Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Msakaria på mandag 06. april 2015, klokken 10:01

Tittel: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Msakariamandag 06. april 2015, klokken 10:01
Hadde tenkt å bruke dagen i dag til å bytte dekk.
Men finner ikke jekken....
Kikket i instruksjonsboka men det var det ikke mye hjelp å finne.
Må en virkelig på Verksted for å gjøre dette, det er i tilfelle helt utrolig
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORmandag 06. april 2015, klokken 10:20
Sitat fra: Msakaria på mandag 06. april 2015, klokken 10:01
Hadde tenkt å bruke dagen i dag til å bytte dekk.
Men finner ikke jekken....
Kikket i instruksjonsboka men det var det ikke mye hjelp å finne.
Må en virkelig på Verksted for å gjøre dette, det er i tilfelle helt utrolig
Det har nok vært slik på BMW lenge. Du kan kjøpe jekk+ på BMW hvis du vil ha det, eller kjøpe en enklere og kraftigere jekk. Da bør du også ha en "Jack Pad"

Husker ikke helt hvor jeg kjøpte min, som er av metall. Tror det var fra US/UK. Ligner på denne:

http://www.amazon.com/BMW-Jack-Pad-Adapter-BMS/dp/B006VC8UI0
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Jallamandag 06. april 2015, klokken 10:49
Sitat fra: LMOR på mandag 06. april 2015, klokken 10:20
Sitat fra: Msakaria på mandag 06. april 2015, klokken 10:01
Hadde tenkt å bruke dagen i dag til å bytte dekk.
Men finner ikke jekken....
Kikket i instruksjonsboka men det var det ikke mye hjelp å finne.
Må en virkelig på Verksted for å gjøre dette, det er i tilfelle helt utrolig
Det har nok vært slik på BMW lenge. Du kan kjøpe jekk+ på BMW hvis du vil ha det, eller kjøpe en enklere og kraftigere jekk. Da bør du også ha en "Jack Pad"

Eller at man lager en selv etter mål. Jeg kjøpte en gummi løftebeskytter hos Biltema som ble kuttet til i løpet av noen minutter. Fungerer utmerket.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Kennymandag 06. april 2015, klokken 10:55
Supert tips LMOR! Tror det er mange som ikke vet om dette med "Jack Pad".

Har selv improvisert de to gangene jeg har byttet dekk på i3en, men nå bestilte jeg like så godt en "Jack Pad" fra eBay (http://www.ebay.com/itm/151179681145) til ca. 120 kroner inkludert frakt.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: phnuxenmandag 06. april 2015, klokken 12:21
Sitat fra: Kenny på mandag 06. april 2015, klokken 10:55
Supert tips LMOR! Tror det er mange som ikke vet om dette med "Jack Pad".

Har selv improvisert de to gangene jeg har byttet dekk på i3en, men nå bestilte jeg like så godt en "Jack Pad" fra eBay (http://www.ebay.com/itm/151179681145) til ca. 120 kroner inkludert frakt.

Hei Kenny,

Forstår jeg da riktig at linken du har lagt ut på ebay fungerer på I3? Altså at det er et slikt hull på i3 denne klossen passer inni? Er ikke kjent med BMW fra før..
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORmandag 06. april 2015, klokken 13:05
Den bør passe den også, men denne fungerer garantert (det er den jeg har):

http://burgertuning.com/BMW_jack_pad_adapter.html

Koster litt mer, men er av metall.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: phnuxenmandag 06. april 2015, klokken 13:20
Sitat fra: LMOR på mandag 06. april 2015, klokken 13:05
Den bør passe den også, men denne fungerer garantert (det er den jeg har):

http://burgertuning.com/BMW_jack_pad_adapter.html

Koster litt mer, men er av metall.

Takker
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Msakariamandag 06. april 2015, klokken 13:25
Supert med så kjapp respons.
Kan man bruke en  vanlig hydraulisk jekk http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Hydraulisk-jekk-15221/ (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Hydraulisk-jekk-15221/)(for det har jeg) kontra en garasje jekk http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-25-tonn-15872/ (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-25-tonn-15872/)(den på 4 hjul)
selvsagt med klossen på.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORmandag 06. april 2015, klokken 14:50
Sitat fra: Msakaria på mandag 06. april 2015, klokken 13:25
Supert med så kjapp respons.
Kan man bruke en  vanlig hydraulisk jekk http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Hydraulisk-jekk-15221/ (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Hydraulisk-jekk-15221/)(for det har jeg) kontra en garasje jekk http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-25-tonn-15872/ (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-25-tonn-15872/)(den på 4 hjul)
selvsagt med klossen på.
Jeg ville vel kjøpt en med 4 hjul for stabilitetens skyld + enklere å plassere.
http://www.clasohlson.com/no/Garasjejekk-av-aluminium,-1,5-tonn/40-8842
Lett og god, og med lav minstehøyde!
Problemer med den du har, er vel at du ikke får den under bilen  ;)
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: brommmandag 06. april 2015, klokken 16:00
Sitat fra: LMOR på mandag 06. april 2015, klokken 14:50
Jeg ville vel kjøpt en med 4 hjul for stabilitetens skyld + enklere å plassere.
http://www.clasohlson.com/no/Garasjejekk-av-aluminium,-1,5-tonn/40-8842
Lett og god, og med lav minstehøyde!
Problemer med den du har, er vel at du ikke får den under bilen  ;)
Hvis du først skal koste på så mye, så kan du vel like godt kjøpe et originalt jekksett fra BMW - da får du med skikkelig momentnøkkel og fin kompakt veske på kjøpet - og jekken passer selvfølgelig direkte i huset for "jackpodden". Jeg kjøpte dette til min forrige 118d og det passer også til i3. Tror jeg betalte like under tusenlappen, men det var noen år siden ;)
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: jkirkebomandag 06. april 2015, klokken 16:04
Sitat fra: LMOR på mandag 06. april 2015, klokken 14:50
Jeg ville vel kjøpt en med 4 hjul for stabilitetens skyld + enklere å plassere.
http://www.clasohlson.com/no/Garasjejekk-av-aluminium,-1,5-tonn/40-8842
Lett og god, og med lav minstehøyde!

Enig, dessuten er de kjappe å bruke. Jeg har en lignende alu-jekk og det trengs bare tre drag med stanga før hjulet er løftet opp.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORmandag 06. april 2015, klokken 16:40
Det finnes billigere. Men tiden det tar å bytte hjul, er betydelig kortere med denne ift en med sveiv. Spesielt er det viktig hvis du skal bytte på 3 biler samme dagen  ;D
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: EinarVmandag 06. april 2015, klokken 16:45
Jula hadde tilbud på en slik alu garagejekk for noen uker siden, tror d var halv pris. 7-800kroner for den eller noe sånt....
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Anterialismandag 06. april 2015, klokken 19:15
Jekkes bilen via denne hule klossen (jekke rett på klossen) eller jekker man "igjennom" klossen og rett på karosseriet? Altså er det kontakt mellom bil og jekk, eller kloss og jekk?

Før jeg forsøker jekke med vanlig garasjejekk (flat jekkeflate) rett på klossen..
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORmandag 06. april 2015, klokken 20:05
Det får fint med en rett flate mot klossen som står på bilen, eller med en større plate i mellom). Men det er midre stabilt og du kan ødelegge klossen. (Men den koster ikke så mye  ;D )

Pad'en gjør at trykker fordeles bedre og med liten risiko for at bilen sklir av.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Klykkenmandag 06. april 2015, klokken 22:17
Jeg har biltemajekk til 300kr, med fire hjul. Den er forøvrig rød. Hydraulisk også. La en litt lengre trekloss mellom bil og jekk, jeg. Null stress. :)
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORmandag 06. april 2015, klokken 22:24
Sitat fra: Klykken på mandag 06. april 2015, klokken 22:17
Jeg har biltemajekk til 300kr, med fire hjul. Den er forøvrig rød. Hydraulisk også. La en litt lengre trekloss mellom bil og jekk, jeg. Null stress. :)
Det går fint. Brukte det før. Ikke noe problem med i3, men det går ikke med en F10. De til 300.- er ikke lave nok, og det blir enda værre når noe skal ligge mellom. Den er også mindre stabil på grus.
Finnes mange løsninger, men dette er tross alt småpenger. Du får de litt større på tilbud et sted stort sett hele tiden.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Ferrytirsdag 07. april 2015, klokken 17:03
Sitat fra: LMOR på mandag 06. april 2015, klokken 22:24
De til 300.- er ikke lave nok, og det blir enda værre når noe skal ligge mellom.

Kjør hjula oppå en plankebit eller to, da blir det plass. Eller parker over ei lita grop. Bare pass på at underlaget er noenlunde rett der hjula står. Sikre med noen klosser om nødvendig.

Disse jekkepunktene er i prinsippet noen små firkantrør som stikker ned under bilen. Er det enden på firkantrøret som skal ta belastningen? Slik at en flat kloss gjør samme nytte som en spesialpad? Eller er det toppen på klossen på spesialpad-en som skal gå mot noe inne i firkantrøret? Muligens et dumt spørsmål, men det er bedre å spørre dumt enn å ødelegge bilen ;)
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Jallatirsdag 07. april 2015, klokken 18:24
Sitat fra: Ferry på tirsdag 07. april 2015, klokken 17:03
Sitat fra: LMOR på mandag 06. april 2015, klokken 22:24
De til 300.- er ikke lave nok, og det blir enda værre når noe skal ligge mellom.

Kjør hjula oppå en plankebit eller to, da blir det plass. Eller parker over ei lita grop. Bare pass på at underlaget er noenlunde rett der hjula står. Sikre med noen klosser om nødvendig.

Disse jekkepunktene er i prinsippet noen små firkantrør som stikker ned under bilen. Er det enden på firkantrøret som skal ta belastningen? Slik at en flat kloss gjør samme nytte som en spesialpad? Eller er det toppen på klossen på spesialpad-en som skal gå mot noe inne i firkantrøret? Muligens et dumt spørsmål, men det er bedre å spørre dumt enn å ødelegge bilen ;)

Det du kaller firkantrør er av plast på min bil(ikke i3) så det er bare en føring. Lasten skal treffe i bunnen ved hjelp av pad'en.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Anterialistirsdag 07. april 2015, klokken 22:20
Det var dette jeg også trodde, at man ikke belaster denne firkantete "klossen", men at dette kun er en føring og at belastningen mellom jekk og bil faktisk skjer direkte på karosseriet.

Denne padden man får kjøpt, er den høy/dyp nok til å treffe bilkarosseriet slik at ingen vekt legges på den firkantete klossen?
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Ferrytirsdag 07. april 2015, klokken 23:03
Etter litt googling ser det ut til at Jalla og Anterialis har rett. Firkantrøret er kun en føring. Neste spørsmål er hvor får jeg tak i en egnet kloss? Fant ingen hos Torshov Bilrekvisita. Så vidt jeg kan skjønne brukes denne løsningen på mange BMW og Mercedes, så utstyret burde være lett tilgjengelig.
Søkte litt på bimmers.no og fant dette: http://bimmers.no/topic/722015-jack-adapter-hva-brukes/
Ebay har litt utvalg... http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=m570.l1313&_nkw=bmw+jack+pad&_sacat=0&_from=R40

Ser dog ut til at de fleste jekker rett på festet uten problemer. Jeg får se hva jeg finner.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Jallatirsdag 07. april 2015, klokken 23:20
SitatSer dog ut til at de fleste jekker rett på festet uten problemer. Jeg får se hva jeg finner.

Som jeg sa tidligere i tråden så kjøpte jeg en jack-pad som var tykk nok hos Biltema, og så skar jeg til denne slik at jeg trykker den på plass i føringen på bilen. Så bruker jeg en vanlig 2t garasjejekk på denne.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Jack-Pad-158200/
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORonsdag 08. april 2015, klokken 00:03
Og jeg har lagt ut en link på forrige side til en som garantert fungerer, der det også er bilde av hva som kan skje hvis en ikke bruker en Pad.
Men sannsynligheten for å ødelegge plasten på i3, er nok pga vekten, betydelig mindre enn på en X5.
Gummi går sikkert fint, men jeg stoler mest på at metall ikke deformeres nesten uansett trykk og retning.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Aberg88onsdag 08. april 2015, klokken 12:49
Jeg bruker en garasje jekk og jekker rett på klossen både på min I3 og min F11. Dette har aldri vært noe problem og klossen er såpass hard at den gir ikke etter.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Ferrymandag 13. april 2015, klokken 21:52
Jeg fant en bit aluminium på 30x30x50 La den oppi skåla på en garasjejekk, og det funka fint. Neste spørsmål er hva som er korrekt moment på hjulboltene? Jeg fant ikke noe godt svar hos onkel Google i farta, så jeg gikk for 110 Nm. Jeg er muligens litt vel mye nøye-Petter som bruker momentnøkkel, men siden den henger der på veggen så kan jeg like godt gjøre ting riktig. Jeg bruker vekt når jeg veier, tommestokk når jeg måler lengde, så hvorfor ikke momentnøkkel når jeg drar til hjulbolter? Ble litt irritert når jeg løsna ett av hjulene. Måtte reparere et dekk i vinter, og boltene på det hjulet satt minst dobbelt så hardt som resten. Fagfolk my ass!
Med en midlertidig (?) økt interesse for jekker, jekkepunkter, jekkepadder og tiltrekkingsmomenter tok jeg en titt under fossilbilen. Der har f**n meg noen jekka feil og deformert kanalene. Bortsett fra meg selv er det kun Mekonomen  og den lokale vask-og-dekkskift-jallasjappa som har jekka bilen. Jeg vet verken hvem eller når. Fagfolk my ass! #2
Etter timelange studier på nettsider, Youtube og fysiske butikker har jeg gått til innkjøp av en elektrisk saksejekk som går på 12V sigarettenneruttak. Her gjøres ingenting manuelt som ikke kan gjøres vha. elmotor..  :P "Fagfolk" stoler jeg f**n ikke på et øyeblikk.

Dukker opp mange spørsmål ved et dekkskift. Ettersom jeg gikk for standardhjul sommer og vinter har jeg ikke  engang tatt sommerhjulene ut av posene før jeg skulle bytte. Jeg trodde det skulle være ulik dimensjon foran og bak? Men igjen fortalte onkel Google at det kun gjelder de oppgraderte felgene. Standardfelgene har samme dimensjon på alle fire, 155/70 R19. I tilfelle noen andre lurer på det samme.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: brommtirsdag 14. april 2015, klokken 10:39
Sitat fra: Ferry på mandag 13. april 2015, klokken 21:52
Neste spørsmål er hva som er korrekt moment på hjulboltene? Jeg fant ikke noe godt svar hos onkel Google i farta, så jeg gikk for 110 Nm.
De fleste BMW med samme type hjulbolt (som f.eks 1-serien) er anbefalt til 120 Nm (88 ft lbs). Jeg spurte verkstedet på Sulland Trondheim om det var det samme på i3, og da sa de at de hadde fått anbefalinger om å trekke 10 Nm ekstra pga. større hjuldiameter. Altså 130 Nm
(alt mellom 120 og 140 vil nok være "innenfor")
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: EinarVtirsdag 14. april 2015, klokken 19:37
Sitat fra: bromm på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:39
Sitat fra: Ferry på mandag 13. april 2015, klokken 21:52
Neste spørsmål er hva som er korrekt moment på hjulboltene? Jeg fant ikke noe godt svar hos onkel Google i farta, så jeg gikk for 110 Nm.
De fleste BMW med samme type hjulbolt (som f.eks 1-serien) er anbefalt til 120 Nm (88 ft lbs). Jeg spurte verkstedet på Sulland Trondheim om det var det samme på i3, og da sa de at de hadde fått anbefalinger om å trekke 10 Nm ekstra pga. større hjuldiameter. Altså 130 Nm
(alt mellom 120 og 140 vil nok være "innenfor")

Jeg dro 140Nm, det var noen som skrev på det store internettet at det var det som stod i service manualen på i3, men jeg har ingen håndfaste bevis.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Msakariamandag 20. april 2015, klokken 19:00
Måtte bruke 160Nm for å løsne Vinterdekka, så jeg skrudde Sommerdekka til med samme moment.
Det er nok i hardeste laget, for de pleier å sette seg litt, så ved neste dekkbytte går jeg for 140Nm
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: pbergtirsdag 21. april 2015, klokken 09:50
Kom over denne:

(http://i.imgur.com/80hKNmJ.jpg)
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Rapidtirsdag 21. april 2015, klokken 17:57
Jeg trekker med 120Nm som på alle andre BMW med disse boltene. Hjulene har så langt ikke ramla av....Forøvrig så er det ikke nødvendig å kjøpe diverse pads etc. for å jekke opp bilen. Jeg har en garasjejekk type stor orange biltema. For å få kreftene opp i bilen på riktig måte har jeg laget en liten trekloss (Mahogny  8) ) som passer rett opp i jekkfestet. Jekken løfter mot denne klossen. Alle med sag/kniv eller annet skjæreredskap og tilgang til litt hardt tre som eik, teak, mahogny, eller en del av plommetreet i hagen lager en slik kloss på minutter.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Olemannsøndag 03. mai 2015, klokken 13:55
Jeg kjøpte den gummi-padden på Ebay fra Automotive, fungerte veldig fint og passet til vanlig 2t billig jekk.
Presses nesten sammen om man jekker skjevt, jekkes det rett så er det god margin til plast-føringen under bilen.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORlørdag 09. mai 2015, klokken 09:09
Byttet tilbake igjen til sommerdekk, og kom bort i en litt artig bug.
Mens trykket ble målt kjørte jeg frem og tilbake mellom 2 rundkjøringer. Tenkte det kunne bli utfordrende, og resultatet var at den hang seg opp på 49%.
Måtte til slutt stoppe, og resette på nytt.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Klykkenlørdag 09. mai 2015, klokken 18:55
Virker som hastigheten har mye å si for kalibreringen.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Anterialistorsdag 27. august 2015, klokken 16:07
Sitat fra: bromm på mandag 06. april 2015, klokken 16:00
Hvis du først skal koste på så mye, så kan du vel like godt kjøpe et originalt jekksett fra BMW - da får du med skikkelig momentnøkkel og fin kompakt veske på kjøpet - og jekken passer selvfølgelig direkte i huset for "jackpodden". Jeg kjøpte dette til min forrige 118d og det passer også til i3. Tror jeg betalte like under tusenlappen, men det var noen år siden ;)

Bromm! (og andre):

1 - Jeg ser de selger et tilsvarende jekksett på gsbildeler.no, se her (http://"http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_i3-i01-mcv-i3/tilbehor-kjekt_a_ha_/jekk_sett_org_original__71102182448__2173303"). Er det dette settet du tenker på? Vet du om disse er identiske?

2 - Du skriver du betalte ca. 1000 kr for det noen år tilbake, det er jo vesentlig mindre enn de 1700 kr GSbildeler skal ha. Hvordan gikk du frem for å finne pris etc. hos BMW? Jeg har forsøkt lete rundt på bmw.no, uten å bli noe klokere.

3 - Fungerer disse (http://"http://burgertuning.com/BMW_jack_pad_adapter.html") adapterene / jack padsene på original BMW-jekk som linket til over?
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 27. august 2015, klokken 16:30
Sitat fra: Anterialis på torsdag 27. august 2015, klokken 16:07
Sitat fra: bromm på mandag 06. april 2015, klokken 16:00
Hvis du først skal koste på så mye, så kan du vel like godt kjøpe et originalt jekksett fra BMW - da får du med skikkelig momentnøkkel og fin kompakt veske på kjøpet - og jekken passer selvfølgelig direkte i huset for "jackpodden". Jeg kjøpte dette til min forrige 118d og det passer også til i3. Tror jeg betalte like under tusenlappen, men det var noen år siden ;)

Bromm! (og andre):

1 - Jeg ser de selger et tilsvarende jekksett på gsbildeler.no, se her (http://"http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_i3-i01-mcv-i3/tilbehor-kjekt_a_ha_/jekk_sett_org_original__71102182448__2173303"). Er det dette settet du tenker på? Vet du om disse er identiske?

2 - Du skriver du betalte ca. 1000 kr for det noen år tilbake, det er jo vesentlig mindre enn de 1700 kr GSbildeler skal ha. Hvordan gikk du frem for å finne pris etc. hos BMW? Jeg har forsøkt lete rundt på bmw.no, uten å bli noe klokere.

3 - Fungerer disse (http://"http://burgertuning.com/BMW_jack_pad_adapter.html") adapterene / jack padsene på original BMW-jekk som linket til over?

Ville valgt en billig garasjejekk fra Biltema, f.esk denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-2-tonn-2000023478/

og noe slikt: http://www.ebay.com/itm/BMW-5-SERIES-95-E39-E90-E91-E92-E93-F30-F31-JACKING-TOOL-JACK-PAD-ADAPTER-/281779870045?hash=item419b63995d
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORtorsdag 27. august 2015, klokken 16:42
Og det en en bedre, mer stabil og betydelig raskere løsning enn å ha en gammeldags sveiv. Jeg kjøpte den på førstesiden en gang de hadde den til 50%. Den går til litt lavere biler også, slik at det blir lettere å plassere den under i3.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Anterialistorsdag 27. august 2015, klokken 17:20
Takk for svar!

Ja det er et godt poeng. Ei er det vel vits å ha med seg jekken i bilen (ekstra vekt..) når man uansett ikke har reservehjul.

Da skal jeg tenke på det =) Ser jeg må kjøpe adapter fra utlandet uansett (?), så da er kanskje aluminiumadapteren som LMOR (?) linket til tidligere (og jeg linket til i forrige innlegg) bedre dersom jeg kanskje kjøper er tyngre bil senere. Sikler på X5 e40 plug in, og da blir det jo fort litt mer kilo som skal jekkes...
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORtorsdag 27. august 2015, klokken 19:20
Jeg er vel litt inhabil, men det er også derfor jeg kjøpte en litt mer solid jekk. En X5 eller en 5 serie som jeg har er litt tyngre enn i3.. Som ofte krever et solid rykk for å få av. Da er det greit at det er litt solid.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Anterialistorsdag 27. august 2015, klokken 19:26
Helt enig. Så, flere forslag til hva slags "firehjulsjekk" man bør kjøpe? Helst ikke det aller billigste. Kvalitet er viktigst. Men billig kvalitet er jo ønskelig :)

Eller det er kanskje ikke så store forskjeller? Jeg har aldri hatt slik garasjejekk, kun brukt jekken som har fulgt med. BMW pleide jo komme med jekk før i tiden...
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORtorsdag 27. august 2015, klokken 19:46
Sjekk minimum bakkeklaring, stabilitet og vekt. Min er topp på alle 3  ;D
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Anterialistorsdag 27. august 2015, klokken 20:16
Din kostet ca 1500kr? Denne koster kun 1000kr: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Jekk-aluminiumstal-15-tonn-2000034316/
Tilsvarende minstehøyde og fire hjul :) men for 1600kr fra BMW får man også momentnøkkel og div (som Bromm har skrevet jeg..)! Så ikke så gal pris allikevel tror jeg :)

Man får vurdere hastighet/brukervennlighet opp mot størrelse/originalitet :) Jeg får se hva det blir til.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: TorAtlefredag 28. august 2015, klokken 09:58
Jeg ville definitivt valgt en solid garasjejekk fremfor saksejekk. Sistnevnte er bare for krisebruk. Noen av de dyrere garasjejekkene ser ut til å være delvis laget av aluminium. Annet enn at de blir lettere kan jeg ikke se noen spesiell fordel. Derimot ville jeg gått for en hurtigløftende type hvis budsjettet tillater det.

Når det gjelder det spesielle adapteret for BMW'er så kan det enkelt lages fra et trestykke. Det er bare en firkantet kloss med en vanlig jack-pad som base. Jeg ville fortsatt bestilt et ordentlig et, men treklossen funker helt fint.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Klykkenfredag 28. august 2015, klokken 10:02
En treplanke går også fint. Den fordeler lasten under kanalen.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORfredag 28. august 2015, klokken 10:13
Denne treklossen har ingen funksjon slik jeg forstår det. Trykket bør ikke gå i midten, men langs kantene på jekkpunktet. Poenget med BMW "patenten" og pad'en, er at bilen ikke skal kunne skli av jekken, som kan skje hvis du f.eks kjører jekkpad'en flatt opp til plasten. Jekken kan også ødelegge plasten, uten et glatt og hardt mellomstykke.
Hvis du bruker en planke i mellom, så går sikkert det greit, men tre gir etter over tid, noe ikke metallpaden gjør. Dermed kan du skade plasten, fordi trykket over tid ikke vil bli jevnt rundt hele kanten.
Som jeg har skrevet før, er dette er mindre problem på i3 enn på X5 pga. bilens vekt.

Ellers står det her at den originale jekken ikke passer til X5:
http://www.autoroyal.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=1204367&catalogDirectoryId=1006&menunode=633855140354097208
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: TorAtlefredag 28. august 2015, klokken 10:25
Sitat fra: LMOR på fredag 28. august 2015, klokken 10:13
Denne treklossen har ingen funksjon slik jeg forstår det. Trykket skal ikke gå i midten, men langs kantene på jekkpunktet.

Slik så det ut på min forrige BMW:
(http://members.iinet.net.au/~kenny.duong/temp/DSC_0106.jpg)

Mulig jekkpunktet er annerledes på i3, men det ser da ut som trykket skal i midten.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORfredag 28. august 2015, klokken 10:39
Det er slik det ser ut ja. Selv om trykket "kan" gå i midten, så er det laget for å fordele trykket på kanten på plasten. Du ser av bildet ditt at noen har gjort det og skadet kanten litt, noe som ikke vil skje hvis du bruker en hard pad.
Slik du har gjort det, har "plastklossen" ingen funksjon. den kunne like gjerne vært flat men godt markert, slik den er på f.eks. X5.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: TorAtlefredag 28. august 2015, klokken 10:47
Hmm. Kanten er veldig lett å skade. Rart at de har laget den så skjør hvis det er ment at trykket skal være på den. Det er ikke slik at kanten kun sørger for å holde klossen sentrert? Et tredje alternativ er at det originale adapteret fordeler trykket likt både i midten og på kanten.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Ingeniørenfredag 28. august 2015, klokken 10:49
Mnja, så lenge den originale jekker går kun inn i senter av festet, slik trebiten gjør er nok dette det riktigste.

Dog, når jeg bestilte bilen så etterlyset jeg slike pads som fås kjøpte på Ebay. Det hadde de ikke og kunne ikke skaffe og nå bilen løftes på verksten ligger nok labbene an på kanten og ikke i bunnen av jekkfestet. Trolig går begge deler greit så lenge trykket er over hele flaten, men vil skaffe pads.

Litt rart at BMW ikke beskriver dette bedre i manualen. På min Subaru står det detaljert beskrevet med bilder mm.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORfredag 28. august 2015, klokken 10:56
Sitat fra: TorAtle på fredag 28. august 2015, klokken 10:47
Hmm. Kanten er veldig lett å skade. Rart at de har laget den så skjør hvis det er ment at trykket skal være på den. Det er ikke slik at kanten kun sørger for å holde klossen sentrert? Et tredje alternativ er at det originale adapteret fordeler trykket likt både i midten og på kanten.
Den gjør ikke det, men nødjekken bruker kun midten. Men hvis du har en jekk som de har på verksted, med store pad'er, er jo BMWs løsning genial? Så lenge du fordeler trykket likt på pastkanten så blir den ikke ødelagt. Kanten er dimensjonert for det. Derfor er den alu-paden jeg har lagt ut link til verd pengene  :)
Jeg brukte en plate jeg laget selv i starten på BMW karrieren, men da ble kanten gradvis seende ut som på bildet.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORfredag 28. august 2015, klokken 11:01
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 28. august 2015, klokken 10:49
Mnja, så lenge den originale jekker går kun inn i senter av festet, slik trebiten gjør er nok dette det riktigste.
Det tviler jeg strekt på. Det er relativt stor forskjell på en nødjekk som balanserer i midten, og en stabil garasjejekk som fordeler trykket rundt kanten på på plasten.
Plastkoppen tåler nesten ikke noe trykk fra siden, så den vil ikke stabilisere. Det har jeg testet  :(, men en ny koster ikke så mye  :)
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Ingeniørenfredag 28. august 2015, klokken 11:50
Og jeg som trodda et alle problemer rundt jekkfestet nå var løst av BMW  ;D
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Anterialisfredag 28. august 2015, klokken 11:59
Jeg syns dette er interessant. Jeg er selv usikker på hva som er korrekt. Tydeligvis er vi uenige, hvordan jekkes BMW-er korrekt?

1 - Direkte på karosseriet utenom plastføringen. Denne jekkeføringen/-klossen tar ingen vekt.

2 - Indirekte på karosseriet, kraften går igjennom plastikklossen og jekken tar ikke direkte borti karosseriet "inni" / i bunnen av plastikklossen.

Jeg heller mot alternativ 1, men jeg er også enig i at denne hardplasten tåler vinkelrett belastning. Som nevnt over tåler ikke denne plastikkføringen belastning sideveis. Dette har også jeg hørt tilfeller av. Et eksempel er at bilen ble jekket med garasjejekk med trekloss på plastikkføringen under bilen. Treklossen gav litt etter (2-3 mm) noe som ble tolket som gunstig, da plastikklossens kant sank litt inn i treklossen og dermed ble belastet likt hele veien. Etter 2 minutter sa det "pang" og hele bilen "falt" 2-3 cm nedover; nå stod bilens karosseri direkte på jekken og plastikklossen hadde brukket tvers av i festet mellom bil og kloss.

Jeg er sikker på vi kan finne ut hva som er intensjonen til BMW =) Kan da vel ikke være så vanskelig, selv om jeg ikke ser løsningen på stående fot.

EDIT:
Et bilde fra instruksjonsboka (E90?):
(Tråden (http://"http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=589605") i sin helhet)

(http://www.lichty.org/WebGallery/TrolleyJackLiftPoints-1.jpg)

Kjekk video for å gjøre det helt klart:

Youtubevideo, hvordan jekke BMW (E46). (http://"https://www.youtube.com/watch?v=KrePZlsKZdI")
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Anterialisfredag 28. august 2015, klokken 12:26
Hva med denne (http://"http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-lavprofil-25-tonn-2000022809/") fra Biltema? Eller denne (http://"http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/jekk-601023/") fra Jula? Noen som har en av dem?
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Klykkenfredag 28. august 2015, klokken 12:29
Jeg har denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-2-tonn-2000017050/

Duger fint. Hvorfor lavprofil?
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Anterialisfredag 28. august 2015, klokken 12:32
Sitat fra: Klykken på fredag 28. august 2015, klokken 12:29
Hvorfor lavprofil?

Jeg kjøper alltid M-sport, samt. at BMW jo har disse jekkeklossene. Da blir det vel fort trangt? Hvor høy er egentlig de fleste M-sportene fra asfalt til jekkekloss, noen som vet?
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: TorAtlefredag 28. august 2015, klokken 13:10
Sitat fra: Klykken på fredag 28. august 2015, klokken 12:29
Jeg har denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-2-tonn-2000017050/

Duger fint. Hvorfor lavprofil?

Du slipper å kjøpe ny jekk når du senere i livet skal realisere drømmen om sportsbil :)
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORfredag 28. august 2015, klokken 13:21
Sitat fra: Anterialis på fredag 28. august 2015, klokken 11:59
Jeg syns dette er interessant. Jeg er selv usikker på hva som er korrekt. Tydeligvis er vi uenige, hvordan jekkes BMW-er korrekt?

1 - Direkte rett på karosseriet igjennom plastføringen. Denne jekkeføringen/-klossen tar ingen vekt.

2 - Indirekte på karosseriet, kraften går igjennom plastikklossen og jekken tar ikke direkte borti karosseriet "inni" / i bunnen av plastikklossen.

Jeg heller mot alternativ 1
Det er vel relativt opplagt feil  ;)
På figuren du klippet inn, kan ikke den BMW approved jekken med gummiplate komme inn til karosseriet.
Det står også at "strut"en er reinforced.
På siste linje står det at du setter gummiplaten inntil Strut, og da er det kun kantene som er i kontakt med jekken.
Hvis du skulle hatt rett, så ville de beskrevet dette helt annerledes.
Og det ville være en betydelig ekstrakostnad for BMW hvis de på alle verkstedene skulle sørge for at de hadde en kloss på sine løftere for å nå karosseriet.
Ellers har jeg vel skrevet nok i denne tråden. Enhver får gjøre seg opp sin mening om hva en tror gir best stabilitet og minst risiko for skader.
Men ta med et råd fra en som har 1.0 i mekanikk og strykeberegninger  ;)
Bildet viser at trykket fra kantene går rett gjennom og fordeles likt på en stor overflate i karosseriet. Mens trykket i midten treffet er hull i karosseriet.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Klykkenfredag 28. august 2015, klokken 13:43
Sitat fra: TorAtle på fredag 28. august 2015, klokken 13:10
Sitat fra: Klykken på fredag 28. august 2015, klokken 12:29
Jeg har denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-2-tonn-2000017050/

Duger fint. Hvorfor lavprofil?

Du slipper å kjøpe ny jekk når du senere i livet skal realisere drømmen om sportsbil :)
Gode poeng.

Har forlvrig brukt samme type jekken på en BMW E92 M-sport og Mini Cooper S 2004 med senkefjører også. Klart, måtte kjøre opp på forhøyninger for å få jekken under, men det gikk greit. ;D
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Anterialisfredag 28. august 2015, klokken 14:22
Etter siste svaret ditt med bildet, LMOR, er jeg fornøyd. Jeg er enig i at kraften går via klossen, ikke forbi. Strutten i midten er vel som du sier kun for å stabilisere, spesielt ved bruk av original saksejekk.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: TorAtlefredag 28. august 2015, klokken 14:31
Jeg synes også det siste bildet gir indikasjon på at kraften skal via ytterkant. Case closed :)
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Ingeniørenfredag 28. august 2015, klokken 20:37
Gir meg ikke på harde møkka....

De fleste jackpads jeg har sett på ebay spesifisere at høyden på firkanten som går opp i fester skal være 15 mm  da festet er 14 mm dypt. Årsaken er at den skal ligge an i bunnen og ikke på kanten. Dimensjonen på firkanten er undermåls på åpningen altså 25x55 kontra 57x32. Helt hvor vet jeg ikke, da den kunne vært bredere enn 25, men det er sikkert en tanke ved det som at vinkelen forandrer seg litt når bilen jekkes opp.

Bilen er 1200 kg. Hvis vi regner at trykket på jekkpunktet er 1/4 av dette blir flatetrykket på jekkpunktets indre firkant neglisjerbare 2MPa. Hvis man regner at kanten er 3 mm bred, gir dette et flatetrykk på også neglisjerbare 5 MPa. Begge deler er altså i utgangspunket -- for ingen ting å regne.

Noen vil si at firkanten ikke har support pga festene i karosseriet. Dog er tykkelsen her minst 10 mm ut fra bildet nedenfor å dømme, slik at eventuell bøyning i tillegg til flatetrykk blir minimal.

Konklusjon - begge deler går helt greit og alle vant  ;)

http://www.ebay.com/itm/BMW-E82-E90-E91-E92-F02-F07-F10-JACK-PAD-NEW-51717237195-SUPPORT-UNDER-CAR-NEW/361204461723?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D33097%26meid%3D9590b40c2aa946f8b1c228f025d77d3c%26pid%3D100005%26rk%3D4%26rkt%3D4%26sd%3D111673898327


Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORfredag 28. august 2015, klokken 21:28
Begge deler vil fungere, og trykket vil fordeles også om du treffer bunnen, men det er forskjell i stabilitet og trykkfordeling.
MEN jeg ville ikke kjøpt det festet du sendte link til. Den er ikke original. Jeg ville heller ikke kjøpt en pad som treffer bunnen, da kan du like godt bruke en trekloss. Det er altså ikke slik at alle jack padene som selges er 1mm høyere enn festet er dypt.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: TorAtlefredag 28. august 2015, klokken 22:05
En kollega bestilte et par slike jackpad'er i dag: http://www.ebay.com/itm/151179681145 (http://www.ebay.com/itm/151179681145)

Dersom det var den ytre delen på festet som var ment å ta trykket, hvorfor er da radius på selve basen (på denne jackpaden) slik at hjørnene på festet går på utsiden med noen mm? En liten ubetydelig detalj, selvsagt, men et halv poeng til trykk på klossen :)

En liten tanke til - av alle disse uorginale jackpadene til BMW, hvorfor ser vi ikke at senterklossen varierer i høyde? Den kan like gjerne være 5 eller 10mm lavere dersom den bare skal ha en sentreringsfunksjon.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: brommfredag 28. august 2015, klokken 22:19
Fantastisk diskusjon  ;D Jeg har nå det "steindyre" jekk-settet fra BMW, og lurer egentlig litt på hva dere diskuterer... Psst: Det er mye viktigere hvilket moment dere drar til hjulboltene med ! Hvordan dere får opp bilen driter jeg i  ;D
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORfredag 28. august 2015, klokken 22:26
TorAtle: Svaret er vel enkelt. Så lange noen kjøper, så er det noen som lager. Tviler sterkt på at alle som lager disse har samme tanke i hode. Og her er det jo mange som vil at den skal treffe inni  ;)
Den du sender link til er av gummi. Min er av metall og er 2mm grunnere enn klossen er dyp. Jeg ville heller ha brukt en treplanke under, enn en pad av gummi  ;D
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: TorAtlefredag 28. august 2015, klokken 22:42
BMWs tanke er utvilsomt at vi skal bli så forvirret av det jekkfestet at vi heller benytter dekkhotellet deres :)
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Anterialisfredag 28. august 2015, klokken 23:10
Jeg syns nå dette er interessant :P Og jeg er fremdeles ikke 100% sikker på noen av alternativene. Dog heller jeg mer mot laget som sier at kantene på klossen kan/skal ta vekta. Dog kommer jeg til å spørre min bmw-forhandler om dette, da jeg uansett har god kontakt med dem. Dersom jeg husker på å spørre om dette, OG får et godt svar, skal jeg komme tilbake til denne tråden =) Så spørs det da om vi slår oss til ro med det svaret ;)
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 29. august 2015, klokken 09:29
Da bestilte jeg en slik solid sak. Med en litt vaklede kina garasjejekk fra Biltema bør den være stødig. Hadde egentlig tenkt å bestille en annen billigere fra England inntil jeg fant ut at den var laget av en ishockey puch - det kan jeg gjøre selv...

http://www.ebay.com/itm/Metal-BMW-Jack-Pad-Adapter-E46-E90-E91-E92-E93-M3-E60-E82-E87-E88-1M-E84-E83-E53-/261883272162?hash=item3cf9759be2&item=261883272162&vxp=mtr

Som sagt, etter å ha regnet på det, er jeg ikke bekymret om den ligger an her eller der, så lenge den er stabil. Case closed for min del og.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORlørdag 29. august 2015, klokken 11:21
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 29. august 2015, klokken 09:29
Da bestilte jeg en slik solid sak. Med en litt vaklede kina garasjejekk fra Biltema bør den være stødig. Hadde egentlig tenkt å bestille en annen billigere fra England inntil jeg fant ut at den var laget av en ishockey puch - det kan jeg gjøre selv...

http://www.ebay.com/itm/Metal-BMW-Jack-Pad-Adapter-E46-E90-E91-E92-E93-M3-E60-E82-E87-E88-1M-E84-E83-E53-/261883272162?hash=item3cf9759be2&item=261883272162&vxp=mtr

Som sagt, etter å ha regnet på det, er jeg ikke bekymret om den ligger an her eller der, så lenge den er stabil. Case closed for min del og.
Da er vi alle enige i at begge deler går, og det bør også BMW si, siden de leverer begge løsninger selv  :D
Eller gjorde du et godt valg og endte opp med den som jeg har  ;)
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: pbergmandag 31. august 2015, klokken 10:02
Åpenbart vanskelig dette her...

Jeg har nå i hvert fall jekket bilen med garasjejekk med en helt vanlig jackpad fra biltema, og bilen er jo så stiv at du jekker opp hele den ene siden om gangen om du jekker på det bakerste jekkfestet.. Så kan du skifte begge dekkene på den siden om gangne. Dette har jeg gjort på BMWer av forskjellige slag i over 20 år, uten noen skader av noe slag....
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Anterialismandag 31. august 2015, klokken 15:57
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 29. august 2015, klokken 09:29
Da bestilte jeg en slik solid sak. Med en litt vaklede kina garasjejekk fra Biltema bør den være stødig. Hadde egentlig tenkt å bestille en annen billigere fra England inntil jeg fant ut at den var laget av en ishockey puch - det kan jeg gjøre selv...

http://www.ebay.com/itm/Metal-BMW-Jack-Pad-Adapter-E46-E90-E91-E92-E93-M3-E60-E82-E87-E88-1M-E84-E83-E53-/261883272162?hash=item3cf9759be2&item=261883272162&vxp=mtr

Som sagt, etter å ha regnet på det, er jeg ikke bekymret om den ligger an her eller der, så lenge den er stabil. Case closed for min del og.

kom det under 350kr-grensa ift MVA?

Noen som vet hvor man får tak i denne billigst inkl frakt og evt mva? Kjipt å kjøpe vare til 19 dollar om frakta blir på det samme...
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Ingeniørenmandag 31. august 2015, klokken 19:30
Sitat fra: Anterialis på mandag 31. august 2015, klokken 15:57
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 29. august 2015, klokken 09:29
Da bestilte jeg en slik solid sak. Med en litt vaklede kina garasjejekk fra Biltema bør den være stødig. Hadde egentlig tenkt å bestille en annen billigere fra England inntil jeg fant ut at den var laget av en ishockey puch - det kan jeg gjøre selv...

http://www.ebay.com/itm/Metal-BMW-Jack-Pad-Adapter-E46-E90-E91-E92-E93-M3-E60-E82-E87-E88-1M-E84-E83-E53-/261883272162?hash=item3cf9759be2&item=261883272162&vxp=mtr

Som sagt, etter å ha regnet på det, er jeg ikke bekymret om den ligger an her eller der, så lenge den er stabil. Case closed for min del og.

kom det under 350kr-grensa ift MVA?

Noen som vet hvor man får tak i denne billigst inkl frakt og evt mva? Kjipt å kjøpe vare til 19 dollar om frakta blir på det samme...

Tror totalen ble NOK 307, godt under grensa ellers hadde jeg ikke handlet for å si det slik. Det synes jeg at du skal spandere på BMW'n din  ;)
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Anterialismandag 31. august 2015, klokken 20:56
Absolutt! Og prisen totalt er helt OK, men prinsipielt syens jeg det er litt vanskelig å betale like mye infarkt som varen under selv koster :p Jeg får vel heve meg over det...
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 01. september 2015, klokken 07:25
Sitat fra: Anterialis på mandag 31. august 2015, klokken 20:56
Absolutt! Og prisen totalt er helt OK, men prinsipielt syens jeg det er litt vanskelig å betale like mye infarkt som varen under selv koster :p Jeg får vel heve meg over det...

Kjent Ebay triks - lav pris og høy frakt. Synd dollaren er så dyr om dagen, men vi har ikke stort valg. Har ikke funnet den billigere noe sted og BMW her i landet vet ikke hva vi snakker om....
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Anterialistirsdag 01. september 2015, klokken 13:57
Hehe sant. Jeg er fristet til å sende en email til GSbildeler og spørre om ikke de kan importere en slik sak... Hadde vi vært feks. 20-30 stk. som garanterer at vi kjøper fra dem, ville det kanskje vært lettere for GSbildeler å importere?
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Ingeniørenmandag 07. september 2015, klokken 20:05
I dag kom Jackpad'n fra BurgerTuning. Nydelig utførelse i pianolakkert aluminium og preget logo. Alt for fin til å bruke nesten - luer på om jeg må skaffe en til for å ha på skrivebordet.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: HAmandag 07. september 2015, klokken 20:11
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 07. september 2015, klokken 20:05
I dag kom Jackpad'n fra BurgerTuning. Nydelig utførelse i pianolakkert aluminium og preget logo. Alt for fin til å bruke nesten - luer på om jeg må skaffe en til for å ha på skrivebordet.

Kom hit i dag også, fine greier! :)
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: LMORmandag 07. september 2015, klokken 20:34
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 07. september 2015, klokken 20:05
I dag kom Jackpad'n fra BurgerTuning. Nydelig utførelse i pianolakkert aluminium og preget logo. Alt for fin til å bruke nesten - luer på om jeg må skaffe en til for å ha på skrivebordet.
Forslår du har den på skrivebordet og får noen andre til å bytte dekk  ;D
Den er fin etter noe år med bruk også.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 08. september 2015, klokken 19:58
Sitat fra: LMOR på mandag 07. september 2015, klokken 20:34
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 07. september 2015, klokken 20:05
I dag kom Jackpad'n fra BurgerTuning. Nydelig utførelse i pianolakkert aluminium og preget logo. Alt for fin til å bruke nesten - luer på om jeg må skaffe en til for å ha på skrivebordet.
Forslår du har den på skrivebordet og får noen andre til å bytte dekk  ;D
Den er fin etter noe år med bruk også.

Nei, dekk skal jeg skifte selv og det er jeg stolt av at jeg gjør - en utdøende rase trolig dog. Pad'n skal brukes hver gang, vaskes etter bruk og settes til stas i glass-skapet  ;D
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Anterialislørdag 17. oktober 2015, klokken 11:42
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 07. september 2015, klokken 20:05
I dag kom Jackpad'n fra BurgerTuning. Nydelig utførelse i pianolakkert aluminium og preget logo. Alt for fin til å bruke nesten - luer på om jeg må skaffe en til for å ha på skrivebordet.

Med en valutakurs på 8 ble den vel taxi-free også?
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Demented_Geniustirsdag 27. oktober 2015, klokken 12:12
Kom i posten i dag:) Bestilte den 18.10.  Synest det er rask levert:)  Den ser veldig bra ut. Bare å vente på vinteren da...
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Anterialisonsdag 28. oktober 2015, klokken 00:00
Min har også kommet =) Må passe på å jekke forsiktig så det ikke blir riper i padden :P
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: pbergsøndag 01. november 2015, klokken 22:31
Må bare melde om suksess igjen med min garasjejekk rett på plastklossen, og løft av både for- og bakhjul på en gang. Uten alukloss...   :D
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: JorgenMmandag 02. november 2015, klokken 09:36
Gikk det greit å jekke opp hele siden uten nervene i høyspenn? I såfall skal jeg prøve det til våren også.

Gruet meg hver gang til jeg skulle bytte dekk på vår tidligere X5 der jeg måtte bygge opp 10 cm med planker under jekken og håpe det ikke brøt sammen under jekking :|  i3 er det jo nesten så jeg kan løfte opp mens kona bytter dekket :D
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: moonbuggymandag 02. november 2015, klokken 15:34
Jeg har selvlaget Pad med velcro på pad og i mottaket på bilen. Putter padden i hullet og der henger den klar for jekken. Enkelt og greit. Her brukt planke på den "andre BMW". Det ødela jekkfestet.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: pbergmandag 02. november 2015, klokken 23:46
Det var null problemer å jekke opp hele siden om gangen. Det har jeg gjort på de fleste BMWer jeg har hatt.

Jekken jeg bruker ser ca sånn ut:

(http://ecx.images-amazon.com/images/I/41r6uyAhToL._SY300_.jpg)

Og den eneste jack-paden er gummien på toppen av løftesadelen. Passet også på som alltid å ha litt fett laget for formålet på spindelen, slik at hjulene går lett av til våren igjen.
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 03. november 2015, klokken 06:46
Sitat fra: pberg på mandag 02. november 2015, klokken 23:46
Det var null problemer å jekke opp hele siden om gangen. Det har jeg gjort på de fleste BMWer jeg har hatt.

Jekken jeg bruker ser ca sånn ut:

(http://ecx.images-amazon.com/images/I/41r6uyAhToL._SY300_.jpg)

Og den eneste jack-paden er gummien på toppen av løftesadelen. Passet også på som alltid å ha litt fett laget for formålet på spindelen, slik at hjulene går lett av til våren igjen.

Klart det går bra med en slik jekk til et par tusen, med skikkelig gummipad på topp  ;)

Alternativet er en pad til 300,- og en billig jekk til 300,-. Det går og bra - for det har jeg testet  ;D
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: JorgenMtirsdag 03. november 2015, klokken 07:32
Min jekk kostet 199,- og jeg bruker pergo som mellomlegg. Funker det også, men vurderer den pad'en :)
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: EinarVtirsdag 03. november 2015, klokken 15:55
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 03. november 2015, klokken 06:46
Sitat fra: pberg på mandag 02. november 2015, klokken 23:46
Det var null problemer å jekke opp hele siden om gangen. Det har jeg gjort på de fleste BMWer jeg har hatt.

Jekken jeg bruker ser ca sånn ut:

(http://ecx.images-amazon.com/images/I/41r6uyAhToL._SY300_.jpg)

Og den eneste jack-paden er gummien på toppen av løftesadelen. Passet også på som alltid å ha litt fett laget for formålet på spindelen, slik at hjulene går lett av til våren igjen.

Klart det går bra med en slik jekk til et par tusen, med skikkelig gummipad på topp  ;)

Alternativet er en pad til 300,- og en billig jekk til 300,-. Det går og bra - for det har jeg testet  ;D

Jeg har denne jekken, kjøpt på Jula på tilbud til 5-600... Var en eller annen kampanje...
Tittel: Sv: Bytte fra Vinter til Sommerdekk
Skrevet av: pbergtorsdag 05. november 2015, klokken 11:37
Jeg husker ikke hva jeg gav for denne, men den var ikke veldig dyr. Og jeg har jekket mye bil med den.. :-)

Men i forhold til de billigste garasjejekkene, så er den mye bedre på det meste. Før jeg kjøpte denne brukte jeg litt varierende etter behov, alt fra en liten trebit, til en biltema gummipad. Sammenbrettet avis funker også fint.