Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: kjbu på onsdag 19. november 2014, klokken 15:53
Fikk i dag bekreftet av Nordby Shoppingsenter at de samarbeider med Vattenfall på opprettelse av hurtigladere innen få måneder :P
Da blir Harryturen mye lettere og Ishavsveien like ved grensen kan like godt legge ned.
Kanon! Da står laderene snart tett som haggel helt ned til Gøteborg.
Sitat fra: kjbu på onsdag 19. november 2014, klokken 15:53
Fikk i dag bekreftet av Nordby Shoppingsenter at de samarbeider med Vattenfall på opprettelse av hurtigladere innen få måneder :P
Da blir Harryturen mye lettere og Ishavsveien like ved grensen kan like godt legge ned.
Håper virkelig de finner en smart løsning på bruken, så ikke folk parkerer og forsvinner inn på senteret en time eller to.
Supert! Håper de satser hardt på Mode 3 bokser også, gjerne med 400v32a..
Sitat fra: kjbu på onsdag 19. november 2014, klokken 15:53
Fikk i dag bekreftet av Nordby Shoppingsenter at de samarbeider med Vattenfall på opprettelse av hurtigladere innen få måneder :P
Da blir Harryturen mye lettere og Ishavsveien like ved grensen kan like godt legge ned.
Dette høres prima ut!
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. november 2014, klokken 16:16
Håper virkelig de finner en smart løsning på bruken, så ikke folk parkerer og forsvinner inn på senteret en time eller to.
Er vel ikke noe problem det. Bare å stoppe ladingen og nappe ut kabelen om bilen har stått der lenge det. Men er klart det kan by på vansker dersom laderen(e) dekker få plasser.
Anbefaler iallefall alle her inne om å følge med på ladetiden og flytte bilen når du har "tanka" nok
Sitat fra: Haldenser på torsdag 27. november 2014, klokken 08:29
Sitat fra: kjbu på onsdag 19. november 2014, klokken 15:53
Fikk i dag bekreftet av Nordby Shoppingsenter at de samarbeider med Vattenfall på opprettelse av hurtigladere innen få måneder :P
Da blir Harryturen mye lettere og Ishavsveien like ved grensen kan like godt legge ned.
Dette høres prima ut!
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. november 2014, klokken 16:16
Håper virkelig de finner en smart løsning på bruken, så ikke folk parkerer og forsvinner inn på senteret en time eller to.
Er vel ikke noe problem det. Bare å stoppe ladingen og nappe ut kabelen om bilen har stått der lenge det. Men er klart det kan by på vansker dersom laderen(e) dekker få plasser.
Anbefaler iallefall alle her inne om å følge med på ladetiden og flytte bilen når du har "tanka" nok
Jo det kan være et problem. Det er ikke alltid kabelen fra ladestasjonen er lang nok til å nå neste bil. Har opplevd dette flere ganger selv.
Sitat fra: Kianus på torsdag 27. november 2014, klokken 09:31
Sitat fra: Haldenser på torsdag 27. november 2014, klokken 08:29
Er vel ikke noe problem det. Bare å stoppe ladingen og nappe ut kabelen om bilen har stått der lenge det. Men er klart det kan by på vansker dersom laderen(e) dekker få plasser.
Anbefaler iallefall alle her inne om å følge med på ladetiden og flytte bilen når du har "tanka" nok
Jo det kan være et problem. Det er ikke alltid kabelen fra ladestasjonen er lang nok til å nå neste bil. Har opplevd dette flere ganger selv.
Og hvis det er Type 2-kabel, er den vel også ofte låst i ladestasjonen og bilen?
Mens vi venter på at det skal komme hurtiglading på Nordbysenteret så har jeg oppdaget en beskjeden liten ladestasjon på kjellerparkeringen til det nye Systembolaget i Strömstad. Må være minst 22kw, for den lader en Zoe fra 41-85% på ca. halvtimen.
Sitat fra: hdh på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:40
Mens vi venter på at det skal komme hurtiglading på Nordbysenteret så har jeg oppdaget en beskjeden liten ladestasjon på kjellerparkeringen til det nye Systembolaget i Strömstad.
En? Det står "Elbil 2 platser" på skiltet, er det bare ladestasjon til den ene plassen? ;)
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:21
Sitat fra: hdh på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:40
Mens vi venter på at det skal komme hurtiglading på Nordbysenteret så har jeg oppdaget en beskjeden liten ladestasjon på kjellerparkeringen til det nye Systembolaget i Strömstad.
En? Det står "Elbil 2 platser" på skiltet, er det bare ladestasjon til den ene plassen? ;)
Var bare den ene boksen som du ser på bildet.
Den boksen gir 22kW :)
Ellers kan jeg tipse om at samme parkeringshus også har flere schuko-plasser lengst inn til venstre.
Kjekt å vite. :)
Nå er jeg sikkert utrolig teit, men kan min Leaf lade fra en slik boks? Regner med at jeg må kjøpe annen kabel! Og ikke minst, er det samme kabelen som er på de nye stolpene i Oslo?
Sitat fra: Trafikkbestyrer på onsdag 10. desember 2014, klokken 09:01
Nå er jeg sikkert utrolig teit, men kan min Leaf lade fra en slik boks? Regner med at jeg må kjøpe annen kabel! Og ikke minst, er det samme kabelen som er på de nye stolpene i Oslo?
Nei det er du ikke, ja det kan den.
Ja det må du og ja det er samme kalbel.
Du skal ha (Mode 3) Type 2 til Type 1 kabel. 16A med standardlader, 32A hvis du har "dobbeltlader" (6,6kW lader, ekstrautstyr).
F.eks:
* http://www.elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper
* http://elbilshop.no/type1.html
* http://www.salto.no/produkt/100009-Ladekabel-Type-1
* http://nofuel.tabetalt.no
* http://gronnkontakt.no/kjop-ladekabel
Nissan selger også disse kablene, du finner de også på finn.no
Thomas
Flott tilbakemelding som alltid :) takk Thomas
Da er det bare å handle kabel :)
Sitat fra: hdh på onsdag 10. desember 2014, klokken 08:48
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:21
Sitat fra: hdh på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:40
Mens vi venter på at det skal komme hurtiglading på Nordbysenteret så har jeg oppdaget en beskjeden liten ladestasjon på kjellerparkeringen til det nye Systembolaget i Strömstad.
En? Det står "Elbil 2 platser" på skiltet, er det bare ladestasjon til den ene plassen? ;)
Var bare den ene boksen som du ser på bildet.
Lurte litt på det jeg også, 2 plasser og 1 boks. Uansett, når jeg var der stod det fossilbiler på begge plassene....
Sitat fra: Trafikkbestyrer på onsdag 10. desember 2014, klokken 09:25
Flott tilbakemelding som alltid :) takk Thomas
Da er det bare å handle kabel :)
Om du har 6,6kW innebygget lader i Leaf`en har du mye å hente på å lade fra den boksen kontra schuko.
Om du bare har 3,6kW lader er det like greit å bruke en 16A kabel og lade på schuko lenger inn i anlegget. Selv om type 2 er tryggere, og naturligvis gir bedre hastighet (16A) enn du får med Nissans standard kladd (10A), så er det ikke akkurat god utnyttelse av infrastruktur å trekke 3,6kW fra en 22kW lader :)
Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. desember 2014, klokken 10:54
Lurte litt på det jeg også, 2 plasser og 1 boks. Uansett, når jeg var der stod det fossilbiler på begge plassene....
Ja plasseringen er rimelig håpløs. Alt for nære inngangen, ikke merking av plassen (bare stolpen) og kun ett uttak på boksen. Brukte den selv for en stund siden, men ville aldri stolt på at den var ledig.
Sitat fra: nime01 på torsdag 27. november 2014, klokken 08:40
Sitat fra: KaiRK på onsdag 26. november 2014, klokken 18:11
Supert! Håper de satser hardt på Mode 3 bokser også, gjerne med 400v32a..
X2! Fint for ZOE & TMS ;)
x3! Og for Leaf med 6,6 kW lader, og BMW ;)
Sitat fra: hdh på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:40
Mens vi venter på at det skal komme hurtiglading på Nordbysenteret så har jeg oppdaget en beskjeden liten ladestasjon på kjellerparkeringen til det nye Systembolaget i Strömstad. Må være minst 22kw, for den lader en Zoe fra 41-85% på ca. halvtimen.
Får du meldt den inn til Nobil? Har jo bilde og alt :)
Innmeldingsskjemaet deres på nett ville ikke samarbeide, men sendte info og bilde til de på mail.
Ja til alle dine spørsmål. Du trenger en type 2-kabel som passer til din Leaf (Type 1 i Leaf-enden og type 2 i boks-enden, f.eks. denne (http://www.nofuel.no/Produkt/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-32a#product)), og da kan du lade på alle de nye ladeboksene, både i Oslo og andre steder. Koster litt, men er verdt det.
Sitat fra: hdh på torsdag 11. desember 2014, klokken 13:17
Innmeldingsskjemaet deres på nett ville ikke samarbeide, men sendte info og bilde til de på mail.
Veldig bra :)
Sitat fra: JanBrede på fredag 12. desember 2014, klokken 13:42
Sitat fra: hdh på torsdag 11. desember 2014, klokken 13:17
Innmeldingsskjemaet deres på nett ville ikke samarbeide, men sendte info og bilde til de på mail.
Veldig bra :)
Fikk bekreftelse på mail i at de har mottatt info og at den er lagt til i databasen. :)
Edit: Sjekket på ladestasjoner.no og der var den på plass.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:20
Om du har 6,6kW innebygget lader i Leaf`en har du mye å hente på å lade fra den boksen kontra schuko.
Om du bare har 3,6kW lader er det like greit å bruke en 16A kabel og lade på schuko lenger inn i anlegget. Selv om type 2 er tryggere, og naturligvis gir bedre hastighet (16A) enn du får med Nissans standard kladd (10A), så er det ikke akkurat god utnyttelse av infrastruktur å trekke 3,6kW fra en 22kW lader :)
Jeg var der i dag, og forsøkte å lade på Schuko-kontaktene. Jeg tror ikke kursene er dimensjonert for 16A, for sikringen gikk etter kort tid. Løsningen ble å lade fra type 2-kontakten, men den er det jo bare en av.
Noen som har hørt noe mer om hva de planlegger av ladesystem på Nordby? Eventuelt vet når det er planlagt klart?
Kabel fra type 2 til type 1 må du ha da.
Er vist Vattenfall som står for montering av hurtiglading utenfor senteret.
Da vil jeg tro det er 1stk triolader...
Sitat fra: Trafikkbestyrer på onsdag 10. desember 2014, klokken 09:01
Nå er jeg sikkert utrolig teit, men kan min Leaf lade fra en slik boks? Regner med at jeg må kjøpe annen kabel! Og ikke minst, er det samme kabelen som er på de nye stolpene i Oslo?
Ja, ja og ja.
Vil dog anbefale å lade på vanlige schuko stikk akkurat der, for leafen kan ikke lade en brøkdel av hva den ladestasjonen kan gi. Så da er det bedre å overlate disse plassene til tesla og zoe for nå.