Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: TEK på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 11:01
Hei
Jeg fikk nytt batteri om dagen til 246 700 NOK. Bilen har gått 21200km. Noen flere?
har du kjøpt et nytt batteri? pga. skadet batteripakke eller noe slikt?
Nei, jeg fikk da det gamle gikk i stykker. Garantisak.
Sitat fra: TEK på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 11:01
Hei
Jeg fikk nytt batteri om dagen til 246 700 NOK. Bilen har gått 21200km. Noen flere?
Btw: bare for diskusjon ang. hva prisen på batteriet er: var dette med eller uten MVA? Antar uten siden dette altså var en garantisak.
Hvordan artet dette batteri-havariet seg?
Jeg fikk nytt batteri tidlig i sommer. :)
Forløp; 12V feil etter 8t jobb parkering. Bil ville ikke starte. Ikke noe indikasjon før dette.
Dere med batteribytte, har dere fått merkbart mer typical / rated km ved samme ladeprosent?
Nei. Fikk SW update samtidig så den falt i gulvet samtidig.
Forøvrig 347tkm når jeg lader til 90%. Batteriet er vel ca. 15000km gammelt, bilen 38000.
Hva gjør Tesla med batteriene som fjernes? Lurer på om Tesla har et resirkuleringsprogram her i Norge :)
Sitat fra: bull på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 21:41
Hva gjør Tesla med batteriene som fjernes? Lurer på om Tesla har et resirkuleringsprogram her i Norge :)
Lagre strøm, eks ved SC som har solceller- eller litt spinkel strømforsyning...
Sitat fra: bull på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 21:41
Hva gjør Tesla med batteriene som fjernes? Lurer på om Tesla har et resirkuleringsprogram her i Norge :)
Det er vel ingen tvil om at de få det gjelder blir sendt tilbake til California for rehab.
Når det en dag er snakk om flere hundre, vil nok Musk ha en plan for de. enten som batteribank i solcelleanlegg, SuperLadere eller som en del av SmartGrid i norske hjem. Håper jeg..
Det er jo kun i kjøretøy hvor vekt vs kWh er like viktig.
Tipper at refurbished batterier går tilbake til andre biler som må bytte, akkurat som driveunitene.
Blir ikke sendt til California, men Nederland i første omgang ivertfall.
Det er blitt byttet batteri ved flere anledninger pga feilmelding, altså er ikke dermed sakt at det er noe feil med selve batteriet.
Men det tas ingen sjangser når det gjelder batteriet.
De blir sjekket ut, byttet eventuelt døde celler/banker osv, testet ut og sendt tilbake og montert til noen andre.
Du er ikke garantert å få ny batteripakke, men en på lik eller bedre som den du hadde. ;-)
Er allerede Superladere i USA som har fått batteribanker for å få ned Max forbruk.
Pakkene her består av samme type celler, men annen montering, så godt mulig celler fra innbytter pakker kan havne i en slik pakke.
Om 246 700 kr er dagens pris på nytt batterisett, så er helt hinsides.
Likevel regner jeg med at prisene på batteri synker med årene når Tesla får i drift sin store batterifabrikk.
Er vi heldig kommer neste generasjon batterier med lenger rekkevidde.
Nå er heldigvis garantitiden på batteri 8 år, men jeg skulle gjerne visst hvordan man dokumenterer tap av kapasitet over 20%, for å få batteribytte på garantien.
Hvor har du 20% fra?
Teslas priser på batterier i dag er kunstig høye, pga en solgt batteripakke betyr en mindre bil solgt.
Så mye av fortjenesten på bilen som ikke ble levert ut må hentes inn på batteriet.
Når dette er garanti, er det nok bare for at dette skal vises riktig i regnskapet.
Slik vil det være frem til batterileveransene er større en etterspørselen på biler.
Litium ion har en tapas kurve som gjør at under 70% det blir regnet som dødt.
Taper seg litt raskere i starten, så går det sakte (om det blir passet på), før det akselererer kraftig fra 70%. Normal oppsatte batterier så må enkelt celler som er helt døde, fjernes fra batteripakken for at de ikke skal ta med seg resten i dragsuget.
Har selv tatt ut døde celler i mindre litium batterier for å bygge opp nye som har levd i mange år.
Tesla har en slags sikring/navlestreng på hver enkelt celle, så dør en celle vil den nok ganske effektivt bli koblet bort fra cellebanken/modulen ved at "sikringen" ryker.
Så ikke sikkert at samme reduksjons regler gjelder her. :-)
Sitat fra: bull på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 21:41
Hva gjør Tesla med batteriene som fjernes? Lurer på om Tesla har et resirkuleringsprogram her i Norge :)
Grorud holder på med siste tester i et eget rom som er avsatt for å reparere batterier lokalt.
Bør være operativt om ikke veldig lenge. :)
245.000,- er "billig" for 85 KW
Normalpris er USD 450 - 600 pr KW
Avhengig av Housing, BMS, balanseringen/kvalitet.
Sitat fra: TeslaSignature på onsdag 29. oktober 2014, klokken 00:37
245.000,- er "billig" for 85 KW
Normalpris er USD 450 - 600 pr KW
Avhengig av Housing, BMS, balanseringen/kvalitet.
Om signaturen til TEK er riktig så dreier det seg her om 60-batteri.
Det er 60kW batteri. Kontaktor feil
Mulig jeg er pirkete, men å oppgi hvor mange kW batteriet er på blir som å oppgi hvor mange hester man har på bensintanken :)
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 12:23
Mulig jeg er pirkete, men å oppgi hvor mange kW batteriet er på blir som å oppgi hvor mange hester man har på bensintanken :)
...er du enda i tvil om hvilket batteri han har, så er det et 60kWh batteri ???
Sitat fra: RaBalder på onsdag 29. oktober 2014, klokken 12:30
...er du enda i tvil om hvilket batteri han har, så er det et 60kWh batteri ???
Takk for oppklaringen.
Beklager om innlegget mitt var støtende, poenget var ikke å pirke på noen.
Men når samme feilbenevnelse går igjen i flere poster så syntes jeg egentlig det er greit å nevne det. Er en god del som faktisk ikke er klar over at det er en vesentlig forskjell på betydningen av kW og kWh.
Da ble det mye prat om andre ting, men da ser det ut som det bare er 2 som foreløpig har byttet batteri? Ikke så omfattende som DU.
Jeg byttet batteri i september 2013, ca. ei uke etter at jeg fikk bilen. 4-5 dager senere hadde de fått tak i et nytt batteri i ekspressfart og byttet det ut. Batteriet konka midt i en forbikjøring på motorveien og jeg hadde heldigvis nok fart til å rulle over kulen og inn på nærmeste bensinstasjon. Det kom en masse meldinger, men husker ikke på eksakt hva det var, men budskapet var "Kjør inn til siden", "Alvorlig feil med bilen" etc. De mente det var en diode som var ødelagt, men det var aldri et tema å reparere batteriet.
Hvordan har det seg at prisen på batteriet er kjent?