Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Mippen på mandag 08. desember 2014, klokken 17:19
http://e24.no/bil/toyota-vi-kommer-ikke-til-aa-lage-elbiler/23351695
Lenke adressen sier egentlig det meste. Syns det er synd.
Sitat fra: Mippen på mandag 08. desember 2014, klokken 17:19
http://e24.no/bil/toyota-vi-kommer-ikke-til-aa-lage-elbiler/23351695
Lenke adressen sier egentlig det meste. Syns det er synd.
Er jo ikke noe rart at de sier det når de har satset så mye på hydrogen og hybrid biler.
Men en liten presisering:
Hydrogenbiler i høyeste grad elbiler. De har både batteri og elmotor, men strømmen genereres fra en brenselscelle.
Der har de engelsktalende landene (kanskje aller mest USA) vært flinkere i å spesifisere type elbil:
BEV - Battery Electric Vehicle
FCEV - Fuel Cell Electric Vehicle
PHEV - Plug-in Hybrid Electric Vehicle
Her i landet er vel ordet "elbil" blitt synonymt med batteri-utgaven.
Å lage hydrogen krever mye strøm. Å frakte det rundt til fyllestasjonene krever også sitt. I ett land som Norge med rikelig vannkraft er hydrogenbiler helt latterlig. Det er langt mer effektivt å putte strømmen inn på batterier.
Men det å kjøre elbil i land hvor man fyrer kraftverkene på kull, olje og diesel er jo også ganske meningsløst. Det blir som å drive en elbil fra ett aggregat i bagasjerommet...
Sitat fra: Marius Engel på mandag 08. desember 2014, klokken 19:41
Å lage hydrogen krever mye strøm. Å frakte det rundt til fyllestasjonene krever også sitt. I ett land som Norge med rikelig vannkraft er hydrogenbiler helt latterlig. Det er langt mer effektivt å putte strømmen inn på batterier.
Men det å kjøre elbil i land hvor man fyrer kraftverkene på kull, olje og diesel er jo også ganske meningsløst. Det blir som å drive en elbil fra ett aggregat i bagasjerommet...
"Drømmen" er vel at hydrogenet skal produseres med solenergi på fyllestasjonen.
Ellers er en av de store fordelene med kullfyrt batteribil at man flytter utslippene ut fra bysenteret til steder det forhåpentligvis gjør mindre skade. Totalsummen på utslipp blir vel uansett lavere for kullfyrt batteribil sammenlignet med fossilbil siden oljen da også bruker kullkraft i rafineringsprosessen.
Uansett hvordan man legger det sammen vil en batteribil komme bedre ut enn fossilbil.
Når Toyota her snakker om å aldri lage elbiler snakker de om vanlige elbiler, selv om en hydrogen bil også er å betrakte som en slags elbil - eller hybridbil egentlig da den går på strøm og hydrogen.
Man kan jo lure på hva i alle dager de driver med.
Sitat– Toyota har lagt elbil-ballen død. Vi tror den kun er til bybruk, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota
Jepp, så Toyota har ingen planer om å lage bybiler i hvert fall...
Historiebøkene vil dømme, men det kan se ut som om de skal slite med å selge biler etter hvert (og i hvert fall hvis de fortsetter å være så forferdelig kjedelige).
SitatVi ønsker samtidig å bidra med å få ned utslippene med å være tidlig ute med en bil av denne typen. Men nå må politikerne på banen, vi er avhengige av en skikkelig infrastruktur
Hva med å komme på banen selv? Elon Musk style? Makan til tafatt bilmerke.
Eg synst òg dette var veldig merkelege uttaler frå Toyota. Har i utgangspunktet alltid likt dei, men eg kan ikkje fatte og forstå kvifor t.d. iQ ikkje finst som elbil. Har Toyota eigentleg bygd denne som ein langturbil, og ikkje som ein bybil, som storleik og utsjånad kunne få det til å framstå som?
Det same går forsåvidt for Aygo og Yaris. Flotte bilar som måtte vore perfekte som elbilar i klassen eUp.
Sitat fra: emil på mandag 08. desember 2014, klokken 17:58
Er jo ikke noe rart at de sier det når de har satset så mye på hydrogen og hybrid biler.
Det er nettopp her hunden ligger begravet. Mange som ikke egentlig har satt seg inn i saken tror at "fremtiden er Hydrogen". Derfor er det viktig for Toyota nå å gjøre helt klart at det er hydrogen de satser på, og kun hydrogen. "Ikke noe å lure på om du vil kjøpe en elbil med lav rekkevidde eller hydrogen. Kjøp hydrogen, det er fremtiden, og vi skal kun satse på det som kommer til å vinne" er budskapet.
Men jeg tror nok de er fullt klar over at dette er ord de etterhvert vil måtte kunne spise i seg igjen. De følger nok nøye med på hva som skjer på elbilfronten, og vil vel prøve å holde seg klar til å kaste seg rundt kjapt om det trengs. Håper i alle fall det for deres vedkommende.
At elbiler bare er til bybruk er bare tull. Det har for eksempel tesla motbevist for lengst. Dessuten er det et sted man virkelig trenger elbiler pga stor konsentrasjon av biler er det akkurat i en by for å unngå lokal forurensing. Men man bør ikke stoppe der. Man bør ha biler som kan kjøre uten å bruke fossilt drivstoff over lange avstander og der har ikke det kommet noen skikkelige alternativ ennå. Gi oss 150-200km på strøm på en hybrid så snakker vi. Hva har toyota nå på sin prius? 25km... Hva er det liksom? Elbiler er også billig og ukomplisert å bygge i forhold til en hybrid, så rart de ikke prøver mer.
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 09. desember 2014, klokken 00:03
men eg kan ikkje fatte og forstå kvifor t.d. iQ ikkje finst som elbil.
Toyota laget en elektrisk versjon av iQ som de kalte eQ. Den hadde 7 mil rekkevidde, og deretter konkluderte Toyota med at elbiler ikke var fremtiden.
Så laget de en grusom hydrogenhybrid de kaller fremtiden...
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. desember 2014, klokken 07:05
Toyota laget en elektrisk versjon av iQ som de kalte eQ. Den hadde 7 mil rekkevidde, og deretter konkluderte Toyota med at elbiler ikke var fremtiden.
Så laget de en grusom hydrogenhybrid de kaller fremtiden...
Høres mest ut som en mangel på både iQ og eQ ;)
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. desember 2014, klokken 07:05
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 09. desember 2014, klokken 00:03
men eg kan ikkje fatte og forstå kvifor t.d. iQ ikkje finst som elbil.
Toyota laget en elektrisk versjon av iQ som de kalte eQ. Den hadde 7 mil rekkevidde, og deretter konkluderte Toyota med at elbiler ikke var fremtiden.
Så laget de en grusom hydrogenhybrid de kaller fremtiden...
Eg veit det. Det gjer ikkje saka noko betre...
Når det er sagt, ville nok ein iQ med 7 mils rekkevidde hamna laaaaangt nede på salgslistene, når både trilling og Smart har meir enn dobbel rekkevidde. Dei fleste buddyane klarar vel fint 7 mil.
Toyota = framtidens Nokia
Sitat fra: tomrh på tirsdag 09. desember 2014, klokken 09:03
Toyota = framtidens Nokia
Ser sånn ut. Men hvem er fremtidens Angry Birds?
Toyota tester ut ladeinfrastruktur i Japan.
http://insideevs.com/toyota-conducting-electric-vehicle-charging-infrastructure-tests-japan/ (http://insideevs.com/toyota-conducting-electric-vehicle-charging-infrastructure-tests-japan/)
Som en av kommentarene under artikkelen sier: kanskje Toyotas FC biler blir plugin. Kan være en lifesaver dersom man går tom for hydrogen, noe som vil skje (inntil?) det er godt utbygd infrasttuktur for hydrogenfylling. Det nevnes også at strøm er en begrenset ressurs i Japan, og det kan kanskje forklare behovet for FC der. I så fall burde de ikke legge alle eggene sine i kurven for hjemmemarkedet, men like mange i kurven for markeder med god tilgang på strøm.
Hvis strøm er så begrenset i Japan betyr det vel at hydrogenet må produseres og importeres fra andre land, eller ved fremstilling fra fossile kilder.
Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 09. desember 2014, klokken 10:11
kanskje Toyotas FC biler blir plugin. Kan være en lifesaver dersom man går tom for hydrogen.
En FC bil har også et relativt stort batteri. Det gir ekstra kraft når det kreves, og tar lading ved regenerativ bremsing. FC trenger da ikke være større "enn den må være for normal kjøring", batteriet tar toppene. Plugin kan være gunstig for å sikre at batteriet har kapasitet når man starter.
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:34
Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 09. desember 2014, klokken 10:11
kanskje Toyotas FC biler blir plugin. Kan være en lifesaver dersom man går tom for hydrogen.
En FC bil har også et relativt stort batteri. Det gir ekstra kraft når det kreves, og tar lading ved regenerativ bremsing. FC trenger da ikke være større "enn den må være for normal kjøring", batteriet tar toppene. Plugin kan være gunstig for å sikre at batteriet har kapasitet når man starter.
Men det som har kommet frem har vel ikke vært mange kWh med batteri i disse bilene uten at jeg husker helt nøyaktig hvor mye.
Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 09. desember 2014, klokken 10:11
Hvis strøm er så begrenset i Japan betyr det vel at hydrogenet må produseres og importeres fra andre land, eller ved fremstilling fra fossile kilder.
Fordelen med hydrogen her er jo at man kan starte med rimelige fossile kilder og da kanskje være på nivå med andre fossile drivstoff utslippsmessig, men uten å endre bilene eller infrastrukturen for fylling gradvis gå over til mer miljøvennelige måter å fremstille hydrogen på.
Ellers opparbeider Toyota seg en ganske god erfaring med elbiler med FCEV og PHEV biler og kommer det en batterirevolusjon er det bare for Toyota å kaste ut fossilmotor eller benselcelle og dytte inn mer batterier og så har de en ren batteribil.
For at hydrogenbilene ikke heller skal være bybiler trengs det en infrastruktur. Med en rekkevidde på halvparten av en bensinbil må den nødvendigvis tilsvare antallet bensinstasjoner i dag, om ikke med like mange pumper i første omgang.
Det vil koste flere milliarder kroner å bygge ut !
Hvem tar den risikoen ?
På samme måte som at grunnstammen i superladernettverket var på plass før den første Model S slapp ut på veiene i Norge, må det være en hydrogeninfrastruktur tilstede fra dag en som gjør det mulig å reise hvor som helst i Sør-Norge. Det må i tillegg være en klar, forpliktende utbyggingsplan for resten av landet....( og Europa ?)
for å forsikre "early adopters" om at de ikke kjøper katta i sekken.
Er dette noe Toyota skal administrere på egen hånd ?
Har de tro på konseptet burde de ikke være redd for å legge ut pengene, de tar jo investeringskostnadene på pumpeprisen ...
Skal staten bidra ?
Når man ser på den puslete støtten som gis via Transnova ( et par tiltalls millioner pr år ) til hurtigladerne hadde jeg ikke holdt pusten...
Jeg tror konklusjonen er at Toyota absolutt ikke har noen planer å masseprodusere denne bilen ! Det er deres "miljøalibi", de bommet på satsingen sin for noen år siden (før de oppdaget hva Tesla holdt på med) og må nå kjøre for fullt med PR-maskinen sin for å berge ansikt... (noe som er ganske viktig for japanere.)
Dette er trist !
Sitat fra: emil på tirsdag 09. desember 2014, klokken 13:24
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 09. desember 2014, klokken 12:34
Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 09. desember 2014, klokken 10:11
kanskje Toyotas FC biler blir plugin. Kan være en lifesaver dersom man går tom for hydrogen.
En FC bil har også et relativt stort batteri. Det gir ekstra kraft når det kreves, og tar lading ved regenerativ bremsing. FC trenger da ikke være større "enn den må være for normal kjøring", batteriet tar toppene. Plugin kan være gunstig for å sikre at batteriet har kapasitet når man starter.
Men det som har kommet frem har vel ikke vært mange kWh med batteri i disse bilene uten at jeg husker helt nøyaktig hvor mye.
Det er stort sett snakk om ca 1 kWh batteri. Mirai har et NiMH batteri, så jeg mistenker dette er det samme batteriet som står i Prius. Eller i hvert fall en variant.
Unntaket er A7 h-tron, om jeg ikke tar feil er dette ca på 8,5 kWh.
Sitat fra: OddB på tirsdag 09. desember 2014, klokken 13:45
For at hydrogenbilene ikke heller skal være bybiler trengs det en infrastruktur. Med en rekkevidde på halvparten av en bensinbil må den nødvendigvis tilsvare antallet bensinstasjoner i dag, om ikke med like mange pumper i første omgang.
Det vil koste flere milliarder kroner å bygge ut !
Hvem tar den risikoen ?
På samme måte som at grunnstammen i superladernettverket var på plass før den første Model S slapp ut på veiene i Norge, må det være en hydrogeninfrastruktur tilstede fra dag en som gjør det mulig å reise hvor som helst i Sør-Norge. Det må i tillegg være en klar, forpliktende utbyggingsplan for resten av landet....( og Europa ?)
for å forsikre "early adopters" om at de ikke kjøper katta i sekken.
Er dette noe Toyota skal administrere på egen hånd ?
Har de tro på konseptet burde de ikke være redd for å legge ut pengene, de tar jo investeringskostnadene på pumpeprisen ...
Skal staten bidra ?
Når man ser på den puslete støtten som gis via Transnova ( et par tiltalls millioner pr år ) til hurtigladerne hadde jeg ikke holdt pusten...
Jeg tror konklusjonen er at Toyota absolutt ikke har noen planer å masseprodusere denne bilen ! Det er deres "miljøalibi", de bommet på satsingen sin for noen år siden (før de oppdaget hva Tesla holdt på med) og må nå kjøre for fullt med PR-maskinen sin for å berge ansikt... (noe som er ganske viktig for japanere.)
Dette er trist !
+1 ,det er en strategi for å legge ballen død. De legger initiativet til det offentlige. Lag infrastruktur for FCEV så kommer vi med "nullutslipps" biler. I mellomtiden får det værs'go ta i mot våre dieselpurker i bygatene deres, eller anerkjenne hybridbilene som det ypperste på miljøfronten pr i dag. Synes egentlig ikke noe om at hybridbiler fikk så mye lavere avgifter. Forbrukerne kjøper en hybrid for den er billig, så dropper/har ikke mulighet for å lade den. Eller enda mer irriterende; ta opp ladeplasser foran elbiler som virkelig trenger strømmen...
Hondas nye FC kommer i 2016 i Japan, 2017 i Europa. Effektivitet er 3,1 kwt pr. liter hydrogen som gir en kjørelengde på 700km+
I tillegg kommer den med en ekstern enhet som kan levere 9kw fra fuelcellen, som kan brukes til drift av andre ting. (http://o.aolcdn.com/hss/storage/midas/df3515b000c03d39e3a8116d9d5cfefb/201150884/exporter.jpg)
Kanskje dette blir Vikings redningsbil for elbiler i "strømnød" ?
Sitat fra: Elbil fundamentalist link=topic=18272.msg296745#msg296745
+1 ,det er en strategi for å legge ballen død. De legger initiativet til det offentlige. Lag infrastruktur for FCEV så kommer vi med "nullutslipps" biler.
Toyota må da være klar over at det allerede bygges infrastruktur for lading i mange land, ikke minst i Japan. Hvis det er en strategi for å legge ballen død, blir det bare for dumt. Det offentlige kan jo bare si til dem: "jo, det finnes allerede infrastruktur for nullutslippsbiler, men dere ville ikke satse på riktig teknologi".
Det må uansett bygges hydrogen-infrastruktur for tungtransport, med mindre dere ser for dere halvparten av lastebilene stappet med lithium-batterier?
Toyota Mirai har en rekkevidde på 480km og fuel cell + tanker veier 143kg. Tesla sin batteripakke veier 4 ganger så mye for samme rekkevidde.
Sitat fra: TorAtle på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:25
Det må uansett bygges hydrogen-infrastruktur for tungtransport, med mindre dere ser for dere halvparten av lastebilene stappet med lithium-batterier?
Toyota Mirai har en rekkevidde på 480km og fuel cell + tanker veier 143kg. Tesla sin batteripakke veier 4 ganger så mye for samme rekkevidde.
Tungtransport? F.eks standariserte 500kWh batteripakker på 2,5 tonn som byttes på batteribyttestasjoner kanskje? Og lades på 43kW AC under hvileperiodene? 2,5 tonn på et 50 tonns vogntog betyr vel ikke all verdens, dessuten veier vel dieselmotor+girkasse+tank fort et tonn det også.
Tor Atle den hybriden sliter også i kulden og når du har blysko på.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:29
Tungtransport? F.eks standariserte 500kWh batteripakker på 2,5 tonn som byttes på batteribyttestasjoner kanskje?
Du vil bygge ut batteribyttestasjoner istedenfor hydrogenstasjoner?
Hei TorAtle - tipper at tungtransport kommer til å gå på alt annet en hydrogen. - se nærmere mot bio drivstoff. Det sammen med fly. Husk hydrogen ikke er bensin men en elbil. Derfor kan om det skje godt være at de skifter batteri - tesla bytter sine på 90 sek. Men jeg tror ikke at de vil gå på hydrogen - heller ikke elektrisk om ikke induksjon og batterier. / lader i tunellene når de kjører.
Hei Om man snur seg litt om så kan jo hydrogenstasjoner bli flotte superlade stasjoner for elbiler med batteri. En slik stor generator på hydrogen boster batteriet på noen minutter, Og så kjører elbilen med batteri videre. Hydrogen kan bli en venn . Men antagelig ikke slik Toyota tenker. Hvor lenge har de nå flagget denne hydrogenbilen. Tipper vi ikke får se den før hele Norge er dekket med hurtiglade stasjoner. Og hvem kjøper den da?
Sitat fra: kos på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:54
Hei Om man snur seg litt om så kan jo hydrogenstasjoner bli flotte superlade stasjoner for elbiler med batteri. En slik stor generator på hydrogen boster batteriet på noen minutter, Og så kjører elbilen med batteri videre. Hydrogen kan bli en venn . Men antagelig ikke slik Toyota tenker. Hvor lenge har de nå flagget denne hydrogenbilen. Tipper vi ikke får se den før hele Norge er dekket med hurtiglade stasjoner. Og hvem kjøper den da?
Har du tenkt litt på hvilke kabler og konnektorer du må ha for å overføre 85 kWh på noen minutter?
Bortsett fra at begrensningen på antall kW ligger i batteriet.
Sitat fra: kos på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:39
.... heller ikke elektrisk om ikke induksjon og batterier. / lader i tunellene når de kjører.
Dette forsto jeg ikke?
Sitat fra: kos på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:54
Hei Om man snur seg litt om så kan jo hydrogenstasjoner bli flotte superlade stasjoner for elbiler med batteri. En slik stor generator på hydrogen boster batteriet på noen minutter,
Skjønte ikkje heilt denne. Det vil vere å innføre eit ganske stort, ekstra tapsledd. Er det ikkje bedre med f.eks eit buffer- batteri, f.eks av gamle, utrangerte elbil- batteri, som kan sakteladast når det ikkje er belastning på ladestasjonen? Da kan desse batteria tappast når det blir stor belastning.
Sitat fra: Kristian O på onsdag 10. desember 2014, klokken 16:58
Skjønte ikkje heilt denne. Det vil vere å innføre eit ganske stort, ekstra tapsledd. Er det ikkje bedre med f.eks eit buffer- batteri, f.eks av gamle, utrangerte elbil- batteri, som kan sakteladast når det ikkje er belastning på ladestasjonen? Da kan desse batteria tappast når det blir stor belastning.
Slett ingen dårlig ide, særlig om det kommer døgnvariable priser på lading. Akkurat nå kunne man jo brukt noen av de mange Teslaene med motorhavari som venter på reparasjon, for uttesting av ideen? ;D ;D
Hei Rio - så vel litt langt fram. Må mye nytt her for å få det til. Men lot meg inspirere av generatoren.
Til Kjell sjekk opp busser på eldrift i Korea. Her bruker de induksjon ( trådløs ) for å lade batteriene i bussene. De har vist noen bekkelokk du kan parkere over og så lade.
Jeg forstod ikke det med tunneller?
Induksjonslading blir laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangsom lading.
Der er noe tungtransport med mer futt: http://www.tu.no/industri/2014/12/04/volvos-batteribuss-lader-med-300-kw-og-pantograf
Se bilde langt ned. Lader 15 kWh på stoppen i enden av ruta. Ellers batterivekt i tonn, mot alternativt hydrogentank i 100 kg klassen og uten pantografladestasjoner i alle vendepunkter for bussen.
Wow. 120kWh/100km var jo litt, det. Hvilket egentlig 1400kg på 76kWh batteri også var... Kult de setter i gang.
Det er kjempespennende hvor mange applikasjoner som kan erstattes med batteridrift.