Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Bestilling og levering => Emne startet av: Kapzx på mandag 06. oktober 2014, klokken 19:36
Heisann!
Vurderer å kjøpe meg en Tesla Model S, lurer bare på hvilke spec. som er nødvendige og hvilke som er "unødvendige". Har null peiling på biler, men ønsker at denne skal kunne kjøre veldig smuud både om sommeren og vinteren. Fortell gjerne hvordan det er å kjøre en.
Har en Leaf akkurat nå (Helt okå happy med den) med 160km rekkevidde, men ønsker Teslaen med ca. 500km.
Har også hørt om at det har vært noen problemer med Model S, hva er disse? Har disse problemene blitt fikset?
Tusen takk på forhånd! :-)
Smaken er som baken, og vi er alle ulike.
I mine øyne er følgende nødvendig å ha med:
- Dobbeltlader
- Techpakken (ikke nødvendigvis for selve innholdet, men for å kunne få parkeringssensorer)
- Parkeringssensorer (eller parkeringsassisten som Tesla kaller det). De har spart meg for mange kroner og mye irritasjon over bulker og riper så langt. Model S er laaang og stooor og det er vanskelig å få oversikt over alt som befinner seg bak.
- Skulle du ha behov for frakt av ski eller annet ukurant, så er panoramataket nødvendig for å få festepunkter til takstativ.
Sjekk "bestilling og levering". 'Tusen' slike tråder der.
1. 85 kWt
2. Dobbeltlader
3. Techpakke
4. Luftfjæring
5. Skinn
6. Kjekt å ha: vinterpakke, parksensor, tåkelys, panorama, P, + (subjektiv oppfatning)
Jeg ville ventet med bestilling til etter presentasjonen til Tesla nå på torsdag/fredag i og med at parkeringssensorene kanskje bortfaller med den nye sensorpakken til Tesla. Har i alle fall sett at personer som ikke har bestilt parkeringssensorer har fått de med sammen med resten av de nye sensorene
Vil anbefale deg å gå inn å "bygge" en selv. Personlig hadde ikke valgt dobbeltlader, vinterpakken og interiørbelysningen hvis jeg skulle bestilt min på nytt. Alle disse tre tingene har jeg 0 bruk av. Det dummeste av alt med dobbeltladeren er at det ikke følger med en type2 kabel som man er avhengig av for å utnytte denne ladekappasiteten. Denne koster ca 2000 kr. Men hvis du går inn på tesla sine hjemmesider, så kan du se allerede idag at superchargerene dekker store områder og i slutten av 2015 så blir det jo omtrent like mange superladere som bensinstasjoner(overdriver kanskje litt her). Men For å gi deg en forklaring av hva du får ut av dobbeltladeren så er det snakk om å lade med maks 22 KW, (lader opp batteriet ditt på ca 3-4 timer) mens på superladere får du 105-116 KW uavhengig om du har valgt dobbeltlader eller ikke. Hjemme i garasjen holder det faktiskt 3 KW (vanlig 16 amper stikk kontakt) for de fleste. Men akkurat dette med dobbeltlader vs ikke dobbeltlader er diskutert så mange ganger her inne at du kan godt søke for mer synspunkter rundt dette. Du trenger ikke "ha peiling på bil" for å ta egne valg her. Alt er veldig selvforklarende hvis du bare tar deg tid å leser igjennom hva som står under de forskjellige valgene når du bygger bilen din på tesla sine hjemmesider. Men hadde jeg vært deg, så ville jeg ventet til 9 oktober før jeg hadde trykket på "bestill" knappen. Da vil det trolig bli annonsert 4 hjulsdrift som absolutt vil være et stort + på vinterføre.
Dobbellader vil jeg anbefale. En bil til over 1/2 mill er 10.000kr "småpenger". Var i Trondheim i helgen, offentlig p-parkering med lading er dårlig der oppe. Både få og 3 timer begrensning. Da var redningen dobbellader og 22kw. For å si det enkelt: Lader du på 22kw, gir Dobbellader deg ca 110km per time vs ca 50km pr time med enkeltlader.
Men gjør din egen vurdering. Som sagt dobbellader gir deg litt fleksibilitet når det gjelder lading.
Sitat fra: jkm på mandag 06. oktober 2014, klokken 20:29
5. Skinn
Desto mer jeg leste om skinn, desto mindre fristet det. Har det på dagens bil. Velger det bort på Model S.
Sitat fra: tonl på mandag 06. oktober 2014, klokken 21:20
Dobbellader vil jeg anbefale. En bil til over 1/2 mill er 10.000kr "småpenger".
Her må du være realistisk å regne 12 000 kr siden ladekabelen ikke er inkludert i disse 10 000. Nå vet ikke jeg hva slags forhold folk har til penger her inne, men for meg så er 12 000 kroner akkurat like mye om du sparer det på bil til 700k, hus til 4 mill eller TV til 15 000. Spesielt med tanke på at sjansen til at du kommer til å ha bruk for den bare blir mindre og mindre. En annen ørlite plusside uten dobbeltladeren er mindre vekt på bilen.
Enig med flere at 12.000 er fortsatt 12.000, men velger likevel å utstyre bilen min med dobbeltlader, for å slippe å bli stående i "ødemarken" timesvis lenger enn ønsket.
Sitat fra: sisc1337 på mandag 06. oktober 2014, klokken 21:57
Her må du være realistisk å regne 12 000 kr siden ladekabelen ikke er inkludert i disse 10 000.
For det første koster jo kabelen bare 1 300 i følge bestillings-siden til Model S, og for det andre kan du fortsatt ha god bruk for denne kabelen uansett om du bestiller dobbelt-laderen eller ikke.
Sitat fra: sisc1337 på mandag 06. oktober 2014, klokken 21:57
Her må du være realistisk å regne 12 000 kr
11 000,-
Supercharges bør ikke benyttes som en erstatning for andre ladere pga. slitasje på batteriet. SC er en løsning for langturene. Ikke alle har lader hjemme en gang (les: leiligheter), så rask lading på farten er viktig for mange.
Bruktverdien kan påvirkes også. Lader man på tid vil også slike kostnader fortjene en linje i regnskapet.
Sitat fra: Amoss på mandag 06. oktober 2014, klokken 22:10
Sitat fra: sisc1337 på mandag 06. oktober 2014, klokken 21:57
Her må du være realistisk å regne 12 000 kr siden ladekabelen ikke er inkludert i disse 10 000.
For det første koster jo kabelen bare 1 300 i følge bestillings-siden til Model S, og for det andre kan du fortsatt ha god bruk for denne kabelen uansett om du bestiller dobbelt-laderen eller ikke.
+1
Alle burde ha type 2 kabel. Det er tross alt vedtatt europeisk standard for lading. Men det finnes jo en del 43kW AC ladepunkter hvor kabel er fastmontert. Type 2 vil øke raskt i utbredelse, for det begynner å bli tydelig hvorfor schuko ikke er holdbart og må avskaffes.
Bruktverdi, redundans og fleksibilitet taler for kjøp av dobbeltlader. Vi snakker elbil, og rekkevidde og fleksible lademuligheter er viktig.
Må man kutte utstyrsnivået til beinet, eller aldri noensinne vil kjøre utenfor superlader-nettverket er det mindre poeng å kjøpe. Men det tok ikke lang tid før jeg fikk bruk for dobbeltladeren på en tur jeg ikke hadde forutsett. Og en annen tur jeg tar årlig vil være uten superlader-dekning i all overskuelig fremtid.
Sitat fra: sisc1337 på mandag 06. oktober 2014, klokken 21:57
Sitat fra: tonl på mandag 06. oktober 2014, klokken 21:20
Dobbellader vil jeg anbefale. En bil til over 1/2 mill er 10.000kr "småpenger".
Her må du være realistisk å regne 12 000 kr siden ladekabelen ikke er inkludert i disse 10 000.
Regnestykket her blir noe feil syns jeg. Type 2 kabel må man ha uansett (lading på offentlig plasser og diverse andre steder). Vet schuko også kan brukes. Dessuten koster kabelen 1300kr (7meter) hos Tesla ved bestilling av bil.
Jeg ofrer gjerne skinnseter mot dobbellader hvis jeg skal holde kjøpsprisen nede. Som Øyvind.h påpekte lader fleksibilitet betyr mye. Lader mye raskere på kortere tid vs enkeltlader.
MEN til syvende og sist er det du som avgjør.
Behovet for dobbeltlader må nok hver enkelt ta selv (som alt annet ekstrautstyr). Selv nølte jeg ikke med å inkludere den og den blir helt sikkert kjekk å ha på diverse turer fremover (bl.a. til Åre hvor vi er flere ganger årlig).
Jeg hadde kanskje en liknende situasjon som deg, rent bortsett fra at jeg er ganske bilgal (antok at din interesse ikke er helt der). Jeg bestilte i utgangspunktet:
Sort S85
Dobbeltlader
Tech
Parksensor
Panorama (denne er mest fordi jeg synes glasstak er herlig, og kan således sløyfes)
Dette er en bil jeg synes er godt utstyrt, og har det grunnleggende. Det skal da sies at den ikke ser helt slik ut lenger. Den har lagt på seg litt, og når den gikk i produksjon for noen dager siden hadde den både luft, 21", tåkelys ++.
Vil også si at du bør bestille alt av ladere fra tesla. Det er til en meget god pris synes jeg. Da du har Leaf, har du kanskje en lang Type2 fra før.
De tingene jeg ikke valgte, går nok på en kombinasjon av personlig preferanser (farge, skinn vs. delskinn og interiørlister), samt økonomi. Synes rett og slett kvaliteten/følelse av skinnsetene ikke var god nok til å forsvare 10k bland annet. Bilen havnet til slutt godt over en P85, men jeg valgte heller utstyr fremfor 0-100 på 1 sek fortere (skulle ikke tro jeg var bilgal ;) )
Lykke til med valgene. Er en herlig bil som standard, og blir bare bedre. Men anbefaler S85 (evt P85) fremfor S60. Men for all del - vent til etter 9. oktober med bestilling, i det minste bekreftelse av konfigurasjon.
Sitat fra: Haknys på mandag 06. oktober 2014, klokken 22:12
Sitat fra: sisc1337 på mandag 06. oktober 2014, klokken 21:57
Her må du være realistisk å regne 12 000 kr
11 000,-
Supercharges bør ikke benyttes som en erstatning for andre ladere pga. slitasje på batteriet. SC er en løsning for langturene. Ikke alle har lader hjemme en gang (les: leiligheter), så rask lading på farten er viktig for mange.
Bruktverdien kan påvirkes også. Lader man på tid vil også slike kostnader fortjene en linje i regnskapet.
Har ikke holdt meg oppdatert på prisene på type to kabel i det siste, så beklager for at jeg bommet litt på den.
Når det gjelder superchargers og slitasje, så tror jeg du er på villspor. Får å sitere tesla sine hjemmesider under ofte stilte spørsmål:
"Hvor ofte kan jeg superlade? Kan det skade batteriet mitt?
Superlading påvirker ikke nybilgarantien. Kunder kan bruke nettverket så mye de ønsker."
Kan objektivt være enig med de fleste argumentene for dobbeltlader i denne tråden som europeisk standard type2, fleksibilitet etc, men denne tok kaka. Det er helt klart at superchargers er en løsning for langtur, men at det ikke bør være en erstatning for andre ladere? Hvorfor ikke? Bare se på BB (bjørns videoer) som sikkert har ladet mer på superchargers enn noen andre. Han sier selv at han ikke enda har merket noe på effekten til batteriet. Er ganske sikker på at begrensningene superchargeren selv legger inn når man lader ivaretar batterilevetiden. Så selv en gang jeg ladet til 100% på SC at den strupet helt ned til 11KW i slutten av ladingen nettopp for å ivareta levetiden til batteriet. Hvis jeg står mellom 22kw type to og SC i nær avstand, så blir ikke valget vanskelig for min del iallefall. Er ikke i det minste bekymret for batteriet med tanke på SC lading.
"Hvor ofte kan jeg superlade? Kan det skade batteriet mitt?
Superlading påvirker ikke nybilgarantien. Kunder kan bruke nettverket så mye de ønsker."
Merk at Tesla ikke besvarer spørsmål nummer 2. Nybilgarantien dekker heller ikke den type slitasje, så den setningen er en bevisst avsporing.
Tesla har åpenbart ikke nok data (les: over tid) til å kunne med sikkerhet besvare spørsmål nummer 2. Med justeringene du nevner, ser Tesla på kort sikt i at SC ikke har så stor konsekvens som de fryktet, men tiden vil vise om batteriet er på 90% eller 65% etter X antall år. Den informasjonen samler de garantert inn, men gjør naturligvis ikke noe stort ut av det. Det ville skadet salget.
Hva BB angår skal man være meget forsiktig med å bruke anekdoter som et bevis. Man trenger en signifikant mengde data for å få et interessant bilde av situasjonen, og "jeg har lest om en som kjenner en som..." er ikke så veldig givende. Ofte mer skadelig.
Det er forsvinnende lite SC der ute, og er utenfor storbyene. Tanken er at SC kun skal brukes på langtur. Hvorfor?
Jeg er heller ikke redd for å bruke SC på langtur, men ut i fra hva jeg har lært om batterier, lading og varmeutvikling vil jeg aldri tenke at det ikke spiller noen rolle hva jeg lader bilen med. Måten Tesla unngår spørsmålet på og tilpasser garantien, gjør at jeg tenker mitt og vil kun bruke det ved behov. Slik det er ment. :)
Sitat fra: Haknys på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 09:42
Merk at Tesla ikke besvarer spørsmål nummer 2. Nybilgarantien dekker heller ikke den type slitasje, så den setningen er en bevisst avsporing.
Nja, batterigarantien er vel teknisk sett en del av nybilgarantien, der batteriet - og nå også DU - har en utvidet nybilgaranti i forhold til resten av bilen? Men du har helt rett i at selve spørsmålet ikke ble besvart.
Effekten på SC er ekstrem, men effekten hver celle får er ikke spesielt høy. En 85kWh pakke som lades med maks 120kW effekt utsettes ikke for mer enn 1,4C, og dette bare helt i bunn og i ganske kort tid.
Til sammenligning utsettes Leaf, i3, trilling etc for langt større belastning, faktisk oppimot 2,5-2,6C.
Hvordan batteriet påvirkes av hurtiglading avhenger naturligvis av cellenes kjemi, men ut fra det jeg har lest er ikke 1,4C spesielt skadelig. Jeg ville ikke basert daglig lading på supercharger, og jeg har faktisk lest om eiere som drar ukentlig eller oftere til superlader for å spare penger! Men en håndfull besøk i året er antakelig rimelig irrelevant for batteriets levetid.
Ting jeg vurderte før kjøp og en liten konklusjon etter å ha eid bilen.
- Dobbeltlader : Angrer på at jeg kjøpte denne. Aldri brukt. Drasse rundt på ekstra kilo er teit.
- Skinn/Stoff seter : Stoffsetene ser fortsatt ut som nye, veldig fornøyd. Angrer ikke. Skinn er også sikkert fint. De fremstår som del-skinn og man blir ikke klam/kald.
- 85 kw batteri. Must have.
- "Matt Tre-interiør" fornøyd med valget. Piano blir fort støvete.
- Stål fjær. Gla jeg valgte denne. Liker den faste, sportslige følelsen selv med 19 hjul. Har ikke skrapet under en gang selv over ganske høye inn/ut kjøringer og norges største fartsdumper. Luft gir en litt mer "ullen" følelse.
- Ikke Tech Pakke. Har ikke savnet Tech pakke. Hvorfor skal man ha det ? Google maps på telefon er beste navi.
- Parksensor. Denne hadde vært kjekk. Bak har man jo kamera men foran bør man bli kjent med bilens ytterkanter før man parkerer helt inntil. Hadde tatt med det hvis det ikke hadde kostet 28 tusen.
Dobbeltlader er ikke nødvendig, men så kommer dagen da der du står på etter 22 kw/43 kw ladepunkt med din 11 kw lader og må lade dobbelt så lenge for å få samme strømmen inn som vi som har dobbeltlader. Du er selvsagt i din fulle rett, men jeg hadde syns det var flaut å oppta ett slikt punkt dobblet så lenge som nødvendig...
Som eks: I Dalen ved Telemarkskanalen har de 22 kw punkt, i det jeg koblet meg på der kom en annen Tesla som også hadde basert seg på å få ladet ca 100 km der. Hva tror dere første spørsmålet hans var? Joda, selvsagt "har du dobbeltlader?":)
Det var før SC i Åmot kom så selvsagt blir behovet mindre, men det kommer aldri SC over alt og jeg vil heller lade når bilen likevel står i ro enn å stoppe ekstra på en SC...
Har en 11 måneder gammel P85 som er kjørt 42.000km. Den har tech, park, luft, klappseter, alcantara, enkeltlader, skinn, carbon, 21, lyspakke. Ikke sikkerhetspakke, pano, vinter. Mye av dette var standard på P85 når jeg bestilte.
Basert på erfaringene med første bil er neste finalized med tech, luft, park, skinn, carbon, enkeltlader.
Luftfjæring fordi den har vist seg uvurderlig for å unngå skraping så langt (har vært ute for berøring i very high, men heldigvis ubetydelig). Videre tydeliggjorde ca. 50 mil med lånebil bestykket med stålfjæring forskjellene med tanke på støy og veiholdning. Do not want.
Enkeltlader fordi jeg aldri har hatt bruk for type2-kabelen til annet en å lade fordi jeg kunne, ikke fordi jeg måtte. Men det avhenger av bruksmønster, hver enkelt må vurdere selv.
Kuttet lyspakka fordi den er for dyr, og fordi lyset i dørene blir skrudd av ved mørkekjøring uansett. Opplever alt lys inne i bilen som forstyrrende.
Skinn (ikke performance) fordi det er enkelt å rengjøre og at jeg ikke vil ha en bil som er mørk innvendig. Da ble det grått skinn på denne også.
Tech - uvurderlig komfort med elektrisk hevet bakluke, selvdimmende speil og lys i dørhåndtakene. Så får jeg visstnok innfellbare speil også på denne, uten at jeg har hatt bruk for det så langt.
Kutter klappseter da det er nok at en bil har disse.
Alcantara - var inkludert i P men er slettes ikke verdt pengene nå. Kuttes.
Sånn, det ble ikke så rent lite ustrukturert men viser litt hva erfaringer med første bil får å si for valgene jeg gjør mtp den neste.
Hvorfor får du nye speiler?
Sitat fra: Lokführer på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 17:32
Hvorfor får du nye speiler?
Har en viss misstanke om at de følger med hans nye bil :p Om de da ikke har fått til å erstatte dem med kamera da :)
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:00
Luftfjæring fordi den har vist seg uvurderlig for å unngå skraping så langt (har vært ute for berøring i very high, men heldigvis ubetydelig). Videre tydeliggjorde ca. 50 mil med lånebil bestykket med stålfjæring forskjellene med tanke på støy og veiholdning. Do not want.
Veldig interessant! Enda så mye luft versus stålfjærer har vært diskutert, så er dette den første tilbakemeldingen jeg kan huske der noen faktisk har kjørt ganske mye med begge deler. De fleste gjør egentlig ikke noe annet enn å rettferdiggjøre eget valg og si at de er kjempefornøyd med det de landet på.
Kan du si litt mer om nøyaktig hva forskjellen ligger i mht veiholdning? Og er det en reell forskjell på fjæringskomforten? Jeg har kun kjørt P med luft og 21" hos Tesla.
Min viktigste grunn til å vurdere luftfjæring er komfort, men den kan droppes dersom standard bil er ganske komfortabel. Alt er selvsagt relativt: Vår Volvo V40 er på mange måter en utmerket bil, men fjæringen lever på ingen måte opp til resten av bilen når underlaget blir dårlig. Til gjengjeld kan bilen hives inn og ut av svinger som en annen go-cart, men den egenskapen bytter jeg gjerne mot bedre komfort - er lei av automobil spanking over fartsdumper! (kjører veteran-Citroën på fritiden...) 8)
Kanskje litt avsporing, men går du fra en V40 til en Tesla Model S, går du fra en sykkel til Starship Enterprise. Du kan egentlig velge hva du vil eller ingenting og bli fornøyd (gjelder egentlig nesten uansett bakgrund). Understellet (med eller uten luft) er i en helt annen ende av skalaen enn V40, selv de siste modellene. Tyngdepunktet er så lavt at bilen har en helt annen oppførsel på veien, og hjulopphenget er vesentlig bedre designet.
Stor fordel er også at den er mye stivere i fronten enn mange bensin/diesel biler, da avstivningen ikke må ta høyde for å klarere mottoren. Men er du opptatt av best mulig komfort er det bare å sløyfe 21" tvert. Man må lide for skjønnheten.
Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 23:40
Kanskje litt avsporing, men går du fra en V40 til en Tesla Model S, går du fra en sykkel til Starship Enterprise. Du kan egentlig velge hva du vil eller ingenting og bli fornøyd (gjelder egentlig nesten uansett bakgrund). Understellet (med eller uten luft) er i en helt annen ende av skalaen enn V40, selv de siste modellene. Tyngdepunktet er så lavt at bilen har en helt annen oppførsel på veien, og hjulopphenget er vesentlig bedre designet.
Jeg har som sagt kjørt Model S med luft , men tydeligvis ikke nok til å merke så stor forskjell i kvaliteten på hjulopphenget som du har erfaring med. :-) Det er jo mange som ville mene at en ny V40 ligger godt over gjennomsnittet av bilparken når det gjelder veiholdning også.
Min opplevelse av Teslaen med luft og 21" var at den var helt grei komfortmessig og vesentlig bedre enn Volvoen. Spørsmålet er bare om stålfjærene er såpass mye dårligere at man kommer ned på vanlig, typisk hardt dempet bil igjen. Jeg synes jo det meste er for fast dempet i dag.
Sitat fra: Diravi på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 22:50
Kan du si litt mer om nøyaktig hva forskjellen ligger i mht veiholdning? Og er det en reell forskjell på fjæringskomforten? Jeg har kun kjørt P med luft og 21" hos Tesla.
Sitat fra: Muffinman på fredag 05. september 2014, klokken 10:13
Kjørte langtur i en loaner, P85 med stålfjæring og originale 19" GY dekk i går. Opplevd hjulstøy var på samme nivå som min egen bil med luft og 21" Michelin. Videre fikk jeg testet stålfjæringen grundigere enn før, og lang historie kort: neste TMS blir også med luftfjæring. Man opplever kanskje forskjellen som liten umiddelbart, men på langtur hvor man kjører på mange forskjellige typer underlag fikk jeg en annen opplevelse. Bilen kjennes mer "stump" og brå over ujenvheter, og den "spretter" mer på ujevnt underlag. Den var heller ikke særlig tilitsvekkende i litt raske svinger, men det kan godt skyldes hjul/dekk.
Samboeren min har nettopp kjørt loaneren tilbake den samme veien, og jeg ringte henne for å høre hva hun syntes om bilen. "Veit du, dein hær likt æ itj. Kjennes ut som de e nå galt me`n." Hun visste ikke at det var annen fjæring på bilen på forhånd, og er normalt sett ikke veldig følsom for slikt. Så det ER en betydelig forskjell og luftfjæringen ER verdt pengene selv om man må koste på litt om noen år, og Model S FORTJENER bedre fjæring enn stål.
Min mening.
Når det gjelder fjæringskomforten opplever jeg ingen forskjell mellom 19" og 21" hjul. Og som nevnt, støynivået i bilen med stål og 19" opplevdes som på samme nivå som min egen bil med luft og 21" (Michelin). Jeg hadde forventet at det var lavere med 19", og tenker at jokeren her må være stålfjæringen. Kanskje forplanter støyen seg lettere opp i bilen.
EDIT: Det er vel også en bruker her på forumet som har kjørt 200mil med loaner m/stål og som opplever denne som direkte ubehagelig å kjøre i over 100km/t, uten at jeg skal stå inne for det. Når det gjelder kvalitetet er vel luftfjæringen utprøvd så det holder, mens omtrent hele resten av bilen ikke er det. Så langt er da også luftfjæringen en av få ting jeg ikke har hatt trøbbel med på denne bilen.
Luftunderstellet er produsert av Continental.
En 19" vil altid være mykere enn 21" på samme understell. Men er kan godt være at man dekkene som kommer på er ulik komfort. Men ville ikke tenkt så på dette. Det er noe man bytter.
Prøvde en luft med 21 hjul. Det var komfortabelt :) Men det bråket bra selv i 80-90. Skal du ha 21 er vel luft det beste
Svært stor forskjell på støy på 21" med Continental vs Michelin-dekk. Jeg ville ikke kjøpt 21" om det stod Conti på dem i dag. Støyen er i mine ører utålelig.
Takk for tilbakemeldinger, da vippet luft inn på must have-listen igjen. Så må noe annet eventuelt ut... 8)
Hos meg ble ventetiden så lang, at mer og mer vippet inn på listen:) Hver mnd jeg ventet måtte jeg ringe Tesla og spørre om ikke de kunne gjøre bilen bare LITT dyrere. Rart hvordan det var lett å øke prisen på bilen.
Må vel legge til at luftfjæringen på Model S oppleves som veldig fast satt opp, spesielt om man sammenligner med E/S-klasse for noen få år tilbake. Ikke riktig samme følelsen av å sveve over ujevn vei, her kjenner man hva man kjører på. Men om en ujevnhet av typen man helst ville styrt unna kommer uforvarende på svelges den nesten umerkelig.
Sort-sort-karbon og grå felger
Alt utenom dobbeltlader, panoramatak og barneseter.
Begrunnelse: dobbeltlader fordi det ikke trengs, lader kun med SC og den bidrar til ekstra vekt :-)
Panorama er droppet for å droppe ekstra vekt øverst og lekkasjefarer.
Barneseter er droppet for ekstra vekt og bedre bagasjeplass.
kult! kan vi ikke bruke den P85D posten jeg brukte så samler vi det litt? Har du fått noe forsikringstilbud?
Jeg har presset på både Storebrand og Gjensidige for å få pris men får bare standardsvar at den ikke ennå er i deres "sortiment". Må vente ca 1 måned vistnok på at de kan gi eksakt pris.
Tipper den runder 10 tusen med full bonus etc...
Hvordan er farge kombon?
Gikk for Svart lakk, grå felger, tre dekor og svart alcantara tak
Blir svart alcantara tak m svarte skinn seter for mørkt, eller blir det greit?
Er veldig usikker på om jeg skal ha svart eller lyst tak :-\
Utrolig spennede tråd ..
Vil dere vite hva jeg har på pizzaen ikveld ?
Nei. Og alle p85d blir 98% like..
Bare vær høflig mot aldrende p85 i lyskryssene
;D
Sitat fra: Diravi på onsdag 08. oktober 2014, klokken 14:33
Takk for tilbakemeldinger, da vippet luft inn på must have-listen igjen. Så må noe annet eventuelt ut... 8)
Jeg prøvde begger deler samme rute samme kveld ifm bestilling av ny bil. Samme type dekk og dimensjon. Min konklusjon var at det ikke var stor forskjell. Stort sett likt i komfort i lav hastighet. I større hastighet føltes luft som at hjulene var mer frakoblet fra bilen, mens en føler mer bakkekontakt med stålfjærer. (Pos/neg avhengig av hvem som ser) Støy ble målt over 3 forskjellige underlag og støynivået var lavere med stål på alle målinger. Den med stål har riktignok noe lyddemping i hjulbuer, og den med lyft hadde 275 dekk bak, men jeg tror ikke at stål støyer mye mer enn luft uansett.
Jeg endte på stål - igjen.
Hadde det ikke vært prisforskjell og fare for utgifter senere, så hadde jeg sannsynligvis tatt luft. Men da mest mtp videresalg.
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 18. oktober 2014, klokken 08:53
Den med stål har riktignok noe lyddemping i hjulbuer, og den med lyft hadde 275 dekk bak,
Det du egentlig skriver her er at målingene dine er fullstendig uten relevans.
Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. oktober 2014, klokken 20:50
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 18. oktober 2014, klokken 08:53
Den med stål har riktignok noe lyddemping i hjulbuer, og den med lyft hadde 275 dekk bak,
Det du egentlig skriver her er at målingene dine er fullstendig uten relevans.
Ta det for det det er. Mange mener at luft er et must, og at stål sannsynligvis støyer mer. For de som må gjøre harde prioriteringer så er det greit å få vite at luft overhodet ikke er et must, og at stål i alle fall ikke støyer vesentlig mer enn luft. Sannsynligvis samme støynivå. Får litt vondt av de som ikke hadde tenkt å ta luft, og så blir det luft likevel på bekostning av noe annet de i utgangspunktet hadde mer lyst på. Men enig i at det kan være lettere å selge luft senere.
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:08
Ta det for det det er. Mange mener at luft er et must, og at stål sannsynligvis støyer mer. For de som må gjøre harde prioriteringer så er det greit å få vite at luft overhodet ikke er et must, og at stål i alle fall ikke støyer vesentlig mer enn luft. Sannsynligvis samme støynivå. Får litt vondt av de som ikke hadde tenkt å ta luft, og så blir det luft likevel på bekostning av noe annet de i utgangspunktet hadde mer lyst på. Men enig i at det kan være lettere å selge luft senere.
Jeg vil nå si det slik, komfortmessig begrunnet: Skal du ha 21", ta med luftfjæringen. Skal du ha stålfjærer begrenser man seg til 19".
Luftfjæringen på Model S er faktisk veldig billig. Unntaket er om man har tenkt å ikke ta med tech-pakken, da blir det veldig dyr (siden den av en eller annen uforståelig grunn krever tech).
Har hatt annen bil med luftfjering, det er deilig men ville ikke kjøpt en bil utenfor garanti med luftfjering. Utsatt for kondens osv. og dyrt å reparere.