading hver vei, + stadig oftere venting og langt lavere ladehastighet enn "best case".. vel, det er bare for spesielt interresserte.
Sitat fra: vrom på torsdag 09. april 2015, klokken 11:23
Med 10-15% mindre kapasitet ville jeg f.eks ikke kommet meg opp på hytta fra der jeg bor (ca 23 mil og 1000 moh, stort sett 100-sone). Det ville isåfall vært helt på håret, eller jeg måtte kjørt under fartsgrensen og pellt av takboks etc etc etc..). Med andre ord helt uinterressant.
Joda, det er SC på veien. Men å måtte belage seg halvtime + lading hver vei, + stadig oftere venting og langt lavere ladehastighet enn "best case".. vel, det er bare for spesielt interresserte.
Kanskje andre har forskjellig avstand enn deg til hytta? Eller er det for "spesielt interesserte" å ha en hytte nærmere enn 23 mil?
Sitat fra: TorAtle på torsdag 09. april 2015, klokken 13:14
Sitat fra: vrom på torsdag 09. april 2015, klokken 11:23
Med 10-15% mindre kapasitet ville jeg f.eks ikke kommet meg opp på hytta fra der jeg bor (ca 23 mil og 1000 moh, stort sett 100-sone). Det ville isåfall vært helt på håret, eller jeg måtte kjørt under fartsgrensen og pellt av takboks etc etc etc..). Med andre ord helt uinterressant.
Joda, det er SC på veien. Men å måtte belage seg halvtime + lading hver vei, + stadig oftere venting og langt lavere ladehastighet enn "best case".. vel, det er bare for spesielt interresserte.
Kanskje andre har forskjellig avstand enn deg til hytta? Eller er det for "spesielt interesserte" å ha en hytte nærmere enn 23 mil?
Jeg har fortsatt til gode å ikke ha lang nok rekkevidde med min S60. Dermed er det rimelig tydelig at hva som er akseptabel rekkevidde på en nr 1 bil er avhengig av brukeren.
Cobos
Sitat fra: Cobos på torsdag 09. april 2015, klokken 13:51
Sitat fra: TorAtle på torsdag 09. april 2015, klokken 13:14
Sitat fra: vrom på torsdag 09. april 2015, klokken 11:23
Med 10-15% mindre kapasitet ville jeg f.eks ikke kommet meg opp på hytta fra der jeg bor (ca 23 mil og 1000 moh, stort sett 100-sone). Det ville isåfall vært helt på håret, eller jeg måtte kjørt under fartsgrensen og pellt av takboks etc etc etc..). Med andre ord helt uinterressant.
Joda, det er SC på veien. Men å måtte belage seg halvtime + lading hver vei, + stadig oftere venting og langt lavere ladehastighet enn "best case".. vel, det er bare for spesielt interresserte.
Kanskje andre har forskjellig avstand enn deg til hytta? Eller er det for "spesielt interesserte" å ha en hytte nærmere enn 23 mil?
Jeg har fortsatt til gode å ikke ha lang nok rekkevidde med min S60. Dermed er det rimelig tydelig at hva som er akseptabel rekkevidde på en nr 1 bil er avhengig av brukeren.
Cobos
Opplagt at det er forskjellig behov, men med en superlader på veien vil det jo uansett ikke være noe problem å kjøre 23 mil, uansett 60, 70 eller 85 kWh batteri. Med mindre den superladeren ikke ligger rett ved starten av turen, slik at batteriet ligger 60-70% kapasitet, så trenger ikke den ladestoppen vare mer enn 10 min for å få nok strøm til å komme frem, med god margin.
Og hjemveien på 23 mil og 1000 høydemeter nedover trenger ikke ladestopp.
Selv har jeg hytte i Hallingdalen 19 mil og 1000 høydemeter hjemmefra til hytta, og det går med meget god margin med normal kjørestil, selv om bilen er stappfull både inni og utenpå og det er snø/slush/vann i veibanen eller kulde eller hva. Hadde gått helt fint med 60 også. Det er lav fart opp gjennom Hallingdalen, så snitt forbruk opp til hytta har ligget på rundt 230Wh/km, så brukt snaue 44kWh opp. Hjem igjen havner forbruket langt under.
Litt avsporing her, men poenget er at 70 modellen ville holdt i massevis:)
Sitat fra: tjobben på torsdag 09. april 2015, klokken 15:10
Sitat fra: Cobos på torsdag 09. april 2015, klokken 13:51
Sitat fra: TorAtle på torsdag 09. april 2015, klokken 13:14
Sitat fra: vrom på torsdag 09. april 2015, klokken 11:23
Med 10-15% mindre kapasitet ville jeg f.eks ikke kommet meg opp på hytta fra der jeg bor (ca 23 mil og 1000 moh, stort sett 100-sone). Det ville isåfall vært helt på håret, eller jeg måtte kjørt under fartsgrensen og pellt av takboks etc etc etc..). Med andre ord helt uinterressant.
Joda, det er SC på veien. Men å måtte belage seg halvtime + lading hver vei, + stadig oftere venting og langt lavere ladehastighet enn "best case".. vel, det er bare for spesielt interresserte.
Kanskje andre har forskjellig avstand enn deg til hytta? Eller er det for "spesielt interesserte" å ha en hytte nærmere enn 23 mil?
Jeg har fortsatt til gode å ikke ha lang nok rekkevidde med min S60. Dermed er det rimelig tydelig at hva som er akseptabel rekkevidde på en nr 1 bil er avhengig av brukeren.
Cobos
Opplagt at det er forskjellig behov, men med en superlader på veien vil det jo uansett ikke være noe problem å kjøre 23 mil, uansett 60, 70 eller 85 kWh batteri. Med mindre den superladeren ikke ligger rett ved starten av turen, slik at batteriet ligger 60-70% kapasitet, så trenger ikke den ladestoppen vare mer enn 10 min for å få nok strøm til å komme frem, med god margin.
Og hjemveien på 23 mil og 1000 høydemeter nedover trenger ikke ladestopp.
Selv har jeg hytte i Hallingdalen 19 mil og 1000 høydemeter hjemmefra til hytta, og det går med meget god margin med normal kjørestil, selv om bilen er stappfull både inni og utenpå og det er snø/slush/vann i veibanen eller kulde eller hva. Hadde gått helt fint med 60 også. Det er lav fart opp gjennom Hallingdalen, så snitt forbruk opp til hytta har ligget på rundt 230Wh/km, så brukt snaue 44kWh opp. Hjem igjen havner forbruket langt under.
Litt avsporing her, men poenget er at 70 modellen ville holdt i massevis:)
Minner meg om dobbeltlader diskusjonene det her. 70D holder sikkert, men er det ikke bedre med 15kWt ektstra? Raskere SC bedre marginer. Hadde 100kWt batteri vært tilgjengelig hadde jeg soleklart valgt det. Det er også bare 15kWt mer enn 85...
Når jeg bestilte min 85D så var den eneste grunnen til at jeg ikke bestilte 60D at sistnevnte kun hadde garanti opptil 200000km (den gang hadde 60D og 85D begge 380hk). Det at 70D har garanti med ubegrenset rekkevidde er et stort pluss og ville forsvart det valget for meg.
Og ikke minst prisen. Man.kan godt si at man vil ha større batteri hele tiden. Men man må og betale for det. Med dagens priser hadde 70d vært eneste alternativet mitt. Og sikkert mange flere. En ribbet 70d. Har jo det meste man trenger...
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 09. april 2015, klokken 20:48
Sitat fra: tjobben på torsdag 09. april 2015, klokken 15:10
Sitat fra: Cobos på torsdag 09. april 2015, klokken 13:51
Sitat fra: TorAtle på torsdag 09. april 2015, klokken 13:14
Sitat fra: vrom på torsdag 09. april 2015, klokken 11:23
Med 10-15% mindre kapasitet ville jeg f.eks ikke kommet meg opp på hytta fra der jeg bor (ca 23 mil og 1000 moh, stort sett 100-sone). Det ville isåfall vært helt på håret, eller jeg måtte kjørt under fartsgrensen og pellt av takboks etc etc etc..). Med andre ord helt uinterressant.
Joda, det er SC på veien. Men å måtte belage seg halvtime + lading hver vei, + stadig oftere venting og langt lavere ladehastighet enn "best case".. vel, det er bare for spesielt interresserte.
Kanskje andre har forskjellig avstand enn deg til hytta? Eller er det for "spesielt interesserte" å ha en hytte nærmere enn 23 mil?
Jeg har fortsatt til gode å ikke ha lang nok rekkevidde med min S60. Dermed er det rimelig tydelig at hva som er akseptabel rekkevidde på en nr 1 bil er avhengig av brukeren.
Cobos
Opplagt at det er forskjellig behov, men med en superlader på veien vil det jo uansett ikke være noe problem å kjøre 23 mil, uansett 60, 70 eller 85 kWh batteri. Med mindre den superladeren ikke ligger rett ved starten av turen, slik at batteriet ligger 60-70% kapasitet, så trenger ikke den ladestoppen vare mer enn 10 min for å få nok strøm til å komme frem, med god margin.
Og hjemveien på 23 mil og 1000 høydemeter nedover trenger ikke ladestopp.
Selv har jeg hytte i Hallingdalen 19 mil og 1000 høydemeter hjemmefra til hytta, og det går med meget god margin med normal kjørestil, selv om bilen er stappfull både inni og utenpå og det er snø/slush/vann i veibanen eller kulde eller hva. Hadde gått helt fint med 60 også. Det er lav fart opp gjennom Hallingdalen, så snitt forbruk opp til hytta har ligget på rundt 230Wh/km, så brukt snaue 44kWh opp. Hjem igjen havner forbruket langt under.
Litt avsporing her, men poenget er at 70 modellen ville holdt i massevis:)
Minner meg om dobbeltlader diskusjonene det her. 70D holder sikkert, men er det ikke bedre med 15kWt ektstra? Raskere SC bedre marginer. Hadde 100kWt batteri vært tilgjengelig hadde jeg soleklart valgt det. Det er også bare 15kWt mer enn 85...
Virker rart ja, at man vil velge så mye kortere rekkevidde for å spare 75,000. Da ville jeg mye heller tatt bort 4x4, eller et par av ekstrautstyrspakkene
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 09. april 2015, klokken 20:48
Minner meg om dobbeltlader diskusjonene det her. 70D holder sikkert, men er det ikke bedre med 15kWt ektstra? Raskere SC bedre marginer. Hadde 100kWt batteri vært tilgjengelig hadde jeg soleklart valgt det. Det er også bare 15kWt mer enn 85...
Helt klart at behovet for rekkevidde varierer, og at det alltid vil være bedre med mere. Men introduksjonen av 70kWt utgaven betyr at man må revurdere en gang til dersom man tidligere har gjort seg opp en mening om 60 vs 85 utgavene. Er garantert flere som har vurdert at de ikke kunne greie seg med en 60 utgave, men hvor en 70 utgave kan holde. Selv har jeg vurdert at rekkevidden på en 60 skulle holde akkurat til mitt bruk, men ikke mer enn det. Altså fare for tildels svært små marginer på vått- og/eller vinter-føre, så jeg ville nesten måtte ha strukket meg til en 85 utgave for sikkerhetskyld. Men nå vil en 70 utgave gi meg tilstrekkelig marginer til at jeg ikke hadde behøvd å strekke meg lengre.
Hele tiden har vel 60 utgaven vært "mest bil for pengene" dersom man kunne greie seg med de begrensingene som følger med. I dag er helt klart 70D enda mer "bil for pengene" enn 60 noen gang har vært. Men trenger man enda mer rekkevidde (eller i det minste får for små marginer med 70), eller "penger er ingen problemer" så er det jo bare å gå for 85 - eller 100 om/når det kommer. For de som må strekke seg for å kunne ta seg råd til en Model S, og som kan klare seg med den rekkevidden den tilbyr, så er det ett godt alternativ. Evnt. en mulighet for å ta med mer utstyr enn man kunne tatt seg råd til med en større utgave.
Hvis penger ikke er noe spørsmål ta en selvsagt en P85D med alt utstyr. For alle oss andre må noen valg gjøres. Hvis en ikke har behov for mer enn 70 kWh er jo 75K lettparte kroner. Mye bedre med noe fancy utstyr enn å drasse rundt med rekkevidde en ikke har behov for. Tror 70D kommer til å bli en storselger.
Sitat fra: navelso på fredag 10. april 2015, klokken 08:49
Tror 70D kommer til å bli en storselger.
Det tror jeg også. Jeg tror endog flere S85-eiere vil bytte til S70D fordi de har opplevd at de ikke er avhengig av 85kwh.
Det ville vært interessant å vite forskjellen i ladehastighet mellom 70D og 85/85D.
Sitat fra: navelso på fredag 10. april 2015, klokken 08:49
Hvis penger ikke er noe spørsmål ta en selvsagt en P85D med alt utstyr.
Hva med en S85D? Lengre rekkevidde og to nye motorer i stedet for en gammel og en ny.
Sitat fra: Quaoar på fredag 10. april 2015, klokken 10:19
Sitat fra: navelso på fredag 10. april 2015, klokken 08:49
Hvis penger ikke er noe spørsmål ta en selvsagt en P85D med alt utstyr.
Hva med en S85D? Lengre rekkevidde og to nye motorer i stedet for en gammel og en ny.
Dette er faktisk litt vesentlig, det er ikke bare pris som taler mot P85D. For meg var den gamle motoren bak, kortere rekkevidde samt større vekt ting som talte i mot P85D like mye.
Gammel? Motoren bak i P85D er jo "ny" i min bil ihvertfal, produsert samtidig med bilen :)
Forbedret DU design i forhold til de som "røk", mangen får også byttet ut.
Gammel er feilt ord å bruke, for slikt oppdateres fortløpende og forbedres.
For alt dere vet så er det flere år siden "front motor" ble designet, men først nå tatt i bruk.
Personlig så synes jeg støyen fra frontmotoren ikke akkurat gir meg følelsen av at den er "BEDRE" enn motoren bak.
I mitt hode er det pris og BARE pris som taler i mot P85D sammenlingnet med 70D og 85D!
I andre bransjer er det bare en fordel at en elektromotor er "gammel". Det betyr at den er velprøvd, og at alle eventuelle barnesykdommer er luket ut. :)
For motoren i P85(D) var det jo ikke bare fett på en aksling, men også en skive og noen ledninger som hadde behov for endring/revidering av designet. Nå er det så mange som har kjørt den motoren langt, og overstående problemer er utbedret.
Selv jobber jeg i en teknologibedrift, og vi har flere kravstore kunder som har rutine på å ikke kjøpe "the latest and the greatest" av nettopp den årsaken. De venter et år eller to og lar andre kunder slite med barnesykdommene.
Det er vel ikke til å stikke under en stol at TM sliter med designet på den første DU-en, selv etter utbedringer. Nå har de løst det tildels med SW samt avlasting med ny hjelpemotor på P85D så det går sikkert bra.
Jeg tror TM gjerne skulle vært foruten den DU-en og tror 2. forsøk garantert er mer solid (ny mindre DU med integrert rotor uten "spline"-kobling.)
Sitat fra: petersv på fredag 10. april 2015, klokken 17:54
Det er vel ikke til å stikke under en stol at TM sliter med designet på den første DU-en, selv etter utbedringer. Nå har de løst det tildels med SW samt avlasting med ny hjelpemotor på P85D så det går sikkert bra.
Løst med software? Tesla har selv sagt at DU-problemet ikke omfattet alle biler, og at det er løst med riktig mengde fett. Fortsatt problemer? Det er jo veldig interessant informasjon. Har du noe kilde eller mer informasjon om dette?
Dette med "hjelpemotor" betyr jo i bunn og grunn at alle P85-eierne har store utfordringer, om så er tilfellet.
Bilder av den nye warm silver http://insideevs.com/tesla-model-s-70d-new-warm-silver-color/
Hmmm, synes ikke den er noe særlig. Litt utdatert farge egentlig. Men Obsidian Black derimot, kunne vært noe ;D
Sitat fra: petersv på fredag 10. april 2015, klokken 17:54
Det er vel ikke til å stikke under en stol at TM sliter med designet på den første DU-en, selv etter utbedringer. Nå har de løst det tildels med SW samt avlasting med ny hjelpemotor på P85D så det går sikkert bra.
Jeg tror TM gjerne skulle vært foruten den DU-en og tror 2. forsøk garantert er mer solid (ny mindre DU med integrert rotor uten "spline"-kobling.)
På P85D er det andre deler på noen av foringene som holder motoren. Så er ganske sikker på at for mye vridning av motoren ved pådrag også var noe av problemet på p85.
Uansett veldig sikker på at Tesla har løst problemet som var, siden den motoren er ganske så utprøvd nå. Jeg tviler mer på motoren foran siden den ikke er testet skikkelig enda.
Det som har vært av motorfeil på P85D har etter hva jeg har sett alltid vært motoren foran som har konket ut.
Sitat fra: Haknys på fredag 10. april 2015, klokken 18:21
Sitat fra: petersv på fredag 10. april 2015, klokken 17:54
Det er vel ikke til å stikke under en stol at TM sliter med designet på den første DU-en, selv etter utbedringer. Nå har de løst det tildels med SW samt avlasting med ny hjelpemotor på P85D så det går sikkert bra.
Løst med software? Tesla har selv sagt at DU-problemet ikke omfattet alle biler, og at det er løst med riktig mengde fett. Fortsatt problemer? Det er jo veldig interessant informasjon. Har du noe kilde eller mer informasjon om dette?
Dette med "hjelpemotor" betyr jo i bunn og grunn at alle P85-eierne har store utfordringer, om så er tilfellet.
Mykere moment i starten etter 6.0. Kun et gitt intervall med problem vet vi er tull, biler med over aaret mellom levering hadde gjentatte DU-bytter, min S85 fra aug. 2013 inkl.
Vet det er en gammel tråd, men noen som har prisliste på tilvalg da 70D kom ut?