Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Mippen på torsdag 26. februar 2015, klokken 06:53

Tittel: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: Mippentorsdag 26. februar 2015, klokken 06:53
Nå skal fordelene med kjøring i kollektivfeltet vurderes av vegdirektoratet. Det skal også utredes om man kan fortsette å kjøre i dette med med krav om min 2 stykker i bilen. Kan dette være første fordelen som forsvinner?

http://www.ba.no/Vegdirektoratet_skal_vurdere_om_elbiler_m__ut_av_kollektivfeltene-5-8-28405.html
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: fredsjotorsdag 26. februar 2015, klokken 09:07
"der disse kjøretøyene forsinker kollektivtrafikken." er en viktig setning.

Blir vel i først omgang Oslo dette.
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: F_Ptorsdag 26. februar 2015, klokken 12:44
Mer presist Oslo Vest og Bærum. I Oslo Sentrum er det allerede kollektivfelt med spesiell skilting som «fritar» elbiler fra å benytte kollektivfeltet  ;)
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: Mippentorsdag 26. februar 2015, klokken 16:17
Er egentlig problemet så stort som media gir inntrykk av? Får delte tilbakemeldinger... Bor ikke i den delen av landet selv.
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: Thomas Parslitorsdag 26. februar 2015, klokken 16:20
Sitat fra: Mippen på torsdag 26. februar 2015, klokken 16:17
Er egentlig problemet så stort som media gir inntrykk av? Får delte tilbakemeldinger... Bor ikke i den delen av landet selv.

Nei.
Kjører E18 mellom Asker og Aker Brygge daglig og har gjort det i over ti år med elbil...

Thomas
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: herr xtorsdag 26. februar 2015, klokken 17:06

Sitat fra: Mippen på torsdag 26. februar 2015, klokken 16:17
Er egentlig problemet så stort som media gir inntrykk av? Får delte tilbakemeldinger... Bor ikke i den delen av landet selv.
Nei, på E18 sør og E6 nord er det aldri noen problemer. Kjører aldri vest i rushen så der vet jeg ikke. Tror at "problemet" kommer seg av enkelte som er sjalu over elbilsfordelene, og særskilt irriterer seg disse personene på når Teslaer kjører forbi køene.

Har lest om bussførere som vitner om store problemer, og andre bussførere som sier at det inte er noen problemer i det hele tatt. Tror at det senere er nærmest sannheten.
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: mariowingtorsdag 26. februar 2015, klokken 17:51
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 26. februar 2015, klokken 16:20
Sitat fra: Mippen på torsdag 26. februar 2015, klokken 16:17
Er egentlig problemet så stort som media gir inntrykk av? Får delte tilbakemeldinger... Bor ikke i den delen av landet selv.

Nei.
Kjører E18 mellom Asker og Aker Brygge daglig og har gjort det i over ti år med elbil...

Thomas

Det største problemet på den strekningen er utformingen av påkjøringsfeltene som er alt for "slapp" slik at bilene som skal krysse kollektivfeltet og komme seg inn i køen har alt for mange mulige måter å gjøre det på. På grunn av dette må brukere av kollektivfeltet slippe over flere biler, vente på biler som enten kjører inn med en gang i begynnelsen, ved slutten, midt mellom og en hel rekke andre kreative løsninger. I tillegg blir problemet forverret av at det er kort avstand mellom på- og avkjøringsfeltene slik at en del kjører av veien for å kjøre en parallevei en kilometer og så på igjen på neste påkjøring som da så klart fører til enda mer kø og kaos i påkjøringsfeltet enn nødvendig.

Hadde påkjøringsfeltet ved Blommenholm blitt stengt i rushtiden slik at alle som kommer på der måtte kjøre til Sandvika og det dermed heller ikke var noe poeng å kjøre av i Sandvika for å så kjøre på igjen på Høvik ville flyten blitt drastisk forbedret. Ved påkjøringen ved Høvik Kirke er det vikeplikt fra påkjøringsfeltet og dermed så kommer det stort sett en og en bil ut i kollektivfeltet som skal krysse inn i vanlige kjørefeltet og man ser at problemet der er langt mindre.

Hele problemstillingen er mediaskapt og bunner i misunnelse på at noen helt frivillig har valgt å kjøpe seg en elbil. Den rareste formen for misunnelse synes jeg siden "alle" har mulighet til å kjøpe seg en elbil og få de samme fordelen. Blir litt som om røykere som er misunnelig på ikke-røykere fordi de slipper å betale tobakksavgift. Løsningen er enkel; slutt å røyke ;-)
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: DaXmandag 02. mars 2015, klokken 12:53
DT.no | La elbilene stå i samme kø som oss andre (http://www.dt.no/La_elbilene_st__i_samme_k__som_oss_andre_-5-57-49628.html)
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: pwbmandag 02. mars 2015, klokken 13:17
Kjørte mosseveien i dag, det er jo helt klart at hadde man fått elbilene bort fra kollektivfeltet så ville trafikken holdt en bedre flyt. Det var kork frem til man passerte der hvor kollektivfeltet ble borte, etter det så var det fin flyt. Dette kommer av hjernedøde elbilsjåfører som på død og liv skal lengst mulig frem før de skal vrenge inn i det vanlige feltet, dette skaper trøbbel, faenskap og kø.
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: Thomas Parslimandag 02. mars 2015, klokken 13:19
Nå var vel konklusjonen etter siste telling at det fortsatt var plass til flere elbiler i kollektivfeltet.

Hele lederen ser ut til å være basert to på hovedargumenter

* Siden det heter kollektivfelt kan det ikke være flere elbiler enn busser der.
* Vi liker ikke elbil, enkelt og greit.

At DT mener forurensning (partikler) ikke er et problem langs E-18 synes jeg er symptomatisk for hele lederen.

Thomas
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: Amossmandag 02. mars 2015, klokken 13:29
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 02. mars 2015, klokken 13:19
...
* Vi liker ikke elbil, enkelt og greit.

At DT mener forurensning (partikler) ikke er et problem langs E-18 synes jeg er symptomatisk for hele lederen.

Nja, virket ikke som om de egentlig var så negative til elbiler da, men tydelig at de ikke forstår problemstillingen godt nok. 

Men til ditt siste poeng må jeg absolutt si meg enig. Slik jeg ser det vil en elbil som pendler med utgangspunkt i Drammen til jobb i Oslo være med på å hjelpe mot lokal forurensing (i forhold til samme kjøring med fossilbil) både i Drammen hvor de jo kjører fra, i Asker, Sandvika, Høvik og Lysaker som passeres, og til slutt i Oslo. Klart, det hadde sikkert vært mer effektivt om elbilen hadde erstattet like mange km kjøring i Drammen sentrum, men... :p
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)mandag 02. mars 2015, klokken 17:28
Er ikke denne greia med kollektivfelt bare et lokalt fenomen rundt Oslo ;)
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: Thomas Parslimandag 02. mars 2015, klokken 17:37
Relativt sett, ja. På samme måte som elbil også var et lokalt fenomen rundt Oslo  ::)

Thomas
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: timingbeltkillermandag 02. mars 2015, klokken 20:01
Utenfor rushtiden er det vel stor nok kapasitet på de øvrige feltene uansett
om noen eller ingen kjører i kollektivfeltet.
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: NegativeElectrodetirsdag 03. mars 2015, klokken 08:03
Sitat fra: nime01 på mandag 02. mars 2015, klokken 18:34
Er jo ikke mye god samfunnsøkonomi i at kollektivfeltet skal benyttes av kun

Sitat120 busser og 100 drosjer
(regner man snakker om E18 fra Asker og innover)

Om man legger til grunn at
- 120 busser er stapp fulle med 50 personer i hver eneste buss = 6000 personer
- 100 taxier frakter 1 person hver = 100 personer
- 1350 elbiler frakter 1,25* personer hver = 1687 personer

* legger til grunn at hver 4. elbil har 2 personer ombord

.. så 'flytter' kollektivfeltet nær 7000 personer hver dag, fordelt på snaue 1600 kjøretøy.
De andre feltene har en ÅDT på tilsammen rundt 80.000 kjøretøy.

Er det god økonomi å la en ressurs som et av tre kjørefelt på en av landets mest traffikerte strekninger i stor grad stå tildels ubrukt 20 timer i døgnet fordi det er noen problemer i rushtiden? Problemer som i stor grad ikke skyldes antallet elbiler, men måten påkjøringsfelt er konstruert på? Kan man ved enkle ombygginger eller f.eks krav til 2 eller fler i elbilen sørge for god flyt i kollektivfeltet selv i rushtiden, slik at samfunnsnytten/økonomien i form av reduserte køer og ventetid blir vesentlig bedre for alle som benytter strekningen?

Og særlig om et kollektivfelt på noen kilometer med høy belastning noen timer i døgnet skal for overstyre politkken for å få faset ut mest mulig fossilbiler. Norge er litt større enn Asker-Oslo.

Når det er sagt så er kollektivfeltfordel ikke så aktuelt utenfor dette området, så om elilmotstanderne føler de får en seier her så spiller det ikke så stor rolle i en større sammenheng. Jeg tipper mange elbilmotstanderne egentlig gir blaffen i kollektivfeltet, men om det blir mer kø i de andre feltene får kanskje pipa en annen låt.
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 03. mars 2015, klokken 08:35
Jeg stiller også spørsmål om hvorfor taxi skal kjøre i kollektivfeltet.
Argumentet om at en taxi kan erstatte mange privatbiler er forsåvidt fint, men når man ser på prisen for å kjøre taxi i Norge blir det galskap:

Asker-Oslo S koster (snittpris i følge taxikalkulator.no) 506,- mens tog eller buss koster 50,-

Thomas
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: kostirsdag 03. mars 2015, klokken 20:53
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 03. mars 2015, klokken 08:35
Jeg stiller også spørsmål om hvorfor taxi skal kjøre i kollektivfeltet.
Argumentet om at en taxi kan erstatte mange privatbiler er forsåvidt fint, men når man ser på prisen for å kjøre taxi i Norge blir det galskap:

Asker-Oslo S koster (snittpris i følge taxikalkulator.no) 506,- mens tog eller buss koster 50,-

Thomas


Ja trafikken går nok lettere med flere elbiler i fossilfeltet. Da har de god grunn for å klage over fossil gjengen.
Tenker at det blir elbiler i kollektivfeltet, men at det må være flere i bilen.
Tittel: Sv: Nå skal kollektivfeltet vurderes - kaste ut elbilene
Skrevet av: OleTonsdag 04. mars 2015, klokken 14:15
Her borte vestpå finnes det knapt kollektivfelt, vi har noen sambruksfelt til erstatning.
Når de ble etablert ble det satt til 3+, altså fører og 2 passasjerer (i tillegg til buss taxi elbil og MC).

Veldig snart ble skiltingen endret til 2+, rett og slett fordi det var for FÅ biler i et 3+ felt. 3+ hjalp ikke på trafikkavviklingen i det hele tatt, men 2+ gjør en målbar forskjell.

Elbilandelen øker her også, men jeg har aldri hørt noen si det er et problem (unntatt enkelte kolleger som ser meg gli forbi køen hver dag).