Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: TAS på torsdag 09. oktober 2014, klokken 21:16
Har noen forsøkt seg på montering av ekstralys, evt bytte av fjernlyspærer? Fruen kjører 2 x 5 mil daglig, og etter at høstmørket har satt inn melder ønske om bedre lys seg!
Ser bl.a på Leaf sidene at x-lys har blitt montert.
Ville vurdert å bytte pærer i fjernlysene, istedenfor.
Slik: http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=1111
Sitat fra: Klykken på torsdag 09. oktober 2014, klokken 22:11
Ville vurdert å bytte pærer i fjernlysene, istedenfor.
Slik: http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=1111
De pærene så jo mye bedre ut. Men "Philips H11 CrystalVision Ultra" , er det et USA-produkt? Finner bare H11 "BlueVision Ultra" hos http://www.philips.no
I mitt tilfelle er nok bedre lys = mere lys. Har allerede kjøpt inn Osram Nightbreaker H7 pærer, men tenker allikevel at vi trenger mer! Spørsmålet er hva man skal handle inn; hva gir mest lys for minst mulig strømforbruk? Tenker å montere 2-3 lys på en skiltplatebrakett (kan enkelt fjernes), og koble opp mot bilens batteri, eller evt et ekstra 12v batteri i trunken (med bryter trukket inn i kupeen). Ka dokk trur?
(http://www1.garaget.org/gallery/images/60/59701/59701-8417aee474b6b55b806fc41ed3c62c21.jpg)
Sitat fra: TAS på fredag 10. oktober 2014, klokken 21:15
Ka dokk trur?
At hvis du skal ha noe sterkere, så må du vel ha automatisk nivåregulering?
Er vel bare xenon som krever automatisk regulering? Og nei, jeg tenker ikke å montere svære "bøtter" i front, men snarere noe mindre og effektive LED lys. Gammel halogen teknologi hører ikke hjemme på en I3 (mange vil sikkert si at det gjør ikke x-lys uansett, men når man kjører 10 mil daglig på elgbefengte veier betyr funksjon mer enn form) ;-)
Bare husk at alt må være E-merket for å være lovlig.
I Norge skal ekstralys være i par, dvs at 3 ikke er lov. Xenon er lov på fjernlys/ekstralys, høyderegulering gjelder kun nærlys.
Jeg satte inn både Osram Night breaker og Phillips Xtreme Vision i min 2012 Focus, og det er svært stor forskjell fra standard Halogen + alt billig ræl fra Biltema etc.
Så jeg ville også prøvd dette før nye lykter.
Mvh Ole
Sitat fra: Klykken på torsdag 09. oktober 2014, klokken 22:11
Ville vurdert å bytte pærer i fjernlysene, istedenfor.
Slik: http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=1111
To Rigid E4 spot og du har lysene du savner. Kjører ikke nok i mørket men om jeg gjorde det hadde jeg ikke nølt.
http://arbeidsbelysning.no/40-e-merket-fra-rigid-ind-
Hvor skulle disse vært montert mener du? ;D
Kjøp skiltlyktefeste, da slipper man å ta hull i fangeren og det tar en halvtime å ta det bort når det blir lysere og lengre dager.
Sitat fra: ganton på fredag 10. oktober 2014, klokken 13:58
Sitat fra: Klykken på torsdag 09. oktober 2014, klokken 22:11
Ville vurdert å bytte pærer i fjernlysene, istedenfor.
Slik: http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=1111
De pærene så jo mye bedre ut. Men "Philips H11 CrystalVision Ultra" , er det et USA-produkt? Finner bare H11 "BlueVision Ultra" hos http://www.philips.no
Kan denne brukes? : http://www.ekstralys.no/products/led-11w2h11
(http://www.ekstralys.no/users/ekstralys_mystore_no/images/40667_Lumen_Systems_H11_LED_16w__2.jpg)
2 problemer kan oppstå, feilmelding om defekt pære (kan noen ganger løses ved å koble inn motstand, se tekst på den siden du linket til) OG like alvorlig; bilens lys blir feil, kan blende andre, kan spre for mye og bli ubrukelig etc. Avhenger av led elementene i pære og hvordan reflektoren er laget. LED pærenes lyssentrum er neppe i samme punkt som den H pære de erstatter, altså vil heller ikke reflektoren kaste lyset som den er designet for.
Mvh Ole
Sitat fra: i3_X5_730 på mandag 13. oktober 2014, klokken 19:29
Sitat fra: ganton på fredag 10. oktober 2014, klokken 13:58
Sitat fra: Klykken på torsdag 09. oktober 2014, klokken 22:11
Ville vurdert å bytte pærer i fjernlysene, istedenfor.
Slik: http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=1111
De pærene så jo mye bedre ut. Men "Philips H11 CrystalVision Ultra" , er det et USA-produkt? Finner bare H11 "BlueVision Ultra" hos http://www.philips.no
Kan denne brukes? : http://www.ekstralys.no/products/led-11w2h11
(http://www.ekstralys.no/users/ekstralys_mystore_no/images/40667_Lumen_Systems_H11_LED_16w__2.jpg)
Sitat fra: Snart-i3 på søndag 12. oktober 2014, klokken 23:31
I Norge skal ekstralys være i par, dvs at 3 ikke er lov. Xenon er lov på fjernlys/ekstralys, høyderegulering gjelder kun nærlys.
Sikker? Har du en link til den loven?
Fant det, det er 2 eller 4 fjernlys (altså 2 ekstralys)
http://www.hella.com/hella-com/assets/media_global/J00268_Gesetzliche_Vorschriften_EN_HKG.pdf
Skrudde på en 20" LED-BAR i helgen. Denne lyser helt vannvittig 8) Vi får se hvor lenge den får sitte på bilen da... Den bryter jo med det meste av det som står i boka til biltilsynet om ekstralys tenker jeg :-\
Oida. :o Hvordan festet du denne?
Fine lys. Lovlig med max 480 lux fjernlys ;)
Om den er bygget opp med 3W Cree dioder så tipper jeg denne gir anslagsvis 3-5000 Lumen.....altså blir den nok fort plukket av på en kontroll :D
Men den lyser nok bra!
Hehe, spekulasjoner men ligner på denne http://www.predatorparts.com.au/buy/light-bar-12-x-10w-cree-led-lightbar-spot-beam/LB12LED (http://www.predatorparts.com.au/buy/light-bar-12-x-10w-cree-led-lightbar-spot-beam/LB12LED) 12x10W :D
850 lumens per led gir 10200 lumens ?
Det skulle gi greit lys ;D
Sitat fra: Klykken på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 13:14
Oida. :o Hvordan festet du denne?
Festet med universalholder fra Hella. http://www.torshovbil.no/hella-universalholder (http://www.torshovbil.no/hella-universalholder)
12*10W creed 120W 10200 lumens ;D
Da har jeg endelig fått opp lokket for fjernlysene inne i skjermen og fått inn de nye Nightbraker pærene, stor forskjell fra de originale Osram'ene, legger vet et bilde, kommer kanskje ikke så godt fram her ettersom det enda var dagslys, men vesentlig hvitere og mer lys. Og lovlig ;) Bilen sto litt skjevt som bildet viser.
Edit; ny pære på babord side :-)
Sitat fra: GelpMan på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:26
12*10W creed 120W 10200 lumens ;D
Så hva skjer om du blir tatt i kontroll med slikt utstyr ?
Bot, inndragning av utstyr eller hva ?
Sitat fra: Olemann på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:30
Da har jeg endelig fått opp lokket for fjernlysene inne i skjermen og fått inn de nye Nightbraker pærene, stor forskjell fra de originale Osram'ene, legger vet et bilde, kommer kanskje ikke så godt fram her ettersom det enda var dagslys, men vesentlig hvitere og mer lys. Og lovlig ;) Bilen sto litt skjevt som bildet viser.
Hvor har du kjøpt pærene?
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:53
Sitat fra: GelpMan på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:26
12*10W creed 120W 10200 lumens ;D
Så hva skjer om du blir tatt i kontroll med slikt utstyr ?
Bot, inndragning av utstyr eller hva ?
Det vet jeg ikke... Prøvde å google det, ser ut at de fleste blir bedt om fjerne lysene, for så og vise bilen hos biltilsynet.
Kjøpt på nett, Powerbulbs i UK; koster rett under GBP 30 for begge, ikke vanskelig å finne dem for dobbelt av det her hjemme.
Litt kinkig å skifte på babord side, trangt og ledningen er så kort at man må gjennom hullet i innerskjermen med hendene når man skifter.
Men; mye mer lys og hvitere lys. Billig og lovlig, men dette er likevel ikke lys for hardkjøring på mørke skogsveier.
Ole
Sitat fra: snakkis på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:58
Sitat fra: Olemann på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:30
Da har jeg endelig fått opp lokket for fjernlysene inne i skjermen og fått inn de nye Nightbraker pærene, stor forskjell fra de originale Osram'ene, legger vet et bilde, kommer kanskje ikke så godt fram her ettersom det enda var dagslys, men vesentlig hvitere og mer lys. Og lovlig ;) Bilen sto litt skjevt som bildet viser.
Hvor har du kjøpt pærene?
Stod det noe betegnelse på originalene, fabrikant/type, watt ?
Ser at nightbreaker har spek. 1350lm, 55W, 3600K.
Sitat fra: GelpMan på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 17:26
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:53
Sitat fra: GelpMan på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:26
12*10W creed 120W 10200 lumens ;D
Så hva skjer om du blir tatt i kontroll med slikt utstyr ?
Bot, inndragning av utstyr eller hva ?
Det vet jeg ikke... Prøvde å google det, ser ut at de fleste blir bedt om fjerne lysene, for så og vise bilen hos biltilsynet.
Du blir bare bedt om å vise bilen på teknisk kontroll etter at de er fjernet. Lys skal monteres parvis så en enkel lysbjelke er teknisk sett ikke lovlig. Man må ha to. Hvor mange lumen lysene gir er ikke interessant, det er E-verdien man ser på. Står det ikke noe E-verdi i det hele tatt er ikke lysene godkjent. På Leafen så er hver hovedlykt oppgitt til 17,5% som betyr at hver ekstralys kan være på 32,5%. Man får kjøpt E-godkjent LED lys fra Rigid med oppgitt E-verdi på 30%. E-verdi på hovedlysene står på de fleste nyere buker bak på lyktehuset, ikke på glasset som før, men synlig ovenfra. Se etteren stor E og et tall etter, feks E17.5.
Sitat fra: smaug01 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 12:54
Sitat fra: GelpMan på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 17:26
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:53
Sitat fra: GelpMan på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:26
12*10W creed 120W 10200 lumens ;D
Så hva skjer om du blir tatt i kontroll med slikt utstyr ?
Bot, inndragning av utstyr eller hva ?
Det vet jeg ikke... Prøvde å google det, ser ut at de fleste blir bedt om fjerne lysene, for så og vise bilen hos biltilsynet.
Du blir bare bedt om å vise bilen på teknisk kontroll etter at de er fjernet. Lys skal monteres parvis så en enkel lysbjelke er teknisk sett ikke lovlig. Man må ha to. Hvor mange lumen lysene gir er ikke interessant, det er E-verdien man ser på. Står det ikke noe E-verdi i det hele tatt er ikke lysene godkjent. På Leafen så er hver hovedlykt oppgitt til 17,5% som betyr at hver ekstralys kan være på 32,5%. Man får kjøpt E-godkjent LED lys fra Rigid med oppgitt E-verdi på 30%. E-verdi på hovedlysene står på de fleste nyere buker bak på lyktehuset, ikke på glasset som før, men synlig ovenfra. Se etteren stor E og et tall etter, feks E17.5.
Takk, det forklarer mye av det jeg har lurt på, spesielt det med E-verdi :)
Osram H11/55W Night Breaker Unlimited (pakning på 2 stk.) kan kjøpes (evt. bestilles) på Torshov Bilrekvisita for 380,- :D ;D ;)
Fikk nettopp kontrabeskjed fra Torshov (Trondheim) - de klarer ikke å skaffe 2-pack, så da har de bare single til 299,- >:(
Det er veldig dyrt. På Wurth selges de gjerne til 90kr stk.
Sitat fra: smaug01 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 15:26
Det er veldig dyrt. På Wurth selges de gjerne til 90kr stk.
Det er i såfall veldig billig. Er du sikker på at det gjelder H11 "Night Breaker Unlimited" (+110%) ? En enkelt pære er priset til 299,- på Torshov...
Ja, kjøper bare der til pickupen min(H4). De har ikke til Leaf(H9) så der skal jeg ikke uttale meg om hva de koster.
Sitat fra: smaug01 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 17:02
Ja, kjøper bare der til pickupen min(H4). De har ikke til Leaf(H9) så der skal jeg ikke uttale meg om hva de koster.
De har til i3 :)
Art.nr 0720118110990 10
Bilpære H11 12V 55W+110% NBU
På lager
10 / 1
http://nettbutikk.wuerth.no/search?keyword=H11
Sitat fra: bromm på onsdag 29. oktober 2014, klokken 15:12
Osram H11/55W Night Breaker Unlimited (pakning på 2 stk.) kan kjøpes (evt. bestilles) på Torshov Bilrekvisita for 380,- :D ;D ;)
Fikk nettopp kontrabeskjed fra Torshov (Trondheim) - de klarer ikke å skaffe 2-pack, så da har de bare single til 299,- >:(
Siden Torshov var så kjipe på pris, så bestilte jeg her i stedet (409,- inkl. frakt):
http://www.ekstralys.no/products/osram-nightbreaker-unlimited-h11 (http://www.ekstralys.no/products/osram-nightbreaker-unlimited-h11)
Henger på et nytt spørsmål her under "Ekstralys"-tråden:
Jeg kunne tenkt meg et hvitere lys oppe i taklyset i kupeen.
Noen som har klart å ta av dekslet å sjekket hvilken pære som står i den lampen?
Jeg har standard interiør uten soltak.
Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på torsdag 30. oktober 2014, klokken 17:44
Henger på et nytt spørsmål her under "Ekstralys"-tråden:
Jeg kunne tenkt meg et hvitere lys oppe i taklyset i kupeen.
Noen som har klart å ta av dekslet å sjekket hvilken pære som står i den lampen?
Jeg har standard interiør uten soltak.
I min bil er det hvitt lys og helt sikkert LED lys, men det er vel avhengig om du har med Lys pakke. Har du lys i sminkespeil ? (da skal det være LED i taket)
Nei, jeg har ikke lyspakken desverre. Og da ikke lys i sminkespeil.
Ser ut som det er én lyspære oppe i lampen og den lyser nokså gult mener jeg.
Skal se på det litt nærmere men er ennå litt usikker på hvordan jeg skal få av plastglasset som dekker denne lyspæren.
Som en heller dyr el-bil skulle selvfølgelig i3 hatt Led lys overalt. Det kommer nok ved første "facelift".
Jeg tror det eneste unntaket fra led lys er fjærnlysene og blinklys forann. Hvorfor kan man sikkert lure litt på.
Nå har jeg kjørt en del i mørket - og med Led hovedlys - så er de så bra at det meste jeg bruker fjærnlysene til er å blike tilbake til motgående biler som tror jeg kjører med fullt lys.
Men har bestilt H11 pærene over - hvitere lys blir bra. Ser på det engelske forumet at mange også bytter til LED blinklys.
LED nærlys gir bra lys, men ikke i lengden. For de følger jo reglene for nærlys, og bryter lysets lengde innenfor kravene som er gitt. Håper ikke du kjører i skogpartier og mørke bygater, da du ikke har lang nok sikt med bare nærlysene, og vil mest sannsynlig ikke klare å reagere/stoppe tidsnok for en hindring (elg, menneske osv). Langlysene lyser i "feil farge" og gir en temmelig dunkel belysning, men de lyser da vitterlig opp i lengden slik at du faktisk ser forbi der nærlysene er brutt.
Det er litt håpløst når man først har gått inn for å lage en energieffetiv bil og spart vekt alle steder. Karbon der det mulig, aluminium, ekstra tynne og lette seter, og så smeller man til med gamle pærer hvor 94% av energien produserer varme ?
Det henger ikke på greip, men tanken var nok at disse lysene bare skulle dekke krav, men "aldri brukes" i praksis. Håpløst uansett.
Sitat fra: moonbuggy på fredag 31. oktober 2014, klokken 10:37
Det er litt håpløst når man først har gått inn for å lage en energieffetiv bil og spart vekt alle steder. Karbon der det mulig, aluminium, ekstra tynne og lette seter, og så smeller man til med gamle pærer hvor 94% av energien produserer varme ?
Det henger ikke på greip, men tanken var nok at disse lysene bare skulle dekke krav, men "aldri brukes" i praksis. Håpløst uansett.
Håpløst er det vel ikke. Dette er en MegaCity car, og skogene i Norge var nok ikke helt inne i kravspecen. Jeg bor ikke i en MegaCity, men har bare brukt fjernlys 3-4 ganger på 7 mnd...
Det hadde sannsynligvis kostet oss 20 000.- ekstra med LED fjernlys. Noen av de bilene som ble spådd skulle erstatte Xenon med LED, har fremdeles Xenon på fjernlys, og Xenon er ikke billig.
Det kommer sikkert som et velg på en oppgradert i3.
Sitat fra: moonbuggy på fredag 31. oktober 2014, klokken 10:37
Det er litt håpløst når man først har gått inn for å lage en energieffetiv bil og spart vekt alle steder. Karbon der det mulig, aluminium, ekstra tynne og lette seter, og så smeller man til med gamle pærer hvor 94% av energien produserer varme ?
Det henger ikke på greip, men tanken var nok at disse lysene bare skulle dekke krav, men "aldri brukes" i praksis. Håpløst uansett.
Dem har da sparsome LED lys i form av ekstrautstyr, du må bare betale noen saftige lapper for det.
Dem har da sparsome LED lys i form av ekstrautstyr, du må bare betale noen saftige lapper for det
Som jeg har gjort. Litt kjedelig å da å sitte med 55W gamle gule pærer i fjernlysene. Men, som LMOR så riktig kommenterer, fjernlysene var bare "myndighetskrav", de er der, men skulle vel aldri(sjelden) brukes.
Det er jo ikke den helt enorme energimengden det er snakk om da. 2 stk. 55-watt pærer bruker i løpet av to timer 2*2*0,055 = 0,22 kWh Det er ikke så store prosentandelen av batteriet på 18,8 kWh. "Alle" andre faktorer har mer å si.
Sitat fra: Ferry på fredag 31. oktober 2014, klokken 12:21
Det er jo ikke den helt enorme energimengden det er snakk om da. 2 stk. 55-watt pærer bruker i løpet av to timer 2*2*0,055 = 0,22 kWh Det er ikke så store prosentandelen av batteriet på 18,8 kWh. "Alle" andre faktorer har mer å si.
Riktig, og jeg skulle gjerne snakke med den som kjørte 2 timer på en lading med fjernlys...
Ferry:
Poenget er at man virkelig har lagt seg i selen for få ned vekt og minimisert energiforbruk. Hver enkel bit utgjør ofte få watt, men summert gir det effekt. LED lys har svært mange fordeler, lang levetid, lys effektiv - mye lys med minimalt effektbruk. E-golf har det og personlig kan jeg slett ikke forstå at premium merket BMW ikke har det, spesielt på sin El-bil satsing, hvor synergieffekten er så viktig.
Tror ikke e-golf har det jeg tenker på som LED fjernlys til 20 000.-. Se bildene mitt på siden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16501.15.html
Det er mer at de løfter spredningen høyere opp, og litt mer styrke. Kan ikke sammenlignes med Xenon fjernlys. Så fra BMW forventer jeg noe mye bedre når de kommer med noe, eller aller helst Laser når batteriet tillater det...
Sitat fra: bromm på torsdag 30. oktober 2014, klokken 16:01
Siden Torshov var så kjipe på pris, så bestilte jeg her i stedet (409,- inkl. frakt):
http://www.ekstralys.no/products/osram-nightbreaker-unlimited-h11 (http://www.ekstralys.no/products/osram-nightbreaker-unlimited-h11)
Me too, forskjellen ble større i virkeligheten enn det som kommer frem på bildet av to i3er ved siden av hverandre. Har nå kjøpt til den andre på bildet også.
Sitat fra: moonbuggy på fredag 31. oktober 2014, klokken 10:37
Det er litt håpløst når man først har gått inn for å lage en energieffetiv bil og spart vekt alle steder. Karbon der det mulig, aluminium, ekstra tynne og lette seter, og så smeller man til med gamle pærer hvor 94% av energien produserer varme ?
Det henger ikke på greip, men tanken var nok at disse lysene bare skulle dekke krav, men "aldri brukes" i praksis. Håpløst uansett.
Finner ingen tall på det men tror ikke LED-nærlysene bruker så lite strøm som vi liker å tro, high power LEDs generer mye varme. Kanskje en grunn til at BMW ikke oppgir forbruket ;) Å bruke kostbare LED til fjernlys som brukes relativt sjeldent gir ikke nok kost-nytte.
Sitat fra: Vind på fredag 31. oktober 2014, klokken 07:53
Jeg tror det eneste unntaket fra led lys er fjærnlysene og blinklys forann. Hvorfor kan man sikkert lure litt på.
Nå har jeg kjørt en del i mørket - og med Led hovedlys - så er de så bra at det meste jeg bruker fjærnlysene til er å blike tilbake til motgående biler som tror jeg kjører med fullt lys.
Men har bestilt H11 pærene over - hvitere lys blir bra. Ser på det engelske forumet at mange også bytter til LED blinklys.
Målte LED-nærlysene når bilen var ny (for å sjekke tap over tid) til 9500lx i senter (avstand av 150cm). Kunne vært interessant å sammenlikne fjernlysene night-breaker vs original. Har foreløpig bare original å måle på.
Sitat fra: ganton på mandag 03. november 2014, klokken 08:29
Målte LED-nærlysene når bilen var ny (for å sjekke tap over tid) til 9500lx i senter (avstand av 150cm). Kunne vært interessant å sammenlikne fjernlysene night-breaker vs original. Har foreløpig bare original å måle på.
De oppgir jo selv at det er 110% mer lys og 40 meter lengre kjegle (se bilde), så det er fint om du kontrollmåler dette ;D
Det er vanskelig å måle lys grunnet at LED er veldig monokromatisk. En luxmåler måler synlig lys over et vidt register mens LED gir et lys over et veldig smalt register.
Sitat fra: smaug01 på mandag 03. november 2014, klokken 17:46
Det er vanskelig å måle lys grunnet at LED er veldig monokromatisk. En luxmåler måler synlig lys over et vidt register mens LED gir et lys over et veldig smalt register.
Det er vel halogen målingen gjelder nå. Bildet jeg la inn viser et tydelig sterkere lys, men måling er selvfølgelig best.
Målingen antar jeg var halogen vs LED og det er ikke lett.
Sitat fra: smaug01 på mandag 03. november 2014, klokken 19:29
Målingen antar jeg var halogen vs LED og det er ikke lett.
Du misforstod nok da. Noen hadde målt LED, og det ble foreslått å måle standard halogen vs oppgradert halogen på fjernlysene. LED fjernlys er ikke et alternativ.
Er ikke umulig det nei :-p
Sitat fra: smaug01 på mandag 03. november 2014, klokken 19:29
Målingen antar jeg var halogen vs LED og det er ikke lett.
Målte med Konica Minolta CL200 (ca 10000lx nærlys, 4500lx standardpære fjernlys, 1m avstand). Låner et CL500 neste gang, det skal håndtere LED frekvensbånd OK.
Jøss, hva jobber du med når du har tilgang til sånt? En CL500 koster vel 50 høvdinger?
Test av xenon i fjernlys(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/20/1393566c6ae6f3e5af72e99318ccaddc.jpg)
Sitat fra: KOBT på fredag 21. november 2014, klokken 08:43
Test av xenon i fjernlys
Dette så meget tøft ut. Kan du avsløre stedet du kjøpte dem på?
http://www.amazon.com/gp/product/B00K61CG5U/ref=s9_simh_se_p263_d0_i3?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=search-desktop-advertising-no-results-center-1&pf_rd_r=1APP6PR55J7XK8MVVKT6&pf_rd_t=301&pf_rd_p=1912906162&pf_rd_i=cree+3hl+h11+bulds
Kan dette være noe?
"fog lamp" står det på den. Tåkelys, formoder jeg.
Er xenon eller led-konvertering på langlysene godkjent?
Billig Biltema H11 sett, kun som en test av xenon. Håpløst stor ballast, så det blir nok et sett fra ekstralys.no, ser de har en kabel man kan kjøpe for elegant tilkobling
http://www.ekstralys.no/products/h11h8h9-overgangskabel
Blir stadig mer misfornøyd med lyset på i3 etterhvert som vintermørket siger på. Irriterte meg derfor enda mer når jeg så at bmwi på instagram skriver at i3 har adaptive led lys med led lys som skal lyse opp sidene når man svinger i lave hastigheter. Kan ikke se at lysene på bilen er adaptive i det hele tatt, til tross for at dette stod i brosjyren. Er det noe spesielt med de norsksolgte bilene?
Nærlysene synes jeg er helt rå. At de ikke svinger bryr ikke meg nevneverdig, men er klar over at de skulle være "adaptive" på ett eller annet vis.
Selger sa også at hvis lysvelgeren stod på "Auto" slapp jeg å tenke på å blende ned når det kom biler mot, hvilket heller ikke stemmer. Men ingen merker likevel at fjernlysene står på. :)
Derfor er det behov for nye pærer eller ekstralys.
Hei folkens.
Fikk min i3 i forrige uke og er kjempefornøyd, men som denne tråden viser.
Fjernlysene er mildt sagt elendig.
Ja, har 2 LED pærer på veg fra kina.
Satser på at 40w (2x 20watt LED i hver pære) med 2000 lumen og kvit farge 6000-6500 blir bedre en jalla halogen pærene som står i nå :)
Sitat fra: Truls Martin på fredag 21. november 2014, klokken 13:45
Blir stadig mer misfornøyd med lyset på i3 etterhvert som vintermørket siger på. Irriterte meg derfor enda mer når jeg så at bmwi på instagram skriver at i3 har adaptive led lys med led lys som skal lyse opp sidene når man svinger i lave hastigheter. Kan ikke se at lysene på bilen er adaptive i det hele tatt, til tross for at dette stod i brosjyren. Er det noe spesielt med de norsksolgte bilene?
Dette ble diskutert mye tidligere - og hører hjemme i en annen tråd. Hovedlysene (om man har LED) er ikke svingbare, men justerer faktisk bredden etter farten. Dvs at i lav fart (under ca 40) så er lysbildet bredere, mens i høy fart fokuserer det noe lengre frem. Dette har de kalt Adaptive, da Adaptiv egentlig bare betyr at de justerer seg etter forholdene....
Det at de fortsatt bruker Adaptiv i markedsføringen er imidlertid ikke bra..., da de fleste legger noe mer i det.
Sitat fra: Real EoN på onsdag 26. november 2014, klokken 21:37
Ja, har 2 LED pærer på veg fra kina.
Satser på at 40w (2x 20watt LED i hver pære) med 2000 lumen og kvit farge 6000-6500 blir bedre en jalla halogen pærene som står i nå :)
:) Link?
Sitat fra: Real EoN på onsdag 26. november 2014, klokken 21:37
Ja, har 2 LED pærer på veg fra kina.
Satser på at 40w (2x 20watt LED i hver pære) med 2000 lumen og kvit farge 6000-6500 blir bedre en jalla halogen pærene som står i nå :)
Tror jeg tørr å vedde på at du ikke blir fornøyd. Slike LED pærer er ikke i nærheten av å fokusere lyset korrekt og noen reflektorer er helt nazi på dette. Selv en halogenpære av litt dårlig kvalitet gir ubrukelig lys.
Jeg tenkte det samme selv, og hadde ikke kjøpt om jeg ikke fikk bildebevis fra en i3 gruppe på facebook :)
Jeg tenkte også på hvordan den kastet lyset, og ikke minst hvor langt.
Om jeg blir fornøyd og ser at det faktisk er en klar forbedring skal jeg legge ut link !
Sitat fra: ganton på torsdag 27. november 2014, klokken 13:00
Sitat fra: Real EoN på onsdag 26. november 2014, klokken 21:37
Ja, har 2 LED pærer på veg fra kina.
Satser på at 40w (2x 20watt LED i hver pære) med 2000 lumen og kvit farge 6000-6500 blir bedre en jalla halogen pærene som står i nå :)
:) Link?
Ja hadde vært kjekt med en link til hvor du har fått bestilt dette?
Sitat fra: GelpMan på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 13:12
Skrudde på en 20" LED-BAR i helgen. Denne lyser helt vannvittig 8) Vi får se hvor lenge den får sitte på bilen da... Den bryter jo med det meste av det som står i boka til biltilsynet om ekstralys tenker jeg :-\
Dette så helt strålende (!!) ut. Har du lyst til å dele hva produktet heter, hvor det kan kjøpes, og hvordan du koblet det opp? Dette vil jeg gjerne kopiere!
Slo meg at navnet på produktet i grunn var nevnt i innlegget ;)
Så Google:
http://www.ekstralys.no/products/20e2series-rigid-led
Da gjenstår det bare hvordan dette anbefales koblet opp?
Sitat fra: TAS på fredag 28. november 2014, klokken 21:45
Sitat fra: GelpMan på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 13:12
Skrudde på en 20" LED-BAR i helgen. Denne lyser helt vannvittig 8) Vi får se hvor lenge den får sitte på bilen da... Den bryter jo med det meste av det som står i boka til biltilsynet om ekstralys tenker jeg :-\
Dette så helt strålende (!!) ut. Har du lyst til å dele hva produktet heter, hvor det kan kjøpes, og hvordan du koblet det opp? Dette vil jeg gjerne kopiere!
Hei. Kjøpte min fra kina, litt penger å spare på det... valgte en kombo med Flodbeam og Spot lys, da lyser det også (mye) rett foran bilen, for de som foretrekker det. Mye svingete vei og elg der jeg kjører daglig, liker derfor kombo utgaven. Hvis man kjører ofte på lange strekker og ser langt frem, ville jeg valgt kun Spot. Kjøpte de her : http://www.aliexpress.com/item/free-shipping-CREE-120w-light-bar-8600lumen-output-17inch/793513168.html (http://www.aliexpress.com/item/free-shipping-CREE-120w-light-bar-8600lumen-output-17inch/793513168.html)
Kjøpte rele/kabel fra Biltema: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Belysning/Belysning-ovrig/Rele--og-kabelsett-for-ekstralys-42600/ (http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Belysning/Belysning-ovrig/Rele--og-kabelsett-for-ekstralys-42600/)
Skiltplate, Hella fra Thorshov Bil: http://www.torshovbil.no/hella-universalholder (http://www.torshovbil.no/hella-universalholder)
For meg, ble dette en hel dag med montering, brukte mesteparten av tiden på og forstå hvordan jeg skulle få koblet meg til pluss + polen på batteriet, var egentlig ikke så vanskelig, men ville ikke ødelegge noe. Jeg kan sikkert prøve å ta noen flere bilder av "oppsettet" hvis noen er inntresert?
Kjøp Rigid Industries. De får man e merket og fullt lovlig. Kvaliteten er i en helt annen liga for kom igjen folkens, dere kjører ikke i en BMW(premium bla bla bla) og sparer en tusenlapp for å sette på noe Kina ræl?
Kjøpte Xenon ProSystem 6000k, H11, 55w, 12v - samt H11/H8/H9 overgangskabel (H11) hos Ekstralys. Her er resultatet: Kan trygt si jeg er fornøyd. Selvsagt går det noen sekunder før pærene begynner å lyse for full styrke, men for min del gjør ikke det noe. :)
Oj! Det så effektivt ut på bildet ihvertfall.Er det like rått i virkeligheten? Fristende..
Sitat fra: Ferry på lørdag 29. november 2014, klokken 17:12
Oj! Det så effektivt ut på bildet ihvertfall.Er det like rått i virkeligheten? Fristende..
Det går vel egentlig ikke an å beskrive hvilket monster i3'en er blitt på fjernlysfronten nå. Effekten er nesten helt uvirkelig. Det MÅ nesten oppleves. 8) Vi vet at nærlysene er gode på i3 ... nå er nærlysene blitt måneslys ... (!)
hoi... der var det lys ja :) Blir jeg ikke fornøyd med kina led pærene ser jeg hva som må gjøres !!
edit: Legger ved et bilde av hvordan LED pærene kaster lyset.. håper pakken kommer snart :)
Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 29. november 2014, klokken 16:01
Kjøpte Xenon ProSystem 6000k, H11, 55w, 12v - samt H11/H8/H9 overgangskabel (H11) hos Ekstralys. Her er resultatet: Kan trygt si jeg er fornøyd. Selvsagt går det noen sekunder før pærene begynner å lyse for full styrke, men for min del gjør ikke det noe. :)
Det der så skikkelig bra ut! Hva gjorde du med ballasten, fikk du festen den et lurt sted?
Sitat fra: KOBT på tirsdag 02. desember 2014, klokken 12:09
Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 29. november 2014, klokken 16:01
Kjøpte Xenon ProSystem 6000k, H11, 55w, 12v - samt H11/H8/H9 overgangskabel (H11) hos Ekstralys. Her er resultatet: Kan trygt si jeg er fornøyd. Selvsagt går det noen sekunder før pærene begynner å lyse for full styrke, men for min del gjør ikke det noe. :)
Det der så skikkelig bra ut! Hva gjorde du med ballasten, fikk du festen den et lurt sted?
Lasten kan ikke henge nedover, for da drar den og henger i kablene. Hengte derfor lasten i ett nylontau rett oppforbi luken i hjulbuen. Den ligger trangt, men helt i ro. 8)
Sitat fra: LMOR på mandag 03. november 2014, klokken 18:50
Sitat fra: smaug01 på mandag 03. november 2014, klokken 17:46
Det er vanskelig å måle lys grunnet at LED er veldig monokromatisk. En luxmåler måler synlig lys over et vidt register mens LED gir et lys over et veldig smalt register.
Det er vel halogen målingen gjelder nå. Bildet jeg la inn viser et tydelig sterkere lys, men måling er selvfølgelig best.
Bildet ditt viser iallefall et tilsynelatende sterkere lys, men hvordan synes du det er i praksis.
En ting er hvor sterkt lyset er på nært hold, men hvordan er det på avstand.
Jeg bestilte Nightbreaker Unlimited H11.
I praksis kan jeg dessverre ikke se at lyset er noe bedre, heller motsatt faktisk :(
Nå er det flere usikkerheter med bildene; dårlig kamera, skitt på lyktene, forskjellig fuktighet på veien.
Men jeg opplever iallefall ikke at det er noen forbedring dessverre.
Det hadde vært interessant å se bildet med bare nærlys også.
For meg ser det ut som noe ikke er riktig her:
- Det er en svart rund skygge foran venstre lys?
- Fjernlysene burde løftet lyset mer enn det ser ut til på dette bildet.
Min vurdering på min egen bil er at det lyser betydelig sterkere, også på lang avstand. Jeg har benyttet samme lyspærer i flere år på den gamle bilen min, og der var det også stor forskjell.
MEN, jeg skal ikke avskrive muligheten for at det er synsbedrag... Men det er mange tester som burde avdekket det hvis det bare var juks.
Sitat fra: LMOR på onsdag 03. desember 2014, klokken 20:05
For meg ser det ut som noe ikke er riktig her:
- Det er en svart rund skygge foran venstre lys?
Dét er skit på vinduet ;)
Jeg kan passe på å vaske lyktene før jeg tar nytt bilde.
Opplevde en negativ ting når jeg var ute og kjørte en morgen; lysene på bilen genererer ikke nok varme til å smelte snø. Det var rundt 0 grader og sludd/snø i lufta, denne la seg på lysene og smeltet ikke. Skikkelig irriterende!
Er jo ikke mye å gjøre med det, måtte faktisk stoppe og fjerne våt snø fra lyktene, hele fronten av bilen var dekket av snø.
Jepp, opplever det samme. Opplever også at LED delen iser igjen mens fjernlysdelen tiner opp. Resultatet er svart vei når man dimmer ned. Også kjipt om morgenen når alt er nedrimet og lykteglassene er på 1 kvm
Da fikk man endelig somla seg til å innstallere de nye LED langlysa. Vil tippe faktisk forbedring er 10-20%, men føles som 30-50%. Sikkert på grunn av fargen på lyset, å virker som den kaster litt mer lys ut mot sidene som er sterkt ønsket :) Skal finne ebay link til lysene litt senere i dag. Stemte meget bra med fargen til nærlysa, her kommer bildebevis.
Edit: Her er den type pæresett jeg har, obs bestill med socket H11.. Det står at det er low-beam pærer, men mange bruker dem som high beam på sin i3.
Link: http://www.ebay.com/itm/271532754828?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Får du noen feilmeldinger i bilen etter at du byttet til disse pærene?
Nei, fungerer utmerket.... Ingen feilmeldinger :)
Disse pærene godkjent for bruk i Norge?
Sitat fra: Gondron på torsdag 15. januar 2015, klokken 16:14
Disse pærene godkjent for bruk i Norge?
Nei, men skal man være harry så er ikke det ett krav.
Vel... Jeg synes det er minst like harry å putte gule halogenpærer i en ny bil i disse dager :) Fy skam BMW !
Sitat fra: marskar på torsdag 11. desember 2014, klokken 21:23
Opplevde en negativ ting når jeg var ute og kjørte en morgen; lysene på bilen genererer ikke nok varme til å smelte snø. Det var rundt 0 grader og sludd/snø i lufta, denne la seg på lysene og smeltet ikke. Skikkelig irriterende!
Er jo ikke mye å gjøre med det, måtte faktisk stoppe og fjerne våt snø fra lyktene, hele fronten av bilen var dekket av snø.
Var det noe slikt du opplevde?
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/23/2fda73496848a9f663ba900858caeff6.jpg)
De har klart å lage varmetråd rundt ryggekamera iallefall.
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/23/831e9100be08ab537f3b87b0d8dee6da.jpg)
Sitat fra: snakkis på fredag 23. januar 2015, klokken 09:16
De har klart å lage varmetråd rundt ryggekamera iallefall.
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/23/831e9100be08ab537f3b87b0d8dee6da.jpg)
Aha... Det må være derfor billedet fra bak-kameraet står kniv skarpt for tiden :)
For å illustrere hvor hysterisk kraftig fjernlysnene på i3'en er blitt etter å ha montert Xenon pærer, vedlegger jeg 2 bilder. Ett stillestående og ett i 80km/t, som naturlig er utydelig, men klart viser hvor enormt lysflelt man får ved oppgradering fra Halogen til Xenon. ;D
Edit: Bildene er tatt med ett EOS 50D, 17-40linse, full auto-uten blitz, og er ikke redigert. Kun re-sized ned til 3000x2000pixel.
snakkis: ja det var akkurat det samme jeg opplevde..
sykt bra lys med xenon, hmm.. må vel oppgradere
Tenkte jeg skulle legge ut bilder av oppgradering. Kjøpte LED-pærene referert til tidligere i tråden. Tok 10 min å skifte, inkl bildetagning.
Pære, nærlys, fjernlys, byttet venstre, byttet begge
Synes det ser ut som det er mye strølys ut fra det jeg kan se på bildet. Tyskerene har vanligvis en veldig markant cut-off på lysene sine men på bildet ser cut-off veldig difus ut.
Sitat fra: i3_X5_730 på tirsdag 03. februar 2015, klokken 21:47
For å illustrere hvor hysterisk kraftig fjernlysnene på i3'en er blitt etter å ha montert Xenon pærer, vedlegger jeg 2 bilder. Ett stillestående og ett i 80km/t, som naturlig er utydelig, men klart viser hvor enormt lysflelt man får ved oppgradering fra Halogen til Xenon. ;D
Edit: Bildene er tatt med ett EOS 50D, 17-40linse, full auto-uten blitz, og er ikke redigert. Kun re-sized ned til 3000x2000pixel.
Er dette også samme pærer som det refereres til på Ebay?
http://www.ebay.com/itm/271532754828?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
For en som utelukkende kun har fylt spylerveske på sine biler før, er dette noe man klarer å bytte selv?
Sitat fra: phnuxen på tirsdag 03. mars 2015, klokken 10:09
Sitat fra: i3_X5_730 på tirsdag 03. februar 2015, klokken 21:47
For å illustrere hvor hysterisk kraftig fjernlysnene på i3'en er blitt etter å ha montert Xenon pærer, vedlegger jeg 2 bilder. Ett stillestående og ett i 80km/t, som naturlig er utydelig, men klart viser hvor enormt lysflelt man får ved oppgradering fra Halogen til Xenon. ;D
Edit: Bildene er tatt med ett EOS 50D, 17-40linse, full auto-uten blitz, og er ikke redigert. Kun re-sized ned til 3000x2000pixel.
Er dette også samme pærer som det refereres til på Ebay?
http://www.ebay.com/itm/271532754828?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
For en som utelukkende kun har fylt spylerveske på sine biler før, er dette noe man klarer å bytte selv?
Her er alt du trenger vite om delene til dette: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17064.msg292197.html#msg292197 8)
Husk at jeg har brukt Xenon ... ikke LED.
Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 29. november 2014, klokken 23:14
Sitat fra: Ferry på lørdag 29. november 2014, klokken 17:12
Oj! Det så effektivt ut på bildet ihvertfall.Er det like rått i virkeligheten? Fristende..
Det går vel egentlig ikke an å beskrive hvilket monster i3'en er blitt på fjernlysfronten nå. Effekten er nesten helt uvirkelig. Det MÅ nesten oppleves. 8) Vi vet at nærlysene er gode på i3 ... nå er nærlysene blitt måneslys ... (!)
Jeg har akkurat installert 55W xenon fra kina. Det lyser ikke på langtnær så bra jeg hadde forventet.
Det ser ut som om de iblant glimter til når de starter opp men dempes etter et liten tiendel eller så.
Kan det være at bilen reduserer spenningen av en eller annen grunn?
Noen Xenon sett har en tennings-cycle som er slik at du får ustabilitet inntil 1-2 sekunder etter påslag, i denne perioden kan lyset oppfattes mye sterkere eller svakere enn det blir etter at det er stabilisert. Så det sterke lyset du oppfatter et øyeblikk kan like gjerne være unormalt sterkt som at det er unormalt at det blir svakere etter at det er stabilisert.
Forstår. Problemet er jo at den 55W xenon pæren gir like mye lys som halogenpæren men skulle vært flere ganger så kraftig.
Edit: Ser ut som jeg fikk feil pærer. Kjøpte to sett med forskjellig temperatur og 4300K pærene lyser veldig dårlig mens 5000K pærene synes å yte som forventet.