Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Bjørn Tore Vibeto på mandag 29. september 2014, klokken 13:45

Tittel: Zapcharger
Skrevet av: Bjørn Tore Vibetomandag 29. september 2014, klokken 13:45
Er det noen her på forumet, som vet noe som helst om når Zapcharger blir klar for salg?
Det er jo bortimot helt stille rundt dette produktet.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Bjørn Tore Vibetoonsdag 01. oktober 2014, klokken 12:58
Sendte en mail til Transnova, og fikk i dag følgende svar.

Hei tilbake!

Undertegnede er Transnova sin prosjektansvarlig overfor ZapTech AS som utvikler ladeteknologien knyttet til Zapcharger. Prosjektet skal føre fram til en lader som vil være klar for markedet i begynnelsen av 2015. Prosjektet er noe på etterskudd pga. testing og sertifisering av laderne som har tatt lengre tid enn forutsatt.

Transnova har stor tro på prosjektet og teknologien som kan representere en «game-changer» i forhold til løsninger som brukes i dag for lading av elbiler. Så langt har prosjektet fokusert på å utvikle en AC-lader som blant annet eliminerer jordingsproblemene knyttet til IT-nett og lading av biler som kan lades med AC. Spesielt er dette en utfordring for Renault Zoe. Laderen som først leveres vil kunne gi fullverdig AC-lading på 11 kW. Vedlagte link gir en nærmere orientering om teknologien og prosjektet.

http://www.tu.no/petroleum/2014/05/13/norsk-bronnteknologi-kan-bli-brukt-til-elbillading-og-mars-boring
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Muffinmansøndag 05. oktober 2014, klokken 19:41
Denne blir nok ikke billig ;)
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: darthy001lørdag 11. oktober 2014, klokken 15:11
Håper virkelig det kommer noe nytt her snart. For nå blir vi snart helelektrisk husholdning:) blir kanskje litt smått med dagens 10A-løsning for to bilder...

@Muffinman: er ikke en del av poenget her at de skal levere noe som faktisk ikke er så dyrt? Ref støtte fra transnova etc.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Bjørn Tore Vibetolørdag 11. oktober 2014, klokken 18:16
Snakket med en kar, som igjen hadde vært i kontakt med Tesla. Personen hos Tesla, som visstnok var den som hadde kontakten med Zap Tec, sa de antydet en pris mellom 5-10 tusen. Så en kan jo håpe.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: darthy001søndag 12. oktober 2014, klokken 20:26
Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på lørdag 11. oktober 2014, klokken 18:16
Snakket med en kar, som igjen hadde vært i kontakt med Tesla. Personen hos Tesla, som visstnok var den som hadde kontakten med Zap Tec, sa de antydet en pris mellom 5-10 tusen. Så en kan jo håpe.
Da blir det fort en slik her i heimen:) blir spennende å se om det faktisk ender opp med ett kjøpbart produkt her. Spesielt til den prisen.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: muggostonsdag 22. oktober 2014, klokken 09:05
Har vært I kontakt med Zapcharger men de er svært sparsomme med informasjon. Her er det jeg fikk vite:

Sitat fra: ZapTech
Vi jobber fortsatt med å lage verdensnyheten ZapCharger (både en portabel og veggmontert modell – begge med innebygget elektronisk trafo). Løsningen vil bli sikrere, mer miljøvennlig, smartere og mye mer kompakt enn det som finnes på markedet i dag. Men testing og sertifisering tar tid. Vi ser nå at vi er et stykke ut i 2015 før vi kan lansere produktet.

Jeg hadde tenkt å skaffe meg en vegglader med type2 sokkel før denne vinteren, men vurderer også å vente på Zapcharger. Integrering mot smarte strømmålere synes jeg virker fornuftig...
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: darthy001onsdag 22. oktober 2014, klokken 23:45
Ingen hint om prisnivå?
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: muggosttorsdag 23. oktober 2014, klokken 00:04
Nope...
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: luriummandag 27. oktober 2014, klokken 15:49
Siste oppdatering ang Zap Charger... passer jo fint med P85D leveringen :)


Hei tilbake!

Siste oppdatering jeg har som ansvarlig for oppfølging av Zapcharger-prosjeket, er at trafoen ikke vil være tilgjengelig før i første kvartal 2015. Forsinkelsen skyldes godkjenninger og sertifiseringer som må være på plass før produktet slippes på markedet.

Skjønner for øvrig utålmodigheten til både Tesla- og Renault-eiere som vil ha stor nytte av dette produktet. Når vi vet mer konkret, skal vi legge ut info på vår hjemmeside.

Med hilsen
Asbjørn Johnsen
Faggruppe: Transnova
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: hgsonsdag 12. november 2014, klokken 23:43
Hmm, spørs om dette produktet er til å stole på:

http://www.nrk.no/rogaland/romsondens-harpuner-ble-testet-i-stavanger-_-fungerer-ikke-1.12040620   ;D
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Muffinmanlørdag 20. desember 2014, klokken 16:12
Veldig spent på i hvilken form denne saken tilbys i. For egen del er semiportabel versjon interessant; det er veldig mange 32A trefase IT uttak i landet som fint leverer rikelig energi til å makse enkeltlader via en slik.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: elektroluxlørdag 20. desember 2014, klokken 16:56
Da snakker du koffert!

Eller DC lader for å si det mer folkelig.

Ellers blir det vel vanskelig å omforme 3 faser til 1 fase på en prisgunstig måte.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Muffinmanlørdag 20. desember 2014, klokken 18:33
Tenker naturligvis til bruk på Tesla. TN ut av Zapchargeren = rødt adapter og 11KW.

Det bør vel heller ikke være en umulighet å lage en flyttbar versjon. Det har jo vært nevnt at den vil bli omkring 5 kilo. Det er overkommelig.

En fastmontert versjon har jeg bare ikke bruk for. Det er på farten man trenger rask lading, f.eks. når man har kjørt 25-30 mil og bare har noen få timer på hotellet før man skal videre neste dag.
Tittel: Zapcharger
Skrevet av: sigurdilørdag 20. desember 2014, klokken 22:20
Har vel blitt pratet om to versjoner hele tiden, en fastmontert av smart typen, der du kobler til tråløse målere på hovedkabler inn i huset (sikringsskap) og bruker app til å sette inn hva kurs du har.
Den vil da passe på å ikke trekke så mye at hovedsikringene går.
De lanserer og en portabel versjon, men er for trefas IT nett, til TN.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: btsvennesfredag 20. februar 2015, klokken 10:59
Blåser litt liv i denne igjen: Ser at Zaptec har inngått en avtale med Renault: http://zaptec.com/news/press-release-renault-signs-agreement-with-zaptec/ (http://zaptec.com/news/press-release-renault-signs-agreement-with-zaptec/) Det må vel bety at det ikke kan ta alt for lenge før ZapCharger er tilgjengelig. Er ihvertfall lov til å håpe.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: mr.rs4lørdag 04. april 2015, klokken 00:18
Jeg og blåser igjen i denne tråden. Innen 2mnd så skal jeg sette opp en garasje, og lurer på om jeg skal gå for denne eller annen ladestasjon(egen trafo og fast opplegg).

Vil denne ZapCharger være mye dyrere enn egen trafo og fast opplegg?

Jeg har 3fase 230V & 32A jeg kan bruke til egen trafo og fast opplegg / Zapcharger.


Har sent mail til Zapcharger, men ikke mye svar og få. Så litt synsing / deres meninger tar jeg imot med åpne armer :-)
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Tor med Leifenmandag 06. april 2015, klokken 12:12
Jeg hadde lagt ut 3-fase 230V 32A til garasje og brukt 1-fase 32A som utgangspunkt for lading, uten trafo, med Salto "ladestasjon" med fastmontert kabel og integrert type B jordfeilvern. Men, jeg vet jo ikke hvor kjapt du trenger å lade og hvor mye penger du vil bruke på de ekstra amperene...Synsing ;)
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: mr.rs4mandag 06. april 2015, klokken 14:30
Hadde det vært litt mer info, priser og når Zaptec kommer ut, så hadde jeg nok bestilt / kjøpt den.
Men når det ikke er så mye info, så blir det nok trafo og vegglader, men er usikker på hvilken.

Jeg har andre i familien som ikke har elbil tålmodighet, og kan ikke bilen kjøre / være klar når den trengs så får ein kanskje høre det på en eller annen måte.
Og det gidder jeg ikke, så derfor kommer jeg til å spandere  på meg litt mer lading enn jeg egentlig trenger.
Så da kommer det Zaptec (om de er raske nok, og kommer før/til garasje er oppe), eller noe annet 400v / 16A.
Garasjen vil være ferdig iløpet av / til sommeren.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: aronesenmandag 06. april 2015, klokken 15:04
Hvis du har mulighet, så hvorfor ikke legge opp en kurs på 3-fas 400V 32A.
Da har du muligheten til å bruke denne løsningen fra EVSelect. http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html (http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html)
Med 22KW lader du bilen til 80% på 1 time.
Eller 400V 16A. Da får du 11KW og bør ha fulladet bil på 2,5 time.
Med forbehold av at produktet er klart til du trenger det..  ;)
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Griffelmandag 06. april 2015, klokken 16:31
Sitat fra: aronesen på mandag 06. april 2015, klokken 15:04
Hvis du har mulighet, så hvorfor ikke legge opp en kurs på 3-fas 400V 32A.
De som har 400V kaster bort penger om de kjøper Zapcharger,
men:
Sitat fra: mr.rs4 på lørdag 04. april 2015, klokken 00:18
Jeg har 3fase 230V & 32A jeg kan bruke til egen trafo og fast opplegg / Zapcharger.
og han har da valget mellom transf.+Ladestasjon eller Zapcharger som har ladekontroller integrert med sin elektroniske transformator om han vil ha 3faslading.
En rimlig transformator+ladestasjon uten installasjon ligger vell i størrelsesorden drøyt 25k Zapcharger blir vel da meget konkuransedyktig siden de har noen fordeler om de ender på en pris nær 30k (om de klarer det er en annen sak). Fordeler er små dimmensjoner og lave tap. Lave tap sparer en jo for noen kr/år. Små dimensjoner og et apparat gjør installasjonen litt rimligere.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: kvolle6mandag 06. april 2015, klokken 18:21

Sitat fra: mr.rs4 på mandag 06. april 2015, klokken 14:30
Hadde det vært litt mer info, priser og når Zaptec kommer ut, så hadde jeg nok bestilt / kjøpt den.
Men når det ikke er så mye info, så blir det nok trafo og vegglader, men er usikker på hvilken.

Jeg har andre i familien som ikke har elbil tålmodighet, og kan ikke bilen kjøre / være klar når den trengs så får ein kanskje høre det på en eller annen måte.
Og det gidder jeg ikke, så derfor kommer jeg til å spandere  på meg litt mer lading enn jeg egentlig trenger.
Så da kommer det Zaptec (om de er raske nok, og kommer før/til garasje er oppe), eller noe annet 400v / 16A.
Garasjen vil være ferdig iløpet av / til sommeren.

Det blir jo spekulasjoner for alle å "gjette på" når Zapchargeren er kommersiellt tilgjengelig, MEN - vi vet jo at det er denne kjerneteknologien som ligger til grunn for Zaptech - Renault (Zoe) samarbeidet/laderen som vel kommer i August/September?

Jeg kan vanskelig tro at Zapchargeren kommer på markedet på denne siden av sommeren, så om du må ha løsningen klar med ny garasje som er ferdig sammen med sommeren så bør du nok satse på en konvensjonell løsning.

Jeg kommer til å vente "tålmodig" på at Zapchargeren kommer, så i mellomtiden blir jeg å lade på en 230v 1-fase 16A kurs, med industriplugg. Så blir det Zapcharger løsning når denne er klar, og jeg har en forventning om at denne blir liggende mellom 15K og 20K for å være konkurransedyktig i markedet........
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: pudderjagarmandag 06. april 2015, klokken 19:34
Har fått info frå Zaptec at dei kjem med ei ny webside om 3 uker. Der vil dei tilby Zapcharger veggmodell via webshop. Me får sjå om dei klarar den fristen og om den er så universell som da høyrest ut til.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: kvolle6mandag 06. april 2015, klokken 19:52
Whao! Imponert over inside-informasjonen pudderjagar! Universell bør den vel være, det ligger i produktets natur.

Ellers synes det som om Zaptec er bortimot verdensmestere i å IKKE holde sine potensielle kunder informert. Den såkalte email-listen man kan melde seg på for info har ikke gitt meg et pøkk av informasjon på ca 6mnd.

Men flott at noe skjer i hvert fall! :-)
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: pudderjagaronsdag 06. mai 2015, klokken 21:31
Vel, då har Zaptec utsett lanseringa ein måned til. Dei skulle senda ut info til dei som hadde registrert seg på www.zaptec.com si mailliste.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: mr.rs4onsdag 06. mai 2015, klokken 21:42
Jeg og står på mail lista, og har ikke fått info.

Men for Zaptec sin del, så har jeg satt frist til levering til sommer / sen sommer, da jeg får opp garasjen til den tid.

Det er dårlig info ifra Zaptec synes jeg, så er ikke sen med å sette opp noe annet.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Rapidtorsdag 07. mai 2015, klokken 18:09
Sansynligvis bare et luftslott. Vel 4mill i inntekt og en organisasjon som preges av administratorer, selgere og direktører??? http://zaptec.com/home/about-us/ (http://zaptec.com/home/about-us/).

Virker som om de produserer mer reklamemateriell og gode historier enn produkter ;)

Time will show som det heter på nynorsk.  8)
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Elmolørdag 09. mai 2015, klokken 22:09
Sitat fra: Rapid på torsdag 07. mai 2015, klokken 18:09
Vel 4mill i inntekt og en organisasjon som preges av administratorer, selgere og direktører???
Sounds like Norske Think!  Og alle vet jo hvordan det gikk med dem.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: ludolørdag 09. mai 2015, klokken 23:53
Jeg forstår/tror ikke det er så veldig vanskelig å lage en slik "lader".
Er nok litt jobb, vil tro litt over et årsverk, hvis det er mye software er det nok litt mer.

Poenget mitt er at det er ikke hokus pokus å lage noe slikt. Jeg sitter bare igjen med et inntrykk at det er "rakettforskning" de driver med, men det er det nok ikke :-)

Veldig bra at noen tar tak, og lager produktet ;-)
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: pudderjagarsøndag 10. mai 2015, klokken 00:40
Sitat fra: ludo på lørdag 09. mai 2015, klokken 23:53
Jeg forstår/tror ikke det er så veldig vanskelig å lage en slik "lader".
Er nok litt jobb, vil tro litt over et årsverk, hvis det er mye software er det nok litt mer.

Poenget mitt er at det er ikke hokus pokus å lage noe slikt. Jeg sitter bare igjen med et inntrykk at det er "rakettforskning" de driver med, men det er det nok ikke :-)

Veldig bra at noen tar tak, og lager produktet ;-)

Hvis da hadde vært så enkelt å laga som du trur så hadde mange flere produsenter lagd laderen for lenge siden!!!
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: emilsøndag 10. mai 2015, klokken 08:05
Laderen sitter jo fortsatt i bilen, dette er jo bare en litt avansert skilletrafo. Enkel skilletrafo får man allerede kjøpt hvis man er desperat.

Utvikling, testing og godkjenning i alle tenkelige bauger og kanter kan ta en god del tid. Hvis det i tillegg må gjøres endringer på produktet etter test flyr jo ukene igjen fort.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Griffelmandag 11. mai 2015, klokken 17:01
De har jo stilt store krav til seg sev. Små dimmensjoner, meget lave tap, integrert mode3 ladestasjon med div. fasiliteter. Dette er absolutt ikke rett fram å lage denne med en transf. med neglesjerbare tap i en mindre kapsling enn en vanlig type 2 ladestasjon. Men at de bruker så mye lenger tid enn planlagtpå holde det de har lovet, lover ikke godt. 
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: elektroluxmandag 11. mai 2015, klokken 17:43
Er i alle fall nærmere nå enn noensinne. ;)
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: fredagmandag 11. mai 2015, klokken 21:24
Sitat fra: elektrolux på mandag 11. mai 2015, klokken 17:43
Er i alle fall nærmere nå enn noensinne. ;)

Har du fått sett på noen vareprøver?
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: ludomandag 11. mai 2015, klokken 22:13
Mente ikke å være negativ. Ting tar tid  ;)

Er inngang 230V 1-fas, og utgang 400V 3-fas?

Jeg har 230V 28A 1-fas inn på bilen min.
Skulle ønske de laget en 230 16A(++) 3-fas til 230V 28A 1-fas!
(Eller 230V 20A 3-fas til 230V 32A 1-fas)

Da hadde nok leverandør av strøm blitt mer happy :-)
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Griffeltirsdag 12. mai 2015, klokken 12:40
Sitat fra: ludo på mandag 11. mai 2015, klokken 22:13
Mente ikke å være negativ. Ting tar tid  ;)

Er inngang 230V 1-fas, og utgang 400V 3-fas?
Det som sto en gang for lenge siden var:
inngang 230V 3-fas 32A, og utgang 400V 3-fas+N 16A

Men siden dette er en "elektronisk transformator" er det ikke utenkelig med både en og tre-fas på inngang. Enfas 32A vil da kunne gi drøyt 10A på 400 volt siden.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: pudderjagartorsdag 11. juni 2015, klokken 17:36
No har Zaptec kome med nye websider angåande elbilladarane. Men her er da mykje rart.

Den ladaren som dei skryte så fint av skal jo kunne bruka både TT, IT og TN nett. Men stemmer min oppfattning at den er utsett til neste høst og da er berre ein heilt vanleg veggladar dei kjem med i år (Medio september, Zapcharger Smart)?

Da er vel berre Zapcharger Booster som klarer alle typane strømnett og den er utsett til 2016!!!!!

Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: AmocoCadiztorsdag 11. juni 2015, klokken 18:17
Står vel fortsatt på Zaptecs websider at The ZapCharger Portable kommer fall 2015....
Men blir bare mer og mer forvirret av ladeopplegg til Zoe og deres samarbeid med Zaptec løsningen,
feks. har Renault nå fjernet alle tidligere lovnader om å inkludere zaptec charger ved kjøp og info om levering i høst er fjernet,
er denne utsatt igjen pga tekniske utfordringer, eller ble det for kostbart for Renault å inkludere ved kjøp...?
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: emiltorsdag 11. juni 2015, klokken 20:25
Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Zapcharger ser mer og mer ut som svindel.

Tror du skal roe litt ned og faktisk sette deg inn i hva forskjellen er mellom Zaptec sine produkter og det du sammenligner de med.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: 1000kwhtorsdag 11. juni 2015, klokken 21:09
Hva skjer da med de som har bestillt bil og fått lovnader om denne laderen?

Kjenner jeg er litt glad jeg ikke gikk for Zoe. Tenkte jeg kunne klare meg med bøtta før denne laderen skulle komme i august, slik som selgeren lovet.

Ikke stol på selgere tror jeg vi kan slå fast.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Olathotorsdag 11. juni 2015, klokken 21:28
Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Zapcharger smart - er da vel bare en helt vanlig hjemmelader som flere selgere har solgt i flere år. 
(Bortsett fra at Zapcharger sin sikkert blir mye dyrere, og ser bittelitt mer fancy ut.)

Det er vel i og for seg korrekt, men det er jo en vesentlig komponent i løsningen deres.  Og så ser det ut til at den skal ha noen gode "smart home"-løsninger og nettverkstilkobling (wired/wireless).  Det er det jo langt fra alle Type 2-bokser som har.


Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Zapcharger portable - er bare akkurat det samme som en helt vanlig EVSE ser det ut som.

Ser sånn ut.  Eneste fordelen er vel at den skal funke på både TN / IT / TT-nett. 


Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Zapcharger booster - er bare en helt vanlig 11kW ladestasjon ser det ut som.

Dette er jo trafoen de har skrytt så mye av.  Så er jo poenget deres at med denne og en "Smart" får du utnytta potensialet i Smarten fullt ut.  -  Bortsett fra at den "bare" gir 400 V 16 A (11 kW) ut.  Men det er jo vanskelig å få mer ut av en 230 V 32 A inn...
Du kan selvsagt likegjerne bruke denne sammen med en saltoboks eller Keba eller hvilken som helst annen Type 2-boks.


Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Zapxharger X - ser ut til å være en helt vanlig transformator, bortsett fra at den er i en stolpe og ikke i en firkantet boks.

Den er jo også ganske liten.  Som vel har vært hovedpoenget deres hele tida.

Sier ikke at de lever helt opp til hypen de forsøkte seg med, men om de faktisk klarer å levere Booster og X til en rimelig pris, så er det jo faktisk ganske bra.

Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Jeg lurer på hvor mange millioner de har klart å få for å endre litt på utseendet til allerede eksisterende ladeutstyr.
Og dette er det vi har ventet i flere år på å få?

Som sagt er det jo "Booster" og "X" som er nyhetene.  Begge disse har jo en smule uklar leveringsdato, så det gjenstår å se om de faktisk klarer å levere...
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: hsa77torsdag 11. juni 2015, klokken 22:31
Da jeg kjøpte min ZOE ble jeg fortalt at levering  av Zapcharger portable ble etter 1. august, det stemmer jo bra med websiden til Zaptec som sier "fall 2015". Jeg synes hylekoret bør roe seg ned litt, å snakke om svindel bør vi vel kanskje vente med til oppunder juletider? Det tar tid å teste og ferdigutvikle en prototype, det tar også tid å starte serieproduksjon. Jeg foretrekker heller å vente litt enn å få et uferdig og kanskje ustabilt produkt.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Griffeltorsdag 11. juni 2015, klokken 23:00
Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
På sidene deres nå:
Zapcharger smart - er da vel bare en helt vanlig hjemmelader som flere selgere har solgt i flere år. 
(Bortsett fra at Zapcharger sin sikkert blir mye dyrere, og ser bittelitt mer fancy ut.)
En hjemmelader er det vel ikke, men en mode3 ladestasjon (EVSE) med type 2 kontakt, som de må selge i konkurranse med mange. For de fleste har vell ikke tilleggsfunksjonene veldig stor verdi.
Men dersom den kan tilkobles en kurs uten type B jordfeilbryter sparer en den + plass i sikringsskapet.  Men noen vil sikkert sette pris på at den kan fjærnstyres og kommunisere via et nettverk. I profesjonelt bruk vil noen trenge RFID løsningen, med mulighet for avregning (fellesgarasjer, firmaparkeringsplasser ol). Siden den er for mer profesjonelt bruk har den ganske sikkert ikke den mangel flere andre ladestasjoner har med 16A kabler. Soft-start funksjon vil jeg tro er bygget inn i alle moderne bilers lader, men det er uansett ingen ulempe. Designet er det lite å si på.

Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Zapcharger portable - er bare akkurat det samme som en helt vanlig EVSE ser det ut som.
En EVSE er det vel ikke, men en kladd (ICCB) men til forskjell fra andre kladder inneholder den en transformator som gjør at ZOE kan lade fra en vanlig stikkontakt.  For ZOE eiere erstatter den den berømte gule bøtta. For andre er det bare en kladd.
Denne var tidligere oppgitt til August 2015 nå høst 2015 og siden «smart» lanseres i september er nok høst enda senere.

Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Zapcharger booster - er bare en helt vanlig 11kW ladestasjon ser det ut som.
En helt vanlig 11kW ladestasjon er det vel ikke. (Den vill nok hete «Zapcharger usmart»)
Det er nok heller en elektroniskskilletransformator og en  Zapcharger smart bygget sammen i en enhet. Mange Tesla og MB eiere lengter etter noe slikt. Med denne forsinkelsen vil nok 97% oppdage at de klarer seg greit med en 10 eller 16A kurs og slett ikke har bruk for denne.
Men det kommer jo stadig nye Tesla eiere med god økonomi, så at lanserinsdator er utsatt et års tid spiller kanskje ikke så stor rolle.

Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Zapxharger X - ser ut til å være en helt vanlig transformator, bortsett fra at den er i en stolpe og ikke i en firkantet boks.
En helt vanlig transformator er det vel ikke, men en annen byggeform av Zapcharger booster.
Men her søker de jo egentlig etter en partner for offentlige ladestolper.

Sitat fra: Sven-E på torsdag 11. juni 2015, klokken 18:39
Jeg lurer på hvor mange millioner de har klart å få for å endre litt på utseendet til allerede eksisterende ladeutstyr. Og dette er det vi har ventet i flere år på å få?
Egentlig er det ikke snakk om minder endringer av eksisterende utstyr, og hvor mange millioner de har brukt aner jeg ikke, men at de har bruk mer tid enn planlagt på utviklingen er det derimot liten tvil om.
Og hvorfor skal de kalle noe som ikke er en lader for «charger»?

Sitat fra: hsa77 på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:31
Da jeg kjøpte min ZOE ble jeg fortalt at levering  av Zapcharger portable ble etter 1. august, det stemmer jo bra med websiden til Zaptec som sier "fall 2015".
Jo, men når de skriver september på "smart" og høst på "kladd" tror jeg du er lur som foretrekker å vente litt.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: THEfredag 12. juni 2015, klokken 08:03
Den største forskjellen på Zaptec sine produkter og "tradisjonelle" produkter er nok elektronisk trafo.

Zapcharger booster (11kW) er en liten hendig boks på noen få kg. Jeg har tilsvarende løsning hjemme med en 110 kg ringkjernetrafo, egen jordfeilautomat for TN  og veggboksen. Med Zapcharger kan du trekke 230V 3-fas frem til Zapcharger som har trafo, jordfeilbryter og veggboks integrert. Du sparer vel ca 100 kg i vekt, og volumet av Zapcharger sammenlignet med dagens trafo, jordfeilautomat og veggboks blir en liten brøkdel.

Zaptec portable inneholder også en elektronisk trafo + laderegulator (EVSE). Det finnes en tilsvarende løsning i dag (kjent som hyttelader eller bøtte blant Zoe eiere). Denne bøtta inneholder en trafo for å få TN-nett inn på bilen, og er nødvendig om Zoe skal kunne lade rundt om i Norge der IT-nett er det mest utbredte. Bøtta veier ca 25-30 kg og tar ganske stor plass, http://www.tv2.no/2014/08/27/broom/zoe/tn-nett/elbil/5941177 (http://www.tv2.no/2014/08/27/broom/zoe/tn-nett/elbil/5941177).
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: elektroluxfredag 12. juni 2015, klokken 08:13
Sitat fra: Griffel på torsdag 11. juni 2015, klokken 23:00
Og hvorfor skal de kalle noe som ikke er en lader for «charger»?

Strengt tatt kalles ikke produktene for Charger; det er en forenklet og betegnende fellesbetegnelse for serien med utstyr for lading av El og hybrid biler. Du skriver jo selv: "Zapcharger" Portable; "Zapcharger" Smart etc. Snart slutter vi nok å bruke fellesbetegnelsen og sier bare Portable og Smart akkurat som vi sier Boble og Mini om VW boble og BMW (British Layland) Mini 
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Griffelfredag 12. juni 2015, klokken 10:09
Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 00:35
En Zapcharger smart er altså:
En ladestasjon som kan brukes til:
230Vac, 32A, 1-phase: 7,2kW eller
400Vac, 32A, 3-phase: 22kW
og så har den en innebygget jordfeilbryter.
Det vil si, det samme som en Salto Veggboks.
Mine kunskaper om disse produktene er begrenset til hva jeg kan lese, dine er tydeligvis begrenset til hva du kan se av et bilde.

Salto veggboks 400Vac, 32A, 3-phase: 22kW må ha type B jordfeilbryter i sikringsskapet. Men det finnes sikkert andre fabrikater som har dette bygget inn, alikevell forsvarer dette en høyere pris enn salto.
Forøvrig  Zapcharger smart er nok ikke en konkurent til de vanlige ladestasjonene beregnet for private garasjer, de ser nok heller et marked i fellesgarasjer og offentlig virksomhet hvor for eksempel RFDI ønskes.

Ja det finnes konkurenter men ikke de vanlige billige ladestasjonene du tenker på.

Dette var nok ikke primærproduktet, men basert på en innmat de utviklet for bruk i "booster" og som de ikke er like forsinket med som med resten av "booster", og som de nok ser et marked for i det mer proffesjonelle ladestasjonsegmentet.

Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 00:35
Så er det Zapcharger Portable:
Dette er da akkurat det samme som den ladekabelen/kladden/EVSE'en eller hva du nå kaller den, som følger med en Tesla.
Tesla har altså levert dette vertfall siden 2013.
Zapcharger Portable er enda ikke på markedet.
(At enkelte her inne da har kjøpt seg ZOE og hørt om Zapcharger for noen dager siden, blir da vel lite relevant.)
Siden hverken Teslas kladd eller noen annen standard kladd kan brukes til å lade en ZOE fra en vanlig 230V stikkontakt (iT Nett), er det svert relevant at Renault og Zaptec lagde en avtale om en spesialkladd for Zoe.
"Ingen" hadde hørt om denne før januar i år. (med ingen mener jeg oss vanlige)

Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 00:35

Zapcharger Booster.
Her har jeg vært litt kjapp, og lest feil, beklager.
Den ser ut som en vanlig 11kW ladestasjon, men den skal jo faktisk være en kombinert transformator og ladestasjon. 
Og det er jo denne som var "like rundt hjørnet" allerede i 2013, men som altså aldri ser ut til å bli ferdig.

Dog er bildet av den med kabel både inn og ut, og det kan se ut som den består av to deler.
Altså det samme som en Salto transformator + en Salto veggboks, men noe lettere og kanskje noe mindre.
Ja, konkurenten er en standard boks + 11kW transformator. I følge Zaptec er dette bygget samme i en enhet, og den skal være liten, ha ubetydelige tap og en konkuransedyktig pris sammenlignet med "standard boks + 11kW lavtaps-transformator".
Når det gjelder tidspunkt bommer du med ca. et år (med mindre du hadde personlige insider kontakter i Zaptec). Omtale startet våren 2014 men da med produksjon senere samme år. Ja, de er (foreløbig) snart 2 år forsinket med ny forventet produksjonstart i 2016.

Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 00:35
Da er det Zapcharger X som står igjen.
Som de selv skriver er en transformator, og ut i fra bildene deres, en som er plassert i en stolpe.
Riktig nok ikke helt vanlig som jeg skrev, men en elektronisk en.
Som var "like rund hjørnet" i 2013, men som enda ikke er på markedet.

Jeg leste om denne fantastiske Zapcharger allerede i 2013, (i mai tror jeg det var,)synes dette ser mer og mer ut som svindel.  Om det faktisk kommer noe nytt, vil tiden vise.
Du leste nok ikke om Zapcharger før i mai 2014, og da var det som nå heter "booster".
og Zapcharger X er kun en konsept-idé.
Zaptec skriver:
"We work on several concepts like this, together with industrial partners - to create a safe and robust infrastructure for charging cars, boats, motorcycles and even house batteries."
Da synes jeg ikke dette tyder på svindel, men heller at de i noen grad har havnet i samme felle som Think i sin tid, "work on several concepts" istedet for å konsentrere seg om å få "portable" og "booster" ferdig.

(Alternativt at de har bommet litt på hva som er mulig med tanke på dimmensjoner og tap med de komponenter som var tilgjenglig.)
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: THEfredag 12. juni 2015, klokken 10:20
Sitat fra: Griffel på fredag 12. juni 2015, klokken 10:09

Da synes jeg ikke dette tyder på svindel, men heller at de i noen grad har havnet i samme felle som Think i sin tid, "work on several concepts" istedet for å konsentrere seg om å få "portable" og "booster" ferdig.

(Alternativt at de har bommet litt på hva som er mulig med tanke på dimmensjoner og tap med de komponenter som var tilgjenglig.)

Det kan jo også være at de er kommet så langt i utviklingen at det er testing, sertifiseringer og nødvendige godkjenninger som gjenstår på Portable og Smart. Da er det rikelig tid for ingeniørene å jobbe med andre konsepter og ideer parallelt.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Griffelfredag 12. juni 2015, klokken 10:26
Sitat fra: THE på fredag 12. juni 2015, klokken 10:20
Sitat fra: Griffel på fredag 12. juni 2015, klokken 10:09

Da synes jeg ikke dette tyder på svindel, men heller at de i noen grad har havnet i samme felle som Think i sin tid, "work on several concepts" istedet for å konsentrere seg om å få "portable" og "booster" ferdig.

(Alternativt at de har bommet litt på hva som er mulig med tanke på dimmensjoner og tap med de komponenter som var tilgjenglig.)

Det kan jo også være at de er kommet så langt i utviklingen at det er testing, sertifiseringer og nødvendige godkjenninger som gjenstår på Portable og Smart. Da er det rikelig tid for ingeniørene å jobbe med andre konsepter og ideer parallelt.
Men "booster" som skulle i produksjon 2014 står det nå 2016 på, og hverken måned eller årstid så de har nok sikkert nok å gjøre.
"portable" som skulle i produksjon august 2015 står det nå høst 2015.
Det "nye" produktet "smart" som trods alt er relativt rett fram står det September 2015.

"Smart" kan nok egen-sertifiseres, mens to versjoner av "super-duper transformatoren" må nok gjennom div. EMI tester for godkjenning.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: emilfredag 12. juni 2015, klokken 19:31
Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 18:15
Sitat fra: Griffel på fredag 12. juni 2015, klokken 10:09
Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 00:35
Så er det Zapcharger Portable:
Dette er da akkurat det samme som den ladekabelen/kladden/EVSE'en eller hva du nå kaller den, som følger med en Tesla.
Tesla har altså levert dette vertfall siden 2013.
Zapcharger Portable er enda ikke på markedet.
(At enkelte her inne da har kjøpt seg ZOE og hørt om Zapcharger for noen dager siden, blir da vel lite relevant.)
Siden hverken Teslas kladd eller noen annen standard kladd kan brukes til å lade en ZOE fra en vanlig 230V stikkontakt (iT Nett), er det svert relevant at Renault og Zaptec lagde en avtale om en spesialkladd for Zoe.
"Ingen" hadde hørt om denne før januar i år. (med ingen mener jeg oss vanlige)
Vel den er omtrent det samme som Tesla's ladekladd, som kan lade fra både fra TN, og IT.
+ at den kan lade ZOE.  (Jeg trodde ZOE kunne lade fra vanlig Type2.  Men da trengs det visst noe mer.)

Ingen ladekladd annet enn den store gule "bøtta" kan lade Zoe fra IT-nett idag side de sender strømmen rett igjennom når bilen starter lading. Alle andre ladekladder kan lade de andre bilene fra både TN og IT-nett (og TT). Så her representerer Zaptec-kladden noe helt nytt og vil være eneste mobile alternativ til 27Kg skilletrafo for Zoe. Den vil også kunne lade alle andre biler med Type2 kontakt uten at den gir noen direkte fordeler (annet enn eventuellt bedre sikring mot jordfeil?) enn vanlige ladekladder.

Synes det er bra at Zaptec ser transformatorteknologien sin i en helhet rundt elbillading og styring/smarthus og ikke bare fortest mulig sender en enkel "dum" sak på markedet. Der finnes det nok av alternativer allerede.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Griffelfredag 12. juni 2015, klokken 20:09
Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 18:15
Vel den er omtrent det samme som Tesla's ladekladd, som kan lade fra både fra TN, og IT.
+ at den kan lade ZOE.  (Jeg trodde ZOE kunne lade fra vanlig Type2.  Men da trengs det visst noe mer.)
Teslas ladekladd kan ikke lade ZOE fra et iT nett. ZOE kan lade fra vanlig type2 men bare dersom type2 kontakten er tilkoblet et TN nett (i praksis 11, 22 og 40kW ladestasjoner).

Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 18:15
Greit at du kan lese teksten, men du bør jo se på bildene også. ;)
Det er vel en grunn til at akkurat de bildene er der?
Det kan jo være bildene ikke er helt hva de holder på å lage, men det ser ikke ut som det er åpning eller annet i boks 1 for å sette inn det som ser ut som boks 2.
Og hvorfor skulle boks 1 i så fall ha 2 inntak?
Ja det er ting som tyder på at de har splittet det opprinnelige konsept med kombinasjon av av "super-duper" transformatoren og ladestasjon som en enhet, og nå har landet på "smart" + "booster" som to biter. Enheten "smart" var jo ikke en enhet i det opprinnelige konseptet. Så har de vel sett at ladestasjonen "smart" også kan ha et marked uten transformator og derfor splittet dette i to. Det virke også som de har hatt behov for større plass enn først antatt når en sammligner med presentasjoner fra mai 2014.

Om ikke annet viser jo dette at de har jobbet med utvikling av produktet siste året, og at det ikke var så rett fram som antydet i 2014.

Sitat fra: Sven-E på fredag 12. juni 2015, klokken 18:15
Ellers har jeg ikke klart å finne noe på nettet om andre som har vært i nærheten av å kunne transformere elektronisk fra 400V til 230V.  Er det noen andre her på forumet som har hørt om noen andre som har klart det?
Nå er det jo ikke det de gjør da. ZOE kladden er en enfas 230V til 230V skilletransformator, og "booster" er 230V 3fas til 400V 3fas. Forøvrig har zaptec patent på sin transformator. Ellers finnes det jo mye slikt, men neppe noen som hevder så minimale tap som zaptec.
(Rart foresten at de ikke har fokusert på lave tap i sin liste over "key features")
(Søk for eksempel på "flyback transformers")
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: spacemanlørdag 29. august 2015, klokken 10:46
Vil det være noe vits å bruke Zaptec booster hvis man kun har mulighet for 16a 3fas 230v inn? Eller må man ha en 32a kurs for å få benyttet denne?
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: nofuelnolørdag 29. august 2015, klokken 12:29
Sitat fra: spaceman på lørdag 29. august 2015, klokken 10:46
Vil det være noe vits å bruke Zaptec booster hvis man kun har mulighet for 16a 3fas 230v inn? Eller må man ha en 32a kurs for å få benyttet denne?
Absolutt !
Tror en konfigurasjon med 3 x 16A eller 3x 20A på inntaket til Zaptec Booster vil være en svært vanlig løsning for private installasjoner.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: ludosøndag 20. september 2015, klokken 10:22
Tipper de kan leveres om et halvt år:
http://www.tu.no/industri/2015/09/20/stavanger-selskapet-zaptec-loser-elbilenes-ladeproblemer (http://www.tu.no/industri/2015/09/20/stavanger-selskapet-zaptec-loser-elbilenes-ladeproblemer)
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Muffinmanlørdag 10. oktober 2015, klokken 22:09
Finner ikke igjen Booster på nettsidene til Zaptec. Siste jeg sjekket stod den med lansering i 2016. Noen som vet?
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: nofuelnosøndag 11. oktober 2015, klokken 00:58
Sitat fra: Muffinman på lørdag 10. oktober 2015, klokken 22:09
Finner ikke igjen Booster på nettsidene til Zaptec. Siste jeg sjekket stod den med lansering i 2016. Noen som vet?

Den vil komme i 2016, men det er ikke ønskelig å gå ut med noen dato ennå.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Muffinmansøndag 11. oktober 2015, klokken 08:57
Hoho, kommer snart siden 2013  ;)
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: elektroluxsøndag 11. oktober 2015, klokken 10:07
Boosteren fungerer den, men serieprodusjon er utsatt for å få Portable og SMART ut på markedet først.

Roma ble ikke bygget på en dag.
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Muffinmanlørdag 09. januar 2016, klokken 23:03
Tittet innom Zaptec sine sider igjen. Det er ikke spor å se av denne "Boosteren" noen steder. Viker ikke som det er noe man satser særlig offensivt på. To år på nettsidene med status "kommer snart" før produktet fjernes helt. Jeg kunne vært interessert i en "dum" konvertering fra IT til TN, men enn så lenge er trafo eneste alternativet.

Noen som vet noe om dette?
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: nofuelnosøndag 10. januar 2016, klokken 02:23
Sitat fra: Muffinman på lørdag 09. januar 2016, klokken 23:03
Tittet innom Zaptec sine sider igjen. Det er ikke spor å se av denne "Boosteren" noen steder. Viker ikke som det er noe man satser særlig offensivt på. To år på nettsidene med status "kommer snart" før produktet fjernes helt. Jeg kunne vært interessert i en "dum" konvertering fra IT til TN, men enn så lenge er trafo eneste alternativet.

Noen som vet noe om dette?
Tror ikke vi ser noen "booster" i år da denne ikke er prioritert.
For de utålmodige som kan klare seg med en saktelader/nødlader, kan vi tilby denne:
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product
Tittel: Sv: Zapcharger
Skrevet av: Griffelmandag 11. januar 2016, klokken 11:08
Sitat fra: elektrolux på søndag 11. oktober 2015, klokken 10:07
Boosteren fungerer den, men serieprodusjon er utsatt for å få Portable og SMART ut på markedet først.

Roma ble ikke bygget på en dag.
Nei Roma ble påbegynt 753 f.kr og de holder på enda. Vi får håpe det går litt rasker med Zaptec.