Sitat fra: kringon på søndag 05. oktober 2014, klokken 11:04
Turen er ca 122km lang på google maps (leste ikke av km-måling på bilen). 14.1Kw *1.22 = 17,02.
Sitat fra: Øyvindjo på søndag 05. oktober 2014, klokken 09:19
Jeg har snart kjørt 2000 km med min soul ev og er strålende fornøyd.
Har hatt bilen en måned i dag.
Kjører for det meste lokalt rundt i Sarpsborg/fredrikstad distriktet.
Noen korte turer på motorvei, men ikke daglig.
Ved normal kjøring uten å ofre rekkevidden en tanke med varmepumpe og stereo på, ligger jeg på rundt 17 mil i snitt.
Jeg har gjort et par forsøk på å kjøre så økonomisk som mulig,uten klimaanlegget men med musikkanlegget i drift.
På det siste forsøket kjørte jeg 200,1 km. Da hadde jeg 9% igjen på batteriet, samt at gjenværende rekkevidde stod på 15 km. Dette er faktisk 3 km lengre enn bilen er teoretisk oppgitt til å klare. Så jeg er ganske imponert over dette resultatet, tror ikke jeg har hørt om noen elbil som faktisk har kjørt oppgitt distanse.
Sitat fra: moonbuggy på søndag 05. oktober 2014, klokken 11:50Sitat fra: kringon på søndag 05. oktober 2014, klokken 11:04
Turen er ca 122km lang på google maps (leste ikke av km-måling på bilen). 14.1Kw *1.22 = 17,02.
Ganske lavt forbruk det, kringon. Har du en snitthastighet for turen ?
Sitat fra: Fei på fredag 17. oktober 2014, klokken 20:20Tror det blir knapt om du ikke kan lade på jobben. Blir nok teppe og varm jakke på det kaldeste. Men hvis du ikke klarer å kjøre veldig økonomisk så blir det nok søkt selv uten varme på vinteren..
Jeg skal kjøre tur retur ytre enebakk-rælingen. Det er ifølge google maps 6.6mil. Har jeg noe å frykte selv på dager med minus 20?
Sitat fra: nemiarwen på lørdag 18. oktober 2014, klokken 10:49
Oi, er det virkelig så ille altså? Her på nordvestlandet og delvis mot kysten så er det sjelden det blir 20 minus grader, men det kan skje. Jeg har ca 65 km tur retur til jobb, og tenkte at det vil ALDRI bli noen problem, men det KAN altså bli det? :-[ :-\
Sitat fra: Ona IX på fredag 17. oktober 2014, klokken 23:08Å nei. Så ikke dette innlegget. Nå har jeg angst igjen :-[. Håper ikke jeg nettopp har brukt 262k på elbil og 32a saltobox som ikke kommer til å funke for meg. Hadde trodd 6.6mil ville være null stress uansett temp jeg. Ja ja. Får jo solgt den om alt går åt skogen. :-[Sitat fra: Fei på fredag 17. oktober 2014, klokken 20:20Tror det blir knapt om du ikke kan lade på jobben. Blir nok teppe og varm jakke på det kaldeste. Men hvis du ikke klarer å kjøre veldig økonomisk så blir det nok søkt selv uten varme på vinteren..
Jeg skal kjøre tur retur ytre enebakk-rælingen. Det er ifølge google maps 6.6mil. Har jeg noe å frykte selv på dager med minus 20?
Sitat fra: Fei på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:53Mistenker sterkt at dette svaret ifra Ona IX skyldes en misforståelse, og at det er basert på at du skal kjøre 6,6 mil hver vei. Totalt 13,2 mil. Dette hadde vært "spennende" i -20, men 6,6 mil totalt er overhode ikke noe problem. ( Så sant du ikke må kjøre i 40-50 cm tung snø hele veien ;) )Sitat fra: Ona IX på fredag 17. oktober 2014, klokken 23:08Å nei. Så ikke dette innlegget. Nå har jeg angst igjen :-[. Håper ikke jeg nettopp har brukt 262k på elbil og 32a saltobox som ikke kommer til å funke for meg. Hadde trodd 6.6mil ville være null stress uansett temp jeg. Ja ja. Får jo solgt den om alt går åt skogen. :-[Sitat fra: Fei på fredag 17. oktober 2014, klokken 20:20Tror det blir knapt om du ikke kan lade på jobben. Blir nok teppe og varm jakke på det kaldeste. Men hvis du ikke klarer å kjøre veldig økonomisk så blir det nok søkt selv uten varme på vinteren..
Jeg skal kjøre tur retur ytre enebakk-rælingen. Det er ifølge google maps 6.6mil. Har jeg noe å frykte selv på dager med minus 20?
Sitat fra: nagela på lørdag 18. oktober 2014, klokken 20:00Puh!!Sitat fra: Fei på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:53Mistenker sterkt at dette svaret ifra Ona IX skyldes en misforståelse, og at det er basert på at du skal kjøre 6,6 mil hver vei. Totalt 13,2 mil. Dette hadde vært "spennende" i -20, men 6,6 mil totalt er overhode ikke noe problem. ( Så sant du ikke må kjøre i 40-50 cm tung snø hele veien ;) )Sitat fra: Ona IX på fredag 17. oktober 2014, klokken 23:08Å nei. Så ikke dette innlegget. Nå har jeg angst igjen :-[. Håper ikke jeg nettopp har brukt 262k på elbil og 32a saltobox som ikke kommer til å funke for meg. Hadde trodd 6.6mil ville være null stress uansett temp jeg. Ja ja. Får jo solgt den om alt går åt skogen. :-[Sitat fra: Fei på fredag 17. oktober 2014, klokken 20:20Tror det blir knapt om du ikke kan lade på jobben. Blir nok teppe og varm jakke på det kaldeste. Men hvis du ikke klarer å kjøre veldig økonomisk så blir det nok søkt selv uten varme på vinteren..
Jeg skal kjøre tur retur ytre enebakk-rælingen. Det er ifølge google maps 6.6mil. Har jeg noe å frykte selv på dager med minus 20?
bilmerke........... | rekkevidde by(km)... | rekkevidde landevei(km)... | kombinert(km)... | kwt pr. 10 km |
Kia Soul | 166 | 128 | 149 | 2,0 |
Nissan Leaf | 147 | 118 | 134 | 1,85 |
BMW i3 | 142 | 115 | 130 | 1,69 |
Mercedes B | 142 | 138 | 139 | 2,51 |
Fiat 500E | 147 | 130 | 139 | 1,81 |
VW e-golf | 142 | 122 | 133 | 1,82 |
Sitat fra: nime01 på søndag 19. oktober 2014, klokken 22:49
Tror at jeg med litt mer erfaring med denne bilen glatt skal kunne kjøre ned mot 12kW/100km, iallefall vår/sommer/tidlig høst.
Sitat fra: K S på søndag 05. oktober 2014, klokken 18:02Men, heller ingen av de andre produsentene leverer schucko ladekabler med bilene som leverer mer enn 8-10Ah (unntatt Mitsubishi før 2012 og Tesla) så burde ikke gi trekk for dette.
...Det er bare medfølgende ladekabel som gjør at lading er altfor tregt, ellers terningkast 6 +
Sitat fra: Finnøy på mandag 20. oktober 2014, klokken 00:34Sitat fra: K S på søndag 05. oktober 2014, klokken 18:02Men, heller ingen av de andre produsentene leverer schucko ladekabler med bilene som leverer mer enn 8-10Ah (unntatt Mitsubishi før 2012 og Tesla) så burde ikke gi trekk for dette.
...Det er bare medfølgende ladekabel som gjør at lading er altfor tregt, ellers terningkast 6 +
SitatTror at jeg med litt mer erfaring med denne bilen glatt skal kunne kjøre ned mot 12kW/100km, iallefall vår/sommer/tidlig høst.
Sitat fra: Finnøy på mandag 20. oktober 2014, klokken 00:34Sitat fra: K S på søndag 05. oktober 2014, klokken 18:02Men, heller ingen av de andre produsentene leverer schucko ladekabler med bilene som leverer mer enn 8-10Ah (unntatt Mitsubishi før 2012 og Tesla) så burde ikke gi trekk for dette.
...Det er bare medfølgende ladekabel som gjør at lading er altfor tregt, ellers terningkast 6 +
Sitat fra: moonbuggy på mandag 20. oktober 2014, klokken 12:32Jeg har kjørt bilen 200.1 km og hadde 15 km igjen på rekkeviddemåleren.dette er mer enn oppgitt rekkevidde.så det er mulig du mener det er usannsynlig, men dette er faktisk utført i daglig kjøring. Selvfølgelig utført med meget forsiktig kjørestil og klima av, men uansett.......SitatTror at jeg med litt mer erfaring med denne bilen glatt skal kunne kjøre ned mot 12kW/100km, iallefall vår/sommer/tidlig høst.
Det er totalt usannsynlig og strider mot fysiske lover. Bilen er nærmere 1600 kg tung og har Cd på 0,35 i tillegg til stor flate, dvs. langt høyere luftmotstand enn Leaf, Up, e-golf, Zoe og i3. At du klarer å kjøre 13,7kwt/100km sier mye om din kjørestil og kjørehastighet. Ned mot 12kwt/100km tror jeg er umulig om du kjører mer enn 20kmt i snitt.
bilmerke........... | rekkevidde by(km)... | rekkevidde landevei(km)... | kombinert(km)... | kwt pr. 10 km |
Kia Soul | 166 | 128 | 149 | 2,0 |
Nissan Leaf | 147 | 118 | 134 | 1,85 |
BMW i3 | 142 | 115 | 130 | 1,69 |
Mercedes B | 142 | 138 | 139 | 2,51 |
Fiat 500E | 147 | 130 | 139 | 1,81 |
VW e-golf | 142 | 122 | 133 | 1,82 |
Sitat fra: birkeland på onsdag 29. oktober 2014, klokken 10:45
Utifra denne testen, har Kia Soul EV 26.8kWt batterikapasitet tilgjengelig (estimert 30.5kW total batterikapasitet). Altså at Kia opererer med tilgjengelig batterikapasitet når de oppgir 27kWt i motsetning til konkurrenter som oppgir total batterikapasitet: http://insideevs.com/kia-soul-ev-range-autonomy-demonstration-nets-100-miles/ (http://insideevs.com/kia-soul-ev-range-autonomy-demonstration-nets-100-miles/)
Sitat fra: krisrst på tirsdag 11. november 2014, klokken 20:45
Utvilsomt et kjøretøy som gir veldig mye. Men er det verdt å ikke vente til 2017?
Sitat fra: krisrst på onsdag 12. november 2014, klokken 09:25Sitat fra: krisrst på tirsdag 11. november 2014, klokken 20:45
Utvilsomt et kjøretøy som gir veldig mye. Men er det verdt å ikke vente til 2017?
Var kanskje litt dårlig av meg å slenge ut denne her som så mange har kjøpt seg soul. :) Mitt enderlige (leaf-2012) synspunkt er nå at dette er et meget godt kjøp. Mye rekkevidde og komfort for pengene! Bare synd de har så lang leveringstid nå :/
Sitat fra: K S på onsdag 12. november 2014, klokken 13:02Kjøreglede/komfort, egen energistasjon som alltid er åpen og har tilnærmet samme pris hele uken (må ikke fylle tanken mandag morgen!)Jeg håper det blir billigere å fylle "tanken" på min Soul fra 2019. Da skal det være gjennomført timesmåling på elforbruket for alle forbrukere i Norge og kanskje det kan bli billigere å bruke strøm på natten og i helgene.
Sitat fra: moby666 på onsdag 12. november 2014, klokken 18:24
Privatpersoner kommer ikke til å bli timesavregnet fra 2019, da må du eventuelt betale ekstra for dette.
Sitat fra: Gnilre på onsdag 12. november 2014, klokken 17:16Vil det virkelig bli billigere på natta? Vil gjette på at den gjennomsnittlige elbil som skal lades om natta lader kanskje 15kw (ikke drep meg om jeg skriver feil av kw og kwh).
Jeg håper det blir billigere å fylle "tanken" på min Soul fra 2019. Da skal det være gjennomført timesmåling på elforbruket for alle forbrukere i Norge og kanskje det kan bli billigere å bruke strøm på natten og i helgene.
Sitat fra: KiaSoulEV på onsdag 26. november 2014, klokken 15:03Det er ikke uvanlig at energiforbruket synker helt av seg selv i løpet av noen ukers kjøring, så vent en 14 dagres tid og spør igjen.
Noen som har noen forslag om hva som kan være "galt"...? (Bortsett fra meg som sjåfør, for jeg er jo verdensmester... ;D)
Sitat fra: KiaSoulEV på onsdag 26. november 2014, klokken 15:03
Jeg fikk bilen på fredag og har kjørt over 60 mil, men stusser litt over forbruket..
Jeg klarte ikke å komme under et forbruk på 19 kw/h pr 100 km. Dette gjaldt uansett hvordan jeg kjørte bilen, 100 km/t eller småveier med 40-60 km/t, med eller uten klima eller varmeseter, kald eller forvarmet bil.
Mandag fylte jeg mer luft i dekkene, Conti piggfrie vinterdekk, og etter dette ligger forbruket på ca 18,4 kw/h pr 100 km, men har ikke kommet under 18 kw/h pr 100 km.
Jeg hadde også en kjøretur fra Oslo og sydover på ring 3 og E6 på 5 mil. På denne turen kjørte jeg som jeg ville kjørt med fosilbil, dvs 100 i 80 sonen og 120 i 100 sonen. Jeg testet også toppfarten på bilen over en strekning på ca 3 km, hadde i tillegg god tempratur i bilen, kjørte ikke eco-kjøring i det heletatt. Forbruket på denne turen viste seg å være 18,5 kw/h pr 100 km!
Jeg ser på forumet at mange ligger betydelig lavere enn dette, og jeg er ikke i nærheten av de tallene selv om jeg kjører så forsiktig jeg kan. Starter stor sett med forvarmet bil.
Dette er min første elbil, men er meget god på eco-kjøring med fosilbil, så det å kjøre økonomisk er ikke noe nytt for meg.
Noen som har noen forslag om hva som kan være "galt"...? (Bortsett fra meg som sjåfør, for jeg er jo verdensmester... ;D)
Sitat fra: Dawg Dee-Lux på tirsdag 09. desember 2014, klokken 18:23
Hva bruker dere av dekktrykk på vinterhjulene? Har ikke sjekket mine.
I dag forvarmet jeg før avreise til jobb (E6) ... hadde derfor 98% SOC, dette ble i løpet av 89km redusert til 34%. For det meste var farten i området 100-105km/t med noen få forbikjøringer av lastebiler.
Siden jeg ikke har raskere lader ble returen tatt med 85% SOC, som ble redusert til 27% ved ankomst.
Det skal sies at jeg på tilbaketuren var litt mer konservativ med oppvarmingen siden dette er early days med tanke på rekkevidde, og at jeg ikke fikk startet med 100% SOC.
Julenissen, eller nyårstrollet bør komme traskende med en 16A-lader. Det blir nok et must når kulda setter skikkelig inn.
Sitat fra: K S på tirsdag 09. desember 2014, klokken 19:02Sitat fra: Dawg Dee-Lux på tirsdag 09. desember 2014, klokken 18:23
Hva bruker dere av dekktrykk på vinterhjulene? Har ikke sjekket mine.
I dag forvarmet jeg før avreise til jobb (E6) ... hadde derfor 98% SOC, dette ble i løpet av 89km redusert til 34%. For det meste var farten i området 100-105km/t med noen få forbikjøringer av lastebiler.
Siden jeg ikke har raskere lader ble returen tatt med 85% SOC, som ble redusert til 27% ved ankomst.
Det skal sies at jeg på tilbaketuren var litt mer konservativ med oppvarmingen siden dette er early days med tanke på rekkevidde, og at jeg ikke fikk startet med 100% SOC.
Julenissen, eller nyårstrollet bør komme traskende med en 16A-lader. Det blir nok et must når kulda setter skikkelig inn.
Jeg har lagt inn ønske på denne:
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html
EVS 16-1
Den kan reguleres i 1 Ampere trinn fra 6 til 16 A, gir litt større fleksibilitet..... Prisen er også ok, i den grad ladekabler har ok pris da :-). Synes Julenisse bør kunne trå til såpass! :-)
Sitat fra: KiaSoulEV på tirsdag 09. desember 2014, klokken 19:17
Jeg har kjøpt denne og er veldig fornøyd! Enkel og grei å ta med på tur.
http://charge-amps.com/spark/
Sitat fra: birkeland på tirsdag 09. desember 2014, klokken 21:26
og denne 6A-32A til 5.300,- http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html (http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html)
Sitat fra: birkeland på tirsdag 09. desember 2014, klokken 21:26Sitat fra: KiaSoulEV på tirsdag 09. desember 2014, klokken 19:17
Jeg har kjøpt denne og er veldig fornøyd! Enkel og grei å ta med på tur.
http://charge-amps.com/spark/
Hva betalte du for den Spark greia?
Selv har jeg tenkt å kjøpe denne 16A/8A til 3.300,- http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/8a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=5 (http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/8a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=5)
og denne 6A-32A til 5.300,- http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html (http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html)
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:23Sitat fra: birkeland på tirsdag 09. desember 2014, klokken 21:26
og denne 6A-32A til 5.300,- http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html (http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html)
Den såg ikkje dum ut! Passar den i Kiaen?
Sitat fra: Gnilre på tirsdag 30. desember 2014, klokken 16:33
Kjørte Fredrikstad - hurtiglader på Vestby med -10 til -14 grader ute. Driver only på varmen som stod på +22. Holdt fartsgrensen som delvis er 110 og hadde da ca 115 på fartsmåleren i bilen. Gikk fra 100 til 25 % på batteriet og hadde 25 km restrekkevidde etter å ha kjørt 69 km. Det gir 94 km rekkevidde. Evt 92 km rekkevidde om man tar 69 km / 0,75. Ganske dårlig synes jeg. På den annen side har jeg lært at strømforbruket i 110 med den firkantede bilen er formidabelt. Holder man 90 går det mye bedre.
Sitat fra: JanIvar på fredag 30. januar 2015, klokken 11:18
Måtte prøvekjøre Soul EV etter alle de gode rapportene her i tråden. Første gang jeg kjører en elbil.
1-2 grader, slaps, sludd,regn og frisk bris/liten kuling. Kaldstart utenfor forhandler. Ikke oppvarmet bil.
60-sone og 20 % 80-sone motorvei.
Klima på 21 grader.
Forbruk: 17,2 kw/100 km.
Rest batteri etter 48 km: 67 %
Jeg bestilte bilen jeg :)
J
Sitat fra: goev på søndag 01. mars 2015, klokken 21:33Ok, ser Lasses - Arendal er litt lenger enn Lasses - Holmestrand, men uten hjemmelengsel og motvind kan det fort gå litt tråere hvis man er uheldig. Ser stasjonene står litt "tettere" vestover, håper det kommer en del flere stasjoner på sørøst siden etter hvert.
Vi har også nettopp hatt vår første ordentlige langtur: Mandal - Gardermoen (Via Hønefoss)
Det gikk i grunnen veldig fint, men vi brukte nok litt vel mye tid på ladingene :)
Vår erfaring var at Lasses - Arendal var gikk helt ok, men vi sparte litt på varmen for å være sikre.
Værre var det med Kiwi Holmestrand - Lasses på vei tilbake. Med kraftig motvind og mye regn, endte vi opp med nesten 5km i manko på GOM-en. Det ble såpass mye at vi tok en halvtimes "nødstopp" på Vassbotngrillene og fikk ladet på 16A der. Det kunne kanskje gått uten den nødladingen, men det turte vi ikke satse på.
Laderen i Tønsberg var vanskelig, så vi fikk ikke ladet der på vei oppover. Har lest at den er kresen på betalingskortene. Hadde den fungert, ville det vært bedre å bruke den enn Kiwi Holmestrand.
Men, alt i alt var dette en positiv opplevelse. Det var spesielt tilfredstillende å kjøre forbi alle bomstasjonene ;D
Sitat fra: Ove H. på søndag 01. mars 2015, klokken 11:44Jeg tør å gjette at en slik tur koster i underkant av 300 kr i fossilt drivstoff. Det tilsvarer i så fall over 100 min hurtiglading til 2,5 kr/min. Altså omtrent 1 : 1 ?
Første langtur. Sørlandet - Tanum (Sverige).
Hurtigladerene Lasses (Stathelle), Moss og Svinesund testet. Overrasket over Ishavsveien sine hurtiglading priser, må for all del gjøre alt for å unngå disse i fremtiden. Fortum holder et mer reelt prisnivå. Alle virket greit og det var ikke kø.
Alle klarte å hurtiglade 83% som gav en estimert rekkevidde på 92 km.
Avstanden fra Lasses til Arendal er helt i grenseland. Blir bra med en Chademo på Brokelandsheia. Åpner før Mai.
Konklusjon: Lite å spare på å bruke elbil på langtur, hvis man baserer seg på hurtigladerene. Kommer nok til å bruke bil nr 2 heretter.
Sitat fra: grorudklovnen på mandag 02. mars 2015, klokken 10:401:1 så lenge man holder seg unna Ishavsveien sine "bokser", som koster 240 kr for 10 mil med strøm, altså 1:2,5Sitat fra: Ove H. på søndag 01. mars 2015, klokken 11:44Jeg tør å gjette at en slik tur koster i underkant av 300 kr i fossilt drivstoff. Det tilsvarer i så fall over 100 min hurtiglading til 2,5 kr/min. Altså omtrent 1 : 1 ?
Første langtur. Sørlandet - Tanum (Sverige).
Hurtigladerene Lasses (Stathelle), Moss og Svinesund testet. Overrasket over Ishavsveien sine hurtiglading priser, må for all del gjøre alt for å unngå disse i fremtiden. Fortum holder et mer reelt prisnivå. Alle virket greit og det var ikke kø.
Alle klarte å hurtiglade 83% som gav en estimert rekkevidde på 92 km.
Avstanden fra Lasses til Arendal er helt i grenseland. Blir bra med en Chademo på Brokelandsheia. Åpner før Mai.
Konklusjon: Lite å spare på å bruke elbil på langtur, hvis man baserer seg på hurtigladerene. Kommer nok til å bruke bil nr 2 heretter.
Det du sparer er vel da 7 x bomstasjoner i Vestfold (ifølge kartet til autopass) og ferge Horten-Moss. T/r = dobbel innsparing. Dvs. fortsatt noen kroner å hente inn med elbil selv med dyr hurtiglading underveis.
Sitat fra: Elmetro på mandag 02. mars 2015, klokken 20:47
Jeg kjørte motorvei fra smestad til sarpsborg. Motorvei og ikke over 95 km/t
Brukte ikke varme, satt å ble litt syk under turen. Hadde igjen 28 Km når jeg var fremme
turen var 105 Km så da 28 Km i reserve.
Bilen er brukt som demobil også.
Sitat fra: Lasse70 på fredag 06. mars 2015, klokken 22:03
Min første ordentlige dag med soul'en. En helt fantastisk bil. Er utrolig fornøyd.
I dag kjørte jeg 10,2 mil med en rest på 5,7 mil når jeg stoppet. Det har vært mange små turer (de 2 lengste var på 2,5 mil hver). Har kjørt tilnærmet likt det jeg gjorde med bensin bilen (litt snillere, men det tilsvarer nok normal kjøring for de fleste)
Jeg har brukt bilen som jeg gjorde med bensin bilen, dvs varme på ca 19-21 grader, musikk, lys i høyttalere, ca 30 min på "tomgang" hvor jeg testet ut knapper og menyer.
Det har vært stort sett mellom 4 og 5 personer hele tiden.
Har testet akselerasjon med 4 personer i og ga da full gass, så det har ikke vært en tur for å prøve å spare strøm.
Temp ute har vært mellom 4 og 10 grader.
Er utrolig fornøyd. Nå truer kona med at hun vil selge den andre bensin bilen vi har og kjøpe en soul til :-)
Gled dere, dere som ikke har fått den enda.
Sitat fra: K S på fredag 03. april 2015, klokken 20:04Du må nok trekke fra ferge-km før du regner ut rekkevidden.
Fikk sjokk i dag når kona kom hjem. Kjørte fra Vats til Stavanger og videre til Tau, en strekning på 107 km inkludert to undersjøiske tunneller og to ferjer.
Ut fra 47 % igjen på batteri, så er teoretisk rekkevidde i dag 198 km.
Lurer på hvor mange elbiler som slår Soul på rekkevidde utenom Tesla.
Sitat fra: grorudklovnen på fredag 03. april 2015, klokken 21:26Sitat fra: K S på fredag 03. april 2015, klokken 20:04Du må nok trekke fra ferge-km før du regner ut rekkevidden.
Fikk sjokk i dag når kona kom hjem. Kjørte fra Vats til Stavanger og videre til Tau, en strekning på 107 km inkludert to undersjøiske tunneller og to ferjer.
Ut fra 47 % igjen på batteri, så er teoretisk rekkevidde i dag 198 km.
Lurer på hvor mange elbiler som slår Soul på rekkevidde utenom Tesla.
Sitat fra: K S på fredag 03. april 2015, klokken 23:00
Aaah, så triptelleren på Soulen teller på ferjene også? Så dum jeg er da....
Sitat fra: jim_smyth på lørdag 04. april 2015, klokken 07:11Sitat fra: K S på fredag 03. april 2015, klokken 23:00
Aaah, så triptelleren på Soulen teller på ferjene også? Så dum jeg er da....
Nei, kan ikke tro at triptelleren gjør det. Prestasjonen er ganske bra, så bra at det må finnes en logisk forklaring. Kraftig vind i ryggen, høydeforskjell fra start til slutt, ligget i ryggen på en trailer hele veien... Eneste som kan gi svar er du og kona. Hvordan har rekkevidden vært tidligere?
Sitat fra: K S på lørdag 04. april 2015, klokken 09:07Sitat fra: jim_smyth på lørdag 04. april 2015, klokken 07:11Sitat fra: K S på fredag 03. april 2015, klokken 23:00
Aaah, så triptelleren på Soulen teller på ferjene også? Så dum jeg er da....
Nei, kan ikke tro at triptelleren gjør det. Prestasjonen er ganske bra, så bra at det må finnes en logisk forklaring. Kraftig vind i ryggen, høydeforskjell fra start til slutt, ligget i ryggen på en trailer hele veien... Eneste som kan gi svar er du og kona. Hvordan har rekkevidden vært tidligere?
Det er vel så enkelt som at Kia holder hva de lover, bare hyggelig å få bekreftelse gang på gang.
De lengre turene jeg har kjørt i vinter har vært krevende topografi i forbindelse med skiturer og jobb.
Turen i går startet vel rundt 100-150 moh og til 2 moh etter 1-2 km og endte 40 moh. Men som sagt, to undersjøiske tunneller, den ene snaut -200 og den andre ca 230 hvis jeg husker riktig. Og veien er kupert, broer osv...
Sitat fra: jim_smyth på søndag 12. april 2015, klokken 08:38
Har dere merket noe til at bilen har blitt mer strømgjerrig med tiden? Jeg var skuffet over strømforbruket i starten som lå rundt 19-21kwh/100km. Nå er vi nede i 14-17kwh/100km som er mye mer akseptabelt ved generell kjøring og jeg lurer på hva som kan være årsaken?
Sitat fra: Lasse70 på tirsdag 14. april 2015, klokken 22:29
I dag kjørte jeg fra Arendal til Tjøme uten å lade. 190 km. Når jeg kom hjem hadde jeg 12km igjen, dvs total rekkevidde 20,2 mil. Temp ute var 8-13 grader, snitt hastighet var 71 km på hele turen. Utrolig fornøyd og veldig gøy å se at jeg klarte det. :-)
Sitat fra: dinsdale på onsdag 15. april 2015, klokken 13:43
Tenker å kjøre Oslo-Ål i sommer. noen som har gjort det?
Regner med lading på Sokna, men det er vel flere steder..... Trenger jo kun 1 lading i teorien, men er greit å være sikker.
Hvor oppdatert er egentlig ladekartet på KIA?
Sitat fra: moby666 på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:58VAR klasseledende ;) Zoe med den nye motoren har jo 240 km NEDC rekkevidde. Den har også lavere luftmotstand, så i høye hastigheter vil det nok bli stor forskjell i effektiv rekkevidde.
Samme erfaring som jeg har. Småkjøring/bykjøring så er det ingen problem å kjøre 20 mil.
På motorveien i over 100 så blir forbruket høyere og noe mer enn 13-15 mil blir vanskelig. Uansett så er Soul klasseledende på rekkevidde også på motorvei.
Sitat fra: TM på onsdag 22. april 2015, klokken 16:01Sitat fra: moby666 på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:58VAR klasseledende ;) Zoe med den nye motoren har jo 240 km NEDC rekkevidde. Den har også lavere luftmotstand, så i høye hastigheter vil det nok bli stor forskjell i effektiv rekkevidde.
Samme erfaring som jeg har. Småkjøring/bykjøring så er det ingen problem å kjøre 20 mil.
På motorveien i over 100 så blir forbruket høyere og noe mer enn 13-15 mil blir vanskelig. Uansett så er Soul klasseledende på rekkevidde også på motorvei.
Sitat fra: jim_smyth på fredag 03. april 2015, klokken 12:04Ny tur Fredrikstad - Drammen. 109km og 43% batteri i rest. Tilsvarer 14,12kwh/100km og 191km rekkevidde. Pen kjøremåte og på eller under fartsgrensen med ca 10km/t.
Drammen - Fredrikstad (105,5km). Start 100%.
Estimert rest 44km og 32% kapasitet. Tilsvarer 149,5 - 155km total rekkevidde avh. av regnemåte. Fulgte fartsgrensen. Største strømtrekk er Oslofjordtunnelen (7% strømtrekk fra start til slutt) og 110km/t på motorveistrekningen. Fint og tørt påskevær med 3-8 grader.
Sitat fra: Vegard_br på tirsdag 28. april 2015, klokken 11:30Flåm-Geilo er 115 km og 1000 m stigning. Ikke dårlig med temperatur ned til -9c :)
Flåm-Geilo brukte rundt 90% med 4 i bilen i påska, kaldeste ca - 9c. 55% brukt på returen.
Flåm-Gol brukte i helga 95% av batteriet, 79% på returen. Ca 0c på det kaldeste.
Sitat fra: vgrbeider på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:01
Min første post får bli om rekkevidde :)
Sitat fra: OlavEmil på mandag 04. mai 2015, klokken 16:22
Stolar folk blindt på restrekkjevidden vi får opp i dashbordet når dei reknar total rekkjevidde? Så langt ser det ut for oss som at restrekkjevidda konsekvent er altfor låg. Blir det ikkje rettare å rekne ut frå gjenverande batteriprosent?
Kona køyrde på jobb i Sogn att i morges. Hadde denne gongen 50% att på ferjekaia, altså etter 100km. Det skulle då bli totalrekkjevidde på 200km.
Forbruket på denne turen var derimot 14,9kW/100km (om ho har sett på rett målar). Med 12,8kW/100km burde ein jo då kome godt over 200km.
Så er det vel slik at Kia har 27kWh tilgjengeleg batterikapasitet? I så fall skulle ein kunne kome 211km med forbruk på 12,8, men berre 181km med forbruk på 14,9.
Vanskeleg, dette :) .
Sitat fra: Vegard_br på tirsdag 28. april 2015, klokken 11:30Jeg er litt interessert i denne strekningen, men jeg skjønner ikke helt hvor du har kjørt. Jeg planlegger å kjøre fra Ål hvor jeg forhåpentlig får hurtigladet til 83% og så Hol-Aurland hvor jeg kan få overnattet og ladet til 100% igjen. Da går det vel greit å komme seg opp Låvisberget igjen håper jeg.
Flåm-Geilo brukte rundt 90% med 4 i bilen i påska, kaldeste ca - 9c. 55% brukt på returen.
Flåm-Gol brukte i helga 95% av batteriet, 79% på returen. Ca 0c på det kaldeste.
Sitat fra: Gliderman på søndag 16. august 2015, klokken 22:59
Hei.
Er litt nysgjerrig på Soul og lurer litt på rekkevidde.
Med Leafen kjører jeg uten problemer 120 km nå på sommeren med ac på og mellom 95 og 100 på motorvei. 130 km går også greit om jeg ligger jevnt på 95 km/t.
Vinterstid med varme på 18 gr gir 110 km på samme reiserute.
Hva kan jeg forvente med en Soul på motorvei i 95 til 100km/t?
Mvh
Svein Erik
Sitat fra: Gliderman på søndag 16. august 2015, klokken 22:59
Hei.
Er litt nysgjerrig på Soul og lurer litt på rekkevidde.
Med Leafen kjører jeg uten problemer 120 km nå på sommeren med ac på og mellom 95 og 100 på motorvei. 130 km går også greit om jeg ligger jevnt på 95 km/t.
Vinterstid med varme på 18 gr gir 110 km på samme reiserute.
Hva kan jeg forvente med en Soul på motorvei i 95 til 100km/t?
Mvh
Svein Erik
Sitat fra: elbil-1 på mandag 17. august 2015, klokken 10:05Med cruisecontrol på 100, betyr vel det at du reelt kjørte i 94-95 km/t ?
Cruisecontrol på 100km hele veien...
50km kjørt - 33% av batteriet brukt.
Dette skulle bety reelt 140-150km fra 100% oppladet batteri.
Sitat fra: Gnilre på mandag 17. august 2015, klokken 11:39Det er jo opplagt ikke riktig - du kan tømme batteriet ved å stå stille og høre på radio :D. Men det reiser et interssant srørsmål: Hva er optimal hastighet for lengst rekkevidde? (La oss anta flat vei og ingen mot- eller medvind for enkelhets skyld)Sitat fra: elbil-1 på mandag 17. august 2015, klokken 10:05...
Soul har lengre rekkevidde jo saktere det går...
Sitat fra: rolfh på mandag 17. august 2015, klokken 18:19Sitat fra: Gnilre på mandag 17. august 2015, klokken 11:39Det er jo opplagt ikke riktig - du kan tømme batteriet ved å stå stille og høre på radio :D. Men det reiser et interssant srørsmål: Hva er optimal hastighet for lengst rekkevidde? (La oss anta flat vei og ingen mot- eller medvind for enkelhets skyld)Sitat fra: elbil-1 på mandag 17. august 2015, klokken 10:05...
Soul har lengre rekkevidde jo saktere det går...
Sitat fra: nime01 på mandag 12. oktober 2015, klokken 21:29
90km i går kveld, øsende regnvær. Klima på auto 19 grader, 5-6 grader utetemp. Ca 80km/t hele veien, fra 0 moh på fergeleiet til omtrent 200 moh. Start SOC 80%, stopp SOC 25%, dvs 55% brukt.
Sitat fra: Gnilre på mandag 17. august 2015, klokken 22:34Endelig noen som har realistiske synspunkter vedrørende rekkevidde. EPA målingene gir jo Leaf 84 miles mot Soul 93. Nå kommer Leaf med 107 miles EPA rekkevidde, så da vil nok alle verdiene ligge tilsvarende mye i favør av Leaf. Det som gjenstår å se er hvordan verdiene vil ligge med norske vintertemperaturer. Isolasjon, luftmengde og varmepumpens effektivitet vil da spille en avgjørende rolle. Er det noen som har synspunkter rekkevidde Leaf vs Soul hvis det er 15-20 kuldegrader ? Har begge bilene mulighet for forvarming av batteriet ?
Jeg svarte litt upresist, men det jeg mener er at Soul kanskje har 2 mil lengre rekkevidde enn Leaf i 90-100 km/t. Ved 70-80 km/t vil forskjellen være større, kanskje 3-4 mil. Soul er høy og firkantet og gir mye luftmotstand, muligens vil Leaf ha lengre rekkevidde ved virkelig høye hastigheter.
Sitat fra: nime01 på onsdag 14. oktober 2015, klokken 09:23Sitat fra: Sele på onsdag 14. oktober 2015, klokken 07:24Det du påstår direkte er at jeg er en løgner. Det til tross for at andre rapporterer lignende forbruk.Sitat fra: nime01 på mandag 12. oktober 2015, klokken 21:29
90km i går kveld, øsende regnvær. Klima på auto 19 grader, 5-6 grader utetemp. Ca 80km/t hele veien, fra 0 moh på fergeleiet til omtrent 200 moh. Start SOC 80%, stopp SOC 25%, dvs 55% brukt.
Du skrev og "100km på tripteller, 59% batteri igjen. Skal bli spennende å se hvor dette ender ;D" og her brukte du 41%. Disse tallene har jeg null tiltro til,for dette vil si at Soul går dobbel så langt som konkurrentene i samme klasse ut i fra batteri prosent.
Om du leste neste innlegg fra meg, ville du sett at jeg skrev: "210,3km med 1% igjen på batteriet". Fra jeg startet hjemmefra den dagen i JUNI til jeg hadde kjørt 100km brukte jeg 41%. Når jeg stoppet på hurtigladeren med 1% igjen så hadde jeg brukt 58% på de resterende 110,3km.
Men du har ingen kommentar til det innlegget som du siterte over? 90km kjørt under helt andre forhold, med 55% forbrukt kapasitet er innafor? Eller mener du det er løgn det også?
Jeg ser ingen nytte i at folk skal dele kunnskap og erfaringer på et forum, for så å bli kalt løgnere. Hva slags interesse mener du jeg har av å sitte og dikte opp strekninger og forbruk?
Sitat fra: K S på onsdag 14. oktober 2015, klokken 10:25
Sele, har du Soul EV?
Hersketeknikk kalles sånt..
Sitat fra: K S på onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:21
Du misforstår nok dessverre.
Jeg leser gjerne tråd om Zoe sin rekkevidde, men jeg mistror da ikke forumdeltagere sin erfaring på en bil jeg ikke har prøvd ut.
Derfor spør jeg om du har Soul.
Er det det du kaller hersketeknikk?
Hvis noen driver med hersketeknikk er det muligens du?
Sitat fra: vgrbeider på lørdag 02. mai 2015, klokken 11:01
Min første post får bli om rekkevidde :)
Fornøyd? Ja gjett om!
Har ikke vært på en bensinstasjon siden September 2014 og har ingen anelse om hva en liter diesel koster i dag, haha!!
Sitat fra: Sele på onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:42
Har ingen intensjoner om og gå i noen form for dialog med deg angående dine beskyldninger. Jeg stilte nime01 et spørsmål om hvordan hans kjørestil var for og kunne oppnå 100km på 41%. Jeg synes det er interessant og få svar på slike spørsmål fordi jeg ikke kan forstå at det er mulig at Soul EV er så mye bedre enn alle andre i samme klasse.
Forsvarstalen forteller at dette er et sårt tema..
Sitat fra: TM på onsdag 21. oktober 2015, klokken 07:24
De amerikanske rekkeviddemålingen (EPA range) gir et realistisk og sammenliknbare målinger av rekkevidde i praksis (om sommeren). Det er selvfølgelig mulig å kjøre lenger enn dette med alle bilene, men det er bedre å være på den sikre siden enn å håpe på et mirakel ;). Det er jo ingen som klarer oppgitt NEDC rekkevidde unntatt ved økonomisk kjøring under helt perfekte forhold. Forskjellene er jo ikke så store, men 23 km ekstra som man kan forvente med nye Leaf føles er merkbart når batteriet er tomt og det er 15 km til nærmeste ladestasjon ;)
30 kw leaf: 172 km
Soul: 149 km
eGolf: 134 km
i3: 130 km
Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. oktober 2015, klokken 10:46Hvorfor er det udiskuterbart når Soul har like stort (egentlig 0,4 større) batteri som nye Leaf, Leafen er tyngre og større og Leafen er en eldre konstruksjon. Snakker vi over 90 skal jeg ikke diskutere, men jeg tror det er små forskjeller mellom bilene under 80. Og i 60 tror jeg Soulen slår alle sammen.
Og i 60km/t spiller ikke kasseformen til Soul så stor rolle. 30kW Leaf vil nok bli udiskuterbart rekkeviddeleder uansett hastighet.
Sitat fra: TM på onsdag 21. oktober 2015, klokken 16:06
Man må gå ut fra at Soul EV har 27 kwh batteri, dvs. 10 % mindre enn nye Leaf. Nye Leaf skal visstnok ha 28 kWh netto kapasitet.
Sitat fra: t4.ravenbird på onsdag 21. oktober 2015, klokken 18:02Jeg har lest det, men det er jo skrevet av en wikipedianer. Det er ikke indormasjon som kommer fra produsenten. Det er vel grunn til å tvile på opplysninger som ikke stemmer overens med det forhandleren skriver. Er det noen som har kontaktet importøren og spurt om denne informasjonen. Som forbruker må man ha krav til å få oppgitt så vesentlig informasjon om produktet. I demobilen var det stipulert 133 km rekkevidde ved 10 grader og det indikerer ikke akkurat batteri på over 30 kw.
Da blir du glad ;) 27kWh er netto, brutto er 30.5 ; https://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Soul_EV#Specifications
Sitat fra: TM på onsdag 21. oktober 2015, klokken 18:08Sitat fra: t4.ravenbird på onsdag 21. oktober 2015, klokken 18:02Jeg har lest det, men det er jo skrevet av en wikipedianer. Det er ikke indormasjon som kommer fra produsenten. Det er vel grunn til å tvile på opplysninger som ikke stemmer overens med det forhandleren skriver. Er det noen som har kontaktet importøren og spurt om denne informasjonen. Som forbruker må man ha krav til å få oppgitt så vesentlig informasjon om produktet. I demobilen var det stipulert 133 km rekkevidde ved 10 grader og det indikerer ikke akkurat batteri på over 30 kw.
Da blir du glad ;) 27kWh er netto, brutto er 30.5 ; https://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Soul_EV#Specifications
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 23. oktober 2015, klokken 22:59
Ser at mange som rapporterer kjørelengde holder til på Vestlandet. Jeg har lånt en Soul de siste dagene og kjørt i Osloområdet. Typisk rekkevidde med 80% motorvei og resten småkjøring, snittfart på litt over 80, temp rundt 10 c ute og auto 20 inne, er 130 km.
Sitat fra: nime01 på lørdag 24. oktober 2015, klokken 09:18
Med gjennomsnittsfart på over 80km/t går det vel ikke akkurat sakte når 1/5 av den kjøringa er småkjøring? :)
Sitat fra: bjoris på lørdag 28. november 2015, klokken 16:10
Dersom har bilen, er den normalt 100% når den lades fult? og kjører en ned til 0 før det en er på rødt, dvs har en noe å gå på slik at ned til 0% er greit eller er det kvelden da? Greit å vite.
Sitat fra: OlavEmil på torsdag 10. desember 2015, klokken 23:39Altså ingen problem, takker. Er vant til å kjøre Buddy med gamle bly batterier så gassfoten er veldig lett. På motorveien dit er det 100/110km/t sone og relativt flatt. Økonomisk kjøring er rundt 80/90km/t?
Oslo - Elverum, 140km, bør gå greitt om du startar med 100% batteri og køyrer nokonlunde økonomisk. I Elverum har både Fortum og Grønn Kontakt hurtigladarar, så her kan du lade før du legg ut på siste stykke :) .
Sitat fra: OlavEmil på fredag 11. desember 2015, klokken 10:37Har planlagt å stoppe på Minnesund uansett, så man får ro i kropp og sjel, hehe
80 - 90 er sikkert fint på første tur, med takboks :) .
Om du ser at det går heilt gale, går det jo an å ta ein ladestopp på Minnesund òg.
Sitat fra: OlavEmil på fredag 11. desember 2015, klokken 22:40
I så fall er det berre å følgje trafikken.
God tur!
Sitat fra: Marius Solberg på mandag 28. desember 2015, klokken 08:21
Vi driver å tester litt hva vi kan gjøre for å få lengere rekkevidde. Når det ligg er på minus 2 til 5 så har vi ca 120km. Vi forvarmer bilen og legger varmen på 22grader. Bilen brukes mye på motorvei hvor det er 100sone.
Vi har bilen alltid i ECO mode og "girvelgeren" står alltid i B.
Vi synes at 120km er litt snaut når vi leser at andre har 150 - 180km.
Vi ligger på strømforbruk på 19,0 - 19,2KW/100km
Noen tips?
Sitat fra: nime01 på søndag 17. januar 2016, klokken 08:17Dette blir for pysete he he.
Ikke en 'test' i ordets reelle betydning, men vi kjørte iallefall 4 voksne i går med fullastet bil, ikke forvarmet bil på strekningen Oslo-Tøcksfors, totalt 104km i -10C til -21C (-16C til -18C store deler av strekningen), varme på 19 grader, setevarme på alle 4 + rattvarme (gift from the Gods!). Delvis saltet og våt slaps, delvis snødekket vei, og stort sett rundt 80-85km/t hele veien med unntak av der hvor fartsgrensen er lavere. 9km oppgitt restrekkevidde, med 7% SOC. Om man antar ca 120km reelt i -17C er det nok ikke helt feil, sikkert mer med bil uten last og tørr vei.
Altså helt greit, men det er nok en tur for veldig spesielt interesserte i kulda for de med noe annet enn TMS, Soul og Leaf med større batteri. Sikkert også derfor vi ikke så annet enn 1 stk Tesla på veien heller. Vi har 2 stk Soul, men er også klar for å bytte den ene i en bil med enda lenger rekkevidde. Veldig spent på den nye Hyundai Ioniq som kommer i løpet av året, om den er utstyrt med +50kWt batteripakke er vi nok solgt.
Sitat fra: nime01 på søndag 17. januar 2016, klokken 12:48jo, det er det etter min mening :) Du kan velge mellom Fortum, Statoil og CLEVER. Du har også steder med doble hurtigladere :)
Joda strekningen er iogforseg grei nok, det er ikke langt men ikke akkurat tett med ladere langs E18 mot svenskegrensen.
Sitat fra: bjoris på lørdag 23. januar 2016, klokken 02:13
Her er min rekkeviddetest av Soul. Nå står 30 Kwh Leaf i samme garasje og lader til nøyaktig samme tur som i Soulen, blir spennende å se. Nå er det en SW feil på ny Leaf så jeg får ikke forvarma den, men får ikke gjort noe med det. Skal se om jeg kan starte bilen med ladingen i i morgen og varme litt, men er ikke sikker på om jeg får den til å trekke av strømmen da... Vel, stay tuned, ørlite nerdete dette, me litt gøy også, spes når en skal teste ny bil:)
[/i]
Sitat fra: Ssseee på lørdag 23. januar 2016, klokken 11:32Jeg er ikke @Bjoris, men har hatt 1.gen Leaf i over 4 år, har prøvd flere ganger nyere Leaf og fått med med meg flere av oppdateringene. Vurderte på Leaf 30 og Soul da gamle Leaf'en skulle byttes ut pga for dårlig rekkevidde.
En kollega vurderer Leaf 30 evt Soul. Hadde Leaf selv, men det er rart hvor fort en glemmer hvordan bilen er. Du som har begge, hvilken foretrekkes ?
Sitat fra: Jomsal på søndag 24. januar 2016, klokken 14:58
Jeg modifiserte bagasjerommet i min Soul etter en oppskrift jeg fant her på forumet. Brukte en trefiberplate i bunn. På undersiden festet jeg en form for isopor (styrofoam?) i hjørnene slik at plata ikke blir liggende på varmepumpa. Jeg regnet ut at jeg fikk 80 liter ekstra med plass etter dette. Det vil si 360 liter, 10 liter mindre enn Leaf. Det er en helt annen verden å pakke inn i bilen nå. Det er også lett å utnytte plassen siden bagasjeromet er "kubeformet".
Sitat fra: kVArh på tirsdag 31. mai 2016, klokken 20:05Nyttig oversikt over forbruk ved varierende hastighet og forhold.
Så har jeg tatt en litt lengere tur.
Fra Norge og en god sving innom Sverige. Jeg husket ikke å notere aller prosenter og km-stand ved hver lading så jeg kan ikke gjøre greie for alle ladinger.
Hadde noen 100% ladinger der hvor jeg overnattet.
Turen var på 1924 km og temperaturen varierte fra 10 grader til 25 grader.
Under er de ladinger hvor jeg har alle data.
I gjennomsnitt brukte jeg 1,53 kWh/mil og hadde en "mulig rekkevidde" på 177 km.
Best var 1,16 kWh/mil og mulig rekkevidde på 226km.
Dårligst var 1,97 kWh/mil og rekkevidde på 137 km.
%
brukt km kWh brukt kWh/mil Rekkevidde
63 100 17,01 1,70 159
32 49 8,64 1,76 153
25 53 6,75 1,27 212
71 98 19,17 1,96 138 Motorvei. Cruiser i ca 106 km/t. Ca 20 grader.
41 70 11,07 1,58 171
43 79 11,61 1,47 184
28 56 7,56 1,35 200
38 85 10,26 1,21 224
53 120 14,31 1,19 226 Svensk landsbygd. Skjelden over 80 km/t. Over 20 grader i luften
57 109 15,39 1,41 191
88 155 23,76 1,53 176
70 96 18,90 1,97 137 Gir litt på. Lett regn. Lengter etter senga. Nok strøm til å nå fram.
39 77 10,53 1,37 197
17 38 4,59 1,21 224 Motovei. Cruiser i ca 90 km/t. Utfor Lierbakken !
60 97 16,20 1,67 162
57 100 15,39 1,54 175
Gjsnitt 1382 211,14 1,53 177
Sitat fra: kVArh på onsdag 01. juni 2016, klokken 15:08Lang kjøretur!, regner med at du fikk fulladet om kvelden slik at det reduserte behov forhurtiglading noe.
Turen er tatt i år fra 21. mai til 25. mai.
Turen: Arendal-Sandefjord-Strømstad(ferje)-Gøteborg-Jønkøping-Ørebro-Charlottenberg-Elverum-Oslo-Arendal
Ingen "fjellklatring" mye bra vær og temperaturer stor sett mellom 10 og 20 grader. En dag godt over 20 grader.
Forøvrig brukte vi Heat og AC etter behov. Det var i alle fall en dag hvor AC var på (over 25 grader) og da fikk vi det beste resultatet. Hastighet ruler AC!
Hovedkonklusjonen min er at hastighet koster.
På fine veier kommer jeg til å Cruise med ca 90 på speedometeret (i 90,100 og 110 km/t soner).
Sitat fra: kVArh på torsdag 02. juni 2016, klokken 20:14Hvis man tar kontakt med CLEVER i Sverige så kan man oppgradere eksisterende kort til fri bruk (du får faktura på mail etter bruk). CLEVER har meget god og kjapp kundeservice.
Cleverkort kjøper du på første ladestasjon. Koster 150,- og har 20 kWh. Registrer deg hos Clever så får du 10 kWh til. Deretter kan du kjøpe "kontantkort" på nettet og angi at det ikke skal sendes til deg, men godskrives det kortet du alt har. Etter sigende skal det kortet du kjøper også kunne brukes i Danmark. Videre er kortet gyldig i 2 år etter siste gang det har vært brukt.
Sitat fra: kVArh på tirsdag 31. mai 2016, klokken 20:05
Så har jeg tatt en litt lengere tur.
Fra Norge og en god sving innom Sverige. Jeg husket ikke å notere aller prosenter og km-stand ved hver lading så jeg kan ikke gjøre greie for alle ladinger.
Hadde noen 100% ladinger der hvor jeg overnattet.
Turen var på 1924 km og temperaturen varierte fra 10 grader til 25 grader.
Under er de ladinger hvor jeg har alle data.
I gjennomsnitt brukte jeg 1,53 kWh/mil og hadde en "mulig rekkevidde" på 177 km.
Best var 1,16 kWh/mil og mulig rekkevidde på 226km.
Dårligst var 1,97 kWh/mil og rekkevidde på 137 km.
%
brukt km kWh brukt kWh/mil Rekkevidde
63 100 17,01 1,70 159
32 49 8,64 1,76 153
25 53 6,75 1,27 212
71 98 19,17 1,96 138 Motorvei. Cruiser i ca 106 km/t. Ca 20 grader.
41 70 11,07 1,58 171
43 79 11,61 1,47 184
28 56 7,56 1,35 200
38 85 10,26 1,21 224
53 120 14,31 1,19 226 Svensk landsbygd. Skjelden over 80 km/t. Over 20 grader i luften
57 109 15,39 1,41 191
88 155 23,76 1,53 176
70 96 18,90 1,97 137 Gir litt på. Lett regn. Lengter etter senga. Nok strøm til å nå fram.
39 77 10,53 1,37 197
17 38 4,59 1,21 224 Motovei. Cruiser i ca 90 km/t. Utfor Lierbakken !
60 97 16,20 1,67 162
57 100 15,39 1,54 175
Gjsnitt 1382 211,14 1,53 177
Sitat fra: jim_smyth på mandag 13. juni 2016, klokken 14:034 timer og 40 minutter tok mitt prosjekt. 229 km og den desidert kjedeligste bilturen med Soul'en.
Dessverre vil det kreve 3-4 timer med kjøring for å bekrefte det vi allerede vet, så må se om ikke det blir del av en annen tur jeg skal ta "uansett" før jeg gidder dette.
August/september mot kvelden er sikkert finfint...
Sitat4 timer og 40 minutter tok mitt prosjekt. 229 km og den desidert kjedeligste bilturen med Soul'en.
Sitat fra: jim_smyth på torsdag 16. juni 2016, klokken 14:12
Da bør jeg kanskje få målt min kapasitet på profesjonelle folk og vurdere å klage om jeg bare kommer til snaut 24kwh?
Sitat fra: birkeland på onsdag 15. juni 2016, klokken 09:18Jeg startet med 100% på batteriet og endte med 1%. 99% gikk altså med. Regnestykket for å finne ut tilgjengelig batterikapasitet får jeg aldri til å gå opp. Denne gangen kom jeg til ca 25,7 kWh. Har fått alt mellom 25 og 27 kWh. Kan jo være at regenerering, lys, radio eller annet ikke tas med når kWh/100km beregnes.
Godt jobbet:) Hvor mange prosent batterikapasitet gikk med på den distansen?
Sitat fra: Gnilre på torsdag 16. juni 2016, klokken 21:51Jeg begynner å gå mot en liknende teori. Regenerering er iallefall med.Sitat fra: birkeland på onsdag 15. juni 2016, klokken 09:18Jeg startet med 100% på batteriet og endte med 1%. 99% gikk altså med. Regnestykket for å finne ut tilgjengelig batterikapasitet får jeg aldri til å gå opp. Denne gangen kom jeg til ca 25,7 kWh. Har fått alt mellom 25 og 27 kWh. Kan jo være at regenerering, lys, radio eller annet ikke tas med når kWh/100km beregnes.
Godt jobbet:) Hvor mange prosent batterikapasitet gikk med på den distansen?
Sitat fra: jman76 på tirsdag 09. mai 2017, klokken 14:31
Låner denne tråden litt.
Vurderer den nye modellen av Kia Soul (2018 med litt oppgradert batteri).
Vil denne i praksis klare distansen E6 Lillehammer-Oslo uten ladestopp når det er over null grader?
Sitat fra: maruch på tirsdag 09. mai 2017, klokken 18:14
Tror ikke det. Særlig hvis du bruker godt gaspedal på motorveien der. Synes at det bedre - i denne tilfenne - å tenke på Ioniq.
Nå viser min Soul ved fastighet 80-100 ca. 140-150 rekkevidde, ved null temperatur var det som oftest ca. 130. Selv om oppgradering kommer med 10% mer batterikapasitet så det er fortsatt for lite. Hva hvis man skulle tenke på å ha backup på strøm? Hva hvis etter år kapasitetet går ned ca. 10%?
Å bruke hurtilading bare i 10 min. midt på veien koster ikke mye, særlig hvis man får rabat fra grønn kontakt, så dette er også en løsning.
Lykke til med riktig valg :)
Sitat fra: Initium på fredag 26. mai 2017, klokken 08:25
Vår er vel 2013modell da, og vi har aldri hatt kortere rekkevidde enn anslagsvis 10-11mil, selv i 25 minus...
Sitat fra: teddytusen på onsdag 25. juli 2018, klokken 19:36
Forstår ikke helt rekkevidden enkelte får med sin Soul.