Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model X 2014 - 2022 => Emne startet av: satheesh.net på torsdag 06. november 2014, klokken 08:31
Til de av dere som har hørt den siste kvartalsrapporten (http://www.media-server.com/m/p/sqcykevk), hørte at Elon gjentatte ganger refererte til TMX som "something special".
Disse uttalelsene gjør meg faktisk oppriktig spent på hva de har klart og hoste opp av både teknologi, løsninger og design.
Han henviste til at det var alle detaljene og noe som enda ikke fantes på markedet, som ville gjøre bilen til noe unikt og spennende. Sammenlignet også med en uslipt og slipt diamant. Der de definitivt ønsket å levere den slipte diamanten.
Teorier? ;)
For min del så får 'something special' meg bare til å tenke på FW6.0, som i følge Hr Musk skulle bli 'awesome'. De fleste ble vel ganske skuffet når den omsider ble sluppet. :-X
Håper selvfølgelig at jeg tar feil ....
De får ikke til døren og må utsette, da de har måttet endre designet fra det som først ble vist.
Synd de ble forsinket, kansellerte Sig X i dag og bestilte en S85D... tror ikke lenger noe på at X kommer til Norge innen avgiftene er tilbake på elbiler i en eller annen form.
Ja det er bare å finne en ny tube med tålmodighetskrem.
Jeg synes egentlig det er synd at de velger å gjøre det på denne måten. Model X deler så mange deler med Model S, og de kunne fint laget en «basis X» med ordinære dører og så å si alle komponenter hentet fra Model S. Deretter kunne de laget en eksklusiv versjon av X som kom et par år senere om de ønsket å finne opp noe ekstraordinært.
Demobilen så jo ferdig ut allerede i 2012, og den hvite X`en de den senere tid har vist på utstilling er pen nok både interiørmessig og eksteriørmessig for meg. Jeg skulle jo gjerne hatt bilen i januar 2014, ikke våren 2016, og jeg kan leve med at Tesla kommer med nye kule ting hele tiden slik at det jeg kjøper fort blir yesterdays news.
Unnskyldningen om at de ønsker å finslipe bilen før den lanseres kjøper jeg bare så vidt, for med så mange felles deler med Model S er det kanskje finsliping av et produkt som allerede er i salg :) ? Og når Model S er god nok som basis for X, da lanseres X?
Med lansering i 2012 og første levering i USA helt i slutten av 2015 eller starten av 2016 skulle bilen hatt en facelift 8)
Om valutaprisoppgangen kommer snart og vi ikke får bil før det kommer på avgifter på bilen så vil den nok bli dyr. Tror mange allerede strekker seg langt, deriblant oss, så noen kan nok ende opp med å kansellere om man feks må opp 15% i valuta og 15% i avgifter pga sen levering.
Da var vi der igjen.... skal - skal ikke. Bestille S85D nå og få den i april-juni 2014 eller vente på X og få den ..?, pris..?, mva/avgifter...?
Hmm..
Med antatt tidligst levering starten 2016 og usikkerhet rundt avgifter osv. har jeg valgt å kansellere min Signatur #202 og bestilte i går en P85D. Utsettelsene og problemene med masseproduksjon gjorde meg også litt nervøs med en tidlig signatur bil. Men Tesla med firehjulstrekk ble det :)
Sitat fra: fviken på fredag 07. november 2014, klokken 09:05
Med antatt tidligst levering starten 2016 og usikkerhet rundt avgifter osv. har jeg valgt å kansellere min Signatur #202 og bestilte i går en P85D. Utsettelsene og problemene med masseproduksjon gjorde meg også litt nervøs med en tidlig signatur bil. Men Tesla med firehjulstrekk ble det :)
Samme visa med min Sig X 440 :p Bekreftet salget i går kveld med estimert levering april.
Til dere som har bestilt Model S P85D og S 85D nå i det siste, når er stimert levering på disse ?
Ser der står "sent mars" for P85D og "april" for 85D for nybestillinger nå, men er det reelt tro ? Det er vel flere som har bestilt f.eks. 85D siden Design Studio åpnet og da blir det kanskje fort både mai og juni ?
Sitat fra: Fush på fredag 07. november 2014, klokken 11:50
Sitat fra: fviken på fredag 07. november 2014, klokken 09:05
Med antatt tidligst levering starten 2016 og usikkerhet rundt avgifter osv. har jeg valgt å kansellere min Signatur #202 og bestilte i går en P85D. Utsettelsene og problemene med masseproduksjon gjorde meg også litt nervøs med en tidlig signatur bil. Men Tesla med firehjulstrekk ble det :)
Samme visa med min Sig X 440 :p Bekreftet salget i går kveld med estimert levering april.
Vurderer sterkt samme... hengerfeste er vel det eneste som gjør at jeg ikke er der allerede..
Er god å vente, et år fra eller til går helt supert for meg.
Men værre med nåværende bil, spørst om det blir diesel ventebil istede for venteboller. :-(
Leser også, du rykker stadig fremover i køen, etter som folk bestiller Model S D versjoner istede for reservert X. :-)
"ventediesel" hentet på lørdag.....
Sitat fra: sigurdi på mandag 10. november 2014, klokken 17:49
Er god å vente, et år fra eller til går helt supert for meg.
Men værre med nåværende bil, spørst om det blir diesel ventebil istede for venteboller. :-(
Leser også, du rykker stadig fremover i køen, etter som folk bestiller Model S D versjoner istede for reservert X. :-)
Joda.. skulle nok klart ventetiden, selv om jeg og evt må vurdere ny ventebil... men må opp i 650k for en duganes S i dag.. snakker vi prisjustering på ca 10% rundt hjørnet grunnet valutastigning på 15% + 5-10% høyere pris for X er vi på 800k + evt avgifter om det blir innført før/i 2016... da blir det fort litt over det jeg er villig til å bruke på 1 stk bil...
Skal Tesla selge X i Europa må de nok ned på eller under S nivå.
SUV segmentet er lavere priset en Sports Cupe.
Men norske krona kan jo gå i dass og avgifter kan jo komme.
Det gjør bare ventetiden mer spennende.
Sitat fra: sigurdi på mandag 10. november 2014, klokken 22:17
Skal Tesla selge X i Europa må de nok ned på eller under S nivå.
SUV segmentet er lavere priset en Sports Cupe.
Men norske krona kan jo gå i dass og avgifter kan jo komme.
Det gjør bare ventetiden mer spennende.
Ja.. det er jo spørsmålet.. hva Tesla gjør ift strategisk prising.. Men ut fra Q3 kommunikasjonen indikerer de at de vil justere prisen ihht valutautvikling på S ... og den norske krona har jo allerede gått i dass ift det som har vært normal kurs siste 7 år hvertfall.... regner du om prisen på tesla S i usa konfiguratoren til NOK med nåværende kurs er det 40.000 billigere i norge enn USA på grunnprisen.. også utstyret er billigere i norge med nåværende kurs..
La oss si at den norske forhandleren må ut med 7% mer for bilene. Trenger det å bety at sluttprisen for kunden også blir 7 % høyere enn dagens? Isåfall vil vel Tesla Norge tjene litt mer pr bil. Men uansett ikke stor forskjell sikkert.
Er mer pris differanse mellom SUV segmentet en sports Cupe en 7%.
Men klarer en seg med Model S er det jo bare løp og kjøp.
Tesla ligger vel nå over 25% avanse på bilene i dag, så mye å gå på.
Etter som produksjonen og volume går opp, vil og marginene øke ytterliggere.
Pris plassering av X kan bli en svært avgjørende faktor i et segment med ikke spesielt høyt volume verken i USA eller globalt.
Tror nok P85D ligger på smertegrensen og 7% pris økning gir nok mer en 7% mindre salg. ;-)
Mange av de som har ventet på S med D har sikkert bestillt allerede. Enig at 7% høyere pris kan føre til mer en 7% ferre salg ja. Det som er litt synd er at Elon gjentatte ganger sa "demand is not an issue/problem". Så sånn sett har det vel ikke så mye å si om prisen går opp for dem. I de fleste andre land må man uansett gjerne ha ganske god økonomi for å kjøpe en Tesla. Så litt opp trenger muligens ikke være så utslagsgivende. Men her i Norge vil det nok det. Og Tesla vet vel også at Norge er veldig viktig for de nå i startfasen for å få igang merket før Model 3.
Vi venter på X og vil uansett ha SUV med hengerfeste heller enn sedan uten :)
Samme her, venter tolmodig på bilen som passer for vårt bruk, får bruke ventetida til å jobbe litt mer overtid og spare.
Økonomien vår sier stopp med nesten 2x pris for det vi har hatt av biler fra før av. Tør ikke annet enn å gå for 80% løsning; elbil med lang rekkevidde, 4wd, tilgang på superchargere i Europa og muligheten å få med seg ski til fjells.
De siste 20% ville vært høy sittestilling, ekte 7 seter og hengerfeste.
Men økning pga dollarkurs, x % mer enn TMS, kanskje noen % mva og vips vil det være uaktuelt med langrekkeelbil.
Forstår godt at man går over til S D for å sikre en pris man klarer økonomisk. Er det noen rykter om at det kan gå an å ettermontere hengerfeste på S D? Vi bruker henger gjerne 10-20 ganger i året. Har en Leaf nå som sparebil og låner dieselbil med krok når vi trenger. Men vil helst ikke kjøpe Tesla uten krok.
Det eneste hengerfeste du får på en TMS kan max brukes på sykler.
http://torkliftcentral.com/ecohitch/tesla/ecohitch_tesla_model_s.php
Understellet er ikke designet for hengerfeste; det ville kreve at en planlegger forsterkninger for å fordele kreftene som vil komme som en følge av et hengerfeste med tung henger.
Sannsynligvis lettere å inkludere i design på en TMX som igjen antakeligvis vil ha høyere bakkeklaring og dermed plass til å legge stivere som kan ta opp kreftene fra hengerfeste.
Kom til å tenke på noe. Hva om de kun lanserer hengerfeste på kun en spesiell modell eller krav om at du må ha en eller annen spesifikk ekstrautstyr?
Et eksempel er 3. seterad i TMS er bakenden forsterket ytterligere pga faren for påkjørsel bakfra når man har passasjerer der. Denne ekstra forsterkelsen kan ikke ettermonteres. Hva om dette blir tilfelle på TMX?
Tror nok hengerfeste blir ekstra utstyr men uavhengig av andre tilvalg.
Men godt mulig det ikke blir så lett å ettermontere om en ikke bestiller bilen med hengerfeste.
Tror ikke kabler, muligens forsterker bakdel osv, blir lagt klar på alle biler, og blir det pluttselig dyrt å ettermontere om en setter opp bilen uten.
Forstår egentlig ikke noe av det å hoppe fra TMX til TMSD, da dette jo er to helt vidt forskjellige biler, myntet på ganske forskjellige behov, kunne forstått det i noen tilfeller dersom TMSD hadde kommet med tilhengerfeste.
Personlig kunne jeg hatt en TMS/D, men resten av familien insisterer på å ha en bil hvor man sitter høyt hvor både store å små har god oversikt (mindre bilsyke på barna), så er jo også muligheten for å kunne dra henger med en av husstandens biler, ikke uvesentlig.
Når det er sagt, deler jeg bekymringen som er uttrykt her for hva prisen på MX vil bli til slutt. Med en krone som har svekket seg med en krone mot USD siste halve året, kan man frykte en kurs på 8kr/USD når TMX er klar for levering i 2016. I tillegg til dette sisikerer vi at bilen blir delvis avgiftsbelagt, da vil i alle fall største delen av "Something special" bli prisen, et sted vil vel grensa gå for de fleste.
Et annet punkt som får pila til å vende ned for effektuering av min TMX reservasjon slik status er i dag , er det faktum at Tesla tydelig vis ikke har klart / fokusert nok på å løse problemet med DU, å det på en bil som ble lansert i 2012 og nå skriver vi snart 2015!!
Oljeskift intervallet er lengre på de fleste fossile biler, enn hva mange Tesla eiere har opplevd med DU i TMS.
@Busa
DU kan vi X reservasjons holdere bekymre oss for, dersom vi ikke tror Tesla har lært fra Model S DU, alle ting tyder på at Tesla har vært flinke til å prøve å løse problemene permanent.
Dette spesielt i produksjon, mens retrofitt på allerede biler med feil, har tatt vesentlig lengre tid og ser ikke ut til å være like lett å løse.
Det er ny type DU i både D og X, de skiller seg vesentlig i utseende fra de "gamle", så vil tro dette er gjennomtenkt. Hadde nåværende vært god nok, hvorfor redesigne dem. :-)
X må ha vesentlig bedre kjøling på DU, dette så det ut som at er tatt med i D versjonen av DU.
Samtidig får de mange Model S D eiere teste ut og funnet eventuelt barnesykdommer før våre biler blir produsert. :-)
Forsinkelsen, tror jeg har med mer utvidet testing, så får holde øynene åpne i Svensk vinterlanskap, etter X testing på is og snøføre. (Sakt tilbake at lukkede test anlegg på svenske innsjøer blir brukt til vinteregenskap testing. :-)
Men er nok endel som svelger litt kameler for å få bil tidligere, de setter nok AWD høyere en type bil, selv er det helt uaktuelt med Model S, god bil osv, men hjelper lite når det ikke passer til vår bruk.
Men er litt å gå på, når det gjelder pris ennå, alternativet vårt er en Q7, eller kanskje Lexus 450 hybrid.
@sigurdi
Ja det kan være en fordel at TMX er utsatt, så får de testa ut DU på TMSD (skal ikke se bort fra at nettopp DU er årsaken til utsettelsen).
Men jeg synes ikke det er noe som tyder på at de har kontroll på problemet pr. i dag, da det jo er flere som har eller skal bytte for andre gang. Tror problemet er mere omfattende enn et skims ved et lager, motoren leverer et enormt moment og jeg tror rett og slett at DU er underdimensjonert, og må redesignes fullstendig noe som du sier de også nå har gjort. men den nye enheten skal også ha sin tid med test i real life med vanlige Tesla eiere, å når en ripe i lakken er dyp nok skal det mere enn pollering til.
X og D har nye DU, har sett dem og utseende er ganske annerledes.
Dersom en ikke må ha P versjon blir jo kreftene som en enhet tar seg av fordelt på to DU er.
Har selv vært borti (på jobb) at endring av hastighet i en fres hos underleverandør har ført til at herdingen i en liten stålplate ble endret og førte til flere gass eksplosjoner. :-(
Dette var en liten komponent i en større enhet.
Mulig dette er "gammelt nytt" ...
@satheesh.net
Jepp dette er svært gammelt nytt, faktisk siden rett etter lanseringen av model X. :-)
Dette er tidlig prototype som står attmed resepsjonen i Design Studio, ligger vegg i vegg med der D-Eventen ble holdt.
Hadde du blitt med, kunne du fått sett denne bilen. :-)
Den som han egentlig ville ta bilder av står rett bak veggen til høyre bak en godt lukket og låst dør.
(PS mener da ikke Beta versjoner av model X, men noe attåt he he he he he)
Leste rykter om en som hadde sett en X på superlader ved fabrikken. Han ble fint bedt om å ikke ta bilder :)
Han får den glede av å beholde bildene i minnet.
Er helt OK det også, men blander mer og mer detaljer etter som tiden går. ;-)
Men ruller nok noen rundt i Hawthorne området, men forsvinner fort i mengden av biler.