Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: yasir på søndag 02. november 2014, klokken 22:25
Er Tesla ladere vanntett? Jeg skal lade på jobben og strøm kontakter er ute dvs kabelen vil stå i regn.
Er det noe som vet om det har noe å si eller ikke?
Kabelen angis å ikke tåle regn- jeg ville prøvd å beskytte det, dvs "klumpen i ledningen" eks i en plastboks.
Alternativt kan du skaffe deg et mennekes ladekabel som tåler vann- men det får du ikke i kveld.
Ikke regn? Jeg skal ha min kommende bil ute... Hm...
Her er det folk som har ladet ute i over 1 år - det er bare å få de i tale- eller å lete i gamle tråder.
Timingbeltkiller? Nuvolari? Øyvind h?
Min har stått ute og ladet siden 2. desember. Lading har stoppet to ganger. Tror det kan skyldes vann noe sted. Men ellers ikke noe problem og UMC fungerer fortsatt. Men knappen har fungert kun en uke ;). Tror det står noe om at den ikke skal ligge ute i "severe rain ". Hva det er er jo en definisjonssak og sikkert forskjellig fra Lom til tropene ;).
Den er beskyttet mot fukt ihht. IP44, den sier bla.
'Sprut (kraftig dusj/regn) mot kapsling fra alle kanter skal ikke ha skadelig virkning'
Dvs den skal tåle å henge ute i regn, men tåler ikke neddykking, feks å bli liggende i en pytt på bakken.
Jeg har aldri lest eller hørt at den ikke tåler regn. Har selv ofte ladet i regnvær. Jeg forsøker selvsagt å ikke la ledningen ligge i en vanndam, men har egentlig tatt det for gitt at dette skulle gå greit. Alle mine lademuligheter er utendørs både sommer og vinter. Tviler på at det er aktuelt for bymiljøetaten i Oslo å bygge vanntette ladeplasser :)
Lader mye ute, og da også i regnvær. Både SC, saltoboks med fast kabel og vanlig Schuko (da er støpselet under tak). Aldri merket noe til regnet eller andre problemer.
Lader forøvrig ikke i tordenvær selv om det sikkert også går greit i 99,99% av tilfellene.
Vet ikke hvor mange ganger jeg har skrevet dette på div forum.. Men den tåler ikke mye vann! en natt m slagregn og stiv kuling på en naustvegg var nok for min første umc.. den andre døde under et kraftig regnskyll i Sverige..
tettningsringen der hvor ledningen går inn i boksen er overhodet ikke tett nok, og klemmer alt for dårlig rundt ledningen..! Dette burde vært en klemmring av noe slag, ikke en slags slapp simering som er der nå.. Når umc hennger på en vegg renner vannet ned langs ledningen og samler seg rundt denne ringen før det siver inn i boksen.
Har sett flere tråder hvor umc har vært vannfyllt.
Utsettes den for kraftig regn og vind så er risikoen definitivt tilstedte.
@ Glennglenn. Vi snakker her om umc.. (original lade ledningen til tesla, og den svarte klumpen m grønne lys på) ikke generell lading på på sc og div andre ladere..
Da trer jeg rolig tilbake igjen. Jeg lader som sagt en del ute, men de gangene jeg bruker UMC'en er den som oftest litt beskyttet.
Jeg bor jo ved Bergen, et av de mest regnfulle stedene. Har ladet med både original umc til min Leaf og uoriginal som meg bruker nå. Aldri hatt problemer med den. Hvordan kan Tesla lage en så dårlig løsning? Går det an å kjøpe uoriginal kabel?
Den tåler da regn! Hvis noen har blitt ødelagt av regn må det jo ha vært noe galt med de, og da får du uansett ny rimelig kjapt.
Bor i Bergen og har ladet myyyyye i regn i over ett aar..... Aldri vaert noe problem men jeg troekker selvsagt kabelen under bilen slik at den faar litt ly.
Min første UMC gikk i stykker under lading i regn for ett år siden. Tesla-teknikeren bekreftet det. Etter det kjøpte jeg en mennekes ladekabel til bruk utendørs.
Det står i manualen noe sånt som at det ikke skal lades i "severe rain, snow and electrical storms"..
Sitat fra: Epleskreller på mandag 03. november 2014, klokken 08:06
Min første UMC gikk i stykker under lading i regn for ett år siden. Tesla-teknikeren bekreftet det. Etter det kjøpte jeg en mennekes ladekabel til bruk utendørs.
Det står i manualen noe sånt som at det ikke skal lades i "severe rain, snow and electrical storms"..
Det står lignende i bruksanvisningen på andre elbiler. I bruksanvisningen til min i-Miev står det noe sånt som at det er livsfarlig å koble til ladekabelen hvis du står i en vanndam eller på is eller snø. Det dekker vel halve året i Norge. Jeg har vel gjort det 1000 ganger til nå uten å krepere.
Men Teslas UMC tåler bare lett regn, og knapt nok det. Tenk over det før dere lader med UMC i regnvær i utlandet, når det er upraktisk å gjennomføre resten av turen uten fungerende UMC.
Å dra på langtur med bare en enkelt ladekabel er i seg selv ganske risikabelt. Jeg hadde ikke dratt på langtur uten to stk.
Har ikke ladet noe særlig i heftig regn, og i de tilfellene jeg har gjort det har jeg alltid hatt mulighet til å legge kladden på innsiden av garasjeporten (både hjemme og på jobb) slik at bare kabelen er ute i været. Uansett har jeg hørt om de som legger kladden oppå bakdekket, der ligger den vel ganske greit beskyttet?
Det med at man ikke skal ta i kabelen med våte hender og stå i en dam eller snø er vel standard advarsel. Står det på min leaf men står ikke noe om å unngå regn.
Som sagt. Jeg har hatt min ute lenge. Og det går fint. Der den ligger på bilden har jeg hatt den siden 2. desember. Bare tatt den inn i varmen når jeg skal på langtur.
Den tåler som sagt ikke severe rain. Det er ikke ofte det er noe som kan kalles det. Men det var det nå i juni, da det var vann overalt på Nordstrand i Oslo, og det var hagl i driver. UMC lå begravd i hagl. Det gikk helt fint. Men det derimot fikk jeg meg en dusj når jeg satte meg i bilen, vann fra panotak... ;).
Kan tenke meg det er bedre å ha den liggende flatt enn hengende så lenge den ikke ligger i vann på bakken da. Lettere for vann at langsomt langsomt krype inn der kabelen går inn hvis den henger og vann renner forbi.
Hvor står det med severe rain? Finner ikke det i manualen jeg lastet ned. Håper som sagt det ikke er noe problem da det ofte er slik her.
Hvis man egentlig ikke kan lade bilen i regnvær, ja da kan Tesla bare ta den tilbake og dekke alle utgifter man har hatt. Jeg tror ikke det er slik. Det er vel ikke noe annerledes å lade bilen i sprutregn med umc, en på SC.
Min første UMC-lader tålte ikke vann. Klaget, fikk ny i mai. Har ikke hatt problemer siden dette.
Var forøvrig regndråpene som funket som en finger til meg. Når "touchen" på UMC fikk kontakt med vann avsluttet den lading, og sto som "åpen".
Sitat fra: TeslaSvein63 på mandag 03. november 2014, klokken 12:48
Hvis man egentlig ikke kan lade bilen i regnvær, ja da kan Tesla bare ta den tilbake og dekke alle utgifter man har hatt. Jeg tror ikke det er slik. Det er vel ikke noe annerledes å lade bilen i sprutregn med umc, en på SC.
Hvordan kan du si at det ikke er annerledes å lade på sc enn med umc..?! Det er som sagt umc vi snakker om her.. og når du superlader.. ja, da er ikke umc i bruk, og kan da nødvendigvis ikke bli våt ettersom jeg regner med du da lar umc ligge i bagasjerommet..?!
Det er helt riktig som Sondell sier her, at om den ligger flatt (men uten fare for å bli "druknet") så blir ikke vannet stående på tettningsringene, og dermed reduseres sjansen for vannintrengning betydelig.
Å legge den oppå bakhjulet vil beskytte den veldig bra.
Har kjørt noen stramme runder med vulktape og laget ei "hette" på enden av kladden som henger oppover. Slik tenker jeg at vannet skal styres unna gjennomføringen. Kan eventuelt bruke et strips i toppen rundt ledning og vulktape for å sikre tetning mellom kabel og tape. Tapen er lagt slik som man tekker et tak.
Tror det fungerer fint helt til noen finner på å henge den oppned, da vil hetta fungere som vannsamler/basseng istedet for avviser...
Sitat fra: Bjørn på mandag 03. november 2014, klokken 13:25
Sitat fra: TeslaSvein63 på mandag 03. november 2014, klokken 12:48
Hvis man egentlig ikke kan lade bilen i regnvær, ja da kan Tesla bare ta den tilbake og dekke alle utgifter man har hatt. Jeg tror ikke det er slik. Det er vel ikke noe annerledes å lade bilen i sprutregn med umc, en på SC.
Hvordan kan du si at det ikke er annerledes å lade på sc enn med umc..?! Det er som sagt umc vi snakker om her.. og når du superlader.. ja, da er ikke umc i bruk, og kan da nødvendigvis ikke bli våt ettersom jeg regner med du da lar umc ligge i bagasjerommet..?!
Det er helt riktig som Sondell sier her, at om den ligger flatt (men uten fare for å bli "druknet") så blir ikke vannet stående på tettningsringene, og dermed reduseres sjansen for vannintrengning betydelig.
Å legge den oppå bakhjulet vil beskytte den veldig bra.
Av den enkle grunn at når man lader i pissregn og vind, så er det like mye vann på SC kontakten og ledningen, som du vil kunne ha på din egen UMC. Er jo samme prinsippet med portåpner osv, bare tykkere kabel. Er jo ikke tak over SC "våre". Man må gå ut i fra at UMC er fullstendig tett.
Sitat fra: Mippen på mandag 03. november 2014, klokken 11:01
Hvor står det med severe rain? Finner ikke det i manualen jeg lastet ned. Håper som sagt det ikke er noe problem da det ofte er slik her.
Står i : "Mobile Connector Manual for Europe"
Finner den under guides i My Tesla.
Do not use the Mobile Connector when either you, the
vehicle or the Mobile Connector is exposed to severe
rain, snow, electrical storm or other inclement
weather.
Det er jo kladden som har tvilsom tetning. SC har ikke kladd. Dermed en mindre relevant sammenligning.
Tenk det skjønner jeg, men "kladden" skal være like tett som kabelen. Hvis ikke er det rask, evt livsfarlig.
Amerikanere er kjent for å skrive mye advarsler for å ikke bli saksøkt dersom noe går galt. Litt rart at kladden er godkjent på det norske markedet hvis den ikke tåler norsk klima. Da måtte det såfall ha stått merket at den bare var for bruk innendørs.
De fleste er så fornøyde med bilen sin at de lemper det til med kladden slik at den beskyttes mot været - man trenger bare to bøtter med ulike diametre, legge kladden i den mindre og snu den større over - det er tetting nok.
Litt tålmodighet er rimelig, Tesla utvikler en ny UMC for tiden. De som vil ha det vanntett kan kjøpe Mennekes ladekabel med 13 eller 16A- uansett kjekt som backup.
" Man må gå ut i fra at UMC er fullstendig tett."
[/quote]
Det er nemlig her du går ut i fra feil.. Og som som enkelte har vanskelig for å forstå/godta/fatte... UMC er *ikke* tett! (nok)
Det er ikke inført noe bruksforbud, eller bruksbegrensninger på å lade bilen i regnvær, hverken med umc elle sc. Altså er umc tett og man kan gå ut i fra at det ikke er forbundet med noe som helst fare å få vann i kontakt og støpsel. Skulle noe annet være tilfelle, så sitter Tesla med ansvaret.
Det er selvsagt sant. Men det er lov å bruke hue! Om du lader bilen i et forrykende regnvær oppi Alta og forventer å ha fullt batteri fordi du må kjøre til Bodø neste morgen.. Så ja Tesla har ansvaret, men du har problemet!
Derfor jeg sier dette.. Ikke for å være en kverulant! Beskytt umc fra vann.. så kan du spare deg for trøbbel!
Sitat fra: Havebigfun på mandag 03. november 2014, klokken 16:20
man trenger bare to bøtter med ulike diametre, legge kladden i den mindre og snu den større over - det er tetting nok.
Premium...
Jeg har en Mennekes ladekabel i tillegg til UMC. Mennekes ligger alltid i bilen som reserve, og jeg bruker denne hvis jeg må lade utendørs i ruskevær, siden denne har klart bedre værtetting enn UMC.
Sitat fra: fonberg på tirsdag 04. november 2014, klokken 10:05
Jeg har en Mennekes ladekabel i tillegg til UMC. Mennekes ligger alltid i bilen som reserve, og jeg bruker denne hvis jeg må lade utendørs i ruskevær, siden denne har klart bedre værtetting enn UMC.
link ? er også sugen på en reservekabel
Sitat fra: fonberg på tirsdag 04. november 2014, klokken 10:05
Jeg har en Mennekes ladekabel i tillegg til UMC. Mennekes ligger alltid i bilen som reserve, og jeg bruker denne hvis jeg må lade utendørs i ruskevær, siden denne har klart bedre værtetting enn UMC.
Samme løsning hos meg 8)
Hvor kjøpe?
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11281.0
eller her: http://www.salto.no/produkt/100014-Portabel-lader
Har alltid ladet ute, byttet første orginallader for 2 mnd siden. Nå fungerer ikke "åpne ladeport" knappen på denne laderen. Tesla har tatt kontakt og sagt at jeg skal få en oppgradert versjon når denne kommer ut, litt ventetid måtte påregnes.
Jeg lader ute i all slags regn og vær ofte. Skjer det noe med umc-en, så får Tesla skaffe meg en ny pronto, eller kjøpe meg en slik mennekeskabel. Jeg legger ikke ut for en slik mennekeskabel for å "berge" Tesla. Alt for dyr til at jeg kommer til å kjøpe en slik selv. Hvis det er en svakhet med umc-en og ingen informasjon er blitt gitt ang begrensninger, vil alle utgifter jeg pådras, som skyldes havari på umc-en uansett hvor jeg befinner meg, rettes mot Tesla. Som jeg sier: kan ikke bilen lades ute i all slags vær, så får Tesla ta bilen tilbake med full inndekning. Så enkelt er det.
Sitat fra: muchus på tirsdag 04. november 2014, klokken 19:55
Tesla har tatt kontakt og sagt at jeg skal få en oppgradert versjon når denne kommer ut, litt ventetid måtte påregnes.
Det sa de november 2013 også 8) Etter å ha kvernet meg gjennom 6-7 UMC har jeg nå endelig en som har fungert feilfritt siden februar en gang. Den henger ute i all slags vær. Lukeåpneren er naturligvis død som en sild, og Tesla sier jeg skal få ny når ny kabel er tilgjengelig. Men det blir vel antakelig ikke så lenge jeg eier bilen....
Sitat fra: TeslaSvein63 på onsdag 05. november 2014, klokken 01:19
Jeg lader ute i all slags regn og vær ofte. Skjer det noe med umc-en, så får Tesla skaffe meg en ny pronto, eller kjøpe meg en slik mennekeskabel. Jeg legger ikke ut for en slik mennekeskabel for å "berge" Tesla. Alt for dyr til at jeg kommer til å kjøpe en slik selv. Hvis det er en svakhet med umc-en og ingen informasjon er blitt gitt ang begrensninger, vil alle utgifter jeg pådras, som skyldes havari på umc-en uansett hvor jeg befinner meg, rettes mot Tesla. Som jeg sier: kan ikke bilen lades ute i all slags vær, så får Tesla ta bilen tilbake med full inndekning. Så enkelt er det.
En kort periode vinteren 13/14 delte Tesla ut Mennekes kabelen istedenfor UMC til alle som hadde problemer, nettopp fordi UMC ikke holdt god nok kvalitet.
Uansett - hele tråden handler om at en del har hatt dårlig erfaring med UMC og regn. Tesla har byttet ut kabler fortløpende når de går i stykker. Og uansett om UMC holder god eller dårlig kvalitet vil jeg ikke anbefale noen å dra på langtur med bare en kabel, uansett hva slags elbil de har.
Kjipt om stikk-kontakten på hytta i Danmark svir av UMC`en din (for feilen trenger ikke ligge i kabelen). Da kan du kjefte så mye du vil på Tesla, men det er du som står der strandet....
Lynet kan jo også slå ned. Med slik føre var prinsipp om dårlige stikkontakter, ville jeg heller tatt med meg ett reservehjul. Ser ut som det største problemet ligger der.
Ja, og en bæver kan komme å ete bilen. Så ta med en reservebil.
Her er et god ordtak: Lag ikke problem av ingenting.
Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 07. november 2014, klokken 12:29
Lynet kan jo også slå ned. Med slik føre var prinsipp om dårlige stikkontakter, ville jeg heller tatt med meg ett reservehjul. Ser ut som det største problemet ligger der.
Med Teslas UMC historikk ville jeg nok tatt med ladekabel før reservedekk :)
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. november 2014, klokken 15:20
Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 07. november 2014, klokken 12:29
Lynet kan jo også slå ned. Med slik føre var prinsipp om dårlige stikkontakter, ville jeg heller tatt med meg ett reservehjul. Ser ut som det største problemet ligger der.
Med Teslas UMC historikk ville jeg nok tatt med ladekabel før reservedekk :)
Jeg fikk bruk for begge deler i sommer. Det ene bakdekket tok kvelden pga. feil spissing noen mil nord for Vittangi i Nord-Sverige, mens UMC døde for godt i Narvik (den hadde trøblet mer og mer på turen).
Interessant nok har ladelukeåpneren alltid fungert på de to UMCene jeg har hatt.
Kjører alltid med to UMC`er, tør ikke annet. Og punkterings/reparasjonssett. Satser på at det holder :)
@Muffinman
Da mangle du bare lynavleder og bæverfelle! ::)
Er det mulig å få kjøpt ekstra UMC fra Tesla nå? Hva er eventuelt pris på denne?
Sitat fra: Brede på fredag 07. november 2014, klokken 17:31
Er det mulig å få kjøpt ekstra UMC fra Tesla nå? Hva er eventuelt pris på denne?
Jeg kunne også tenkt meg å ha en ekstra UMC. Sist jeg spurte, kunne jeg få kjøpt denne i Drammen (for et par mnd. siden) men de sa det snart skulle komme en ny så da var det lurt og vente. Tesla's begrep om "snart" har jeg etterhvert lært meg å leve med. Spurte om CHAdeMO adapter i Nov. for et år siden.....det kommer snart fikk jeg til svar. På Skøyen sa de at det kun var de som hadde problemer med UMC som fikk og at de ikke kunne selge de.
Tipper vel pris rundt 5000,-, men har valgt å se an situasjonen litt.
Sitat fra: Car-El på fredag 07. november 2014, klokken 17:26
@Muffinman
Da mangle du bare lynavleder og bæverfelle! ::)
Hihi, Muffinman ER en bæverfelle ;D