Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: krl på søndag 05. april 2015, klokken 17:32
Har noen her erfaringer med valg av jekk til Model S?
Jeg har sett på "Omega 2T lang", men denne er noe dyr: http://kcl.no/kcl-produkter/verkstedutstyr/garasjejekker/garasjejekk-lang-og-lav/
Bedre forslag?
Kan vel bruke det meste som tåler litt vekt. Det er jo bare en bil? Min andre bil veier også nesten to tonn...
Jo.. Men det er vel greit å kjøpe noe som holder noen år. Og som passer på løftepunktene under bilen.
Jekken er fin den- den har bare to ulemper:
1. Vekt 57 kg
2. pris: 10 k
Jeg er tilhenger av kvalitet men forstår ikke hvorfor man skal bruke en proff jekk til 10 k for å løfte opp bilen 2 ggr/år. Det er hensiktsmessig med proff kvalitet på elektroutstyr og mye annet men du kan få fullgod vare til 20% av prisen: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-lavprofil-2-tonn-15817/
Denne er dog sikkert produsert i Kina med de aspekter det medfører.
Biltema-jekk tar jeg ikke sjansen på pga. dårlige erfaringer med stort sett alle Biltema-produkter med større kompleksitet enn skruer og spylervæske.
MEN det er helt klart litt drøyt med 10.000 for en jekk som brukes sjelden. Ca. halvparten kunne vært OK.
Går og vurderer å kjøpe denne typen jeg. Synes den ser genial ut for dekkskift (ihvertfall for meg som "må" skifte på 4 biler). Men også for å kunne gjøre enkelt arbeid under bilene. Obs. finnes simplere kinautgaver av denne også:
http://www.autolift3000.com/en/produkty/autolift-3000/ (http://www.autolift3000.com/en/produkty/autolift-3000/)
http://youtu.be/qi-XicXmp9w
Kommer på ca 9000,- med frakt og mva.
Den så ganske artig ut den der ja. Det holder vel å jekke litt lengre bak eller fremme for å unngå vippefunksjonen.
Har hatt en rimelig 2T jekk lenge og benytter den endel, ingen vits i å betale 10k for en jekk du ikke skal benytte daglig. Ville ikke brukt mere enn 1000-1500,- kr. på en jekk. Tror den jeg har kostet ca. 300,- og som sagt så har jeg hatt den lenge (10-15 år), på Tesla´n benyttet jeg denne http://www.torshovbil.no/jack-pad for og skåne jekkfestene.
Jeg jekket opp en Fiat 500 med en sånn 250-kroners 2-tonnsjekk fra Biltema eller Torshov eller noe sånt. Aldri igjen, å plutselig bli dekket i hydraulikkolje er ikke noe jeg setter pris på.
Nå har jeg en litt dyrere variant fra Jula (http://"http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-601046/"), og den funker perfekt med Teslaen. Jula har en finfin momentnøkkel også.
Fikk sikkert for lite motstand 8)
Har fått en anbefaling på denne tidligere. En jekk med litt annet kvalitetsnivå enn Jula, Biltema og tilsvarende, antar jeg.
http://www.automateriell.no/verkstedutstyr/lofteutstyr/garasjejekker/ac-hydraulic-dk20-dk20q-2-tonn/ (http://www.automateriell.no/verkstedutstyr/lofteutstyr/garasjejekker/ac-hydraulic-dk20-dk20q-2-tonn/)
Hvor godt den passer til TMS, vet jeg imidlertid ikke noe om.
Sitat fra: kvasbo på søndag 05. april 2015, klokken 20:09
Jeg jekket opp en Fiat 500 med en sånn 250-kroners 2-tonnsjekk fra Biltema eller Torshov eller noe sånt. Aldri igjen, å plutselig bli dekket i hydraulikkolje er ikke noe jeg setter pris på.
Nå har jeg en litt dyrere variant fra Jula (http://"http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-601046/"), og den funker perfekt med Teslaen. Jula har en finfin momentnøkkel også.
Helt enig. Har selv dette utstyret fra Jula:
Jekk : http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-601052/
Momentnøkkel: http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/pipeverktoy-og-piper/momentnokler/momentnokkelsett-033995/
Kraftpipesett : http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/felgkryss/kraftpipesett-170075/
Har hatt dette utstyret i 8-10 år og aldri noe problemer.
Eneste tillegget jeg har er en relativ liten kloss (hard plast) som legges mellom jekken og bilen som jeg ikke husker helt hvor jeg har fått tak i, eller hva det kalles.
Sitat fra: OnlyOne på søndag 05. april 2015, klokken 21:03
Har fått en anbefaling på denne tidligere. En jekk med litt annet kvalitetsnivå enn Jula, Biltema og tilsvarende, antar jeg.
http://www.automateriell.no/verkstedutstyr/lofteutstyr/garasjejekker/ac-hydraulic-dk20-dk20q-2-tonn/ (http://www.automateriell.no/verkstedutstyr/lofteutstyr/garasjejekker/ac-hydraulic-dk20-dk20q-2-tonn/)
Hvor godt den passer til TMS, vet jeg imidlertid ikke noe om.
Passer perfekt!
Beste jekken jeg har hatt i mine 30 år som aktiv mekker. Lav, stabil, en-håndsbetjening, bra kvalitet, fornuftig pris.
Har brukt biltemajekk i mange år... Helt greit... Ingen problem....
Sitat fra: Harlex på søndag 05. april 2015, klokken 23:58
Har brukt biltemajekk i mange år... Helt greit... Ingen problem....
Jepp, min Biltema 2-1/4 tonns jekk har jeg hatt i ganske nøyaktig 12 år. Og den har løftet mye tungt amerikansk stål opp gjennom tidene. Først nå de to siste årene har den begynt å tulle seg. Siger ned igjen hvis den står belastet over lengre tid. Men funker fortsatt fint til dekkskift. Når den svikter helt blir det ny jekk fra Biltema (eller kanskje Jula) Kjøper ihvertfall ikke noe greier til 10.000 kr.
Sitat fra: kvasbo på søndag 05. april 2015, klokken 20:09
Jeg jekket opp en Fiat 500 med en sånn 250-kroners 2-tonnsjekk fra Biltema eller Torshov eller noe sånt. Aldri igjen, å plutselig bli dekket i hydraulikkolje er ikke noe jeg setter pris på.
Nå har jeg en litt dyrere variant fra Jula (http://"http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-601046/"), og den funker perfekt med Teslaen. Jula har en finfin momentnøkkel også.
Jeg har en tilsvarende fra Bitema som har fungert fint i mange år - den er tatt ut av sortimentet nå. Min siger dog over natten men til veksling av hjul fungerer den utmerket- og jeg tar to hjul ad gangen ved å løfte på bakre punktet.
Biltema har mer enn nok gode jekker for hobbymekk, men ikke kjøp den kjipeste for den er veldig dårlig.
Jeg kjøpte 2,5 tonns og den er stor og stabil med bra løftehøyde, det samme går for bukk.
Kjøpte 2tonns jekk på tilbud på Jula for 159,-.
Fungerer helt perfekt til dekkskift.
Sitat fra: SteinHolstad på søndag 05. april 2015, klokken 18:13
Går og vurderer å kjøpe denne typen jeg. Synes den ser genial ut for dekkskift (ihvertfall for meg som "må" skifte på 4 biler). Men også for å kunne gjøre enkelt arbeid under bilene. Obs. finnes simplere kinautgaver av denne også:
http://www.autolift3000.com/en/produkty/autolift-3000/ (http://www.autolift3000.com/en/produkty/autolift-3000/)
http://youtu.be/qi-XicXmp9w
Kommer på ca 9000,- med frakt og mva.
Den så bra ut. Hvor kan man bestille denne?
Sitat fra: Stighl på onsdag 08. april 2015, klokken 14:23
Sitat fra: SteinHolstad på søndag 05. april 2015, klokken 18:13
Går og vurderer å kjøpe denne typen jeg. Synes den ser genial ut for dekkskift (ihvertfall for meg som "må" skifte på 4 biler). Men også for å kunne gjøre enkelt arbeid under bilene. Obs. finnes simplere kinautgaver av denne også:
Kommer på ca 9000,- med frakt og mva.
Den så bra ut. Hvor kan man bestille denne?
Den så skummel ut, ikke ta sjansen på den, "50%" (ja jeg vet dette er feil) av 2,2 tonn veier mer enn du orker å få over deg ;)
Sitat
Den så bra ut. Hvor kan man bestille denne?
Jeg har ikke bestilt enda - men hatt dialog med Rudolf Horák:
E-mail: rudolf@autolift3000.com
Phone: 00420 731 848 033
Vertrieb / Sales office:
Hammergasse 8
D 91238 Engelthal
Deutschland /Germany
Phone: 0049 15204406969
Han har ingen forhandler i Norge så vi må evt. importere selv. For en stk. har han forlangt:
We can deliever:
AUTOLIFT 3000 (ECONOMY) = AUTOLift 3000 incl.beams pads set, w/o eletric drill for EUR 742,50
Export custom procedure EUR 25,00
price including delivery to your Adress, No VAT,
Så må man regne fortolling og mva - totalt ca 9000. Om vi hadde fått bedre pris om flere gikk sammen om å kjøpe kan jo tenkes.
Tenk dere godt om før dere kjøper Autolift 3000- det er ingen støttepunkter i midtre del av bilen- jeg ville ikke belastet aluminiumskanalene og heller ikke batteripakken midt i bilen- kan bli vesentlig dyrere enn de 9k denne evt koster dere.
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 09. april 2015, klokken 18:54
Tenk dere godt om før dere kjøper Autolift 3000- det er ingen støttepunkter i midtre del av bilen- jeg ville ikke belastet aluminiumskanalene og heller ikke batteripakken midt i bilen- kan bli vesentlig dyrere enn de 9k denne evt koster dere.
Korrekt, bilen skal kun løftes i de fire punktene som avmerket i manualen (og godt synlig under bilen). Garantien dekker ikke skader som følge av løfting av bil på andre steder, dette står også bemerket.
Det kan vel lett løses med et par H-bjelker eller lignede av passende dimensjon.
Sitat fra: Tesla-man på fredag 10. april 2015, klokken 08:27
Det kan vel lett løses med et par H-bjelker eller lignede av passende dimensjon.
Hver sin lyst- H-bjelker i passende dimensjon tar antakelig så mye plass at du må jekke opp bilen for å få de under bilen og over autolift 3000- om man ønsker er det sikkert mulig å få det til. Hvorfor velge en enkel velutprøvd løsning når man kan forske på en bilvippe :o ?
Jeg kjøpte til slutt en Compac 2T-C. Denne passer veldig greit sammen med jekkepunktene på Model S, og er skånsom hvis man kjøper med passende Compac gummi-pute.
Her har dere en god løsning for kun 639 kroner. Har selv brukt denne i 3-4 år. 8)
Stabil lavprofil-jekk med mulighet for å svinge håndtaket. Husk også å legge løfteputer mellom chassis og jekk.
http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-601045/
http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/loftebeskyttelse-329010/
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-2-tonn-2000023478/ (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-2-tonn-2000023478/) Jeg bruker den, har lagt om flere sesonger på flere ulike biler. En flott jekk som fungerer utmerket :)
Bruker hockeypuck mellom jekk og løftepunkt på Teslan - fungerer strålende :)
Bruker ingenting mellom jekk og jekk-punktene under bilen. Går helt fint. Ingen merker i bilens jekk-punkt etter 4 dekkskift, og jekk-punktene virker å være av noe annet enn metall allerede?
I går fikk jeg erfare at jeg MÅ ha med reservehjul og jekk. Så hvor kan man finne en jekk som man kan ha med i bilen? Hadde en flaskejekk fra biltema i gamle dager, veldig kjekk, men finner ingen som er lave nok - har målt, trenger en som er under 15cm høy, minste jeg fant er 16,5: http://www.torshovbil.no/2t-oljejekk
Andre forslag til portabel jekk?
Sitat fra: amund på søndag 10. mai 2015, klokken 19:16
I går fikk jeg erfare at jeg MÅ ha med reservehjul og jekk. Så hvor kan man finne en jekk som man kan ha med i bilen? Hadde en flaskejekk fra biltema i gamle dager, veldig kjekk, men finner ingen som er lave nok - har målt, trenger en som er under 15cm høy, minste jeg fant er 16,5: http://www.torshovbil.no/2t-oljejekk
Andre forslag til portabel jekk?
er hjulet flatt behøver du antakelig en som er lavere enn det også
Saksejekker er tradisjonelle ta-med jekker eks:
http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/saksejekk-601002/
Den går ned til 10 cm
Sitat fra: Krishell på søndag 10. mai 2015, klokken 19:25
er hjulet flatt behøver du antakelig en som er lavere enn det også
[/quote]
Målte med luftfjæring på høyeste, stående på felgen. Men ja, ideelt sett en enda kortere jekk, i tilfelle ujevnt underlag.
Stiller meg noe tvilende til at en 'vanlig' saksejekk klarer å løfte tesla, blir ganske ugunstig vinkel på tingene når den skal begynne å løfte så lavt. Og bilen er tung. Men mulig jeg overkompliserer :)
Sitat fra: amund på søndag 10. mai 2015, klokken 19:44
Sitat fra: Krishell på søndag 10. mai 2015, klokken 19:25
er hjulet flatt behøver du antakelig en som er lavere enn det også
Målte med luftfjæring på høyeste, stående på felgen. Men ja, ideelt sett en enda kortere jekk, i tilfelle ujevnt underlag.
Stiller meg noe tvilende til at en 'vanlig' saksejekk klarer å løfte tesla, blir ganske ugunstig vinkel på tingene når den skal begynne å løfte så lavt. Og bilen er tung. Men mulig jeg overkompliserer :)
[/quote]
Var saksejekk originalt på min Land Rover Discovery også, og den veide vel iallefall 600kg mere enn Teslaen.
Sitat fra: amund på søndag 10. mai 2015, klokken 19:16
I går fikk jeg erfare at jeg MÅ ha med reservehjul og jekk. Så hvor kan man finne en jekk som man kan ha med i bilen? Hadde en flaskejekk fra biltema i gamle dager, veldig kjekk, men finner ingen som er lave nok - har målt, trenger en som er under 15cm høy, minste jeg fant er 16,5: http://www.torshovbil.no/2t-oljejekk
Andre forslag til portabel jekk?
Jeg målte nesten 20cm fra bakke til jekkepunkt med bilen i very high. Da holder jo denne jekken fint? Er hjulet flatt så er det bare å fylle det først. Skal man fikse slikt på veien bør man jo ha med en liten kompressor uansett. Jeg har denne, fungerer supert: http://www.clasohlson.com/no/12-V-kompressor-40-l-min/40-9515
Edit: Kom på at jeg målte etter hjulskift. Sjekket igjen nå ved å måle den rett etter at jeg satt den i Very High og jack mode. Da målte jeg 18cm. Litt lite. Men den biffen er enkel å løse, fant nemlig en kort bit med 2x6" liggende og slenge. Så da er prosedyren ved punktering:
- Fyllle litt luft i dekket med kompressoren om det er helt flatt
- Legge 2x6" bit bak dekket
- Rygge 30cm
- Sette donkraft under jekkepunkt og jekke opp bilen
- Ta av dekk og plugge
- Fylle dekk helt opp med kompressor
- Sette på dekk og jekke ned bilen
- Kjøre 30cm frem og ta med trebit
Jeg føler meg mye tryggere med en solid donkraft enn en slik saksejekk. Donkraften er også billigere og tar mindre plass, samt at den er MYE kjappere å bruke.
Sitat fra: Brede på søndag 10. mai 2015, klokken 20:05
Var saksejekk originalt på min Land Rover Discovery også, og den veide vel iallefall 600kg mere enn Teslaen.
Ja, men poenget mitt var akkurat det, når saksejekken tar tak i jekkfestet på discoveryen er sikkert 'armene' på jekken 90 grader mot hverandre, og skruen løfter bilen lett. Hvis du prøver å løfte tungt når den er nesten i bunn får du en vinkel som jobber i mot... veldig.
Hadde vært fint om det fantes en flaskejekk som er kort nok... jeg får lete.
Flaskejekk?
Er det et slik egenkonstruert ord? Slik som "retrofitte" som ble brukt ivrig på forumet.
(HUFF! Skjelver ennå av det ordet!)
Sitat fra: Car-El på søndag 10. mai 2015, klokken 21:18
Flaskejekk?
Er det et slik egenkonstruert ord? Slik som "retrofitte" som ble brukt ivrig på forumet.
(HUFF! Skjelver ennå av det ordet!)
Hehe...nei, flaskejekk er et etablert uttrykk (fagnavn).
Dette er en flaskejekk!
http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/husholdningsartikler/husholdning/vin-boksapnere/flaskeapner-810350/
Så ditt yrke er.... Drukkenbolt? (Den va stygg, håper du ser litt humor i den. Hvis ikke så skal æ redigere eller fjerne den.)
Sitat fra: Car-El på søndag 10. mai 2015, klokken 21:45
Dette er en flaskejekk!
http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/husholdningsartikler/husholdning/vin-boksapnere/flaskeapner-810350/
Så ditt yrke er.... Drukkenbolt? (Den va stygg, håper du ser litt humor i den. Hvis ikke så skal æ redigere eller fjerne den.)
Haha....god den. Her er noe tradisjonelle flaskejekker
Aah! Donkrafter!
Enig med at dem er bedre enn disse versjonene av saksejekker.
Sitat fra: Car-El på søndag 10. mai 2015, klokken 21:45
Så ditt yrke er.... Drukkenbolt? (Den va stygg, håper du ser litt humor i den. Hvis ikke så skal æ redigere eller fjerne den.)
Dette er en drukkenbolt:
(http://d26kxapmp05apn.cloudfront.net/cms_media/images/600x1000_fitbox-50867_bolt_bottle_stopper_a.jpg)
(Dårlig poeng, men det er faktisk en vinkork...)
Sitat fra: amund på mandag 11. mai 2015, klokken 19:14
Dette er en drukkenbolt:
(http://d26kxapmp05apn.cloudfront.net/cms_media/images/600x1000_fitbox-50867_bolt_bottle_stopper_a.jpg)
(Dårlig poeng, men det er faktisk en vinkork...)
Det der er vel noe som blir en IQ test for drukkenbolter?
Bare plagsomt! I tillegg til en flaskeåpner, så må man no ha med seg en skiftenøkkel eller et helt fastnøkkelsett. :'(
Sitat fra: kvasbo på søndag 05. april 2015, klokken 20:09
Jeg jekket opp en Fiat 500 med en sånn 250-kroners 2-tonnsjekk fra Biltema eller Torshov eller noe sånt. Aldri igjen, å plutselig bli dekket i hydraulikkolje er ikke noe jeg setter pris på.
Nå har jeg en litt dyrere variant fra Jula (http://"http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-601046/"), og den funker perfekt med Teslaen. Jula har en finfin momentnøkkel også.
Jeg kjøpte lillebroren til denne til 599,- på Jula, og den har fungert kjempebra så langt. Står 2 tonn på den, men hele vekten av bilen ligger jo ikke på jekken når man jekker opp.
De hydrauliske donkraftene som Biltema tidligere hadde, var leie til å lekke olje fra reservoarpluggen. Dette var en gummiplugg som sto på siden. - Erfarte en gang at jekken hadde kantret i bagasjerommet og den var tom for olje da den skulle brukes. Oljen fikk jeg tørke opp fra matten i bagasjerommet - og det luktet "maskinrom" der bak så lenge jeg hadde bilen.
Oljereservoaret på slike jekker må ha avlufting, ellers blir det vakuum når jekken løfter.
- Se derfor til at jekken står stødig - og pakk den gjerne inn i flere plastposer.