bilmerke........... | rekkevidde by(km)... | rekkevidde landevei(km)... | kombinert(km)... | kwt pr. 10 km |
Kia Soul | 166 | 128 | 149 | 2,0 |
Nissan Leaf | 147 | 118 | 134 | 1,85 |
BMW i3 | 142 | 115 | 130 | 1,69 |
Mercedes B | 142 | 138 | 139 | 2,51 |
Fiat 500E | 147 | 130 | 139 | 1,81 |
VW e-golf | 142 | 122 | 133 | 1,82 |
Sitat fra: moonbuggy på søndag 19. oktober 2014, klokken 15:54
EPA (Environment Protection Agency, USA) tester biler realistisk gjennom normal kjøring i bytrafikk, landevei og tester forbruk. Disse testene er langt mer realistiske enn tilsvarende europeiske. Her er tallene i tabells form for en del biler på det amerikanske markedet. Det gir et meget godt sammenligningsgrunnlag og også indikasjon på bruk, lav fart mye start stopp som i by, eller mye landevei.
Offisielle EPA(US Environment Protection Agency) sertifiserte tall satt inn i tabell:
bilmerke........... rekkevidde by(km)... rekkevidde landevei(km)... kombinert(km)... kwt pr. 10 km Kia Soul 166 128 149 2,0 Nissan Leaf 147 118 134 1,85 BMW i3 142 115 130 1,69 Mercedes B 142 138 139 2,51 Fiat 500E 147 130 139 1,81 VW e-golf 142 122 133 1,82
Sitat fra: moonbuggy på søndag 19. oktober 2014, klokken 18:23
En gallon bensin tilsvarer 33,7 kwt. Det er grunnlaget for sammenligningen mellom miljøbiler og fossilbiler.
MPGe er hvor langt bilene vil kjøre med 33,7 kwt.
Så når e-golf kjører 116 miles med 33,7 kwt så utgjør e-golfs rekkevidde 83 miles 24,11 kwt.
Leaf 114 miles med 33,7kwt gir med 84 miles rekkevidde 24,83 kwt, og tilsvarende for Soul ev.
Linken din over viser også rekkevidde for bilene på linjen under...