Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: kvp på fredag 03. oktober 2014, klokken 13:25
Her er bilde av forbruk på en tur fra Kolbotn og hjem til leiligheten i Oslo (Trip B). Strømmen koster for tiden 28 øre per kwh. Hvis man antar at nettleie er sunk cost, blir prisen for denne turen hjem ca 40 øre... avstand ca 12 km.
Kjørte pent, men dette klarer ikke noen ICE bil....
Kommentar til høyrefeltet frabedes... 8)
Fastleddet i nettleia er sunk cost, men du betaler også i nettleia pr kwh. Du må nok minst doble kostnadene, men fremdeles er de latterlig lave. Jeg regner for enkelhets skyld 1 kr pr kwh
Med såpass lav strømpris vi har for tiden er nok nettleia bortimot det dobbelte av strømprisen. Som arnljon sier, det er greit å regne ca 1kr.
Energileddet for nettleie i osloområdet er 38 øre inkl moms.. så da blir det 80 øre..all inclusive..
Jeg lader i øvrig gratis, men det er en annen sak...
Sitat fra: kvp på fredag 03. oktober 2014, klokken 13:25
Kommentar til høyrefeltet frabedes... 8)
Så lenge det ikke står "Justin Bieber" så tilgir jeg deg :)
Strømutgiftene er lave, ingen tvil om det.
Hvis man regner inn forsikring (typisk i området 50 øre til én krone pr. km) og dekkslitasje (ca. 50 øre pr. km med 19", høyere om man har større felger) så endrer regnestykket seg noe ;)
men forsikring å tap dekslitsje hr du å på en fosil bil men selv om han brukte 2 kr jem er det ikke noe annen måte å komme rimligere jem på og mer miljø venlig om man ikke går da
Sitat fra: sven erik på fredag 03. oktober 2014, klokken 15:54
men forsikring å tap dekslitsje hr du å på en fosil bil men selv om han brukte 2 kr jem er det ikke noe annen måte å komme rimligere jem på og mer miljø venlig om man ikke går da
...eller sykler. Selv om jeg har "verdens beste bil", foretrekker jeg fortsatt å sykle de drøye to milene til og fra jobb når jeg har mulighet.
Sitat fra: kvp på fredag 03. oktober 2014, klokken 14:22
Energileddet for nettleie i osloområdet er 38 øre inkl moms.. så da blir det 80 øre..all inclusive..
Jeg lader i øvrig gratis, men det er en annen sak...
Tror også det tilkommer en forbruksavgift på ca 12-13 øre pr. kwh.
Og så skal vel Enova ha en liten slant til sitt energifond. Og enda tjener kommunen rått på Hafslund.
Når det er sagt, så har ikke vi merket noen økning i strømutgiftene overhodet etter anskaffelse av TMS.
Tvert imot, vi har halvert våre fossile utgifter.
Har kjørt 10.600km siden jeg fikk bilen i slutten av juni.
Og det har gått med 2.000kWh.
En del av dette er ladet på SC, hos familie og ladepunkter på tur/retur Nordnorge.
Nettleie hos Hafslund er vel rett under 40 øre/kWh.
Prisen på strøm (Spotpris) har vel vaket på 20-30 øre/kWh.
Billig i drift er sikkert og visst. :)
Vi har regnet ut at vi sparer ca 4500 kr. pr mnd i sparte parkeringsutgifter, bompenger, drivstoffutgifter, iberegnet økte strømkostnader.
Når man i tillegg ved innkjøp sparte flere hundre tusen på moms og engangsavgift, så tåler man et usikkert verdifall.
Forbruket bilen oppgir er ikke likt med det man forbruker på kretsen. Bilen teller bare forbruket ved kjøring. Legg til ca 20% så tror jeg vi nærmer oss sannheten. Uansett blir det rimelig.
Billig i drift til tusen, JA.
Spørsmålet er hvor billig når kapitalutgiftene (Avskriving + rentetap på bundet kapital) inkalkuleres.
Kapitalutgiftene per kjørte km er for alle biler uansett el eller fossil høyere for dyre biler enn for billige.
De er lavere jo flere km du kjører bilen i din eiertid.
Ved nybilkjøp vil de uansett utgjøre den i særklasse høyeste prosentdelen av totalutgiftene.
Det faktum at første eier har tatt en vesentlig del av avskrivingene,
er antakelig viktigste grunnen til at det overhodet er et marked for bruktbiler.
Sitat fra: Lokführer på lørdag 04. oktober 2014, klokken 23:02
Forbruket bilen oppgir er ikke likt med det man forbruker på kretsen. Bilen teller bare forbruket ved kjøring. Legg til ca 20% så tror jeg vi nærmer oss sannheten. Uansett blir det rimelig.
Kan det være så mye som 20% svinn? Nå har vi ca 29 000 kwh pr. år for hele huset, så det skal kanskje mer til for å merke det lille ladingen til bilen mister av strøm.
Basert på tall i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14683.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14683.0.html)
ser det ut som eit meir reelt anslag av ladetapet er 9-13% avhengig av strømstyrken.
Så 10% er vel ein grei tommelfingerregel...
Vampire drain kommer i tillegg til ladetap og kan variere. Min erfaring er at flere "km" forsvinner daglig.
At dette ikke skal føres i bilens regnskap er for meg pussig.
Allitd interessant å se hvor billig det er i drift.
Jeg for min del har ikke tatt meg bryet, men går for en simpel antagelse.
Jeg anser strømmen jeg bruker som "gratis" i forhold til bensin/diesel utgifter (selv om jeg lader hjemme 99%). Fossilprisene varierer jo mer(?) enn hva strømmen koster (igjen har ikke regnet på det, bare antagelser). Jo strømmen er nok dyrere på vinteren, men det er vel fossilt brennstoff også (eller?). Det som irriterer meg er selvsagt kwh pris på nettleia.
Sitat fra: Oreo på mandag 06. oktober 2014, klokken 13:58
Allitd interessant å se hvor billig det er i drift.
Jeg for min del har ikke tatt meg bryet, men går for en simpel antagelse.
Jeg anser strømmen jeg bruker som "gratis" i forhold til bensin/diesel utgifter (selv om jeg lader hjemme 99%). Fossilprisene varierer jo mer(?) enn hva strømmen koster (igjen har ikke regnet på det, bare antagelser). Jo strømmen er nok dyrere på vinteren, men det er vel fossilt brennstoff også (eller?). Det som irriterer meg er selvsagt kwh pris på nettleia.
Skjønte ikke den siste helt. Irriterer det deg at man betaler nettleia per kWh? (i motsetning til en fast pris per husstand f.eks) Eller mener du at nettleia er for dyr per kWh?
Jeg har satt min i energysave mode. Hvis man antar 10 tkm diff i vampire drain pr døgn og 10 tkm krever 2.5 kWh blir det 912 kWh i året. 7-800 kr i året med dagens strømpris.
Sitat fra: TeslaK på mandag 06. oktober 2014, klokken 16:25
Jeg har satt min i energysave mode. Hvis man antar 10 tkm diff i vampire drain pr døgn og 10 tkm krever 2.5 kWh blir det 912 kWh i året. 7-800 kr i året med dagens strømpris.
Jeg trives også godt med Energy Save påslått. Hvis bilen står parkert og frakobla i f.eks fem dager, så har den mistet ca. 15 tkm i stedet for 60 tkm på den tida den har stått parkert. Og som du anslår, forskjellen i parkert forbruk mellom Energy save av og påslått tilsvarer ca. 3500 km kjøring gjennom et år.