Sitat fra: Thomas M på onsdag 12. november 2014, klokken 19:44Sånn, rettet den for deg. Det er omtrent null forskjell i komfort, særlig hvis bilen har luftfjæring. Men man må påregne noe mer støy, avhengig av dekktype. Har subjektiv opplevelse av at Michelin PS2 21" på luftfjæring gir omtrent lik opplevd støy som originale Goodyear på 19" og stålfjæring. Begge P85.
21 tommere gir deg 2-3x dyrere dekk når du skal bytte ogvesentlig dårligere kjørekomfort.
Sitat fra: Thomas M på onsdag 12. november 2014, klokken 21:50Merk at jeg overhodet ikke har kommentert sjanse for skade på ditt og datt.
Muffin du kan da ikke mene med hånden på hjertet at 21 tommere med 35 profil dekk har samme komfort som 45 på 19. Sier jo seg selv at mer gummi vil gi bedre dempning og vesentlig mindre sjanse for skade på felg og biloppheng etc.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 12. november 2014, klokken 23:16
Har kjørt 22000km på mine 21" i sommer uten skade, men en bekjent kantkjørte to felger første dagen etter at de ble montert på bilen. Man MÅ ta hensyn med disse felgene, blir det berøring er skaden et faktum. Tullet meg nedi Leutenhaven P-hus i Trondheim i høst, og trodde jammen ikke jeg skulle komme meg ut igjen. Guttungen hang ut sidevinduet og rapporterte centimetrene til kantene og vi kom oss ut til slutt.
Skader = lavere salgspris naturligvis. Men felger kan repareres til overkommelig pris.
Sitat fra: oled på onsdag 12. november 2014, klokken 23:26Alle slags veier egentlig. Ikke smelt over skikkelige pottehull med skarp asfaltkant, men de tåler godt dårlig vei og god fart så lenge man ikke kommer borti noe med felgkanten. Tar jo naturligvis hensyn om det er dype hull og kjører ikke nedi om det kan unngås, men kjører normalt ellers. I Trondheim regner jeg veistandarden for god ;)Sitat fra: Muffinman på onsdag 12. november 2014, klokken 23:16
Har kjørt 22000km på mine 21" i sommer uten skade, men en bekjent kantkjørte to felger første dagen etter at de ble montert på bilen. Man MÅ ta hensyn med disse felgene, blir det berøring er skaden et faktum. Tullet meg nedi Leutenhaven P-hus i Trondheim i høst, og trodde jammen ikke jeg skulle komme meg ut igjen. Guttungen hang ut sidevinduet og rapporterte centimetrene til kantene og vi kom oss ut til slutt.
Skader = lavere salgspris naturligvis. Men felger kan repareres til overkommelig pris.
Kan jeg spørre hva slags veier du har kjørt på med bilen? Jeg har kjørt en del i trondheim og det er ulik standard på veiene. Har du kjørt på skikkelig telehiv, med slaghull og grusvei?
Sitat fra: Thomas M på onsdag 12. november 2014, klokken 19:44
21 tommere gir deg 2-3x dyrere dekk når du skal bytte og vesentlig dårligere kjørekomfort.
Men ja mangen synes de ser finere ut.
Personlig så synes jeg det finnes flotte 19 tommere også, fks Tsportline og PH Turbin 2.
Min nye P85D kommer til å kjøre med 19 både sommer og vinter, funksjon over "se på meg!".
Sitat fra: B_Tesla på torsdag 13. november 2014, klokken 09:10Tja, om man legger til grunn at 19" dekkene varer ca. dobbelt så mange kilometer som 21" kan man nok gjerne si 3-4 ganger så høye dekkutgifter også uten at det blir en overdrivelse.Sitat fra: Thomas M på onsdag 12. november 2014, klokken 19:44
21 tommere gir deg 2-3x dyrere dekk når du skal bytte og vesentlig dårligere kjørekomfort.
Men ja mangen synes de ser finere ut.
Personlig så synes jeg det finnes flotte 19 tommere også, fks Tsportline og PH Turbin 2.
Min nye P85D kommer til å kjøre med 19 både sommer og vinter, funksjon over "se på meg!".
Dette stemmer rett og slett ikke. Sommerdekk I 19" og 21" ligger på henholdsvis 2-3k og 3-4k for premium dekk. Så man får meget gode dekk for totalt 8 vs 12 k. Å si at det er 2-3 ganger så dyrt burde du rett og slett redigere, da det ligger i en så tidlig post.
Vinterdekk er vesentlig dyrere, og ligger på totalt ca 10k vs 17k.
Sitat fra: B_Tesla på torsdag 13. november 2014, klokken 13:57http://www.dekkonline.com/FAQs/Sprsml_angende_produktene_Sprsml_angende_dekk_Sprsml_angende_dekkets_alder.html#2585
Er enig i at 3 sesonger er maks. Noen ganger kan man være uheldig/uopmerksom å få dekk som allerede er 6-7 mnd gammle når man får de. Drit!
SitatSalgssjef Tron Gulbrandsen i Nokian Dekk mener at det for en stor del er en medieskapt myte at dekk må være blodferske for å holde mål.
- Dekk kan fint ligge i fem år med riktige lagerforhold uten av kvaliteten og egenskapene forringes. Aldringsprosessen på dekket starter først når dekket tas i bruk, sier Tron Gulbrandsen.
SitatGummikvalitet
Men selv om vinterdekkene dine ser fine ut og har mange millimeter igjen, er det ikke sikkert at dekkene lenger har gode egenskaper. Gummidekk utsettes nemlig for herding, som gjør dem stadig hardere. Denne prosessen ødelegger sakte men sikkert dekkets egenskaper. Hvis dekket er mer enn fire år gammelt, bør du derfor be en ekspert om å bedømme dekkets tilstand før du tar det i bruk. Hvis dekket er eldre enn seks år, er det høyst sannsynlig modent for å skiftes ut.
Forutsetningen bak disse tallene, er at dekkene blir oppbevart og vedlikeholdt på best mulig måte. Lemper du dem rett inn i garasjen etter sesongslutt uten å gjøre noe med dem, kan du ikke regne med lengre levetid enn høyst fem år.
Sitat fra: Thomas M på torsdag 13. november 2014, klokken 15:14
....Har sett på biler med 21 i Bergen og så og si alle er kantkjørt.....
Sitat fra: oled på torsdag 13. november 2014, klokken 15:23
Forløplig ser det ut som det bare har skjedd med 1 person på 21" og det har skjedd med 2 på 19" felger.
Sitat fra: fthorsen på torsdag 13. november 2014, klokken 15:33Sitat fra: oled på torsdag 13. november 2014, klokken 15:23
Forløplig ser det ut som det bare har skjedd med 1 person på 21" og det har skjedd med 2 på 19" felger.
Jeg er en av de to som svarte at jeg har skadet 19" mine, men det var bare en liten kantskade på en felg. Kantskade på 19" var ikke noe valg så derfor svaret. Mulig litt uklar poll på akkurat dette punktet?
Sitat fra: oled på torsdag 13. november 2014, klokken 15:36
Edit: undersøkelsen gjelder i hovedsak skade på 21" pga dårlig vei men har med andre punkt for sammenligningen sin del. Lagt til noen nye punkt for å gjøre svarene mer tydelig. Kantkjørings punktet var egentlig alle felger men har skilt 19" 21" og uoriginale nå skik at det blir riktig.
Sitat fra: Mippen på torsdag 13. november 2014, klokken 16:54
Endret bestillingen min til 21" felger i dag selv. Etter jeg hadde endret bestillingen observerte jeg på turen min alle de slaghullene som faktisk er på de kommunale veiene i Bergen. Spesialt oppover mot Haukeland sykehus fra Danmarksplass er det mange hull og nedsunkne bekkalokk (kumlokk). Håper ikke jeg kommer til å angre. Kjører rundt med 205/55-16" på vinterdekkene til leafen min og kjenner godt ujevnhetene.
Sitat fra: Mippen på torsdag 13. november 2014, klokken 20:33Nå er det jo faktisk 8,6 cm gummi mellom felg og vei med 21" da. Med 19" får man ca. 11cm.
Når jeg aldri har hatt mindre enn 10cm med gummi mellom felg og hjul blir jeg litt skeptisk når mange sier jeg må styre unna.
Sitat fra: Muffinman på torsdag 13. november 2014, klokken 21:26Sitat fra: Mippen på torsdag 13. november 2014, klokken 20:33Nå er det jo faktisk 8,6 cm gummi mellom felg og vei med 21" da. Med 19" får man ca. 11cm.
Når jeg aldri har hatt mindre enn 10cm med gummi mellom felg og hjul blir jeg litt skeptisk når mange sier jeg må styre unna.
Sitat fra: Thomas M på torsdag 13. november 2014, klokken 21:42
Ja men du gir vekk 4x19 felger når du velger 21 sommer.
Selv jeg som har dekk1 rabatter velger 19/20 på sommer.
Utvalget dekk på fks 20 er 4x større. Fks kan man hvis det kniper kjøre nankang som er slitbillig i de dimensjonene det går mye av.
Men joda 21 er fristende. Jeg valgte de selv men tok de vekk da min dekk1 kompis sterkt anbefalte meg annerledes her i Bergen.
Uansett dette er jo et luksusproblem... vi får jo Tesla :)
Sitat fra: darthy001 på torsdag 13. november 2014, klokken 23:37
@Mippen hehehe da har du gått gjennom omtrent identisk prosess som meg med samme sluttresultat. Får håpe vi har valgt rett :)
Sitat fra: frankofobia på fredag 14. november 2014, klokken 11:26Vinterdekk og da spesifikt R2-dekkene har jeg erfaring med at generelt er veldig mye bedre støymessig. Så jeg hadde ikke satt penger på at det er 19" vs 21" som nødvendigvis er største faktor der.
Jeg kjører en P85+ og byttet nettopp tilbake til 19" vinterdekk (Nokian Hakka R2). Hadde glemt hvor lite støy 19" lager i forhold til 21" i kupeén. Stille som i "graven" nå, men litt mer vinglete selvsagt når det er myk vinterdekk gummi og ikke lavprofil. Jeg er glad i aktiv kjøring så jeg ofrer gledelig komforten med 19" til fordel for 21"+ pakken. Men smaken er som baken :-)
Sitat fra: darthy001 på fredag 14. november 2014, klokken 12:46
På ett par tidligere biler jeg har hatt med R2 så fikk jeg helt panikk når jeg byttet hjul på våren og gjenoppdaget lydnivået på sommerdekkene.
Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. november 2014, klokken 13:28Jepp, hardere gummi jo kaldere det er i lufta og mer støy. Så høres logisk ut det uten at jeg har erfaring med PS2 på noen av mine biler. Kun testet på ett par model s jeg har prøvd, og jeg har aldri testet 19" på model s så har ingen referanse der støymessig.Sitat fra: darthy001 på fredag 14. november 2014, klokken 12:46
På ett par tidligere biler jeg har hatt med R2 så fikk jeg helt panikk når jeg byttet hjul på våren og gjenoppdaget lydnivået på sommerdekkene.
Så er da også støynivået ihvertfall på PS2-dekkene en god del høyere når det er kaldt, på høst og vår. Midt på sommeren er min subjektive opplevelse at de støyer en god del mindre enn når det er +4 grader i november.
Sitat fra: sn0le på onsdag 12. november 2014, klokken 23:32
Ulempen med forskjellige dekk foran og bak er at man ikke kan rotere de for å fordele slitasjen.
Sitat fra: B_Tesla på torsdag 13. november 2014, klokken 13:58
Forøvrig intresant at ingen enda har sagt de har fått skader på 21", tatt I betraktning at så mange sier at det er håpløst, og at de får skader.
Sitat fra: erot på fredag 14. november 2014, klokken 18:19
...Fikk min første kantskade på 21" i går. Satte ene hjulet oppetter en bossdunk. Det falt ned ;D ::) :P
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 12. november 2014, klokken 21:14
Helt enig, jeg gikk for tredjeparts 20" som jeg syntes så veldig fine ut, men hadde aldri gjort det igjen hvis jeg hadde visst hvor mye mas det hadde skapt. Historien er for lang til at jeg orker å begynne på den nå.. Vær forsiktig - subbing, spacere, vibrering, avbalansering, vekt, senterringer, bolter, feil innpress, skrudd til for hardt.. Var det ikke slik at det kun var hvit turbin som hadde riktig størrelse?
Sitat fra: Mippen på fredag 14. november 2014, klokken 18:24Sitat fra: erot på fredag 14. november 2014, klokken 18:19
...Fikk min første kantskade på 21" i går. Satte ene hjulet oppetter en bossdunk. Det falt ned ;D ::) :P
What? Fortell...
Sitat fra: B_Tesla på lørdag 15. november 2014, klokken 15:36
Det handler mer om bredden på dekk vs felg enn profil. Med mindre profilen er alvorlig stor. Har du en veldig bred felg så er det inget som tar av for støyten.
Sitat fra: jazzwheel på lørdag 15. november 2014, klokken 15:54
Det er forskjell på felgbredden. 21" er 8,5" og 19" er 8,0"
Sitat fra: Thomas M på lørdag 15. november 2014, klokken 19:48
19 tommerne har nesten dobbelt så mye gummi som 21 tommerne. Så å hevde 19 tommerne er mer utsatt er noe kun de som kjører 21 klarer :)
Mer gummi gir mer dempning...fysikkens lover gjelder også for tesla eiere.
Sitat fra: Thomas M på lørdag 15. november 2014, klokken 21:28
2,5cm er ofte det som skiller deg fra å skrape felg mot kantstein kontra at dekket tar det.
Jeg bare velger å stole på ekspertene i dekk butikkene her i Bergen.
Kjører 45 profil på 5 serien min nå. Ingen skader på felg ....kjørt 100 tusen.
Lykke til å få til det samme med 35 uten allygator eller andre triks :)