Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Entusiastens egen side. => De lange turene, planlegging og gjennomføring. => Turer på kontinentet. => Emne startet av: Mariush på tirsdag 03. februar 2015, klokken 22:38
Har tenkt meg på en ca 5000km langtur i påska! 8)
Tips og innspill mottas med takk.
Om det er ok for dere tenkte jeg å poste underveis her på forumet.
Fant ikke noe roadtrip-tråd så jeg tok det her.
Oi! Kult. Eneste tanke er veldig god planlegging og alle tenkelige lade adaptere, samt ladekort. Flere ladekabler, i tilfelle UMC dør.
Hvor skal du. Håper mer eller mindre utelukkende SC.
I første omgang skal vi til Wien ved hjelp av SC. Men håper vi også rekker Budapest!
Utfordringen er utenfor SC nettet, men mye fine tips på teslamotorsclub.com.
Har med stdr ladekabel med blått stikk, 32 3pins og 4pins.
Skal handle inn rødt også. Pluss type 2liggende i bilen.
Håper bare SC mellom Wien og Regensburg kommer før påska!
Minst to ladekabler! Beste er to UMC og en Mennekes (min løsning). To UMC fordi du beholder fleksibiliteten om en av dem ryker, og om begge ryker har du Mennekes som er dønn solid. UMC virker ikke særlig kravstor på jording (min erfaring fra Danmark i fjor sommer), og der Mennekes nektet å lade pga dårlig jord ladet UMC`en uten problemer.
Adaptere (andre enn rødt/blått) har jeg ikke hatt bruk for, men kan jo være kjekt å ha? Skjøteledning er i hvert fall viktig.
Og type 2 kabel :)
Rød 32A er vanlig i Europa. Der kan en overgang være kjekk å ha.
Det eneste jeg brukte i Tyskland var rød adapter til 16A 400V i tillegg til SC- jeg ville tatt med en adapter 400V 32A- 16A og Mennekes 13A- skal mye til for at dette ikke er tilstrekkelig.
Har med UMC, blått 4 og 3 pinn 32a, skal kjøpe meg en rød også for sikkerhetsskyld.
Men nå har St.Valentin sendt permit for å oppføre en SC midt mellom Regensburg og Wien, så da blir det superlading hele veien frem! :-)
Tyske fora synser om åpning allerede i mars, krysser fingre!
Det er litt stusselig med lademuligheter i Budapest, så faktisk på dette sist i går. Har bodd der nede i 6 år så tenkte selv en tur nedover i sommer, eller når SC som står på kartet for 2015 endelig blir satt opp der. Ser det er en del chademo ladere, men også noen type-2, så det går vel greit, men tar litt lengre tid.
Vet ikke hvor mye erfaring du har med superladerene?
Men et godt tips for å korte ned ladetiden på de lange etappene er å unngå og kjøre med for høy SOC.
Dvs, jeg pleier å lade slik at jeg har akkurat nok strøm til å rekke neste superlader + ca 80 km i ekstra i margin. I tillfelle noe uforutsett skulle skje.
Men så er det jo ofte slik at man planlegger måltid ved ladepausene og da er som regel bilen fulladet likevel når hele familien endelig er ferdig med sitt.
Og, ikke vær redd for å lade til 100% hvis du har behov for det. Batteriet tåler det fint og er langt mindre skadlig enn å gå tom.
Tror ikke det blir noe problem å komme til SC med lite på batteriet i Tyskland ;)
Bruker evtriplanner.com, denne er et utmerket verktøy. Tar hensyn til det meste og kan anbefales!
Lader som du sier akkurat nok til neste pluss litt uforsett.
Når det gjelder Budapest, så har vi funnet en garasje med stikk, går sakte. Men har ikke tenkt til å kjøre så mye på destinasjonen.
Kan jeg spørre hvor i BP, samt pris? Greit å vite til en evt tur til sommeren. Vil ikke parkere på gaten der nede da jeg vet hvordan biler behandles da.
Det er i en by som heter Komarom, ca 1t unna.
En liten "badeby", masse varmekilder og tyske pensjonister ;D
Vi har brukt dette som utgangspunkt flere ganger, går tog til BP og ferge til Wien pluss at Brattislava er 1t med bil unna. Relativt sentralt selv om det er på landet. I BP har vi vært på litt flere hoteller, men de aller fleste hoteller med 4 stjerner eller fler har bevoktet garasjeanlegg.
Skal sjekke når jeg er der nede om det er noen uavghengige. Kommer nok til å fylle tråden med bilder og info fra hver eneste SC på vei ned og opp!
Okei, høres bra ut!
En av de som gikk i klassen min der nede brukte å parkere Porschen sin i garasje med vakt ved Nyugati (relativt sentralt). Adr. er Podmaniczky utca 24. Er litt usikker på om de har strøm der, men regner med de har mulighet for vanlig stikk. Skal sjekke neste gang jeg flyr ned sånn at det er klart til sommeren, men håper mest på at SC i BP blir bygget tidlig i år :)
Da nærmer det seg avgang, og jeg gleder meg som en liten unge :-)
Dessverre vil ikke den nye oppdateringen være klar til avreise, noen som vet når forresten?
Så planleggingen gjøres. via evtripplanner.com anbefales!
Men er det noen som vet om en enkel måte å oppdatere via mobilen? Litt kronglete på en iPhone..
Lover bilder fra hver eneste SC på vei nedover :-)
Oppdatering går ut sakte. Noen om gangen. Men vet ikke om de har startet. Smart trekk, siden det ikke blir shutdown av større mengder biler, ved en større feil i SW. Tipper det rules ut i Calefornia førs.
Ja, det bør testes grundig før det sendes ut. Hadde engentlig forventet noe i tillegg mtp pressemeldinga, men det er en annen tråd!
Da er trip nullstilt og bil vasket og støvsugd, da er det bare bagasje og familie som gjenstår!
Idag blir det det en kort tur, Gøteborg.
Neste stop: SC Uddevalla!
Da er 350km unnagjort med snitt på 214w/km
Nydelig vær her på SC Falkenberg.
Stilig :)
Køge og 560km
Solcellepanel på ladestasjonen.
Sitat fra: Mariush på tirsdag 10. februar 2015, klokken 10:47
Tror ikke det blir noe problem å komme til SC med lite på batteriet i Tyskland ;)
Bruker evtriplanner.com, denne er et utmerket verktøy. Tar hensyn til det meste og kan anbefales!
Lader som du sier akkurat nok til neste pluss litt uforsett.
Når det gjelder Budapest, så har vi funnet en garasje med stikk, går sakte. Men har ikke tenkt til å kjøre så mye på destinasjonen.
Linken din er feil, det mangler en "p". Korrekt link er : https://evtripplanner.com/
Kan jo hende at folk vet dette. Men har funnet ut at når jeg står på SC og lader ,Legger da inn neste stopp, trykker på tripfliken og ser da når batteriet er fullt nok til neste SC . Men dette løses jo i neste oppdatering
Guten morgen aus Deutchland! :-)
Da er 1380km tilbakelagt så langt og batteriet ladet på SC Lutterberg.
Klar for en ny etappe i regnet!
Etter kjørte 2030km passer det med en kaffe hos alltid blide Tesla.
Her på Service senter i Linz
Da er 4930km tilbakelagt på 8dager.
Det ble litt få oppdateringer mot slutten, så noen reisebrevskribent blir jeg nok ikke.
Det er en glede å kjøre Tesla nedover, opplevde til stadighet at folk kom opp på siden for å hilse og gav "tommel opp". Dette er noe alle bør prøve!
I planleggingen brukte jeg evtripplanner.com, et flott verktøy med mange funksjoner. Nå kjørte jeg litt roligere og opplevde faktisk et lavere forbruk enn hva planleggeren beregnet, selv i regn. Gleden med dette var at vi kunne virkelig prøve ut kreftene ved et par anledninger på autobahnen.
På superladerene var vi stort sett alene eller med 1 til. I Regensburg traff vi faktisk en av Tysklands 3 (4?) Tesla-drosjer. En meget hyggelig sjåfør og godt oppdatert på norsk el-bil politikk :-)
Eneste negative må være at det ved SC i Wien så er det bare plass til 4biler, og siden dette er plassert ved servicesenteret så ble de også brukt til å lade biler som var inne til service/reparasjon. Turen fra Hengersberg -Wien, og andre veien, gikk forøvrig smertefritt. Ved nesten fullt batteri og litt rolig kjøring er det ikke noe problem, selv med mye bagasje.
Alt i alt; ferieturen i sommer til Balaton, Ungarn planlegges allerede nå! :-)