Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: mr.rs4 på torsdag 30. oktober 2014, klokken 16:57

Tittel: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: mr.rs4torsdag 30. oktober 2014, klokken 16:57
Jeg er mye ute å reise, og hva er best? La laderen stå i, eller trekke ut laderen?

Jeg er gjerne vekke 2-3uker om gangen, og uten at bilen vil bli brukt.
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: sisc1337torsdag 30. oktober 2014, klokken 17:08
Skulle vært en egen tråd for nordsjøarbeidere der dere kan diskutere. Har blitt diskutert veldig mange ganger før, og det er vel ingen fasit. Det blir hva folk personlig mener er best for batterilevetiden, mens det er ingen som vet helt sikkert. Bare ikke lad til 100%, så går det sikkert bra ^^
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: Muffinmantorsdag 30. oktober 2014, klokken 17:09
Ville vel satt limit=50% og plugget inn. Det vil naturligvis eksponere bilen for risiko for overspenning/tordenvær 24 timer i døgnet - kanskje kan lading til 70% og la stå uplugget være et greit alternativ?
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: Kjell Leaftorsdag 30. oktober 2014, klokken 17:13
Sitat fra: mr.rs4 på torsdag 30. oktober 2014, klokken 16:57
Jeg er mye ute å reise, og hva er best? La laderen stå i, eller trekke ut laderen?

Jeg er gjerne vekke 2-3uker om gangen, og uten at bilen vil bli brukt.
50-60 % skal vel være det ideelle. Personlig ville jeg ikke hatt bilen min tilkoblet mens jeg var bortreist, jeg tenker da på kraftig tordenvær. Jeg vet ikke hvor utsatt bilene er for dette, men tror kanskje at noe kan ryke om man er uheldig.
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: Muffinmantorsdag 30. oktober 2014, klokken 17:34
En metode jeg tror ville virket er å sette limit 50% og plugge inn, helst med Mennekes-kabel siden den _funker_. Deretter koble til veggen via et tidsur som kobler inn f.eks. en time i døgnet. Da ville eksponeringen reduseres fra 24 til 1 time.

Min bil starter lading etter strømbrudd både med UMC og med Mennekes. Hva tror "ekspertene"?
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: tSlatorsdag 30. oktober 2014, klokken 17:46
I fjor når alle problemer med lading og flatt 12V herjet ladet jeg bilen til ca 70% før jeg reiste, og fikk samboer til å plugge i etter ca 2 uker for å fylle på igjen.

Ettersom 12V problemene ikke er noe issue lenger setter jeg limit til 55% og plugger i bilen før jeg reiser. Har samboer hjemme som kan koble fra bilen dersom det er meldt tordenvær (kan komme overraskende, men etter 1000 lynnedslag på sunnmøre forleden dag tok i hvert fall ikke bilen min skade). Dette har fungert ganske greit siste halvår. Bare irriterende at jeg mister 3G forbindelsen hele tiden og dette må resettes mange ganger dersom jeg vil holde et øye med bilen når jeg er bortreist.

Anbefalingen fra Tesla er vel å la bilen stå tilkoblet.
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: mr.rs4torsdag 30. oktober 2014, klokken 20:02
Takker for kloke svar :-)
Ja vi nordsjø arbeidere er litt spesielle, og trenger litt mer "omsorg" & tilsyn :-)

Kanskje bruke menneske kabel 230v rett ifra stikk og koble opp et ur for å styre ladingen, denne var lur :-)
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: Romatorsdag 30. oktober 2014, klokken 20:20
Hmmm jeg er ikke så sikker på om jeg hadde stolt på et ur. Det slo ned i en trafo ikke langt fra huset mitt i sommer. Det gnistret blått ut av stikk kontaktene og modemet tok kvelden. Den var koblet til strømnettet via en forgreining av typen med av/på knapp. Signal kabelen var skrudd ut av modemet og knappen på forgreiningen slukket. Men stikk kontakten til forgreiningen stod fremdeles i veggen.

Nå er sikkert modemer supersensivite for dårlig vær, men jeg har iallefall lært leksa mi for å si det sånn. Jeg har super respekt for lyn og torden når det gjelder elektriske komponenter.
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: Havebigfuntorsdag 30. oktober 2014, klokken 20:39
2-3 uker er uansett ingen problem- lad til 70 % sett på range mode og dra ut kontakten-
er det snakk om mange måneder derimot har man intet valg, bilen bør være plugget inn- da er det kjekt å ha overspenningsvern montert ;)
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: sigurditorsdag 30. oktober 2014, klokken 22:28
@Roma, dersom du har kabeltv eller ADSL tåler de svært liten spenningsøkning på linjen in, så ryker like herlig med strømkabelen plugget ut, dersom TLF/kabeltv kabel er montert.

Tids styring av/på med bedre sikkerhet en enpolet tidsur:
To polet kontaktor i sikringsskap/underfordeling styrt av f.eks tidsur eller timer.
Med 230v trigger kan kontaktor f.eks styres av nexa eller andre styrbare enheter.
Med styring fra Telstick kan en koble det opp mot værmeldingen om en er kreativ og har tida til det. :-)
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: mr.rs4fredag 31. oktober 2014, klokken 08:28
Når jeg tenker meg om, så har ikke Tesla en garanti så skal dekke dette? Eller tar jeg feil der?

Og har jeg ikke bilen koblet til laderen, så vil det tappes med ca 2kwh i døgnet? På 14 dager så er det ca 30kwh? Har nok strøm igjen på bilen da....
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: Kjell Leaffredag 31. oktober 2014, klokken 08:46
Sitat fra: mr.rs4 på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:28
Når jeg tenker meg om, så har ikke Tesla en garanti så skal dekke dette? Eller tar jeg feil der?

Og har jeg ikke bilen koblet til laderen, så vil det tappes med ca 2kwh i døgnet? På 14 dager så er det ca 30kwh? Har nok strøm igjen på bilen da....
Hva er det som trekker så mye strøm ? Vi reiste fra vår Leaf i 10 dager i sommer. Den hadde 58% da vi dro og hadde faktisk 58% også da vi kom hjem, den var ikke tilkoblet strøm.
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 31. oktober 2014, klokken 08:52
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:46
Sitat fra: mr.rs4 på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:28
Når jeg tenker meg om, så har ikke Tesla en garanti så skal dekke dette? Eller tar jeg feil der?

Og har jeg ikke bilen koblet til laderen, så vil det tappes med ca 2kwh i døgnet? På 14 dager så er det ca 30kwh? Har nok strøm igjen på bilen da....
Hva er det som trekker så mye strøm ? Vi reiste fra vår Leaf i 10 dager i sommer. Den hadde 58% da vi dro og hadde faktisk 58% også da vi kom hjem, den var ikke tilkoblet strøm.
Med energisparing aktivert vil bilen bruke ca 3,5-4tkm i døgnet, noe som tilsvarer 0,6-0,8kWh. Uten funksjonen aktivert bruker bilen opptil 2kWh i døgnet, men min erfaring er at forbruket faller over tid selv uten strømsparing aktivert.

Tesla har en jobb å gjøre for å få ned standby-forbruket, men når man sammenligner med Leaf er det to ting som utmerker seg:
1.   Teslas app responderer umiddelbart. Bilen er altså langt mer våken enn en Leaf når den står parkert.
2.   Når du skal kjøre av gårde med Model S er bilen i gang nesten på sekunder. Leaf derimot er ganske treg og lager klikkelyder og spiller oppstartsmelodi mens den gjør seg klar til å kjøre.

Tesla har tydeligvis valgt responstid over strømsparing, og jeg skjønner prioriteringen når man har stort batteri. Men det burde være mulig for dem å senke forbruket videre, for standby forbruket er langt høyere enn hva de reklamerte med opprinnelig.
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: jkirkebofredag 31. oktober 2014, klokken 09:12
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:52
Tesla har tydeligvis valgt responstid over strømsparing, og jeg skjønner prioriteringen når man har stort batteri. Men det burde være mulig for dem å senke forbruket videre, for standby forbruket er langt høyere enn hva de reklamerte med opprinnelig.

Jepp, håper det skjer etterhvert. For min del spiller ikke responstiden noen rolle, vi kjører Teslaen i hovedsak på langtur. Den kan fort bli stående 4-5 dager uten å bli brukt, da vil jeg helst ikke at et titalls kilometer forsvinner. Til gjengjeld har jeg ikke noe imot å gå ut og vekke den manuelt om det er nødvendig for at den skal være i en slags "deep sleep". Ønsker meg altså muligheten til å slå av alt, slik at bilen ikke vekkes før man f.eks trykker på nøkkelen. Da kan jeg vekke den med den og deretter starte varming fra appen.
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: mr.rs4fredag 31. oktober 2014, klokken 09:18
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:52
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:46
Sitat fra: mr.rs4 på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:28
Når jeg tenker meg om, så har ikke Tesla en garanti så skal dekke dette? Eller tar jeg feil der?

Og har jeg ikke bilen koblet til laderen, så vil det tappes med ca 2kwh i døgnet? På 14 dager så er det ca 30kwh? Har nok strøm igjen på bilen da....
Hva er det som trekker så mye strøm ? Vi reiste fra vår Leaf i 10 dager i sommer. Den hadde 58% da vi dro og hadde faktisk 58% også da vi kom hjem, den var ikke tilkoblet strøm.
Med energisparing aktivert vil bilen bruke ca 3,5-4tkm i døgnet, noe som tilsvarer 0,6-0,8kWh. Uten funksjonen aktivert bruker bilen opptil 2kWh i døgnet, men min erfaring er at forbruket faller over tid selv uten strømsparing aktivert.

Tesla har en jobb å gjøre for å få ned standby-forbruket, men når man sammenligner med Leaf er det to ting som utmerker seg:
1.   Teslas app responderer umiddelbart. Bilen er altså langt mer våken enn en Leaf når den står parkert.
2.   Når du skal kjøre av gårde med Model S er bilen i gang nesten på sekunder. Leaf derimot er ganske treg og lager klikkelyder og spiller oppstartsmelodi mens den gjør seg klar til å kjøre.

Tesla har tydeligvis valgt responstid over strømsparing, og jeg skjønner prioriteringen når man har stort batteri. Men det burde være mulig for dem å senke forbruket videre, for standby forbruket er langt høyere enn hva de reklamerte med opprinnelig.
Ok da er det mer forklarende, takker :-)
Da kan jeg som andre har sakt bare lade opp til 60-80% og la bilen stå i 2-3uker uten problem.
Jeg har litt lade / "lite batteri" angst, men ser dere "gamle" Tesla kjører tar det med ro, så får vel legge meg inn i rekkene(blir ikke lett...)
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: Sjøhyenefredag 31. oktober 2014, klokken 10:30
Hva er egentlig poenget med å ikke koble til? Lynnedslag som ødelegger UMC`en er vel egentlig eneste grunnen jeg ser. Og det er vel lite sannsynlig uansett i dette halvåret. Jeg ville alltid koblet til og satt limit til 60% de gangene jeg er borte mer enn en uke. Jo lengre tid borte jo større grunn til å koble til sånn jeg ser det.
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: Kjell Leaffredag 31. oktober 2014, klokken 11:39
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:52
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:46
Sitat fra: mr.rs4 på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:28
Når jeg tenker meg om, så har ikke Tesla en garanti så skal dekke dette? Eller tar jeg feil der?

Og har jeg ikke bilen koblet til laderen, så vil det tappes med ca 2kwh i døgnet? På 14 dager så er det ca 30kwh? Har nok strøm igjen på bilen da....
Hva er det som trekker så mye strøm ? Vi reiste fra vår Leaf i 10 dager i sommer. Den hadde 58% da vi dro og hadde faktisk 58% også da vi kom hjem, den var ikke tilkoblet strøm.
Med energisparing aktivert vil bilen bruke ca 3,5-4tkm i døgnet, noe som tilsvarer 0,6-0,8kWh. Uten funksjonen aktivert bruker bilen opptil 2kWh i døgnet, men min erfaring er at forbruket faller over tid selv uten strømsparing aktivert.

Tesla har en jobb å gjøre for å få ned standby-forbruket, men når man sammenligner med Leaf er det to ting som utmerker seg:
1.   Teslas app responderer umiddelbart. Bilen er altså langt mer våken enn en Leaf når den står parkert.
2.   Når du skal kjøre av gårde med Model S er bilen i gang nesten på sekunder. Leaf derimot er ganske treg og lager klikkelyder og spiller oppstartsmelodi mens den gjør seg klar til å kjøre.

Tesla har tydeligvis valgt responstid over strømsparing, og jeg skjønner prioriteringen når man har stort batteri. Men det burde være mulig for dem å senke forbruket videre, for standby forbruket er langt høyere enn hva de reklamerte med opprinnelig.
Joda, Leaf'en bruker litt tid på oppstart, men starter man bilen før man tar på seg beltet er den klar når du er klar. Bilen reagerer raskt på appen den, men derimot er det veldig tregt på serveren til visse tider, og av og til kommer man ikke gjennom, men det er ikke fordi bilen er i dvale. Det mest irriterende er å trykke OK på skjermen etter hver oppstart :-( , oppstartsmelodien går heldigvis å slå av, ellers hadde jeg klikka før det var gått en uke.
Men at Tesla bruker 2-3 KW i døgnet for å holde litt elektronikk gående er alt for mye, det er 83 W kontinuerlig, det er veldig mye.  Her har de en jobb å gjøre.
Og med et slikt forbruk er det jo ikke rart at man vil ha bilen tilkoblet når man reiser bort noen uker.
Tittel: Sv: Lade / ikke lade over 2-3uker?
Skrevet av: Sjøhyenefredag 31. oktober 2014, klokken 12:21
ca 40W (eller 1kWh per døgn) er det som går kontinuerlig i energy-save modus på MS. Syns det også er i overkant mye, men kan jo være utstyr som kontrollerer batteriet f.eks som rett og slett ikke kan skrus av.