Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Økonomi Juss Trafikk => Elbil og økonomi => Emne startet av: reptil på torsdag 29. januar 2015, klokken 09:25
VG kjører denne saken i dag:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/disse-bilene-holder-seg-best-og-daarligst-i-pris/a/23381960/
og hevder da at en 3 år gammel Leaf vil ha verdi på ca 102500.
Billigste Leafen på finn.no er p.t. 137500 og er en USA-variant uten bl.a. Carwings.....
HVa forventer folk av verditap? Selv klarer jeg ikke å se at det skal bli i denne klassen.
Jeg godtar et høyere verditap på Leafen fordi innsparingene på bruken er så store. På kjøpstidspunktet ville summen av sparte driftskostnader etter 5 år passere totalkostnadene ved kjøpet og derifra ville jeg tjene penger sammenlignet med en hvilken som helst gratis fossilbil.
Har ingen planer om å selge Leafen med det første uansett, så teoretisk verditap er uinteressant.
Jeg tror alle både forstår og akseptere et høyt verdifall på elbil. Det er imidlertid påfallende at Autolease igjen bruker ekstreme tall. Jeg stoler mindre og mindre på Autolease.
Mener seriøst Autolease at hvis jeg idag kjøper en Leaf til 220 000,- (inkl. vinterdekk og levering) kan selge denne til 99 000,- om 3 år?
Da er det jo påfallende at billigste 3 år gamle Euro- LEAF på finn ligger på 145 000,- (og den har gått en god del lengre enn de andre). Autolease forutsetter altså 50% mer verditap enn markedet gjør per idag.
Det er jo dessuten ikke noe rart at elbiler med kort rekkevidde har et stort verdifall når det stadig kommer modeller med litt lengre rekkevidde. Fra 160 til 230 km er prosentmessig ganske mye.
Hadde produsentene tenkt litt mer på annenhåndsverdien enn det å selge nye biler så hadde de arbeidet med å lage større pakker som går rett inn i bilen.
Begge innleggene svarer godt til mine tanker og.
Skal ikke bytte og verditapet virker veldig som "bestillingsverk".....
Sitat fra: reptil på torsdag 29. januar 2015, klokken 12:11
Begge innleggene svarer godt til mine tanker og.
Skal ikke bytte og verditapet virker veldig som "bestillingsverk".....
Sitat fra: vg.no
De ladbare hybridene, med både forbrenningsmotor, elmotor og batterier som kan lades fra stikkontakten, vil derimot holde seg relativt godt i verdi.
Ikke usansynlig at det er et av Toyotas bestillingsverk?
Jeg synes dette er lagt opp til å være worst case i forhold til bilen som en investering. Det er jo hva selskapet gjør. Kjøper biler og leier dem ut til andre. At det ikke finnes en bil så billig i markedet vil jo gjøre elbiler enda mer besparende for oss som tar sjansen.
Jeg synes ikke rundt 50% verditap over tre år er så galt, all den tid nyprisen har fallt en god del.
Nyprisen på Leaf fallt jo med 15-20% i løpet av bare noen få måneder.
Neste vinter er det kanskje dieselforbud i flere storbyer, da blir det spennende å se verditapet på fossilbilene...
For de av oss som har planlagt å beholde Leafen i lang tid (>5år) tror jeg det blir en billig bil, kanske tom. ekstremt billig.
Thomas
jeg har akkurat kjøpt meg en ett år gammel Leaf. selger ga over 260' for den i januar 2014. Jeg ga 205' for den nå ett år (og 10.000 km) etter. Dette kan på et vis bidra til å underbygge påstandene i VGartikkelen. Men sannheten er at jeg nok har gjort et skikkelig kupp (slik vurderer jeg det i hvert fall selv)
Har fulgt godt med på Leafer på Finn siste måneden, og dette prisfallet som beskrives i artikkelen, stemmer overhodet ikke med virkeligheten. At noen (som f.eks jeg) gjør et røverkjøp er en ting, men mitt klare inntrykk er at Leafen holder seg overraskende bra i pris, og langt bedre enn hva som kommer frem i VG-artikkelen
Sitat fra: emil på torsdag 29. januar 2015, klokken 12:50
Sitat fra: reptil på torsdag 29. januar 2015, klokken 12:11
Begge innleggene svarer godt til mine tanker og.
Skal ikke bytte og verditapet virker veldig som "bestillingsverk".....
Sitat fra: vg.no
De ladbare hybridene, med både forbrenningsmotor, elmotor og batterier som kan lades fra stikkontakten, vil derimot holde seg relativt godt i verdi.
Ikke usansynlig at det er et av Toyotas bestillingsverk?
Eller "bestillingsverk" fra Autolease selv? De leaser vel fortsatt ikke ut elbiler selv ennå? (Mva fritak på leasing er vel ikke inne ennå?.) Da burde jo "journalisten" ha stilt litt kritiske spørsmål og hatt noen alarmbjeller i hodet. Det blir litt som når brusselgeren advarer mot juice.
Sitat fra: harruz på torsdag 29. januar 2015, klokken 15:12
jeg har akkurat kjøpt meg en ett år gammel Leaf. selger ga over 260' for den i januar 2014. Jeg ga 205' for den nå ett år (og 10.000 km) etter. Dette kan på et vis bidra til å underbygge påstandene i VGartikkelen. Men sannheten er at jeg nok har gjort et skikkelig kupp (slik vurderer jeg det i hvert fall selv)
Har fulgt godt med på Leafer på Finn siste måneden, og dette prisfallet som beskrives i artikkelen, stemmer overhodet ikke med virkeligheten. At noen (som f.eks jeg) gjør et røverkjøp er en ting, men mitt klare inntrykk er at Leafen holder seg overraskende bra i pris, og langt bedre enn hva som kommer frem i VG-artikkelen
Som på alle nybiler er det største verditapet første året (eller egentlig idet du har tatt på nøkkelen...)
45 000,- i verditap (inkludert omreg?) på første året tilsvarer jo ca 20% noe som jeg vil anse som helt normalt for alle biler.
Jeg mener å ha lest et sted at man år 2-6 år må regne med et årlig verditap på mellom 10 og 15%. Taper din bil seg 10% år to er vi nede i ca 180K. År 3 10% av 180= 18K som gir bilverdi på ca 162K. Bruker man 15% istedenfor så vil man jo være på dagens prisnivå.
For meg fremstår det som om Autolease smører på med tjukk kost, men det er jo sikkert masse usikkerhetsmomenter.
Legger ikke leasing opp til at de får inn igjen bilen etter 3 år og må selge den? Verditapet per år blir jo naturligvis mindre når man sprer det over mange år. Med tanke på at jeg hadde den forrige i 12 år så bryr det meg ikke mye - bilen kommer til å være veldig mye billigere enn enhver fossil over denne levetiden. Sannsynligheten er svært liten for at jeg bytter bil igjen om 2 år (Leafen er 1 år gammel nå).
Jeg tror folk med fossiler bør bekymre seg mer om verdien på deres biler etter 10 år med tanke på fremtidig oljeutvinning og tilgang til drivstoff. Man har jo ingen aning om hvor lenge Saudi Arabia kan fylle markedet med rimelig olje - da de egentlige reservene er statshemmelighet. Det står ikke så bra til med Norsk oljeutvinning heller i fremtiden:
http://crudeoilpeak.info/global-peak/norway-peak-oil
Dagens lave oljepris er ikke veiledende for fremtiden, selv om det er fristende for mange å anta dette.
Dette er kun en blåkopi av tidligere artikler av VG Reporter Hanne Hattrem med flere, som utelukkende benytter tall fra leasingselskap, uten noen som helst interesse av å ha denne typen biler i porteføljen.
Som andre har påpekt er jo ikke elbiler egnet for leasing da det vil påkomme merverdiavgift. Leasingselskap er da selvsagt ikke interessert å promotere at elbiler både holder seg bedre i pris, medfører langt lavere driftskostnader og har knapt nok vedlikeholdskostnader.
Istedet fylles artiklene med gjetninger omkring pris i dag ligger Leaf solgt rundt 2012 for kr 273.000,- til rundt 160.000 altså ca 40% verdifall. Helt normalt og kanskje litt mindre enn de fleste bensin/diesel biler.
Går du løs på US-leaf får du riktignok en bil omlag 30.000 lavere, men disse ble aldri solgt for 273.000 i norge. Ei heller kan de tas med i en slik sammenligning.
i 2013 hadde vi artiklen med sammenligningen Leaf - diesel-golf med utsagnet:
"Det er så vidt det er billigere å kjøre elbilen Nissan Leaf enn en diesel-Golf."
Samme forfatter. Det stemte ikke da og stemmer ikke noe bedre i dag:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/elbil-loenner-seg-men-bare-saavidt/a/10134263/ (http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/elbil-loenner-seg-men-bare-saavidt/a/10134263/)
En annen artikkel fra 2013 sier:
"Tusenvis av nordmenn som har vært tidlig ute og kjøpt elbil de siste par årene kan tape tusenvis av kroner på investeringen, mener ekspertene."
Disse "ekspertene" er i hver eneste artikkel Autolease.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/populaer-elbil-raser-i-pris/a/10107170/ (http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/populaer-elbil-raser-i-pris/a/10107170/)
Kan vi anmode om et snev av kildekritikk fra VG sin side de kommende årene?
Mulig at Autolase tar litt hard i, men de er ikke helt på villspor. Jeg betalte nesten 300.000 for Leafen min i februar 2012. det var med vinterhjul, metallic lakk, skvettlapper, gummi matter og gummilister til dørene.
Nå har den gått 66.000 Km, og tror ikke jeg får mer en 150.000,- for den i dag. Det betyr ca. 50% verdifall på 3 år. Men som jeg har skrevet før, så bryr jeg meg ikke så mye om verdifallet. Jeg skal beholde bilen i mange år, og den er fortsatt helt topp å kjøre, og den er jo omtrent gratis å bruke i forhold til min gamle Mondeo.
Sitat fra: kodalse på torsdag 29. januar 2015, klokken 18:34
Kan vi anmode om et snev av kildekritikk fra VG sin side de kommende årene?
Anmode: Ja.
Tas til følge: Et meget rungende NEI.
Kildekritikk selger ikke aviser. Overskrifter som "En enkelt gærning mener karbohydrater er bra for helsa" selger veldig mye dårligere enn "Karbohydrater gir deg evig liv!"
En lite notat angående verditap bare. Det overrasker meg stadig at flere private på FINN forsøker selge Leaf'en sin for mer en den koster ny..
F.eks denne som ligger ute nå: Nissan Leaf Tekna 2014, 35 000 km, kr 240 800,-
Jeg kjøpte en ny 2015 Tekna nå for 230.000 inkludert orginale vinterhjul. Tror ikke jeg gir 10.000 mer for en som har gått 35.000 :-)
Sitat fra: brekken på fredag 30. januar 2015, klokken 10:22
En lite notat angående verditap bare. Det overrasker meg stadig at flere private på FINN forsøker selge Leaf'en sin for mer en den koster ny..
Kampanjepriser på biler kan fort forstyrre bruktmarkedet. Var jo en periode der brukt elektrisk Focus lå 20-30.000kr høyere i pris enn ny fordi Ford satte ned prisene på nybiler med 50.000kr.
Men akkurat den Leafen du nevner (tror jeg har funnet samme bil) er ikke en 2014 modell som oppgitt. Den er registrert i juli 2013. I tillegg følger det bare med et sett felger. I dagens marked mener jeg at den ligger den noen titusen for høyt i pris.
Sitat fra: brekken på fredag 30. januar 2015, klokken 10:22
En lite notat angående verditap bare. Det overrasker meg stadig at flere private på FINN forsøker selge Leaf'en sin for mer en den koster ny..
Har sendt melding til flere på finn.no og informert de om at prisen ikke henger på greip - flere svarer de betalte mye mer for den når de kjøpte så de blir litt overrasket. Det er nok sant at første runde med Leaf var litt kostbar (slik nesten alle nye modeller er første året), men Leaf Acenta har vel vært nede i rundt 230.000 kr i over et år nå og er vel mer representativ som grunnlag for verdifall-vurderinger i fremtiden. Det er veeeldig mye bil man får for pengene med tanke på de lave driftskostnadene.
Sparebøsse uansett verditap ja.
Har hatt Leaf nå i Jan 2015 som bil nr 2, hadde bare 1 før dette. Dette er status første måned:
Des 2014 : Fossilbil - ca 2500 i bensin + ca. 400 i parkering
Jan 2015 : Fossilbil - ca 300 i bensin , ca. 200 i strøm, 0 i parkering.
Direkte forbruk altså 2400 mindre på 1 mnd. selv om KM totalt sett har vært høyere. i tillegg kjørt inn et par tusen på reiseregning for kjøring i jobb. Og antagelig mindre verditap på fossilbilen grunnet mindre KM :-)
Sitat fra: brekken på fredag 30. januar 2015, klokken 10:55
Direkte forbruk altså 2400 mindre på 1 mnd. selv om KM totalt sett har vært høyere. i tillegg kjørt inn et par tusen på reiseregning for kjøring i jobb. Og antagelig mindre verditap på fossilbilen grunnet mindre KM :-)
Min siste hele måned med kun fossilbil sammenlignet med første hele måned med kun elbil kjørt ga ca 6000kr i sparte kostnader på bensin + bom. Parkeringskostnader gikk litt ned, men jeg betalte ekstra for strøm så der gikk det i prinsippet i null. Selv når renter og avdrag på Leafen var betalt var det et par 1000-lapper ekstra i lommeboka.
Fossilet fikk i tillegg leve litt lengre, nødvendig feilsøking og reperasjoner kunne jeg utføre selv over lengre tid og sparte nok 10.000kr der i verkstedsregninger. Hadde halvannet år med overlapping mellom fossil og elbil der fossilet ble brukt minimalt, og på den tiden kom det i tillegg nok hurtigladere til at elbilen kunne overta på de vanligste langturene. Får ellers mye hurtiglading pr år for de faste kostnadene (forsikring+årsavgift) på fossilbilen.
Men for oss som ikke har planer om å selge elbilen har tallene fra VG og Autolease ingen ting å si, annonsene på finn.no tilsier vel også at bilene holder seg greit i pris sammenlignet med fossile alternativer.
Da jeg anskaffet min gamle EL-Saxo i 2012 var utgiftene slik før og etter:
2011 - 2012
Diesel kr 29.000,-
Bompenger kr 8.400,-
Sum kr 37.400,-
2012 - 2013 (med elbil, kjøpt for kr 50.000,-)
Diesel kr 6.000,-
Bompenger kr. 500,- (brukte dieseldyret noen ganger også)
Sum kr 6.500,-
Sparte utgifter til drift av bil pr år kr 30.900,- Saxoen var da "nedbetalt" på under to år.
Denne besparelsen var da på litt i overkant av kr. 2.500,- pr måned.
Nå er Saxoen stedt til hvile, men en brukt leaf 2012 til en beregnet kostnad med lån, forsikring, nedskrivning, service, avgifter (alt medregnet) på kr 2.100,- pr måned har erstattet den.
Så med en ekstra bil er jeg fortsatt under tidligere samlet kostnad med kun dieselbilen.