Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: kodalse på mandag 02. mars 2015, klokken 08:28
Er det noen som vet hvilke modeller som er berørt av rattakselfeil?
Jeg har selv en norsk bruktkjøpt Leaf i mitt eie og er langt fra sikker på om jeg er registrert hos Nissan.
Årsmodell eller chasisnummer vil oppklare dette ganske greit.
Artikkelen jeg så dette fra ligger her:
http://www.adressa.no/bil/article10696712.ece (http://www.adressa.no/bil/article10696712.ece)
Det gjelder alle Leaf produsert i England frem til ca oktober 2014. Så det er snakk om den oppgraderte utgaven normalt sett førstegangsregistrert fra ca mai/juni 2013 og senere.
Starter chassisnr på SJN ville jeg tatt kontakt med Nissan og sjekket det ut.
Edit:
Ser jo at signaturen din sier 2012 modell, så da skal du ikke være berørt.
Uansett ved feil som omhandler sikkerhet så må Nissan kontakte biltilsynet og få navn på alle som eier en berørt bil. Så hadde du hatt en sånn bil så finner de deg, også importbiler.
Jeg har fått innkalling til denne sjekken. Bilen er kjøpt hos Nissan i mai i fjor. Passet fint fordi da kan de få lov til å tørke baklysene og sjekke varmeapparatet som jeg synes er tam.
De ringte meg 14 dager før brevet kom i posten. Jeg har en av de første britisk-produsert Leafene
levert til meg 3 juni 2013.
Jeg kontrollerte selv, etter avtale med forhandler, at det hvite klipset nederst på rattakselen var tilstede.
Noen biler er levert uten og det kan føre til, sa forhandler, at rattakselen glir fra hverandre og det er jo, etter min mening, veldig alvorlig.....
Noen som har et bilde som viser hva dette gjelder?
Sitat fra: Kim81 på torsdag 05. mars 2015, klokken 20:48
Noen som har et bilde som viser hva dette gjelder?
Fikk følgende på e-post fra min forhandler.
Hey, da kan man jo ta en hurtigsjekk på om man må løpe til Nissan eller har litt bedre tid.
Skal uansett få sjekket, men da blir det kanskje ikke så hastig :)
Da er det i orden hos meg, men må vel inn til avtalt time så de får strøket meg av "lista" alikavell..
Min var inne i dag til for sjekke rattstammen. Tok faktisk over en halvtime før han var ferdig med den. Fikk også etterfylt AC med 100gr gass siden jeg synes det er litt dårli futt i varmeapperatet. Vet ikke om det hjelper noe. De kunne ikke finne noe annet.
Det var vel pga fylling av ac gass at det tok så lang tid tenker jeg. Skal vel trykktestes også hvis jeg ikke tar helt feil..
Alt i alt tok det over 2,5 timer, bare rattstammen tok over en halv time. De sjekket også baklykten som har fukt inni. Den blir sannsynligvis byttet. Garantiansvarlig på Solum synes det var mye fukt og ville søke Nissan om bytte. Er visst dobbeltglass og det var vann i mellom lagene.
Gi en tilbakemelding på om klimaen ble bedre da.. Har just samme problemet! Skal inn om en uke eller to
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 10. mars 2015, klokken 20:33
Alt i alt tok det over 2,5 timer, bare rattstammen tok over en halv time.
Merkelig, jeg var innom BNH for å bestille time men tilfeldigvis var mekanikeren ledig og det tok 3 minutter å fikse den.
Står på Topp Auto Gjøvik med bilen nå, de forespeiler meg 15 min på sjekk av rattstamme.
Fikk beskjed hos Imaas Bil i Bodø at sjekken og utbedring tok maks 7 minutter. 2,5 timer hørtes lenge ut.
Sitat fra: FrodR på onsdag 11. mars 2015, klokken 07:35
Står på Topp Auto Gjøvik med bilen nå, de forespeiler meg 15 min på sjekk av rattstamme.
De sa noe i den duren til meg også men likevel tok det over en halvtime fra bilen ble hentet til det var sjekket ut.
Sitat fra: ragwo på onsdag 11. mars 2015, klokken 12:38
Fikk beskjed hos Imaas Bil i Bodø at sjekken og utbedring tok maks 7 minutter. 2,5 timer hørtes lenge ut.
Rattakselsjekk tok ikke 2,5 timer som jeg har skrevet flere ganger.
Sitat fra: fredsjo på tirsdag 10. mars 2015, klokken 22:45
Gi en tilbakemelding på om klimaen ble bedre da.. Har just samme problemet! Skal inn om en uke eller to
Vet ikke helt hvor sprek den skal være egentlig, derfor ba jeg de å sjekke den. Luften blir kanskje 30-40 grader når det er minus 10 ute og det syntes jeg var litt dårlig. Fikk liksom aldri tørket bilen. På energimåleren i bilen har aldri varmeapperatet brukt mer en litt over 3Kw uansett hvordan jeg stiller på det. Det var bakgrunnen til at jeg ba de sjekke den ut, oppfører varmeapperatet ditt seg sånn. Er ikke helt kald men blir heller aldri skikkelig varm?
Samme hos meg. Den trekker rett under 1kw og blåser tilnærmet kald luft.. Har fått time 31... Så må kjøre med kald bil til da
Min trekker heller ikke mer enn 3kw selv på full gass, me blir relativt godt og varmt :)
Hvor varm blir luften da? Ubehagelig å holde hånden foran luftdysa eller tilnærmet kroppstemperatur? Testet i dag morges. +2 ute og satt bilen først på auto men all lufta gikk ned til beina. Satt så på vindu defroster og heat og AC var begge på. Ikke noe særlig til varme i luften og rundt 3Kw. Slo av AC og nå gikk strømtrekket opp til over 4Kw en liten stund og luften ble kanskje 45-50 grader. Mer enn jeg noen ganger har kjent før i allefall. Før har det vært tilnærmet kroppstemperatur på luften.
Fikk forresten tilbakemelding på baklykta. Den blir byttet på garanti pga fukt.
Nei, det er ikke like varm luft som på vanlige biler. Men godt og behagelig varmt vil jeg si, ikke ubehagelig. Det var med AC på og 30 grader og full vifte.