Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Kimpala på fredag 06. februar 2015, klokken 06:35
Min smart preconditioning er så smart at den varma opp bilen nå kl 06 selv om bilen aldri er i bruk før kl 08!
Kalender hvor man setter klokkeslett sjøl er tingen!!
Sitat fra: Kimpala på fredag 06. februar 2015, klokken 06:35
Min smart preconditioning er så smart at den varma opp bilen nå kl 06 selv om bilen aldri er i bruk før kl 08!
Kalender hvor man setter klokkeslett sjøl er tingen!!
Jeg bruker min kl. 6 og den varmer seg opp ca kl 8, drøye 1 1/2 timer etter at jeg har parkert på jobb. Mulig Tesla har byttet om på bilene våre :) (Har skrudd av hele skiten nå )
Er det noen som vet om smart preconditioning fungerer for noen ?
Kanskje vi har misforstått og at funskjonen egentlig heter postconditioning?
Og igjen til kl 07!? Varm hver time for å være sikker kanskje! Kjempebra
Bilde
Har ikke fulgt så nøye med på denne funksjonen, når den starter og stopper osv., men har latt den stå på og er fornøyd med at JA, bilen er varm og klar når jeg drar hjemmefra i 10 minus om morgenen. Det liker jeg 8)
Bra! La oss få velge da, smart eller vanlig :)
Sitat fra: Kimpala på fredag 06. februar 2015, klokken 09:30
Bra! La oss få velge da, smart eller vanlig :)
Helt enig. Jeg vil ha varm bil når jeg VET jeg skal dra, ikke når bilen TROR jeg skal dra...
Hvor vanskelig kan det være liksom?
Sitat fra: Guybrush på fredag 06. februar 2015, klokken 10:06
Sitat fra: Kimpala på fredag 06. februar 2015, klokken 09:30
Bra! La oss få velge da, smart eller vanlig :)
Helt enig. Jeg vil ha varm bil når jeg VET jeg skal dra, ikke når bilen TROR jeg skal dra...
Hvor vanskelig kan det være liksom?
+1!
Det er jo ikke vanskelig, men Tesla synes kanskje det blir for enkelt ;)
Fungerer kun av og til hos meg også. Det går seg sikkert til for rutinemennesker som reiser til og fra jobb til samme tid hver dag.
Jeg vil ha timer som du kan sette både fra bil og app.
Sitat fra: Madboy på fredag 06. februar 2015, klokken 10:48
Jeg vil ha timer som du kan sette både fra bil og app.
Det ville vært fint. Om man i tillegg kunne sette scheduled charging og strømtrekk fra appen hadde jeg alt jeg ønsket meg.
Nye fancy funksjoner betyr lite for meg, her er det hammerstabill enkel grunnfunksjonalitet som teller. Dessverre er det en del mangler på det området.
Sitat fra: Muffinman på fredag 06. februar 2015, klokken 11:19
Sitat fra: Madboy på fredag 06. februar 2015, klokken 10:48
Jeg vil ha timer som du kan sette både fra bil og app.
Det ville vært fint. Om man i tillegg kunne sette scheduled charging og strømtrekk fra appen hadde jeg alt jeg ønsket meg.
Nye fancy funksjoner betyr lite for meg, her er det hammerstabill enkel grunnfunksjonalitet som teller. Dessverre er det en del mangler på det området.
Jo da, men når de har bevist at de får på plass f.eks. åpning av ladeluke fra FOB, så er det lov å håpe at flere praktiske funksjoner er på vei. Forøvrig enig med dine ønsker: timerstyring på appen hadde vært konge.
Pussig - min virker fint med varm bil kl. 06:45. At den ennå ikke har funnet ut når jeg drar fra jobb er i grunnen like greit, da er det håp om at ingen andre finner ut av det heller.
Dette må være tidenes mest idiotiske funksjon?
Om den fungerte, så ville den jo KUN fungert dersom du har helt faste tidspunkter du reiser på. Og om du har helt faste tidspunkter, så kan du jo bare legge de inn selv i en timer? Dette blir for dumt Tesla!
Det kommer nok...
Jeg hadde varm bil hver natt kl 03 - skrudde det like greit av. bruker jo VT og schedule derfra.
Har Tesla rekruttert LITT for mange SW-folk fra Apple !?!
Har varm bil hver gang. Har "programmert" inn i hjernen at jeg skal starte forvarming via app ca 20 min foer avgang....
Jeg har uttrykt at det er frustrasjon rundt denne feature-en til Jerome og han har bringt det videre til de som har med saken å gjøre. Forklarte også så diplomatisk som mulig at idéen bak featurene er noe dårlig iom at best case scenariet for smart precond. er == worst case for vanlig ukeplan.
Slo det på noen dager jeg også. Vet ikke helt når den varmer opp, for bilen er kald når jeg kommer, men den gjør ett eller annet. Det ser jeg fordi batteriet synker helt vilt fort.
Herregud for en idiotisk feature å inkludere når man kunne laget en enkel og grei timer som gjorde jobben perfekt.
Denne funksjonen måtte jeg også deaktivere.
For det første trodde jeg at den kun skulle aktiveres dersom bilen var tilkoplet strøm, men hos meg startet forvarmingen selv med 50% batterikapasitet, og det trekker endel batteri når bilen starter varmingen lenge før jeg står opp.
For det andre så startet varmingen opp også etter at jeg hadde kommet på jobb. Dette medførte at jeg ikke fikk fulladet bilen i løpet av arbeidsdagen.
Bilen skulle hatt en logg for når den "husker" å starte opp forvarmingen, og denne skulle vært mulig for oss å redigere! Eller helt enkelt la oss styre hele greia selv 8)
Forsøkte dette selv men fant det virket dårlig for meg med liten grad av uforutsigbarhet hva angår tidspunkt. For egen del fungerer app'en bra. Dog, en timer med mulighet for varierende tid for ukedagene hadde vært optimalt.
blir skrudd av her også. lagt merke til de siste dagene at kupevarmen står på etter at jeg parkerer på jobben de dagene jeg har skrudd på oppvarming om morgenen. (jeg bor slik til at hjemmeadresse valg blir feil og da funker ikke pre-heat funksjonen
Planlagt forvarming, vær så snill! Dere har jo planlagt lading for svarte, bilen har vært snart 3 år på vegen og dere har ennå ikke fått til planlagt oppvarming!?!
Den slår seg av og på helt uten mål og mening. Aldri når jeg trenger. Så Tesla burde heller legge in timer funksjonen i appen!
Jeg skrur også av driten nå :/ :)
Prøvd lenge nok, som nevnt av andre her skrur den seg på når bilen ikke står til lading og jeg ikke er hjemme eller på jobb... Heelt random altså...
Hvis noen hos Tesla har fått denne infoen ordner det seg vel etterhvert.
Vurderer å ringe å opplyse/klage...
Det tar meg ti sekunder å starte forvarming fra mobilappen. Gjør man det ofte nok skal det mye til for å glemme. Scheduled charging hadde vært en enklere implementasjon enn smart preconditioning som må lagre og analysere tidligere data. Scheduled charging er så å si stateless.
Denne funksjonen har jeg aldri prøvd siden jeg ikke har regelmessig kjøremønster hele tiden. Og da er det lite å irritere seg over. Bilen er akkurat likedan som før :)
Men man kan jo lure på hvilke andre tanker som svirrer i hodene på de som fant på, satte ut i livet og kvalitetssikret dette.
Scheduled klima kunne man jo lett lagt inn i appen til ios og android, mens man venter på programvareutvikling på selve bilen. Men utviklingen av disse appene går jo så treigt at man skulle tro det ikke var mulig.
Jeg kjøpte nylig et sous vide instrument til kjøkkenet fra USA (Anova). Der går det også på høgg og belegg, så selv om enheten er klargjort for å styres fra mobilen via BT, så har selskapet ennå ikke klart å utvikle en egen app for Android. Løsningen? En russisk app-utvikler kontaktet selskapet, fikk API og utviklet sin egen app som han tar 2 dollar for (en formue i Russland i disse dager). Appen er meget bra og alle er fornøyd. Tesla må gjøre noe av det samme.
Fikk lov til å bruke konebilen(Teslaen) på jobb i natt, kl 01, og jaggu var den ferdig forvarmet. I og for seg greit det, men til daglig kjøres bilen aldri i dette tidsrommet... Og den er alltid kald på morran når den jevnlig kjøres. Og ja, jeg har skrudd på smart conditioning.
Sitat fra: bb på onsdag 11. februar 2015, klokken 19:50
Det tar meg ti sekunder å starte forvarming fra mobilappen. Gjør man det ofte nok skal det mye til for å glemme. Scheduled charging hadde vært en enklere implementasjon enn smart preconditioning som må lagre og analysere tidligere data. Scheduled charging er så å si stateless.
En ting er når en glemmer å skru på varmen når et par unger må dras ut av huset om morgenen. En annen ting er at en må frem med mobilen hver morgen når en ukes-schedule kunne vært satt, som på E-Golf. En tredje ting er de som ikke har dekning i en betonggarasje, men de er det ikke så synd på.
Forøvrig fantastisk varmeapparat.
Sitat fra: Lokführer på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:38
Fikk lov til å bruke konebilen(Teslaen) på jobb i natt, kl 01, og jaggu var den ferdig forvarmet. I og for seg greit det, men til daglig kjøres bilen aldri i dette tidsrommet... Og den er alltid kald på morran når den jevnlig kjøres. Og ja, jeg har skrudd på smart conditioning.
Nesten så en kan mistenke Pre conditioningen til å være innstilt på å være frostvakt - å holde bilen frostfri døgnet rundt. Noen som har lest manualen, functional description, eller noe sånt, om det finnes?
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. februar 2015, klokken 22:37
En annen ting er at en må frem med mobilen hver morgen når en ukes-schedule kunne vært satt, som på E-Golf.
Så bra ut den på e-Golf. Kanskje Tesla kunne tatt en rå kopi av den:
Kan kalle det 'Smart Scheduled Pre-Conditioning' for å skille det fra ordinær timer.
Jeg har hatt på smart preconditioning siden FW oppdateringen kom, har ikke sett at den har forvarmet bilen en eneste gang. Kjører 0545 hver dag (unntatt helg).
Jeg bruker å skru på varmen via appen ca 0520. Regner med at preconditioning burde vært på da? Eller har jeg misforstått noe?
Jeg hadde den på til å begynne med. Jeg drar hjemmefra 06:45, og det var deilig med varm bil.
Jeg drar fra jobb en gang mellom 15 og 16:00, men en gang sjekket jeg appen 13:30 - og der sto den pinadø og varmet seg! Da slo jeg av den funksjonen...
Sitat fra: nightflare på onsdag 04. mars 2015, klokken 11:27
Jeg har hatt på smart preconditioning siden FW oppdateringen kom, har ikke sett at den har forvarmet bilen en eneste gang. Kjører 0545 hver dag (unntatt helg).
Jeg bruker å skru på varmen via appen ca 0520. Regner med at preconditioning burde vært på da? Eller har jeg misforstått noe?
Står det på lading om natta? Den må være tilkoblet strøm for at PreCon skal virke.
Sitat fra: Longice på onsdag 04. mars 2015, klokken 20:04
Sitat fra: nightflare på onsdag 04. mars 2015, klokken 11:27
Jeg har hatt på smart preconditioning siden FW oppdateringen kom, har ikke sett at den har forvarmet bilen en eneste gang. Kjører 0545 hver dag (unntatt helg).
Jeg bruker å skru på varmen via appen ca 0520. Regner med at preconditioning burde vært på da? Eller har jeg misforstått noe?
Står det på lading om natta? Den må være tilkoblet strøm for at PreCon skal virke.
Jepp, står alltid i laderen om natta.
Sitat fra: Longice på onsdag 04. mars 2015, klokken 20:04
Den må være tilkoblet strøm for at PreCon skal virke.
Er du sikker? Står i manualen 'it will start Smart Preconditioning when you are charging, at home, or at work'. Oversatt betyr det når du lader, er hjemme eller på jobb. Har Tesla brukt riktig tegnsetting betyr det at PreCon fungerer i tre tilfeller; ved lading (uansett hvor), parkert hjemme og parkert på jobb.
Hadde PreCon vært begrenset til å fungere kun når lading er i gang er funksjonen, vel, begrenset. Etter det jeg kunne se på app og Visible Tesla stod bilen og varmet seg til de underligste tider, selv uten å være tilkoblet.
Sitat fra: LA-Thing på fredag 06. mars 2015, klokken 23:48
Sitat fra: Longice på onsdag 04. mars 2015, klokken 20:04
Den må være tilkoblet strøm for at PreCon skal virke.
Er du sikker? Står i manualen 'it will start Smart Preconditioning when you are charging, at home, or at work'. Oversatt betyr det når du lader, er hjemme eller på jobb. Har Tesla brukt riktig tegnsetting betyr det at PreCon fungerer i tre tilfeller; ved lading (uansett hvor), parkert hjemme og parkert på jobb.
Hadde PreCon vært begrenset til å fungere kun når lading er i gang er funksjonen, vel, begrenset. Etter det jeg kunne se på app og Visible Tesla stod bilen og varmet seg til de underligste tider, selv uten å være tilkoblet.
Fungerte hos meg både hjemme og på jobb uten at jeg ladet. Men slo den av da batteriladningen forsvant på mystisk vis, og jeg mistenkte den for å varme på tidspunkt jeg ikke trengte det.
Funker helt klart uten at biler står til lading ja. Min varmet seg sjøl andre steder enn hjemme og jobb også. Heelt ute av tiltenkt funksjon :)
Bumper denne litt.
Vi har også svært uregelmessige avreisetidspunkt, ettersom kona jobber i turnus, så smart precondition har jeg aldri vurdert å prøve.
Derimot så har jeg Laget et lite script som benytter Google-kalender for å styre bilklima.
Denne kalenderen har jeg delt med kona slik at hun også kan legge til og endre tidspunkt.
[teknisk]
Satte opp et program som heter gcalcli (https://github.com/insanum/gcalcli), som er et python basert kommandolinje-grensesnitt mot Google-kalender.
Lagde så et lite script i NodeJS som bruker gcalcli for å hente oppdatert kalender med jevne mellomrom, og benytter et Tesla REST bibliotek (https://github.com/hjespers/teslams) for å kommunisere med bilen.
[/teknisk]
Med dette kan vi administrere oppvarming fra hver vår mobil, pc, nettbrett, tv og nettleser i bilen++
Bonus er og at vi kan ha flere tidspunkt pr. dag, noe som vi ikke hadde mulighet til i Leafen.
Har planer om å legge dette opp på Github, men det er en veldig basic tjeneste laget på kun et par kvelder,
så kvalitet, brukervennlighet og funksjonalitet er foreløpig begrenset.
Dette er kun testet på Linux, og kan være en fin sak å kjøre på en RaspberryPI eller annen Linux hw man har som kjører 24h døgnet (nas, router etc. som støtter å kjøre apps på).
Ved å tilgjengeligjøre prosjektet på Github, så åpner jeg for at andre folk kan stjele konseptet, forbedre platformstøtte, legge til funksjoner, bugfixe osv.
Det er f.eks. ikke lagt til funksjonalitet for:
- Vurdere om det er nødvendig med å slå på, basert på utetemperatur
- La være å slå på om batterinivået er lavt
- Sette temperatur f.eks i tittelfeltet eller beskrivelse på kalender eventent.
- Sende varsel om app ikke fikk kontakt med Google- eller Tesla-server
@stiberger: jeg er veldig interessert i å ta en kikk på det du har gjort :)
REST-biblioteket virker mot biler som trenger nyeste versjon av VisibleTesla også?
Rest biblioteket funker fint på min 3 uker gamle 85D. Har ikke testet på andre enda.
Har ikke satt meg inn i hva problemet med VisibleTesla er.
Blir å bruke denne kvelden og morgen kveld for å lage en slags dokumentasjon, og laste det opp.
Har brukt denne funksjonen , fungerer for meg hver eneste dag. Det tok nesten 2 uker før den hadde lært kjøremønsteret mitt. Det hører med til historien at jeg har fast avreise tidspunkt hver dag. Den har aldri startet når jeg skal hjem fra jobben, men nå står den ikke tilkoblet lader på jobb heller.
Løfter en 1 år gammel tråd...
Smart preconditioning ble introdusert med v6.1 i januar 2015 (http://evannex.com/blogs/news/16604656-tesla-model-s-software-update-6-1). I dag, mer enn 70 sw-builds senere, burde Tesla strengt tatt ha forbedret denne funksjonen. Etter v6.1 har Tesla fobedret navigasjonen (Trip Planner, Range Assurance osv.) og i v7.0 RN het det at "The performance of the climate control system has been significantly improved." (Noe vi vet er bs, men ok.)
Anyway: Is there anybody out there som har merket forbedringer, eventuelt forstått logikken bak "Smart preconditioning", slik at dette faktisk kan være nyttig?
Jeg prøver den for første gang i dag. Enablet den på ca. samme tidspunkt som jeg daglig ferdes til jobb. (Strøm ikke tilkoblet. Hadde forvarmet ca. 20 min. i forveien.) Skal prøve å la dette stå på i noen uker før jeg dømmer.
@Stiberger: Er du i mål med scriptet du nevnte i post #41? Eventuelt er det kommet noen nye tredjepartsapplikasjoner som kan brukes som alternativ?
PS: Ganske ubegripelig at Tesla Motors ikke har tatt seg bryet med å gi oss en app med steinalder-enkel klokkeprogrammering av klimafunksjoner. Meeen det føyer seg vel bare inn i listen over halvfabrikata vinterfunksjoner til denne bilen. *Sukk*
Jeg har ikke bruk for denne funksjonen, selv om de skulle få den til å fungere. Til det har jeg et for irregulært bruksmønster.
Det eneste jeg kan bruke i så måte er en enkel, manuelt justerbar timer. Det måtte være verdens mest enkle sak å lage, og ville gjort hverdagen mer robust i forhold til dårlig 3g-dekning eller at appen ikke funker. Funksjonen slik den er nå framstår egentlig mest som et forsøk på å finne opp hjulet på nytt ved å lage det firkantet.
Skulle ikke hr. Musk ordne det slik at bilen etter hvert kan kjøre ut av garasjen selv, etter å ha sjekket i kalenderen når det er på tide å dra? Da må vel den samme kalenderen kunne brukes til å beregne forvarming?
Manuell kalender er selvsagt way too lite cool for et selskap som opererer med insane mode... 8)
Husk nå på at man aldri, aldri må la enkle, robuste løsninger som er hurtige å implementere
komme i veien for
kreative, fantasifulle og komplekse løsninger som tar langt tid å få på plass, som ikke alltid fungerer men er "kuuule" og fremtidsrettet.