Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: SivLeaf på søndag 22. februar 2015, klokken 18:24

Tittel: Spørsmål om lading og klima
Skrevet av: SivLeafsøndag 22. februar 2015, klokken 18:24
Fikk min Tekna 2014 på lørdag og har lest gjennom den viktigste informasjonen. Det dukker stadig opp noen spørsmål som jeg ikke finner svar på.

1) Jeg ser det er ladetimer, er det lurt å bruke den?

2) Drar bilen strøm etter at batteriet er fulladet, eller stopper strømtilførselen?

3) Hvis jeg bruker klimatimeren, slåes den på med den temperaturen som er innstilt fra før?

Håper noen kan svare på dette :)
Tittel: Sv: Spørsmål om lading og klima
Skrevet av: Lorang71søndag 22. februar 2015, klokken 19:06
Jeg bruker lade timer, setter start til 00:00 og stop tid til 06:00. Da starter den når den trenger for å bli ferdig til 06:00. Den er som regel ferdig ladet 1-2 timer før kl 06:00.
Setter klima timer til 06:00. Da starter klima når den trenger for å nå 25 grader før kl 06:00. Den stopper kl 06:00, men jeg pleier å kjøre Ca 05:50. Den trekker da mesteparten av strømmen fra kabel 10A.
Temperaturen til klima timer settes under innstillinger på navigasjons enheten i bilen.
Hvis du ønsker å lade på kjøpesenter ol. Så må du huske å slå av lade timer på knappen ved siden av den du trykker på for å åpne ladeluken. Hvis du ikke gjør det starter ikke lading.
Tittel: Sv: Spørsmål om lading og klima
Skrevet av: SivLeafsøndag 22. februar 2015, klokken 19:24
Tusen takk for svar!  Så tidene man setter på klima er når jeg ønsker at bilen skal være varm?
Tittel: Sv: Spørsmål om lading og klima
Skrevet av: Lorang71søndag 22. februar 2015, klokken 20:04
ja, det er da den stopper.
Tittel: Sv: Spørsmål om lading og klima
Skrevet av: knuterikmandag 23. februar 2015, klokken 10:55
3. Klimatimeren har en egen temperaturinnstilling, som *ikke* er den samme som klimaanlegget ditt bruker.


Jeg pleier å sette temperaturen til max (30 grader) på timeren, slik at jeg er helt sikker på at snø og is smeltes bort til angitt tidspunkt.
Tittel: Sv: Spørsmål om lading og klima
Skrevet av: SivLeafmandag 23. februar 2015, klokken 20:33
Sitat fra: knuterik på mandag 23. februar 2015, klokken 10:55
3. Klimatimeren har en egen temperaturinnstilling, som *ikke* er den samme som klimaanlegget ditt bruker.


Jeg pleier å sette temperaturen til max (30 grader) på timeren, slik at jeg er helt sikker på at snø og is smeltes bort til angitt tidspunkt.

Fant ut dette i dag :) Fikk stilt inn på en passende temperatur.
Tittel: Sv: Spørsmål om lading og klima
Skrevet av: tomgrionsdag 25. februar 2015, klokken 13:43
Jeg har også satt forvarmingen til 30c, men jeg synes ikke bilen er like varm som forventet.
Hva jeg forventer og hva andre opplever kan jo diskuteres.

Men er det andre som har reagert på at bilen kunne vært varmere med forhåndsinnstilling på 30 grader?

Tittel: Sv: Spørsmål om lading og klima
Skrevet av: SivLeafsøndag 01. mars 2015, klokken 17:40
Sitat fra: tomgri på onsdag 25. februar 2015, klokken 13:43
Jeg har også satt forvarmingen til 30c, men jeg synes ikke bilen er like varm som forventet.
Hva jeg forventer og hva andre opplever kan jo diskuteres.

Men er det andre som har reagert på at bilen kunne vært varmere med forhåndsinnstilling på 30 grader?

Jeg hadde den på 28 grader, noe som var ganske varmt, synes jeg.
Tittel: Sv: Spørsmål om lading og klima
Skrevet av: Marius Engelsøndag 01. mars 2015, klokken 18:10

Sitat fra: Lorang71 på søndag 22. februar 2015, klokken 19:06
Jeg bruker lade timer, setter start til 00:00 og stop tid til 06:00. Da starter den når den trenger for å bli ferdig til 06:00. Den er som regel ferdig ladet 1-2 timer før kl 06:00.


Feil!

Dette betyr at bilen starter lading mellom kl 00 til 06 om den tilkobles strøm i det tidspunktet. Vanlig å bruke den slik i de landene strømmen er billigere om natten.

Vil du programmere bilen til å være klar kl 06 velger du blankt i starttid (**:**) og 06:00 som stopptid. Bilen beregner da når den må starte lading for å være klar til kl 06:00. Da oppnår du at bilen ikke er toppladet lengre enn nødvendig (kun noe å tenke på om du lader til 100%), samt at batteriet har litt intern varme fra ladingen. Dette kan øke rekkevidden om vinteren noe.