Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: P85D+ på mandag 06. april 2015, klokken 23:01
Starter tråd på dette området
Pr i dag fungerer kun adaptiv cruise
Lane varsel er en ubetydelig vibrasjoner i rattet
Kollisjon varsel funger av og til kun når cruise er aktivert?
Nød brems - virker ikke?
Erfaringer? Også sett i relasjon til hva BMW , Volvo og Mercedes leverer.
Sitat fra: P85D+ på mandag 06. april 2015, klokken 23:01
Starter tråd på dette området
Pr i dag fungerer kun adaptiv cruise
Lane varsel er en ubetydelig vibrasjoner i rattet
Kollisjon varsel funger av og til kun når cruise er aktivert?
Nød brems - virker ikke?
Erfaringer? Også sett i relasjon til hva BMW , Volvo og Mercedes leverer.
Nødbrems virker (6.2)
I hvilken hastighet?
Automatic Emergency Braking operates when you are driving at speeds between 5 mph (8 km/h) and 85 mph (140 km/h).
Har du prøvd?
Når du kjører manuelt - ikke cruise på
Sitat fra: P85D+ på mandag 06. april 2015, klokken 23:01
Kollisjon varsel funger av og til kun når cruise er aktivert?
Jeg har opplevd at kollisjonsvarsel fungerer uten at cruise er aktivert så disse to tingene er ikke avhengige av hverandre.
Burde vel tilsi at det ikke skulle være noen grunn for at nødbrems ikke skulle virke uten cruise.
Sitat fra: skywalker på mandag 06. april 2015, klokken 23:25
Automatic Emergency Braking operates when you are driving at speeds between 5 mph (8 km/h) and 85 mph (140 km/h).
Dette diskuteres også her.
http://my.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/automatic-emergency-brakingim-confused-help-me-out
Fra Tesla 6.2 release notes:
"Automatic emergency braking - a new collision avoidance assist feature - is designed to automatically engage the brakes to reduce the impact of an unavoidable frontal collision. " (Min utheving).
Et par ting jeg reagerer på, "raising red flags for me":
- unavoidable frontal collision. Her hadde jeg regnet med at Tesla sitt system vil kunne matche Volvo og VW. Og dermed kunne stoppe før det er unavoidable. Kan indikere at det ikke er en skikkelig Autobrake, men bare reduserer smellen litt.
- ...is designed to... Dette er en big red flashing sign for meg. Ordlyden brukes når man ikke er sikker på at systemet virker, men at man har Designet det for å virke slik og slik... Man sier ikke noe feil, selv om det ikke virker. Og lover heller ikke noe.
Ser at jeg ble skeeeptisk her. Veldig fint om noen kan poste mer info om autobrake funksjon. Det er en fantastisk funksjon på min VW som jeg har hatt stor nytte av. Tesla må opp på høyde med det før jeg bytter. Er ikke så lett å teste dette på Tesla Model S prøvekjøring...
Skepsis er nok alltid sunt til automatiske systemer :) Som feks Volvo fikk erfare når de skulle demonstrere dette for noen år siden....https://www.youtube.com/watch?v=0eChAKm1t3U
Husk amerikansk selskap, må skrive slik at de har ryggen klar ellers er de saksøkt i hue og ræva for å si det slik.
Står nok lignende ordlyd på både MB, Volvo og andre leverandører i USA.
Står det mer direkte blir de saksøkt om noen klarer å krasje bilen og er jo ikke noe problem å komme opp i situasjoner det all verdens elektronik ikke kan hindre en kollisjon, så lenge mennesker sitter bak rattet.
Setter pris på om denne tråden kan bli konkret! Dvs. få frem fakta, egen opplevelse som en del av bekreftelse.
I utgangspunktet MÅ man da faktisk eie/kjøre Tesla!! Ikke komme med spekulasjoner uten å være kvalifisert til å mene/synse!
Samtidig er det konstruktivt bidrag at de som har erfaring med andre bilmerker gir innspill.
Lane departure warning funker da nokså likt som på BMW , rister merkbart i rattet men ikke nok til å vekke noen som sover...
Jeg kan ikke ha det på på landevei/bytrafikk uten at det er irriterende. Funkert greit på motorvei + god tofelts.
Nødbrems ikke testet, heller ikke på vår e-UP ( 10000 km i Oslo trafikk ). Sikkert for defensiv kjørestil.
Sitat fra: mr_Utopia på tirsdag 07. april 2015, klokken 00:34
Sitat fra: skywalker på mandag 06. april 2015, klokken 23:25
Automatic Emergency Braking operates when you are driving at speeds between 5 mph (8 km/h) and 85 mph (140 km/h).
Dette diskuteres også her.
http://my.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/automatic-emergency-brakingim-confused-help-me-out
Fra Tesla 6.2 release notes:
"Automatic emergency braking - a new collision avoidance assist feature - is designed to automatically engage the brakes to reduce the impact of an unavoidable frontal collision. " (Min utheving).
Et par ting jeg reagerer på, "raising red flags for me":
- unavoidable frontal collision. Her hadde jeg regnet med at Tesla sitt system vil kunne matche Volvo og VW. Og dermed kunne stoppe før det er unavoidable. Kan indikere at det ikke er en skikkelig Autobrake, men bare reduserer smellen litt.
- ...is designed to... Dette er en big red flashing sign for meg. Ordlyden brukes når man ikke er sikker på at systemet virker, men at man har Designet det for å virke slik og slik... Man sier ikke noe feil, selv om det ikke virker. Og lover heller ikke noe.
Ser at jeg ble skeeeptisk her. Veldig fint om noen kan poste mer info om autobrake funksjon. Det er en fantastisk funksjon på min VW som jeg har hatt stor nytte av. Tesla må opp på høyde med det før jeg bytter. Er ikke så lett å teste dette på Tesla Model S prøvekjøring...
Hvordan fungerte dette på VW, bremset den automatisk hvis du kjørte rett mot en vegg, for eksempel? Hvis denne bremsefunksjonen er det "siste" bilen gjør før det smeller, kan vi vel prøve å simulere en kollisjon med presenning eller lignende, noe som fremstår som massivt for radaren?
Hadde forventet en mer åpenbar kollisjonvarsling tidligere. Spesielt sett i lys av at man kan velge "tidlig varsling"
Nesten lyst til å prøve m. 2 biler på veien der første bil ligger stabil hastighet og bil bak ligger x ant. Km. Høyere fart?
Noen som har testet?
(Dette tendenserer til å ble en konstruktiv tråd som er On topic
"Lane departure warning" fungerer dårlig på vanlig vei. Er det noen som vet hvordan den leser filene? Jeg fikk vibrasjon i rattet når jeg nærmet meg midten av veien, selv om det ikke var verken gul- eller hvitmalt stripe. Det var imidlertid et skille i asfalten som muligens kan ha gitt utslag?
Ellers synes jeg TACC fungerer perfekt, veldig nyttig med "accelerate when overtake", bare husk at retningsviseren må helt over. Det fungerer ikke med "halvblink".
Sitat fra: Celter på tirsdag 07. april 2015, klokken 08:29
"Lane departure warning" fungerer dårlig på vanlig vei. Er det noen som vet hvordan den leser filene? Jeg fikk vibrasjon i rattet når jeg nærmet meg midten av veien, selv om det ikke var verken gul- eller hvitmalt stripe. Det var imidlertid et skille i asfalten som muligens kan ha gitt utslag?
Ellers synes jeg TACC fungerer perfekt, veldig nyttig med "accelerate when overtake", bare husk at retningsviseren må helt over. Det fungerer ikke med "halvblink".
Takk for tipset om halvblink, for denne irriterte meg ihjel på motorveien i Danmark.
Forventet at bilen skulle akselerere, så stoppet den heller opp :(
Ellers så er erfaringen min helt lik din når det gjelder at "andre striper" i veibanen kan gi utslag på lane departure og absolutt noe som de kunne fikset på.
Det er ikke alle veier som ser ut som Interstate 880 som passerer Tesla fabrikken i Fremont :o
Iallefall ikke i Norge
Kjører jeg på noe smalere (litt mer slitte) veier så slår jeg gjerne av hele greia for da vibrerer det konstant i rattet.
Et annet tips som kanskje ikke alle er klar over. Ved køkjøring slår jo ACC seg av etter noen sekunder. Man behøver IKKE å berøre "gasspedalen" for å slå den på igjen. Det holder å dra Cruisekontroll spaken mot deg.
Etter 6.2 oppdateringen holder vel ACC bilen stille i 30 sek. Før den går i stand by?
Sitat fra: P85D+ på tirsdag 07. april 2015, klokken 11:57
Etter 6.2 oppdateringen holder vel ACC bilen stille i 30 sek. Før den går i stand by?
Det gjelder dessverre kun på skikkelige motorveier :(
Sitat fra: Celter på tirsdag 07. april 2015, klokken 10:13
Et annet tips som kanskje ikke alle er klar over. Ved køkjøring slår jo ACC seg av etter noen sekunder. Man behøver IKKE å berøre "gasspedalen" for å slå den på igjen. Det holder å dra Cruisekontroll spaken mot deg.
Det same gjelder etter at man har bremset og ACC går "av". Trekker man ACC spaken til seg, så går ACC tilbake der den var. Samme som reset i BMW.
...og trekker du spaken til deg et par sekunder settes hastigheten til gjeldene fartsgrense (eventuelt til det antatt km/t over fartsgrensen som du har definert)
Håper de snart får implementert at dette skjer automatisk når det er ny fartsgrense. Det burde være enkelt. Firmware 7.0?
Bra tips mht. å benytte spaken!
Testet litt i dag på en tur.
Kollisjons varsel kom på ved "for høy hastighet" mot bil foran - men den bremset ikke!
Cruise : Holder fortsatt kun 3 sek. etter stopp - mener jeg har lest et sted at den skulle forlenges til 30 sek. ?
Varsler heller ikke ved fotgjengere (-: (gikk bra )
Sitat fra: P85D+ på tirsdag 07. april 2015, klokken 15:14
Bra tips mht. å benytte spaken!
Testet litt i dag på en tur.
Kollisjons varsel kom på ved "for høy hastighet" mot bil foran - men den bremset ikke!
Cruise : Holder fortsatt kun 3 sek. etter stopp - mener jeg har lest et sted at den skulle forlenges til 30 sek. ?
Varsler heller ikke ved fotgjengere (-: (gikk bra )
Så du kræsja?
Nei - stoppet for egen maskin (-:
Sitat fra: P85D+ på tirsdag 07. april 2015, klokken 15:14
Cruise : Holder fortsatt kun 3 sek. etter stopp - mener jeg har lest et sted at den skulle forlenges til 30 sek. ?
Blir vist bare forlenget til 30 sek hvis man kjører på en stor åpen vei. Er det for mye hindringer rundt må man gjøre som før.
Her annonseres en bil med det meste implementert allerede ; bare å glede seg ;D
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57660334&searchclickthrough=true
[quote/]
Hvordan fungerte dette på VW, bremset den automatisk hvis du kjørte rett mot en vegg, for eksempel? Hvis denne bremsefunksjonen er det "siste" bilen gjør før det smeller, kan vi vel prøve å simulere en kollisjon med presenning eller lignende, noe som fremstår som massivt for radaren?
[/quote]
Vel for å moderere meg litt, jeg har flere ganger opplevd automatisk oppbremsing på min 2014 VW. Det var i forbindelse med at jeg kjørte forbi biler som skulle svinge av veien foran meg, og jeg "sneiet" dem. Det tolket bilen som om det holdt på å bli sammenstøt. Men bilen bremset opp på fullt. Litt vanskelig å avgjøre om den hadde klart å bremse helt opp og unngå sammenstøt helt, men tror det. Det hadde uansett ikke blitt personskader.
Det som har vært mest nyttig er det halvsekundet før autobrems slår inn. Da piper det som F, og jeg bremser. Det har skjedd 1 gang, da bremset jeg selv etter alarmen gikk, og rakk fint å bremse da køen foran meg hadde stoppet i 70. Den er nesten litt overfølsom, men har lært meg å være litt mer defensiv i kjørestilen pga den. For å unngå piping. Samtidig så er det en avstandsvarsler som indikerer når jeg holder for lav avstand til bilen foran.
Men den er vel bare radarbasert, og har også fått varsel i tett snøvær om at Kollisjon assistent (eller hva det heter) er koblet ut.
Sitat fra: P85D+ på tirsdag 07. april 2015, klokken 15:26
Nei - stoppet for egen maskin (-:
Hehe, regna med det, men poenget mitt var at vi da faktisk ikke vet om deb ville bremsa eller ei. Den bremser nok senere enn de fleste føler er komfortabelt.
Sitat fra: petersv på tirsdag 07. april 2015, klokken 16:34
Sitat fra: P85D+ på tirsdag 07. april 2015, klokken 15:26
Nei - stoppet for egen maskin (-:
Hehe, regna med det, men poenget mitt var at vi da faktisk ikke vet om deb ville bremsa eller ei. Den bremser nok senere enn de fleste føler er komfortabelt.
Nettop, og en kollega av meg kjøpte ny Volvo i fjor. Bilen foran bråbremset på blankis og stoppet på en barflekk, og gjett om Volvoen både blinket og ulte innvendig, bremse gjorde den sammen med sjåføren også! Men sammenstøtet var uungåelig da Volvoen hadde alt for lite friksjon på isen!
Så autostopp tar ikke hensyn til føret, kommer sikkert på 8.0 hvis Elon Musk får et tips ;D
Auto brems er som regel designet for å unngå kollisjon i lav fart, samt redusere konsekvensene i stor. Hvertfall slik en del andre merker garanterer for dette. Type garanterer opp til 30-45 km/t.
Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 07. april 2015, klokken 18:18
Auto brems er som regel designet for å unngå kollisjon i lav fart, samt redusere konsekvensene i stor. Hvertfall slik en del andre merker garanterer for dette. Type garanterer opp til 30-45 km/t.
+1. Jeg har ikke hørt om systemer som er designet for å alltid stoppe. Så at Volvo og VW har det tror jeg ikke er korrekt.
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 07. april 2015, klokken 19:52
Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 07. april 2015, klokken 18:18
Auto brems er som regel designet for å unngå kollisjon i lav fart, samt redusere konsekvensene i stor. Hvertfall slik en del andre merker garanterer for dette. Type garanterer opp til 30-45 km/t.
+1. Jeg har ikke hørt om systemer som er designet for å alltid stoppe. Så at Volvo og VW har det tror jeg ikke er korrekt.
https://www.youtube.com/watch?v=V6-N95S2lGI (https://www.youtube.com/watch?v=V6-N95S2lGI)
Hvis du hopper litt forbi crash test til ca 1:40 i video, så ser du Front Assist for Passat. Dette stemmer med det jeg har opplevd på Golf. Systemet "trodde" en bil som svingte av veien foran meg hadde stoppet, og bremset automatisk.
Tror nok ingen produsenter kan garantere at det vil unngå sammenstøt alltid. Men VW sitt er i det minste at det er mulig, og det kan dermed hevdes at systemet til VW er designet for det. Det er selvfølgelig avhengig av føre, da rekkevidden på radar er begrenset, og i 100 km/h på glatt is sier det seg selv at det ikke er mulig for systemet å stoppe bilen på radarens rekkevidde om en bil rygger mot deg i 20 km/h.
Edit: Skulle gjerne sett tilsvarende video for Tesla Model S!
De første Tesla promo videoene av autopilot videoene vist litt hva vi kan forvente oss?
Håper bare det ikke tar like lang tid som løfte om ny browser avgitt i beg. av 2014
Sorry, men jeg klarte ikke å dy meg:
(http://img.izismile.com/img/img8/20150408/640/radical_thoughts_that_will_change_the_way_you_see_daily_life_640_22.jpg)