Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: haggen på onsdag 05. november 2014, klokken 09:53
Jeg hatt mistanke om at jeg har dugg i kamera om morgenen på grunn av gjenstridig acc
. I dag var Acc veldig gjenstridig og fikk tatt ett bilde da jeg parkerte. Ingen tvil om grunnen til problemene jeg har hatt! Er det andre som opplever det samme og eventuelt har fått det fikset?
Bilde
Flere som har hatt samme problem, deriblant jeg.
Sa ifra til verksted, men vet ikke om de fikset eller ikke klarte å produsere fram samme feil.
LMOR snakket om at varmetråder for bakrute også starter en varmetråd i kamerahus.
Jeg opplever det titt og ofte
Jeg fikk veldig problemer med ACC på søndag. Først koblet den ut flere ganger. Til slutt kjente den ikke igjen bilen foran. Da kom jeg på tipset vedr. varmetråd. Satte på defroster på framruta, men da "blåser" det så veldig. Jeg prøvde å senke viftehastigheten og det gikk! Kjørte en stund med dette og da virket alt som det skulle igjen. Stoppet ikke bilen for å sjekke om det faktisk var dogg i kamerahuset.
Varmetråden er koblet til defrosteren for frontruten, og ikke varmetrådene bak.
Har også hatt 4-5 innvendig dugg opplevelser den siste måneden. Men det interessante er at hvis du ikke gjør noe, så forsvinner det av seg selv etter ca 1-2 minutt. Ser ut til at den bruker noe fuktig men varm luft (fra batteriene?) av og til, og at det tar litt tid før fuktsensoren oppfatter det.
Men siden det blir sakte mer dugg, så har det akkurat vært forsvarlig å vente til den henter seg inn igjen i mine tilfeller.
Det har vært økende med at det er kaldere om natten for min del, vanligvis så har det ordnet seg etter en mil eller sånn, men i dag kjørte jeg 2,6 mil til jobb og fortsatt fungerte den ikke, og som bildet viser er det ikke så merkelig. ;D
defroster på frontruten skal eksperimenters med, så får vi se. En varmetråd der oppe burde bli aktivert i forbindelse med forvarming så det var klart til bruk når en kjører. Kan være at BMW skal få se på dette etter hvert. Det ser ut som den fungerer veldig bra nå når duggen er borte, selv i mørkekjøring med kraftig regnvær har den fungert bra, så litt kjipt at den blir satt ut av spill av dette. Eneste jeg har hatt problemer med er kraftig motlys, men det er beskrevet greit i manual.
De vet at det er en svakhet at den ikke varmer sammen med forvarming. Men det er normalt ikke noen sammenheng. Forvarming er tilsvarende klimaanlegg, og ikke defrost. Enn så lenge må en huske på at en setter på defrost men en gang, selv om bilen er varm. Da blir glasset foran kamera varmet opp før duggen finner ut at det var et kaldt sted den kan bruke...
Testet dette med defroster i dag, og dette fungerte suverent! Hadde forvarmet som vanlig, så når jeg startet bilen satte jeg på defroster men med vifte på 1. Hadde en stopp etter 2 km, og da jeg kjørte videre derfra slo jeg på ACC, og den fungerte prikkfritt hele veien til jobb :D
Hvis dette fortsetter er det jo helt supert!
Hvis du slår på med en gang slik du gjorde nå, bør det normalt ikke bli noe problem. Hvis du først skrur på nå duggen har lagt seg foran kamera, så tar det noen minutter før du kan bruke ACC.
Ny test i dag: startet med å sette på defroster på hastighet 1 som dagen før, slo på ACC umiddelbart og dette fungerte meget bra!
Tror mange sliter med dette, så dette var ett KJEMPETIPS!! Takk LMOR!!
Jeg begynner å bli mer og mer skuffet over at ikke forvarmingen klarer å gjøre noe med kamerasikten.
På en bil som er _så_ glad i kameraet sitt som i3'en er så burde det kanskje vært bedre håndtert.
Bildet er tatt etter ca 7 km med defrost påskrudd.
Som et eksperiment for å se hvor bra varmetråden rundt kameraet tar.
Du vet i alle fall hvor på glasset kameraet er. Pent ringet rundt. ;D Dette er for dårlig!
Nå er vel ikke dette dugg, men is utenpå frontruten. Det er litt optimistisk å forvente at varmetråden er laget for dette. Hvis du hadde skrapet bort isen først, så burde den klare det raskere.
Sitat fra: LMOR på onsdag 17. desember 2014, klokken 08:01
Nå er vel ikke dette dugg, men is utenpå frontruten. Det er litt optimistisk å forvente at varmetråden er laget for dette. Hvis du hadde skrapet bort isen først, så burde den klare det raskere.
Selvsagt er ikke dette dugg! Men syntes det passet å fortsette denne tråden istedenfor å starte en ny.
Og ja, jeg kunne skrapet isen, men som sagt var det et eksperiment.
Men samtidig er jo forvarmingen for at man skal slippe isskraping.
Ser ikke helt for meg at reklamen var: "Nå med forvarming, så du bare må skrape _litt_ is..."
Du ønsker vel egentlig ikke et hus der snøen smelter på taket, eller en bil som slipper ut for mye varme. Det vi må finne ut er hvor lenge på forhånd må forvarming da starte og eventuelt må du kjøre 2 ganger på en dag som dette.
Når kupeen har vært varm lenge nok, vil isen på bildet også ha smeltet bort, ellers har kameraboksen sensasjonelt god isolasjonsevne som en bør ta patent på ;D
Etter en runde forvarming og to korte bilturer med mye guffe i kupeen hadde isen fortsatt ikke smeltet foran kameraet idag. -5 og tynt islag på frontruta. Ikke at det betyr så all verdens, men artig at man må ut med isskrapa kun for å fjerne 3x3cm foran kameraet...
Det hjelper på å ha vindusforsegling på glasset. Isen setter seg ikke like lett, samt at vann og skitt preller lettere av. :) Personlig benytter jeg meg av gtechniq g5, og kan anbefale den på det varmeste.
Til tider sliter jeg veldig med dugg foran kameraet. Alle rutene i bilen er is og duggfrie, men den bittelille flekken foran kameraet er det dugg på. Det ser helt komisk ut, og det er nesten så jeg lurer på om det er gjort slik med vilje. Men hvis det var gjort slik med vilje så hadde det neppe dugget like bra.. Lurer på hvor mye effekt som hadde vært nødvendig for å holde det duggfritt? Det er veldig synd at en slik liten filleting skal ødelegge så mye for kjøreopplevelsen. Ikke virker ACC, ikke virker kollisjonsvarsling, og ikke virker fotgjengervarsling. Og som en ekstra bonus plonger bilen titt og ofte og blokkerer skjermen med feilmeldinger som må kvitteres ut.
Hvor tett er den kameraboksen tro? Hvis den er skikkelig tett så kunne den vært fylt med tørr nitrogen som i optikk av god kvalitet. Hvis den ikke er skikkelig tett så burde den heller vært mer åpen slik at fuktigheta slipper ut. Den patenten der er BMW nødt til å fikse.
Sitat fra: Ferry på fredag 26. desember 2014, klokken 12:00
Til tider sliter jeg veldig med dugg foran kameraet. Alle rutene i bilen er is og duggfrie, men den bittelille flekken foran kameraet er det dugg på. Det ser helt komisk ut, og det er nesten så jeg lurer på om det er gjort slik med vilje. Men hvis det var gjort slik med vilje så hadde det neppe dugget like bra.. Lurer på hvor mye effekt som hadde vært nødvendig for å holde det duggfritt? Det er veldig synd at en slik liten filleting skal ødelegge så mye for kjøreopplevelsen. Ikke virker ACC, ikke virker kollisjonsvarsling, og ikke virker fotgjengervarsling. Og som en ekstra bonus plonger bilen titt og ofte og blokkerer skjermen med feilmeldinger som må kvitteres ut.
Hvor tett er den kameraboksen tro? Hvis den er skikkelig tett så kunne den vært fylt med tørr nitrogen som i optikk av god kvalitet. Hvis den ikke er skikkelig tett så burde den heller vært mer åpen slik at fuktigheta slipper ut. Den patenten der er BMW nødt til å fikse.
Har du sjekket med verkstedet? Kanskje du har en feil som gjør at fukten ikke kommer ut igjen?
Eg sliter med dugg i ryggekamraet. Og frammlysene oxo. :(
Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 24. januar 2015, klokken 11:58
Eg sliter med dugg i ryggekamraet. Og frammlysene oxo. :(
Dugg i ryggekamera ville jeg reklamert på. Regner med at du har vasket kamera for å sjekke at det ikke bare er skitt som på denne årstiden i 0-føre legger seg på kamera etter noen minutter...
I lyktene skal det være et system for å fjerne dugg, men kanskje "hullene" er tett? (av skitt?)
Jeg har over to dager lånt i3-en til kona til og fra jobb, 4 mil hver vei. Første dag hadde jeg utfall av kamera 5 ganger. Det skal sies det var tåkete, og sølete veier som gjorde ruta fort skitten den dagen.
Igår fikk jeg utfall nesten umiddelbart på vei til jobb, og det var ikke mulig å bruke kameraet etter dette. Det viste seg ved ankomst jobb at det var dugg foran kameraet, etter 4 mils kjøretur, med forvarming. Dette syns jeg er svakt.
(Som en finurlighet er det skrivefeil i beskjed som kommer opp i displayet: "Cruise control kann ikke aktiveres".)
Forvarming hjelper ikke (tvert imot), du må ha på defrost knappen for frontruten. Etter ca 5min er duggen borte. Det bygger seg opp over tid, så en trenger ikke gjøre det hver dag, basert på min erfaring fra en bil som står ute i fuktig klima.
Sitat fra: LMOR på onsdag 28. januar 2015, klokken 14:33
Forvarming hjelper ikke (tvert imot), du må ha på defrost knappen for frontruten. Etter ca 5min er duggen borte. Det bygger seg opp over tid, så en trenger ikke gjøre det hver dag, basert på min erfaring fra en bil som står ute i fuktig klima.
Opplevde å ikke kunne bruke ACC (samt at kollisjonsvarsling og fotgjengervarsling ble deaktivert) i morges pga dugg foran kameraet. Skjønte etterhvert at jeg burde slå på defrostknappen (stoppet og gikk ut for å se om det var dugg foran kameraet da jeg kom på at jeg hadde lest noe om det her inne) men det tok allikevel over en mil med kjøring før det ordnet seg. Bilen var forvarmet og hadde stått ute i fuktig vær om natten.
Merkelige greier at BMW ikke kan få fikset dette på et vis. Er dette noe en bare må godta at skjer? Bilen er helt ny, levert i slutten av august.
Merker hvor mye jeg bruker ACC og hvor mye jeg savner det når det ikke fungerer, om ikke annet....! :)
Bra hvis flere klager, det har jeg gjort. Men det hjelper nok ikke oss før eventuelt neste gang vi kjøper en bil med kamera.
Men normalt går det greit hvis du setter på defrost med en gang, men det burde egentlig bilen forstått selv.
Sitat fra: LMOR på fredag 25. september 2015, klokken 15:30
Bra hvis flere klager, det har jeg gjort. Men det hjelper nok ikke oss før eventuelt neste gang vi kjøper en bil med kamera.
Men normalt går det greit hvis du setter på defrost med en gang, men det burde egentlig bilen forstått selv.
Dette kan trolig enkelt rettes i fremtidig SW. Bilen har allerede sensorer for luftfuktighet i klimaanlegget, hvis fuktigheten blir målt til å være høy samtidig som ACC sliter med å kunne aktiveres, så burde det være en enkel sak å programmere det slik at varmeelementet i kamerahuset aktiveres i en viss tid. Men som LMOR sier, så er det viktig at BMW får tilbakemelding om problemet, slik at det blir oppfattet som stort nok til at noe blir gjort for å rette det.
Her er vi i hvert fall enige bromm, men jeg har prøvd meg på at dette burde de fixe, men fått til svar at defrost funksjonen er en heller primitiv sak, og ikke kan startes fra SW. Samme med varmetrådene bak.
Vi har jo til og med et kamera, som burde forstått at noe er i ferd med å skje. Det kunne startet både vindusviskere, spyling og defrost. I stedet klager den bare på dårlig sikt.
(men automatisk lys og omluft i tunneller er utrolig nyttig, selv om det er gammelt nytt. Verden går fremover.)
Sitat fra: LMOR på fredag 25. september 2015, klokken 16:55
men fått til svar at defrost funksjonen er en heller primitiv sak, og ikke kan startes fra SW
? ? ?
For meg er software noe som ligger lett tilgjengelig (harddisk) og normalt kan utvides i mange retninger. Tesla er den eneste "software elbilen" jeg kjenner til som kan få til det meste. BMW har en relativt gammel arkitektur som er felles for de fleste bilene. De fleste styrefunksjoner ligger i firmware. Da ligger programmet i en oppdaterbar ROM som jeg personlig synes er tryggere/mer robust.
Ulempen er at du som oftest har begrensinger på I/O og liten mulighet for å utvide kodemengden med nye APIer og funksjoner. Det er normalt begrenset til feilretting, som er en tung og komplisert sak på i3, og derfor gjøres det kun på verksted.
Sitat fra: LMOR på onsdag 30. september 2015, klokken 19:00
For meg er software noe som ligger lett tilgjengelig (harddisk) og normalt kan utvides i mange retninger. Tesla er den eneste "software elbilen" jeg kjenner til som kan få til det meste. BMW har en relativt gammel arkitektur som er felles for de fleste bilene. De fleste styrefunksjoner ligger i firmware. Da ligger programmet i en oppdaterbar ROM som jeg personlig synes er tryggere/mer robust.
Ulempen er at du som oftest har begrensinger på I/O og liten mulighet for å utvide kodemengden med nye APIer og funksjoner. Det er normalt begrenset til feilretting, som er en tung og komplisert sak på i3, og derfor gjøres det kun på verksted.
Jeg tror nok at vi snakker to forskjellige "språk" her LMOR - du blander FW, SW,ROM, I/O, API (som er application programming interface - normalt for 3de parts sw-developere), sammen med at Tesla, (av alle ting), er den eneste HDD-baserte bilen med SW lett tilgjengelig.... ? ! ?
...altså det jeg snakket om, var at BMW enkelt kan programmere varme-elementet i kamerahuset til å aktiveres under gitte forutsetninger (som f.eks høy luftfuktighet og problemer med "fokus" på MobileEye-kameraet). Med dette grunnlaget så kan man enkelt skrive en ny firmware (som noen kaller software) slik at I/O-en for akkurat det varme-elementet blir aktivert for å forhindre dugg. Quite Enkelt !!!
Og jeg prøvde å si at det ikke er så enkelt. Prøvde også å forklare hvorfor.
https://danielmiessler.com/blog/software-firmware-hardware/
Du bør snart legge fra deg den ekstremt nedlatende holdningen som gjennomsyrer mange av innleggene dine bromm. Det gjør livet surt for flere enn meg her inne.
Jeg har jobbet med hardware, firmware og software i mange år, så jeg tror jeg vet en del om fordeler og ulemper med firmware. Tesla kunne ha endret det slik vi ønsker det over natten hvis de ville, fordi det meste ligger i software. Det kan ikke BMW. Men jeg vil ikke ha en Tesla av den grunn.
Du kan gjerne kalle firmware for software hvis det er viktig, men det endrer ikke på begrensingene firmware har. "problemet" med et nytt grensesnitt enten det er et API eller ikke, er at det krever betydelig flere kodelinjer enn det funksjonen i seg selv består av. Det er ikke normalt å sette å ha så mye reservekapasitet i brikken som programmet ligger i. Siden dette er en firmware de har gjenbrukt fra tidligere modeller, uten å rette opp denne svakheten, så tror jeg på dem når de sier at dette ikke er så enkelt.
Men alt dette betyr ikke at det er umulig, og vi kan alltids håpe.
Til Tesla, så er måten software styrer bilen på, revolusjonerende, jeg håper Apple og BMW går sammen om noe...
http://simonhackett.com/2015/01/17/model-s-software-innovation/
Synes denne setningen oppsummerer det greit, inkludert dette temaet:
In a conventional car company, innovation happens in the next, new car to be designed, rather than continuing to occur concurrently in the existing models on the road.
(akkurat som en iPhone ;D)
Nå er du ute å sykler litt her LMOR - gi deg før det er for sent. Du kan gjerne trekke det stadig mer foretrukne "nå er du nedlatende"-kortet ditt enda en gang, men fakta er nok dessverre at du selv ikke vet hva du snakker om.
Firmware er altså en enhets (a device's) "operativsystem" og er akkurat det samme som du får oppdatert på din i3 når du kaller det SW-oppgradering (f.eks da vi fikk større max-bat-capacity og max charging current for noen uker siden). Det er det samme med modemet eller ruteren til internett-oppkoblingen din, TV-dekoderen din eller BIOS-en på PC'en din... Alt er Firmware på slike enheter, også det du nettopp har oppgradert til versjon 9.0 (sorry 9.0.1 som kom en uke senere) på epleskrott-telefonen din... Eller Android 5.0 "Loliflopp" (som like raskt ble til 5.1) på andre telefoner.
At du i tillegg fremholder at en totalt ukontrollerbar OTA deployment for FW på en bil (Tesla ?) er en stor fordel og at du linker til en "barneroms-blog" viser jo bare hva du kan om seriøs "car manufacturing". BMW kommer aldri til å gjøre det på den måten når det gjelder essensielle driftsrelaterte oppdateringer (ingen seriøs bilprodusent gjør det). BMW er beinhard ifm. QA på både i3 og alle andre modeller, og du er velkommen til å påpeke svakhetene i detalj - hvis du kan. Selv har jeg studert hele den modulære sammensetningen av av absolutt alle CANBUS-boksene i i3, så du er velkommen til å liste opp hva som er svakheten i hver enkelt.
Som jeg har påpekt før: ikke legg ut det du tror er sannheten (ønsketenkning) før du har fått det 100% bekreftet. Folk leser dette - det er ikke en "dagbok"....
Sjekk med din tekniker bromm om all firmware på i3 oppdateres hver gang du får ny software. Du blir nok overrasket over svaret.
Både på iPhone og Mac får du klar beskjed når firmware oppdateres. Det skjer sjelden og har ikke noe med en OS oppgradering å gjøre.
Du har mange gode fakta innlegg, men du tar helt av noen ganger. Jeg gjør nå det jeg har tenkt og fått råd om mange ganger. Ignorerer det du måtte komme med. Det er synd det blir slik, for som du sier så leser folk dette.
Jeg kaster bort energi på deg.
Noen av oss andre har avdekket en rekke feil i materiellet til BMW og vi har funnet ut av mange ting som ikke er beskrevet noen steder.
For meg har det hatt stor verdi.
Jeg kan nås på PM, som allerede har vært en kanal for mange som ikke ønsker offentlig nedsabling av bromm.
Sitat fra: LMOR på fredag 25. september 2015, klokken 16:55
men jeg har prøvd meg på at dette burde de fixe, men fått til svar at defrost funksjonen er en heller primitiv sak, og ikke kan startes fra SW. Samme med varmetrådene bak.
Her er det som startet denne diskusjonen, LMOR... Hvem er egentlig "jeg" ? - hvor er dokumentasjonen på at du ("jeg") fikk det der til svar ? Jeg stilte tre spørsmålstegn ved dette "? ? ?", og siden har du bare lesset på med alle mulige twirls and twurls... Hvorfor ? Jeg sa jo at dette kan de få til hvis mange nok flagger problemet - hva i sv**te f**n er poenget med å hoppe i kanoen uten årer for å liksom "motbevise" det ?
Hele denne firmware vs software diskusjonen er morsom. Begge deler er programvare. Forskjellen kommer vel egentlig fra den tiden firmware ble skrevet til ROM i produksjonsøyeblikket, og ikke kunne endres. Etter hvert har dette blitt endret, og overgangen blir litt flytende. Gjengs bruk nå er vel at det som kontrollerer kjernefunksjoner og gjerne går som realtime i lukkede systemer blir kaldt firmware, mens ting som er tilgjengelig mot bruker og tredjepart omtales som software. Å si at ett OS er firmware blir helt feil, f.eks er det vel ingen som omtaler Windows som firmware.
En BIOS er firmware og OS er software. Slik har det vært siden PCens morgen.
En BMW har en haug med autonome hardware/firmware deler, som krever egen oppdatering. De beholder sin funksjon selv om den sentral hjernen går ned. Disse komponentene har begrenset minne tilgjengelig for kode og kjøring.
Dette spiller egentlig ingen rolle for meg, jeg lar fra nå av bromm bestemme hva som er rett og galt og hva man kan ta opp og diskutere. Vi får nå se om automatisk oppvarming av kamerahus kommer på nye modeller og om vi som har i3 allerede også får det.
Tilbake til teamet i tråden. I dag var det ekstremt mye dugg overalt ute, og jeg glemte å sette på defrost. Dermed fikk jeg testet at det tok 4-5 minutt fra jeg kjørte hjem igjen med mye dugg foran kamera, defrost på, til kamera fungerte igjen.
Det høres ut som om vi har fått firmware/software omtrent riktig definert etter hvert men jeg forsto ikke helt hvorfor det skulle ta så mange kodelinjer å slå av og på varmetrådene foran kamera uansett i hvilken del det styres fra. En annen sak er det jo dersom det virkelig er en primitiv sak uten can bus styring. Da ville man måtte ha en fysisk ombygging av systemet.
Jeg sliter med kamera selv og er akkurat nå veldig skuffet over BMW og bilen. Grunnen til at jeg valgte denne var nettopp ACC men har den så mye problemer (og komplett meningsløse varsler over på info skjermen som gjerne legger seg to tre oppå hverandre) vil jeg heller hatt den "dynamsike" CCn.
Problemet med å bruke fuktsensor i ac er at den gir et veldig dårlig bilde av det lokale miljøet i kamerahuset. Som vi har sett er det mye kaldere inne i huset (isen smelter ikke) og dermed kan tørr luft på 20 grader bli til klissvåt luft i minus-grader. På meg virker det som om de har tettet godt rundt kamera, sikkert for å unngå støv, men har feilet i å få det fritt for fukt.
Litt skumlesing av tråden, inkludert litt Tuppen og Lillemor, så virker det som varmetråden i kamerahus er koblet til bryteren som styrer defroster på frontruten. Det høres ikke ut som det er en del av noe som kan styres fra verken FW eller SW... og DERFOR vanskelig å fixe med oppgradering av de nevnte programsnutter? Eller kan defrosteren også styres fra fartøyets elektroniske hjerne?
Nå sporer vi av igjen, jeg prøvde å få dette inn på tema igjen med en huskeregel ift hvor lang tid det tar før duggen er borte.
Jeg prøvde vel å si før det tok av at alt peker mot at defrost er en primitiv sak uten i/o kommunikasjon. Og at det kom fra BMW selv, og ikke meg.
Et annet eksempel som er tydligere er alarmen. Jeg var nærmest i sjokk når jeg forstod at den var helt "dum". At du ikke kunne se status/skru av og på fra appen, eller få beskjed når den gikk av. I3 er en fantastisk bil, men de kunne fått til mye mer gøy ift styring/oppgradering. Jeg må også leve med 40km/t som grense for køassistenten, fordi 60 som kom noen måneder senere krever ny hardware... Kamera er det samme.
Sitat fra: Beckern på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 23:58
Det høres ut som om vi har fått firmware/software omtrent riktig definert etter hvert men jeg forsto ikke helt hvorfor det skulle ta så mange kodelinjer å slå av og på varmetrådene foran kamera uansett i hvilken del det styres fra. En annen sak er det jo dersom det virkelig er en primitiv sak uten can bus styring. Da ville man måtte ha en fysisk ombygging av systemet.
Jeg sliter med kamera selv og er akkurat nå veldig skuffet over BMW og bilen. Grunnen til at jeg valgte denne var nettopp ACC men har den så mye problemer (og komplett meningsløse varsler over på info skjermen som gjerne legger seg to tre oppå hverandre) vil jeg heller hatt den "dynamsike" CCn.
Problemet med å bruke fuktsensor i ac er at den gir et veldig dårlig bilde av det lokale miljøet i kamerahuset. Som vi har sett er det mye kaldere inne i huset (isen smelter ikke) og dermed kan tørr luft på 20 grader bli til klissvåt luft i minus-grader. På meg virker det som om de har tettet godt rundt kamera, sikkert for å unngå støv, men har feilet i å få det fritt for fukt.
Du kan jo bare aktivere CC'en istedet, på dager når dugg er problem for ACC'en.
Sitat fra: LMOR på onsdag 21. oktober 2015, klokken 07:33
Jeg prøvde vel å si før det tok av at alt peker mot at defrost er en primitiv sak uten i/o kommunikasjon. Og at det kom fra BMW selv, og ikke meg.
Et annet eksempel som er tydligere er alarmen. Jeg var nærmest i sjokk når jeg forstod at den var helt "dum". At du ikke kunne se status/skru av og på fra appen, eller få beskjed når den gikk av. I3 er en fantastisk bil, men de kunne fått til mye mer gøy ift styring/oppgradering. Jeg må også leve med 40km/t som grense for køassistenten, fordi 60 som kom noen måneder senere krever ny hardware... Kamera er det samme.
Jeg vil si du har en ganske pessimistisk holdning til "hva som er mulig" med i3, LMOR. Du sier at det "kommer fra BMW selv", men det er ikke noe bevis for at det ikke går an å utbedre slike ting - ihvertfall ikke så lenge det ikke kommer fra de som jobber med disse systemene spesifikt (hva selgeren eller verksted-organisatoren sier, er altså totalt irrelevant).
La oss se på "Heating KAFAS camera" (1) i bildet nedenfor. Det er altså koblet til (11) "KAFAS control unit" med egen I/O-utgang. Da vet vi allerede at "11" er i stand til å slå av og på "1" ut i fra gitte parametere. Dette er per i dag (minimum) trigget av at brukeren slår på "Defrost" på IHKA-controlleren (Integrated automatic heating/AC system). IHKA har ingen direkte tilgang til KAFAS control unit, men bus-kommunikasjonen går (som stort sett alt annet) via Body Domain Controller (BDC). Med disse forutsetningene er det faktisk svært usannsynlig at det skal være "umulig" å endre på måten varmeelementet i kamerahuset oppfører seg. Alle de 3 nevnte modulene inneholder egen logikk, og det er derfor kun et spørsmål om å "ta tak i problemet", for å få dette løst. Så enkelt er det faktisk, men de som programmerer disse systemene må selvfølgelig få vite at det er et "dugg-problem" før de gjør noe med det. Det er derfor det er viktig at BMW får vite om at dette er et problem fra et "tilstrekkelig" antall brukere, som jeg har påpekt tidligere.
De andre funksjonene som blir nevnt (alarm og køassistent) er også eksempler på stort sett det samme. Det er mulig at 40 km/t er betinget av hardware (f.eks. regnekraft), men hva skal man egentlig med dette i hastigheter over 40 km/t i Norge ? Den farten er ikke definert som "kø" før man eventuelt er på "autobahn", så dette ser jeg ikke på som et reelt problem engang. Alarm og status/fjernstyring av denne kan HELT sikkert inkluderes som en del av iRemote/portal på et senere tidspunkt. Dette vil kanskje komme av seg selv, eller etter påtrykk fra "tilstrekkelig" antall brukere som ønsker det. Statistikk-håndtering (som er fantastisk dårlig), innsyn i ladestrømstyrke, kWh-teller under lading, innsyn til ulike temperatur-verdier (f.eks batterimoduler) er andre eksempler som definitivt kan bli forbedret i fremtidig firmware (bil) og software (brukerne). Det er veldig lite som "umulig" med denne bilen - det handler nok bare om hva som blir prioritert av de som sitter på videre utvikling.
Bra, bromm! :)
Var ute og syklet litt på tiltroen til BMW...
Finnes det tredjeparts apper til i3? BMW tillater kanskje ikke det?
Sitat fra: Espetor på onsdag 21. oktober 2015, klokken 11:36
Bra, bromm! :)
Var ute og syklet litt på tiltroen til BMW...
Finnes det tredjeparts apper til i3? BMW tillater kanskje ikke det?
Spørs hva du mener med "tredjeparts" det... Du kan jo lese dette innlegget (og de 9 påfølgende): http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23368.msg408602.html#msg408602 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23368.msg408602.html#msg408602), så vil du se at det allerede er masse 3de-parts apper som støttes av 6AK/iDrive. Det siste som er presentert er integrasjon av Smarthus-kontroll: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23368.msg413186.html#msg413186 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23368.msg413186.html#msg413186)
Fordrer også at du har en i-device. Androidappen er neglisjert av BMW så langt. Men nå har ikke dette noe med dugg i kameraet å gjøre. ;D
Jeg mente 3de-parts som f.eks som alternativ til iRemote, noe som kunne styrt varmetråd ifm kamerahuset i frontruten. Man forsøker da å være saklig ;)
Sitat fra: Espetor på onsdag 21. oktober 2015, klokken 12:54
Jeg mente 3de-parts som f.eks som alternativ til iRemote, noe som kunne styrt varmetråd ifm kamerahuset i frontruten. Man forsøker da å være saklig ;)
Har du noe "saklig" eksempel på slike apper som detaljstyrer komponenter i biler gjennom "remote interface" (som også kan styre låsing av dører osv). Kjenner du evt. til noen bilmerker som åpner sine biler for slike løsninger ?
Sitat fra: Pit på onsdag 21. oktober 2015, klokken 10:16
Du kan jo bare aktivere CC'en istedet, på dager når dugg er problem for ACC'en.
Og hvordan aktiverer jeg CC uten A?
Sitat fra: Beckern på onsdag 21. oktober 2015, klokken 13:37
Sitat fra: Pit på onsdag 21. oktober 2015, klokken 10:16
Du kan jo bare aktivere CC'en istedet, på dager når dugg er problem for ACC'en.
Og hvordan aktiverer jeg CC uten A?
Long Press på Distance Control-knappen ;)
Dævven :)
På tross av så mye jeg har klumset og knotet med de knappene har jeg ikke klart å komme over denne.
Takker.
(Kanskje på tide jeg begynner å bla i brukermanual)
Nei, bromm, det gjør jeg ikke. Det var vel derfor jeg spurte som jeg gjorde. Min forrige bil var en 320dat dinosaur fra 2002, så den var vel bare mottakelig for signaler fra nøkkelen, meg bekjent. Med saklig tenker jeg at jeg spør ikke om styring av f.eks Spotify i en tråd om dugg i kamerahus og styring av dennes varmetråd.
Sitat fra: Espetor på onsdag 21. oktober 2015, klokken 14:44
Nei, bromm, det gjør jeg ikke. Det var vel derfor jeg spurte som jeg gjorde. Min forrige bil var en 320dat dinosaur fra 2002, så den var vel bare mottakelig for signaler fra nøkkelen, meg bekjent. Med saklig tenker jeg at jeg spør ikke om styring av f.eks Spotify i en tråd om dugg i kamerahus og styring av dennes varmetråd.
Det går seg sikkert til. Jeg har hatt i3 i mindre enn en uke, og jeg har ikke kjørt hver dag heller. Regner med å ha masse nytte av forumet og stille spørsmål som går an å forstå uten tilleggsforklaringer.
Ha en elektrisk #backtothefuture dag!
Ja, bromm, jeg er nok farget av en rekke skuffelser gjennom årene fra BMW på ting jeg også i utgangspunktet ville definere som en software mangel/bug. Men jeg håper du får rett!
Er heller ikke uenig i at jeg ikke har bruk for 60km/t, men det var et eksempel på noen jeg synes er for dårlig.
Til og med i ren software, som ProNav til 30' på den forrige bilen, ville de ikke rette en miles/km feil som gjorde alle ETA i Norge ble 30% feil. Feilen var kun i de landene som ikke hadde lokalt språk/tilpasning.
De lovet derimot å rette det i fremtidige modeller, og det fungerer i i3 :)
Men for ikke å skremme de som vurderer i3, så er de fleste bilmerker dårligere enn BMW ift software og oppgraderingsmuligheter. Kun Tesla er i nærheten av en god software arkitektur, men så har de ikke en bil som BMW...
http://e24.no/boers-og-finans/tesla-aksjen-raser-etter-forbrukerrapport/23546155
Ikke bare BMW som sliter med dugg, forskjellen er at Toyota faktisk erkjenner problemet og gjør noe med det:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/toyota-maa-sette-inn-varmepute-paa-frontruter-for-aa-fjerne-dugg/a/23608059/
På våres bil i "mitt" klima er ACC så og si ubrukelig, og med tanke på prisen for dette rælet blir jeg egentlig både vonbroten og det som værre er.
Sitat fra: Kanon på onsdag 03. februar 2016, klokken 11:22
På våres bil i "mitt" klima er ACC så og si ubrukelig, og med tanke på prisen for dette rælet blir jeg egentlig både vonbroten og det som værre er.
Tror nok dette er veldig klima-avhengig, ja. Og ikke minst om bilen står ute på natta. For min egen del, som har bilen stående i uoppvarmet parkeringshus, så har jeg nesten aldri problemer med ACC. Har selvfølgelig noen utkoblinger når saltspruten fra foranliggnede biler "står" på ruta - men da er det faktisk så ille, at man knapt ser igjennom den selv. I store høydeforskjeller og høy luftfuktighet så kan man (som på alle biler), få litt dugg på innsiden - men "defrost"-knappen fikser som regel dette i løpet av ett minutt (eller to).
Sitat fra: LMOR på onsdag 05. november 2014, klokken 13:43
Varmetråden er koblet til defrosteren for frontruten, og ikke varmetrådene bak.
Har også hatt 4-5 innvendig dugg opplevelser den siste måneden. Men det interessante er at hvis du ikke gjør noe, så forsvinner det av seg selv etter ca 1-2 minutt. Ser ut til at den bruker noe fuktig men varm luft (fra batteriene?) av og til, og at det tar litt tid før fuktsensoren oppfatter det.
Men siden det blir sakte mer dugg, så har det akkurat vært forsvarlig å vente til den henter seg inn igjen i mine tilfeller.
Jeg klagde til forhandler igjen da det ikke har blitt noe bedre. Syns at det hjelper å ha på defrost men det blir kaldt og utrivelig. Kom til forhandler med dugg i kamera så de måtte ta det på alvor. Etter to dager ringte de tilbake og ba meg bruke varmetråder bak. Jeg foreslo at han mente defroster men han var bestemt på varmetråder bak så det er nå utprøvd. DET FUNGERTE!!!
Sitat fra: haggen på tirsdag 23. februar 2016, klokken 22:19
Jeg foreslo at han mente defroster men han var bestemt på varmetråder bak så det er nå utprøvd. DET FUNGERTE!!!
Har ikke helt tro på at det fungerer slik. På denne tiden har jeg dugg foran kamera hver dag, og i dag brukte jeg varmetrådene bak i 30 min, uten at det hjalp. Mye dugg fremdeles. Tror de som sa dette har blandet sammen rådene. 5min med defrost av frontruten etterpå var nok.
Jeg har veldig god erfating med bakrute varmer, har ikke hatt acc problemer siden jeg fikk rådet. Men det skal være mulig å se om trådene i kamerahuset er aktive når forholdene ligger til rette, så jeg skal se om jeg får dokumentert dette.
Hvilken produksjonsmodell er det du har?
Jeg bruker aldri mer enn ca 5min å bli kvitt duggen, og nå var det dugg med diameter på ca 2,5cm etter 30min.
Min var levert våren 2014.
Siste oppdatering fra tyske foraer:
Varmetrådene slår seg på sammen med varmetrådene i bakruten og når vindusviskerne går...
Flere i Tyskland har også klaget, og ber BMW skru det på under forvarming.
Sitat fra: LMOR på lørdag 03. desember 2016, klokken 09:19
Siste oppdatering fra tyske foraer:
Varmetrådene slår seg på sammen med varmetrådene i bakruten og når vindusviskerne går...
Flere i Tyskland har også klaget, og ber BMW skru det på under forvarming.
Må få tatt et bilde av det snart. Det ser jo ut som et barn har programmert dette når hele ruten er is og snøfri og det ligger igjen en dott med is eller t.o.m snø foran kamera. Det er jo ikke bare det at varmetrådene ville fjerne is og snø foran kamera, man fjerner også den iskalde overflaten det legger seg dugg på.
Hvordan legger man ut bilde?
Utrolig forskjellige erfaringer med acc ( acc,en fortjener ikke store bokstaver) Det forteller meg egentlig at dette ikke har vært testet ut under alle forhold.
Kjørte to strekk a 60 km i uka som var. Den ene kvelden virket ikke acc, samme f, hva jeg prøvde. Både maks defrost, varmetråder og visker var på under hele turen. Niks og nei. Liten duggrose rett foran kameralinsen.
Strømforbruket var imponerende då: 75 % på 60 km !
Kvelden etter: så og si samme forhold: acc? jo den fungerer knirkefritt! Uten noe triks, bare funket.
Sitat fra: Kanon på mandag 05. desember 2016, klokken 20:33
Hvordan legger man ut bilde?
Last opp bildet på f.eks imgur.com og legg inn denne teksten med BB-kode som under her. Bare skift ut URLen til bildet. [img]http://i.imgur.com/bilde.jpg[/img]
.
Det er vel enklere enn det?
Under boksen du skriver i, er det et + tegn, for vedlegg.
Da prøver jeg
Ha, ha! Akkurat det samme har jeg sett. Alt er is- og duggfritt, bortsett fra den flekken midt foran kameraet. De hadde ikke klarte det verre om de hadde prøvd med vilje.
Bare for å renske bort evt. tvil, så aktiveres varmeelementet i kamerahuset ved å aktivere denne knappen (se bilde). Under slike forhold som det er på denne tiden, så er det nok best å aktivere denne med en gang man starter turen (den slår seg av automatisk etterhvert).
Du liker det varmt i bilen, bromm. ;D
Eller som nevnt ved bruk av vindusviskerne. Her er bilder tatt av en i Tyskland som også liker å teste/dokumentere når ikke BMW selv greier å forklare oss hvordan bilen faktisk fungerer.
Bildene er tatt etter 2 min og etter 15min etter å ha satt vindusviskerne på.
Fordelen med å sette på viskerautomatikken, er at den visker bare når det trengs, mens varmetrådene rundt kamera da står på hele tiden. Hvis en setter på varmekablene i bakruten, så går de automatisk av etter en stund. Men siden testen ble gjort med vindusviskerne gående, så er jeg ikke sikker på om automatikk gjør samme nytten. Han gjetter at det ikke fungerer da, og jeg gjetter på at det gjør det ;)
For ordens skyld:
Bildene ble tatt etter ca 30-40 km kjøring. acc virket i 5 minutter, da den falt ut, slo jeg på varmetråder og vindusvisker og i tillegg maks defrost. Alt sto på resten av turen.
Når jeg parkerte etter 60 km kjøring var duggrosen lik som på bildet.
Som du ser på bildene fra Tyskland, så måler han -3 grader i midten etter 15 min (-1 etter 2 minutt..), så systemet er ikke så effektivt når det er kaldt ute.
Et av forslagene er at det burde vært en folie som leder varmen i hele dette området.
Kanskje kamerahuset er for tett? Hadde huset vært åpent, fikk en ihvertfall skiftet ut luften der problemet er?
Uansett skuffende av BMW og levere noe slik, for så late som om det ikke er noe problem.
Sitat fra: Kanon på onsdag 07. desember 2016, klokken 11:16
Kanskje kamerahuset er for tett? Hadde huset vært åpent, fikk en ihvertfall skiftet ut luften der problemet er?
Uansett skuffende av BMW og levere noe slik, for så late som om det ikke er noe problem.
Og spesielt skuffende at de ikke har rettet det på den nye modellen. Det er nok temperaturen som er avgjørende for om det forsvinner raskt eller ei. Hos meg har det stort sett alltid forsvunnet innen 5-10min, bare et par ganger lengre. Problemet er også bare der i spesielle vær-endringer.
Er kamerahuset helt tett og inneholder luft fra fra produksjonen (20 C -40% RF) vil denne luften kondensere når den kjøles ned under 6,5 gr c i følge tabellen.
Regner med kamera huset ikke er lufttett men såpass tett at luftsirkulasjon er for liten. Da vil kondens faren være stor ved overgang fra mildt fuktig vær til kaldere forhold.
Kan sikkert hjelpe og holde klimaet i bilen så tørt som mulig. Få ut vann og snø fra gulvmatter. Luft ut kupen etter bruk. Bruk klima anlegget med AC (luft tørking.)
Det er ikke lufttett, og forvarming (eventuelt dobbel), vil øke temperaturen på ruten og kamera i utgangspunktet. Min står på hver morgen, og derfor er temperaturforskjellen mindre, noe som sikkert bidrar til å bli kvitt fukten raskere.
Havesyken tok overhånd, og 38 timer senere stod DHL på døra med et varmekamera :)
Tenkte jeg skulle teste ut hva som får varmetråden rundt kameraet til å aktiveres. Startet med kun å slå på bilen, uten å aktivere noe som helst. Gikk ut og da var det allerede varmt rundt kameraet. Ventet 5 minutter og sjekket på ny, uten å se altfor mye forskjell. Ser i ettertid at varmen har bredd seg noe utover. La hånda på ruta i 5 sekunder for å ha en slags referanse på temperaturen, og tok deretter bilde nr. 2. Kunne ikke kjenne noe varme foran kameraet.
(http://bildr.no/thumb/OEoxVTU3.jpeg) (http://bildr.no/view/OEoxVTU3)
(http://bildr.no/thumb/N1U5Wjlq.jpeg) (http://bildr.no/view/N1U5Wjlq)
Litt off topic - kva for type kamera har du brukt?
Flir One for iOS. (iPhone, iPad)
https://www.prisguide.no/produkt/flir-one-varmekamera-236720
(http://www.flir.com/uploadedImages/FLIR_ONE/Buy/FLIR-ONE-iOS-Android.png)
Kamera er nok selvkalibrerende. Så det at det et lyst betyr ikke at det er varmt.
Hvis dette er samme kamera som de tatt bildene med i Tyskland, så er nok ikke den målingen så god heller...
Må nok teste jeg også når jeg får tid :)
Uhmm, er ikke poenget med lyset å vise varme? Eller egentlig ir-stråling. "Blenderen" justeres kontinuerlig, så en gitt farge betyr ikke en gitt temperatur. Men det viser forskjellen. Det var mørkt rundt kameraet før jeg slo på bilen, etterpå dukket ringen opp. Absoluttmålinger kan slås på i appen, da dukker et trådkors opp, sammen med temperaturen i det punktet. Gjør da samme nytta som et enkelt ir-termometer.
Ja, selvfølgelig. Har flere IR kameraer selv, inkludert på en BMW ;D
Poenget mitt var at det kan være minimale forskjeller i temperatur, og dermed ikke "varmt". Som du ser av et av bildene på den "tyske" bilen, er noen av omgivelsene like varme som kamerahuset.
På veien ser jeg ofte "kalde" stener langs veien som "varme", bare fordi de holder på varmen lengre enn omgivelsene.
Klemt meg gjennom en tråd på tysk forum og har lært dette om varmetrådene rundt kamerahuset:
1. Oppvarmingen av kameraet boksen (bare rammen er oppvarmet) er avhengig av utvendig temperatur og er bare for en viss tid aktivert (for eksempel 100 sekunder 5-15 grader ).
2. Oppvarmingsfasen starter under ulike forhold:
- Når frontvindusvisker er aktivert (gjentatt aktivering)
- Hvis defrostfunksjonen er aktivert ( 1 gangs aktivering))
- Hvis bakrutens varmetråder er aktivert ( 1 gangsaktivering)
- Hvis fuktighetsføler på frontruten (er i regn / lyssensor integrert) måler over en viss verdi. (gjentatt aktivering)
3. Når batterinivået er under et visst nivå, aktiveres ikke varmetrådene i kamerahuset.
4. oppvarming av feltet går aldri kontinuerlig, men aktiviseres på nytt under visse betingelser (fuktighetnivå/vindusvisker)
De har problemer med dugg på lik måte som i Norge, tross mildere klima.
Folk som melder feil får beskjed om det er enkeltstående feil og ingen andre har meldt om duggproblem
Da har jeg gått grundigere til verks. Utfordringen med IR kamera fra utsiden er at den ikke klarer å ta bilde av temperaturen gjennom et vindu. Og hvis kamerahuset er varmt pga kupevarmen, vil det varme opp vinduet langs kanten nok til å gi det bildet vi ser. Det ser en på at fingeravrykkene er like varme som "huset". Det skal ikke så mye til.
Så for å få en bedre måling, må en bruke termometer som måler temperaturen på innsiden.
I tillegg må en gjøre målinger når alt er kaldt, og bilen må skrus på uten at kupeen varmes opp.
Tre interessante resultater:
1. Kameraet varmes opp med en gang uten at en gjør noe som helst. Fra 5 grader til over 20 grader på 1-2 minutt. Men så slås det av.
2. Hele huset varmes opp, ikke bare kanten.
3. Vindusviskersporet er dødt. Det har ingen effekt.
Som vi har visst lenge, så kan du slå på varmen igjen ved å skru på varmetrådene i bakruten. Kan sikkert være at noen av de andre sensorene også skrur den på for en kort periode. På det meste målte jeg 30 grader, altså 25 grader høyere enn omgivelsene. Men jeg testet ikke så lenge.
At dette ikke skjer hvis det er lite strøm på batteriet tviler jeg sterkt på. Den kan ikke trekke mye strøm, og det er ikke bortkastet energi, fordi dette bidrar til å varme opp kupeen som bieffekt, og reduserer derfor annet oppvarmingsforbruk.
Tok en ny test etter alt var kjølt ned igjen til 4-5 grader. Satte på forvarmen. Etter noen minutter var kupeen kommet opp i +10, mens innsiden av kamerahuset fremdeles lå på 4-5 grader.
Bra, LMOR! Jeg har hele tiden trodd at det er varming av FRONTruta som er trikset, og har ikke tenkt at bakruta har noe å si. Hvor mange ganger har jeg ikke slått på i front noen minutter... ::) Hjelper tydeligvis det også da, men heretter skal jeg teste bakrutevarmen.
Enig i at det ikke er store temperaturforskjeller som trengs for at ir-kameraet plukker det opp. Jeg ser jo fotsporene mine etter å ha gått over gulvet! Støpslet på ladekladden lyser opp, men kjennes ikke engang lunken ut når jeg kjenner etter med fingrene.
Sitat fra: Ferry på fredag 09. desember 2016, klokken 00:14
Bra, LMOR! Jeg har hele tiden trodd at det er varming av FRONTruta som er trikset, og har ikke tenkt at bakruta har noe å si. Hvor mange ganger har jeg ikke slått på i front noen minutter... ::) Hjelper tydeligvis det også da, men heretter skal jeg teste bakrutevarmen.
Enig i at det ikke er store temperaturforskjeller som trengs for at ir-kameraet plukker det opp. Jeg ser jo fotsporene mine etter å ha gått over gulvet! Støpslet på ladekladden lyser opp, men kjennes ikke engang lunken ut når jeg kjenner etter med fingrene.
Men det er nyttig å ha et slikt kamera, kan lett oppdage mangel på isolasjon, eller lekkasje av kald luft osv.
Skal teste litt mer, hvis det er slik at en kan skru av og på varmetrådene bak hvert 3. minutt, og da få mer effekt, så ville det vært nyttig å vite.
Var ute en tur nå. Perfekt testvær, siden det var dugg foran kamera i dag.
Den ene veien skrudde jeg på varmetrådene 1 gang, og lot de stå på i ca 5 min. Da var det fremdeles for mye dugg og temperaturen var på ca 17 grader inne i kamerahuset. Ut i fra testen i går, så stemmer det med at huset er varmet opp, og så begynner å kjøle seg ned igjen.
Tilbake så skrudde jeg av og på varmetrådene ca 10 ganger i løpet av ca 10 min. Kjørte litt ekstra for å være sikker på at forskjellen skulle vise. Hvis det er en timer som bare lar oppvarmingen kjøre 1 gang per tur med varmetrådene, så ville huset være kaldere enn 17 grader. Hvis en kan sette på varmen igjen hver gang du aktiverer trådene, så ville huset være varmere.
Temperaturen ble ca 25 grader, og duggen var helt borte.
Så langt er dette bare en teori, men som støttes av noen målinger.
Teorien kan forklare hvorfor vi opplever dette så forskjellig. For meg virker det greit nesten hver gang, men ikke for andre. Min erfaring er også, at hvis det ikke er borte på 5min, så tar det mye lengre tid.
Løsningen kan da altså være å skru av og på varmetrådene, kanskje 3-5 ganger med 2 minutt i mellom.
Dugg i kamera her i dag og. Prøvde med og slå på varmetråder i bakruta, på i 3 min av i 3 min intervaller i ca 15 min. acc virket, og jeg kjørte ca 25 min til i motoveihastighet før acc,en falt ut og lot seg ikke koble inn igjen
LMOR hvordan måler du varmen?
Sitat fra: Kanon på fredag 09. desember 2016, klokken 09:04
Dugg i kamera her i dag og. Prøvde med og slå på varmetråder i bakruta, på i 3 min av i 3 min intervaller i ca 15 min. acc virket, og jeg kjørte ca 25 min til i motoveihastighet før acc,en falt ut og lot seg ikke koble inn igjen
LMOR hvordan måler du varmen?
Du må slå på igjen umiddelbart, og ikke vente 3 min. 2min på, 1s av, 2 min på, osv. Når du kjører tar det ikke mange sekundene før ruten kjøles ned igjen, så 3 min av blir lite effektivt (hvis teorien stemmer ;))
Bruker også IR-termometer, men først i går på innsiden. Så nå er det selve glasset jeg måler, så jeg kan ikke si 100% hvor varmen kommer fra, men jeg ville målt større forskjell hvis det kom fra kantene, så målingene mine er for området der det er dugg, og ikke kanten.
Uansett brer varmen seg i plasten før det har varmet opp ruten. (men på innsiden er det er nytt deksel bak rammen som blir varm. Det varmes også opp, men mye saktere)
Løsningen er ikke godt nok designet. Det er bra at den skrur seg på med en gang. Det holder sikker i de fleste tilfellene. Så gir det mening å koble det til varmetrådene, for de skrur du typisk på når du har et duggproblem.
Men det som er den store feilen, er at de ikke bruker kamera til automatisk bestemme når varmen kan skrus av igjen, eventuelt på igjen.
Har gjort en ny måling for å se forskjellen på kant vs senter, og det er en forskjell. Men det er naturlig, siden plasten går inn til ruten rundt kanten. Etter ca 2,5 minutt var temperaturen på 35 grader på det varmeste, men ellers rundt 20-25. Rett utenfor kanten så ble det raskt omgivelsestemperatur, så jeg tror hele plasten varmes opp.
Men det tok kanskje maks 1 minutt før makstemperaturen var nede i 18 grader, så det viktig å finne en god måte å ha varmen på lenge nok til at all dugg og is er borte.
Gjorde noe flere målinger som tyder på at det er en temperatursensor som slår ut hvis du prøver for mye. Fikk også varmen til å stå på like lenge som varmetrådene. Så det at de kobler ut før, er sannsynligvis når huset er varmt nok.
[/quote]
Du må slå på igjen umiddelbart, og ikke vente 3 min. 2min på, 1s av, 2 min på, osv. Når du kjører tar det ikke mange sekundene før ruten kjøles ned igjen, så 3 min av blir lite effektivt (hvis teorien stemmer ;))
[/i]
[/quote]
Dårlig forklart av meg. Kameraet virket så lenge jeg slo på/av i ca 15 min, og i ca 20 min etter siste aktiviering. Da falt den ut og lot seg ikke reaktivere.
LMOR: Har du klagd til din forhandler? I så fall: hva sa de?
Forhandlerne sier de ikke kjenner til dette og trenerer det. Har vært i kontakt med en biljournalist i VG som skulle se på saken. Evt kontakte BMW Norge.
Det er jo helt spinnvilt at man må reaktivere varmetrådene på bakruten for å få bort dugg i kamerahuset i frontruten.
Og hvordan skal man finne ut om duggen er borte? Stoppe og gå ut av bilen hvert 3-5. minutt :o :o??!
Det er jo nesten helt utrolig at det går an. Hvorfor ikke bare la denne varmen være på konstant ved utetemperatur under 5 eller 3 grader?
BMW må vel klare å løse dette uten allverdens utfordringer??
Utrolig irriterende.. *PLING* - bilen bremser og du må forte deg å trykke på gasspedalen. Ikke akkurat avslappende kjøring. Sitter liksom og venter på at den skal slå seg av.
Så ofte som min ACC slår seg av nå om dagen, så kunne jeg heller ønsket meg en vanlig CC..
Beste fiksen er å ikke bruke ACC...
Du kan med et enkelt trykk gjøre ACC om til CC ;)
Jeg har hatt problemer opp til 15+ grader, så den burde i så fall stått på alltid, slik at oppvarming av sidespeil.
Jeg klagde vel i 2014 en gang, men fikk ikke noe gehør. Det står i manualen at ACC ikke alltid virker...
Har klagd på mange ting, f.eks. mangel på Route Ahead, og tidligere på en feil på Navi i en annen BMW. Kommer ingen vei. Navi feilen var de enig i i Tyskland at var en designfeil i CAC, men ville ikke rette den før i NBT. Det var dermed feil på alle BMWer i flere år.
Men jeg har kjørt andre ACC systemer som er mye værre, f.eks. Citroen sitt. Jeg har bare sluttet å irritere meg, så går det greit. Ville ikke vært foruten. Motlys er et mye større problem enn dugg for min del, og du kan ikke lage et rent kamerabasert system som ikke har problemer i motlys.
Så hva kan man gjøre? Forbrukerrådet? Er det en vei og gå?
Prøvde å klage til forbrukerrådet ift noe annet, fikk ikke så mye hjelp der heller. Vet ikke hva de driver med :(
Men når de nettopp la ut denne:
http://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/dugg-pa-innsiden-av-frontruten-slik-blir-du-kvitt-den/
Så tviler jeg på at duggproblemer er noe de mener bilprodusentene skal klare å unngå?
Når det gjelder motlys, så kan du glemme det. Det finnes ikke system som klarer det med bare kamera. De systemene BMW har som er blant de beste, og klarer det meste, koster 4 x det vi har betalt.
Nei nå sammenligner du epler og pærer. Dugg på innsiden av ruten er da vitterlig noe annet.
Det er jo faktisk ikke bare acc som ikke virker, det er jo hele det sikkerhetsbaserte systemet med fotgjengervarsling og autobremsing som faller ut,[halve året!!
At systemet ikke tåler motlys har heller ikke med saken vi diskuterer her og gjøre?
Tesla eierene gikk til gruppesøksmål mot Tesla angående manglende effekt, de vant ihvertfall halveis fram:
http://www.dn.no/nyheter/2016/12/11/1917/Motor/tesla-betaler-misfornoyde-eiere
Et eksempel til etterfølgelse?
Da snakker vi i hvert fall epler og pærer. Tesla eierne hadde betalt litt mer for ytelsen de ikke fikk enn ACC koster. Tesla hadde skrevet at de fikk en effekt de ikke fikk. BMW har derimot skrevet at systemet ikke virker i enkelte værsituasjoner.
126 x 65000.- = 8 mill NOK. Advokatene tar sikkert 20% eller mer.
Du får ikke noen advokater til å ta risikoen ift en rettsak der noen hundre i3 eiere krever tilbakebetalt kostnaden for ACC.
Tja, hvor står det at acc ikke virker?
Det står faktisk tydelig beskrevet i brukermanualen. Der står det om systemet sine begrensninger, så dette burde ikke overraske noen, dette med motlys altså. Når det gjelder dugg er det kanskje litt annerledes. Vi har ikke hatt bilen så veldig lenge enda, men så langt har ACC virket perfekt. Så bra at jeg nesten ble litt overrasket.
Under hver funksjon i BMW manualene står det begrensinger og hvilket ansvar du har som fører.
For ACC så står det: Ved ugunstige vær- og lysforhold, f.eks. ved regn, snø, sludd, tåke eller motlys...
Juridisk må dugg kunne kalles et ugunstig værforhold, og siden det står f.eks, så er det ikke begrenset til det de nevner.
Hos meg er alvorligheten klart koblet til om jeg har på fuktige klær, eller det var fukt i bilen fra kvelden før.
Kamerabasert ACC er et leketøy ift de beste systemene. IR kamera mitt som koster betydelig mer virker ikke når jeg trenger det som mest, når det er mørkt og det regner. Jeg ble skuffet, men kan ikke be om pengene tilbake? HUD virker ikke med polariserende briller osv.
På mitt radarbaserte system, så står det færre begrensinger, men de viktigste er skitt og snø slaps på radaren. De kunne jo ha lager en spyler på radaren, og varmetråder for å smelte snøen?
Jeg har faktisk spyler på IR sensoren, så det er bare en designfeil at de ikke laget dette for radaren.
Vel, en advokat tar ingen risiko, det er det den som går til rettssak som gjør. Altså fornærmede.
Og når det gjelder at BMW dekker seg bak at ACC ikke fungerer i gitte værforhold, så kan det etterprøves også. Det er ikke noe værforhold som gjør at dugg havner foran kamera og hvert fall ikke at man ikke kan fjerne denne. Det er rett og slett en designfeil.
Men, det er vel ingen som kommer til å gå til det skrittet. Rent økonomiske så er det tøft.
Poenget er at BMW burde gjøre noe med det for å opprettholde sitt rennomé. Andre produsenter har endret sine systemer etter kundeklager.
Hvorfor kan ikke BMW gjøre det?
Irriterende at ryggekamera ikke kan spyles også. Det er dårlig bilde ofte når jeg trenger det mest.
I mange gruppesøksmål tar ikke advokatene betalt for arbeidet, eventuelt bare litt. De tar en % av erstatningssummen. Det var det jeg mente. Da er det bare å melde seg på, og det ville være enklere å komme noen vei.
Husk at vi ikke bare snakker om i3 her. De har sikkert montert dette systemet på mellom 1-2 mill biler. De retter nok feilen, men ikke på de leverte bilene uten en kamp.
Sitat fra: LMOR på søndag 11. desember 2016, klokken 22:42
Under hver funksjon i BMW manualene står det begrensinger og hvilket ansvar du har som fører.
For ACC så står det: Ved ugunstige vær- og lysforhold, f.eks. ved regn, snø, sludd, tåke eller motlys...
Juridisk må dugg kunne kalles et ugunstig værforhold, og siden det står f.eks, så er det ikke begrenset til det de nevner.
Står vel og at det faller ut midlertidig?
Dugg foran, og bare foran kamera= ugunstig værforhold ??
Hva skal vel BMW med advokater når de har kunder som LMOR?
Kanskje jeg er BMWs advokat ;)
Ellers er jeg flere ganger blitt vist noe som står med liten skrift i kontrakten om at de forbeholder seg retten til å levere noe annet enn det som er beskrevet, el.l.
Men vi snakker om bagateller ift en fantastisk bil.
Sett igang, jeg skal ikke stoppe dere. Prøver bare å være realistisk, men kan godt gi meg som festbrems. Vi som har oppgradert stiller i hvert fall svakt. Vi visste hva vi gikk til.
Vet ikke helt om jeg vil kalle dette en bagatell. Det er ganske så latterlig at adaptiv fungerer ca. 5 min på en 50 min kjøretur. Dette ser ut til å være normen i Trøndelag i disse dager. Jeg har prøvd både varme på bakrute, viskere og defrost uten hell.
Hvordan bytter man forresten til vanlig cruisekontroll?
Nå har ikke jeg adaptiv cc, men mener du må holde inn knappen for å benytte "vanlig" cc. :)
Holde inne avstandsvelgeren i 3 sek.
hmm ikke prøvd, må prøves, av og til er det ingen i min fil, men den bremser og tuller tidvis fordi den mener ting er i veien.
Sitat fra: MrBeery på tirsdag 13. desember 2016, klokken 14:03
Vet ikke helt om jeg vil kalle dette en bagatell.
Det spørs vel hvordan en definerer en bagatell. Jeg irriterer meg også, og har klagd gjentatte ganger. XX antall poster på det hvis du går tilbake i tid.
Men hvis det ikke er en bagatell, så betyr det at en ville revurdert kjøpet av en i3 fremfor en annen bil, eventuelt at en ikke ville kjøpt Fully Charged hvis en hadde visst dette, osv. Jeg kjenner mange som har ACC, som knapt vet hva det er, og aldri bruker det. Hvor mange tapte salg snakker vi om?
For de som kjøpte den gamle modellen, og faktisk oppgraderte interiøret KUN pga ACC, med den forventing at det skulle virke minst like bra som et radarbasert system, så er dette mye mer enn en bagatell. Men så langt er det bare en håndfull personer i dette forumet siden starten i 2014 som er i den kategorien.
Jeg har ikke helt forstått hva vi eventuelt sammen skulle kreve, gitt at BMW sier at de ikke vil utbedre dette utover det vi har tilgjengelig nå.
Jeg kunne ikke velge bort ACC på en Fully Charged. Hva skal jeg få tilbake av BMW?
De som har betalt 7000.- for hele assistent pakken, hvis ACC virker 50% av tiden i løpet av året. Er det en kompensasjon på 3500.- en forventer å få tilbake?
Kan man forvente at kjøper setter seg inn i fordeler/ulemper ved kamera kontra radarbasert? Eller skal selger faktisk opplyse ?
Skal en forvente at ekstrautstyr fungerer i Norsk klima? Norsk klima er mer enn vestlandsklima..
Man kan jo forvente at BMW faktisk erkjenner at det er et problem?
Har lånt en Elgolf i helga, og sannelig! den hadde ACC som virket, hele helgen !!
Har vært i dialog med en journalist som vil forfølge denne litt på nyåret og få en uttalelse fra BMW.
Er helt enig med kanon her.
Vi som har kjøpt denne bilen ønsker et system som fungerer. Hvor mye det koster er underordnet. I 2016 så må man forvente at produsentenes ACC systemer fungerer bedre enn dette. ACC begynner å bli standardutstyr å regne. Det er utbredt teknologi og har vært på markedet i veldig mange år.
Toyota har blandt annet hatt samme problem som BMW, men har til forskjell faktisk utbedret dette for sine kunder som har krevd det. Og jeg er helt sikker på at dette kunne BMW ha løst enkelt uten altfor store og kostbare inngrep. Og da snakker vi om det største problemet som de fleste av oss opplever, nemlig dugg foran kamera.
Uamsett hvordan man vrir og vender på det, er dette arrogant av BMW å ignorere. Jeg mener at kundegrunnlaget til BMW som kjøper i3 faktisk er deres viktigste fremtidige kunder.
Selv om i3 totalt sett er fantastisk, så er det likevel ingen grunn til å godta en slik banal designfeil.
Uansett, blir spennende å høre hva førstnevnte får ut av BMW!
Da kan du tipse han om at MBW 1 og 2 har samme løsning. Så det må finnes mange flere case enn i3.
Toyota hadde ikke oppvarming av kamera, og løsningen ble å legge til varme i dette, men som ikke virket godt nok...
Blir bra å få en uttalelse fra BMW.
For oss som kjøpte den første bilen, så var skuffelsen enda større. Fordi vi faktisk hadde blitt forespeilet et radar basert system, eller rettere sagt et fusion system, som er det beste. Fremdeles finner en det beskrevet:
http://www.bmw.com.au/content/dam/bmw/marketAU/bmw_com_au/all-models/spec_guide/BMW%20i_Customer%20Specification%20Guide%20-%20BMW%20i3%20(I01)_1115.pdf
"Driving Assistant Plus, camera- and radar-based system"
Testet litt med ir kamera på MB ED sitt kamera som jeg ikke har observert noe dugg i. Hele kamera huset varmes raskt opp til ca 20 gr C ved forvarming av bil. Under kjøring har jeg ikke testet med ir kamera men ved berøring kjennes kamerahus litt varmere enn omgivelser. I tillegg er det ventilasjon i sider og bunn av kamerahus. Så BMW kan spionere litt på MB og finne ut hvordan designe et duggfritt kamera..
Tror også det er en god løsning, som burde være mulig bare med software oppgradering. Virker som dette og flere andre funksjoner er designet litt for "intelligent" for å spare strøm.
Men siden dette ble tatt opp allerede våren 2014, av flere i Nederland, så ser det ikke ut til at de prioriterer det, eller at huset ikke tåler så mye varme...
Sitat fra: sfinxern på tirsdag 13. desember 2016, klokken 23:11
Har vært i dialog med en journalist som vil forfølge denne litt på nyåret og få en uttalelse fra BMW.
Topp!
Ja det er vel kanskje det som kan hjelpe!
BMW fortjener faktisk litt negativ presse for arrogansen sin.
Sitat fra: LMOR på onsdag 14. desember 2016, klokken 07:24
Da kan du tipse han om at MBW 1 og 2 har samme løsning. Så det må finnes mange flere case enn i3.
Funger det like dårlig på 1/2 serien mon tro?
Sitat fra: Kanon på torsdag 15. desember 2016, klokken 13:29
Funger det like dårlig på 1/2 serien mon tro?
Interessant spørsmål. Jeg har prøvd å finne "klager". Det er så vidt jeg kan se fra delene brukt i bilene nøyaktig samme løsning.
Min foreløbige konklusjon er at i3 må ha betydelig mer "internett aktive" kunder. Det er sikkert %-vis flere i3 kunder som kjøper ACC, men det er solgt ca 1 mill 1-ere...
Underkjølt regn glaserte bilen i helga. Bildet viser ganske tydelig hvordan oppvarmingen foregår.
(http://bildr.no/thumb/cGdBR0Q2.jpeg) (http://bildr.no/view/cGdBR0Q2)
Ja ser man det. Dette bare bekrefter det flere har nevnt også.
Close, but no sigar BMW. En liten tråd inn i midten der eller rundt rammen på innsiden så hadde vi vel ikke hatt denne tråden...
Som nevnt er alt det sorte varmt, men det går naturlig nok fortere der dette har kontakt med ruten.
En kan ikke kjøre bilen på det tidspunktet bildet ble tatt... så det er ikke så relevant. Isen smelter fortere på enkelte steder på frontruta også. Og is kan tross alt fjernes mekanisk.
Problemet er at mens kupeen varmes, så slutter etter hvert varmen rundt kamera. Det er problemet. Hvis den hadde stått på kontinuerlig, tror jeg problemet hadde vært løst.