Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: HaakonH på fre 27. feb 2015, kl. 14:14
Jeg har ikke prøvd en model S før for et par dager siden. Det er jo mange nå som "må selge" for ny model S er på vei, så prisene begynner å bli greie på biler som er rundt ett år gamle..
Bilen var "kanon" å kjøre, rett og slett artig, men det antar jeg går over etter en stund og man kjører som normalt.
Det jeg reagerte på var at "absolutt alt" mangler i denne bilen:Rom i dørene til å legge fra seg noe, armlene i baksetet, kroker i bagasjerom, hattehylle i bagasjerom (han jeg prøvekjørte bilen til sa det var ekstrautstyr?), filskiftevarsler, adaptiv cruise, head-up display, noe så enkelt som 12V uttak i baksete og bagasjerom, minne på el-sete osv osv..
Dette skal jo være en premium bil, men den mangler jo absolutt alt som andre premiumbiler har. Er det slik at gratis bompenger og artig motor veier opp for dette, eller er dette noe som blir et "irritasjonsmoment"?
Nå er vel flere leverandører på trappene med oppgraderte batterier, så det jeg lurer på er om det er verdt å investere i en brukt Model S..
Har nok prøvd en bil ribbet helt for utstyr da, det aller meste du nevner der får du på den. Men mangel på oppbevaringplasser er jeg enig i.
Kjøp en bil med autopilot hw så får du adaptiv cruise control, filvarsler osv. som jeg er enig i er en selvfølge på en bil i den prisklassen.
Trenger du ikke 4wd så sitter Tesla med en del rwd biler med autopilot hw som er mulig å gjøre gode kjøp på.
Jeg vil heller si at du venner deg til disse "manglene", som feks er det fint at det går ann å lukke dørene uten at det ligger noe rask og slamrer i dør-lomma:) Minne på sete har du jo, men det styres fra skjermen og ikke 50 knapper på sete;)
Kjøp generasjon 2 om du må ha det som er ett must i denne klassen, men ikke glem at det kommer nye og flottere modeller på løpende bånd fremover så kan vær greit å spare de siste 100 lappene og kunne vær i posisjon til feks en bil me awd og lengre rekkevidde om 1-2 år feks
Jeg holdt igjen nå og håper på M3 som erstatning for dagens Leaf, men jeg MÅ ikke ha Tesla så om nye Leaf/VW med lengre rekkevidde er ok kan det fort bli det istedenfor:)
Vi byttet fra Leaf til Tesla og etter å ha hentet bilen og kjørt hjem 70 mil, savnet jeg ikke oppbevaringsplass i kupe. Der imot var jeg lykkelig over at vi ikke kjøpte en av de "billige" på FINN, men en pent brukt bil fra Tesla, med adaptiv cruise control. ACC fungerer bedre på Tesla enn tilsvarende hos VW og Lexus (de jeg har prøvd). Det var en fryd å kjøre bilen på langtur.
Det er klart at autopiloten er bra og fremtidsrettet, men å legge 100 høvdinger på bordet for dette; uten samtidig å få Awd tror jeg ikke vil være en spesielt bra investering!
Passaten hadde store dørlommer. Flott for oppbevaring av ting jeg ikke brukte, samt søppel som akkumulerte seg over et par år frem til bilen ble rengjort innvendig for salg :D
Model S har få rom til å dumpe søppel og ting man ikke bruker. Fordel etter mitt syn. Ulempe for andre.
Enig, liker minimalismen og at det ikke ligger ting og slenger overalt. Venter forøvrig på karbonfiber-konsollen min 8)
Det var slikt jeg lurte på Øyvind H, om det blir en vane å f.eks. ikke ha plass til en flaske drikke i dørlommen..
Jeg liker å kjøre med en flaske brus/vann i døren og kaffe koppen i koppholder.
Det er nok riktig at i tillegg til flasken samler det seg mye "rart" i dørlommen :-)
Så lader jeg gjerne både telefon og pc samtidig. Reiser vi på tur har vi gjerne med en elektrisk kjølebag.
Nedfellbart armlene med koppeholder og skiluke i baksetene er jo standard på de aller fleste biler, derfor reagerte jeg på at de ikke var i Teslaen, men når jeg tenker meg om bruker jeg det vel ikke så veldig mye..
Ellers enig med Bjoris, MÅ ikke ha Tesla dersom andre kommer opp med lengre rekkevidde, det er i grunnen rekkevidden som gjør at jeg har "snust" på en Tesla.
Sitat fra: HaakonH på fre 27. feb 2015, kl. 15:45
Det var slikt jeg lurte på Øyvind H, om det blir en vane å f.eks. ikke ha plass til en flaske drikke i dørlommen..
Jeg liker å kjøre med en flaske brus/vann i døren og kaffe koppen i koppholder.
Det er nok riktig at i tillegg til flasken samler det seg mye "rart" i dørlommen :-)
Så lader jeg gjerne både telefon og pc samtidig. Reiser vi på tur har vi gjerne med en elektrisk kjølebag.
Nedfellbart armlene med koppeholder og skiluke i baksetene er jo standard på de aller fleste biler, derfor reagerte jeg på at de ikke var i Teslaen, men når jeg tenker meg om bruker jeg det vel ikke så veldig mye..
Jeg bruker koppholderen på armlenet. Ikke den beste plasseringen, men fungerer fint. Om man ønsker flere koppholdere foran/plassering nærmere skjermen er det CCI som gjelder (center console insert), enten fra Tesla eller tredjepart.
Hadde jeg fortsatt hatt ett (eller kanskje to) barn hadde midtarmlene bak kanskje blitt brukt, men nå har jeg for mange barn/barneseter til at det noensinne ville vært tilgjengelig.
Har også hatt kjølebag før som jeg brukte i bagasjerommet, men sluttet å bruke den etter en stund. Vinterstid kan man ha ting i frunken for å holde det kjølig. Ellers finnes det relativt enkel måte å legge opp 12V i frunken på om man ønsker det sterkt nok. Selv tror jeg hjemmemekk kun blir forbedret lys i trunk.
Venter på Model X, men behovet for bilen virker faktisk mindre enn forventet så jeg er jaggu ikke sikker på om jeg henter den ut.
At det er mange biler som sliter med en del småfiks er greit nok, men at du må vente i en evighet for og få utbedret tingene er det som i mine øyne er det som er Tesla sin største verkebyll.
Har tenkt og kjøpe meg Tesla , men at det er 5 måneder ventetid på service i Bergen er ganske bekymringsfullt for min del..
Ta en titt på spec. og utstyrslisten på www.teslamotors.com samt shop.teslamotors.com
Den har alt du nevner nå tom. Senterkonsoll til baksete, men prisen er priset i preminumsegmentet.. ;)
ja tidligere likte jo folk biler med mangler som diesel knakkande, fylling av illeluktende drivstoff (diesel) og dårlig respons ;). alltså de ganger det har vært noe allvorlig som lille display byttes på dagen. ellers så er det litt vente tid nå men det har nok å gjøre med DU bytte som gjøres på alle biler med ett visst VIN nummer uansett hvis det er problemer akkurat nå.
jeg har orginal senter konsol fra tesla nå så da har jeg plass til flasker på tur.
synes det er en veldig fin bil å jeg må si att de ganger jeg tester andre biler så er jeg ikke intressert av å bytte. annet en tesla nå da.
de har ting att forbedre ting som skal bli gjort men blir satt ut til en annen time da deler ikke er hjemme tex. dette gjør og att ting tar tid. men uanset synes jeg selve servicen bare blitt bedre å bedre så ser att de arbeter med det.
synes du burde bytte låne med noen eller bli med på tur så du får følt på litt mer på å kjøre litt lenger. jeg har passert 20 000 km nå og liker fortsatt bilen min. :D
Liker minimalisere og helt ærlig jeg gir F..., i baksetet . Autopilot sikkert kjekt men vet ikke om jeg hadde hatt råd til bilen min nå den er plutselig 140 tusen dyrere . Må du ikke ha awd kjøp en ett år gammel.Og ja kjøreopplevelsen oppveier for "premiummangler"men på den annen side så er jo jeg oppvokst med lada 1600 som familiebil
Sitat fra: HaakonH på fre 27. feb 2015, kl. 14:14
Jeg har ikke prøvd en model S før for et par dager siden. Det er jo mange nå som "må selge" for ny model S er på vei, så prisene begynner å bli greie på biler som er rundt ett år gamle..
Bilen var "kanon" å kjøre, rett og slett artig, men det antar jeg går over etter en stund og man kjører som normalt.
Det jeg reagerte på var at "absolutt alt" mangler i denne bilen:Rom i dørene til å legge fra seg noe, armlene i baksetet, kroker i bagasjerom, hattehylle i bagasjerom (han jeg prøvekjørte bilen til sa det var ekstrautstyr?), filskiftevarsler, adaptiv cruise, head-up display, noe så enkelt som 12V uttak i baksete og bagasjerom, minne på el-sete osv osv..
Dette skal jo være en premium bil, men den mangler jo absolutt alt som andre premiumbiler har. Er det slik at gratis bompenger og artig motor veier opp for dette, eller er dette noe som blir et "irritasjonsmoment"?
Nå er vel flere leverandører på trappene med oppgraderte batterier, så det jeg lurer på er om det er verdt å investere i en brukt Model S..
Ikke for å være negativ, men dette er vel noe av det dummeste jeg har lest her på forumet! Hvis du går inn for å lete etter alt du personlig synes er negativt så finner du det. Jeg har kjørt Mercedes E klasse, Audi Q7 og andre såkalte Premium biler. Har jeg holdningen din mangler de også ALT. Kjøp deg en snøscooter.
Ja jeg mener det.
De nye versjonene har ikke andre mangler enn oppbevaringslummer.
Ikke noe problem, man må bare rydde etter hver tur :)
Sitat fra: Mr. P85D på lør 28. feb 2015, kl. 21:05
Ikke for å være negativ, men dette er vel noe av det dummeste jeg har lest her på forumet! Hvis du går inn for å lete etter alt du personlig synes er negativt så finner du det. Jeg har kjørt Mercedes E klasse, Audi Q7 og andre såkalte Premium biler. Har jeg holdningen din mangler de også ALT. Kjøp deg en snøscooter.
Dette er vel en type svar man tar med en "klype salt". Ser ikke ut som du har fått levert bilen din enda. Sunn skepsis er ikke alltid tåpelig, så min opprinnelige post dreier seg om dette. Når tråden "feil og mangler" har over 1200 innlegg, det er er over hundre innlegg som forteller om opptil et halvt års ventetid for verkstedstimer o.s.v. kan det være greit å spørre om dette kun gjelder et fåtall, og om det er slik at flertallet er fornøyd trass i manglene.
Har funnet Bjørn Nyland sine videoer på Youtube, og det viser seg at i hans anmeldelse lister han alle de tingene jeg nevnte, pluss et par til, som negative ved bilen..
Har i dag en noen år gammel Laguna, og eier også en 2014 Superb 170HK 4X4, så problemstillingen er egentlig å kjøpe nå, eller vente til mye av "manglene" er utbedret.
Det kan virke litt risikabelt å kjøpe en bil hvor eiere av biltypen rapporterer at det for tiden er "umulig" å få time til verksted, egen tråd for "hvordan få tak i servicesenter" o.s.v.
Etter prøvekjøring er lysten absolutt til stede, men å kjøpe seg et problem er ikke det jeg ønsker.
Mangel på oppbevaringsrom er en befrielse! Eneste jeg savner er egen holder til briller i taket. Alt annet bare lager skranglelyder ender opp som deponi for ting man ikke trenger. Plassen i "midtkonsollen" (The Opotunity Space) er undervurdert i mine øyne. Kan brukes til så mangt.
Men, vi er alle forskjellige. ;-)
Til TS:
Litt av problemet med innlegget ditt er den noe tabloide tittelen som underbygges med upresise påstander. Det minner meg om han som skrev innlegget "Aldri mer Tesla": Ikke hadde han Tesla og innlegget fremstår i ettertid som en overreaksjon. Tror vedkommende fikk bil etterhvert, så man skal "aldri si aldri mer".
Jeg kjenner selv (som Mr.P85D) at jeg blir litt irritert når det fremstilles som om mangel på hattehylle og minnefunksjon på seter skal være en dealbreaker. At det i tillegg er direkte feil styrker ikke innlegget (har ikke disse påståtte manglene på min early adopter S85 fra 2013).
Skal man fortsette i det tabloide sporet, så er det en "skandale av dimensjoner" at bilen ikke har paraply i dørene (som jo snart "alle" biler har, bla Skoda og RollsRoyce ) eller elektrisk rullegardin i bakruta (det er også noe "alle" premium biler har, så det iallefall på en Mercedes en gang).
Men, for å være helt ærlig, så tror jeg ikke Tesla er bilen for deg hvis du lurer på om det å kjøre gratis i bomringen er "gøy" nok til at det er verdt prisen. Da ville jeg heller satset på Superben (som er en meget bra bil). Hadde jeg hatt en slik bil da jeg vurderte å bestille Model S i 2012, hadde jeg sannsynligvis behold bilen i 4-5 år til og ventet på Model 3. I stedet hadde jeg Smart Roadster, en bil jeg gjerne byttet ut.
Hovedpoenget med mitt kjøp var at bilen var elektrisk og kunne brukes som bil nummer en. At bilen mangler koppholdere, slepekrok, dørlommer og range-extender, er noe jeg har lært å leve med (som f.eks den konstante rekkeviddeangsten).
At bilen er fantastisk å kjøre (jada, Tesla fanboy) og har ytelser jeg bare har kunnet drømme om tidligere , er ren bonus, men vanskelig kvantifiserbart. Mulig det veier opp for en av de manglende koppholderne i baksetet, men her er det sikkert delte meninger.
Det at jeg får med meg 400kg med sement sekker i bagasjerommet uten å trenge å slå ned baksetene, er også kjekt og vil for enkelte veie opp for et litt lite hanskerom.
Svaret på hvilke argumentene som veier tyngst sitter du sannsynligvis allerede med selv. Ut fra det du skriver, tror jeg du bør vente. Om 1 år kommer de første model X, og da kommer prisene på brukte 85D-modeller til å stuuuupe (obs, ble litt tabloid igjen) og sannsynligvis får du da tak i en brukt Tesla med det meste av utstyret som "alle" premiumbiler har nå. Problemet er vel at da har "alle" premiumbiler laserlys, massasje i setene, night-vision, varme i armlenet, kjøleboks i hanskerommet, talestyrt bakluke og egen Facebook konto.
Ser ikke bort i fra at du med vilje vinklet innlegget ditt litt på kanten/provoserende for å få mye respons. Problemet med det er at en del av svarene da vil dreie seg om premissene for dine påstander, istedet for å fokusere på saklige svar. Det blir det mye reaktiv effekt av, noe mitt svar er et eksempel på...
Var ikke meningen å være hverken provoserende eller tabloid, det var ment som et helt ærlig spørsmål.
Det er jo en kjensgjerning at Tesla er en premium bil, og da mener jeg det er relevant å stille spørsmålet om fraværet av enkelte komfortmessige komponenter har noen betydning.
Forstår jo nå at det å i det hele tatt å antyde at noe kan være negativt vekker sterke følelser hos enkelte, selv har jeg ingen problemer med å innrømme at mine biler har feil de også.
Vi har jo en bitteliten e-up så det med artig i bompengering opplever vi allerede, visste bare ikke at det kunne være provoserende for en Tesla-eier :)
Så tenker jeg vi lar det være med dette, har ikke noe ønske om en lang debatt, ville bare ha svar på et enkelt spørsmål.
Som jeg skrev her tidligere i dag fant jeg videoene til Bjørn Nyland, og han påpekte vel omtrent det samme som meg, men har likevel inntrykket av at for han, og andre som har svart i tråden, at bilen ellers veier opp for "manglene"
Den er grei Haakon.
Overskygger bilen manglene? - Ja,i høyeste grad, både de faktiske og innbilte.
Sitat fra: HaakonH på søn 01. mar 2015, kl. 02:18
Forstår jo nå at det å i det hele tatt å antyde at noe kan være negativt vekker sterke følelser hos enkelte, selv har jeg ingen problemer med å innrømme at mine biler har feil de også.
Synes du til og med i unnskyldningen din her kommer usaklige utsagn. Er vel ingen her som sier at det ikke finnes negative ting med Tesla.
Det det blir reagert på er tabloidiseringen din, med flere direkte usanne påstander. Hvis du gjør litt research og er saklig når du spør, så får du saklige svar. Hvis du er tabloid og kommer med masse "hyperbolisering", så blir det VG debatt ut av det.
Jeg har ihvertfall ett svar til deg. JA, bilen overskygger de eventuelle "manglene" i stor grad!
Edit: Og bare for å gjøre klinkende klart, etter snart ett år med bilen kan jeg bare si den fortsatt er like "kanon" å kjøre, så kjøreopplevelsen går på ingen måte over. Bilen blir som mange vet faktisk bare bedre :D
Her trenger jeg hjelp til å forstå.
Er det så at man må kjøpe en bil som ikke er god nok til de ønsker og krav man har til kjøretøyet???
Da er mitt tips: LA VÆRE! Kjøp nokka annet og la oss som elsker bilen vår være i fred.
Sitat fra: HaakonH på fre 27. feb 2015, kl. 14:14
Jeg har ikke prøvd en model S før for et par dager siden. Det er jo mange nå som "må selge" for ny model S er på vei, så prisene begynner å bli greie på biler som er rundt ett år gamle..
Bilen var "kanon" å kjøre, rett og slett artig, men det antar jeg går over etter en stund og man kjører som normalt.
Det jeg reagerte på var at "absolutt alt" mangler i denne bilen:Rom i dørene til å legge fra seg noe, armlene i baksetet, kroker i bagasjerom, hattehylle i bagasjerom (han jeg prøvekjørte bilen til sa det var ekstrautstyr?), filskiftevarsler, adaptiv cruise, head-up display, noe så enkelt som 12V uttak i baksete og bagasjerom, minne på el-sete osv osv..
Dette skal jo være en premium bil, men den mangler jo absolutt alt som andre premiumbiler har. Er det slik at gratis bompenger og artig motor veier opp for dette, eller er dette noe som blir et "irritasjonsmoment"?
Nå er vel flere leverandører på trappene med oppgraderte batterier, så det jeg lurer på er om det er verdt å investere i en brukt Model S..
Fikk bilen på torsdag. Gikk fra V70 til Model s 85. Denne bilen er en sann fryd i forhold til noe annet jeg har kjørt.
Rom i dørene ble bare brukt til å samle "drit" og det savner jeg overhodet ikke. Kroker i bagasjerommet hadde jeg i 3 år på v70 og de ble aldri brukt. Armlene i baksete er ikke relevant for meg da jeg har 3 barn og barneseter plassert bak. Resten du skriver som mangler har bilen min( adaptiv cruise, minne på sete, filskifte, hattehylle etc)
Denne bilen har "absolutt alt" jeg trenger og ønsker av en bil. Overlegen rekkevidde etter min mening (med superchargers. Det blir en fryd med europa bilferie til sommeren), mer bagasjeplass enn andre biler vi har hatt (2 voksne, 3barn, masse bagasje), overlegne kjøreegenskaper, lydløst og herlig.
Det som ikke er bra etter min mening hittil er fjernlys ( da målt opp i mot det vi hadde på v70) Men dette spiller egentlig ingen rolle for meg da det lyser greit nok.
Jeg kan sikkert lete etter feil og mangler men hvorfor skal jeg det? Det finnes ikke en bil uten feil og når alt er så bra og jeg er så til de grader fornøyd, ja da blir det meningsløst å lete etter feil synes jeg.
Bilen er bra og jeg er fornøyd og om det mangler en lomme her eller der.....Who cares?
Er en lomme i setet fremme som du kanskje ikke visste om? ;)