Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: VigdisA på søndag 05. oktober 2014, klokken 18:21
Har så smått begynt på høststellet av bilen og tok en litt mer grundig titt på bilen da jeg vasket den i dag. Enkelte gummipakninger har begynt å sprekke opp, enkelte er steinharde og grålige-skulle nesten tro de var av plast, og det ser ut til å komme inn fuktighet det det ikke har kommet inn fuktighet før..
Hva er dere andres erfaring/ hvordan ser det ut på andre biler som har vært på veien en stund?
(Legger ved bilder straks)
Hvilke pakninger er det som har blitt harde?
Merket meg at det kom skitt forbi nesten alle pakninger i en eller annen grad i vinter. Frunk, bakluke, dørpakninger - sakte men sikkert. Ikke noe problem så lenge man vasker jevnlig, men kjører man f.eks. 10-15000 uten vask ser man det godt. I tillegg fungerer de ytre dørpakningene dårlig, og jeg har ikke hatt bil som blir mer skitten i alle åpninger enn denne. Har ikke panotak.
Dørpakningene ble av en amerikaner ved navn Casey lovet byttet så snart de var ferdig med å lage forbedret versjon i USA. Dette var i februar. Jeg ville ikke veddet på at det skjer sånn uten videre, og i mellomtiden drypper det inn ved vask og sidevind/regn ved trekantvinduene. Får vel ta meg en runde og sjekke om gummien er i ferd med å hardne. Husk at petroleumsprodukter kan få dette til å skje.
Pakningene er generelt dårlige greier på denne bilen
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/05/63036a156b1cf8ae2b355a2f9b298467.jpg)(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/05/1564670c26fe5b31eb9b4785b9b211dd.jpg)
Fuktighet ifm førerdør og en av de andre dørene
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/05/80a08614f5806d1737c40180563adc50.jpg)
Sprukket pakning ved førerdør
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/05/e213463d7470701f0934bd7202ed25fc.jpg)
Pakning i front av panoramavindu er hard
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/05/b569cf44c2a4714d2533466ee007efdb.jpg)
Pakningene rundt panoramavindet holder tett enda, men de er av en helt annen kvalitet/porøsitet ift de i dørene
Har vasket omtrent en gang i uken, men har også stått uten garasje, så har vært ute i østlandsvær mesteparten av tiden
Hmmm... Har samme "problemet" som du viser med bildene dine, VigdisA. Har ikke tenkt så nøye på det. Får høre med Tesla på Lade når æ skal inn med bilen på servise i november.
Har brukt de samme vaskemidlene på Car-El som på "Møkka-Benzen". Der er gummilistene helt fine.
Har også tendenser til slitasje, men minst en av dørpakningene mine er byttet pga. skade. Dugg og vann forbi ytterste leppa er det rett som det er.
Mistenker at Tesla er klar over problemet, og at de lager en slags fiks på det. For mine vinduer fluktet perfekt når bilen var ny, men etter reklamasjonsbesøk var alle fire vinduer justert utover slik at det ser ut som på bildene. Kanskje for å redusere slitasjen på pakningene? Uansett ser det passe idiotisk ut, og jeg har fått kommentarer på dette også i likhet med dugg i lyktene.
De har det nok ikke på standard fikseliste enda.
Hadde nettopp bilen på 20.000 service, men glemte dessverre å spørre om disse pakningene.
Har som mange andre hatt dugg ifm tåkebaklys/ryggelyset, men så lenge det ikke finnes noen ordentlig løsning på det og jeg ikke ser dugg i de andre lysene, får det vente.
Sitat fra: VigdisA på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:11
De har det nok ikke på standard fikseliste enda.
Hadde nettopp bilen på 20.000 service, men glemte dessverre å spørre om disse pakningene.
Har som mange andre hatt dugg ifm tåkebaklys/ryggelyset, men så lenge det ikke finnes noen ordentlig løsning på det og jeg ikke ser dugg i de andre lysene, får det vente.
Litt off-topic, men når jeg ser alle de ulike småproblemene på disse bilene er det nesten så jeg angrer på bestillingen. Ser for meg ergrelser og hyppige turer til forhandler. Tesla har langt igjen og mye å lære for å bli et kvalitetsprodukt.
@Boppus
Slapp av. Mercedes-Benz har eksistert i over 125år. Dem lager ikke et heller ikke noe kvalitetsprodukt i dag. >:(
Det med hårda och deformerade lister har jag tagit upp på min blogg. Problemet som jag ser det är att många lister ligger synligt för solljus. De blir 100 grader varma i solen. Jag har bränt mig flera gånger. De måste behandlas och smörjas in ofta särskilt på sommaren annars torkar de ut.
I övrigt så är det ju trycket från rutorna som tätar mot listen. Inga dörrkarmar. Pratade med DK här om att det kom in fukt vid tvätt och det menade de var helt normalt vid högtryck. Där måste jag vara enig. En list kan alltid komprimeras mer mef högt tryck och små mängder kan komma in.
Har haft mini läckage vid lilla trekantsfönstret höger fram och panotaket. Utan högtryck. Väldigt små saker men fick det fixat på DK.
Sitat fra: Boppus på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:21
Sitat fra: VigdisA på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:11
De har det nok ikke på standard fikseliste enda.
Hadde nettopp bilen på 20.000 service, men glemte dessverre å spørre om disse pakningene.
Har som mange andre hatt dugg ifm tåkebaklys/ryggelyset, men så lenge det ikke finnes noen ordentlig løsning på det og jeg ikke ser dugg i de andre lysene, får det vente.
Litt off-topic, men når jeg ser alle de ulike småproblemene på disse bilene er det nesten så jeg angrer på bestillingen. Ser for meg ergrelser og hyppige turer til forhandler. Tesla har langt igjen og mye å lære for å bli et kvalitetsprodukt.
Når jeg hører på en del i min omgangskrets som har kjøpt seg nye biler (Toyota, Volvo, Audi) så er jeg jammen den som har hatt minst problemer.
Og enkelte av dem hører med misunnelse på hvordan Tesla tar tak i småtteriet jeg har hatt problemer med.
MEN! En kjøper ikke bil fra et av verdens ferskeste bilmerker om en ikke kan akseptere litt problemer mener nå jeg. ;)
Sitat fra: Boppus på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:21
Sitat fra: VigdisA på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:11
De har det nok ikke på standard fikseliste enda.
Hadde nettopp bilen på 20.000 service, men glemte dessverre å spørre om disse pakningene.
Har som mange andre hatt dugg ifm tåkebaklys/ryggelyset, men så lenge det ikke finnes noen ordentlig løsning på det og jeg ikke ser dugg i de andre lysene, får det vente.
Litt off-topic, men når jeg ser alle de ulike småproblemene på disse bilene er det nesten så jeg angrer på bestillingen. Ser for meg ergrelser og hyppige turer til forhandler. Tesla har langt igjen og mye å lære for å bli et kvalitetsprodukt.
Dessverre en del smått og litt større med bilen, mest kosmetisk, men er ellers veldig fornøyd med bilen og kunne ikke tenke meg å være den foruten..
Tesla har til nå ordnet opp i det meste jeg har oppdaget, det har bare tatt litt tid innimellom.
Siden det ikke har vært kritisk til nå med disse pakningene, har jeg ikke nevnt dem tidligere/husket dem, men er jo litt spent videre fremover nå som det snart blir is og snø igjen.
Ser at du får fukt inn mellom vindu og pakninger på akkurat samme sted som meg Vigdis.
Nå har jeg brukt bilen en vinter før, men hadde ikke mye frost da. Er det en risiko for at vinduet vil fryse fast i pakning i disse områdene?
Sitat fra: Brede på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:39
Sitat fra: Boppus på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:21
Sitat fra: VigdisA på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:11
De har det nok ikke på standard fikseliste enda.
Hadde nettopp bilen på 20.000 service, men glemte dessverre å spørre om disse pakningene.
Har som mange andre hatt dugg ifm tåkebaklys/ryggelyset, men så lenge det ikke finnes noen ordentlig løsning på det og jeg ikke ser dugg i de andre lysene, får det vente.
Litt off-topic, men når jeg ser alle de ulike småproblemene på disse bilene er det nesten så jeg angrer på bestillingen. Ser for meg ergrelser og hyppige turer til forhandler. Tesla har langt igjen og mye å lære for å bli et kvalitetsprodukt.
Når jeg hører på en del i min omgangskrets som har kjøpt seg nye biler (Toyota, Volvo, Audi) så er jeg jammen den som har hatt minst problemer.
Og enkelte av dem hører med misunnelse på hvordan Tesla tar tak i småtteriet jeg har hatt problemer med.
MEN! En kjøper ikke bil fra et av verdens ferskeste bilmerker om en ikke kan akseptere litt problemer mener nå jeg. ;)
Brodern fikk nettopp ny turbo pluss bytte av register(reim eller kjede?), samt noen foringer i bakstillinga på en relativt ny Volvo V60. Tatt på garantien. Volvo har eksistert i noen år...
Sitat fra: Brede på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:54
Ser at du får fukt inn mellom vindu og pakninger på akkurat samme sted som meg Vigdis.
Nå har jeg brukt bilen en vinter før, men hadde ikke mye frost da. Er det en risiko for at vinduet vil fryse fast i pakning i disse områdene?
JA, har opplevd at vinduet fryser fast flere ganger sist vinter. I år blir det litt silikon.
Har fått noen kneppelyder fra panoramataket. Jo høyere fart, jo mer knepper det. Bortsett fra i regn, da er det tyst.
Mistenker at det er pakningene rundt taket som er synderen. Enten får jeg vente noen måneder på service, eller kanskje en før prøve en silikon-kur.
Jeg pleier alltid å gå over pakninger/lister med silikonstift 2-3 ganger om året på alle mine biler.
Min Model S ble produsert i april og pakningene har (så langt) vært hele og tette. Skal følge med iløpet av høsten og vinteren (eller sesongen man før i tiden kunne assosiere med nedbør og temperaturer ved og under frysepunktet).
Godt poeng fra 'sondell' vedrørende mulig problem ved påvirkning av høy temperatur.
@Boppus: Min bil er som nevnt produsert i april og har ikke hatt noen feil eller problem etter 10'000km. Så med det utgangspunkt synes jeg Tesla leverer kvalitet i bøtter og spann. :)
Har ikke hatt behov for å gå over med silikon på lister på samme måte på tidligere biler, har ikke hatt bil med takluke før.
Det virker fornuftig det du skriver om varme ift listene rundt takluken @sondell - skulle ønske jeg hadde vært klar over det før.
Spørs om ikke løpet er kjørt for enkelte av listene som allerede er harde :(
Siste vinter med is langs de samme listene hjalp nok heller ikke.
Sitat fra: VigdisA på mandag 06. oktober 2014, klokken 01:44
Har ikke hatt behov for å gå over med silikon på lister på samme måte på tidligere biler, har ikke hatt bil med takluke før.
Det virker fornuftig det du skriver om varme ift listene rundt takluken @sondell - skulle ønske jeg hadde vært klar over det før.
Spørs om ikke løpet er kjørt for enkelte av listene som allerede er harde :(
Siste vinter med is langs de samme listene hjalp nok heller ikke.
Er det ikke rett og slett slik at disse gummipakningene har feil kvalitet? En kvalifisert gjetning er at de er laget for å være gode og myke i varmt vær, og ikke spesielt egnet for en norsk vinter. Da kan Tesla erstatte de hver vår på garanti til de lanserer riktig kvalitet, mener jeg. Enig?
Sitat fra: Car-El på søndag 05. oktober 2014, klokken 20:02
Sitat fra: Brede på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:54
Ser at du får fukt inn mellom vindu og pakninger på akkurat samme sted som meg Vigdis.
Nå har jeg brukt bilen en vinter før, men hadde ikke mye frost da. Er det en risiko for at vinduet vil fryse fast i pakning i disse områdene?
JA, har opplevd at vinduet fryser fast flere ganger sist vinter. I år blir det litt silikon.
Jepp, jeg opplevde også dette et par ganger sist vinter. Samme utfordring som rapporteres på andre biler med rammeløse vindu, f.eks. Audi A5 og A7.
Sitat fra: fonberg på mandag 06. oktober 2014, klokken 08:54
Sitat fra: Car-El på søndag 05. oktober 2014, klokken 20:02
Sitat fra: Brede på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:54
Ser at du får fukt inn mellom vindu og pakninger på akkurat samme sted som meg Vigdis.
Nå har jeg brukt bilen en vinter før, men hadde ikke mye frost da. Er det en risiko for at vinduet vil fryse fast i pakning i disse områdene?
JA, har opplevd at vinduet fryser fast flere ganger sist vinter. I år blir det litt silikon.
Jepp, jeg opplevde også dette et par ganger sist vinter. Samme utfordring som rapporteres på andre biler med rammeløse vindu, f.eks. Audi A5 og A7.
Jeg har opplevd dette på alle biler, med og uten rammeløse vinduer ;) Kommer mye an på klima, i Tromsø skjedde det hele tida (kanskje i ikke like mye i juli og august men.)
Silikonstift er et must.
Dårlig vedlikehold av eier gjør at du får disse problemene. På rammeløse dører skal gummien ha svært god forpleining for å holde tett. Da jeg fikk bilen brukte jeg en hel tube silikonkrem (påfør med malersvamp) på all gummi. Null problemer med vann selv med høyttrykk rett på vindu...
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Silikonfett-36592/
Biler skal pleies, jeg synes det er litt mange her inne som forventer at "Tesla ordner alt"
Tull og tøv. En bil som er utett fra dag 1 skal Tesla ordne.
Det varierer fra produsent til produsent dette med vedlikehold.
Har fått fra flere hold at listene på min BMW (rammeløse dører) IKKE skal behandles med noe som helst. De er behandlet med noe spesielt fra fabrikk, og evn. andre kjemikalier kan ødelegge beskyttelsen. Bilen har gått i 3 år nå uten noe som helst problemer eller tegn på slitasje på listene. De ser faktisk helt nye ut fortsatt.
Står det noe om dette i manualen til Tesla kanskje?
Sitat fra: kvp på mandag 06. oktober 2014, klokken 09:02
Dårlig vedlikehold av eier gjør at du får disse problemene.
...
Biler skal pleies, jeg synes det er litt mange her inne som forventer at "Tesla ordner alt"
Sist gang jeg brukte silikonstift eller noe annet vidundermiddel på pakninger på noen av mine biler, var for 15 år siden. Selv uten påføring av slike stoffer har jeg på disse 15 årene med ulike biler aldri hatt noe som helst trøbbel med at pakninger tørker ut, fryser fast eller lekker. Jeg hadde riktignok på ett tidspunkt en 18 år gammel Golf hvor dørpakningen så litt tynnslitt ut, men den holdt fremdeles tett. De senere årene har vel flere produsenter sagt at man ikke skal behandle pakninger med silikon.
Om det viser seg at jeg på Teslaen må peise på med silikon allerede fra første leveår, så blir jeg skuffa. Men heldigvis ingen tegn til noe slags lekkasje hos meg ennå.
Sist gang jeg brukte silikon på bildører var på min forrige bil, en splitter ny VW Passat. Jeg opplevde flere ganger at dørene frøs fast i løpet av de to årene jeg hadde bilen. Silikon løste problemet.
Forrige vinter opplevde jeg at rutene til Teslaen hadde frosset fast. Tok litt silikon på pakningen nederst på vinduet, og merket ikke noe til frosne dører eller vinduer resten av vinteren.
Men det la seg en del is på taket fordi jeg alltid forvarmet (kan ha noe med typen vinter vi hadde også), og et par ganger dro jeg ut snø fra området nedenfor vindusviskerne (dvs der det er plast).
Bilen er forøvrig helt tett. Ingen lekkasjer fra vinduer.
Jeg kommer nok til å legge silikon rundt dørene før vinteren for sikkerhets skyld. Rammeløse dører er ikke en gunstig løsning på vinteren, men lekkert er det jo :)
Jeg regner med at fastfrossne vinduer ikke er noe problem ved forvarming?
I så fall er jo problemet eliminert for vår del (Om Tesla snart får ut fingeren og får fikset 3G).
Sitat fra: Brede på mandag 06. oktober 2014, klokken 10:25
Jeg regner med at fastfrossne vinduer ikke er noe problem ved forvarming?
I så fall er jo problemet eliminert for vår del (Om Tesla snart får ut fingeren og får fikset 3G).
Det kan dessverre være et problem. Vannet smelter, renner nedover og legger seg i bunn av ruta. Det skal mye forvarming til å smelte et tykt islag nederst i overgangen mellom rute og dør.
Men som sagt - etter at jeg tok litt silikon på pakningen mellom vindu og dør kan jeg ikke huske å ha opplevd frosne dører.
Varm garasje ;)
Heldige dere som har garasje..
Ikke sett samme på den gamle fossile bilen vår, og den har jeg vært enda "slappere" med å pleie..
Sitat fra: hma på søndag 05. oktober 2014, klokken 22:53
@Boppus: Min bil er som nevnt produsert i april og har ikke hatt noen feil eller problem etter 10'000km. Så med det utgangspunkt synes jeg Tesla leverer kvalitet i bøtter og spann. :)
Takk, godt å høre.
Sitat fra: Muffinman på mandag 06. oktober 2014, klokken 09:12
Tull og tøv. En bil som er utett fra dag 1 skal Tesla ordne.
Det ene utelukker ikke det andre Muffinman. Feil fra dag en skal selvsagt fikses, men bilen trenger også stell.
Etter å ha vært Passateier (97 mod) kjøpt i 99 en gang i tiden sitter det i ryggmargen å bruke silikon på gummilister. Tror den hadde alle problemer som var mulig å ha med dører og låser. Samtidig, hele tiden vinteren igjennom.
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 08. oktober 2014, klokken 08:33
Etter å ha vært Passateier (97 mod) kjøpt i 99 en gang i tiden sitter det i ryggmargen å bruke silikon på gummilister. Tror den hadde alle problemer som var mulig å ha med dører og låser. Samtidig, hele tiden vinteren igjennom.
Haha det minner meg på min kjære samboers Passat 95-modell for en del år siden. Begge fordørene nektet å lukke seg i minusgrader, så da holdt hun dem sammen med å spenne en lastestropp mellom de innvendige håndtakene i dørene. Vi sliter hvis dette blir et problem med Teslaen, for den har jo ikke innvendige håndtak til å spenne fast lastestroppen :P
Jeg har hatt en rammeløs bil i 15 år (1991 gt 3000 vr4 modell kjøpt i 1999), og har aldri smørt inn dørlistene.
Har aldri hatt noen problemer med gummi listene.
har aldri hatt dette problemet på BMW 3-serie coupe (e92) - som har rammeløs, men kjenner meg igjen når det kommer til VW. Hatt to Golf (Golf 2 og Golf 3), og her måtte jeg fylle varmt vann i en varmeflaske og binde den til taket om morgenen. Var normal morgentrim før kaffen. Riktig nok var største problemet låsen.
Vi hadde noe problemer med is i fjor vinter i forhold til å få åpnet dørene.
Listene i bunnen av ruten frøs fast i ruten så det ikke var mulig å åpne dørene siden glassene ikke ble trukket ned som de vanligvis gjør.
Vi kjørte da gjerne på med forvarming av bilen, eller la en pose med varmt vann på det aktuelle området så det tinte tilstrekkelig.
Takluken hadde vi ikke oppe naturlig nok, men det lå ofte is akkurat over listene. Kjørte bilen inn i varme parkeringsgarasjer innimellom for å få vekk denne isen så skånsomt som mulig. Husker ikke om vi brukte silikon på disse, men vet vi gjorde det på de inni døråpningene og de som ligger mot selve ruten i døren. Etter en vinter og deretter en sommer, er listene som vist på bildene lenger opp i denne tråden. Taket er tett fortsatt, mens dørene ved vinduene ikke helt klarte å stå imot vannstrålen ved vask slik den har gjordt tidligere.
Er litt bekymret for hvordan det vil utvikle seg, synes de ulike listene har forandret seg siden i fjor - det er som sagt en annen kvalitet på den andre bilen vår (selv om den er 7 år gammel)
Hadde bilen på serviceverksted i går.
Det inngikk tydeligvis også fiks /justering av vinduene, Kanskje pga pakningproblemene ???
Jeg har ikke sett noe antydning av slitte dør-pakninger på min bil ennå.
Resultatet var iallefall mer vindbrus rundt vinduene akkurat som du kjører med vinduene bittelitt på gløtt. Den var potte tett før besøket. Nå er det også en klips eller en eller annen løs gjenstand som ligger og skramler nede i bunnen av passasjerdøra. Så dette blir neste på "to-do list" når bilen skal på service.
Sitat fra: gt3000 på onsdag 08. oktober 2014, klokken 16:10
Jeg har hatt en rammeløs bil i 15 år (1991 gt 3000 vr4 modell kjøpt i 1999), og har aldri smørt inn dørlistene.
Har aldri hatt noen problemer med gummi listene.
Kan forskjellen være at vinduet går automatisk ned på TMS? Kan listene bli mer utsatt for regn eller kondens (hypotese).
På andre modeller som f.eks. Toyota Celica, så skjer ikke det. Ihvertfall ikke på eldre Celica-modeller.
Min 1993 M3 har ruter som automatisk går ned,og jeg har heller aldri smøret listene.