Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: Råde på fredag 23. januar 2015, klokken 23:03

Tittel: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Rådefredag 23. januar 2015, klokken 23:03
Oppfordrer andre, både med og uten VP, til å utføre nøyaktig lik test. Gjerne i forskjellige temperaturer.

Klima: Sterk - Auto - 22 grader - Annet forbruk av. Helt kald bil. Forbruksavlesning i display mellom klokkene. Sett bilen i READY uten å kjøre.

Jeg fikk registrert forbruk ved 0:00, 0:30, 2:00, 2:30, 3:30 og 4:00:

Det som må opplyses er: VP ja/nei og utetemp.

.......................................

Med VP, 0 grader

0:00 - 1.3kWh/100km
0:30 - 6.7kWh/100km
2:00 - 5.7kWh/100km
2:30 - 5.6kWh/100km
3:30 - 5.3kWh/100km
4:00 - 1.1kWh/100km
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: A8lørdag 24. januar 2015, klokken 00:37
Gratulerer med å endelig ha fått bilen!  :)

Ut fra tallene dine ser det ut for at etter 4 min har varmeapparatet full temperatur. Varmeeffekt til kupe er på topp og det elektriske elementet overlater resten av jobben til VP. Vp er med fra starten.

Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Rådelørdag 24. januar 2015, klokken 07:02
Jepp, men tallene må bekreftes av andre målinger. Spesielt ikke VP biler...
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Nuvolarilørdag 24. januar 2015, klokken 08:12
Sitat fra: Råde på fredag 23. januar 2015, klokken 23:03
Oppfordrer andre, både med og uten VP, til å utføre nøyaktig lik test. Gjerne i forskjellige temperaturer.

Klima: Sterk - Auto - 22 grader - Annet forbruk av. Helt kald bil. Forbruksavlesning i display mellom klokkene. Sett bilen i READY uten å kjøre.

Jeg fikk registrert forbruk ved 0:00, 0:30, 2:00, 2:30, 3:30 og 4:00:

Det som må opplyses er: VP ja/nei og utetemp.

.......................................

Med VP, 0 grader

0:00 - 1.3kWh/100km
0:30 - 6.7kWh/100km
2:00 - 5.7kWh/100km
2:30 - 5.6kWh/100km
3:30 - 5.3kWh/100km
4:00 - 1.1kWh/100km

Kunne vært greit å fortsatt litt lenger slik at man utelukker at det bare er et midlertidig fall i strømforbruket.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: eivhellelørdag 24. januar 2015, klokken 10:20
Jeg gjorde samme test under tilsvarende forhold for bil uten varmepumpe. (0 grader og snøslaps, parkert utendørs)

Jeg har ikke notert tidspunktene like nøyaktig som Råde, men essensen er følgende.

Startet på ca. 6.5KW og holdt seg slik i et par minutter til det begynte å komme varm luft ut av dysene.

Deretter falt forbruket gradvis nedover og lå på rundt 4.3KW etter 4 minutter.

Avsluttet deretter forsøket og flyttet bilen til et annet sted på gårdsplassen for å gjør plass for bil nr. 2 (som trenger en kjøretur etter å ha blitt glemt i over en uke). Før jeg slo av tenningen registrerte jeg at forbruket lå på 3.1kW (etter ca. 6 minutter)
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Nuvolarilørdag 24. januar 2015, klokken 10:34
EGolf uten vp. 0grader. Fulgte oppskriften:


0 min 6,4
1 min 6,2
2 min 5,8
3 min 5,1
4 min 4,6
5 min 4,2
6 min 3,9
7 min 3,9

Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Rådelørdag 24. januar 2015, klokken 11:38
Enig. Vi kjører optimalt med 7 minutter i 1 min intervaller. Flere teste følger fra meg. Alle andre: heng dere på
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: magnus600lørdag 24. januar 2015, klokken 11:52
Fint om noen gidder teste en drøy halvtime også, for etter 30 minutter skal det vel skje noe...
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Nuvolarilørdag 24. januar 2015, klokken 12:06
Sitat fra: magnus600 på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:52
Fint om noen gidder teste en drøy halvtime også, for etter 30 minutter skal det vel skje noe...

Det som møller sa skulle skje etter 30 min skjedde etter 4min ref første post.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: tallyholørdag 24. januar 2015, klokken 13:47
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:06
Sitat fra: magnus600 på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:52
Fint om noen gidder teste en drøy halvtime også, for etter 30 minutter skal det vel skje noe...

Det som møller sa skulle skje etter 30 min skjedde etter 4min ref første post.
Alternativt kan det være at bilen faktisk ble varm etter 4 min.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Nuvolarilørdag 24. januar 2015, klokken 13:53
Sitat fra: tallyho på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:47
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:06
Sitat fra: magnus600 på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:52
Fint om noen gidder teste en drøy halvtime også, for etter 30 minutter skal det vel skje noe...

Det som møller sa skulle skje etter 30 min skjedde etter 4min ref første post.
Alternativt kan det være at bilen faktisk ble varm etter 4 min.

Tja. Det skjedde ikke under min test over. Uansett er vel poenget at biler med vp bruker betydelig mindre strøm etter bare 4min. Mulig effekten forsterkes ytterligere etter 30min.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: tallyholørdag 24. januar 2015, klokken 14:16
E-Golf med varmepumpe. +2,5 grad. Klima på sterk

0 min: 0,4 kW/h
1 min: 0,8   (1:30 økende lyd. Fra VP?)
2 min: 1,4
3 min: 1,8. God lunk i ventilasjonslufta
4 min: 1,3 (Avtagende lyd. Varm bil)
5 min: 1,5
6 min: 1,0
7 min: 0,9

Jeg tolker det slik at varmepumpa gjør jobben nærmest fra start og at varmeelementet ikke er i bruk, eller kun lite i bruk. Får prøve igjen en kald dag.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: tallyholørdag 24. januar 2015, klokken 14:21
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:53
Sitat fra: tallyho på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:47
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:06
Sitat fra: magnus600 på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:52
Fint om noen gidder teste en drøy halvtime også, for etter 30 minutter skal det vel skje noe...

Det som møller sa skulle skje etter 30 min skjedde etter 4min ref første post.
Alternativt kan det være at bilen faktisk ble varm etter 4 min.

Tja. Det skjedde ikke under min test over. Uansett er vel poenget at biler med vp bruker betydelig mindre strøm etter bare 4min. Mulig effekten forsterkes ytterligere etter 30min.
Siden du ikke har VP kan vi vel konkludere med at VP gir varme nesten fra start, jf. min test over.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Nuvolarilørdag 24. januar 2015, klokken 14:54
Sitat fra: tallyho på lørdag 24. januar 2015, klokken 14:21
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:53
Sitat fra: tallyho på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:47
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:06
Sitat fra: magnus600 på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:52
Fint om noen gidder teste en drøy halvtime også, for etter 30 minutter skal det vel skje noe...

Det som møller sa skulle skje etter 30 min skjedde etter 4min ref første post.
Alternativt kan det være at bilen faktisk ble varm etter 4 min.

Tja. Det skjedde ikke under min test over. Uansett er vel poenget at biler med vp bruker betydelig mindre strøm etter bare 4min. Mulig effekten forsterkes ytterligere etter 30min.
Siden du ikke har VP kan vi vel konkludere med at VP gir varme nesten fra start, jf. min test over.

Enig. Ikke bare bruker den mindre strøm men det ser ut til at den også har høyere varmeeffekt.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: A8lørdag 24. januar 2015, klokken 15:05
Dette ser ut til å være helt som forventet og slik det bør være.
Det skjer nok ingenting etter 30 minutter, men dersom en hadde kjørt under testen, så hadde forbruket blitt enda mindre ettersom VP da også hadde kunnet hente varme fra motor/elektronikk pluss at det hadde vært mindre behov for å kjøre viften på fordamperen.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Rådelørdag 24. januar 2015, klokken 18:37
Sitat fra: A8 på lørdag 24. januar 2015, klokken 15:05
Dette ser ut til å være helt som forventet og slik det bør være.
Det skjer nok ingenting etter 30 minutter, men dersom en hadde kjørt under testen, så hadde forbruket blitt enda mindre ettersom VP da også hadde kunnet hente varme fra motor/elektronikk pluss at det hadde vært mindre behov for å kjøre viften på fordamperen.
Jeg har rattet rundt i 50 min i dag i møkkavær. Ved stikkprøver under kjøring (selvfølgelig med varm bil, men altså under kjøring) var aux forbruk +/- 1kWh/100km. Kjører ny test i kveld. Denne gangen med åpne vinduer for å gi climatronic en utfordring og eliminere effekten av varm kupe.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: A8lørdag 24. januar 2015, klokken 19:03
Ikke noen tilfeldigheter, her nei!  ;) All informasjon mottas med stor interesse!
Med "lavere forbruk" mente jeg selvsagt opp mot bil uten VP. Oppvarmingsbehovet er jo en del større når fartsvinden kjøler bilen sammenlignet med en stillestående bil.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: zapaterialørdag 24. januar 2015, klokken 19:39
Tusen takk til Råde (og dere andre) for bra testinformasjon, dette virker jo helt fantastisk lovende for oss som venter på VP. Jeg hadde jo forventet noe ala vanlig varmepumpe der man helst har den gående på hele tiden siden det tar ganske lang tid å "få den i gang" slik at den begynner å blåse varm luft. At det var god effekt bare etter noen minutter var overraskende.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Gordon Retrieverlørdag 24. januar 2015, klokken 19:59
Siden jeg ikke har noen harde tall å bidra med, hadde jeg tenkt å holde en lav profil, men jeg har et ønske: 
Føler noen seg kallet til å kjøre Råde-testen med forvarmet bil? I følge Møller skal varmepumpen ha mindre nytte hvis man benytter forvarming. Så hvor lenge kan man egentlig ha bilen i gang før effekten av forvarmingen avtar, og energiforbruket til varmeapparatet/varmepumpen stabiliserer seg?
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: A8lørdag 24. januar 2015, klokken 20:18
Møller sin argumentasjon er selvmotsigende. De påstår at en har ikke nytte av vp før etter 30min samtidig som det skal være et poeng om bilen er forvarmet eller ikke...  :o

Underforstått:
De som lagde dette etterhvert berømte notatet, har vært klar over at vp fungerer fra start, samtidig så har de klart å få det til å fremstå som det motsatte, ved å benytte begrepet "nytte av". Notatet påstår på ingen måte at den ikke virker før etter en halvtime, men det er i stor grad forstått slik.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: eivhellelørdag 24. januar 2015, klokken 20:25
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:53
Sitat fra: tallyho på lørdag 24. januar 2015, klokken 13:47
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:06
Sitat fra: magnus600 på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:52
Fint om noen gidder teste en drøy halvtime også, for etter 30 minutter skal det vel skje noe...

Det som møller sa skulle skje etter 30 min skjedde etter 4min ref første post.
Alternativt kan det være at bilen faktisk ble varm etter 4 min.

Tja. Det skjedde ikke under min test over. Uansett er vel poenget at biler med vp bruker betydelig mindre strøm etter bare 4min. Mulig effekten forsterkes ytterligere etter 30min.
Da jeg gjorde samme testen var det god temperatur i varmeapparatet etter 4 minutter. Men bilen blir selvsagt ikke varm på 4 minutter.

Slik jeg forstår det vil man bruke mye energi i noen minutter for å varme opp systemet. Deretter skal man bare vedlikeholde temperaturen og det er der varmepumpen er mer effektiv og vil bidra til bedre rekkevidde.

Så for korte turer på under 10 minutter betyr det lite fra eller til med varmepumpe. Forskjellen i rekkevidde blir mer merkbar jo lenger tur du kjører.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Rådelørdag 24. januar 2015, klokken 22:10
Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 24. januar 2015, klokken 19:59
Siden jeg ikke har noen harde tall å bidra med, hadde jeg tenkt å holde en lav profil, men jeg har et ønske: 
Føler noen seg kallet til å kjøre Råde-testen med forvarmet bil? I følge Møller skal varmepumpen ha mindre nytte hvis man benytter forvarming. Så hvor lenge kan man egentlig ha bilen i gang før effekten av forvarmingen avtar, og energiforbruket til varmeapparatet/varmepumpen stabiliserer seg?
Råde-testen med forvarmet bil må bli i morgen. Den må selvfølgelig også gjøres med bil uten VP. Dagens ganske omfattende test følger under. Den er nok for i dag.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Rådelørdag 24. januar 2015, klokken 22:17
Okey. Denne testen ble kjørt med åpne vinduer i 3 kuldegrader uten forvarming.

0  1.2
1  1.8
              ved 1:20 opp til 4.2
2  6.8
3  4.7
5  4.4
6  3.8
7  3.3
8  2.6
              ved 8:20 ned til 0.8
9  0.8
10 0.8
15 1.2
20 1.4
25 1.3
30 1.6
35 1.6
40 1.5
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Rådelørdag 24. januar 2015, klokken 22:23
Litt lettere visuelt:
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Bigmaclørdag 24. januar 2015, klokken 22:38
Råde, dette liker jeg! Flott utført!! Kan det stemme at varmekolben kobles inn ved 1:20 for å støtte vp dvs få væsketemperaturen opp på ønsket nivå, og at etter ca 8 minutter kobles varmekolben ut og kun vp sørger for å holde væske temperaturen oppe? I så fall er jo mye av spørsmålene rundt praktisk nytte av vp besvart. En tilsvarende test av bil uten vp ville gi en verdifull sammenligning.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Rådesøndag 25. januar 2015, klokken 14:01
Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 24. januar 2015, klokken 19:59
Føler noen seg kallet til å kjøre Råde-testen med forvarmet bil? I følge Møller skal varmepumpen ha mindre nytte hvis man benytter forvarming. Så hvor lenge kan man egentlig ha bilen i gang før effekten av forvarmingen avtar, og energiforbruket til varmeapparatet/varmepumpen stabiliserer seg?
Forvarmet bil i 20min på 10A satt til 22 grader. Deretter test ad modum Råde ( :) ) i 3.5 kuldergrader.

0  5.2
1  3.5
2  4.0
3  3.0
4  2.7
5  1.0
6  1.0
7  1.2
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Nuvolarisøndag 25. januar 2015, klokken 15:21
Sitat fra: Råde på søndag 25. januar 2015, klokken 14:01
Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 24. januar 2015, klokken 19:59
Føler noen seg kallet til å kjøre Råde-testen med forvarmet bil? I følge Møller skal varmepumpen ha mindre nytte hvis man benytter forvarming. Så hvor lenge kan man egentlig ha bilen i gang før effekten av forvarmingen avtar, og energiforbruket til varmeapparatet/varmepumpen stabiliserer seg?
Forvarmet bil i 20min på 10A satt til 22 grader. Deretter test ad modum Råde ( :) ) i 3.5 kuldergrader.

0  5.2
1  3.5
2  4.0
3  3.0
4  2.7
5  1.0
6  1.0
7  1.2

Etter å ha kjørt en tur på 20 min og gjennomvarm bilsjekket jeg hvor mye bilen dro i P altså kun varme:

Egolf uten vp
Temp satt på 22c
Ute -3c
Minutter etter start: 20 min: 3,3
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Rådesøndag 25. januar 2015, klokken 15:43
Da er vel kanskje forbrukspørsmålene rundt varmepumpen besvart..

- Den starter etter sekunder
- Den gir effekt etter minutter (ca 4 ved 0 grader)
- Forbruk VP kontra PTC 1:3 kWh/h


Andre må gjerne bekrefte målingene. Også i -10 og +10.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Nuvolarisøndag 25. januar 2015, klokken 17:44
Sitat fra: Råde på søndag 25. januar 2015, klokken 15:43
Da er vel kanskje forbrukspørsmålene rundt varmepumpen besvart..

- Den starter etter sekunder
- Den gir effekt etter minutter (ca 4 ved 0 grader)
- Forbruk VP kontra PTC 1:3 kWh/h


Andre må gjerne bekrefte målingene. Også i -10 og +10.

Enig. Og sagt på en annen måte, vp bruker ca 2kw mindre strøm pr time ved stillestående bil enn ptc. I fart blir nok differansen større.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: lightningiisøndag 25. januar 2015, klokken 17:56
Ser ut som at VP også går under forvarming av bilen.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Rådesøndag 25. januar 2015, klokken 17:58
SitatEnig. Og sagt på en annen måte, vp bruker ca 2kw mindre strøm pr time ved stillestående bil enn ptc. I fart blir nok differansen større.

Jepp. Dvs ca 8 % av batteripakka pr time. Men hvor mye økt rekkevidde dette gir sier ikke dette noe om. Jeg mistenker litt møllers graf for å være rett (opp til 19% ved maks effekt og 0% ved +/- 15 grader).
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Sidewinderfredag 30. januar 2015, klokken 21:42
Hadde vært fint hvis de heldige av dere
som har fått bil la inn flere tall  ;)
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Stebbenmandag 09. februar 2015, klokken 22:36
Noen som vet om man får lengre rekkevidde med varmepumpen når det er feks. 10 grader ute?
Vurderer med eller uten :o
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Gordon Retrievermandag 09. februar 2015, klokken 22:46
Se graf i dette innlegget: Link. (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18900.msg309237.html#msg309237)
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Ohmmandag 09. februar 2015, klokken 23:30
Sitat fra: Stebben på mandag 09. februar 2015, klokken 22:36
Noen som vet om man får lengre rekkevidde med varmepumpen når det er feks. 10 grader ute?
Vurderer med eller uten :o
EGolf med varmepumpe har litt lengre rekkevidde enn den uten, det gjelder frem til ca 15 grader. Derfra er se like. Under ca -15 er de også like. Ca 10 mil er en tommelfingerregel på eGolf uten vp i hvert fall på vinteren ved flere minusgrader. Mer om sommeren, da snakker vi om opp mot 17-18 mil. Kikk litt rundt på forumet, dette har blitt diskutert flere steder.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: jeschwmandag 16. mars 2015, klokken 16:16
Hvis jeg får en "kald" dag til med 0-grader ute nå i mars, skal jeg kjøre testen og levere tall for bil uten VP.

Men når det forskjeller rekkevidde med og uten VP, må det også sees på forholdet mellom kjøretid, hastigheter og kjørelengde.
Mest "rekkevidde"økning får nok de som kjører sakte og hvor oppvarmingen utgjør en stor andel av det totale forbruket.
For mitt vedkommende, som "raser" en i halvtime på nye E18 i Vestfold, er tiden jeg kunne spart oppvarmingsenergi med varmepumpen relativ kort og med det snittforbruket som følger motorveihastigheter hadde den "innsparte" energien holdt til færre ekstra-km.

Men når effekten på VP er så bra som tall og kurver tyder på, burde jo VP vært ferdig utviklet for lenge siden ... og vært en velprøvd komponent som tilleggsvarmer i dieselbiler ;-) ... og sikkert vært så billig at ingen E-Golf hadde blitt levert uten fra dag 1.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: eivhellemandag 16. mars 2015, klokken 21:33
Sitat fra: jeschw på mandag 16. mars 2015, klokken 16:16
Men når effekten på VP er så bra som tall og kurver tyder på, burde jo VP vært ferdig utviklet for lenge siden ... og vært en velprøvd komponent som tilleggsvarmer i dieselbiler ;-) ... og sikkert vært så billig at ingen E-Golf hadde blitt levert uten fra dag 1.

Grunnen til at man ikke har varmepumpe i bensin og dieselbiler er at disse produserer så mye overskuddsvarme at de trenger en svær radiator for å kjøle ned motoren nok til at det ikke koker over.

Batteriet i e-golfen lagrer energi tilsvarende 2.5l diesel og det gir dieselbilen rundt 5 mil med rekkevidde. For å matche e-golfen på rekkevidde trenger man rundt 6.5l diesel som tilsvarer 65KWh og av dette går 40KWh bort i varme.
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Rådemandag 16. mars 2015, klokken 23:06
Sitatav dette går 40kWh bort i varme

.... Og bråk
...... Og risting

Det er ei pine å sette seg inn i dieseldyret nå. Krangler med kona om hvem som skal kjøre el. Men det var vist litt OT...
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Sidewindertirsdag 17. mars 2015, klokken 18:02
Sitat fra: Råde på mandag 16. mars 2015, klokken 23:06
Sitatav dette går 40kWh bort i varme

.... Og bråk
...... Og risting

Det er ei pine å sette seg inn i dieseldyret nå. Krangler med kona om hvem som skal kjøre el. Men det var vist litt OT...

Det hørtes veldig kjent ut :)
"Konebilen" ble vist ikke konebil allikevel ;)

Er det ingen som kjenner noen som har med og uten VP og kunne kjøre en tur sammen under like forhold.? Det hadde vært intr å se tall. Det blir fort mange variabler ved andre sammenligninger...
Tittel: Sv: Varmeapparatets forbruk. Harde tall. VP vs uten.
Skrevet av: Kenttorsdag 19. mars 2015, klokken 23:19
Har prøvd å legge merke til hvordan forbruket på bilen er når bilen allerede er varm.(forvarmet eller etter kjøretur) Brukt noen minutter i stillestående bil før og etter kjøring siste par ukene.

For å holde ved like 22 grader ved rundt 0 grader trekker varmeapparatet 1.3-1.6kw.
Ved 6 pluss 0.3-0,6kw.

Har ikke vært ute å kjørt i minus etter jeg begynte å følge med, så vet ikke hva den trekker i mange minus, men det er betydelig mer.

Men med forvamet bil, så er nok ikke rekkeviddeøkningen veldig stor ved bruk av varmepumpe ved moderate temperaturer.