Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: autofil på onsdag 17. desember 2014, klokken 22:29
Hei,
Venter på Golf (GTE) og ønsker å høre med dere hel-elektriske om hva dere vurderer ift behanling av bilen utover egen polering og vedlikehold. Slik jeg forstår nå er det flere gode alternativer, men jeg sliter med å forstå forskjellen:
1. Ditec - har hatt dette før, og var fornøyd. Den må samtidig rebehandles hvert 1,5 år pluss at enkelte sier at den gir et dårligere resultat enn neste på listen.
2. Modesta. Nytt? Får gode omtaler. Leter etter sted som gjør dette i Osloområdet.
3. Swisswax - fordeler/ulemper?
Jeg ønsker hard hinne og enkelt vedlikehold. Bilen min blir sort.
Andre innspill? Ønsker å gjøre dette mens bilen er helt ny for best resultat.
Mvh
SMO
Jeg har brukt Royalshine på fire biler og har vært veldig fornøyd. Har en 2009 mod Ford S-max med 112000 km på telleren som vi behandlet da den var ny. (Det kreves en etterbehandling innen to år etter første gang.) Forden er fortsatt som ny i lakken.
Jeg har brukt Lies Supershine i Stanseveien 6, Oslo.
Jeg er en av få som har fått omlevert e-Golf (ladetrøbbel). Den første behandlet jeg der. Nr. to har jeg ikke rukket å behandle enda, men kommer til å gjøre det.
Det anbefales å behandle med en gang blen er ny (og det er billigere fordi en slipper dyprensing av lakken).
Sitat fra: LGF på onsdag 17. desember 2014, klokken 22:43
Jeg har brukt Royalshine på fire biler og har vært veldig fornøyd. Har en 2009 mod Ford S-max med 112000 km på telleren som vi behandlet da den var ny. (Det kreves en etterbehandling innen to år etter første gang.) Forden er fortsatt som ny i lakken.
Jeg har brukt Lies Supershine i Stanseveien 6, Oslo.
Jeg er en av få som har fått omlevert e-Golf (ladetrøbbel). Den første behandlet jeg der. Nr. to har jeg ikke rukket å behandle enda, men kommer til å gjøre det.
Det anbefales å behandle med en gang blen er ny (og det er billigere fordi en slipper dyprensing av lakken).
Spennende. Pris? Bilde av bilen?
Jeg har bestilt Ditech på min nye eGolf i Night Blue som skal være like om hjørnet..... (say no more) Har en Q5 fra 2010 som har vært behandlet med Ditech fra den var ny, og jeg er veldig fornøyd med det. Har hatt to rebehandlinger siden. Veldig lett å holde ren, og lakken holder seg meget godt. Deilig å slippe boningen!
Pris: 3.800,- for ny Golf - dvs uten dyprens av lakk.
Bilder er verre - bilen ble levert tilbake. Men - Lies Supershine har mange bilder av biler de har behandlet på sin FB-side.
Gtechniq.
Sitat fra: LGF på onsdag 17. desember 2014, klokken 22:43
Jeg har brukt Royalshine på fire biler og har vært veldig fornøyd. Har en 2009 mod Ford S-max med 112000 km på telleren som vi behandlet da den var ny. (Det kreves en etterbehandling innen to år etter første gang.) Forden er fortsatt som ny i lakken.
Jeg har brukt Lies Supershine i Stanseveien 6, Oslo.
Jeg er en av få som har fått omlevert e-Golf (ladetrøbbel). Den første behandlet jeg der. Nr. to har jeg ikke rukket å behandle enda, men kommer til å gjøre det.
Det anbefales å behandle med en gang blen er ny (og det er billigere fordi en slipper dyprensing av lakken).
Er helt noob når det kommer til lakkbehandling. Varer det så lenge som de sier? Kan man nesten bare spyle bilen, så blir den ren?
Sitat fra: np på lørdag 20. desember 2014, klokken 13:16
Sitat fra: LGF på onsdag 17. desember 2014, klokken 22:43
Jeg har brukt Royalshine på fire biler og har vært veldig fornøyd. Har en 2009 mod Ford S-max med 112000 km på telleren som vi behandlet da den var ny. (Det kreves en etterbehandling innen to år etter første gang.) Forden er fortsatt som ny i lakken.
Jeg har brukt Lies Supershine i Stanseveien 6, Oslo.
Jeg er en av få som har fått omlevert e-Golf (ladetrøbbel). Den første behandlet jeg der. Nr. to har jeg ikke rukket å behandle enda, men kommer til å gjøre det.
Det anbefales å behandle med en gang blen er ny (og det er billigere fordi en slipper dyprensing av lakken).
Er helt noob når det kommer til lakkbehandling. Varer det så lenge som de sier? Kan man nesten bare spyle bilen, så blir den ren?
Jeg har en 2008 modell BMW metallic lakk. Den er aldri behandlet med noe som helst og ser helt ny ut i lakken den dag i dag, nyvasket :)
Jeg har hvit E-UP som jeg har hatt DITEC behandling når den var ny
Nå renner møkka av ved spyling
Hadde permashine på en bil, den holder i 5 år og ved skade så dekkes det på forsikringen også. Veldig lett å holde ren.
Fikk tilbud på Ditec av Carshine i Kristiansand for 4900. Aner ikke om det er en god pris eller ikke. Ser det er andre som har god erfaring med Ditec. Burde jeg si ja takk? Er det verd å bruke 5k på det?
Sitat fra: Kmellioli på tirsdag 23. desember 2014, klokken 19:35
Fikk tilbud på Ditec av Carshine i Kristiansand for 4900. Aner ikke om det er en god pris eller ikke. Ser det er andre som har god erfaring med Ditec. Burde jeg si ja takk? Er det verd å bruke 5k på det?
Er også fryktelig usikker der. Hatt flere nye biler siste årene. Generelt holder skinnet seg bra, både i metallic og uten, men det danner seg jo et fint mønster av riper som er mer eller mindre fremtredende avhengig av farge. Og polere to ganger årlig skal man vel uansett?
Ripene kommer uansett. Vask, clay, poler og voks selv 2 ganger i året, eller sett det bort til noen som kan det om du ikke vil gjøre det selv. Det er iallefall min erfaring.
Kort om mitt bilhold til nå (Sort Touran): aldri i maskin, vasker selv, polerer minst 2x per år. MEN det er umulig å unngå riper i sort bil når jeg polerer. Sirklene kommer. Jeg hadde selv en a3 før med Ditec. Deilig å slippe å polere - som ikke skal gjøres. Dessuten vil jeg beskytte en helt ny bil ekstra godt med denne harde hinnen.
Ditech er vel den coatingen som folk har aller dårligst erfaring med. Det nytter ikke å høre på de som ikke har prøvd andre coatinger enn Ditech. Det er jo bedre enn ingenting. Dyrt, og kun en ok coating.
Swisswax er voks. Meget god voks, men gir ikke ripebestandighet slik enkelte coatinger gir.
Coating (lakkforsegling) kan du også legge selv om du er interessert. Selv polerte jeg opp bilen min i høst og la Gyeon Mohs på bilen. Den coatingen tåler alt av kjemikalier, holder lenge og gir faktisk mindre vaskeriper på bilen.
Hvis du vil ha dette gjort får du ett mye bedre resultat om du går inn på dcn.no og legger ut en jobbforespørsel i forumet der.
Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på tirsdag 23. desember 2014, klokken 22:31
Kort om mitt bilhold til nå (Sort Touran): aldri i maskin, vasker selv, polerer minst 2x per år. MEN det er umulig å unngå riper i sort bil når jeg polerer. Sirklene kommer. Jeg hadde selv en a3 før med Ditec. Deilig å slippe å polere - som ikke skal gjøres. Dessuten vil jeg beskytte en helt ny bil ekstra godt med denne harde hinnen.
Klart du kan polere en sort bil uten å få riper. Du må bare finne rett combo av pute og middel.
Selv synes jeg blå überputer med menzerna 4000 avslutter meget bra på sort lakk på DA-maskin. Grove puter og middel med mer cut fjerner mer riper, men gir oftest hologrammer. Da må du over en siste runde med finere pute og middel for å fjerne alle hologrammer.
Det som derimot er umulig å unngå er vaskeriper på sort (myk) lakk. Dette hindres best med skikkelig forvask (berøringsfri) før selve berøringsvasken, skånsomt vaskeredskap og "to-bøtte metoden".
Modesta har jeg hørt folk har god erfaring med.
Om du er Vestfold så kom inn å få lagt Opti Coat Pro, det er en keramisk lakkforseggling som varer 5 år pluss og uten etterbehandlinger, om den må etterbehandles hvert år er det egentlig det vi normalt kaller for en 2 årig løsning :) Vi gir definitivt mest for pengene , på nybil ligger ferdig arbeid rundt 6000 for en standard behandling . Og om man velger Ceramic Pro,Modesta,Cquartz mm mm så koster de gjerne mer uten att lakken er sterkere eller holder lengre , de fleste faller fra rundt 5 år . Vi er autorisert Opti Coat Senter i Stokke , tett på jernbane og E18 . Ta en titt på websidene våre http://opticoat.no (http://opticoat.no) og fb https://www.facebook.com/liquidelementsnorge.
Ser ut som dere gjør en bra jobb, Resistes. Og prisen er ikke avskrekkende. Dog, kunne gjerne tenkt meg å sett etterbilder på lik linje med førbildene. Altså at du har lysrefleksjon fra lakken. Gjerne direkte sollys, da dette er veldig avslørende hvis jobben man har gjort ikke er helt hundre. Ser også ut som dere ikke fjerner polishrester og slikt mellom kriker og kroker. F.eks er det grått og matt rundt modellskriften på de fleste bilene. Vanlig å bruke grov polish og f.eks q-tips (aka detailing sticks) på slikt.
Ellers er nettsiden deres uferdig og inneholder en del skrivefeil.
Jeg hadde McGuire på en svart bil og syns ikke den hadde overbevisende holdbarhet. Prøvde derfor Ditech på en annen bil og det oppleves noe bedre. Velger Ditech på E-golfen også, mest for at det er lett tilgjengelig der jeg bor. Skal holde i 7 år med 18 måneders etterbehandling.
Det holder altså i 18 måneder, maks. Etterbehandlingen er samme prosedyre som det du opprinnelig betalte for. På dette viset har de inntekt fra deg hver 18 måned frem til det har gått 7 år.
Meguiar's fører mange produkter både for forbruker og profesjonelle og ikke alt er like bra, samme som at lamborghini gjerne kan være en traktor. http://www.lamborghini-tractors.com/en-EU/
Man kan også lese på forumet til de som er spesielt interessert i bilpleie:
http://www.detailersclub.no/forum/ (http://www.detailersclub.no/forum/)
Sitat fra: Klykken på onsdag 21. januar 2015, klokken 08:33
Ser ut som dere gjør en bra jobb, Resistes. Og prisen er ikke avskrekkende. Dog, kunne gjerne tenkt meg å sett etterbilder på lik linje med førbildene. Altså at du har lysrefleksjon fra lakken. Gjerne direkte sollys, da dette er veldig avslørende hvis jobben man har gjort ikke er helt hundre. Ser også ut som dere ikke fjerner polishrester og slikt mellom kriker og kroker. F.eks er det grått og matt rundt modellskriften på de fleste bilene. Vanlig å bruke grov polish og f.eks q-tips (aka detailing sticks) på slikt.
Ellers er nettsiden deres uferdig og inneholder en del skrivefeil.
Vel det ligger endel bilder på google siden vår og mye er arbeids bilder som kun spesiellt inntresserte vil bla igjennom, og ikke alle bildene er tatt ved helt ferdig arbeid, så ser du polish rester noen plass er ikke tatt ved overlevering. https://plus.google.com/u/0/109347615101681792737/posts (https://plus.google.com/u/0/109347615101681792737/posts)
En keramisk lakkforsegling er hardere enn vanlig lakk, og blir som et lag ekstra klarlakk. Dette vil uansett også få små riper og urenheter, uansett hvor forsiktig du er. Derfor har jeg liten tro på garantier som lover perfekt bil i 5 år osv. Mulig produktet fortsatt ligger på bilen etter 5 år, men da ser den ikke bra ut.
Jeg mest tro på produkter med korrigering og etterbehandling etter et par år, og har derfor valgt Polishangel cosmic, som er en slik keramisk lakkforsegling. Da får du strøken bil igjen etter hver rebehandling (18 mnd.), Dette koster under halvparten av førstegangsbehandlingen.
Jeg har hverken tid, kunnskap eller utstyr til å rense, polere og vokse et par ganger i året, og har derfor tro på at dette er lurest for min del iallefall.
Poster bilder og erfaringer neste uke!
Sitat fra: Klykken på onsdag 21. januar 2015, klokken 09:01
Det holder altså i 18 måneder, maks. Etterbehandlingen er samme prosedyre som det du opprinnelig betalte for. På dette viset har de inntekt fra deg hver 18 måned frem til det har gått 7 år.
Meguiar's fører mange produkter både for forbruker og profesjonelle og ikke alt er like bra, samme som at lamborghini gjerne kan være en traktor. http://www.lamborghini-tractors.com/en-EU/
OK, så har jeg i hvert fall nypolert bil hver 18. måned og det til en pris jeg kan akseptere for å slippe i mellomtiden. Kanskje Lamborghini-traktor er godt nok :)
Har blitt anbefalt Gtechniq med Crystal serum og Exo coating av folk som jobber med dette da det kommer med 7års garanti med serumet og coatingen holder i ca. 2-3år.
Hentet bilen min hos Alien Autospa (Car Detailing) på Lysaker/Jar i dag. Den så sinnsykt bra ut! :) Fikk også se bilder av hvordan lakken egentlig ser ut etter transport og klargjøring hos Møller. Masse riper og urenheter, som blir godt skjult av sprayvoks hos forhandleren.
Fikk anbefalt dette: http://alienautospa.no/sider/cosmic-senter
Jeg jobber bare noen km. unna, og han kjørte og hentet meg på jobb da bilen var ferdig herdet. Super service!
Glemte såklart å ta bilder i farta, men ser han har lagt ut noen bilder her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18989.0.html
Bilen ser helt strøken ut, og holder seg forhåpentligvis slik en god stund også. Fikk tom. med litt vaskesaker ;D
Sitat fra: afo på tirsdag 27. januar 2015, klokken 16:22
Hentet bilen min hos Alien Autospa (Car Detailing) på Lysaker/Jar i dag. Den så sinnsykt bra ut! :)
---
Glemte såklart å ta bilder i farta, men ser han har lagt ut noen bilder her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18989.0.html
---
Bilen ser helt strøken ut, og holder seg forhåpentligvis slik en god stund også.
Det så jo bra ut. Hvor mye måtte du ut med for en sånn behandling?
Man får svært gode resultater om man kjøper seg noen kvalitetsprodukter og følger produsentenes bruksanvisninger.
Det å lese seg litt opp på emnet på detailersclub.no er svært nyttig. Det er en side av og for entusiaster som ønsker å ta best mulig vare på bilene sine.
Enig at du kan få bra resultat selv også, men keramisk coating får du ikke kjøpt uten å være godkjent detailer (kanskje noen typer, men jeg hadde ikke turt). Du må også ha skikkelig maskin, produkter osv. samt ha litt peiling. jeg er iallefall fornøyd med å ha fått jobben gjort av en proff, mye bedre enn jeg noen sinne hadde klart selv :)
Er blitt anbealt Gtechniq behandling. Kom på 7500,- for hele bilen utvendig, felgene og interiøret :)
Mange med erfaringer innen polering og lakkbehandling her inne. Jeg bestilte bilen med Autoglym lifeshine behandling fra Møller. Noen som har erfaring med denne behandlingen?
Sitat fra: Golfen på onsdag 28. januar 2015, klokken 07:16
Mange med erfaringer innen polering og lakkbehandling her inne. Jeg bestilte bilen med Autoglym lifeshine behandling fra Møller. Noen som har erfaring med denne behandlingen?
Fant denne youtube videoen
https://www.youtube.com/watch?v=nS46dVDd6U4
Virker jo bra, livstidsgarnti iflg filmen.
Hva er prisen på en slik behandlig?
Jeg ringte Alienautospa fordi det lå nært jobben. Men etter samtale og litt googlesøk ble valget lett. Ganske godt å levere bilen til en som det virker som har skikkelig peiling. Er samme person som selger produkter til gutta på detailers club, så du får gode råd til valg av behandlig osv. http://www.detailersclub.no/forum/topic/18360-tilbakemeldingstraad-til-alien-autospa/
Kan legge alt fra modesta (dyrt) til GTechniq og Polishangel cosmic (som jeg valgte).
https://www.youtube.com/watch?v=aPFK2KoUiUE&x-yt-ts=1422327029&x-yt-cl=84838260&feature=player_embedded
Alien autospa er godt kjent og god på området. Godt valg!
Hans pågående jobb for tiden: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22984-ferrari-modena-360-work-in-progress-modesta-bc05/
Jeg har hatt både Permashine og Ditec. Min erfaring er at Ditec er best, kanskje nettopp pga den regelmessige etterbehandlingen.
Min VW Sharan med Permashine er ikke på langt nær så enkel å holde ren som min VW Golf med Ditec har vært.
Fikk akkurat ny e-Golf denne uken, og den kom med Ditec... For oss med e-bil, så er det uansett momsfritt om du bestiller det via Møller.
Kan man selv polere en bil som er ditec behandlet?
Min ble behandlet for 2-3mnd siden, men har fått en godel småriper ..
Isåfall hvilken polish kan man bruke som ikke skader ditec behandlingen?
Sitat fra: afo på onsdag 28. januar 2015, klokken 12:41
Jeg ringte Alienautospa fordi det lå nært jobben. Men etter samtale og litt googlesøk ble valget lett. Ganske godt å levere bilen til en som det virker som har skikkelig peiling. Er samme person som selger produkter til gutta på detailers club, så du får gode råd til valg av behandlig osv. http://www.detailersclub.no/forum/topic/18360-tilbakemeldingstraad-til-alien-autospa/
Kan legge alt fra modesta (dyrt) til GTechniq og Polishangel cosmic (som jeg valgte).
https://www.youtube.com/watch?v=aPFK2KoUiUE&x-yt-ts=1422327029&x-yt-cl=84838260&feature=player_embedded
Ikke la dere lure av lighter testen eller flamme testen , den har ingenting med virkeligheten å gjøre , det er kun et salgstriks . Vi har 4 typer coatinger fom alle er 9H i hardhet og kan gjøre sånne liksom tester med alle. De produktene du kan kjøpe som forbruker er mini versjoner av pro produktene .
Opti Coat har Gloss coat til forbruker , Gtechnic har C1, Cquartz har UK .
Ingen av produktene vanlige forbrukere får kjøpt kan måle seg i styrke eller levetid. Vi har 2 som er 5 år , GTechnic Crystal Serum som er 7 år garanti, Opti Coat Pro er 5 år garanti men holder gjerne dobbelt så lenge.
Resultatet på en lakkforsegling uansett er avhengig av forarbeidet , der ligger det mye arbeid .
Er på dag 2 nå med polering av en Tesla som skal ha Opti Coat Pro Plus og håper eg kommer hjem før kvelden er omme. Ditec / permashine/ evershine / Tefcar / diamondbrite /meguiars/cosmic er ikke i kategorien som keramiske lakkforseglinger , de er helt avhengig av lett håndtering og etterbehandlinger som faktisk gjør de dyrere etter en 5-6 år og de tåler ikke halvparten av hva pro keramiske gjør. Sånne lettere coatinger bruker vi knapt nok en time på legge, med kaffepause. :)
Sitat fra: Resistes på lørdag 16. mai 2015, klokken 18:19
Sitat fra: afo på onsdag 28. januar 2015, klokken 12:41
Jeg ringte Alienautospa fordi det lå nært jobben. Men etter samtale og litt googlesøk ble valget lett. Ganske godt å levere bilen til en som det virker som har skikkelig peiling. Er samme person som selger produkter til gutta på detailers club, så du får gode råd til valg av behandlig osv. http://www.detailersclub.no/forum/topic/18360-tilbakemeldingstraad-til-alien-autospa/
Kan legge alt fra modesta (dyrt) til GTechniq og Polishangel cosmic (som jeg valgte).
https://www.youtube.com/watch?v=aPFK2KoUiUE&x-yt-ts=1422327029&x-yt-cl=84838260&feature=player_embedded
Ikke la dere lure av lighter testen eller flamme testen , den har ingenting med virkeligheten å gjøre , det er kun et salgstriks . Vi har 4 typer coatinger fom alle er 9H i hardhet og kan gjøre sånne liksom tester med alle. De produktene du kan kjøpe som forbruker er mini versjoner av pro produktene .
Opti Coat har Gloss coat til forbruker , Gtechnic har C1, Cquartz har UK .
Ingen av produktene vanlige forbrukere får kjøpt kan måle seg i styrke eller levetid. Vi har 2 som er 5 år , GTechnic Crystal Serum som er 7 år garanti, Opti Coat Pro er 5 år garanti men holder gjerne dobbelt så lenge.
Resultatet på en lakkforsegling uansett er avhengig av forarbeidet , der ligger det mye arbeid .
Er på dag 2 nå med polering av en Tesla som skal ha Opti Coat Pro Plus og håper eg kommer hjem før kvelden er omme. Ditec / permashine/ evershine / Tefcar / diamondbrite /meguiars/cosmic er ikke i kategorien som keramiske lakkforseglinger , de er helt avhengig av lett håndtering og etterbehandlinger som faktisk gjør de dyrere etter en 5-6 år og de tåler ikke halvparten av hva pro keramiske gjør. Sånne lettere coatinger bruker vi knapt nok en time på legge, med kaffepause. :)
Kan godt tro på det du sier...
Jeg synes lakken tåler utrolig lite. Virker som den er så tynn at hvis man ser hardt nok på den.
Vet du om ditec behandlingen blir ødelagt om man polerer med en snill voks på den selv?
Har lite lyst å legge igjen x antall tusen igjen for lakkforsegling
Ville gått for Gtechnic C1 + C2 hos Bilnerden om du vil forsøke selv , Optimum Gloss Coat er også veldig lett å legge med 2 år levetid. Det er en keramisk forsegling som holder helt greit , men er redusert i forhold til pro . Gloss Coat er superblank og vannavstøtende som få.
http://www.autopia.org/forums/detailing-product-reviews/46367-review-optimum-gloss-coat.html (http://www.autopia.org/forums/detailing-product-reviews/46367-review-optimum-gloss-coat.html)
Har Crystal Serum og allerede riper her og der, så beskyttelsen kan diskuteres, men beskytter helt klart bra mot mindre vaskeriper
Sitat
Kan godt tro på det du sier...
Jeg synes lakken tåler utrolig lite. Virker som den er så tynn at hvis man ser hardt nok på den.
Vet du om ditec behandlingen blir ødelagt om man polerer med en snill voks på den selv?
Har lite lyst å legge igjen x antall tusen igjen for lakkforsegling
Tror du mener å legge voks , det tåler alle med untak av att noen syntetiske vokser som feks Rejex får kortere levetid.
Men så er det jo sånn med disse som har etterbehandlinger hele tiden att de er veldig nøye på att man kun
bruker deres egne produkter , helt ned til såpe .
Polere er en annen operasjon og poleringsmiddelet har slipekorn (flytende sandpapir) og ingen lakkforseglinger
godkjenner polering.
Men litt voks kan ikke skade. Om den det gjør hadde eg lett fjernet eksisterende og lagt på feks Gtechnic C1.
Får e-golfen på tirsdag, vurderer om jeg skal investere i lakkforsegling. Har det noe å i om jeg venter en mnd. eller to eller bør jeg gjøre det med én gang?
Sitat fra: elektro på søndag 17. mai 2015, klokken 09:59
Får e-golfen på tirsdag, vurderer om jeg skal investere i lakkforsegling. Har det noe å i om jeg venter en mnd. eller to eller bør jeg gjøre det med én gang?
Jeg ventet 1,5uke før jeg dro for å få det utført (ditec)
Da skulle de ha 2000.- ekstra for lakkrens
Så det er kanskje greit å få det gjort med engang.
Ta en titt på sida vår om du vurderer lakkforsegling, vi har rabatt til el bil folket.
http://opticoat.no (http://opticoat.no)
Har hatt bilen noen dager, kjørt ca 20mil. Skulle ta første vask og voks i dag. Avfetting + skumbad før Iron X, lakkrens og voksing. Utrolig mye metallpartikler i lakken (lilla). Bilen er fraktet med båt og tog, og det setter sine spor. Anbefaler alle å ta lakkrens og voks.
Jeg blir ikke klok på dette. Noen påstår Ditec er fantastisk, andre at det bare er svada, man MÅ ha noe keramisk istedet, så sier noen at lakken er så myk at det nesten ikke er vits uansett. Hva skal en fattig mann gjøre? Glemme hele greia og gjøre det selv?
Når man sier 5/7 års garanti, om man tar etterbehandling hver 18 måned, blir det bare latterlig. Da varer det jo bare i 18 måneder... Så hva skjer etter 5 år, slutter den plutselig å virke. ;)
På nippet til å bestille komplett sett fra Bilnerden, men vet også at jeg er sånn passe lat, så sitter da her på gjerdet.
jeg er enig med deg så lenge man uansett må fornye forseglingen hver 18 mnd må du vurdere kostnaden og tidsbruken selv. En ting jeg kan si er at du etter å ha hatt bilen i noen år ikke vil få bort vaskeriper o.l. ved å legge forsegling for hånd. Da bør du i hvert fall sette bort jobben hvis du ikke allerede har kjøpt inn ´full pakke´.
Jeg har selv lyst til å prøve Fusso coat voks og se om holdbarheten på den er 12 mnd, slik det påstås. Det vil være en billig og lettstelt løsning. Men uansett vil jeg på det sterkeste anbefale å legge en forsegling nå som bilen er ny.
Jeg vurderte lakkbeskyttelse, men brukte heller pengene++ på en solid vedlikeholdspakke fra Scandic Shine og Bilnerden. Jeg meldte meg også inn i www.detailersclub.no. Dette medlemskapet ga også 10% avslag på produktene hos overnevnte.
Jeg har nå en solid pakke med forvask, håndvask, polering og klargjøring. Lakken på min eGolf var ikke i sin beste stand fra Møller, så jeg må over med lilla pad og Scholl s20 før jeg ferdigstiller med Swiss Wax Shield-voks.
Og om ting virker litt "skummelt" så har detailersclub.no verdens koseligste forum der alle hjelper alle :)
Hei! Jeg kjørte bilen rett til Car Detaling (Alien Autospa) samme dag som jeg hentet bilen fra forhandler. Veldig fornøyd med PolishAngel Cosmic behandlingen! Trenger omtrent bare å spyle av bilen med høytrykk, så skinner den :).
https://www.facebook.com/CarDetailing.no/photos/pcb.395100020691519/395099604024894/?type=1&theater
Vakkert! 8)
Hva koster denne Alien behandlingen?
Mellomstor bil fra kr 6000,- inkl mva. For mer info om behandlingen: http://alienautospa.no/sider/cosmic-senter
Jeg er hobby som bilpleie og kan ta jobben for 1K som er like bra. :D Ny bil er ikke noe problem å jobbe med. Gamler biler som er værst. Vær obs på at alle slags behandling krever også etterbehandling (vedlikehold vask) for at ting skal holde lenge ;)
La oss si du bruker 15 timer på jobben, og så tar du deg betalt kr 1000, det vil si 66kr timen hvis produktkostnader er lik 0kr! Men det er jo ikke realiteten.
En flaske PA Cosmic koster forøvrig 41£ direkte fra leverandør, ca 500kr altså, og med norsk påslag kan du regne med mer. En flaske holder til én bil. Da er du nede i 33kr timen etter en snill produktkostnad på bare forseglingen.
Så har du produkter brukt til vask, tørk, clay, polering og inspeksjon, glassforsegling, gummifornyer, plastfornyer samt slitasje på utstyr brukt så har straks et par tre hundringser til.
Produktkostnaden blir da nærmere 800kr. 200kr er altså det som i teorien er igjen for tidsbruken hos deg, og bruker du da 15 timer så har du i overkant av 13kr timen. Dette er med snill regning, uten lokale, kommunale kostnader, strøm osv.
Holdbarheten til PA Cosmic er forøvrig mellom 1,5år til 2år.
Du skal slite med å levere noe som er "like bra" for 1000kr uten å selge deg selv.
Jeg kjørte full pakke med pollering og lakkbeskyttelse osv i 2006 på min da nyinnkjøpte bmw...vasket og sto i...det var sinnsykt stress og ikke verd pengene i det hele tatt.
Etter det har jeg omtrent aldri vasket bilen. Bergensk regn fjerner det meste av store skitpartikler uansett, så da er det bare en grå film igjen som ikke går bort. Denne grå filmen ser egentlig ganske bra ut spes på hvite biler etter min mening:) Vår mazda 6 perlemor ble faktisk penere når den var skitten enn når den var ren;) Og når man skal selge så er det bare å vaske den grunndig 1 gang så fiks ferdig.
:D (gamer73)
Jepp riktig (Klykken) Du jobber sikkert med bilpleie og det er ikke jeg. (Holdbarheten til PA Cosmic er forøvrig mellom 1,5år til 2år) ingen garanti for det. Hvis man ikke vedlikeholde vask av bilen. Jeg pleier bilen fordi jeg synes det er gøy (hobby). Utfører ikke for hvem som helst. Nesten gratis for venner og kollega. (tjeneste bytting). Prøver ikke å selge noe her! Hele poenger er litt unødvendig å levere HELT NY bil til bilpleie som koste 5K oppover når man kan lett gjøre ting selv...men men... alle får jo lov å velge selv. ;)
Klykken!!!! Dessuten så er du på feil kategori! Dette er for Golf EL (fra 2014) men du har BMW i3. Spionere litt eller :P. Lakk type også forskjellig for BMV og VW, men du vet sikkert mer enn meg :P
Nei, jeg jobber ikke med bilpleie annet enn å ha det som hobby, som deg. Men det er ikke gøy å jobbe gratis for andre, heller. Jeg tar meg betalt hvis folk vil at jeg skal gjøre en jobb for dem, og vil de ikke betale så gjør jeg heller ikke jobben.
Du sa jo nettopp åpenlyst at du tok 1000kr for samme jobb som Alien Autospa og at du gjør det like bra, og at man derfor kan forvente samme kvalitet på sluttresultatet. Det er å selge seg selv for en slikk og ingenting, og er med på at folk forventer at en 15+++timers jobb skal gjøres tilnærmet gratis.
Det er ikke så store forskjeller i lakktypene at det skiller mange timene.
Sitat fra: adseb på tirsdag 02. juni 2015, klokken 12:57
Jeg er hobby som bilpleie og kan ta jobben for 1K som er like bra. :D Ny bil er ikke noe problem å jobbe med. Gamler biler som er værst. Vær obs på at alle slags behandling krever også etterbehandling (vedlikehold vask) for at ting skal holde lenge ;)
Det er ikke sant att alle slags behandlinger krever etterbehandlinger , da ser du på feil gruppe produkter.
Sitat fra: np på søndag 31. mai 2015, klokken 16:56
Jeg blir ikke klok på dette. Noen påstår Ditec er fantastisk, andre at det bare er svada, man MÅ ha noe keramisk istedet, så sier noen at lakken er så myk at det nesten ikke er vits uansett. Hva skal en fattig mann gjøre? Glemme hele greia og gjøre det selv?
Når man sier 5/7 års garanti, om man tar etterbehandling hver 18 måned, blir det bare latterlig. Da varer det jo bare i 18 måneder... Så hva skjer etter 5 år, slutter den plutselig å virke. ;)
En fattig mann skal velge kvalitet , det er som sagt dyrt å være fattig og referer til att en må kjøpe billige greier mange ganger.
Feks tar du en Cosmic el Meguiars behandling her i distriktet må du ut med 5-6000 og siden Cosmic har 8 års garanti vil du med etterbehandlinger til 2800 hver 18 mnd komme i over 16 000 når garantien går ut .
Mange svekkes over tid og når de når 5 års grensen er det knapt noe lag igjen , mens Opti Coat Pro er 5 års garanti men varer mye lengre ved gode vaskerutiner, den trenger ikke etterbehandles så etter 8 år år regner eg med att du har spart ca 10 000 i forhold til en med etterbeh.
Resistes: Hvordan vil du sammenligne "Opti Coat Pro" og "Ceramic Pro"?
Folkens, seriøst, ingen vits med lakkbehandling på en e-golf når lakken er så tynn som den er. Bedre å heller bruke god avfetting og ironx, osv osv osv av produkter å gjøre det selv et par ganger i året.
På hvilken måte- og med hva slags logikk kan du påstå noe slikt? Med coatinger som noen velger her får du jo et målbart lag over lakken. I tillegg blir bilen lettere å vaske, og vanskeligere å få skitten. Bilen ser i tillegg bedre ut om det er profesjonelle som utfører jobben!
Jeg får lagt OptiCoat på etter ferien. Er det virkelig bare å høytrykksspyle bilen for å få den ren med slik coating?
Jeg har brukt c.quartz på min Ion, og når golfen kommer, blir det lagt på den å.
Ikke helt bare sprøyte bilen ren, men mye lettere en uten
Sitat fra: np på lørdag 25. juli 2015, klokken 23:00
Jeg får lagt OptiCoat på etter ferien. Er det virkelig bare å høytrykksspyle bilen for å få den ren med slik coating?
Nei, man må fortsatt ha regelmessige berøringsvasker , men møkka fester ikke så lett og det er lettere å få den bort , mindre behov for sterke kjemikalier generelt. I tillegg er en bonus at glansen holder seg bedre over flere år grunnet ripestyrke,uv filter mm. Du kan nesten tenke på det som en ekstra klarlakk som er superglatt og mye hardere enn lakken orginalt . Utsagn som att Egolf har tynn lakkog det er bortkastet tid og penger med coating viser bare mangel på informasjon. Den er nok likedan som andre golf lakker , Coating kan legges på bart metall så tykkelse på lakk har ingenting å si.
Kanskje du kan ta 4 ganger høytrykk mellom vaskene,istedenfor 2 :)
Bra. Fått det på nå. Veldig fornøyd. Kjøpt noe Prickbort og Surfex HD etc. Får håpe behandlingen holder en stund. :)