Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Roman på onsdag 29. oktober 2014, klokken 08:43
På forhånd beklager om dette har vært diskutert i en annen krok av forumet, men har ikke funnet det selv etter et kjapt søk.
Som sikkert mange andre her på forumet så har jeg valgt å kjøpe Mennekes 16A, CEE, typen bildet under.
Funker flott, har installert CEE kontakt på veggen der jeg parkerer i3'en og denne kladden gjør jobben og tåler regnet og været som kommer.
Problemet oppstår når laderen begynner å blinke rødt på alle lysene. I mitt tilfelle oppstår det i det bilen starter opp automatiske forvarmingen, eventuelt at jeg starter opp forvarmingen selv. Bilen begynner å trekke mer strøm gjennom kladden fra nettet for å varme kupe og batteri, men i det feilen oppstår er den nødt til å trekke strøm fra batteri for være klar til å kjøre. Dette reduserer jo selvfølgelig rekkevidden og jeg må faktisk dra kladden inn og ut av kontakten for å resat feilmeldingen. Dette er både slitsomt og kommer til å bli meget plagsomt på vinteren da man helst ikke vil stå i kulden lengre enn nødvendig og trekker dessuten ned på stemningen da dette er skuffende oppførsel fra et produkt jeg betalte 7000 kr for.
Er det noen som har støtt på lignende problemer og eventuelt kommet opp med noe løsning?
(http://www.mennekes.de/Graphics/XPic5/00036411_0.png)
LMOR på dette forumet har opplevd samme. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.msg275246.html#msg275246
Lader du med 16A styrke også når dette skjer? Skjer samme hvis du lader på nest høyeste styrke?
Tipper det kommer en "peak" i dét bilen starter forvarmingen, og at denne er stor nok til at overbelastningsvernet i kladden slår ut. Men det er vill gjetting.
Sitat fra: Klykken på onsdag 29. oktober 2014, klokken 12:23
Lader du med 16A styrke også når dette skjer? Skjer samme hvis du lader på nest høyeste styrke?
Tipper det kommer en "peak" i dét bilen starter forvarmingen, og at denne er stor nok til at overbelastningsvernet i kladden slår ut. Men det er vill gjetting.
Tror det er en god teori, temmelig sikker på at jeg ikke har opplevd den oppførselen på lavere lade styrker. Lurer på om det skjer på annet 3. parts lade utstyr.
Jeg hadde min på 13A, og har ikke funnet ut hvorfor det skjedde.
Jeg antok jordfeil, men forstod ikke da at det var noe mer alvorlig.
Det har ikke skjedd igjen, men har heller ikke brukt den så mye etter dette.
Får kanskje sette den på å teste forvarming.
I følge manualen betyr det at et rele er ødelagt og laderen må til reparasjon når alle lysene blinker...
Er det en svakhet som slår ut i Norge...?
Siden den virker igjen rett etterpå, så tyder det på at noe er overfølsomt?
Starter dere forvarming, mens laderen fortsatt prøver å lade batteriene? :o
Sitat fra: i3_X5_730 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 17:31
Starter dere forvarming, mens laderen fortsatt prøver å lade batteriene? :o
I mitt tilfelle kom feilen når jeg koblet til. Hadde ikke noe med 16A og forvarming å gjøre. Spiller heller ikke så stor rolle, for det burde fungert. Fungerer fint med standard lader.
Noe er definitivt galt. Har ikke brukt den så mye siden i sommer, men byttet den ut med standardkladden i ettermiddag. Fikk første ladefeil siden siden bilen var ny...
Sitat fra: LMOR på torsdag 30. oktober 2014, klokken 00:35
Noe er definitivt galt.
Med hva?
Sitat fra: LMOR på torsdag 30. oktober 2014, klokken 00:35
Har ikke brukt den så mye siden i sommer, men byttet den ut med standardkladden i ettermiddag.
Hvorfor har du ikke brukt Mennekes Laderen så mye?
Sitat fra: LMOR på torsdag 30. oktober 2014, klokken 00:35
Fikk første ladefeil siden siden bilen var ny...
Hvilke av laderene gav deg"ladefeil"?
Grunnen til at jeg ikke bruker Mennekes så mye nå, er at det er den jeg bruker å ha i bilen, mens standardkladden er hjemme og brukes hver natt.
Men om sommeren bor jeg på hytta, og da ble Mennekes brukt hver natt i 2mnd. Det er best å ha 16A laderen med på tur, fordi jeg trenger mer futt da, og jeg kan maks lade med 12/13A hjemme.
Feilen over er altså på Mennekes laderen, bare noen timer etter at jeg brukte den for å teste pga denne tråden.
Sist jeg brukte den blinket alle lysene rødt, som beskrevet i en annen tråd, og denne.
Sitat fra: i3_X5_730 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 17:31
Starter dere forvarming, mens laderen fortsatt prøver å lade batteriene? :o
I mitt tilfelle så starter forvarmingen når batteriet er ferdigladet, men burde ha fungert selv om bilen fortsatt lader da det funker med Standard kladden.
Prøvde i går kveld å stille ned ladestyrken til 13A og fikk ikke feilmeldingen i dag morrest på laderen. Men bilen brukte 2% av batteriet på forvarmingen, noe den ikke gjør med standard laderen.
Jeg bruker min til daglig hjemme og sjekker ladestatus en gang hver kveld for å være sikker på at ting fungerer, men alle ladefeilene som har oppstått har forekommet med Mennekes laderen.
Kan det hende at feilen forekommer også fordi Mennekesladeren og bilen ikke kommuniserer via elektronikken slik originalladeren gjør?
Sitat fra: Roman på torsdag 30. oktober 2014, klokken 07:47
Kan det hende at feilen forekommer også fordi Mennekesladeren og bilen ikke kommuniserer via elektronikken slik originalladeren gjør?
Det kan være et spor ift å finne ut hva som skjer. Kanskje den også husker ladepunkt (eller det gjør den, siden huset mitt er blitt et ladepunkt uten at jeg har bedt om det), men at den også husker hvilken lader som står der. Derfor fikk jeg feil, fordi den trodde det var standardladeren som stod der? Når jeg tok ut og samme inn igjen kontakten, så har den ladet greit i natt.
Sist jeg fikk ladefeil på samme måte var på en hurtiglader som nettopp var blitt oppgradert. Kanskje bilen trodde jeg skulle lade med AC, siden den ikke visste at det stod en Combo der?
Etterpå ble laderen lagt inn som Combo i "mine ladersteder".
Sitat fra: LMOR på torsdag 30. oktober 2014, klokken 07:59
Sitat fra: Roman på torsdag 30. oktober 2014, klokken 07:47
Kan det hende at feilen forekommer også fordi Mennekesladeren og bilen ikke kommuniserer via elektronikken slik originalladeren gjør?
Det kan være et spor ift å finne ut hva som skjer. Kanskje den også husker ladepunkt (eller det gjør den, siden huset mitt er blitt et ladepunkt uten at jeg har bedt om det), men at den også husker hvilken lader som står der. Derfor fikk jeg feil, fordi den trodde det var standardladeren som stod der? Når jeg tok ut og samme inn igjen kontakten, så har den ladet greit i natt.
Sist jeg fikk ladefeil på samme måte var på en hurtiglader som nettopp var blitt oppgradert. Kanskje bilen trodde jeg skulle lade med AC, siden den ikke visste at det stod en Combo der?
Etterpå ble laderen lagt inn som Combo i "mine ladersteder".
Nå tror jeg du "overkompliserer" skikkelig. Jeg er sikker på at bilen slett ikke kobler posisjon med noe som helst når det gjelder lading. Den kommuniserer med det som stikkes inn i bilenden etter standardisert protokoll og setter ladingen etter det.
Det som skjer med Menneke laderen skyldes mest sannsynlig litt følsom feilsafe sensing i denne laderen.
Er det noen som vat om muligheter for å få dette fikset? Er det mulighet for å sende laderen til reparasjon/ eventuelt få en erstatningslader i retur?
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 30. oktober 2014, klokken 11:20
Nå tror jeg du "overkompliserer" skikkelig. Jeg er sikker på at bilen slett ikke kobler posisjon med noe som helst når det gjelder lading.
Om jeg overkompliserer eller tenker for kreativt kan vel diskuteres ;D
Men du tar nok feil i forhold til om bilen husker posisjonen. Du kan søke frem "dine ladere", og der står alle du har brukt, og hvor langt det er til disse. For hver ny lader jeg har brukt, så kommer den opp her. Hjemmeposisjonen ligger der som en lader, og jeg har ikke lagt den inn.
Sitat fra: Roman på torsdag 30. oktober 2014, klokken 12:58
Er det noen som vat om muligheter for å få dette fikset? Er det mulighet for å sende laderen til reparasjon/ eventuelt få en erstatningslader i retur?
+1
lurer på det samme. Men hvis grunnen er at den er overfølsom, så hjelper vel ikke det?
Sitat fra: LMOR på torsdag 30. oktober 2014, klokken 13:01
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 30. oktober 2014, klokken 11:20
Nå tror jeg du "overkompliserer" skikkelig. Jeg er sikker på at bilen slett ikke kobler posisjon med noe som helst når det gjelder lading.
Om jeg overkompliserer eller tenker for kreativt kan vel diskuteres ;D
Men du tar nok feil i forhold til om bilen husker posisjonen. Du kan søke frem "dine ladere", og der står alle du har brukt, og hvor langt det er til disse. For hver ny lader jeg har brukt, så kommer den opp her. Hjemmeposisjonen ligger der som en lader, og jeg har ikke lagt den inn.
Greit. Jeg var kanskje litt unøyaktig. Det er fornuftig å arkivere "dine ladere", for fremtidig bruk. Det et et planleggingshjelpemiddel for deg når du kjører, som alle ladepunkter er.
Når det gjelder selve ladingen, skjer det på grunnlag av kommunikasjonen mellom det som plugges inn og bilen der og da, ikke noe annet.
Om bilen skulle huske at du brukte en 10A lader på punkt A for 11 måneder siden, så flagger den selvfølgelig ikke feil om du plugger inn en 32A lader der neste gang. Det blir jo totalt tullete.
Helt enig med deg at det er tullete.
Men merk at det er bilen som arkiverer disse, og ikke jeg. Jeg var ikke klar over at den gjorde det.
Men disse ladefeilene er også tullete :(
Til info har jeg ikke hatt noen flere feil, og avslutter testen. Har bare 13A, og 12A med standard kladden er optimalt.
Feilene jeg har fått har vært ved første gangs tilkobling til et nytt ladepunkt. Sikkert tilfeldig.
Kan rapportere inn at jeg opplevde rød blinking erroren igjen selv om jeg har stilt ned på ladestyrken. Skal prøve å kontakte butikken jeg kjøpte det fra og se om dem kan sende en erstatning og få denne i retur.
Sitat fra: Roman på fredag 07. november 2014, klokken 07:56
Kan rapportere inn at jeg opplevde rød blinking erroren igjen selv om jeg har stilt ned på ladestyrken. Skal prøve å kontakte butikken jeg kjøpte det fra og se om dem kan sende en erstatning og få denne i retur.
Jeg hadde min på 13A når jeg fikk feilen. Er det det "normale" uttaket du bruker, eller er det på et nytt sted?
Du får poste resultatet ift å få en ny lader. Når jeg tok kontakt om dette, så hadde de ikke hørt om noen andre tilfeller, men nå er vi i hvert fall 2.
Sitat fra: LMOR på fredag 07. november 2014, klokken 08:12
Jeg hadde min på 13A når jeg fikk feilen. Er det det "normale" uttaket du bruker, eller er det på et nytt sted?
Du får poste resultatet ift å få en ny lader. Når jeg tok kontakt om dette, så hadde de ikke hørt om noen andre tilfeller, men nå er vi i hvert fall 2.
Bruker samme uttak hver gang ja, men har også opplevd lignende feil på en annen kurs hjemme hos meg. Teoriserer om at det ikke er uttaks avhengig og at det er fail-safe i laderen som er problemet.
Sitat fra: Roman på fredag 07. november 2014, klokken 07:56
Kan rapportere inn at jeg opplevde rød blinking erroren igjen selv om jeg har stilt ned på ladestyrken. Skal prøve å kontakte butikken jeg kjøpte det fra og se om dem kan sende en erstatning og få denne i retur.
Nei! Lever den tilbake og kjøp helt lik kabel av Volvo i Sverige til halv pris :)
Oppdatering: Kjøpte min ladekladd hos Kontroll Elektro AS (nofuel.no). Dem sa at dem kan sende en ny en i posten mot bytte av den gamle om jeg ønsker det.
Hyperstress: Har du noe kontakt info som du kunne delt om jeg eventuelt skal benytte meg av angreretten?
Sitat fra: Roman på mandag 10. november 2014, klokken 13:37
Oppdatering: Kjøpte min ladekladd hos Kontroll Elektro AS (nofuel.no). Dem sa at dem kan sende en ny en i posten mot bytte av den gamle om jeg ønsker det.
Hyperstress: Har du noe kontakt info som du kunne delt om jeg eventuelt skal benytte meg av angreretten?
Nå tror jeg leverandøren din også følger med på dette forumet, og du får ikke angret kjøpet etter 14 dager, og ikke hevet kjøpet før etter 3 mislykkede reparasjoner, normalt...
Sitat fra: LMOR på mandag 10. november 2014, klokken 14:25
Nå tror jeg leverandøren din også følger med på dette forumet, og du får ikke angret kjøpet etter 14 dager, og ikke hevet kjøpet før etter 3 mislykkede reparasjoner, normalt...
Jeg er klar over det. Her er det først og fremst snakk om å få mer informasjon i tråden for folk som kommer over tråden i senere tid med samme problemet. Nofuel har behandlet meg bra så langt noe jeg er godt fornøyd med, ikke minst er det flott å støtte en norsk bedrift. Jeg håper at dette løser seg med bytte av kladden.
Det ligger allerede info ute i en annen tråd:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.msg279740.html#msg279740
#385