Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: e-h på søndag 23. november 2014, klokken 14:55
Har lest mye på forumet nå og synes som andre steder at majoriteten av emnene omfatter dårlig service, høy servicepris, avslag på garanti for europeisk utgave osv.
Er det ikke noen som er godt fornøyd, bruker bilen daglig og ikke har flere problemer enn hva man kan forvente andre steder?
Vi har planlagt å bruke rundt 200 tusen, som vel tilsvarer en lite brukt europeisk Tekna utgave eller enda eldre norsk uten så mye snacks. Har lyst på skinn osv, men aller mest problemfritt bilhold. Noe uten varmepumpe og bedre bagasjeplass ønskes ikke. Antar vinterpakke er lik i Europa og Norge?
Noen tips? Synes i grunn bruktprisene virker veldig høye på finn.
Planen er forøvrig å gå til innkjøp så snart som mulig på nyåret.
Jeg er kjempefornøyd med bilen, det er verre med servicenivået til Nissan og da i all hovedsak servicepisene.
Hatt Leaf siden Nov 2011 og er meget fornøyd. Ikke hatt noen problemer i det hele tatt, men synes serviceprisene er horrible.
Ville ha kjøpt fra et annet merke.
Nissan gjør lite for bileiere etter først bilen er blitt betalt .
Kan nå ramse hva som irriterer meg (2013 tekna)
Dårlig lys
Elendige vindusviskere
Dårlige spylerdyser
Elendig rekkevidde
Må kjøre på AC på når det regner ellers fylles bilen med dugg .
De driter langt i Carwings.
Elendige servicepriser
Sitat fra: e-h på søndag 23. november 2014, klokken 14:55
Er det ikke noen som er godt fornøyd, bruker bilen daglig og ikke har flere problemer enn hva man kan forvente andre steder?
Det er jo mye lettere å rope ut når man er misfornøyd enn når man er fornøyd. Er man litt for entusiastisk kan man jo også bli mistenkt for å ha egne motiver til det.
Uansett er jeg kjempefornøyd med min USA-Leaf jeg har hatt siden i fjor sommer. Skulle jeg kjøpt bil i dag hadde det stått mellom brukt Leaf i oppgradert utgave (mid2013 -> , USA/Euro har ikke mye å si for min del) eller Kia Soul. Men heller fortsatt mot Leaf selv om leveringstid for Soul ikke hadde vært noe problem.
Til min/familiens bruk er det egentlig ingen andre alternativer når man skal ta med plass til personer, bikkje, bagasje, rekkevidde og lademuligheter. Hadde en runde i sommer der jeg prøvekjørte alle bilene som kunne vært aktuelle.
Mine første 15 måneder gikk uten problemer, men så tok varmeapparatet kvelden. Fårhåpentligvis er det fikset iløpet av uken som kommer uten kostnad. Noen andre småting som vindusspylere, treige vindusheiser o.l. er det jo, men sammenlignet med problemene jeg leser om for andre biler her på forumet er det bare bagateller.
Bilen er jeg kjempefornøyd med! God plass i bilen gjør at den funker bra som bil nr. 1.
Dårlige langlys er det mest negative. Kun på grunnlag av dette ville jeg vurdert e-golf som en kandidat.
Så vidt vi har klart å finne ut er det ingen andre biler som har tilsvarende kombinasjon av størrelse, pris og kanskje det viktigste: mulig å få tak i januar. Siden bilen primært skal bli brukt til bykjøring på vestlandet er lys og rekkevidde sikkert bra nok for oss i det daglige. Eneste reelle alternativ er en vanlig bil, men det har vi jo fra før. Derfor håper vi at en Leaf duger og at den ikke volder oss for mye hodebry.
Hvor mye tenker du å kjøre mellom ladingene?
Du klarer deg fint med langlysene, de er bare ikke så bra :)
Har en Leaf kjøpt hos Birger N. Haug (Nissanforhandler) i Oslo og utlevert i februar 2012. Bilen har gått 40 000 km. Det som irriterer meg er dugg på vinduet når man har klimaanlegget på Auto og det er fuktig ute. Men det er jo bare å skru om klimaanlegget til "vindus-modus" og duggen forsvinner på noen sekunder så ikke et reelt problem.
I sommer gikk laderen (i bilen) i stykker og den ble byttet uten noe spørsmål og gikk selvfølgelig på garantien. Det er det eneste problemet jeg har hatt med bilen i løpet av 40 000 km og snart tre år.
Ser at folk klager på service priser men opplever at de ligger omtrent på samme nivå som jeg har betalt for min Passat. Ulempen er eventuelt at man må ha service for hver 15 000 på Leaf og det er 30 000 på Passaten. Birger N. Haug har vel tatt ca 3500 for såkalt et-års service (15 000 km) og 5000 for 30 000 km. Til sammenligning har jeg akkurat forhåndsbetalt for fem års service på Tesla Model S, det kostet 3550,- pr år. Så HELT horrible er ikke Nissans service priser tross alt.
Jeg er godt fornøyd med Leaf, ikke så fornøyd med utbyggingstakten og stabiliteten på hurtigladere. Som en by-bil eller bil nr 2 om du vil ville jeg ikke hatt noe problem med å anbefale Leaf. Pga hurtiglade situasjonen ville jeg nok vært litt mer reservert til å anbefal den som bil nr en. Personlig ville jeg aldri kjøpt en bil som ikke var solgt av en autorisert, norsk forhandler fordi for meg er sikkerheten i at den offisielle importøren stiller seg bak produktet verdt noen kroner ekstra. Ikke alle er enige i den vurderingen :)
Har 2014 modell, er stor fornøyd. Lysa er bra, vindusviskerne funker som fjell, god rekkevidde, dugger hos meg også, men det er ikke så rart, kald bil + varm mann = dugg. Kan lufte eller bare sette på "heat" å luft på vindu / bena. Har bare opplevd super service fra automobil companiet (Drammen)
Service prisene visste jeg om, men Nissan er ikke dyrere enn Suzuki,n jeg har også.
Hurtigladingen kunne vært bedre hører jeg folk si, men for min del har sakte lading vært godt nok for meg.
Nå prøver jeg å få kona på elbil!!! Ønsk meg lykke til ;)
Lykke til!
Det er godt å lese at bildet er litt mer nyansert og at ikke alt er negativt :)
Etter hva jeg kan se kjører vi sjelden mer enn 7 mil på en vanlig dag. Mer normalt er nok mindre enn 3 mil, men ser for meg at til det daglige kommer den til å ta over som bil nr 1. Har mulighet til 10A lading på jobben om det virkelig skulle knipe så i teorien skulle vi klare oss.
Føler selvsagt at norsk bil er det sikreste, men har til nå ikke funnet en Tekna til 200 tusen.
Da holder leaf rikelig mtp. rekkevidde
Jeg er også mer enn fornøyd med bilen . Har den riktignok bare siden april 2014 og har bare kjørt 13.000 så langt , men uten et eneste problem .
Serviceprisene er ikke så høyt synes jeg , men det er jo alltid noen som mener det . Ting koster i Norge , det har jeg lært nå i 8 år siden jeg er her . Alle håndverker er svindyrt , hvorfor skulle en bilmekaniker ikke være det ?
Intervall er 30.000 km , eller er det ikke det ( noen skrev 15.000 )
Rekkeviden går ned om vintern men jeg klarer fortsatt 10 mil uten problemer med oppvarming og har en bakke til slutt som spiser opp 8 % på 2 km .
Nei , det er mye mas her , men sånn er det som regel i et forum .
Jeg synes fokuset på serviceprisene er overdrevet - joda, de kunne vært billigere, men man velger ikke bort en ellers god bil på grunn av service er 1000 eller 2000 i året mer enn det man føler det burde vært.
Jeg har en av de originale Leafene fra januar 2012. Den fikk DC/DC-omformeren erstattet (fikk Leaf som lånebil), og utenom det så har den fungert omtrent prikkfritt i 40000 km.
CarWings har vært ustabil, men har vært langt bedre det siste året. Vi satser på at det fortsetter.
Utover det - det er viktig å skille mellom Nissan (og de det gjør/ikke gjør), og forhandlere (og det de gjør/ikke gjør).
Sitat fra: mariowing på søndag 23. november 2014, klokken 18:10Birger N. Haug har vel tatt ca 3500 for såkalt et-års service (15 000 km) og 5000 for 30 000 km. Til sammenligning har jeg akkurat forhåndsbetalt for fem års service på Tesla Model S, det kostet 3550,- pr år. Så HELT horrible er ikke Nissans service priser tross alt.
Teslas serviceavtale inkluderer vel også reservedeler, som f.eks. bytte av bremseklosser, noe som vil koste en del ekstra på Leaf. ;)
Veldig fornøyd, men dårlige fjærnlys.
Leser du i de andr el-bil forum ser du at Leaf uten tvil må være den mest bekymringsfrie.
Jeg ville ha en problemfri bil som virker alltid, det nytter jo ikke med en hyggelig og serviceinnstillt forhandler om bilen er helt ræva. ;)
Har kjørt min bil nå 6000 km siden jeg kjøpte den i juli. Total kilometerstand 34000. USA-modell med 2013-faceliften. Strålende fornøyd - ikke hatt noen problemer. Fjernlyset og vindusspyleren er elendige saker, men ellers er jeg så godt fornøyd at jeg skal tåle det, evt. klare å gjøre noe med det. :) Har ikke hatt noe med Nissan-apparatet å gjøre ennå, så det vet jeg ingenting om.
Hva angår servicepriser er det greit at man betaler 3500,- i året for serviceavtale på Tesla - men på den annen side "tåler" en bil til 6-700000 dette prisnivået mer enn en bil til 200-250000. Prisen i seg selv er grei nok, men prisen i forhold til mengden arbeid som utføres er absolutt ikke greit nok..
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 23. november 2014, klokken 20:28
Sitat fra: mariowing på søndag 23. november 2014, klokken 18:10Birger N. Haug har vel tatt ca 3500 for såkalt et-års service (15 000 km) og 5000 for 30 000 km. Til sammenligning har jeg akkurat forhåndsbetalt for fem års service på Tesla Model S, det kostet 3550,- pr år. Så HELT horrible er ikke Nissans service priser tross alt.
Teslas serviceavtale inkluderer vel også reservedeler, som f.eks. bytte av bremseklosser, noe som vil koste en del ekstra på Leaf. ;)
Ser man i Service-tråden, så ser man førsteårsservice til ca. 2500,- flere steder, og andreårsservice til ca 3000,- kr, selv om man saktens finner steder som koster mer.
Joda, Tesla inkluderer sikkert en del ting, men det er vesentlig flere steder man kan få service på en Leaf enn på en Tesla, og med mindre man bor rett ved siden av Teslas verksted, så bør man vel kanskje regne inn hva det koster i tidsforbruk å kjøre dit.
Nok en happy leaf eier. Kjøpt ny i januar i år og kjørt 18500km så langt. Fjernlys kunne vært bedre, nærlys knallbra. Fikk byttet spylerdyser og de funker fint. Har igrunn ikke noe å klage på. Rekkevidden er som forventet. Gode seter og lavt innvendig støynivå.
Har vært fornøyd Leaf-eier i snart 3 år. Ingen turer på verksted bortsett fra service. Fjernlysene er dårlige og det er knirking i demperne. Langt i fra nok til å overskygge det positive. Har ikke angret en dag på kjøpet!
Jeg er også fornøyd med bilen, selv om jeg er missfornøyd med flere detaljer og servicen fra BNH.
Skulle jeg kjøpt brukt elbil i dag ville Leaf vært det innlysende valget!
Anbefaler en bil med 6,6kW lader -den gjør den langt mer anvendelig hvis du ikke bare skal bruke den til småturer.
Thomas
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 23. november 2014, klokken 20:28
Sitat fra: mariowing på søndag 23. november 2014, klokken 18:10Birger N. Haug har vel tatt ca 3500 for såkalt et-års service (15 000 km) og 5000 for 30 000 km. Til sammenligning har jeg akkurat forhåndsbetalt for fem års service på Tesla Model S, det kostet 3550,- pr år. Så HELT horrible er ikke Nissans service priser tross alt.
Teslas serviceavtale inkluderer vel også reservedeler, som f.eks. bytte av bremseklosser, noe som vil koste en del ekstra på Leaf. ;)
Ja det har du rett i, tenkte ikke på det i farten. Da blir ikke sammenligningen helt riktig. Til gjengjeld ble jeg enda mer fornøyd med kjøpet av servicepakken ;-)
Sitat fra: mariowing på søndag 23. november 2014, klokken 22:47
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 23. november 2014, klokken 20:28
Sitat fra: mariowing på søndag 23. november 2014, klokken 18:10Birger N. Haug har vel tatt ca 3500 for såkalt et-års service (15 000 km) og 5000 for 30 000 km. Til sammenligning har jeg akkurat forhåndsbetalt for fem års service på Tesla Model S, det kostet 3550,- pr år. Så HELT horrible er ikke Nissans service priser tross alt.
Teslas serviceavtale inkluderer vel også reservedeler, som f.eks. bytte av bremseklosser, noe som vil koste en del ekstra på Leaf. ;)
Ja det har du rett i, tenkte ikke på det i farten. Da blir ikke sammenligningen helt riktig. Til gjengjeld ble jeg enda mer fornøyd med kjøpet av servicepakken ;-)
Ti gjengjeld er Tesla plaget med så mye annet som vi slipper å tenke på.
Skriver meg opp på lista over fornøyde kunder.
7.000km på 8 måneder med Acenta, så relativt kortreist og fersk elbilist.
Alt i alt meget fornøyd med bilen, og glad for at jeg valgte ny Leaf med varmepumpe. God komfort, samvittighet og driftsikkerhet.
Ville mest sannsynlig valgt samme bil igjen, dog kanskje med 6,6kW lader.
Har kjørt 16000 km feilfrie, så er veldig fornøyd jeg også. Dette er elbilen med minst feil, uten tvil .
Også kjempe fornøyd med min Accenta, men har bare hatt den i 3 mnd. Selv kjører oftest kort, men regelmessig Bergen - Stavanger t/r. Er mest bekymret for hurtigladerinfrastruktur--lite eller ingen redundancy, for ofte i ustand, reparasjoner tar lang tid... (kan ikke lade hjemme eller på jobben, og det er vanskelig å komme til de få ladeplassene i Bystasjon osv)
Oj, det var spennende. Hvordan går strekningen Bergen - Stavanger og omvendt raskest mulig?
Vil bare skyte inn at jeg og familien tok en langhelg i Hamburg med Leaf`n denne uken.
Vi bor i Oslo, og tok Kiel fergen over. Masse lade-muligheter i Hamburg både hurtig og vanlig, og fant også et kjøpesenter i Kiel som har gratis lading.
Passert 20 000 km med bilen og så langt veldig fornøyd.
Vi tenkte å ha den som bil nr 2 og beholdt lenge en ganske ny Audi A4 som nesten ikke ble brukt og nå er den også solgt. Dermed ble Leaf`n eneste bil for oss.
Passerer bomringen i Oslo gratis hver dag og sparer også mye på drivstoff.
Har lade mulighet både hjemme og på jobb så rekkevidde er aldri et tema i hverdagen vår, selv når vi må på ærender på kveldstid. Langturer krever litt planlegging bare.
re spørsmål om Bergen - Stavanger:
SØROVER: Jeg hurtiglader enten på Fjøsanger (REMA 1000) eller Halhjem slik at jeg har ca 75% eller mer fra Halhjem. Det er nok til å komme til Aksdal med 10-15% igjen. Hurtiglade i Aksdal nok til å nå Stavanger.
NOROVER: I Stavanger (men ikke i Bergen) jeg kan treglade overnatt. Lett å rekke Aksdal med mye igjen, og 15-25 min lading er alt som trengs i Aksdal for å rekke i allefall Halhjem. Hvis du kan lade til godt over 80% i Aksdal så rekke du Bergen uten mellomlading. Trenger du mer detaljer? (Alt er skrevet opp men boken ligger i bilen!)
Jeg har fleksitid, og velge å kjøre midt på dagen og ikke i helgene. Da er det lite eller ingen kø på de hurtiladerne.
Du kan også lade mot betaling i Leirvik, hvis du må. Litt avsidesliggende. Ditto, Randaberg(Lyse). Aksdal har en koselig handlesenter og flere kafeer i nærheten. Har ladet en gang på både Leirvik og Randaberg, mest for å få vite hvordan de fungerte og hvor de ligger.
På Leirvik er det kun gratis lading. Betalings ladingen er på Heiane, rett ved siden av europaveien. På Heiane finnes det meste av kjøpesentra og restauranger, må bare krysse undergangen for å komme dit (om ikke Mc Donald, eller truck stop ved Shell er stedet for å drepe noen få minutter med hurtiglading). Snart åpnes det for lading ved kjøpesenter i Leirvik også..
Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 25. november 2014, klokken 07:19
På Leirvik er det kun gratis lading. Betalings ladingen er på Heiane, rett ved siden av europaveien. På Heiane finnes det meste av kjøpesentra og restauranger, må bare krysse undergangen for å komme dit (om ikke Mc Donald, eller truck stop ved Shell er stedet for å drepe noen få minutter med hurtiglading). Snart åpnes det for lading ved kjøpesenter i Leirvik også..
Men det er vel bare saktelading som er gratis på Leirvik? Lite aktuelt å bruke dersom en er på vei til Stavanger/Bergen.
Hurtigladeren ved shellstasjonen koster vel nå penger. For utenforstående, meg inkludert, regnes denne hurtigladeren som å være på/i Leirvik, selv om det kanskje heter Heiane der den står :)
Jeg er fornøyd med bilen , med servicepris ( 2580,-) og generell oppfølging.
Men : vi kjøpte jo "norske" biler , nye da. Det kan jo selvsagt også hende at vi har vært usedvanlig heldige , men jeg vil gjerne påpeke at jeg absolutt har klaget på endel småting - som er blitt fikset uten flere spørsmål og med en gang , gratis. Etterpå har bilene vært "snille" og ingen flere problemer er oppstått. Kommer til å kjøpe ny bil der igjen. :P
Veldig fornøyd med Leaf men i dag hadde jeg sett veeeeldig nøye på en Soul Ev. Ser at en har en sånn på jobben og den ser spennende ut. Ingen problemer med bilen, dårlig langlys ja, men det er liksom ikke bilen for de lange fjellovergangene heller. Dugg, vindusviskere, spyledyser osv har jeg ingen problemer med. Skulle jeg ønske noe måtte det være litt bedre styring av varmen i rattet. Er litt vel heftig så en mellomting eller trinnløs justering hadde vært greit. På morgenen med frost på hovedlysene funker for øvrig LED mindre bra. Kan liksom ikke skrape bort rimlaget heller.
Dette lover i hvert fall veldig bra. Liker at det skal gå an å komme til Bergen da det var noe vi hadde avskrevet. Vurderte så klart også Soul EV, men levering i september er lenge etter vi trenger bilen så vi har i grunn ingen reelle el-alternativer så vidt vi vet. Betaler heller ikke brukt priser over ny-pris siden det nå ligger en Soul på finn ;)
Bilen er knallgod å kjøre. Varmeapparatet mitt har aldri virket som det skal. Bilen skal inn snart for 3. gang. pga det. Ellers er carwings helt latterlig. Virket ikke i dag heller når jeg skulle starte forvarming. Leaf eiere burde egentlig starte en kronerulling for å gjennomføre et felles søksmål mot Nissan pga. Carwings. Det skal godt gjøres å ha en så dårlig tjeneste i 2014 (jeg jobber med IT).
Min Leaf har nå passert 3 år og snart 60.000 km. Er stort sett fornøyd, men irriterer meg over en del ting som rett og slett er dårlig gjennomtenkt. Noe av disse håper jeg er fikset på nyere modeller...
Her er min liste over irritasjonsmomenter.
- Klokkene ikke er synkroniserte (selv om det står at de skal være det i manualen)
- Må trykke OK i displayet hver gang jeg skal bruke noe annet enn radio
- Snitt-forbruk har kun en desimal, som gjør den totalt unyttig (ligger alltid mellom 0,15 og 0,25 og får da 0,2 i snitt)
- Carwings-løsningen er dårlig designet
- Det piper varsler i tide og utide
- Langlysene er dårlige
- Forventet rekkevidde er ikke til å stole på
- Varmeapparatet holder ikke bilen varm på kalde dager
- Det lyse interiøret er ikke laget for norske forhold
- Når jeg lader til 80% bruker forvarmingen strøm fra batteriet selv om den er koblet til lader
- Brukergrensesnittet på skjermene kunne vært mye bedre og enklere
Når alt dette er sagt så har bilen stort sett fungert som forventet i tre år selv om verditapet nok er noe større enn jeg hadde sett for meg. Det koster å være først ute :-)
Ville jeg kjøpt Leaf igjen når denne skal byttes ut? Jeg er veldig i tvil og ville nok sett på alternativer først.
Sitat fra: akseln på onsdag 26. november 2014, klokken 19:35
- Carwings-løsningen er dårlig designet
- Varmeapparatet holder ikke bilen varm på kalde dager
- Når jeg lader til 80% bruker forvarmingen strøm fra batteriet selv om den er koblet til lader
Jeg vet ikke hvor du kjører (Finnmarksvidda med åpne vinduer? :D ), for jeg har samme bil, og den blir utrolig varm veldig raskt. (Og jeg kjøpte bilen fordi jeg må ha varm bil.)
Samtidig, vedr. det du skriver om 80%: Hva forventer du at bilen skal gjøre? Du gir bilen enten 2,3 kW eller 3,7 kW gjennom laderen, og når du skrur på varmen så gir den "alt" (5-6 kW) inntil bilen er varm. Differansen (2-3 kW) må komme fra et sted, og det er ikke andre steder å ta de fra enn batteriet.
Så snart bilen er varm, og den bare skal vedlikeholde varmen (eller hvis du skrur på varmen på en varm dag) så faller forbruket til under 3,7 kW, og da vil laderen fylle på batteriet. Hvis du lar bilen stå tilkoblet med klimakontroll på når det er 10 grader utenfor, vil den faktisk lade batteriet til langt over 80%. Opp mot 100%, faktisk.
De som er ansvarlig for CarWings burde blitt kastet til krokodillene! :D
(Telemetri er et av mine fagområder.)
Kjører til og fra Oslo :-) Når det er 15 minus, så blir ikke bilen varm i ECO-modus. Kanskje det er en feil ved varmeapparatet mitt?
Ser poenget ditt med forvarming, men her mener jeg det burde vært designet slik at batteriet ikke ble tappet. Når forvarming kreves pga. kulde, så er det ekstra viktig å beholde strøm på batteriet. Da får det heller ta litt lenger tid å varme opp bilen. BTW så opplever jeg ikke dette problemet når batteriet er ladet til 100%. Pussig.
Sitat fra: akseln på onsdag 26. november 2014, klokken 19:55
Kjører til og fra Oslo :-) Når det er 15 minus, så blir ikke bilen varm i ECO-modus. Kanskje det er en feil ved varmeapparatet mitt?
Ser poenget ditt med forvarming, men her mener jeg det burde vært designet slik at batteriet ikke ble tappet. Når forvarming kreves pga. kulde, så er det ekstra viktig å beholde strøm på batteriet. Da får det heller ta litt lenger tid å varme opp bilen. BTW så opplever jeg ikke dette problemet når batteriet er ladet til 100%. Pussig.
I eco modus er varmeapparatet også i eco, derfor klarer det ikke jobben i 15 blå.
Sitat fra: akseln på onsdag 26. november 2014, klokken 19:55
Kjører til og fra Oslo :-) Når det er 15 minus, så blir ikke bilen varm i ECO-modus. Kanskje det er en feil ved varmeapparatet mitt?
Ser poenget ditt med forvarming, men her mener jeg det burde vært designet slik at batteriet ikke ble tappet. Når forvarming kreves pga. kulde, så er det ekstra viktig å beholde strøm på batteriet. Da får det heller ta litt lenger tid å varme opp bilen. BTW så opplever jeg ikke dette problemet når batteriet er ladet til 100%. Pussig.
Men hvordan kan de designe det på en annen måte? Hvor skal energien/effekten komme fra når man trenger 5-6 kW, og strømuttaket kun gir maks 3,6 kW?
Når du kjører i eco-modus så er effekten begrenset til 1,5 kW, og det er ikke så mye. Du bruker ikke mer strøm i vanlig modus hvis du bare er tilsvarende lett på foten, bare ekstra strøm til varmeapparatet.
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 20:18
Men hvordan kan de designe det på en annen måte? Hvor skal energien/effekten komme fra når man trenger 5-6 kW, og strømuttaket kun gir maks 3,6 kW?
Problemet er jo allerede løst, og kalles 6.6kW lader. Bare så synd at ingen selgere hos Nissan vet om at dette tillegget eksisterer.
Sitat
Når du kjører i eco-modus så er effekten begrenset til 1,5 kW, og det er ikke så mye. Du bruker ikke mer strøm i vanlig modus hvis du bare er tilsvarende lett på foten, bare ekstra strøm til varmeapparatet.
I min 1.gen USA bil merker jeg ingen forskjell på varmeapparatet om bilen står i ECO eller ikke.
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 20:18
Men hvordan kan de designe det på en annen måte? Hvor skal energien/effekten komme fra når man trenger 5-6 kW, og strømuttaket kun gir maks 3,6 kW?
Enkelt (for et økonomhode)
HVIS bil er koplet til strøm
SÅ begrens effekten til varmeapparatet til maks effekt som kan hentes fra strømuttaket
SLIK at bilens batteri ikke tappes unødvendig
Dette burde eventuelt være mulig å stille inn.
Sitat fra: akseln på onsdag 26. november 2014, klokken 20:50
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 20:18
Men hvordan kan de designe det på en annen måte? Hvor skal energien/effekten komme fra når man trenger 5-6 kW, og strømuttaket kun gir maks 3,6 kW?
Enkelt (for et økonomhode)
HVIS bil er koplet til strøm
SÅ begrens effekten til varmeapparatet til maks effekt som kan hentes fra strømuttaket
SLIK at bilens batteri ikke tappes unødvendig
Dette burde eventuelt være mulig å stille inn.
Da oppnår man jo ikke det man ønsker - bilen blir ikke rask varm for effekten er kun 2,3 kW, for eksempel.
Dersom man sier at man må starte bilen tidligere siden det tar lang tid, så fungerer jo det nå også. Så snart bilen er varm lades batteriet.
Sitat fra: akseln på onsdag 26. november 2014, klokken 19:35
Min Leaf har nå passert 3 år og snart 60.000 km. Er stort sett fornøyd, men irriterer meg over en del ting som rett og slett er dårlig gjennomtenkt. Noe av disse håper jeg er fikset på nyere modeller...
Her er min liste over irritasjonsmomenter.
- Klokkene ikke er synkroniserte (selv om det står at de skal være det i manualen)
- Må trykke OK i displayet hver gang jeg skal bruke noe annet enn radio
- Snitt-forbruk har kun en desimal, som gjør den totalt unyttig (ligger alltid mellom 0,15 og 0,25 og får da 0,2 i snitt)
- Carwings-løsningen er dårlig designet
- Det piper varsler i tide og utide
- Langlysene er dårlige
- Forventet rekkevidde er ikke til å stole på
- Varmeapparatet holder ikke bilen varm på kalde dager
- Det lyse interiøret er ikke laget for norske forhold
- Når jeg lader til 80% bruker forvarmingen strøm fra batteriet selv om den er koblet til lader
- Brukergrensesnittet på skjermene kunne vært mye bedre og enklere
Når alt dette er sagt så har bilen stort sett fungert som forventet i tre år selv om verditapet nok er noe større enn jeg hadde sett for meg. Det koster å være først ute :-)
Ville jeg kjøpt Leaf igjen når denne skal byttes ut? Jeg er veldig i tvil og ville nok sett på alternativer først.
Når det gjelder varmeapparat så er det helt topp på en nyere Leaf.
Sitat fra: akseln på onsdag 26. november 2014, klokken 19:35
- Det piper varsler i tide og utide
Hva piper og varsler?
De andre tingene du og andre nevner går litt på hva man forventer bør være på plass i en ny bil. Nå som mange slike feil er kjente på forum kan jeg i det minste gå inn i kjøpet med åpne øyne. Så får tiden vise om det er nok.
Flott bil. Bare velstand å melde herfra. Kjøpte i desember 2013.
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 21:02
Da oppnår man jo ikke det man ønsker - bilen blir ikke rask varm for effekten er kun 2,3 kW, for eksempel.
Nå skriver han jo at forvarmingen godt kan ta lenger tid for hans del. Synes egentlig dette kunne ha hadde vært et godt alternativ. Trenger ikke mer enn litt lunk i bilen når jeg starter.
Nettopp! Det burde være nok strøm på en 16A kurs til å gi god varme uten å tappe batteriet.
sølv-pilen, takk for oppklaringen om lokal geografien. Men finnes det gratis hurtiglading i selv Leirvik?? Trødde at den på Heiane var den eneste som er hurtiglading. Det lokker ikke noe særling med flere timers treglading hvis man er på langreise, men hvis nødvendig kunne man anvende det for å klare Aksdal eller Halshjem...
Skal lete etter den tunnelen neste gangen jeg ar på Heiane, takk for tipsen!
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 21:02
Sitat fra: akseln på onsdag 26. november 2014, klokken 20:50
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 20:18
Men hvordan kan de designe det på en annen måte? Hvor skal energien/effekten komme fra når man trenger 5-6 kW, og strømuttaket kun gir maks 3,6 kW?
Enkelt (for et økonomhode)
HVIS bil er koplet til strøm
SÅ begrens effekten til varmeapparatet til maks effekt som kan hentes fra strømuttaket
SLIK at bilens batteri ikke tappes unødvendig
Dette burde eventuelt være mulig å stille inn.
Da oppnår man jo ikke det man ønsker - bilen blir ikke rask varm for effekten er kun 2,3 kW, for eksempel.
Dersom man sier at man må starte bilen tidligere siden det tar lang tid, så fungerer jo det nå også. Så snart bilen er varm lades batteriet.
Tror poenget til akseln er at 5-6kW kanskje er overkill til forvarming. Tanken har slått meg også. En vanlig kupevarmer er kanskje 1200-2000W og noe sånt hadde vært nok også i Leafen. En Eco innstilling på forvaringen hadde vært fornuftig. Jeg trenger ikke sommer og solskinn når jeg setter meg inn i bilen(men deilig er det). 2kW varme og kanskje forvarmet seter i tillegg til rattet hadde holdt tror jeg.
Men hvis du mener det er nok, så er det vel bare å starte et par minutter før du skal i bilen? Da får du litt lunk.
Joda, den tapper selvsagt litt av batteriet på selv noen få minutter, men det har neppe noen praktisk betydning. :)
Jeg er meget fornøyd med min leaf og servicen jeg har fått. Eneste negative jeg har opplevd er at carwings til tider ikke virker optimalt men det skjer på alle. Har også hørt at andre elbiler som har lignende system tidvis har problemer, så er ikke unikt for Nissan. Hadde også problemer med at start batteriet ladet seg ut noen ganger men nissan fikset dette på service.
CarWings er nok i en litt egen kategori for "ustabil", men mange har problemer med telemetri, dessverre. Det er et av mine fagfelt, og jeg gremmes hver gang jeg ser slike løsninger!
Om jeg kobler til 16a lader eller 10a lader, så tapper den btteriet ca. 5% under forvarming i 30 minutter. Virker ikke som 16a laderen leverer mer enn 10a laderen under forvarming...
Ved 100% tappes batteriet mye mindre. Rart...
Sitat fra: klawrenc på torsdag 27. november 2014, klokken 13:46
sølv-pilen, takk for oppklaringen om lokal geografien. Men finnes det gratis hurtiglading i selv Leirvik?? Trødde at den på Heiane var den eneste som er hurtiglading. Det lokker ikke noe særling med flere timers treglading hvis man er på langreise, men hvis nødvendig kunne man anvende det for å klare Aksdal eller Halshjem...
Skal lete etter den tunnelen neste gangen jeg ar på Heiane, takk for tipsen!
Gå forbi mc donald og ned mot parken, undergrunn og opp trappen. gå så videre rett frem ettlitt lengre stykke gå over broen, du er da på baksiden av kjøpesenteret.
Kommer nye ladestasjoner på Leirvik, men jeg vet ikke hva de er, gratis er de ikke da de står inne i parkeringshus ved kjøpesenter.
Sitat fra: Marius Engel på torsdag 27. november 2014, klokken 21:57
Om jeg kobler til 16a lader eller 10a lader, så tapper den btteriet ca. 5% under forvarming i 30 minutter. Virker ikke som 16a laderen leverer mer enn 10a laderen under forvarming...
Ved 100% tappes batteriet mye mindre. Rart...
Sikker på at kursen leverer 16a? På min er det motsatt etter bilen var inne på service og fikk sw oppdatering. Setter jeg grense på 80% og tar på forvarming er den alltid litt over 80% når jeg skal ut å kjøre. I dag for eksempel viste den 7% over. Men hvis jeg sitter den på bare i 10-15 minutter kan den vise 1-2% under 80%.
Sitat fra: Marius Engel på torsdag 27. november 2014, klokken 21:57
Om jeg kobler til 16a lader eller 10a lader, så tapper den btteriet ca. 5% under forvarming i 30 minutter. Virker ikke som 16a laderen leverer mer enn 10a laderen under forvarming...
Ved 100% tappes batteriet mye mindre. Rart...
Det er rart; jeg antar det skyldes ulike forutsetninger (temperatur, tid, osv.)
En annen mulighet er at batteriet ikke alltid lades til akkurat 80%, osv., og at estimatet derfor ikke er helt riktig.
Til sist, dersom batteritemperaturen synker vil den jo også ha lavere kapasitet.
Sitat fra: Mippen på fredag 28. november 2014, klokken 00:57
Sitat fra: Marius Engel på torsdag 27. november 2014, klokken 21:57
Om jeg kobler til 16a lader eller 10a lader, så tapper den btteriet ca. 5% under forvarming i 30 minutter. Virker ikke som 16a laderen leverer mer enn 10a laderen under forvarming...
Ved 100% tappes batteriet mye mindre. Rart...
Sikker på at kursen leverer 16a? På min er det motsatt etter bilen var inne på service og fikk sw oppdatering. Setter jeg grense på 80% og tar på forvarming er den alltid litt over 80% når jeg skal ut å kjøre. I dag for eksempel viste den 7% over. Men hvis jeg sitter den på bare i 10-15 minutter kan den vise 1-2% under 80%.
Den eneste måten kursen ikke kan levere 16 A på er hvis sikringen er 10 A, og den går.
Se ovenfor hvordan det fungerer. Den skur på laderen når du skrur på klimaet, så hvis du varmer lenge får du mer enn 80% (med mindre det er veldig kaldt), spesielt hvis det ikke er så kaldt.
Varmer du kort, vil den først trekke energi ut av batteriet, før den får til å lade det igjen.
Laderen er justerbar, til 16a, ladefarten er merkbart høyere enn ved 10a.
Jeg mener jeg har lest flere ganger på forumet at dette skjer ved lading til 80%, men ikke ved 100% eller i mye mindre grad.
2014 acenta.
Jeg kan jo henge på strømtangen å sjekke. Eller dvs: Jeg skal sjekke strømtrekket!
EDIT: (oppdateres)
Målt på dedikert kurs i sikringsskapet.
-Strømtrekk ved lading 10a: 9,1a ved utetemp ca 3 grader, rett etter kjøretur.
-Strømtrekk ved forvarming 10a: 9,4a med en gang, ved utetemp på ca 4 grader.
-Strømtrekk ved lading 16a:
-Strømtrekk ved forvarming 16a:
Sitat fra: Rio på fredag 28. november 2014, klokken 01:27
Sitat fra: Mippen på fredag 28. november 2014, klokken 00:57
Sitat fra: Marius Engel på torsdag 27. november 2014, klokken 21:57
Om jeg kobler til 16a lader eller 10a lader, så tapper den btteriet ca. 5% under forvarming i 30 minutter. Virker ikke som 16a laderen leverer mer enn 10a laderen under forvarming...
Ved 100% tappes batteriet mye mindre. Rart...
Sikker på at kursen leverer 16a? På min er det motsatt etter bilen var inne på service og fikk sw oppdatering. Setter jeg grense på 80% og tar på forvarming er den alltid litt over 80% når jeg skal ut å kjøre. I dag for eksempel viste den 7% over. Men hvis jeg sitter den på bare i 10-15 minutter kan den vise 1-2% under 80%.
Den eneste måten kursen ikke kan levere 16 A på er hvis sikringen er 10 A, og den går.
Se ovenfor hvordan det fungerer. Den skur på laderen når du skrur på klimaet, så hvis du varmer lenge får du mer enn 80% (med mindre det er veldig kaldt), spesielt hvis det ikke er så kaldt.
Varmer du kort, vil den først trekke energi ut av batteriet, før den får til å lade det igjen.
Noen som vet om det er mulig å måle strømtrekket på varmepumpen/-apparatet når den står til forvarming? Er det AC eller DC?
Evt. noen som vet strømtrekket til varmeapparatet ved forvarming, og om dette er likt ved 10/16a lader tilkoblet? Går strømtrekket ned når temperaturen når ønsket verdi?
Nissan LEAF Battery Reliability Outperforms Cynics, Critics and Alternatives:
https://www.youtube.com/watch?t=173&v=6V1bJJwJhEg (https://www.youtube.com/watch?t=173&v=6V1bJJwJhEg)
Leaf bare funker, jeg har eid Leaf siden 2011 og har hatt null problemer, og det med service kostnader som er lavere enn på syklene i familien. Batteri health var 95% på siste service etter 45.000 km
Eneste jeg har å klage på er Carwings appen/tjenesten, den er for dårlig.
Samme her, vår Leaf fra 2012 har bare fungert uten et kny siden den var ny. Har vel kjørt ca 35000 km nå, og ikke merket redusert rekkevidde heller foreløpig. Fullstendig problemfri. Fikk oppgradert langlysene med kraftigere jordledning på første service, og de flekklakkerte noen riper på andre service, så jeg er også fornøyd med forhandler Witro bil i Trondheim, tross noe høye servicepriser.
Jeg er kjempefornøyd med bilen etter 1 år og 4 mnd, forhandleren har jeg heller ikke noe å utsette på.
Jeg byttet 12V batteriet etter ca 2 mnd, det hadde trolig en produksjonsfeil, samt byttet emblemet i fronten 2 ganger fordi det flasser, og det gjør det siste jeg fikk også.
Jeg ser mange er veldig misfornøyde med forhandleren, men en ting er sikkert uansett : Det er mye bedre med en feilfri bil og en dårlig forhandler enn en god forhandler og en drittbil full av problemer ;-D
Kan vel nå legge til at vi etter 2 måneder også er godt fornøyd med bilen. Den er god å kjøre, pålitelig, og komfortabel. I tillegg så er det en drøm å kunne komme ut, sette seg i bilen, og kjøre av sted uten å skrape is. Når jeg attpåtil klarte å trø inn en svær sykkel i medfølgende pappeske med baksetene nedfelt så ble jeg rett og slett imponert over hva man kan få inn om man vil.
Vi har nok vært en av de få som faktisk har fått levert en bil med feil siden rattvarme aldri virket ved levering. Dette fikset vår lokale forhandler uten at vi kan si annet enn at servicen var god. Litt ekstra spennende ble da det nye rattet først ble montert på skrått slik at bilen aktiverte ESP på et forhjul over 60km/t og dro mot veikanten, men dette ble raskt rettet opp igjen 8)
Så foreløpig konklusjon er at vi er mer fornøyde enn forventet. Hvis jeg bare snart tør å kjøre den på "langtur" til uten kone og unger så er det full klaff.
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 25. mars 2015, klokken 14:25
Det er mye bedre med en feilfri bil og en dårlig forhandler enn en god forhandler og en drittbil full av problemer ;-D
Samme argumentet som jeg bruker når jeg diskuterer småelektronikk med fruktfanatikere...
↑↑↑↑↑↑↑ Hehe, good one ↑↑↑↑↑↑↑↑
Bilen er bra den, verdens første elbil i "normal størrelse" med rekkevidde til daglig bruk. Angrer ikke på kjøpet.
Noen små issues med bilen er det (og litt utrolig at Nissan ikke tar tak i slikt og utbedrer) som svake fjernlys (billig ledning), elendige spylere, vidusheiser og brytere av svært dårlig kvalitet, merkelig klimaanlegg som genererer mye dugg på frontruta hvis man ikke overstyrer manuelt. Irriterende mye misvisning på "gjettometeret" skaper unødig mye rekkeviddeangst.
Det vesentlige som bør gjøres med bilen til neste modell er større batterikapasitet (40kWh eller +100km) og et fett eller i det minste normalt ("Golf") design på bilen. Med de to elementene fikset og bilen for øvrig lik ville den vært perfekt for 90% av alle bilister.
Jeg drister meg til å tro at Leaf har tett på 100% fornøyde brukere, men ikke alle gidder å starte innleggene sine om issues på bilen med "Jeg er kjempefornøyd med min Leaf, men ...."
Sitat fra: Balrog på søndag 29. mars 2015, klokken 21:58
Jeg drister meg til å tro at Leaf har tett på 100% fornøyde brukere, men ikke alle gidder å starte innleggene sine om issues på bilen med "Jeg er kjempefornøyd med min Leaf, men ...."
http://www.tv2.no/a/6492427 (http://www.tv2.no/a/6492427)
SitatHos Nissan forklarer man mye av Leaf-suksessen med at bilen har ekstremt godt fornøyde eiere. Undersøkelser viser at så mye som 95 prosent av eierne anbefaler bilen til venner og familie. Denne typen markedsføring er naturligvis gull verdt for en bilprodusent.
Kjente ingen andre elbileiere da jeg kjøpte min Leaf, nå er det 10-15stk i en litt utvidet omgangskrets som har skaffet seg en elbil, i tillegg til de man har blitt kjent med på grunn av elbileierskap.
Veldig godt fornøyd med min 2014 Leaf, som jeg har hatt i snart fire år.
Litt kort rekkevidde naturligvis, men overkommelig for mitt bruk.
Glad for at jeg valgte en Tekna, med blant annet 360 graders ryggekamera. Seks år senere er dette fremdeles premium utstyr.
Ingen problemer. «Skinn» setene holder seg godt. Har hatt en ekstra antirust-beskyttelse på den, tror det er lurt. Litt kjedelig at den ikke har DAB.
Vurderte å bytte den med en Tesla 3, men foreløpig så er jeg såpass fornøyd at jeg ikke lenger føler behov for bytte. :+1:
Er svært fornøyd!
Har holdt meg til USA-leafer uten garanti, så jeg slipper å forholde meg til det, og det er like greit å ha en bil man har ansvaret for sjølv.
Det jeg har lest ut av servicehefter, er at man skal bytte bremevæske annethvert år, og kupefilter årlig, og se over at bilen er hel. man skal også rotere hjula som kan løses ved at man bytter mellom for- og bakhjul for hver sesong.
Det jeg gjør sjølv:
Reinhold innvendig med støvsuger og en fuktig microfiberklut, og deretter tørker jeg vinduer og blanke flater med lofritt papir. Utvendig går jeg kjappt over med skumbørste og lunka shampovann. Før og etter høyttrykkspyler jeg. Felgrense brukes etter hver sesong. På våren fjernes asfaltflekker med supervask og i sjeldne tilfeller avfetting.
Bytter viskere, fyller spylervæske, bytter kupefilter og bytter hjul.
Hvis bilen er spøkefull: Lade opp startbatteriet over natta noen ganger, hvis det er lågt nede, og i sjeldne tilfeller bytte det.
I sjedne tilfeller restarte bilen ved å kople av og på startbatteriet.
Det jeg har kjøpt av verktøy:
Verktøy, er lese av og skrive til tpms, for å klone tpms så vinterhjula får samme IDer som sommerhjul.
Utstyr til å pare nøkler med bilen, siden man av og til får kjøpt en bil som har bare en nøkkel.
Rekvisita:
16" og 26" viskere får man kjøpt over allt. 10" viskere har jeg noen små partier til ca 20kr stykke på Ebay, og da har man til flere år. Det samme med kupefilter, hvor jeg har kjøpt noen til 20kr stykke, og da har jeg til mange år.
Det jeg overlater til verksted, og gjerne et lite verksted på landet:
Bytte bremseveske, i sjeldne tilfeller ta forstillingskontroll. Legge over og balansere dekk.
Bytte frontrute.
Veihjelp:
I bilen har meg med 10/12mm fastnøkkel for å kunne koble av og på startbatteriet, hvis man trenger å restarte bilen. Slepetau, startkabler og gjerne batterdrebet booster,kjettinger, USB-strøm til telefon.
Garantier og tilbakekallinger på usa-biler:
Jeg pleier å bringe bilen til dealer for å fikse garantisaker og tilbakekallinger, før bilen fraktes fra USA. Tilbakekallinger som oppstår i ettertid, har jeg alltid fått fiksa etter at bilen er kommet til Norge, hos Nissanforhandler her, men da blir ikke tilbakekallinga sletta hos Nissan USA.
En fordel med USA-biler, er at det er ryddige forhold rundt tilbakekallinger. Det er enkelt å sjekke for utestående sårbarheter på offentlige websider. Jeg har inntrykk av at det kommer raskere tilbakekallinger på usa-modeller enn på de europeiske, og usa-biler har tilbakekallinger på enkelte sårbarheter som ikke blir tilbakekallt på europeiske biler.
For noen år sida, var det noen på forumet her, som opplevde at bremsekraftforsterker kunne svikte i kulde. Man fikk hverken fortåelse eller hjelp fra nissanforhandler. Med USA-bil kunne jeg bare gå til norsk Nissanforhandler og henvise til en tilbakekalling på feilen, og jeg fikk det løst, uten at jeg hadde opplevd problemet sjølv, da jeg bor i kyststrøk.
Telematikkmodulen med 2G, har mange sikkerhetsadvarsler, og på usa-modeller blir den kopla ut, mens den forstatt brukes på europeiske biler. En annen sak er at jeg føler personvernet er bedre når man har en bil som ikke sender data inn til fabrikkanten.
Når det gjelder garantier, så er kapasitetsgarantien den eneste garantien jeg verdsetter. Det løses ved at jeg kjøper gamle biler som har så dårlige batterier at jeg får nye batterier før bilene sendes fra USA.
I det alt vesentlige er jeg enig med trekkoppbil. Hold bilen ved like selv så har en problemfri bil.
Jeg hadde aldri problemer med startbatteriet på min bil. Ifølge Exide bør en lade startbatteriet på enhver bil for å unngå at det blir skadet og forlenge levetiden. Jeg kobler på en smart batterilader ca en gang i måneden på hver av bilene mine - elektrisk så vel som diesel/bensin. Er på 11. året på startbatteriet på dieselbilen nå.
Det viktigste for et rimelig og problemfritt Leafhold tror jeg er valg av verksted. Jeg har veldig dyre og dårlige erfaringer med Birger N Haug og Mobile. Selvstendige forhandlere/verksteder har jeg bedre erfaring med. De er rimeligere og ofte vel så gode. Dersom det ikke er vanskelige elbilproblemer ville jeg valgt et lokalt/uavhengig verksted jeg stoler på.
Veldig god oppsummering av trekkoppbil. En kommentar om vindusviskere:
Jeg kjøpte vindusviskere på eBay, de ankom naturligvis bøyd. Men en trenger egentlig kun å bytte selve viskerbladet. Jeg kjøpte feil viskere på Biltema, men fant ut at selve viskerbladet hadde samme profil i innfestingen. Litt CRC 5-56 der bladet møter holderen, gamle viskerbladet kunne sklis ut, gummien fra det nye kunne skli inn og kuttes til riktig lengde.
Min erfaring med Leaf er fremdeles at det er en problemfri kvalitetsbil, den har dog fått godt stell. Når det nå sannsynligvis ikke blir ny Leaf på meg er det et ønske om variasjon, å få noe litt mer spennende. Service hos min lokale Nissan forhandler er heller ikke helt som forventet.
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 14. februar 2021, klokken 12:51
Er svært fornøyd!
Har holdt meg til USA-leafer uten garanti, så jeg slipper å forholde meg til det, og det er like greit å ha en bil man har ansvaret for sjølv.
Det jeg har lest ut av servicehefter, er at man skal bytte bremevæske annethvert år, og kupefilter årlig, og se over at bilen er hel. man skal også rotere hjula som kan løses ved at man bytter mellom for- og bakhjul for hver sesong.
Det jeg gjør sjølv:
Reinhold innvendig med støvsuger og en fuktig microfiberklut, og deretter tørker jeg vinduer og blanke flater med lofritt papir. Utvendig går jeg kjappt over med skumbørste og lunka shampovann. Før og etter høyttrykkspyler jeg. Felgrense brukes etter hver sesong. På våren fjernes asfaltflekker med supervask og i sjeldne tilfeller avfetting.
Bytter viskere, fyller spylervæske, bytter kupefilter og bytter hjul.
Hvis bilen er spøkefull: Lade opp startbatteriet over natta noen ganger, hvis det er lågt nede, og i sjeldne tilfeller bytte det.
I sjedne tilfeller restarte bilen ved å kople av og på startbatteriet.
Det jeg har kjøpt av verktøy:
Verktøy, er lese av og skrive til tpms, for å klone tpms så vinterhjula får samme IDer som sommerhjul.
Utstyr til å pare nøkler med bilen, siden man av og til får kjøpt en bil som har bare en nøkkel.
Rekvisita:
16" og 26" viskere får man kjøpt over allt. 10" viskere har jeg noen små partier til ca 20kr stykke på Ebay, og da har man til flere år. Det samme med kupefilter, hvor jeg har kjøpt noen til 20kr stykke, og da har jeg til mange år.
Det jeg overlater til verksted, og gjerne et lite verksted på landet:
Bytte bremseveske, i sjeldne tilfeller ta forstillingskontroll. Legge over og balansere dekk.
Bytte frontrute.
Veihjelp:
I bilen har meg med 10/12mm fastnøkkel for å kunne koble av og på startbatteriet, hvis man trenger å restarte bilen. Slepetau, startkabler og gjerne batterdrebet booster,kjettinger, USB-strøm til telefon.
Garantier og tilbakekallinger på usa-biler:
Jeg pleier å bringe bilen til dealer for å fikse garantisaker og tilbakekallinger, før bilen fraktes fra USA. Tilbakekallinger som oppstår i ettertid, har jeg alltid fått fiksa etter at bilen er kommet til Norge, hos Nissanforhandler her, men da blir ikke tilbakekallinga sletta hos Nissan USA.
En fordel med USA-biler, er at det er ryddige forhold rundt tilbakekallinger. Det er enkelt å sjekke for utestående sårbarheter på offentlige websider. Jeg har inntrykk av at det kommer raskere tilbakekallinger på usa-modeller enn på de europeiske, og usa-biler har tilbakekallinger på enkelte sårbarheter som ikke blir tilbakekallt på europeiske biler.
For noen år sida, var det noen på forumet her, som opplevde at bremsekraftforsterker kunne svikte i kulde. Man fikk hverken fortåelse eller hjelp fra nissanforhandler. Med USA-bil kunne jeg bare gå til norsk Nissanforhandler og henvise til en tilbakekalling på feilen, og jeg fikk det løst, uten at jeg hadde opplevd problemet sjølv, da jeg bor i kyststrøk.
Telematikkmodulen med 2G, har mange sikkerhetsadvarsler, og på usa-modeller blir den kopla ut, mens den forstatt brukes på europeiske biler. En annen sak er at jeg føler personvernet er bedre når man har en bil som ikke sender data inn til fabrikkanten.
Når det gjelder garantier, så er kapasitetsgarantien den eneste garantien jeg verdsetter. Det løses ved at jeg kjøper gamle biler som har så dårlige batterier at jeg får nye batterier før bilene sendes fra USA.
Noen forslag på hvor det kan kjøpes "Det jeg har kjøpt av verktøy:
Verktøy, er lese av og skrive til tpms, for å klone tpms så vinterhjula får samme IDer som sommerhjul.
Utstyr til å pare nøkler med bilen, siden man av og til får kjøpt en bil som har bare en nøkkel. "
Mvh Frode
TPMS-verktøyet jeg har brukt mest er fra Autel. Jeg mener jeg kjøpte på Amazon under en usa-tur, og man kunne finne greie kits med verktøy kombinert med ca 8 sensorer.
Det er ikke alltid sensorer og verktøy fra ulike leverandører er kompatible med hverandre.
Man får vel kjøpt det her i landet også, hvis man har råd til det. Jeg har kjøpt kun programmerbare sensorer. USA-Leafer går på 315Mhz og europeiske på 433. Nå er det blitt vanlig med sensorerer som støtter begge frekvenser.
Nøkkelprogrammerer for å pare nøkler med bilen kjøpte jeg fra Kina. Utstyret jeg har fungerer nok ikke hvis allen nøkler er tapt. Pin-koden til startsperra kan regnes ut, fra serienummeret på en boks i bilen. Du kan nok finne kalkurator på nettet, men det greieste er å bruke en nøkkelprogrammerer som leser serienummeret ut fra odb2 og som gir deg pin-koden i klarttekst.
Blanke nøkkelblad har jeg også kjøpt fra Kina, og jeg har fått filt dem opp hos lokale låsesmeder. FOB fra kina har jeg aldri fått til å fungere. Dvs de kan fungere som en reserveløsning til å starte bilen med, men fjernkontrollen virker aldri. Så det blir som å bruke en fob uten batteri. Løsningen er å heller kjøpe brukte FOB, på f.eks Ebay hvis man har usa-bil.
Veldig fornøyd med Leafen. 2014 model 12 av 12 streker på batteriet. Kun en feil på EU kontroll nå. Nedre bærekule foran. Brukte en god time på å bytte bærearmen.