Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: P85pluss på tirsdag 06. januar 2015, klokken 22:45
Starter en tråd der de som har solgt kan legge inn info om sin bil og hva den ble solgt for.
Jeg kan starte:
-2013 P85+
-17 000km
-alt utstyr unntatt: dobbeltlader, vinterpakke, bakovervendte seter
-ble solgt i november 2014 etter 5 uker på FINN.no for 630 000kr uten omreg, vinterhjul og vintermatter.
Veldig bra og tøft gjort! Det renner over av folk som mener noe om priser, snakker de opp/ned, i flere tråder.
FINN er særdeles dårlig til å gi inntrykk av markedspris på TMS, da de aller fleste som legges ut aldri ender opp med SOLGT merket, men antagelig trekkes tilbake usolgt.
All honnør til deg som bringer fakta inn i dette! Får håper andre er like tøffe og legger ut sine tall!
Sitat fra: P85pluss på tirsdag 06. januar 2015, klokken 22:45
Starter en tråd der de som har solgt kan legge inn info om sin bil og hva den ble solgt for.
Jeg kan starte:
-2013 P85+
-17 000km
-alt utstyr unntatt: dobbeltlader, vinterpakke, bakovervendte seter
-ble solgt i november 2014 etter 5 uker på FINN.no for 630 000kr uten omreg, vinterhjul og vintermatter.
Jeg solgte i september, men hvis det er av interesse kan jeg poste dataene.
pej her på forumet solgte vel sin S85 nå nylig for 590K?
For øvrig veldig bra med en slik tråd! Finn gir som Olemann skriver dårlig pekepinn på hva bilene går for. De kan gå både over og under annonsert pris, og jeg har sett biler priset midt på treet/dyrt bli merket solgt, samtidig som rimelige biler har blitt liggende.
Har vi ikke en ildsjel med særdeles gode Google Docs-kunnskaper som kan lage et regneark á la det vi har for levering av bil? @krister461? Føler alle sier "alt utstyr unntatt ..." - i regnearket kunne man bare krysset av på det man har. Etterpå kunne man hentet ut statistikk på salgsperiode, priser opp mot utstyr osv. Det er også relevant hva bilen ble annonsert for, og hva man fikk til slutt.
Prøver man seg med for høy pris tar det gjerne lang tid (4-8 uker?) og man må gjerne sette ned prisen litt hver uke. Setter man rett pris i utgangspunktet ryker den gjerne på dagen.
Enig i at et Google Regneark kunne vært nyttig, men føler meg ikke kallet til å lage et. Det skal riktignok være en smal sak, så satser på noen tar jobben. ;)
Sitat fra: rene på onsdag 07. januar 2015, klokken 11:00
Har vi ikke en ildsjel med særdeles gode Google Docs-kunnskaper som kan lage et regneark á la det vi har for levering av bil? @krister461? Føler alle sier "alt utstyr unntatt ..." - i regnearket kunne man bare krysset av på det man har. Etterpå kunne man hentet ut statistikk på salgsperiode, priser opp mot utstyr osv. Det er også relevant hva bilen ble annonsert for, og hva man fikk til slutt.
(http://www.dagbladet.no/tegneserie/serveconfig.php?date=1420619578&hash_param=68f406ba592cea66f6c11509c12c9ee9&strip=lunch)
Jeg solgte visst billigst. P85+ 2013 22000 km. 610 000 :(
Trøster meg med at min nye P85D allerede har steget 80 000 :)
-Mars 2014 P85
-12 500 km
-alt utstyr unntatt: bakovervendte seter, dobbelader, sikkerhet pakke, vinterpakke
-ble solgt i desember 2014 etter 4 dager på finn.no for Kr.625.000.- uten omreg.
-Mars 2014 P85
-19 000 km
-Manglet noe utstyr, blant annet dobbelader, pano, bakovervendte seter, 21"
-Solgt i jula etter 4 mnd på finn for 600' + omreg.
5 seters Grå S85 mars 2014. Alt utstyr untatt dobbeltlader og ekstra sikkerhetspakke, 6000km.
Solgt i nov etter 24 timer på finn for 585.000 eks omreg. m vinterhjul uten ekstra matter.
Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 07. januar 2015, klokken 20:04
Basert på det som postes her kan ikke jeg skjønne annet enn at en "fullt" utstyrt P85 bør kunne gå for 650' siden nyprisene har økt enda en gang?
Man skulle jo tro det, men det avhenger vel litt hvor salgskåte folk er. Jeg tok en kjapp konfig av et par S85'er for å se hva prisfoskjellen er på basis modell, moderat utstyr og godt utstyrt. Jeg fikk da følgende (i dag):
Basis pris: 579'
Moderat utstyrt: 672' Vinterdekk, skinn, pano, tech, dobbeltlader
Godt utstyrt (men ikke alt): 761' i tillegg: Bakovervendte seter, vinterpakke, hifi, luft, 21'
Med andre ord så skiller det faktisk 90' på en moderat/"nødvendig" utstyrt S85 og en godt utstyrt. Jeg vil tro at et fint "fullt utstyrt" eksemplar av P85 da lett bør kunne forsvare 650' (også sett opp mot salgsprisene nevnt her). Bruktbilprisen på en ett år gammel bil må selvsagt ses opp mot den høyere nybilprisen.
Beklager lett OT.
Jag fortsätter
- Nov.2013 P85, grå
- 25 000 km
- Allt utstyr utom: bakåtvända säten, vinterdäck
- Blev såld i september 2014 efter 1 vecka på finn.no för kr.635.000.- pluss omreg
- Juni.2014 S60, vit
- 9000 km
- Allt utstyr
- Blev såld i oktober 2014 efter 3 veckor på finn.no för kr.580.000.- pluss omreg
Dette er en tråd for salgspris på solgte TMS. Som andre også har minnet om.
Det er egen tråd for "Tesla på FINN".
Også nok av tråder om Tesla priser og batterier og dollarkurs etc.
Og for dem som mener bilen er for billig, for dyr, for bred, for tung, for dårlig osv...fritt valg i mange tråder.
Foreslår at de som skriver her holder seg til dette svært interessante tema, nemlig:
reelle priser på bilen de har solgt eller kjøpt eller vet om er solgt/kjøpt.
2013/9 P85+ 5 seter 17.000km (ikke vinter-og sikkerhetspakke) solgt 16.10.14 650.000.- 1d på finn
Har to reelle eksempler:
P85+ 2013 med alt unntatt barneseter. Solgt for 632.000 + omreg i november.
P85 2014 uten pano, med 19" (husker ikke alt resten). Solgt for 590.000 + omreg i november.
P85 Sort mørke Turbin felger 21" både sommer og vinter foliert matt sort og tonet alle ruter. Manglet ekstrasetene og dobbeltlader, ellers alt resten tilgjengelig utstyr.
kjørt 21600 km når den ble solgt
Kjøpte den for 764 000 i april (levert 1 april) 2014 - Solgt for 760 000 i november 2014.
Velutstyrt 2013 TMS 85, gått ca 25000 km, solgt for 540 000 idag.
Mye fuss fra Tesla eiere i denne tråden om at prisene er høye. De få som blir solgt er tilbake på nivået i dagene etter at P85D ble lansert i oktober.
Utstyr på den solgte bilen: Ny Driving Unit, Titanplate, Elektriske speil
Tech -pakke, Parkeringsassistent, Vinterpakke, Lydpakke,Hattehylle,
Panoramatak, Sikkerhetspakke, 20" sommerhjul, 19" Vinterdekk på felg, Superlading
Min første P+ betalte jeg 728 for- utlevert 9/13, solgt etter 6 mnd for 749- ink omreg, dvs 4000 i plus
andre P utlevert for 645 i 3/14, solgt 1/15 (etter 2 økninger av listeprisene) for 604 eks omreg, dvs -41k på 10 mnd.
Spart drivsoff, bompenger og parkeringsavgifter har jeg ikke tatt med i beregningen.
Det betyr 18 lykkelige måneder i Tesla med ca 20kkm totalt til en overkommelig pris.
For meg fungerte P bedre enn P+- og så hadde jeg verdens cooleste bil i garasjen. Den andre solgte jeg under tvil fordi jeg var svært fornøyd men med D i bestilling og ønsket om å ha best mulig bil når avgiftene kommer og stenger tilgangen til luksusbiler innenfor økonomisk rekkevidde hoppet jeg videre om enn med litt sorg. Fossilen bruker jeg bare når jeg absolutt må- kjennes nesten ut som kjærligetssorg ::). Nesten ikke vært i garasjen siden heller :P
Håper ikke D skuffer (mtp rekkevidden) når den står på gårdsplassen om noen uker.
Tilbake til topic:
Perl White Sept. 2013 S85 45000km
Skinn
Pano
19" Cyclone + 19" Std
Enkeltlader
Lydpakke
Techpakke
Vinterpakke
Sikkerhetspakke
Lacewood
Luftfjæring
Servicepakke
Lyspakke
Gikk for 545k. Fair pris synes jeg. Billigste bilen jeg har hatt pr km (inklusiv verditap) med god margin, det gjelder biler som C4 Picasso, Touareg, Q5, A4, Mini Cabriolet, Passat, og Touran.
Sitat fra: Gogool på fredag 13. februar 2015, klokken 16:45
Vi får se - da endret i hvert fall jeg min "hodepris" til litt under din minstepris for en P85+ med alt utstyr og 8 års betalt service - så da får vi se hva som skjer :)
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55865741&searchclickthrough=true
For tre uker siden da jeg solgte min hadde du solgt den på dagen- da var det 2 P under 600 k- tiden viser hvordan det går nå- synes jeg ser stadig biler rundt 600 k som blir solgt- fortsatt gode muligheter antakelig.
Bilen er iallefall fin!
Mye diskusjoner her ser jeg.
Iallefall litt hardfacts fra meg:
Solgte min 2014 P85 til 580k
Ca 40k km
Alt utstyr med unntak av 21" og barneseter
Den lå ute i nesten 3 uker og vurderte å selge den billigere da jeg stadig vekk fikk bud på rundt 550k men var veldig lite interesse på prisen jeg ba om.
Jeg fikk også høre fra noen at jeg solgte alt for billig. Hjelper meg som selger veldig lite når jeg ikke får kjøpere til prisen folk mener er "riktig"
Glad min er solgt, 560 for en signature p85 :-X
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=55881476&make=0.8078&sort=2&ref=fas
2013 P85, 21", 18000km solgt 600K
Alle options uten lyspakke, barneseter og vinterdekk. :)
Det er nok av folk som snuser på Tesla nå, og mer blir det etter norsk media får kloa i P85D.
[Moderator kommentar]
Tråden har blitt ryddet kraftig for ikke relevante poster. Disse er flyttet hit:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16207.0.html
Minner om at Elbilforum er et forum hvor ulike emner diskuteres i ulike diskusjonsrom.
Elbilforum er ikke Facebook!
Vennligst respekter dette og diskuter i henhold til trådstarters premisser og forumets generelle regler.
2014 s85 m alt utstyr (ikke 21") levert mai 14. 40.000 KM
solgt januar 15 for 600.000,-
Og nyprisen på den var ca 630k?
Sitat fra: eadie på tirsdag 10. mars 2015, klokken 12:14
Og nyprisen på den var ca 630k?
på min? 650 ca.
Solgte min 85 til mine foreldre for 500k, så det tells ikke ;)
Ser at medier skriker om priser som raser men slik jeg leser det her inne er jo det feil.
Kikket kjapt over prisene rapportert her inne og de tilsier at en godt utstyrt S85 ligger på 550-580 000,-.
En tilsvarende P85 ser ut som ligger på 600-650 000,-.
Det er da helt greie psier slik jeg ser det. Hvis jeg kun har tapt 50 000,- på et år i min S85 er jeg fornøyd med det ;D
Tai
Sitat fra: Tai på tirsdag 10. mars 2015, klokken 16:06
S
Det er da helt greie psier slik jeg ser det. Hvis jeg kun har tapt 50 000,- på et år i min S85 er jeg fornøyd med det ;D
Tai
Tja.. tror ikke dette er prisene bilene faktisk selges for. Du må nok ned på 500k om du skal selge S85 raskt nå. Men fortsatt lavt verditap. På høyde med tapet på en ny Mondeo i kroner...
Solgt for 560800 ink.omr
P85 stander hvit.
Ikke dobbellader, sikkerhetspakke og barneseter.
Sommer og vinterhjul 19"
35000 km
Sitat fra: Tesla65 på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:05
Solgt for 560800 ink.omr
P85 stander hvit.
Ikke dobbellader, sikkerhetspakke og barneseter.
Sommer og vinterhjul 19"
35000 km
Når var denne registrert første gang?
Mars 2014
Det var en bra pris. Solgte min P85 til 575, men den hadde en 7 års service avtale, dobbeltladerdobbeltlader, men solgte uten vinterhjul da jeg venter på watson 2.0 :)
Var på nippet til å kjøpe, men slo det fra meg i oppløpet. 2015 P85, med autopilot, Hifi, luft og d.lader. Ikke v.hjul. Kjørt noen få hundre mil, 570.000.- Verken dyrt eller billig, men helt OK pris.
Sitat fra: Olemann på onsdag 13. mai 2015, klokken 00:05
Var på nippet til å kjøpe, men slo det fra meg i oppløpet. 2015 P85, med autopilot, Hifi, luft og d.lader. Ikke v.hjul. Kjørt noen få hundre mil, 570.000.- Verken dyrt eller billig, men helt OK pris.
Jeg synes det virker billig - hvis det er med metallic-lakk og skinn...
Sitat fra: Olemann på onsdag 13. mai 2015, klokken 00:05
Var på nippet til å kjøpe, men slo det fra meg i oppløpet. 2015 P85, med autopilot, Hifi, luft og d.lader. Ikke v.hjul. Kjørt noen få hundre mil, 570.000.- Verken dyrt eller billig, men helt OK pris.
Hørtes veldig billig ut, var det ifra Tesla kanskje?? Tviler på at det var 2015mod?
Jeg kjøpte rett ifra Tesla, demobil en del mer utstyr enn den der så den bikket 600, 2014mod men registrert i 2015 5k km.
Dyrt for meg som kjøper, kanskje billig for en som allerede har Model S og gjerne ser høye bruktpriser :)
Var ekte 2015 modell ja, men uten skinn.
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 13. mai 2015, klokken 18:44
Sitat fra: Olemann på onsdag 13. mai 2015, klokken 00:05
Var på nippet til å kjøpe, men slo det fra meg i oppløpet. 2015 P85, med autopilot, Hifi, luft og d.lader. Ikke v.hjul. Kjørt noen få hundre mil, 570.000.- Verken dyrt eller billig, men helt OK pris.
Jeg synes det virker billig - hvis det er med metallic-lakk og skinn...
Sitat fra: Olemann på torsdag 14. mai 2015, klokken 13:01
Dyrt for meg som kjøper, kanskje billig for en som allerede har Model S og gjerne ser høye bruktpriser :)
Var ekte 2015 modell ja, men uten skinn.
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 13. mai 2015, klokken 18:44
Sitat fra: Olemann på onsdag 13. mai 2015, klokken 00:05
Var på nippet til å kjøpe, men slo det fra meg i oppløpet. 2015 P85, med autopilot, Hifi, luft og d.lader. Ikke v.hjul. Kjørt noen få hundre mil, 570.000.- Verken dyrt eller billig, men helt OK pris.
Jeg synes det virker billig - hvis det er med metallic-lakk og skinn...
p85 lages ikke som 2015mod.
Sitat fra: D.O på torsdag 14. mai 2015, klokken 19:36
p85 lages ikke som 2015mod.
Dette har vell vært diskutert ganske mange ganger, med Tesla er ikke årstallet så "spikret" som andre biler, det er vell heller før og etter AP hardware osv..
Sitat fra: cirys1 på torsdag 14. mai 2015, klokken 19:45
Sitat fra: D.O på torsdag 14. mai 2015, klokken 19:36
p85 lages ikke som 2015mod.
Dette har vell vært diskutert ganske mange ganger, med Tesla er ikke årstallet så "spikret" som andre biler, det er vell heller før og etter AP hardware osv..
seff gjelder årsmodel. Eller er det før og etter dobbelt lader, nexgen bakseter, og alle de andre små endringen som er gjort? En bil produsert for 1år siden med rammenummer som bekrefter at bilens årsmodell er -14 vil aldri bli noe annet enn en -14mod.
Å selge noe slikt ville være svindel og lett advokatmat
Sitat fra: D.O på torsdag 14. mai 2015, klokken 19:52
Sitat fra: cirys1 på torsdag 14. mai 2015, klokken 19:45
Sitat fra: D.O på torsdag 14. mai 2015, klokken 19:36
p85 lages ikke som 2015mod.
Dette har vell vært diskutert ganske mange ganger, med Tesla er ikke årstallet så "spikret" som andre biler, det er vell heller før og etter AP hardware osv..
seff gjelder årsmodel. Eller er det før og etter dobbelt lader, nexgen bakseter, og alle de andre små endringen som er gjort? En bil produsert for 1år siden med rammenummer som bekrefter at bilens årsmodell er -14 vil aldri bli noe annet enn en -14mod.
Å selge noe slikt ville være svindel og lett advokatmat
Mye forskjell på en 2014 desember edition og en 2015 januar?
Årstallet har noe og si men ikke så mye med Tesla da det er mye mer interessant om den har AP hardware osv..
Andre bilmerker slipper nyheter etter årsmodell, det har Tesla IKKE gjort derfor ikke så viktig..
Tull! kontinuerlig forbedring. Lykke til med å selge bilen med falsk årsmodell på finn den dagen du skal selge.
Om Tesla ikke endrer konfig før i 2017, er bilen fra 2014 en 2016 modell evt tidlig 2017 modell?
Edit: selv du Cyris skriver få innlegg opp at du ikke mener det er en ekte -15mod 8)
Sitat fra: D.O på torsdag 14. mai 2015, klokken 20:15
Tull! kontinuerlig forbedring. Lykke til med å selge bilen med falsk årsmodell på finn den dagen du skal selge.
Om Tesla ikke endrer konfig før i 2017, er bilen fra 2014 en 2016 modell evt tidlig 2017 modell?
Edit: selv du Cyris skriver få innlegg opp at du ikke mener det er en ekte -15mod 8)
Tror vel poenget var at årsmodell er tilnærmet irrelevant når man snakker Tesla, fordi de forbedrer alt fortløpende (i tillegg til ettermontering/utbedring på eldre biler), og fordi de historisk benytter versjonsnummer fremfor årsmodell.
Sitat fra: D.O på torsdag 14. mai 2015, klokken 20:15
Edit: selv du Cyris skriver få innlegg opp at du ikke mener det er en ekte -15mod 8)
Vell jeg tar til meg noe lærdom av og lese andre sine argumenter og synspunkter.
Jeg var tidligere ganske bastant på dette med årstall, men med Tesla så mener jeg ikke det er SÅ viktig.
De har ca 20 forbedringer i uken så visst din bil er levert tidlig i 15 så har en levert sent 15 ganske mange flere små forbedringer, derfor tror jeg med Tesla er det viktigere og skille ved store oppgraderinger. (og ja jeg har endret mening om dette, med alle andre biler blir det noe helt annet da de skiller betraktelig i mellom modellene, ingen andre jeg vet om gir ut en stor oppdatering høst 14 og kaller det 14mod, da blir det med engang 15mod)
Du må skille mellom års-modell og modell-år.
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 14. mai 2015, klokken 21:15
Du må skille mellom års-modell og modell-år.
Alle kjente merker gir ut sine 15 modeller i 14 typisk blir 15 modellene sluppet 3 måneder før altså ifra 1.oktober.
Det som står i vognkortet går kun ut ifra når bilen er registrert for og få det riktig må man se på understellsnr. (den 10 bokstaven) da får man riktig årsmodell. (Har selv en Forester, etter vognkort er det en 06mod, men den har faceliften som kom på 07 mod og etter vognkort så er det en 07 mod)
Siden ikke Tesla opererer med facelifter og den slags mener jeg at det blir mer riktig og se på andre ting som f.eks hardware endringer.
Jeg vill si at det er minimal forskjell på en s85 nov 14 eller feb 15, det som gjør forskjellen er om bilen har AP hardware eller ikke, "my 50 cent".. :)
Mye som er viktigere en årsmodell (for den som følger med), men bilen må uansett selges som årsmodell ut fra chassisnummer.
2014 P85+ med 7 seter, dobbeltlader og ellers ALT utstyr. Kjørt 25.000 km. Betalte 580. Tror det var en god pris, eller?
Sitat fra: tryvann på fredag 22. mai 2015, klokken 14:20
2014 P85+ med 7 seter, dobbeltlader og ellers ALT utstyr. Kjørt 25.000 km. Betalte 580. Tror det var en god pris, eller?
Ja, gratulerer :)
P85+, 2014 modell (mars) med alt utstyr unntatt ekstra seter og ryggesensor, 5 års service pakke (4 år igjen).
til 550k.
Bra pris eller helt normal?
Alt utenom ryggesensorer??? Må være feil. Tipper den har alt bortsett fra ekstra seter og alarmpakke. Hvis det stemmer at den ikke har ryggesensorer så er det jo helt idiotisk på en slik bil. Hvis den har sensorene er det en kjempepris om du spørr meg :-)
Parkeringsassistent var tillegg i starten, den krevde techpakke. Bestod vel i parksensorer foran og bak.
Fin kjøpepris det, selv uten parksensorer.
Det er ikke parksensor på den.
Her er spec'en:
Grå Metallic Lakk
Panoramatak i helglass
21" Grå Performance Plus hjul
Performance Plus-pakke
Tech-pakke
Vinterpakke
Lydstudio-pakke
Dobbeltlader
Pakkehylle
Vinterdekkpakke (Nokian)
Service avtale
Sitat fra: tothoren på tirsdag 26. mai 2015, klokken 09:00
Det er ikke parksensor på den.
Her er spec'en:
Grå Metallic Lakk
Panoramatak i helglass
21" Grå Performance Plus hjul
Performance Plus-pakke
Tech-pakke
Vinterpakke
Lydstudio-pakke
Dobbeltlader
Pakkehylle
Vinterdekkpakke (Nokian)
Service avtale
Hvem i svarte kjøper en P85+ med alt det utstyret der uten å legge til 2850 kr eller hva det var for parkeringssensorer? Skandale.
Er nok en 2013 bestilling med sen, eller utsatt levering. Ikke alle liker ringene i støtfangerne som sensorene gir.
Sitat fra: tothoren på tirsdag 26. mai 2015, klokken 07:05
P85+, 2014 modell (mars) med alt utstyr unntatt ekstra seter og ryggesensor, 5 års service pakke (4 år igjen).
til 550k.
Bra pris eller helt normal?
Solgt min S85 2013 model med alt utenom ekstraseter og 8års servicepakke for samme pris for to måneder siden...
Sitat fra: petersv på tirsdag 26. mai 2015, klokken 09:40
Er nok en 2013 bestilling med sen, eller utsatt levering. Ikke alle liker ringene i støtfangerne som sensorene gir.
På en så stor bil skal du ikke se bort ifra at alternativet blir diverse merker som er styggere og dyrere enn sensorer :)
Men det var bare såvidt jeg fikk sensorer selv. De ble jo lansert rett før jeg kunne konfigurere våren 2013. Hadde tatt bilen uten sensorer også. Kameraet er utrolig bra både i lyset og mørket, og sånn sett er det bare ved møkkete kamera man har en utfordring ved rygging.
Er det ev. mulig å få ettermontert sensorer? Koster kanskje flesk...
Sitat fra: tothoren på tirsdag 26. mai 2015, klokken 11:35
Er det ev. mulig å få ettermontert sensorer? Koster kanskje flesk...
Originale sensorer er det nok bare å glemme. Men det finnes diverse ettermarkedsløsninger som sikkert lander på 5-10.000,-. De kan nok fungere greit.
Alternativt er det bare å utvise litt varsomhet når du parkerer, og kameraet bak er som sagt meget bra når det er rent!
Så lenge prisen er ok så skal jeg nok klare meg uten sensor. :)
Dere er jommen meg flinke til å la denne tråden her spore av! ;D
Ingen som vet hva brukte P85D er solgt for?
En del biler begynner jo å bli 1,5år gamle og jeg kan ikke se noe skremmende verdifall.
De som vet ca hva disse koster basert på hva som følger med hva er verdifallet pr mnd? Jeg tror jeg kom frem til 5k mnd for en (altså kun verdifall), med tanke på billig drivstoff og type bil man får for pengene ville dette gått rett inn på konto for livsnytelse hadde jeg bare ikke hatt pengene plassert i en annen investering i livet.
Jeg kjøpte min første S85 for 600.000,- og solgte etter 10mnd for 560.000.- dvs 4000,- pr mnd.
Regnestykket mitt på den nye 85D er som følger: Pris 700.000,- Nedskrives på 8 år. Dette gir ca verditap på 7200,- + rentekostnader for de som måtte ha det. Om man får mer enn kr 1,- om 8 år så er det ren bonus.
Jeg sparer idag i snitt 3000,- i diesel og 1500,- i bom, så dermed er dette en "billig" bil for min del. Hvor billig/dyr vet jeg ikke med sikkerhet før om ca 2 år når garantien går ut (kjører 50.000km pr år). Tror jeg vil være tjent med å bytte hvert 2.år for å alltid ha bilen under garanti.
Sitat fra: pej på mandag 01. juni 2015, klokken 14:43
+ rentekostnader for de som måtte ha det.
Bare for ordens skyld; alle som kjøper bil til 700 000 har rentekostnader/finanskostnad knyttet til kjøpet. Enten har en direkte rentekostnader som en betaler til långiver, eller en har tapte finansinntekter (renteinntekter eller andre) som følger av kapitalbindingen i bilen. Å se bort fra dette er å lure seg selv.
Sitat fra: SKH på mandag 01. juni 2015, klokken 16:05
Sitat fra: pej på mandag 01. juni 2015, klokken 14:43
+ rentekostnader for de som måtte ha det.
Bare for ordens skyld; alle som kjøper bil til 700 000 har rentekostnader/finanskostnad knyttet til kjøpet. Enten har en direkte rentekostnader som en betaler til långiver, eller en har tapte finansinntekter (renteinntekter eller andre) som følger av kapitalbindingen i bilen. Å se bort fra dette er å lure seg selv.
Det er riktig men det er ikke særlig store beløp man går glipp av med dagens renter :)
Sitat fra: Havebigfun på mandag 01. juni 2015, klokken 18:09
Sitat fra: SKH på mandag 01. juni 2015, klokken 16:05
Sitat fra: pej på mandag 01. juni 2015, klokken 14:43
+ rentekostnader for de som måtte ha det.
som følger av kapitalbindingen i bilen. Å se bort fra dette er å lure seg selv.
Det er riktig men det er ikke særlig store beløp man går glipp av med dagens renter :)
Det er dette som er det største poenget her antar jeg, ikke renter i banken. Kan du bruke de 700k til noe som gir mer avkastning så er det best "butikk".
Kan du ta opp fult lån på bilen til 3,5% og legge de 700k i en leilighet med verdistigning på 6-8% i året er det vesentlig bedre økonomisk, eller betale ned på lån.