Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: GEivindK på fredag 05. desember 2014, klokken 04:13
Jeg har bestilt meg en S85D som jeg ser frem til å få på vårparten.
Men spørsmålet mitt er bør jeg kjøpe med serviceavtale?
Er det noen spesielle fordeler/ulemper ved denne?
En av fordelene er at servicen er billigere hvis du forhåndsbetaler. Tror det dreier seg om ca 1000.- pr. service.
Ellers er jo en fordel med TMS at den ikke trenger service...
Hvorfor betale for noe man ikke trenger?
Sitat fra: Kimpala på fredag 05. desember 2014, klokken 07:15
Ellers er jo en fordel med TMS at den ikke trenger service...
Hvorfor betale for noe man ikke trenger?
Jasså? En TMS trenger jevnlig service akkurat som andre biler. Det står til og med i garantipapirene til TMS at garanti bortfaller dersom bilen ikke får nødvendig vedlikehold.
Det står vel at du får problemer hvis du lar være å si fra om feil på bilen ...? Sitat ?
Sitat fra: OddB på fredag 05. desember 2014, klokken 07:33
Det står vel at du får problemer hvis du lar være å si fra om feil på bilen ...? Sitat ?
Under punktet "Annullert garanti" står det følgende:
"Du er ansvarlig for riktig bruk av kjøretøyet og for utførelse og detaljert og nøyaktig registrering av kjøretøyets vedlikehold, (...), dato for service eller vedlikehold og beskrivelse av hva som ble utført under service- eller vedlikehold (...)
Selv om Tesla ikke krever at du utfører all service og alle reparasjoner på et Tesla-servicesenter eller et Tesla-autorisert verksted, kan denne begrensede nybilgarantien bli annullert eller dekning kan utelukkes på grunn av mangelfullt vedlikehold, service eller reparasjoner."
Med andre ord: har man en oppfatning av at man aldri behøver å utføre noe service på sin Model S, så kan det bli meget dyrt.
Tror ingen vurderer å fullstendig droppe alle servicer ;)
Spørsmålet er vel hvor ofte man trenger det. Jeg syns hvert år blir ofte så legger meg på ca hvert 1,5år.
Det at service avtalen låser deg såpass mye tidsmessig samtidig som besparelsen er ganske marginal gjorde at jeg valgte å droppe den.
Ulempen er at det er veldig vanskelig å forstå seg på hva denne serviceavtalen egentlig er.
Iflg. denne har nesten 60% ikke valgt serviceavtale: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17536.0.html
Har min 3. service i januar.. 60.000km. Når jeg kjører med service slik de ønsker å ha intervaller så er alt ansvar på dem om noe skjer, så for min del er det en liten sikkerhet på at "skjer det noe, så fikser de det".
Sitat fra: sangiovese på fredag 05. desember 2014, klokken 07:45
Sitat fra: OddB på fredag 05. desember 2014, klokken 07:33
Det står vel at du får problemer hvis du lar være å si fra om feil på bilen ...? Sitat ?
Selv om Tesla ikke krever at du utfører all service og alle reparasjoner på et Tesla-servicesenter eller et Tesla-autorisert verksted, kan denne begrensede nybilgarantien bli annullert eller dekning kan utelukkes på grunn av mangelfullt vedlikehold, service eller reparasjoner."
Dette tolker jeg som at du ikke kan la bilen forfalle, dvs la småfeil og -mangler utvikle seg til alvorlige feil.
Selv om jeg ikke har avtale kommer jeg til å ta service ca hver annet år pga bremser og kjøling av batteriet.
Sitat fra: sangiovese på fredag 05. desember 2014, klokken 07:45
Sitat fra: OddB på fredag 05. desember 2014, klokken 07:33
Det står vel at du får problemer hvis du lar være å si fra om feil på bilen ...? Sitat ?
Under punktet "Annullert garanti" står det følgende:
"Du er ansvarlig for riktig bruk av kjøretøyet og for utførelse og detaljert og nøyaktig registrering av kjøretøyets vedlikehold, (...), dato for service eller vedlikehold og beskrivelse av hva som ble utført under service- eller vedlikehold (...)
Selv om Tesla ikke krever at du utfører all service og alle reparasjoner på et Tesla-servicesenter eller et Tesla-autorisert verksted, kan denne begrensede nybilgarantien bli annullert eller dekning kan utelukkes på grunn av mangelfullt vedlikehold, service eller reparasjoner."
Med andre ord: har man en oppfatning av at man aldri behøver å utføre noe service på sin Model S, så kan det bli meget dyrt.
La meg da sitere Elon Musk:
As such, we are comfortable making the annual checkup entirely optional. There is still value to having Tesla look at the car once a year for things like tire alignment, to address a few things here & there and perform any hardware upgrades – our goal is not just to fix things, but to make the car better than it was. However, even if you never bring in the car, your warranty is still valid.
http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/creating-world%E2%80%99s-best-service-and-warranty-program-0
Så om man har en slik oppfatning så er det ikke rart gitt denne bloggposten fra Elon.
Sitat fra: Foleson på fredag 05. desember 2014, klokken 09:47
La meg da sitere Elon Musk:
As such, we are comfortable making the annual checkup entirely optional. There is still value to having Tesla look at the car once a year for things like tire alignment, to address a few things here & there and perform any hardware upgrades – our goal is not just to fix things, but to make the car better than it was. However, even if you never bring in the car, your warranty is still valid.
http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/creating-world%E2%80%99s-best-service-and-warranty-program-0
Så om man har en slik oppfatning så er det ikke rart gitt denne bloggposten fra Elon.
Med andre ord er altså servicepakkene som Tesla selger for flerfoldige tusen kroner, med ganske så bestemte (korte) intervaller, ren lurium? Var det ikke Tesla (Elon) som hevdet at ettermarked (les: service etc) ikke skulle være noe de tjente penger på? Og hvorfor er det så stort avvik mellom hva Elon predikerer på bloggen sin kontra hva som står svart på hvitt i garantivilkårene? Da bør de vel oppdatere vilkårene? Vilkår går "any given day" foran en tilfeldig bloggpost. Så hva skal man stole på? Hva skal man etterfølge? Spør du tre tilfeldige Tesla-ansatte så får du tre forskjellige svar.
Så lenge bilen er under garanti så ville jeg sterkt anbefale å følge det anbefalte serviceprogrammet, ikke stol på uttalelser i blogger eller media. Hold deg innenfor vilkårene i garantien så er du trygg.
Rart at folk ikke veit om dette!
Tidligere "skrøyt" Tesla av at dette var første bilen som leveres med full garanti uten behov for service! Fordelen med service er at da blir det garanti også på slitedeler som ingen andre bilmerker har garanti på som bremser og vindusviskere.
Litt irriterende egentlig, når jeg vurderte og kjøpe bilen lenge før den kom var servicetilbud bedre opplyst om.
Etter at bilen rulla ut i Norge for fullt slutta Tesla og opplyse om dette.
Men såklart folk må jo sette seg litt inn i saker sjøl.
Jeg betaler ikke noen tusen i året for at Tesla skal bytte vindusviskera mine og sjekke wheel-allignment. Bremsene slites ikke, wheel-allignment og alt annet er det garanti på :)
Tar vel en service før garantien går ut om fire år...
Ellers, hvis man vil ha årlig service er det billigere(momsfri) om man forhåndsbetaler
Det som er sikkert er at det er kommunisert mye forskjellig rundt service fra Tesla :)
Først hadde bilen garanti på 4 år / 80.000km, som så ble endret til 5 år /100.000km
Servicepakkene ble endret fra 4 år / 80.000km til 5 år 100.000km.
I avtalen står det at service må utføres, men toppleder og Tesla-ansatte har presisert at service er frivillig og man opprettholder garantien selv om man ikke tar service.
Derimot anbefaler Tesla fortsatt å ta service iht. serviceplan, dvs årlig eller hver 20.000km. En elbil er naturligvis ikke vedlikeholdsfri, og inneholder mye som bør kontrolleres selv om kontrollene ikke nødvendigvis må tas like ofte som for en fossilbil.
Innholdet i pakken er også blitt litt utvannet/ikke praktisert riktig. Utvidelsen til 5 år / 100.000km var bra. Men i utgangspunktet var det slik at de som kjøpte servicepakke hadde krav på fjerndiagnose, fjernoppdatering og alle slitedeler inkludert i prisen (mulig jeg glemmer noen punkter). Med andre ord – man skulle få bedre oppfølging med serviceavtale enn uten, og mer innhold. I praksis har det vist seg at alle får omtrent det samme, selv om enkeltkjøp av service virker å være priset litt høyere enn pakken. Det eneste unntaket er vel luftunderstellet, som flere har fått bekreftet at er dekket i service-pakken, men som jeg ikke har lest noen bekreftelse på at er med i enkeltkjøp av service.
Jeg ville ikke kjøpt en bil som ikke har fulgt produsentens anbefalte serviceprogram, og følger derfor programmet med min egen bil. Men skulle jeg beholdt bilen veldig lenge ville jeg ikke kjøpt service-programmet.
Sitat fra: sangiovese på fredag 05. desember 2014, klokken 09:58
Sitat fra: Foleson på fredag 05. desember 2014, klokken 09:47
La meg da sitere Elon Musk:
As such, we are comfortable making the annual checkup entirely optional. There is still value to having Tesla look at the car once a year for things like tire alignment, to address a few things here & there and perform any hardware upgrades – our goal is not just to fix things, but to make the car better than it was. However, even if you never bring in the car, your warranty is still valid.
http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/creating-world%E2%80%99s-best-service-and-warranty-program-0
Så om man har en slik oppfatning så er det ikke rart gitt denne bloggposten fra Elon.
Med andre ord er altså servicepakkene som Tesla selger for flerfoldige tusen kroner, med ganske så bestemte (korte) intervaller, ren lurium? Var det ikke Tesla (Elon) som hevdet at ettermarked (les: service etc) ikke skulle være noe de tjente penger på? Og hvorfor er det så stort avvik mellom hva Elon predikerer på bloggen sin kontra hva som står svart på hvitt i garantivilkårene? Da bør de vel oppdatere vilkårene? Vilkår går "any given day" foran en tilfeldig bloggpost. Så hva skal man stole på? Hva skal man etterfølge? Spør du tre tilfeldige Tesla-ansatte så får du tre forskjellige svar.
Nå klarer ikke jeg å se noen direkte konflikt mellom det Elon har sagt (mange ganger) om at man ikke trenger å ha årlig service for å opprettholde garantien på bilen, og garantivilkårene. Det står ikke nevnt noe krav til intervall i garantien for at den skal gjelde, men det de krever er at servicene som gjøres skal være "detaljert og nøyaktig registrert" Dette handler vel da først og fremst fra Tesla sin side om a sikre seg mot at feil introduseres under en service (som f.eks. kan gjøres av en tredjepart).
Så min konklusjon er som den var før, årlig service er ikke noe man _må_ ha på noe vis. Kjekt å ha, ja, men jeg kommer ikke til å ha faste årlige servicer på min bil.
Jeg valgte 8 års serviceplanen. Det blir 3550kr pr service, noe som jeg synes var en helt grei pris. Jeg tror 8 års avtalen er et smartere valg enn 5 års avtalen da jeg ser for meg at bilen trenger betydelig flere reservedeler fra 5-8 år enn 0-5år. Bremseklosser/skiver og flere deler som har med styring/oppheng er ganske vanlig at blir slitt ut i denne perioden. Garantien på bilen er jo også gått ut etter 5 år (bortsett fra batteri og drivverk), så siden serviceavtalen inkluderer reservedeler så tror jeg denne kan bli veldig lønnsom spesielt etter 5 år.
Forundres stadig over hvor dårlig mange leser hva som skrives.... Er rett nok noen over her som er inne på det, men skal prøve å oppsummere det her så bør det vel egentlig være klart:
1. Skal garantien gjelde (fullt ut) så må bilen vedlikeholdes. I tillegg til det krever altså Tesla at vedlikeholdet dokumenteres tilfredsstillende. F.eks. er det dokumentert at bremseveske skal byttes med visse intervaller. Har man kjørt 98k km og bremsene svikter, og Tesla ikke kan se at bremsevesken har vært byttet - så forstår jeg at de ikke vil ta noe garantiansvar for dette.
2. At service skal dokumenters betyr jo så klart ikke at manglende vedlikehold på ett punkt skal gå ut over garantien på ett annet punkt. F.eks. manglende bytte av bremseveske påvirker så klart ikke garantien på batteri eller DU (annet enn følgeskader).
3. Ja, Elon har sagt at man fortsatt har full garanti selv om man ikke bringer bilen inn til Tesla for serivce. Merk den uthevede delen :p Bakgrunnen for denne uttalelsen er en uttalelse fra tidligere ansatte George Blankenship som sa at garantien ville bortfalle dersom man ikke fulgte serviceintervallene. Dette er så vidt jeg forstår ikke tillatt å kreve i USA, da man må kunne ta servicene på andre verksteder etter eget valg. Elon måtte derfor komme ut og offentlig tilbakevise denne informasjonen.
Så ja, man må vedlikeholde/ta service på bilen, som på alle andre biler, men nei, man må ikke ta den inn til Tesla. Tar man det ett annet sted så må servicen dokumenteres. Hvor god/detaljert dokumentasjon de krever må man nesten spørre Tesla om dersom man velger å utføre den selv eller på annet verksted. Samme gjelder hvor nøye de er på intervallene.
Det er riktig at det ikke er garanti på bremsene om bilen ikke er inne til service. Ingen andre bilmerker har vel garanti på bremsene?
MEN det står ikke skrevet noe serviceintervall som må følges!! Enkelt og greit!!
Jeg skal også ha bilen min på service. Alle veit at bremsevæske må byttes ( ikke på nye?) , pollenfilter må byttes...
Fint å sjekke understell og styring...
Bilen min har iløpet av dette året vært på verksted to ganger, første gang for å bytte ett dørhåndtak. Andre gang for å montere titanplate under bilen.
Begge gangene har Tesla gjort en rekke mekaniske forbedringer etter en liste dem har :) Gratis for meg så klart! Gratulerer til dere som betaler for det :)
La oss si at jeg skal selge bilen om 5 år.. Vil det være enklere å selge den om jeg kan skrive at bilen har hatt årlig service? Selvfølgelig.
Sitat fra: Amoss på fredag 05. desember 2014, klokken 18:03
Forundres stadig over hvor dårlig mange leser hva som skrives.... Er rett nok noen over her som er inne på det, men skal prøve å oppsummere det her så bør det vel egentlig være klart:
1. Skal garantien gjelde (fullt ut) så må bilen vedlikeholdes. I tillegg til det krever altså Tesla at vedlikeholdet dokumenteres tilfredsstillende. F.eks. er det dokumentert at bremseveske skal byttes med visse intervaller. Har man kjørt 98k km og bremsene svikter, og Tesla ikke kan se at bremsevesken har vært byttet - så forstår jeg at de ikke vil ta noe garantiansvar for dette.
2. At service skal dokumenters betyr jo så klart ikke at manglende vedlikehold på ett punkt skal gå ut over garantien på ett annet punkt. F.eks. manglende bytte av bremseveske påvirker så klart ikke garantien på batteri eller DU (annet enn følgeskader).
3. Ja, Elon har sagt at man fortsatt har full garanti selv om man ikke bringer bilen inn til Tesla for serivce. Merk den uthevede delen :p Bakgrunnen for denne uttalelsen er en uttalelse fra tidligere ansatte George Blankenship som sa at garantien ville bortfalle dersom man ikke fulgte serviceintervallene. Dette er så vidt jeg forstår ikke tillatt å kreve i USA, da man må kunne ta servicene på andre verksteder etter eget valg. Elon måtte derfor komme ut og offentlig tilbakevise denne informasjonen.
Så ja, man må vedlikeholde/ta service på bilen, som på alle andre biler, men nei, man må ikke ta den inn til Tesla. Tar man det ett annet sted så må servicen dokumenteres. Hvor god/detaljert dokumentasjon de krever må man nesten spørre Tesla om dersom man velger å utføre den selv eller på annet verksted. Samme gjelder hvor nøye de er på intervallene.
Nedenfor er info hentet fra to forskjellige steder på Teslas hjemmesider. Den første fra bloggen og den andre fra Q & A:
As such, we are comfortable making the annual checkup entirely optional. There is still value to having Tesla look at the car once a year for things like tire alignment, to address a few things here & there and perform any hardware upgrades – our goal is not just to fix things, but to make the car better than it was. However, even if you never bring in the car, your warranty is still valid.
~~~~~~~~
If I choose not to service my Model S, will this void my warranty or Resale Value Guarantee?
It is highly recommended that you service your Model S once a year or every 12,500 miles (20,000 km). If you do not follow this recommendation, your New Vehicle Limited Warranty will not be affected.
Sitat fra: Hyperstress på fredag 05. desember 2014, klokken 23:48
Nedenfor er info hentet fra to forskjellige steder på Teslas hjemmesider. Den første fra bloggen og den andre fra Q & A:
As such, we are comfortable making the annual checkup entirely optional. There is still value to having Tesla look at the car once a year for things like tire alignment, to address a few things here & there and perform any hardware upgrades – our goal is not just to fix things, but to make the car better than it was. However, even if you never bring in the car, your warranty is still valid.
~~~~~~~~
If I choose not to service my Model S, will this void my warranty or Resale Value Guarantee?
It is highly recommended that you service your Model S once a year or every 12,500 miles (20,000 km). If you do not follow this recommendation, your New Vehicle Limited Warranty will not be affected.
Ja, og du merker deg forskjellen i ordvalget?
> ... we are comfortable making the annual checkup entirely optional ...
> It is highly recommended that you service your Model S once a year ...
Sitat fra: Kimpala på fredag 05. desember 2014, klokken 20:23
Bilen min har iløpet av dette året vært på verksted to ganger, første gang for å bytte ett dørhåndtak. Andre gang for å montere titanplate under bilen.
Begge gangene har Tesla gjort en rekke mekaniske forbedringer etter en liste dem har :) Gratis for meg så klart! Gratulerer til dere som betaler for det :)
Alle får gratis utbedring av ting som må byttes. Men jeg håper ikke du tror at de også tar vanlig service på bilen samtidig :)
Sitat fra: tommylor på fredag 05. desember 2014, klokken 23:27
La oss si at jeg skal selge bilen om 5 år.. Vil det være enklere å selge den om jeg kan skrive at bilen har hatt årlig service? Selvfølgelig.
Naturligvis. Tesla selv anbefaler jo at bilen får service iht. egne retningslinjer. Og selv om service virker å være frivillig så betyr ikke det at den er helt uten verdi.
Når bremsevæsken koker eller væsken i batteriet/motorens kjøleslynge fryser fordi den har endret egenskaper (hypotetisk) hjelper det ikke at eieren kan vise til montering av titanplate, bytte av ladeport eller bytte av blåtann-modul :)
Sitat fra: Amoss på lørdag 06. desember 2014, klokken 01:39
Sitat fra: Hyperstress på fredag 05. desember 2014, klokken 23:48
Nedenfor er info hentet fra to forskjellige steder på Teslas hjemmesider. Den første fra bloggen og den andre fra Q & A:
As such, we are comfortable making the annual checkup entirely optional. There is still value to having Tesla look at the car once a year for things like tire alignment, to address a few things here & there and perform any hardware upgrades – our goal is not just to fix things, but to make the car better than it was. However, even if you never bring in the car, your warranty is still valid.
~~~~~~~~
If I choose not to service my Model S, will this void my warranty or Resale Value Guarantee?
It is highly recommended that you service your Model S once a year or every 12,500 miles (20,000 km). If you do not follow this recommendation, your New Vehicle Limited Warranty will not be affected.
Ja, og du merker deg forskjellen i ordvalget?
> ... we are comfortable making the annual checkup entirely optional ...
> It is highly recommended that you service your Model S once a year ...
Er det så vanskelig å innerømme at man tar feil en gang i blandt? Det står svart på hvitt at man ikke mister garantien ved å unnlate å ta årlig service. At de anbefaler å ta service er en annen sak, men det var ikke det som ble poengtert av andre her.
Selger sa til meg at man ikke trenger å ta service for å beholde garantien, men de anbefalte naturligvis å ta dette. Hvordan bestiller man med service pakke? Jeg har ikke sett det noen plasser og priser?
Sitat fra: petersv på lørdag 06. desember 2014, klokken 08:28
Er det så vanskelig å innerømme at man tar feil en gang i blandt? Det står svart på hvitt at man ikke mister garantien ved å unnlate å ta årlig service. At de anbefaler å ta service er en annen sak, men det var ikke det som ble poengtert av andre her.
LES VILKÅRENE! De har presedens over noen blogg-ord eller en FAQ på en nettside. Der står det at du kan få garantien annullert dersom du ikke vedlikeholder/yter service på din Model S.
Siden du først nevner FAQ på Teslas nettside: da er det vel kanskje greit å ta med i betraktningen følgende som står på "Juridisk" på samme nettside:
"Ingen garantier eller løfter
INFORMASJONEN PÅ DISSE NETTSTEDENE LEVERES AV TESLA MOTORS, INC. "SOM DEN ER" OG, I DEN GRAD TILLATT VED LOV, LEVERES UTEN GARANTI AV NOE SLAG, DIREKTE ELLER INDIREKTE, INKLUDERT, MEN IKKE BEGRENSET TIL INDIREKTE GARANTIER FOR SALGBARHET, PASSELIGHET FOR ET BESTEMT FORMÅL ELLER IKKE-OVERTREDELSE. MENS DEN LEVERTE INFORMASJONEN ANTAS Å VÆRE NØYAKTIG, KAN DEN INNEHOLDE FEIL ELLER UNØYAKTIGHETER."
Som vi så klart og tydelig ser av denne tråden så har Tesla et alvorlig kommunikasjonsproblem. Ingen vet tydeligvis noe som helst om hva som egentlig er påkrevd av service og vedlikehold. Selv ikke Teslas egne folk. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spurt Tesla om nettopp dette. Og fått ulike svar av alle. Noen sier "jeg skal sjekke". Så hører jeg aldri noe mer. Purrer. Men kommer aldri noen vei. Ingen vet. Det mest konkrete svaret jeg har fått var fra han som sa:
"Teslas serviceplan bør være en god indikator. Bilen har godt av service hver 20 000 kilometer eller en gang per år, etter hva som inntreffer først"
Sitat fra: sangiovese på lørdag 06. desember 2014, klokken 08:58
Sitat fra: petersv på lørdag 06. desember 2014, klokken 08:28
Er det så vanskelig å innerømme at man tar feil en gang i blandt? Det står svart på hvitt at man ikke mister garantien ved å unnlate å ta årlig service. At de anbefaler å ta service er en annen sak, men det var ikke det som ble poengtert av andre her.
LES VILKÅRENE! De har presedens over noen blogg-ord eller en FAQ på en nettside. Der står det at du kan få garantien annullert dersom du ikke vedlikeholder/yter service på din Model S.
Siden du først nevner FAQ på Teslas nettside: da er det vel kanskje greit å ta med i betraktningen følgende som står på "Juridisk" på samme nettside:
"Ingen garantier eller løfter
INFORMASJONEN PÅ DISSE NETTSTEDENE LEVERES AV TESLA MOTORS, INC. "SOM DEN ER" OG, I DEN GRAD TILLATT VED LOV, LEVERES UTEN GARANTI AV NOE SLAG, DIREKTE ELLER INDIREKTE, INKLUDERT, MEN IKKE BEGRENSET TIL INDIREKTE GARANTIER FOR SALGBARHET, PASSELIGHET FOR ET BESTEMT FORMÅL ELLER IKKE-OVERTREDELSE. MENS DEN LEVERTE INFORMASJONEN ANTAS Å VÆRE NØYAKTIG, KAN DEN INNEHOLDE FEIL ELLER UNØYAKTIGHETER."
Som vi så klart og tydelig ser av denne tråden så har Tesla et alvorlig kommunikasjonsproblem. Ingen vet tydeligvis noe som helst om hva som egentlig er påkrevd av service og vedlikehold. Selv ikke Teslas egne folk. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spurt Tesla om nettopp dette. Og fått ulike svar av alle. Noen sier "jeg skal sjekke". Så hører jeg aldri noe mer. Purrer. Men kommer aldri noen vei. Ingen vet. Det mest konkrete svaret jeg har fått var fra han som sa:
"Teslas serviceplan bør være en god indikator. Bilen har godt av service hver 20 000 kilometer eller en gang per år, etter hva som inntreffer først"
På denne måten Tesla inkludert CEO gjentatte har kommunisert dette så er jeg sikker på utfallet i en rettssak på dette i alle fall i Norge. Discklaimere på en nettside eller avtalevilkår vil ikke holde når en har kommunisert slik en her har gjort.
Når det er sagt så kan en jo spørre seg hvorfor en opptrer på denne måten er det ett resultat av surr, rot og generell inkompetanse eller er det en brevvist strategi for å få hypet seg selv i pressen med "best service plan in the world" samtidig at man skaper så mye FUD at de fleste betaler for service likevel. Jeg vet ikke jeg annet enn at når det gjelder kommunikasjon fra Tesla så er jeg skeptisk, veldig skeptisk og hype filteret mitt er stilt inn på 11...
Sitat fra: Kimpala på fredag 05. desember 2014, klokken 10:02
Rart at folk ikke veit om dette!
Tidligere "skrøyt" Tesla av at dette var første bilen som leveres med full garanti uten behov for service! Fordelen med service er at da blir det garanti også på slitedeler som ingen andre bilmerker har garanti på som bremser og vindusviskere.
Litt irriterende egentlig, når jeg vurderte og kjøpe bilen lenge før den kom var servicetilbud bedre opplyst om.
Etter at bilen rulla ut i Norge for fullt slutta Tesla og opplyse om dette.
Men såklart folk må jo sette seg litt inn i saker sjøl.
Jeg betaler ikke noen tusen i året for at Tesla skal bytte vindusviskera mine og sjekke wheel-allignment. Bremsene slites ikke, wheel-allignment og alt annet er det garanti på :)
Tar vel en service før garantien går ut om fire år...
Ellers, hvis man vil ha årlig service er det billigere(momsfri) om man forhåndsbetaler
Service pakken er ikke momsfri. Hvor får du dette fra? Jeg betalte 8 års service avtale og denne var det moms på .
Sitat fra: petersv på lørdag 06. desember 2014, klokken 08:28
Er det så vanskelig å innerømme at man tar feil en gang i blandt? Det står svart på hvitt at man ikke mister garantien ved å unnlate å ta årlig service. At de anbefaler å ta service er en annen sak, men det var ikke det som ble poengtert av andre her.
Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg tar feil dersom det kan påvises. Vis meg det dokumentet der det står klart og utvetydig at Tesla påtar seg det fulle og hele garantiansvaret for hele bilen selv om ingen form for vedlikehold har blitt utført, selv om feilen som oppstår er som en direkte følge av at ingen form for vedlikehold har vært utført, så skal jeg med glede innrømme at jeg har missforstått.
Men så lenge Tesla er konsekvente på denne måten å ordlegge seg på, så antar jeg at det ligger en grunn bak.
Ja, regner med at de tar garantiansvaret for batteriet selv om bremsevesken koker pga at den ikke var byttet i tide (for å bruke eksemplet i fra Øyvind.h) - men ikke dersom du har vraket hele bilen pga at bremsene ikke virket da bremsevesken kokte og du ikke kan dokumentere at du har vedlikeholdt bilen - eller dersom kjølevesken fryser til is pga at den ikke var byttet i tide og ødelegger batteriet og du ikke kan dokumentere at du har vedlikeholdt bilen - bare for å komme med noen eksempler.
Om du velger å tro noe annet så har jeg ingen problemer med det heller :)
Men klart, det endelige beviset for hvem som har rett får vi først når noen kommer i en situasjon hvor problemstillingen blir aktuell. Og det er fullt mulig at i en evnt. rettssak så kan retten avgjøre at Tesla har uttrykt seg så uklart at de pent må påta seg garantiansvaret uansett.
Sitat fra: sangiovese på lørdag 06. desember 2014, klokken 08:58
Sitat fra: petersv på lørdag 06. desember 2014, klokken 08:28
Er det så vanskelig å innerømme at man tar feil en gang i blandt? Det står svart på hvitt at man ikke mister garantien ved å unnlate å ta årlig service. At de anbefaler å ta service er en annen sak, men det var ikke det som ble poengtert av andre her.
LES VILKÅRENE! De har presedens over noen blogg-ord eller en FAQ på en nettside. Der står det at du kan få garantien annullert dersom du ikke vedlikeholder/yter service på din Model S.
Siden du først nevner FAQ på Teslas nettside: da er det vel kanskje greit å ta med i betraktningen følgende som står på "Juridisk" på samme nettside:
"Ingen garantier eller løfter
INFORMASJONEN PÅ DISSE NETTSTEDENE LEVERES AV TESLA MOTORS, INC. "SOM DEN ER" OG, I DEN GRAD TILLATT VED LOV, LEVERES UTEN GARANTI AV NOE SLAG, DIREKTE ELLER INDIREKTE, INKLUDERT, MEN IKKE BEGRENSET TIL INDIREKTE GARANTIER FOR SALGBARHET, PASSELIGHET FOR ET BESTEMT FORMÅL ELLER IKKE-OVERTREDELSE. MENS DEN LEVERTE INFORMASJONEN ANTAS Å VÆRE NØYAKTIG, KAN DEN INNEHOLDE FEIL ELLER UNØYAKTIGHETER."
Som vi så klart og tydelig ser av denne tråden så har Tesla et alvorlig kommunikasjonsproblem. Ingen vet tydeligvis noe som helst om hva som egentlig er påkrevd av service og vedlikehold. Selv ikke Teslas egne folk. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spurt Tesla om nettopp dette. Og fått ulike svar av alle. Noen sier "jeg skal sjekke". Så hører jeg aldri noe mer. Purrer. Men kommer aldri noen vei. Ingen vet. Det mest konkrete svaret jeg har fått var fra han som sa:
"Teslas serviceplan bør være en god indikator. Bilen har godt av service hver 20 000 kilometer eller en gang per år, etter hva som inntreffer først"
Tesla har for sikkerhets skyld også aktivt sendt ut vedlagt info til alle(?) eiere, så tror ikke folk skal sove dårlig om natten, selv om de ikke følger anbefalingene om serviceintervall fullt ut.
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/06/fe0ad8be5fd64cc95fc59eb1c2a0e85e.jpg)
Hvordan bestiller man servicepakke? Fant ikke noe alternativ når jeg bestilte bilen.
Avtaler med dem når det nærmer seg, ev. Inntil 30 dager etter overtagelse. (Var det før i allefall)
Hva utføres på en slik serviceavtale?
Jeg er interessert i å se hvilke punkter som sjekkes og hvilket vedlikehold som skal utføres.
Videre er jeg interessert i å vite om det er forskjell på servicene og om dette er styrt av km. eller tid?
Mange av oss bor langt unna et Tesla serviceverksted, så en ekstra dag - eller to for en årlig service, høres voldsomt ut, dersom dette i stedet kan utføres lokalt.
Videre så er skifting av bremsevæske nevnt over i tråden. - Jeg har forstått at nye TMS blir levert med elektriske bremser? - Er det bare vacuumservoen og vacuumpumpe som er erstattet med en høytrykks hydraulisk pumpe (med trykkakkumulator) slik at det fortsatt er hydrauliske bremser på bilen - eller er de elektriske bremsene helelektriske (solenoider)? Da skulle det heller ikke være nødvendig å skifte bremsevæske.
Har Tesla et intervall på 2- eller 4-årlig intervall på skifting av bremsevæske? (MB har nylig redusert "levetiden" på bremsevæske med 50% (fra 4 til 2 år).
Det er nevnt kjølevæske. - Er det et eget system for batteriene og kupeen i TMS (da det antakeligvis er vannbasert kupeoppvarming med varmepumpe og varmekolbe) slik at det er 2 forskjellige system?
"Min TMS-demonstrator" hadde ikke peiling på slike tekniske spørsmål.
Service heftet ligger vel på dine sider hos Tesla. Det er ikke mye som sjekkes på en service for å si det slik...
Da jeg ikke har fått levert bilen ennå, er det greit å klarere en serviceavtale på forhånd slik man vet hva man skal svare når den tid kommer.
Et servicehefte på nett, kan vel heller ikke oppdateres av andre enn Tesla? Derfor er en papirutgave være mer verd. Et slik hefte kan følge bilen om man selger den og i detalj vise hva en 3.-partservice har bestått av. Derved skulle dokumenteringsplikten over for Tesla mht. garanti være ivaretatt - eller?
Her er en tidligere utgave av det som gjøres på service.
Sitat fra: nortrahof på søndag 07. desember 2014, klokken 12:23
Hva utføres på en slik serviceavtale?
Jeg er interessert i å se hvilke punkter som sjekkes og hvilket vedlikehold som skal utføres.
Videre er jeg interessert i å vite om det er forskjell på servicene og om dette er styrt av km. eller tid?
Mange av oss bor langt unna et Tesla serviceverksted, så en ekstra dag - eller to for en årlig service, høres voldsomt ut, dersom dette i stedet kan utføres lokalt.
Videre så er skifting av bremsevæske nevnt over i tråden. - Jeg har forstått at nye TMS blir levert med elektriske bremser? - Er det bare vacuumservoen og vacuumpumpe som er erstattet med en høytrykks hydraulisk pumpe (med trykkakkumulator) slik at det fortsatt er hydrauliske bremser på bilen - eller er de elektriske bremsene helelektriske (solenoider)? Da skulle det heller ikke være nødvendig å skifte bremsevæske.
Har Tesla et intervall på 2- eller 4-årlig intervall på skifting av bremsevæske? (MB har nylig redusert "levetiden" på bremsevæske med 50% (fra 4 til 2 år).
Det er nevnt kjølevæske. - Er det et eget system for batteriene og kupeen i TMS (da det antakeligvis er vannbasert kupeoppvarming med varmepumpe og varmekolbe) slik at det er 2 forskjellige system?
"Min TMS-demonstrator" hadde ikke peiling på slike tekniske spørsmål.
Bremsene er fortsatt hydrauliske, selv om Musk uttalte feilaktig at de er elektromekaniske. (Vakuumpumpen er byttet til elektromekanisk)
TMS har ikke varmepumpe for kupeoppvarming.
Vedlagt er servicepunkter.
Dette er den gamle service listen. Den nye har flere punkter som skal sjekkes. Min bil ble kvitt all ulyd i forstilling etter service. Jeg tipper det var etterjustering av moment på støtdempere som løste dette(men vet ikke).
Gikk selv for 8 år etter å ha vurdert frem og tilbake. Sover godt og har ingen uforutsette utgifter på bilhold i 8 år.
Bilen min har gått 42k, ikke hatt service.
Garantien gjelder fortsatt når jeg kommer inn med ting.
Hver gang bilen er inne har den fått "courtesy inspection" + diverse fikser jeg ikke har bedt om.
For meg holder det i massevis.
Men, grunner bremsevæske osv kommer jeg til å bestille service til når bilen er 2 år / har gått 80k km - og deretter før 100k km grunnet garantiens utløp uansett.
Etter det har jeg fortsatt 2.5 år med reklamasjonsmuligheter, så strengt tatt er jeg godt sikret i lang tid. :)
Jeg har samme strategi som laumb, jeg skal få tatt service annethvert år, primært pga. bremsevæske.
Sitat fra: laumb på mandag 08. desember 2014, klokken 10:26
Men, grunner bremsevæske osv kommer jeg til å bestille service til når bilen er 2 år / har gått 80k km - og deretter før 100k km grunnet garantiens utløp uansett.
Etter det har jeg fortsatt 2.5 år med reklamasjonsmuligheter, så strengt tatt er jeg godt sikret i lang tid. :)
Hva da med de som tenker som så at de aldri behøver å ta inn bilen til service, og heller velger å spare disse kronene? Så lenge Elon Musk sier at man aldri behøver å gi bilen noen service, vil det jo alltids være de som tror at man da aldri behøver å gjøre noe som helst, og bare kan kjøre, kjøre og atter kjøre. Hva skjer den dagen bremsene svikter fordi bremsevæska har blitt gammel og elendig og man mister bremsekraft? Eller når aircon går varm fordi filteret er potte tett? Eller kjølingen til batteriet svikter grunnet manglende vedlikehold?
Det er faktisk fryktelig dårlig av Tesla å fremstille det som om bilen aldri behøver noe som helst service, så lenge sannheten er en helt annen. Det skal ikke være opp til bilens eier å selv gjøre vurdering om service er nødvendig eller ei. Enhver bil har noen essensielle systemer som jevnlig behøver ettersyn. Selv en Tesla. Og, som den eneste Tesla-ansatte jeg har fått et vettugt svar av, sa: servicepakken som Tesla tilbyr bør være et hint om hvor ofte bilen behøver service.
Takker for info om servicedetaljer!
- Etter mitt inntrykk, er det ikke mye annet på årlig service enn "å telle hjulene", så det burde være overkommelig for andre bilverksted enn Tesla.
Vet ikke om det er forskjell på hva man betaler for servicene men det skulle være mer omfattende (og mer kostbart) å foreta 2- og 4-årlig service? Uansett så er dette slikt som man trenger dra langveisfra til nærmeste Tesla-verksted.
Jeg regner med at oppdateringer og fabrikkmods er gratis under garanti.
Jeg fikk faktisk bekreftet at det skulle være varmepumpe i bilen da jeg fikk den demonstrert tidlig i høst. - Tror heller ikke at varmepumpe gir særlig effekt på elbil med R134-gass.
I-og-med det kun nevnes et kjølevæskesystem, regner jeg med at det er felles for kupeoppvarming og kjøling av batteri/vekselretter?
Sitat fra: nortrahof på mandag 08. desember 2014, klokken 16:30
- Etter mitt inntrykk, er det ikke mye annet på årlig service enn "å telle hjulene", så det burde være overkommelig for andre bilverksted enn Tesla.
Det stemmer, bortsett fra kjølemedium på batteriet er dette ikke rocket science som helt sikkert andre kan ta.
Sitat fra: nortrahof på mandag 08. desember 2014, klokken 16:30
Jeg regner med at oppdateringer og fabrikkmods er gratis under garanti.
Det stemmer også, en må ikke ha serviceavtale for at Tesla skal rette opp feil og mangler selv om det kan virke som enkelte tror det.
Sitat fra: nortrahof på mandag 08. desember 2014, klokken 16:30
Jeg fikk faktisk bekreftet at det skulle være varmepumpe i bilen da jeg fikk den demonstrert tidlig i høst. - Tror heller ikke at varmepumpe gir særlig effekt på elbil med R134-gass.
I-og-med det kun nevnes et kjølevæskesystem, regner jeg med at det er felles for kupeoppvarming og kjøling av batteri/vekselretter?
At Tesla ansatte lite sannferdige i sin info er dessverre ikke noe nytt. Det er ikke varmepumpe til oppvarming av bil eller batteri (det er 2 ganger 6kw strømdrevne varmeelementer) men AC brukes til å kjøle batteriet.
Hvem tar feil. Du eller Tesla.
Tesla var helt klar på at bilen hadde varmepumpe når jeg bestemte meg for å kjøpe bilen. En rekke artikler viser til det samme.
Det var en av grunnene til at jeg anså den som god vinterbil i forhold til strømforbruk vinterstid.
Sitat fra: TeslaSvein63 på mandag 08. desember 2014, klokken 23:27
Hvem tar feil. Du eller Tesla.
Tesla var helt klar på at bilen hadde varmepumpe når jeg bestemte meg for å kjøpe bilen. En rekke artikler viser til det samme.
Det var en av grunnene til at jeg anså den som god vinterbil i forhold til strømforbruk vinterstid.
Noen i Tesla tar feil eller sprer feilinformasjon , at det gjentas på nettet gjør det ikke mer sant. Mr Musk har bekreftet sågar her i Norge ett par ganger at den ikke bruker varmepumpe til oppvarming. Hvis du ønsker å tro det så skal jeg selvsagt la deg få være i fred i den troen.
Første bud: Aldri stol på hva en menig Teslaansatt sier. All info må bekreftes fra flere kilder.
Har ørten eksempler, og et av dem er at jeg ble nærmest presset på techpakke fordi jeg ellers ikke ville få kabling nødvendig for Adaptive cruisekontroll. Dette var selvsagt bare visvas, og jeg endte nå med å måtte kjøpe ny bil for å få ACC.
De burde hatt mye strengere oppdragelse til å bare forholde seg til fakta.
Takk for bekreftelser - da virker det tullete for meg å ta en serviceavtale der jeg kanskje må kjøre langt og sågar overnatte når jeg kan ta dette selv eller på et lokalt bilverksted.
Mht. informasjon fra Teslaselgere, så er de ikke alltid like teknisk orientert. Dette er generelt for selgere i bilbransjen. Jeg spurte spesielt om A/C og varmepumpe (V/P) og fikk dette bekreftet. Jeg er imidlertid med fornøyd med Tesla uten V/P. - Slik jeg oppfatter det, så er dette temmelig tullete på en elbil for å spare energi. Den vil stort sett være brukbar når man ellers ikke trenger varme (> 10 grader pluss). Når temperaturen faller, vil fordamper som ligger i bilens front bli < 0 grader og fryse. Dette er tidligere enn man begynner å salte veiene. Små vanndråper/vanntåke fra forankjørende biler er vanskelig å skjerme fordamper for, dersom den skal være effektiv. Således vil en V/P-løsning stadig "stjele energi" for å rekondisjonere fordamperen. Dessuten får man en svært krevende teknisk løsning med 4-veisventiler og ekstra reduksjonsventil. Således vil kanskje A/C og V/P i kombinasjon, gi en kompromissløsning for begge modes?
V/P gir vel derfor større gevinst på Kontinentet enn her i norsk klima?
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 08. desember 2014, klokken 23:52
Sitat fra: TeslaSvein63 på mandag 08. desember 2014, klokken 23:27
Hvem tar feil. Du eller Tesla.
Tesla var helt klar på at bilen hadde varmepumpe når jeg bestemte meg for å kjøpe bilen. En rekke artikler viser til det samme.
Det var en av grunnene til at jeg anså den som god vinterbil i forhold til strømforbruk vinterstid.
Noen i Tesla tar feil eller sprer feilinformasjon , at det gjentas på nettet gjør det ikke mer sant. Mr Musk har bekreftet sågar her i Norge ett par ganger at den ikke bruker varmepumpe til oppvarming. Hvis du ønsker å tro det så skal jeg selvsagt la deg få være i fred i den troen.
Kallagtunet: Du får være vennlig å legge av med slike tøvformuleringer. Her er det dine påstander som gjelder. Jeg har ingen ønsker og jeg tror ikke om dette. Her er det realiteter som gjelder og ikke slike andrehåndsnakk og ryktespredning.
Du snakker tull. Tesla MS har det som kalles på engelsk en Heat exchanger, refridgerator system etc...kort sagt et litt avansert varmepumpesystem med varmeveksler, der varmepumpa også kan kjøres som A/C. Man kan si at AC anlegget er laget slik at det virker begge veier. Det fungerer omtrent slik som varmepumpen i ett hus i "varme" modus. Den blir dårligere jo kaldere det blir, men virker optimalt opp til -10/14 grader.
Her er en del interessante ting: http://www.teslamotorsclub.com/archive/index.php/t-10255.html
Mer:http://www.google.com/patents/US20100025006
Mer:Fant dette på nett. Stemmer eksakt.
Even in extreme cold, the Model S is amazingly efficient at keeping the cabin warm. This is because it uses a heat pump. But when the car first starts up, it needs to use a resistive heater to warm the cabin, because the system is too cold to use the heat pump. This takes a lot of power. Worse, it will also need to heat up the battery pack. The combination of full cabin heat and full pack heat can consume 12 kW. That's equivalent driving at 50 mph, and you're not even going anywhere yet. Obviously if you need to drive a long distance, you want to avoid this.
The trick here is to preheat the car while it is plugged in. If you use the Remote App on your phone to engage the cabin heat, it will also engage the pack heater, AND it will draw power from the AC charger. Even better, try to arrange it so the battery pack is still charging, and that will help make it nice and toasty.
Tip: if your car has stopped charging because you had set the charge limit below 100%, you can start it up again by dialing it up to 100%.
Mer:http://files.shareholder.com/downloads/AMDA-1J38G2/0x0x704800/a4966434-3941-4dca-8650-fbe9a4b88c46/MOD_News_2013_11_7_General_Releases.pdf.
Mer:http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/22172-Model-S-Overall-Thermal-Management
Jeg har hatt min første service ved 97k km og ca. ett år. Det ble en såkalt 100.000 km service. Det er godt mulig denne er den samme som 20.000 km. Bilen har vært inne minst 3-4 ganger i år på grunn av diverse fiks. Og alle disse gangene har de sjekket bilen og utført "courtesy inspection" (se vedlegg). Jeg regner med at de sjekker tilstanden til bilen utover det som er nevnt i kvitteringen og ville gjort nødvendige tiltak om for eksempel kjøleveske, bremser eller noe annet krever fiks.
På det andre vedlegget ser du hva som ble gjort på service. Det første jeg merket var at de hadde byttet viskerblader. De gamle ble ved ca. 0 grader steinharde og bråkte. De tok også dårlig og krevde oppvarming med cold weather package for å bli greie. De nye var mye mykere og visker bedre.
Luftfilter ble også byttet. Neste punkt har noe med AC. Det er sikkert delen som avfukter luften. Bremsevæske ble også sjekket. Og det siste punktet om AC er jeg usikker på. Har de etterfylt gass?
Var det ikke slik at bremser skulle dekkes av service? Dette står som et eget punkt og dekkes av garantien, ifølge siste vedlegg. Grunnen til at de byttet bremsene var fordi de selv merket at de var dårlige ved testdrive. Jeg hadde klaget på dette tidligere i år uten at de gjorde noe. Ca. etter påske merket jeg at bremsene lugget litt ved bremsing. Bremsene har også siden dag en krevd mye pedalvandring før de tok skikkelig. Nå tar de mye tidligere og føles mer ut som lånebilene (P85+/S60) jeg har hatt.
Hvis jeg skulle gjort et estimat av kostnadene med det som er utført av service så ville det blitt ca (gitt at verksted bytter og tar timespris for det):
- Viskerblader: 300 kr
- Luftfilter: 1000 kr
- AC-service: 2000 kr
- Bremseskiver og klosser, foran+bak: 5000 kr
Hvis det stemmer at bremser er inkludert i service så er i så fall dette en bra deal selv for de som kjører 20k km i året. Jeg kommer til å ta service én gang i året ca. hvert 80-100k km. Restverdi ved videresalg bekymrer jeg meg lite om fordi en dag når jeg skal selge den så er det bare spesielt interesserte som ønsker en Model S som har gått 500k-1 mill km.
Jeg setter pris på litt tilbakemelding angående det jeg har skrevet. Mulig jeg lager en video etterpå når jeg har fått mer korrekte priser og mer info om servicen, basert på input fra dere.
Kult Bjørn. Tror dog 4 skiver, fullt sett med klosser og skjold hadde kostet ganske mye mer enn 5k selv uten arbeid.
Sitat fra: petersv på tirsdag 16. desember 2014, klokken 21:13
Kult Bjørn. Tror dog 4 skiver, fullt sett med klosser og skjold hadde kostet ganske mye mer enn 5k selv uten arbeid.
Det var det jeg ante meg. Kanskje bremsejobben kostet nærmere 10k. Dette er tross alt Brembo.
Bremser som er i orden kan vare bilens levetid på MS, så jeg synes ikke det er riktig å bruke en garantireparasjon som en argument for servicen. Jeg har også byttet skiver foran (pga kast), og de har montert skjold og nye klosser antagelig fordi bremsene virket dårlig på slapseføre i fjor vinter. Det er ikke noe jeg regner med må gjøres igjen. Faktisk tviler jeg på at bremsene trenger å røres før det er kjørt hundretusenvis av kilometer siden de bak er like fine etter 53K og de foran etter ca 30k. Kanskje om man kjører lite så skivene rekker å ruste og må byttes av den grunn, neppe ellers.
Sitat fra: TeslaSvein63 på tirsdag 16. desember 2014, klokken 18:38
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 08. desember 2014, klokken 23:52
Sitat fra: TeslaSvein63 på mandag 08. desember 2014, klokken 23:27
Hvem tar feil. Du eller Tesla.
Tesla var helt klar på at bilen hadde varmepumpe når jeg bestemte meg for å kjøpe bilen. En rekke artikler viser til det samme.
Det var en av grunnene til at jeg anså den som god vinterbil i forhold til strømforbruk vinterstid.
Noen i Tesla tar feil eller sprer feilinformasjon , at det gjentas på nettet gjør det ikke mer sant. Mr Musk har bekreftet sågar her i Norge ett par ganger at den ikke bruker varmepumpe til oppvarming. Hvis du ønsker å tro det så skal jeg selvsagt la deg få være i fred i den troen.
Kallagtunet: Du får være vennlig å legge av med slike tøvformuleringer. Her er det dine påstander som gjelder. Jeg har ingen ønsker og jeg tror ikke om dette. Her er det realiteter som gjelder og ikke slike andrehåndsnakk og ryktespredning.
Du snakker tull. Tesla MS har det som kalles på engelsk en Heat exchanger, refridgerator system etc...kort sagt et litt avansert varmepumpesystem med varmeveksler, der varmepumpa også kan kjøres som A/C. Man kan si at AC anlegget er laget slik at det virker begge veier. Det fungerer omtrent slik som varmepumpen i ett hus i "varme" modus. Den blir dårligere jo kaldere det blir, men virker optimalt opp til -10/14 grader.
Her er en del interessante ting: http://www.teslamotorsclub.com/archive/index.php/t-10255.html
Med all mulig respekt her skjønner du ikke selv hva du snakker om.
Varmepumpe og varmeveksler er to forskjellige ting. Systemet til Tesla har begge deler men det er dessverre ikke mulig å varme hverken batteri eller kupe med varmepumpe, de som har visible Tesla har logger trekket fra de to varmelementene når bil eller batteri varmes.
At det bekreftet som sagt ett par ganger av mr Musk personlig en gang på ambasaden i oslo, en gang vel showrommet i Oslo tror også det ble spurt om det sist han var i konserthuset.
Ok, jeg måtte bare sjekke på Teslas egne sier. Der står det svar på hvitt at bremser dekkes av garantien:
SitatReservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
http://www.teslamotors.com/no_NO/service
Dette er jo en ganske bra deal, spesielt for de som kjører mye eller som bare tar service annenhvert år.
Jeg tror ikke de dekker dette hvis du ikke følger intervaller. Hvis de gjør det er de dumme. Da er det jo bare å ta 1 service hvert 5år og kreve alle slitedeler byttet til prisen av en service. Mens mange ting skulle vært tatt på de andre 4 servicene.
Litt info jeg fikk tidligere da jeg spurte hvordan de forholdt seg til rustne skiver:
....With respect to the parts required, anything that is considered maintenance, with the exception of tires, are covered. This will include
All fluids, wiper blades, Hepa filter, any required lubrication, worn out brake pads. Your concern about rust, we do not replace brake pads or rotors for rust, unless there is a defect. In that case, it would be covered under your warranty if we determine it is a manufacturing defect, and not under your maintenance. Your maintenance package will not cover failures of any part, but only wear on the maintenance parts listed. If, for example you poke a hole in your driver's seat, scratch your hood, damage something, spill something in your vehicle or on your Model S, thus would not be covered under your maintenance or your warranty. If we, for example, find damaged rotors due you driving too long metal to metal, then this could be considered abuse and you may be responsible for the rotor replacement. If you need a brake job, and the rotors are worn out of the specification range, then we would replace your rotors under your maintenance....
Så slik jeg leser det; rustne må du dekke selv, slitte blir tatt som service, og defekte på garanti.
Så pass på å bremse av rust jevnlig!
Sitat fra: bb på mandag 22. desember 2014, klokken 22:25
Ok, jeg måtte bare sjekke på Teslas egne sier. Der står det svar på hvitt at bremser dekkes av garantien:
SitatReservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
http://www.teslamotors.com/no_NO/service
BremseKLOSSER, ja. Det er jo egentlig utrolig at selv garvede og Teslabereiste eiere, over ett år etter at bilene rullet ut på det norske markedet, fremdeles beviser at Tesla har gjort en elendig og inkonsekvent informering av sine kunder hva angår servicebehov og serviceinnhold. Denne tråden burde jo i aller høyeste grad være unødvendig. Får man valuta for pengene når man inngår forhåndsbetalt serviceavtale? Eller er det mer økonomisk (og risikofritt) å gå for svært sjeldne servicer?
Sitat fra: bb på tirsdag 16. desember 2014, klokken 19:46
På det andre vedlegget ser du hva som ble gjort på service. Det første jeg merket var at de hadde byttet viskerblader. De gamle ble ved ca. 0 grader steinharde og bråkte. De tok også dårlig og krevde oppvarming med cold weather package for å bli greie. De nye var mye mykere og visker bedre.
Du har fått Bosch-viskeblader. Jeg var innom på fredagen og fikk byttet til disse. De er mye bedre enn de "gamle", de tar bedre på skitten rute, og drar mindre vann med seg på "retur". Alle som er inne til service eller sjekk vil nok få byttet til disse.
Sitat fra: bb på tirsdag 16. desember 2014, klokken 19:46
Luftfilter ble også byttet. Neste punkt har noe med AC. Det er sikkert delen som avfukter luften. Bremsevæske ble også sjekket. Og det siste punktet om AC er jeg usikker på. Har de etterfylt gass?
AC-delen du refererer til er "A/C dessicant bag" - altså avfukter-biten, som det står på skjemaet. Normalt byttes hver 40k km (24 mnd). Når denne byttes skal også systemet "flushes" (siste punktet hos deg). Ut fra det jeg har hørt tidligere har de manglet noe utstyr for å gjøre dette ordentlig, ble ikke gjort på min ved 40k, nå har de nok fått det de trenger, siden det er gjort hos deg.
Derfor valgte jeg på nytt 8 års avtalen.
Bestilte 8-års avtale i dag, mest for å sikre meg mot store utgifter for 8 år fremover. Ja, man kan kjøpe service etter behov også, men plutselig skjer et prishopp på enkeltservice og det skjer garantert justeringer innen 8-års tid uansett. Brått inkluderer feks servicen ikke slitedeler slik den gjør nå osv...
at den dekker alle slitedeler virker å være en myte. Jeg har hatt en skikkelig oppgang med Tesla ang. serviceavtalen nå. jeg spurte om følgende punkter var dekket av serviceavtalen:
-foringer og endeledd i hjuloppheng/motoroppheng
-bremseskiver
-fjærer/støtdempere/luftfjæringsputer/kompressor
-Pumper for kjøling/oppvarming av batteri, motor, interiør etc
-12 v batterier
De bekrefter at alle slitedelene som nevnt vil dekkes i fem år av service og garantien. Etter fem år så vil ikke slitedelene dekkes, da er det kun bremseklosser og vindusviskere som vil skiftes.
Bullshit! Ønsker nanvn på den som sa det, så kan spørre Jerome etterpå.
Sitat fra: AndreS på tirsdag 13. januar 2015, klokken 12:30
at den dekker alle slitedeler virker å være en myte. Jeg har hatt en skikkelig oppgang med Tesla ang. serviceavtalen nå. jeg spurte om følgende punkter var dekket av serviceavtalen:
-foringer og endeledd i hjuloppheng/motoroppheng
-bremseskiver
-fjærer/støtdempere/luftfjæringsputer/kompressor
-Pumper for kjøling/oppvarming av batteri, motor, interiør etc
-12 v batterier
De bekrefter at alle slitedelene som nevnt vil dekkes i fem år av service og garantien. Etter fem år så vil ikke slitedelene dekkes, da er det kun bremseklosser og vindusviskere som vil skiftes.
Da bør du høre en gang til. Har fått bekreftet skriftlig fra SC i Drammen at alt er inkludert, selv foringer, stag, fjører osv osv.
Men så sier de også (muntlig, og på nettsiden tidligere, nå?) at man kan velge bort avtalen, og betale beløpet når man tar service. Og da med samme innhold. Om 4, 6, 8 år, når bilen skal på EU og jeg får mangler på dempere, bremser og div foringer, kan jeg da bare levere bilen på service og betale fastprisen? Hmm, spent på det.
Har noen skriftlig bekreftelse på at serviceavtalen gjelder annet enn slitedeler, som f.eks. luftdempere osv? I så fall er det jo verdt det alene for "peace of mind"-en...
Sist jeg leste i serviceavtale (på nett), så stod det noe som at Service avtalen dekker Vedlikeholds _kontroller_. Ikke noe som helst om reparasjoner. Foreslår at noen som har en serviceavtale signert går gjennom, evt poster en på nett. Virker som man kanskje får mer goodwill med service avtale? Utfra det jeg husker stod det egentlig ikke noe konkret i service avtalen . Men kanskje det er noe annet som man får ved signering av avtalen? Andre bilmerker har ofte en plan og oversikt over hva som inngår i service.
Jeg vurderer S85D. Men synes det er litt vanskelig å få oversikt over hva det egentlig er man får og forplikter seg til ved kjøp. Ref tråd om garanti og service.
Det hele er fryktelig uklart. Hvis du jevnlig snakker med Jerome, kan ikke du få en skriftlig redegjørelse for hva avtalen egentlig betyr DO?
Hehe, snakker nok ikke jevnlig. Men hvis det som ble nevnt her er tilfelle, (noen det 98,99% ikke er) så er der verdt å få sjekket.
Har du lyst på oppgaven? :)
Sitat fra: AndreS på tirsdag 13. januar 2015, klokken 12:30
-foringer og endeledd i hjuloppheng/motoroppheng
-bremseskiver
-fjærer/støtdempere/luftfjæringsputer/kompressor
-Pumper for kjøling/oppvarming av batteri, motor, interiør etc
-12 v batterier
De bekrefter at alle slitedelene som nevnt vil dekkes i fem år av service og garantien. Etter fem år så vil ikke slitedelene dekkes, da er det kun bremseklosser og vindusviskere som vil skiftes.
Jeg fatter ikke at Tesla ikke gidder/evner å informere hverken sine kunder eller potensielle kunder om bilens faktiske service-behov samt hva som inngår/ikke inngår i serviceavtalen. Jeg sliter med å finne informasjon om service og denslags på de nye nettsidene til Tesla. Har Tesla fjernet dette?
La oss se for oss to scenarioer:
- Teslaeier 1 har kjøpt en fem-årsplan/100 000km-plan for service. Nå husker jeg ikke beløpet for denne, men la oss si han har betalt 17 000 kroner for denne. Han kjører sine 100 000 km på tre år, og har dermed brukt opp sine fem forhåndsbetalte servicer.
- Teslaeier 2 har droppet serviceplanen. Etter tre år har han også nådd 100 000 km. Han har aldri tatt bilen sin på service, akkurat som Tesla nærmest har oppfordret til. Men han tar nå omsider en service. For dette betaler han 4500 kroner.
Vil eier 2 dermed få sin bil satt i samme stand som eier 1 etter disse 3 år og 100 000 km? Eller har eier 1 fått langt mer fikset på sin service? Joda, han har kanskje fått byttet vindusviskere opp gjennom årene, og kanskje bremseklosser en gang. Men er det verdt de snaut 13 000 ekstra kronene han har betalt?
Dempere og de fleste andre deler har man jo uansett garanti på, og man behøver ikke betale service for å få fikset slikt. Og har garantien gått ut (dvs kjørt over 100 000 km), så har man reklamasjonsrett.
Så hva er egentlig poenget med service-avtalene, bortsett fra å bla opp for likviditeten til Tesla?
Noen oppdateringer her?
Er det noe mer info? Linker? Priser?
Hentet min P85D i går, men har ennå ikke fått noe tilbud om serviceavtale. Noen som kjenner status på dette tilbudet nå?
Jeg hentet min P85D forrige uke, uten noe info om muligheten for serviceavtale. Ringte opp Tesla noen dager senere, og fikk da bekreftet at man kunne kjøpe serviceavtale inntil 30 dager etter overtakelse.
De virker ikke akkurat overivrige etter å selge disse avtalene....
Hos Tesla Bergen sa de sist uke at man kan kjøpe serviceavtalen inntil 6 mnd etter registreringsdato. Selv har jeg fått forespørsel om å oppgradere fra 5 til 8 år, og dette ett år etter bilen ble utlevert.
Serviceavtalen er fin om du kjører omtrent 20 000 i året. Kjører du mer kan det kanskje være like greit å kjøpe service etterhvert som behovet melder seg. Fordi avtalen er låst til 20 000 km i året. Bjørn Nyland som kjører mye skrev at han tok sin første service etter at de første 100k var passert. Vi får vår til uka og siden brukes til pendling ble jeg enig med min DS at jeg tar dette en gang i året, dvs rundt hver 40-50 000. Men første vil jeg ta ved 20 000 og så får jeg se om det vil være behov igjen før det har gått et år eller ikke.
Jeg får min 70D i slutten av juli og klarer ikke bestemme meg om servicepakke er en god ide eller ikke.
Kommer til å kjøre ca 25 000 km i året og mest sannsynligvis ha bilen i mange år (5+)
Kan bli fort bli dyre servicer hvis jeg forhåndsbestiller, samtidig hvis slitedeler er inkludert er jo dette gunstig.
Noen oppdatering fra kloke forumbrukere på hva som følger med?
:)
Sitat fra: MikeLevy på tirsdag 07. juli 2015, klokken 13:10
Jeg får min 70D i slutten av juli og klarer ikke bestemme meg om servicepakke er en god ide eller ikke.
Kommer til å kjøre ca 25 000 km i året og mest sannsynligvis ha bilen i mange år (5+)
Kan bli fort bli dyre servicer hvis jeg forhåndsbestiller, samtidig hvis slitedeler er inkludert er jo dette gunstig.
Noen oppdatering fra kloke forumbrukere på hva som følger med?
:)
Fordelen er at du er 'sikret' mot evt prisoppgang på service i de neste årene. Det var vel en liten rabatt sammenlignet med å kjøpe 5 stk service når jeg bestilte. Vet ikke hva pris er nå. Ulempen er at du betaler alt på forhånd. Utover dette så inneholder servicen akkurat det samme og du får hverken mer eller mindre. Garantisaker utbedres uansett.
Ikke rare greiene.
Slik jeg forsto Tesla selgeren så koster en service ( etter dagens pris ) 4500,- ikke en krone mer sa han. Så jeg ser for meg å kjøre ca 20 000km per år, så 4500,- på service i året skal jeg overleve, derfor valgte jeg og ikke ha forhåndsbetalt service. Får håpe det stemmer at det ikke kommer på mer enn det beløpet han sa da!
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 07. juli 2015, klokken 20:29
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 07. juli 2015, klokken 17:43
Ikke rare greiene.
Takk for skjemaet.
Og som jeg antok: om bremsene virker eller ikke blir ikke sjekket.
Jeg fikk igjen min fra Drammen, med bremsepedal som nesten gikk helt i gulvet før den tok, og bremser som nesten ikke virker. (20 000-service)
Da jeg bemerket det, fikk jeg tilbakemelding om at jeg ikke hadde sagt fra at bremsene var dårlige da jeg leverte inn bilen til service. "Dessuten er det bare å pumpe bremsepedalen noen ganger, så blir det bedre."
Etter pumping tar den nå 3/4 nede.
Problemet er at etter noe tid går bremsen til bunns igjen. Bremsene må luftes, enhver bakgårdsmekaniker med Volvo Amazon kan det.
Det er en veldig enkel jobb å lufte bremsen på Tesla, det har jeg gjort selv.
Tror Tesla må ansette noen Rånere som kan skru bil (f.eks type Volvo Amazon) og ikke bare elektrikere og datanerder.
Bremser er en Safety Device... ikke bra å sende biler ut på veien igjen i en slik tilstand etter service...
Så var vi igang igjen. ::)
Da jeg fikk min bil i Mars/April så var det aldri noen som nevnte hverken serviceavtale eller service med et ord.
Tolker det jeg har lest om serviceavtalen som et svar fra Tesla på bekymringer fra endel potensielle kjøpere rundt eierskapskostnadene. Selv planlegger jeg å sparke litt i dekkene og smøre silikon på karmene selv. 24mnd service med kjøleveske derimot er jo ok å få med seg...
Snakket med en på VAG verksted, i tillegg til å bytte vesker så er det viktigste de gjør på service å laste ned og kontrollere endel parametre. Dette har jeg forstått at Tesla gjør kontinuerlig OTA på Model S...
Sitat fra Tesla-ansatt: "Tesla overvåker batteriene dine kontinuerlig. Ta det rolig ..." Vilket jeg også gjør
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 07. juli 2015, klokken 22:56
Så var vi igang igjen. ::)
Da jeg fikk min bil i Mars/April så var det aldri noen som nevnte hverken serviceavtale eller service med et ord.
Tolker det jeg har lest om serviceavtalen som et svar fra Tesla på bekymringer fra endel potensielle kjøpere rundt eierskapskostnadene. Selv planlegger jeg å sparke litt i dekkene og smøre silikon på karmene selv. 24mnd service med kjøleveske derimot er jo ok å få med seg.
+1
Ikke glem kontroll/etterfylling av kjølemedium. Kjører man tomt for det ender det ofte i kompressorhavari. Tenker jeg tar min på service til høsten. Da blir den to år.
Det står ikke spesifikt at de sjekker A/C under rutineservice, det er i så fall en ekstrajobb?
Jeg betalte NOK 500 for en slik A/C-service med etterfylling av R134c-gass. Det er god konkurranse på slikt arbeid og dette er nærmest en automatisert operasjon der man kobler bilen til et apparat. Dette måler mengden av gass på systemet, lekkasjesøker, vakuumerer og fyller på rett mengde kjølemedium. Slike apparat finnes på mange bilglass- og dekkverksteder nå.
- Dersom bremseservice (ikke nærmere spesifisert) er inkludert i årlig service, mener jeg det er godt betalt for "å telle hjulene på bilen", skifte vindusviskere etter behov og smøre dører og lister. Dette er noe man utmerket kan gjøre selv!
Sitat fra: nortrahof på onsdag 08. juli 2015, klokken 10:13
Det står ikke spesifikt at de sjekker A/C under rutineservice, det er i så fall en ekstrajobb?
Annethvert år ser det ut som. Gassen tas ut, veies og deretter fylles den på igjen i tillegg til det som eventuelt mangler.
40.000km på kupefilteret er for øvrig alt for mye. Det er modent for utskifting allerede etter 10-15000km vinterkjøring om man bor i strøk hvor slaps og gørr er vanligere enn snøføre.
Meh, jeg har hatt fire servicer så langt, hver 20.000km. Om litt over en måned har jeg 100.000km-service. Det er såpass lite penger det er snakk om og så lite bryderi (for min del, jeg bestiller timer i god tid) - at jeg tar disse servicene cirka hver 4. måned. Serviceavtale er nobrainer for min del, og når jeg har rundet 160.000km kommer jeg be om å få en ny avtale. For min del er det verdt det, men om det passer for akkurat -deg-, det er det bare du som kan svare på.
Stemmer det at servicepakken dekker alt utenom dekk i perioden du har avtalen? Jeg har fått beskjed om at ved å tegne service er eneste utgiften de neste 5/8 årene dekk. Stemmer dette? Noen som vet?
Jeg har nylig kjøpt ny bil og vurderer servicepakken. Og hvis det stemmer at den dekker feks bremseklosser/skiver og alt vedlikehold/utskifting opp mot luftfjæring er det jo en avtale som er verdt å ta med seg. Bare skiver til denne bilen vil jo sikkert koste 10k å skifte...
Elon har tidligere uttalt at Årlig service er det samme enten du har avtale eller betaler hver gang.
Eneste forskjell er prisen.
Sitat fra: Elkjell på fredag 07. august 2015, klokken 15:42
Elon har tidligere uttalt at Årlig service er det samme enten du har avtale eller betaler hver gang.
Eneste forskjell er prisen.
Dekker den årlige servicen slitedeler da?
Det var det han sa. Tidligere stod også prisen for en enkelt service på siden deres.
Serviceplaner
Forskuddsbetaling for serviceplan er den mest økonomisk gunstige måten å vedlikeholde din Model S.
Fem års forhåndsbetalt service, kr. 17.750
Én inspeksjon per år, opp til 10 0.000 kilometer
Åtte års forhåndsbetalt service, kr. 28400
Én inspeksjon per år, inntil 160.000 kilometer
Kjøp på nettet
Teslas Ranger Service kan være tilgjengelig i ditt område. Service starter ved kr 1 000 per besøk og øker basert på avstanden fra nærmeste Tesla-servicesenter .
Hentet fra nett siden.
Så om du kjører over 20 000 pr. år, feks 30 000 pr år:
20 000 service kr 17750,- etter 9 mnd
40 000 service kr 0,- etter 1år 3mnd
60 000 service kr 0,- 2år
80 000 service kr 5000,- 2 år 9mnd (altså 2. besøk dette år, avtalen sier 1 besök pr år)
100 000 service kr 0 3år 6mnd
altså for 100 000 km, med 5år avtale må du betale 22750.- siden 100 000km intraff før 5år.
5x 5000,- kr/service = 25 000,- Såfremt serviceprisen blir 5000,- for alle disse årene. Det vet man jo ikke. Så det blir billigere, men ikke veldig mye nødvendigvis.
Sitat fra: Elkjell på fredag 07. august 2015, klokken 17:24
Det var det han sa. Tidligere stod også prisen for en enkelt service på siden deres.
Greit å ha det skriftlig.. Har du noe link til hvor det står?
Her er link til info på hjemmesidene til Tesla:
http://my.teslamotors.com/no_NO/service
MER ENN BARE EN ÅRLIG SERVICE
Tesla Service omfatter alt som trengs for å holde Model S i god stand. Systemovervåking er alltid på vakt og softwareoppdateringer holder bilen up-to-date med nye funksjoner selv etter at du har tatt levering. For oss er "årlig service" virkelig hverdagsservice.
Inkluderer
- Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
- Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
- Systemovervåking
- Ekstern diagnostisering
- Programvareoppdateringer
- Nye funksjoner
Store forskjellen og spenning blir det nok på 8år planen da det meste av deler har garanti frem til 100 000km og hva som blir inklusivt frem til 160 000km.
Mulig jeg bare er litt gretten, men synes dette virker som et forsøk på å selge inn service på grunnlag av ting man uansett får kostnadsfritt. Jeg har fått både systemovervåking/ekstern diagnostisering, programvareoppdateringer og nye funksjoner utenom service. Det er vel egentlig bare skifte av bremsevæske annethvert år, kjølevæske hvert 5. år, olje på DU v/120.000km og etterfylling av kjølemedium som er reelle operasjoner i servicen, bortsett fra diverse sjekk/kontroll. Mener forresten å ha lest at man betaler ekstra for ac recharge, men mulig det var utenfor serviceavtale.
Er det noen her som ikke har serviceavtale og har vært på service? Hva betaler dere? 4500 pr besøk?
Jeg kjører ca 30' - 40' i året. Usikker på om det er noe poeng i serviceavtale eller om jeg heller tar service en gang i året og betaler pr besøk.
Jeg har vært på ca. 25.000, betalte 4500,- inkl mva, har ingen serviceavtale. Kommer til å ta neste på rundt 60.000.
Med ditt kjøremønster ville jeg betalt hver gang ja, ingen serviceavtale.
Den skal inn hver 20.000. Jeg kjører 50.000 pr år, så jeg skal da ha sevice minst 2 ganger i året.
Sitat fra: pej på fredag 28. august 2015, klokken 18:57
Den skal inn hver 20.000. Jeg kjører 50.000 pr år, så jeg skal da ha sevice minst 2 ganger i året.
Den "skal" ingenting. Med ditt kjøremønster ville jeg tatt service 1 gang per år. Garantien har du uansett.
Selv går jeg for service annethvert år med en årlig kjørelengde på ca 25k. Har ikke serviceavtale.
Hvis man skal gjøre et poeng av at elektrisk drivlinje er så fantastisk og nesten vedlikeholdsfritt så skyter man seg jo i leggen ved å måtte ta service hver 20k kilometer.
Synes det er tragisk at ingen (Tesla) klarer å fortelle hva som egentlig inngår i en service, og da nødvendigheten med den.
Jeg har hatt min i ett år/20000 km nå, og kommer ikke til å ta service før minimum 40000, evt. vente til 60, dersom ingen klarer å fortelle meg hva dette er.
Som muffinman skriver så er mange av punktene de lister opp inkludert uansett service eller ei.
Da tror jeg at jeg dropper serviceavtale. Satser på å ta service en gang i året. Hadde avtalen vært 5 år uten km begrensning så hadde det stilt seg annerledes.
Sitat fra: sigurdi på fredag 07. august 2015, klokken 20:00
Her er link til info på hjemmesidene til Tesla:
http://my.teslamotors.com/no_NO/service
MER ENN BARE EN ÅRLIG SERVICE
Tesla Service omfatter alt som trengs for å holde Model S i god stand. Systemovervåking er alltid på vakt og softwareoppdateringer holder bilen up-to-date med nye funksjoner selv etter at du har tatt levering. For oss er "årlig service" virkelig hverdagsservice.
Inkluderer
- Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
- Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
- Systemovervåking
- Ekstern diagnostisering
- Programvareoppdateringer
- Nye funksjoner
Store forskjellen og spenning blir det nok på 8år planen da det meste av deler har garanti frem til 100 000km og hva som blir inklusivt frem til 160 000km.
Eller som det står på http://www.teslamotors.com/no_NO/support/annual-and-recall-service
...Vår inspeksjon fokuserer i stedet på dekktilstand og -innretting, reservedeler som frontrutens vindusviskere, og oppgraderinger av Model S-programvaren...
Tidligere måtte man utføre forhåndsbestilte servicer ved 20000km eller innenfor +/- 30 dager av ett år. Hvis ikke bortfalt servicen. Er denne datobetingelsen borte nå? Tesla har jo hatt ett betydelig etterslep på grunn av kapasitet så jeg regner med dette ikke lenger kan være aktuelt?