Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: Ssseee på fredag 02. januar 2015, klokken 04:00

Tittel: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Ssseeefredag 02. januar 2015, klokken 04:00
Hei.

Har hatt første møte med glatt vei og leaf.
To ting plager meg.

Nr 1, bremsene. Nesten umulig å dosere ved lav hastighet. Lite kjekt å låse hjul på grunn av dårlig bremsesystem. Flere som sliter her? Dette kommenterer samtlige som har lånt bilen..

Nr 2, fra D til N.
Skulle opp en bratt bakke med mye snø. Var nesten forberedt på at det ikke skulle gå, men måtte prøve å få bilen opp slik at den kunne brukes til jobb. Gikk som det måtte, bilen stoppet halvveis, og begynte straks å skli bakover. Med manuell kasse er det fint å kunne trykke inn clutchen og slippe bremsen for å ha styring bakover , samme med automat, lett å flytte spaken i N.
Da er det straks værre med Leafen, holde inne joystikken i flere sekunder ?  Skeli jo sideleng ned og holdt på å treffe både fjellvegg og garasje før bilen tok hintet og gikk i N.

Flere som reagerer på dette nå i vinternorge?
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: skysurferfredag 02. januar 2015, klokken 10:57
Har opplevd nøyaktig det samme som du beskriver. Når det gjelder dosering av bremekraft så er dette diskutert opp og ned i andre tråder på forumet. Det som kan se ut til å hjelpe er å trå bremsepedalen HELT i bunn før du starter kjøreturen. Da ser det ut som det blir mindre "lugging".
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Thomas Parslifredag 02. januar 2015, klokken 11:14
Siden jeg trykker bremsen godt inn når jeg starter bilen har jeg ikke slitt med bremser som "lugger".
Jeg har kjørt en del på både is og nullføre uten at bremsene har skapt problemer, samspillet mellom regenerering og ESP har derimot skapt spenning ved et par anledninger...

Hvis du hadde satt bilen i revers (du skulle jo bakover) istedenfor N hadde det ikke tatt "flere sekunder", men jeg skjønner problemstillingen...

Ellers kan jeg anbefale dekkrens, snøsokker eller hurtigkjetting i bilen hvis man kjører regelmessig på elendig føre ;)

Thomas
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: ingolfzpfredag 02. januar 2015, klokken 11:38
Apropos kjetting o.l. - hva anbefales for 205/55R16 (standard-dekkene)?
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Mippenfredag 02. januar 2015, klokken 23:02
Har kjørt en del på dårlig føre med leafen min. Har kjørt opp bakker slik du beskriver noen ganger. Hvis det er skikkelig glatt kutter anti spinn/sladd systemet motorkraften slik at jeg blir ståendene eller kan skli bakover. For å unngå dette har jeg derfor slått av hjelpemiddel og kjører opp med alt koblet ut siste kneiken. Da gjelder det å ta litt fart først. Kommer opp uten problemer. Jeg føler elektronikken er litt rask med å kutte effekten noen ganger, men stort sett er den til god hjelp.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Lynetfredag 02. januar 2015, klokken 23:43
Dette er mitt råd i glatte bakker: Slå av antispinn slik at motorkutt ikke kommer, gi bra med gass slik at antispinn arbeider aktivt ved å bremse forhjulene individuelt (da får du også renset bremseskivene :-).
Hvis det skulle stoppe er det ingen grunn til å sette den i N, trekkrafta fremover når du ikke rører gasspedalen er liten. Alternativt napp den heller i R, det er også raskere.
Og for all del: IKKE hold bremsepedalen inne mens du sklir bakover med låste hjul. Slipp opp bremsen slik at du får ABS til å virke, da kan du bremse for fullt OG ha kontroll på bilen.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Jan-Børre Olsenlørdag 03. januar 2015, klokken 21:06
Hvordan kan man slå av anti spinn og samtidig ha den til å arbeide aktivt?
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: olabtsøndag 04. januar 2015, klokken 12:29
Sitat fra: smaug01 på lørdag 03. januar 2015, klokken 21:06
Hvordan kan man slå av anti spinn og samtidig ha den til å arbeide aktivt?
Enig med dette...?

Til trådstarter må jeg si at jeg ikke har samme opplevelse av bilen på vinterføre. Er på min 3. vinter med leaf nå. Har aldri reagert på at bremsene er noe problematiske.
Har og en svært bratt, svingete og lang bakke opp til huset mitt som jeg som oftest ikke kjører opp om vinteren med leafen da den sliter pga piggfrie dekk + litt overivrig nedbremsing fra antispinn.
Men de gangene jeg har gjort det har jeg aldri opplevd det som noe problem at hjulene låser når jeg må baklengs ned igjen. Hjulene låser jo bare om du bremser.. ikke i D eller R..
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: sølv-pilensøndag 04. januar 2015, klokken 14:01
Ikke har jeg kjenskap til tidligere Leaf, men 2014 låser julene når bilen bremses opp og man får full stopp i oppoverbakke, dette for å lette bakkestart. Jeg har selv en bakke med stigning 29% (16 grader fra horisontal) og med litt hjelp av kjemikalier og snøbrøyter går dette som regel bra, men har ingen forhåpninger om at Leafen skal ta seg opp denne bakken på piggfrie dekk og uten mulighet for rennfart. Ettersom dette var i mine tanker når jeg gikk med planer for å kjøpe denne bilen var det ett ankepunkt om jeg ville greie å rygge bakover kontrolert, ettersom normalt ville jeg bruke håndbrek for å justere fart bakover når man rygger - her er jo som kjent håndbrekk plassert ved gulvet, men det går greit å bruke den også, bare til å slippe den ut så pass at bilen triller bakover, for å å eventuelt låse helt inne igjen dersom man må stoppe helt, 360 view og ryggekamera er helt fantastisk for å bruke når man står i en slik situasjon. Mulig Leafen vil gi meg en negativ vinter opplevelse, men så langt har den holdt hva man kan forvente seg av en slik bil vinterstid - blir forøvrig også min første sessong med piggfritt - spennende.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Lynetmandag 05. januar 2015, klokken 20:38
Sitat fra: smaug01 på lørdag 03. januar 2015, klokken 21:06
Hvordan kan man slå av anti spinn og samtidig ha den til å arbeide aktivt?
På min japanLeaf er det slik:
Med antiskrens på kuttes motorkraft og det spinnende hjulet bremses ned.
Med antiskrens av er det kun bremsing av det/de spinnende hjul.
Så med motorkraft tilpasset slik at man har kraft nok til å komme opp stigningen vil det spinne litt og bremse litt slik at man får tilnærmet samme trekkraft på begge forhjulene (elektronisk differensialbrems).

PS: Det er ikke antispinn man slår av, det er antiskrens.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Jan-Børre Olsenmandag 05. januar 2015, klokken 20:41
Med andre ord slå av antiskrens så antispinn kan jobbe?
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Go-cartermandag 05. januar 2015, klokken 22:20
Jeg mener å huske at hvis du trykker på P(ark) så lenge bilen ruller, så går den rett i N. Bør prøves i kontrollert miljø :)
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: fwsonsdag 07. januar 2015, klokken 15:15
Antispinn er stort sett til bry når man skal opp bratte bakker, uansett bil. Jeg pleier å skru av antispinn og sette på eco funksjon. Da kommer ikke momentet så fort, slik at hjulene er enklere å finjustere.
Ellers synes jeg Leafen er relativt god vinterbil. Den er ganske godt ballansert i oppsettet (i forhold til mange andre biler jeg har kjørt). 
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: joenvaagrtorsdag 15. januar 2015, klokken 19:33
Jeg er i alle fall imponert.. Har en bratt bakke ned til huset, og der har jeg prøvd mange biler gjennom tidene som har slitt veldig når isen er "verst". Hadde Xtrail tidligere som dro seg opp uansett selv uten 4WD knappen inne, men jaggu er Leafen ikke mye dårligere. Ikke noe problem så langt i alle fall, selv på våt is.. Regner med at nye Conti vinterdekk også har litt å si ;-)
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Trond.Stromtirsdag 27. januar 2015, klokken 11:26
Jeg synes min JapanLeaf er gull på vinterføre, klatrer rolig opp det meste av bakker med god kontroll i e-co mode. dersom det er blåis er det på med biltema kjetting. beste småbil jeg har kjørt på vinterføre
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: emiltirsdag 27. januar 2015, klokken 12:10
Alltid gøy å komme ut på morgenen og gjøre unna kjøringen som normalt i Leafen selv om det er glatt og masse snø og så komme frem og lese på lokalavisen at det vistnok er forferdelige kjøreforhold ute og man bør la bilen stå.

Nå skal ikke jeg skryte på meg ekstreme vinterkjøreferdigheter, men tror fører og kjørestil har mye mer å si enn bilen.

Husker en vinter jeg hadde en Nissan Sunny og kjørte ungen som normalt til skolen før jeg kjørte videre til universitetet uten problemer. En halvtime senere fikk jeg telefon fra den ene læreren om jeg kunne komme og hente henne siden ingen andre unger eller lærere hadde klart å komme seg frem.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Daeedortirsdag 27. januar 2015, klokken 12:31
Bilen oppleves helt fin på vinterføre , sammenlignet med andre biler av tilsvarende størrelse og med forhjulstrekk.
Når det gjelder "kilne" bremser som er vanskelig å dosere , prøv følgende før du reiser avgårde ( men etter at bilen er startet )  :  Klem bremsepedalen HELT i bunn, slipp ut. Kjør deretter som vanlig og se om bremsene nå er lettere å dosere..... 8)
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Ebefredag 30. januar 2015, klokken 19:50
Eco-mode er undervurdert i bakkekjøring :)
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Trekkoppbillørdag 31. januar 2015, klokken 11:13
Erfaringen min når bilen begynner å skli bakover, er at da gjelder det å sette den i revers så fort som mulig. Da stopper den gjerne å skli.

Ulempa med Leaf er dårlig sikt.
Ryggekamera er vidvinkla, og første gang man prøver det, kan det være litt vanskelig å orientere seg. Kommer man opp i litt fart, kan det være vedlig vanskelig å navigere etter ryggekamera, så det gjelder å bli kjennt med bilen og hva slags sikt man har, før man starter på bratte bakker.
  Om du ikke kommer opp en bakke, og du må slippe deg ned igjen, så kan det gå fort nedover. Da kunne det være nyttig å bremse litt på bakhjula, men jeg er ikke kjennt med hvordan man kan gjøre det med brekket i Leaf.
Går det fort bakover, så kan man være avhengig av å se bakover gjennom bakruta, for å orientere seg. Bakgruta blir fort møkkete og ugjennomsiktig på vinteren, så den må vaskes før man skal opp bakker. Kameralinsa blir ugjennomsiktelig enda fortere.
Bilen har godt grep når du rygger opp. Da kan du også ha behov for å ta fart.
Dersom du ser ut bakvinduet, så er det store dødvinkler. I høyresvinger ser du ikke stort, og du kan være avhengig av kamera for å se rundt svingen. Runder du bakketopper så er det heller ikke sikkert at du ser veien gjennom bakruta.

Med en automatisk bil har du ikke muligeter til å gjøre så mange triks når du kommer i vanskelige situasjoner. Det kan være et studium å finne ut av hvordan automatikken oppfører seg i ulike situasjoner, og hvordan du kan påvirke den til å gjøre det du vil.

Håndbremsen styrer du via en elektrisk bryter hvor du slår den av og på. Hvordan den kan brukes på vinterføre, er et mysterium for meg.

Med Hakkapelitta R2, synes jeg bilen tar seg ganske godt fram.

Kulde:
Varmeappratet på gamle leafer bruker mye strøm. Det er også mye forskning som skal til for å forstå hvordan automatikken til klimastyringen fungerer. Står du på hurtiglading, og du vil bruke kupevarmeren, så må AC stå på, for at du skal få varme. Endrer du på en innstilling, så endres gjerne mange andre ting også. Det gjelder typisk om du slår av og på AC eller velger mellom ny luft eller resirkulering, så endres gjerne helt andre innstillinger, da det er mange kombinasjoner som bilen ikke godtar.

Trenger du nødlading på 16A etter veien, som kan ta noen timer når hurtigladerene ikke fungerer, så kan det være nytteløst å kose seg i bilen med varmeappratet på. Varmeappratet bruker like mye effekt som du får fra en 16A-kabel. Kanskje litt mer, eller litt mindre. Da blir det ikke mye effekt igjen til lading.

Er det sprengkulde, så kan det tære på batteriene om du lader dem opp.
Har du batterivarmer, og du går fra bilen i kulda, så kan den ta 200 Watt, og etter noen dager har du tomt batteri.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: tomrhlørdag 31. januar 2015, klokken 18:45
Med Hakka 8 pigg er Leafen vår nesten på nivå med firehjulstrekkerne vi har hatt. Er faktisk imponert.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: klawrenclørdag 31. januar 2015, klokken 19:35
Denne er min første vinter, og akkurat nå er den første gangen jeg får problemer med glatte føre. Hva er "antiskrens" og hvordan slår jeg den av?
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Marius Engelmandag 02. februar 2015, klokken 17:14

Sitat fra: klawrenc på lørdag 31. januar 2015, klokken 19:35
Denne er min første vinter, og akkurat nå er den første gangen jeg får problemer med glatte føre. Hva er "antiskrens" og hvordan slår jeg den av?

Antiskrens er nok ikke mulig å skå av. Antispinn slår du av med å trykke noen sekunder på antispinnknappen til venstre for rattet.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Spiffstertirsdag 03. februar 2015, klokken 17:15
Jeg er enig med de som setter den i eco modus. Det fungerer supert! Motorkraften reduseres og det skal mye mer til før den spinner.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: iglooofredag 06. februar 2015, klokken 11:13
Kjører kun i eco modus jeg, og bruker "eco" knappen som en slags turbo funksjon, hehe. Da for forbikjøringer eller komme meg raskt opp i fart ut på motorvei, etc.

Setter den ofte i B modus når jeg vil ha den til å bremse ekstra mye nedover også.

Syns den er knall på vinterføre, men kjører selvfølgelig med pigger! Bodd for lenge på bygda til at jeg orker å kjøre piggfritt!
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)lørdag 07. februar 2015, klokken 23:46
Sitat fra: iglooo på fredag 06. februar 2015, klokken 11:13
Syns den er knall på vinterføre, men kjører selvfølgelig med pigger! Bodd for lenge på bygda til at jeg orker å kjøre piggfritt!

Ehhh, piggdekk på en elbil?? Her begynner miljøgevinsten å minke, har du egentlig prøvd piggfrie dekk ??
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Jan-Børre Olsensøndag 08. februar 2015, klokken 00:13
Hvordan kommer du fram til den konklusjonen? En elbil med piggdekk er da fortsatt en elbil.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)søndag 08. februar 2015, klokken 00:41
Sitat fra: smaug01 på søndag 08. februar 2015, klokken 00:13
Hvordan kommer du fram til den konklusjonen? En elbil med piggdekk er da fortsatt en elbil.
En elbil ja, men dekkene som skaper unødvendig mye svevestøv pga piggene + unødvendig slitasje på veiene.
Elbil + piggfrie dekk => minimalt med lokale utslipp av både svevestøv og avgasser.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: sølv-pilensøndag 08. februar 2015, klokken 01:05
Blir det mer miljøvennlig om noen må strø flere tusen tonn med salt på veiene for at man ikke skal bruke pigger på glatte veier?
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Marius Engelsøndag 08. februar 2015, klokken 08:00
Jeg synes piggfritt er veldig bra! Moderne piggfrie dekk har ett vanvittig mye bedre grep på is og annet føre piggdekk var det eneste som hjalp før.

På alt annet føre enn is, er piggfrie overlegne. Er det mye is der man bor, så må man gjerne ha pigger. Selv om jeg er overrasket over hvor bra mine to biler med helt nye piggfrie degg griper på isføre!

Hvis noen bor ett sted de MÅ ha piggdekk, så kommer sikkerheten først. Svevestøv kommer i andre rekke.

De fleste av oss har vel mulighet til å kjøre piggfritt framfor pigg, opplever bedre kjøreegenskaper, og gjør dermed dette. Tror jeg...
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: K Ssøndag 08. februar 2015, klokken 08:21
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 08. februar 2015, klokken 01:05
Blir det mer miljøvennlig om noen må strø flere tusen tonn med salt på veiene for at man ikke skal bruke pigger på glatte veier?

Helt enig med Finnøy!

Og hvis du ikke setter på nye piggdekk flere ganger i sesongen, så er sannsynligheten stor for at piggdekk er bedre, les her:

http://www.tv2.no/2015/02/05/broom/bremselengde/vinterdekk/6533616
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Jan-Børre Olsensøndag 08. februar 2015, klokken 09:19
Sitat fra: Finnøy på søndag 08. februar 2015, klokken 00:41
Sitat fra: smaug01 på søndag 08. februar 2015, klokken 00:13
Hvordan kommer du fram til den konklusjonen? En elbil med piggdekk er da fortsatt en elbil.
En elbil ja, men dekkene som skaper unødvendig mye svevestøv pga piggene + unødvendig slitasje på veiene.
Elbil + piggfrie dekk => minimalt med lokale utslipp av både svevestøv og avgasser.
Hvis man bor utenfor sentrum, er ikke svevestøv noe tema. Avgassene er fortsatt null.
Sikkerheten kommer først og hvordan man løser det er et personlig valg. Jeg regner med at du ikke stiller opp dersom noen kjører i grøfta pga piggfrie dekk.

Når det er sagt så kjører jeg selv på piggfritt på alle bilene mine og det fungerer veldig greit for meg.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Thomas Parslisøndag 08. februar 2015, klokken 09:40
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 08. februar 2015, klokken 01:05
Blir det mer miljøvennlig om noen må strø flere tusen tonn med salt på veiene for at man ikke skal bruke pigger på glatte veier?

1) I Norge går det med nesten 200.000 tonn salt hvert eneste år (188.000 tonn i 2014)
2) Statens vegvesen baserer ikke saltbruken på hvor mange som bruker piggdekk
3) Hvis piggfrie dekk fungerer der du kjører, virker det rart å bruke piggdekk for meg. Er det den siste kneika opp til hytta som er problemet fungerer kanskje knipetak eller hurtigkjettinger

Jeg synes alle som kan kjøre piggfritt skal gjøre det, så får heller de som ha piggdekk velge det!

"Piggdekk er den absolutt største kilden til luftforurensning i Trondheim. Fra 2015 kan det derfor bli perioder med piggdekkforbud sentralt i Trondheim."
http://www.trondheim.kommune.no/piggfritt/

Thomas
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: tomrhsøndag 08. februar 2015, klokken 11:24
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 08. februar 2015, klokken 09:40
3) Hvis piggfrie dekk fungerer der du kjører, virker det rart å bruke piggdekk for meg. Er det den siste kneika opp til hytta som er problemet fungerer kanskje knipetak eller hurtigkjettinger
For mange er det den siste kneika opp til der man bor. Pga. klimaendringer er det ikke skikkelig vinter lenger, men temperaturen pendler gjerne mellom pluss og minus. Man vet aldri hva man møter når man skal på jobb om morgenen, det kan være hålke og det er ikke sikkert noen har rukket å strø. Det er greit med pigg da synes jeg.

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 08. februar 2015, klokken 09:40
"Piggdekk er den absolutt største kilden til luftforurensning i Trondheim. Fra 2015 kan det derfor bli perioder med piggdekkforbud sentralt i Trondheim."
http://www.trondheim.kommune.no/piggfritt/
Det blir ikke piggdekkforbud, ni av elleve i formannskapet i Trondheim stemte nei for gjeninnføring av piggdekkavgift. (http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10608549.ece) Formannskapet mener det er unødvendig siden man likevel klarer å overholde forurensningsforskriftens krav til luftkvalitet. Faktisk er luftkvaliteten i byen bedre enn på 20 år (http://webcache.googleusercontent.com/search?hl=nb&redir_esc=&client=ms-android-samsung&source=android-browser-type&v=133247963&qsubts=1422899954633&q=cache%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.adressa.no%2Fpluss%2Fnyheter%2Farticle10604749.ece&v=133247963) tross økning i piggdekkbruk fra 20% til 36%. Det viser at større innsats fra statens vegvesen og byens miljøenhet har større effekt enn å redusere bruk av piggdekk.

Når dette er sagt så er jeg 100% enig i dette:
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 08. februar 2015, klokken 09:40
Jeg synes alle som kan kjøre piggfritt skal gjøre det, så får heller de som ha piggdekk velge det!
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: K Ssøndag 08. februar 2015, klokken 12:09
Sitat fra: tomrh på søndag 08. februar 2015, klokken 11:24
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 08. februar 2015, klokken 09:40
3) Hvis piggfrie dekk fungerer der du kjører, virker det rart å bruke piggdekk for meg. Er det den siste kneika opp til hytta som er problemet fungerer kanskje knipetak eller hurtigkjettinger
For mange er det den siste kneika opp til der man bor. Pga. klimaendringer er det ikke skikkelig vinter lenger, men temperaturen pendler gjerne mellom pluss og minus. Man vet aldri hva man møter når man skal på jobb om morgenen, det kan være hålke og det er ikke sikkert noen har rukket å strø. Det er greit med pigg da synes jeg.

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 08. februar 2015, klokken 09:40
"Piggdekk er den absolutt største kilden til luftforurensning i Trondheim. Fra 2015 kan det derfor bli perioder med piggdekkforbud sentralt i Trondheim."
http://www.trondheim.kommune.no/piggfritt/
Det blir ikke piggdekkforbud, ni av elleve i formannskapet i Trondheim stemte nei for gjeninnføring av piggdekkavgift. (http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10608549.ece) Formannskapet mener det er unødvendig siden man likevel klarer å overholde forurensningsforskriftens krav til luftkvalitet. Faktisk er luftkvaliteten i byen bedre enn på 20 år (http://webcache.googleusercontent.com/search?hl=nb&redir_esc=&client=ms-android-samsung&source=android-browser-type&v=133247963&qsubts=1422899954633&q=cache%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.adressa.no%2Fpluss%2Fnyheter%2Farticle10604749.ece&v=133247963) tross økning i piggdekkbruk fra 20% til 36%. Det viser at større innsats fra statens vegvesen og byens miljøenhet har større effekt enn å redusere bruk av piggdekk.

Når dette er sagt så er jeg 100% enig i dette:
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 08. februar 2015, klokken 09:40
Jeg synes alle som kan kjøre piggfritt skal gjøre det, så får heller de som ha piggdekk velge det!

Bor utenfor Stavanger, er på skirenn/trening med datteren min flere ganger i uken og starter normalt på rundt null grader og overgangen på vei til fjells og ender på snø/isføre. Piggfritt, som jeg har kjørt på siden -99.
Har kjettinger å true med, men har enda ikke kjørt med de, bare prøvd de på bilen.

Leser du denne testen så vil du se at når piggdekkene ikke er nye lenger, så er de heller ikke bedre på is:

http://www.tv2.no/2015/02/05/broom/bremselengde/vinterdekk/6533616
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: tomrhsøndag 08. februar 2015, klokken 12:49
Vi har en elbil med piggfritt og en med pigg. Nye dekk på begge. Gjett hvem av dem som står fast oftest? ;) Vedlegger et bilde som viser en ikke utypisk vinterdag i februar her vi bor.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: K Ssøndag 08. februar 2015, klokken 12:59
Sitat fra: tomrh på søndag 08. februar 2015, klokken 12:49
Vi har en elbil med piggfritt og en med pigg. Nye dekk på begge. Gjett hvem av dem som står fast oftest? ;) Vedlegger et bilde som viser en ikke utypisk vinterdag i februar her vi bor.

Kommer nok ikke frem der med brukte piggdekk nei. Må nok være nye dekk da.  ;)
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: luriumsøndag 08. februar 2015, klokken 13:04
Har en bmw med 6 år gamle nokian og en avensis med 3 år gamle piggfri.
Piggdekkene er betydelig bedre fortsatt. Ofte avensis ikke kommer opp bakken hjemme.

Husk å vaske dekkene ofte. Stor forskjell.

Pressen ønsker selvfølgelig å få oss alle til å velge piggfritt fremfor det sikrere alternativet.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Thomas Parslisøndag 08. februar 2015, klokken 16:07
Sitat fra: Thomas M på søndag 08. februar 2015, klokken 13:04
Har en bmw med 6 år gamle nokian og en avensis med 3 år gamle piggfri.
Piggdekkene er betydelig bedre fortsatt. Ofte avensis ikke kommer opp bakken hjemme.

Vi hadde Nokian piggdekk på Avensisen og de var dårligere Continentaldekken på Leafen.
Byttet til Continental piggfrie på Avensisen og nå er bilene omtrent like.
På de 27 årene jeg har kjørt bil har jeg "stått fast" med piggfrie dekk to ganger (kom opp til slutt), det kan jeg leve med.

Sitat fra: Thomas M på søndag 08. februar 2015, klokken 13:04
Pressen ønsker selvfølgelig å få oss alle til å velge piggfritt fremfor det sikrere alternativet.

Jøss, den var ny...

Thomas
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: luriumsøndag 08. februar 2015, klokken 17:05
Nei den er jo ikke nye alle journalister er jo miljøfanatikere :)

Problemet er jo bare at saltmengen som må til for at vi skal kunne kjøre piggfritt ikke heller er miljøvennlig.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: sølv-pilensøndag 08. februar 2015, klokken 17:11
Man har ikkje piggdekk for betre framkomlighet på isete vegar, det er for best mogleg mulighet for å stoppe, nokre gangar den lille forskjellen på liv og død. Forøvrig treng ein ikkje leita Internett opp og ned for å finna miljø skadane saltinga gjer. Du kan bare strø store mengdar salt i hagen din så ser ein resultatet av det
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: K Ssøndag 08. februar 2015, klokken 17:17
Sitat fra: Thomas M på søndag 08. februar 2015, klokken 17:05
Nei den er jo ikke nye alle journalister er jo miljøfanatikere :)

Problemet er jo bare at saltmengen som må til for at vi skal kunne kjøre piggfritt ikke heller er miljøvennlig.

Saltet er kommet for å bli, og gjør piggdekkbruk totalt meningsløst for de aller aller fleste.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: K Ssøndag 08. februar 2015, klokken 17:18
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 08. februar 2015, klokken 17:11
Man har ikkje piggdekk for betre framkomlighet på isete vegar, det er for best mogleg mulighet for å stoppe, nokre gangar den lille forskjellen på liv og død. Forøvrig treng ein ikkje leita Internett opp og ned for å finna miljø skadane saltinga gjer. Du kan bare strø store mengdar salt i hagen din så ser ein resultatet av det

Det var derfor jeg la inn denne linken tidligere i denne tråden, les den.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: moklelørdag 14. februar 2015, klokken 23:18
Leaf 14 Tekna, beste vinterbilen eg har hatt. Har køyrt opp veldig bratt bakke til huset fleire gonger enn mange andre bilar. Antispinnen jobbar bra, men responsen i gasspedalen og fordelingen av vekt i bilen er nok det viktgaste trur eg.   
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Ebesøndag 15. februar 2015, klokken 11:10
Kan kanskje ta piggdekk/piggfritt-debatten i denne tråden?

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=19457
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: gauselsøndag 15. februar 2015, klokken 11:23
Leafen er beste vinterbilen jeg har hatt!!  :D
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Jan-Børre Olsensøndag 15. februar 2015, klokken 17:00
Må si etter en morgen tidligere denne uken hvor veien var glassert, at bilen langt fra er den beste vinterbilen jeg har har. Vekten er veldig jevnt fordelt så sånnsett føles den fin nå grepet er null, problemet jeg har med bilen er at det er null tilbakemelding i gasspedal. Det er jo ikke noe lyd, vibrasjon eller turteller som forteller deg om hvordan du bruker gassen så når man må fingasse så er det vanskelig rett og slett. Det er få biler som slår Hiluxen hvor alt er manuelt og mekanisk. Den kamuflerer ikke noe som helst og har ingen automatikk eller "anti-gøy" som sparer sjåføren for noe. Fantastisk vinterbil men føles fryktelig gammel nå  :P
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: emilsøndag 15. februar 2015, klokken 18:19
Skal jeg opp en litt krevende bakke skrur jeg av radio og vifte og alt annet som lager lyd (kjærringa?) for å få litt mer føling med hva bilen holder på med.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Jan-Børre Olsensøndag 15. februar 2015, klokken 18:29
Sitat fra: emil på søndag 15. februar 2015, klokken 18:19
Skal jeg opp en litt krevende bakke skrur jeg av radio og vifte og alt annet som lager lyd (kjærringa?) for å få litt mer føling med hva bilen holder på med.
Oi jævler, det var modig skrevet  ;D
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Ssseeesøndag 15. februar 2015, klokken 23:11
Enig i at den tar seg godt frem, kritikken gikk mer på manglende mulighet for å raskt sette den i N. I tillegg til bremser som fort kan ta h a r d t..
Godt det snart er sommer  ;)
Tittel: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Ebemandag 16. februar 2015, klokken 17:43
det tar jo ikke mer enn 1 sekund å sette den i N? Du vet du kan bare holde spaken til venstre, så går den i N?
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Ssseeemandag 16. februar 2015, klokken 21:36
Sitat fra: Ebe på mandag 16. februar 2015, klokken 17:43
det tar jo ikke mer enn 1 sekund å sette den i N? Du vet du kan bare holde spaken til venstre, så går den i N?

Glatt vei - sving - litt for høy fart ; hva gjør du med en manuell bil? Trår inn clutch og styrer rolig gjennom svingen. Prøv dette med en Leaf i det bilen slipper - da innser du at tiden det tar før den går i N er altfor lang.

Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Ebemandag 16. februar 2015, klokken 21:59
Joda, det er jo sant. Men det kjennertegner vel mer automat vs manuelt gir :)
Tittel: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Marius Engeltirsdag 17. februar 2015, klokken 06:14
Sitat fra: Ssseee på mandag 16. februar 2015, klokken 21:36
Sitat fra: Ebe på mandag 16. februar 2015, klokken 17:43
det tar jo ikke mer enn 1 sekund å sette den i N? Du vet du kan bare holde spaken til venstre, så går den i N?

Glatt vei - sving - litt for høy fart ; hva gjør du med en manuell bil? Trår inn clutch og styrer rolig gjennom svingen. Prøv dette med en Leaf i det bilen slipper - da innser du at tiden det tar før den går i N er altfor lang.

På moderne biler, med ESP antiskrens skal man IKKE trykke inn clutch om man skrenser. Da kobler man ut assistansesystemer. Man skal slippe gasspedalen.
Dette leste jeg i en presentasjon laget av NAF.

Så når du kjører Leafen må du ikke finne på å nappe den i N i en sving. Eneste gangen jeg ser dette nødvendig er npr du begynner å skli bakover ned en bakke.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Powerfluxtirsdag 17. februar 2015, klokken 23:28
Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 17. februar 2015, klokken 06:14
Sitat fra: Ssseee på mandag 16. februar 2015, klokken 21:36
Sitat fra: Ebe på mandag 16. februar 2015, klokken 17:43
det tar jo ikke mer enn 1 sekund å sette den i N? Du vet du kan bare holde spaken til venstre, så går den i N?

Glatt vei - sving - litt for høy fart ; hva gjør du med en manuell bil? Trår inn clutch og styrer rolig gjennom svingen. Prøv dette med en Leaf i det bilen slipper - da innser du at tiden det tar før den går i N er altfor lang.

På moderne biler, med ESP antiskrens skal man IKKE trykke inn clutch om man skrenser. Da kobler man ut assistansesystemer. Man skal slippe gasspedalen.
Dette leste jeg i en presentasjon laget av NAF.

Så når du kjører Leafen må du ikke finne på å nappe den i N i en sving. Eneste gangen jeg ser dette nødvendig er npr du begynner å skli bakover ned en bakke.
Det er det rene sludder og vrøvl! Hvor er det disse vrangforestillingene kommer fra??
Systemet overvåker hjulhastigheten, styrevinkler, bremsefunksjon, kurs etc.  og bremser i forhold til dette, ett eller flere hjul uavhengig av gir eller clutch posisjon.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Marius Engelonsdag 18. februar 2015, klokken 03:29

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:28
Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 17. februar 2015, klokken 06:14
Sitat fra: Ssseee på mandag 16. februar 2015, klokken 21:36
Sitat fra: Ebe på mandag 16. februar 2015, klokken 17:43
det tar jo ikke mer enn 1 sekund å sette den i N? Du vet du kan bare holde spaken til venstre, så går den i N?

Glatt vei - sving - litt for høy fart ; hva gjør du med en manuell bil? Trår inn clutch og styrer rolig gjennom svingen. Prøv dette med en Leaf i det bilen slipper - da innser du at tiden det tar før den går i N er altfor lang.

På moderne biler, med ESP antiskrens skal man IKKE trykke inn clutch om man skrenser. Da kobler man ut assistansesystemer. Man skal slippe gasspedalen.
Dette leste jeg i en presentasjon laget av NAF.

Så når du kjører Leafen må du ikke finne på å nappe den i N i en sving. Eneste gangen jeg ser dette nødvendig er npr du begynner å skli bakover ned en bakke.
Det er det rene sludder og vrøvl! Hvor er det disse vrangforestillingene kommer fra??
Systemet overvåker hjulhastigheten, styrevinkler, bremsefunksjon, kurs etc.  og bremser i forhold til dette, ett eller flere hjul uavhengig av gir eller clutch posisjon.

Er du helt sikker på dette?

I følge NAF sin presentasjon, kobler systemet ut når clutch er trykket inn.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Jan-Børre Olsenonsdag 18. februar 2015, klokken 07:40
NAF ja....
Hvis man tenker litt logisk. Hvorfor skulle systemet koble ut ved å trykke inn clutchen? Det sier seg selv at traction control nødvendigvis ikke fungerer, kanskje var det det de mente men det er jo en selvfølge. ABS og antiskrens fungerer akkurat like godt med clutchen inne. På Leafen fungerer antiskrens i nøytral hvis man skal ta fotbrekksving(som går overraskende bra faktisk). Det piper og det uler men innen antiskrens får gjort noe er man ferdig med forbrekksvingen.
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Marius Engelonsdag 18. februar 2015, klokken 09:27
Jeg vet ikke, godt mulig du har rett.

Men er dette noe du vet med 100% sikkerhet, eller noe du tror?
Tittel: Sv: Leaf - ingen god vinterbil?
Skrevet av: Powerfluxonsdag 18. februar 2015, klokken 12:05
Vet med 100%sikkerhet både pga kjennskap til hvordan systemet fungerer og ved erfaring med systemet i praksis!

Det ville vært det glade vanvidd å designe systemet slik du beskriver!