Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Tekniske spørsmål => Enkle tekniske spørsmål og svar på disse => Emne startet av: Anterialis på fredag 27. mars 2015, klokken 12:18
Hei,
jeg har liten elektrisk innsikt, men en tanke slo meg nå...:
Er det overhode mulig i dag, eller i nærmeste fremtid, å utstyre redningsbiler med systemer som tillater semi-hurtig lading av strømtomme elbiler langs veiene? Tanken høres jo fin ut i mine ører; være strandet på toppen av et fjell langt unna lademuligheter. Redningsbilen kommer og genererer strøm slik at elbilen lades ila. 30-60 minutter fra feks 0-50%... Gjennomførbart? Eksisterer tilsvarende løsninger?
Forøvrig ønsker jeg alle en fin dag!
Generator på ~30kW og en semihurtig DC lader eller 22kW AC-kontakt kunne jo gjort susen, men koster jo noen hundretusen kroner. Problemet er jo at bergingsbilen da må stå og vente på deg i 30-60minutter. Mye raskere å bare kjøre deg til et sted du kan lade og så kan han kjøre videre på andre oppdrag.
Er nok totalt sett billigere å bygge flere hurtigladestasjoner langs veiene enn å utstyre alle bergingsbiler med lader.
Absolutt gjennomførbart :)
http://www.plugincars.com/aaa-level-3-capable-mobile-charging-truck-rescue-126791.html
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 27. mars 2015, klokken 12:32
Absolutt gjennomførbart :)
http://www.plugincars.com/aaa-level-3-capable-mobile-charging-truck-rescue-126791.html
For bybruk kan det kanskje fungere hvis man bare trenger 5-10min for å rekke frem til lader, men igjen tror jeg det er bedre å bare få kjørt den strømløse til ladeplass.
Takk for raske svar =)
Ja jeg ser poenget med at flere hurtigladere er mer fremtidsrettet og dermed mer økonomisk på sikt. Men hadde jo vært genialt om teknologien tillot slik "hurtiglading" av strandede Elbiler, jeg vil jo tro det alltid finnes "gråsoner" i Norge hvor man er langt fra tilgjengelige lademuligheter/ladestasjoner...
Ja. Jeg trodde tauing av elbiler var skummelt, men jeg skal lese meg opp på det, jeg tar nok feil =)
Det som kanskje kunne vært tingen var å "hurtiglade" en elbil fra en annen. Står du der i en bil med tomt batteri og det kommer en med fullt batteri rett bak deg hadde det vært praktisk om man kunne overføre noen kWh mellom bilene på en enkel måte. En CHAdeMO-CHAdeMO kabel og så la bilene styre overføringen basert på tilgjengelig kapasitet og avstand til nærmeste ladestasjoner.
Det enkleste (og sikkert det rimeligste) ville være at de har en batteribank stående som er ladet og klar, som de hiver på planet når de må ut og berge noen. Kan stå på saktelading/vedlikeholdslading til vanlig, og evt. hurtiglades på dertil egnet ladested etter bruk, slik at den er raskere klar til bruk.
Sitat fra: cra på fredag 27. mars 2015, klokken 13:11
Det enkleste (og sikkert det rimeligste) ville være at de har en batteribank stående som er ladet og klar, som de hiver på planet når de må ut og berge noen. Kan stå på saktelading/vedlikeholdslading til vanlig, og evt. hurtiglades på dertil egnet ladested etter bruk, slik at den er raskere klar til bruk.
Akkurat dette jeg tenkte! Men finns det en sånn "dings" som man kan saktelade inn, og hurtiglade ut (inn i strømtom bil)?
Vet ikke om en konkret slik dings per se, men batteriene kan da lades både opp og ut så mye som de tåler. Vil tro at det burde være mulig å gjøre ved hjelp av en standard batteripakke og noe elektronikk. Det snakkes jo stadig om å ha batteribuffere på hurtigladere for å ta av forbrukstopper i perioder med redusert kapasitet (slik at man likevel kan hurtiglade max).
Jeg tror rett og slett abre at ingen har laget en slik enda (i alle fall ikke som jheg har fått med meg, uten at det er noe mål på hvor mange som har laget en).
Batteriferga "Ampere (http://www.nrk.no/sognogfjordane/ny-ferje-pa-plass-i-lavik-1.12170915)" som Fjord1 har satt inn på Oppedal-Lavik har slik teknologi.
Dvs. hurtiglades fra batteri på land som står til sakte (eller iallefall litt saktere) lading på land.
Er det den ferga som bare går av og til når den har lyst?
Problemer med ladingen på Lavik etter det jeg har forstått. Forøvrig er det vel Norled som drifter dette sambandet nå, de overtok det ved årskiftet.
Sitat fra: KjellG på tirsdag 14. april 2015, klokken 21:56
Er det den ferga som bare går av og til når den har lyst?
Nei, NÅR den har STRØM ;) ;D ;D ;D
Sitat fra: kaiat på onsdag 15. april 2015, klokken 09:30
Forøvrig er det vel Norled som drifter dette sambandet nå, de overtok det ved årskiftet.
Du har rett.