Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Tesla Roadster => Emne startet av: Milzit på lør 27. des 2014, kl. 00:10

Tittel: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: Milzitlør 27. des 2014, kl. 00:10
Jeg ser det er laget en overganger fra Model S plugg til Roadster i US som gjøre at man kan lade på 70 amp.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/14817-Model-S-to-Roadster-adapter/page30

Vil denne kunne fungere i Norge?
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: Griffellør 27. des 2014, kl. 00:41
Sitat fra: Milzit på lør 27. des 2014, kl. 00:10
Jeg ser det er laget en overganger fra Model S plugg til Roadster i US som gjøre at man kan lade på 70 amp.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/14817-Model-S-to-Roadster-adapter/page30

Vil denne kunne fungere i Norge?
Siden Europisk S kontakt er forskjellig fra USA  kontakt må det nok noe annet til. Dessuten vil du ikke finne 230V 1 fas ladepunkt med så høy strømstyrke.
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: Milzitlør 27. des 2014, kl. 00:47
Men hvis man kjøper en Roadster i dag og bilen ikke har garanti. Kan man få problemer hvis den originale laderen dør? Disse lages ikke lengre?

Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: Griffellør 27. des 2014, kl. 01:00
Sitat fra: Milzit på lør 27. des 2014, kl. 00:47
Men hvis man kjøper en Roadster i dag og bilen ikke har garanti. Kan man få problemer hvis den originale laderen dør? Disse lages ikke lengre?
USA model S ladekabel + adapter kan vel væere en nødløsning. Ellers kan jo det meste repareres.
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: Schummiman 09. feb 2015, kl. 11:52
Sitat fra: Milzit på lør 27. des 2014, kl. 00:47
Men hvis man kjøper en Roadster i dag og bilen ikke har garanti. Kan man få problemer hvis den originale laderen dør? Disse lages ikke lengre?
Ikke noe problem å få kjøpt ny lader hos Tesla, men må nok få tilsendt lader fra USA. Jeg snakket med Tesla Drammen om dette før jul..
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: ravnons 04. mar 2015, kl. 13:01
Jeg bruker en vanlig type 2 til type 1 kabel med denne adapteren i enden https://sites.google.com/site/thecantesla2j1772/home

Lader fint på Salto ladestasjon på 32A hjemme og på jobb.

Har du nok strøm tilgjengelig i garasjen, så kjøper du en roadster quick charger på ebay, eller bygger en selv basert på openevse.
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: Milzitons 04. mar 2015, kl. 21:57
Sitat fra: ravn på ons 04. mar 2015, kl. 13:01
Jeg bruker en vanlig type 2 til type 1 kabel med denne adapteren i enden https://sites.google.com/site/thecantesla2j1772/home

Lader fint på Salto ladestasjon på 32A hjemme og på jobb.

Har du nok strøm tilgjengelig i garasjen, så kjøper du en roadster quick charger på ebay, eller bygger en selv basert på openevse.
Supert, takk for info. Jeg tenkte på å sette opp en Type 2 lader utendørs (til vår Citroen Zero), men jeg trodde ikke at jeg kunne bruke den til Roadster. (Håper å få byttet Citron->Roadster om en stund:-))

Men hva plugger du inn i denne adapteren? Det passer ikke med Type 2 - Type 1 kabel da dette er en overgang til J1772 som kun er i bruk i USA...?
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: ravnons 04. mar 2015, kl. 22:19
"J1772" de her snakker om er samme som vi kjenner som type 1 (som du har på c-zeroen din).

Egentlig veldig misvisende å si j1772, siden det egentlig er "språket de snakker", og sier ingenting om type plugg. Men på samme måte som type 2 "mennekes" har blitt valg som standard på europeiske ladestasjoner (og europeiske biler), er type 1 (leaf/c-zero,etc) blitt standard på ladestasjoner i usa.


"The CAN" adapteren er skikkelig bra håndtverk og anbefales på det sterkeste. Mye bedre enn løsningen Tesla selv leverer. Men den koster jo skjorta(som alle ladeprodukter), men disse er jo håndlaget av en kar så litt mer forståelse her.
Men den har en liten svakhet, den kutter ikke pilotsignalet når du vrir den ut av roadsteren (slik orginalkabelen gjør). Med andre ord, når du drar kabelen ut av bilen er den fortsatt spenningsatt. Så det anbefales sterkt at du alltid drar ut kabelen fra adapteren først, så tar adapteren ut av bilen. (Og motsatt når du starter lading, adapter på plass først, koble så til ladeplugg til adapteren). På den måten er det adapteren som slites, ikke ladeinntaket på bilen.

Et annet problem er at jeg ikke har fått den til å virke med "mode 2 type 1" kabler (feks c-zero sin ladekladd). Men via type 2 til type 1 kabelen min har den virket på alle ladestasjoner jeg har koblet den til (Har ladet på alt fra 5 til 32 A).

Så kort oppsummert:
Mode 3 type 2->type 1 kabel:
(http://www.salto.no/media/images/100150/full.jpg)
Sammen med
The Can adapter:
(https://sites.google.com/site/thecantesla2j1772/_/rsrc/1340167427493/home/The%20Can%20in%20car%207.gif)

Og en dertil egnet mode 3 ladestasjon (hjemme eller offentlig) og du kan lade opptil 32A uten problem.


Tesla sin egen løsning finner du her http://shop.teslamotors.com/collections/charging/products/j1772-connector (http://shop.teslamotors.com/collections/charging/products/j1772-connector) Samme prinsippet, bare kabel adapter istedenfor, som gjør at ladehåndtaket henger og slenger. Dyrere er den også.
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: Jenstor 05. mar 2015, kl. 02:13
Dette høres jo helt fantastisk ut! Hvordan bestiller man denne?

Bare så jeg er 100% sikker på at jeg forstår riktig: Med en Type 2 - Type 1 kabel kan man bruke denne på alle semihurtigladere, også de som leverer 32A 3-fase (selv om bilen kun trekker strøm på en fase)?
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: ravntor 05. mar 2015, kl. 08:24
Stemmer det. På en 32A trefase får du ladet med en fase, så ca 7kw lading (i motsettning til ca 1,6kw som den orginale schuko kabelen gir deg), veeeeldig merkbar forskjell :)

Helt nederst på den siden jeg linket til så står det email adresse. Du sender bare en mail til han og ber om å få kjøpe.

Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: MortenVtor 05. mar 2015, kl. 08:32
Hei

Jeg har bygget om min ladeplugg til å håndtere 70A strømstyrke og til å få Type 2 grensesnitt. Kort fortalt innebærer dette å bytte ut all internkabling i den sorte Teslapluggen til kabel med tilstrekkelig tverrsnitt.
Denne modifikasjonen muliggjør lading på alle type 2 ladestasjoner. Der hvor det er 43kW tilgjengelig er det mulig å ta ut 230V og 60A, altså ca 14kW.
Dette gir en ladefart (ved 170Wh gjennomsnittlig energibruk pr km) på ca82km rekkevidde pr time. Batteriet kan altså fylles fra tomt til fullt på ca 4 timer.

Prisen for delene er ca 2000kr.
Prisen for The Can og overgangskabel fra Type 1 til Type 2 som nevnt over er ca 7-8000kr.
Det er altså mye å spare dersom du er litt "handy" og har en helg til overs (det tar litt tid å gjøre jobben).

Jeg har også satt på en type 2 plugg på ladekabelen slik at jeg kan lade hjemme på 13A.

Bildene viser hvordan resultatet ser ut.

Dersom noen ønsker detaljert beskrivelse av jobben, materialliste, verktøyliste og el-skjemaer, så send meg en PM.
(Modifikasjoner gjøre på eget ansvar. Det kreves godt håndarbeid for at dette skal fungere på en sikker måte. Dette gjelder spesielt loddearbeidet.)
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: Milzitfre 06. mar 2015, kl. 19:42
Så bra, tusen takk for info. Godt å høre det er mulighet for Type 2 lading :)

Så ladepluggen på en USA og EU Roadster er helt lik? Leste litt om eksport av USA Roadster på TMC hvor noen mente dette var veldig vanskelig og at var mange forskjeller, men det går jo flere USA modeller her i Norge.
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: Jenslør 07. mar 2015, kl. 15:16
Takk skal du ha. PM sendt :)
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: MortenVlør 07. mar 2015, kl. 17:47
Sitat fra: Milzit på fre 06. mar 2015, kl. 19:42
Så bra, tusen takk for info. Godt å høre det er mulighet for Type 2 lading :)

Så ladepluggen på en USA og EU Roadster er helt lik? Leste litt om eksport av USA Roadster på TMC hvor noen mente dette var veldig vanskelig og at var mange forskjeller, men det går jo flere USA modeller her i Norge.
Ladepluggen som går inn i roadsteren er den samme i US og EU.
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: ravnons 01. apr 2015, kl. 09:38
Bare for å supplere.

Begynte å lage en slik adapter selv, men kom i prat med elbilhjelpen om dette.
Jeg skal nå teste ut en type 2 hann->type 1 60A  adapterkabel for dem, som sammen med "the can" vil la deg lade på 60A på offentlige 43kw ladere.
Noe dyrere enn å lage sin egen kabel, men i alle fall mye enklere (og alt av utstyr er godkjent for 60A, i motsetning til om man lager adapter selv).
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: MortenVtir 07. apr 2015, kl. 18:04
Ravn

Løsningen med the can + 60A overgang er helt perfekt. Jeg var inne på tanken selv, men valgte billigere løsning (som er helt trygg dersom jobben er gjort riktig).

Sjekk forresten ut facebook - tesla roadster owners club. Nyopprettet gruppe hvor roadstereiere/interesserte deler info og erfaringer.
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: ravntor 30. apr 2015, kl. 13:28
Her er kabelen (med roadsteradapter) som jeg elbilshop fikk laget.
10mm2 kabling. Ikke fått testet den på annet en 16A enda.
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: elektroluxman 18. mai 2015, kl. 15:51
Sitat fra: ravn på tor 30. apr 2015, kl. 13:28
Her er kabelen (med roadsteradapter) som jeg elbilshop fikk laget.
10mm2 kabling. Ikke fått testet den på annet en 16A enda.

Elbilhjelpen.no mener du!

Vi har 4 til slike kabler som ble spesialbygget for Ravn.

Ellers vil jeg lodde stemningen for en tilsvarende kabel som ikke er avhengig av 43 kW ladere til å gi ca 15 kW lading.

Vurderer å få bygget en kabel som lader Roadsteren med 80A fra standard 22 kW mode 3 stolper. Det betyr litt Zaptec teknikk med transformering fra 3 fase 400V ( og 230V ) til 1 fase 80A og vil dermed utnytte Roadsterens lader maksimalt og med 18 kW
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: ravnman 18. mai 2015, kl. 15:55
Det hadde jo selvfølgelig vært knall, men markedet er vel såpass lite at det blir relativt kostbart?
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: elektroluxman 18. mai 2015, kl. 17:33
Ja, men hvor mange slike kabler til 25 000 kr er det marked for?

Betyr jo at Roadsteren blir like lett å AC lade som en Tesla S
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: satheesh.netons 20. mai 2015, kl. 07:41
Sitat fra: ravn på tor 30. apr 2015, kl. 13:28
Her er kabelen (med roadsteradapter) som jeg elbilshop fikk laget.
10mm2 kabling. Ikke fått testet den på annet en 16A enda.

Hva kostet dette?
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: _Christianman 01. jun 2015, kl. 21:35
Sitat fra: elektrolux på man 18. mai 2015, kl. 15:51
Sitat fra: ravn på tor 30. apr 2015, kl. 13:28
Her er kabelen (med roadsteradapter) som jeg elbilshop fikk laget.
10mm2 kabling. Ikke fått testet den på annet en 16A enda.

Elbilhjelpen.no mener du!

Vi har 4 til slike kabler som ble spesialbygget for Ravn.

Ellers vil jeg lodde stemningen for en tilsvarende kabel som ikke er avhengig av 43 kW ladere til å gi ca 15 kW lading.

Vurderer å få bygget en kabel som lader Roadsteren med 80A fra standard 22 kW mode 3 stolper. Det betyr litt Zaptec teknikk med transformering fra 3 fase 400V ( og 230V ) til 1 fase 80A og vil dermed utnytte Roadsterens lader maksimalt og med 18 kW

Hvordan har du løst det med motstand inne i pluggen mellom pilot og jord? To kabler i serie med motstand i begge blir vel feil.
Tittel: Sv: Model S til Roadster Adapter i Norge?
Skrevet av: ravntir 02. jun 2015, kl. 08:40
Fastmonterte kabler har ikke motstand (hvorfor skulle dem, produsenten har jo forhåpentligvis brukt kabel som tåler det ladestasjonen er rated for).

Type 1 håndtaket på overgangen har 150 ohm mellom pp og pe.