Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri => Emne startet av: krisrst på søndag 21. september 2014, klokken 13:52
Hei,
Jeg kjøpte en 2012' leaf brukt for et par måneder siden (byttet ut en pug 307 og kjører nå helelektrisk). Jeg er veldig fornøyd med bilen, men jeg merker jo også at det er to baksider: du får rekkeviddeangst og ladestress med på kjøpet. Derfor vil jeg gjerne høre dere andres erfaringer om kjørelengde (uansett om dere har 2011/12 eller 2013/14 versjon, men spesifiser dette). Jeg tror dette er veldig verdifullt for oss som er litt våte bak ørene med disse bilene. Her tenker jeg spesielt på:
- Hvor langt kommer du?
- Hva er det som drar effekt ut av batteriet?
- Energimåler, reservestrøm, skilpadde - erfaringer?
- Vinterkjøring.
Selv har jeg ikke mye behov for å kjøre langt, men har lyst til å få bilen til Valdres siden jeg har familie der (220 km fra der jeg bor). Med nissans reklame for 160 km rekkevidde skulle jo ikke dette være noe problem, siden det er en hurtiglader på Nes. Så første dag med leaf reiste jeg fra Alnabru i Oslo til hønefoss og prøvde ut rekkevidden (jeg hadde gjort litt research på forkant av bilkjøpet og vet jo at 160 km er "litt" optimistisk). Jeg kom meg ca. 80 km på vei. Da var jeg nesten i et sted som heter Hallingby med ca. 40-50km "igjen" på GoM. Men jeg turte ikke å kjøre lenger, for GoM så ut til å fluktuerere veldig avhengig av kjørestil og om man kjører oppover/nedover, og det er langt opp til min destinasjon (1000 moh). Det er ikke akkurat mange steder jeg kunne lade midt inne i skauen heller. Så det bar tilbake igjen, og dette er det lengste jeg har turt å kjøre hittil.
For å oppsummere følger en oppsummering av generelle observasjoner som er gjort av posterne i denne tråden. Jeg tror dette kan være veldig nyttig for de som vurderer å kjøpe leaf eller bare vil høre hva man bør ta i betraktning om man kjører langt.
- Oppoverbakke spiser batteri, uansett. Forbruk ligger langt over skalaen på dashbordet og GoM daler veldig raskt. Skal du oppover må du regne med betydelig kapasitetstap og sørge for å ha nødløsninger for lading.
- Du får igjen veldig mye energi og rekkevidde på å kjøre nedover takket være regenerative bremser.
- Vinterføre krever mer strøm enn sommerføre:
Sitat fra: Ebe på søndag 21. september 2014, klokken 20:46
Jeg tror det kan sies at 12-14 mil er innenfor normalen pp sommeren og 7-9 mil er normalen på vinterstid.
Så kan man legge til eller trekke fra ut ifra faktorer som nevnt tidligere i tråden.
- Utstyr på taket og vått føre degraderer rekkevidden.
- Dersom du ender på samme høyde over havet som der du startet, er GoM mer nøyaktig.
- GoM er alltid veldig optimistisk ved 100 % ladning. Etter mitt skjønn kan du ikke regne med å nå 160 (200?) km med "normal" kjøring og jeg vil gjerne høre det om noen har klart det (ved høydeforskjell over havet lik på start som ved slutt av reisen).
- Energimåleren er "ulineær". Her om dagen hurtigladet jeg og da viste ladestolpen 50 % ved 6 streker. GoM virker mer nøyaktig på lavt energinivå.
- "Low battery charge" kommer på 25% SoC. Dette samsvarer med det andre har skrevet på forumet.
- Leafspy kan være flott hvis du vil tyne ut / ha full kontroll på rekkevidden.
- Ikke stol på hurtigladere. Dette var min første smertefulle erfaring med elbil. Du må ha et par ladere i backup når de ikke funker, og alltid sjekke om de er oppe på hurtigladekartet til elbilforeningen.
Har hørt om billig service på BnH i Fagernes og vil utvilsomt fullføre denne reisen til sommeren. Men er usikker på om det blir en tur i løpet av vinteren..
PS. Syntes dette forumet mangler en real "sticky" samletråd, for det er mye som går igjen i forumpostene her.
Kort svar på lang oppsummering, men min erfaring er ca 130-140km med endel opp og ned. Er desverre ikke så mye flatt i Trøndelag og Nordmøre. Skriver kjørelogg på mobilen med % så da kan jeg sjekke om jeg når frem utifra tidligere turer på samme veg. Bruker cruisecontrol mye når jeg skal langt og slakker av litt oppover.
Merker ikke stor forskjell på 1 eller 4 i bilen, men kajakk på taket tok voldsomt med strøm, nesten 20%.
Jeg kan nok klare opp mot 200km i min Leaf, men da er det snakk om flat mark, 50-60km/t og fjærlett fartspedal. Og etter å ha kjørt 200km på den måten tror jeg ikke at jeg vil sette meg inn i bilen på mange dager.
Kjører jeg bilen som jeg kjører fossilbilen har jeg ca 12-14 mil rekkevidde fra full til helt tom på landevei i 80-100 og lettere kuppert terreng.
Kjører jeg om vinteren i en del minus og snøvær og dårlig brøytet vei kan jeg være nede i 6-7 mil.
Variasjonene er så store at det ikke er mulig å lage noen sticky fasit og du må rett og slett skape deg dine egne erfaringer og planlegge deretter.
For min egen del har LeafSpyPro med OBDII-blåtann adapter vært en stor hjelp for å tyne rekkevidden til maks da jeg gjerne kan kjøre 2+ mil etter varsel om lavt batteri (Lavt batterivarsel kommer alltid på overgangen fra 50 til 49 GID som er en litt merkelig måleenhet i LeafSpy).
Jeg pendler hver dag ca. 55 km med stort sett 100-sone motorvei hvor jeg pleier å ligge i 115-120 km/h. Her går det over 10% pr. mil slik at jeg starter med 80% og kommer frem med rundt 25%. Det er "vanlig" kjøring med klimaanlegg på auto.
Om jeg kjører landevei og holder meg under 90 km/h kan jeg klare å komme 180-190 km, men da er det fjærlett gasspedal og øko-kjøring i bakhodet konstant. Normal landeveiskjøring vil jeg si gir realistiske ca. 140 km rekkevidde.
Våt veibane gjør et betydelig utslag, høy fart gjør et enormt utslag. Jeg prøvde (hysj-hysj) å ligge i toppfart (155 km/h) noen kilometer for en stund siden, og da telte prosentmåleren ned ganske radig. Forøvrig var bilen stille, fin og stabil i den farten.
Bilen min er en 2013 facelift med 17" hjul og 215-dekk. Får "low battery" på 18% og "very low battery" på 8%, har ikke kjørt til skilpadde ennå. Har heller ikke hatt bilen på vinterstid ennå, så har liten erfaring med det.
Har kjørt 150km på vinterstid i en 2013 Euro leaf. Fra Trysil hyttefelt til Minnesund.
Min erfaring :-)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15646.msg242217.html#msg242217 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15646.msg242217.html#msg242217)
Takk for god input. Jeg syntes dette er veldig interessant å se, og legger til noen ting i min første post basert på det dere sier.
Jeg forstår det slik at alle posterne over har 200km-varianten. Er det noen med 160km-leaf'en som har noen innspill?
Sitat fra: terjebc på søndag 21. september 2014, klokken 18:48
Har kjørt 150km på vinterstid i en 2013 Euro leaf. Fra Trysil hyttefelt til Minnesund.
Skal dog sies at noen i bilen syns ikke det var så morsomt at den gikk i skillepaddemodus ved Minnesunds brua og kjefta på meg hele den lange bakken opp til Statoil. :) Kald beregning fra min side selvfølgelig. :)
Jeg tror det kan sies at 12-14 mil er innenfor normalen pp sommeren og 7-9 mil er normalen på vinterstid.
Så kan man legge til eller trekke fra ut ifra faktorer som nevnt tidligere i tråden.
Sitat fra: krisrst på søndag 21. september 2014, klokken 20:15
Takk for god input. Jeg syntes dette er veldig interessant å se, og legger til noen ting i min første post basert på det dere sier.
Jeg forstår det slik at alle posterne over har 200km-varianten. Er det noen med 160km-leaf'en som har noen innspill?
Som du ser fra signaturen min har jeg 1. generasjons Leaf med 10% tap i batterikapasitet, men hadde jeg orket hadde jeg klart 200km på en lading. Har en 2mils runde jeg fint kjører med forbruk på 1kWh/mil uten store anstrengelser.
Sitat fra: muggost på søndag 21. september 2014, klokken 19:28
Min erfaring :-)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15646.msg242217.html#msg242217 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15646.msg242217.html#msg242217)
Sitat fra: terjebc på søndag 21. september 2014, klokken 20:24
Sitat fra: terjebc på søndag 21. september 2014, klokken 18:48
Har kjørt 150km på vinterstid i en 2013 Euro leaf. Fra Trysil hyttefelt til Minnesund.
Skal dog sies at noen i bilen syns ikke det var så morsomt at den gikk i skillepaddemodus ved Minnesunds brua og kjefta på meg hele den lange bakken opp til Statoil. :) Kald beregning fra min side selvfølgelig. :)
Syntes vi burde få på plass en sticky med legendariske kjøreturer også.
SitatDu får igjen veldig mye energi og rekkevidde på å kjøre nedover takket være regenerative bremser.
Nedoverbakke er en lettere kjøring for batteriet derfor kan man lett tro at man lader batteriet mye, men det er bare GOM som justerer utregningen.
2013 Leaf Tekna med varmepumpe, går ca 13 -14 mil om sommeren på vanlig vei uten spesiell stigning , ca 9-10 mil om vinteren i minus 15. (NB ! Med forvarmet kupe - slik at jeg starter med fullt batteri og varm bil - 16A ladestasjon hjemme.)
Jeg kjører den som en vanlig bil , forsøker ikke å spare på noe.
Merket at kjøring i rundt 0 grader og slaps var utrolig tøft for rekkevidde , mistet ca 20 %. Rullemotstand/ luftmotstand betyr mye ! ( dvs kjører du i 100 istedenfor 80 så vil du også merke det...) 8)
Vil gjerne få legge til at "tanken" ikke er tom ved disse distanser , har stort sett hyggelige 10% igjen - og det synes jeg er behagelig "reserve" - og lavere vil jeg ikke.
Greier 150km med min 2011mod.
Eksempel Knarvik - Eidfjord ved +10-15 grader.
Men da holder jeg meg til maks 75km/t i D og jeg bruker mest mulig cruisecontrol. Kjører ellers daglig 110km på 80% lading.
Sitat fra: eivisa på mandag 22. september 2014, klokken 10:08
Greier 150km med min 2011mod.
Eksempel Knarvik - Eidfjord ved +10-15 grader.
Men da holder jeg meg til maks 75km/t i D og jeg bruker mest mulig cruisecontrol. Kjører ellers daglig 110km på 80% lading.
Hvor mye har du igjen på batteriet da?
Min erfaring er også ca. 11-14 mil på sommern og 8-12 mil på vintern (motorveikjøring). Men i daglig kjøring til og fra jobb (oslo, ring 3) kan jeg fort ligge på opp til 30% batteri på de 2 milene jeg kjører hjem. Det er med kø og mye oppover. Men jeg kan også bruke 15% på samme distansen.
Sitat fra: Ebe på mandag 22. september 2014, klokken 21:32
Sitat fra: eivisa på mandag 22. september 2014, klokken 10:08
Greier 150km med min 2011mod.
Eksempel Knarvik - Eidfjord ved +10-15 grader.
Men da holder jeg meg til maks 75km/t i D og jeg bruker mest mulig cruisecontrol. Kjører ellers daglig 110km på 80% lading.
Hvor mye har du igjen på batteriet da?
Det er ikke mye det, ca. 1kw.
Har 12 jap. Leaf. skal en langt så er det å vere fjøyrlett på regulatoren og ligg i +/- 60kmt. Cruse der det er rimelig flatt tereng. Motbakkar må ein ta manulelt og med lita fart 50 til 60 kmt. Ps slepp alle frustrerte fosilar forbi til ei kvar tid. Bruk aller nødigst varme kunn raske blås på ruta for å fjerne dugg etc. Bruk sete og rattvarme. Skadar ikkje å ha bra med kle på seg og gjerne eit par tepper ombord. En kan seie mellom 80 til 140km på laddinga. Har kjøyrt Bjorli til Ålesund + litt rundt = 190km på ei ladding.
Har desember 2013-leaf.
Med perfekt sommerføre, i 70-80 km/t, på lett kuperte sørvestlandsveier får jeg ut 13-15 mil uten å bli svett.
Har bare en langtur i bilen uten mellomladinger, 12 mil i høyt tempo.
Startet med 100% endte på veldig lav batterivarsel som tilsvarer 6-7% (?)
Kjørte da rundt 3 mil i 110-115, rundt 8 mil i rundt 90 og resten var småveier mellom 50 og 70.
Klima på auto på 20 grader. Rundt 15 ute. 2 voksne, ett barn og en hund i bilen.
Bemerk : Det er litt forskjell på rekkevidde på Leaf med og uten varmepumpe. Skille ca juni 2013 , og modellen etter dette - produsert i england - har ca 2 mil lengre rekkevidde enn den gamle modellen - sommer som vinter - også pga diverse forbedringer. (Visia modellen har ikke varmepumpe uansett) 8)
Her er en test eg utførte her om dagen, Nissan Leaf 2013 mod rundet ca 20000 km
Sitat fra: Daeedor på onsdag 24. september 2014, klokken 11:48
Bemerk : Det er litt forskjell på rekkevidde på Leaf med og uten varmepumpe. Skille ca juni 2013 , og modellen etter dette - produsert i england - har ca 2 mil lengre rekkevidde enn den gamle modellen - sommer som vinter - også pga diverse forbedringer. (Visia modellen har ikke varmepumpe uansett) 8)
Om sommeren kjører jeg ofte uten AC, men temperaturen på 16,5C og viften på 80% eller så.
Du mener altså at jeg kunne kjørt ca 20km lengre pga. "diverse forbedringer"?
-Det må være noen fantastiske "diverse forbedringer"!
Jeg må ellers si meg enig med flere andre: 100-150km om sommeren og 80-130km om vinteren.
Thomas
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 24. september 2014, klokken 12:02
Sitat fra: Daeedor på onsdag 24. september 2014, klokken 11:48
Bemerk : Det er litt forskjell på rekkevidde på Leaf med og uten varmepumpe. Skille ca juni 2013 , og modellen etter dette - produsert i england - har ca 2 mil lengre rekkevidde enn den gamle modellen - sommer som vinter - også pga diverse forbedringer. (Visia modellen har ikke varmepumpe uansett) 8)
Om sommeren kjører jeg ofte uten AC, men temperaturen på 16,5C og viften på 80% eller så.
Du mener altså at jeg kunne kjørt ca 20km lengre pga. "diverse forbedringer"?
-Det må være noen fantastiske "diverse forbedringer"!
Jeg må ellers si meg enig med flere andre: 100-150km om sommeren og 80-130km om vinteren.
Thomas
Ihvertfall så er du åpenbart veldig fornøyd med din bil - det er jo bra ! At det er blitt gjort forbedringer som har gitt merkbar lengre rekkevidde på generelt basis , er vel de fleste enige i - på diverse fora - verden rundt - selv om du åpenbart er uenig - og mener - slik jeg leser deg - at modellskifte ikke innebar noen merkbare forbedringer mht rekkevidde. Deg om det ! Jeg er forøvrig også fornøyd med min bil , og ville bare understreke at jeg mener det er snakk om vesensforskjell i rekkevidde mellom "gammel" og "ny" modell. Det står jeg ved. ::)
Ved ideelle forhold kan nok forskjellen være 20 km til fordel den nye modellen, men uten bruk av varmeapparatet med varmepumpe er forskjellen langt mindre. Det er minimalt med forskjell i drivverket, og den nye bilen er noen kilogram lettere.
Har kjørt 145km på vinterstid. Trysil hyttefelt til Statoil Minnesund. Sen 2013 tekna utgave fra England.
Varme på. 3 i bilen med bagasje ski/snowboard. Var ikke sånn super opptatt av å kjøre økonomisk heller.
Den gikk i skillepaddemodus midt på Minnesunds brua. Kom meg opp bakken til Statoil heldigvis. Kjøpte en pølse, strakk på beina og gikk på do mens bilen var på hurtigladeren. Brukte dermed ikke noe lenger tid enn jeg ville gjort i en fossilbil !
Sitat fra: terjebc på onsdag 24. september 2014, klokken 21:32
Har kjørt 145km på vinterstid. Trysil hyttefelt til Statoil Minnesund. Sen 2013 tekna utgave fra England.
Varme på. 3 i bilen med bagasje ski/snowboard. Var ikke sånn super opptatt av å kjøre økonomisk heller.
Den gikk i skillepaddemodus midt på Minnesunds brua. Kom meg opp bakken til Statoil heldigvis. Kjøpte en pølse, strakk på beina og gikk på do mens bilen var på hurtigladeren. Brukte dermed ikke noe lenger tid enn jeg ville gjort i en fossilbil !
Men Trysil-Minnesund gir vel en del høydemeter i forskjell som er med på å øke rekkevidden. Du hadde vel neppe klart motsatt retning på tilsvarende mengde strøm.
Jeg kjørte 105 km i går, ca 10 grader og masse regn, uten varme, 40 km igjen på gom.
128 km i dag, 10 grader og regn, varme på 18 grader ca 60-70% av turen, fikk very low idet jeg svinget inn hjemme. Bilen har gått ca 70000km :)
642 km til nå idag, 12 mil igjen til jeg er hjemme.
Liten mulighet for at jeg har overskredet Nissans anbefalte antall hurtigladinger på en dag...
Det lengste jeg har klart å skvise ut av min leaf 2013 modell er rundt 160km og da hadde jeg 10-15km igjen på gom. Når det er sagt så kjører jeg vanligvis på mellom 120 og 155km med 100% batteri. Kunne sikkert ha klart mer også da jeg nesten aldri har hatt under 10% igjen når jeg er med målet. Mye opp og ned og svingete veier er ikke akkurat optimalt for lang rekkevidde.
Sitat fra: krisrst på søndag 21. september 2014, klokken 20:15
Takk for god input. Jeg syntes dette er veldig interessant å se, og legger til noen ting i min første post basert på det dere sier.
Jeg forstår det slik at alle posterne over har 200km-varianten. Er det noen med 160km-leaf'en som har noen innspill?
Vet ikke hva en 160 Leaf er, jeg har 175 Leaf, 2013 modell.
Det lengstre jeg kan huske å ha kjørt er 2 personer og litt bagasje fra Klokkarvik på Costa del Sotra til Voss, det var 154 km. Da hadde vi 6 km igjen på GOM.
På vestlandet er det forøvrig (foreløpig) ikke så stort poeng å kjøre lengst mulig, da hurtiglading er gratis mange steder.
Nylig besøkte vi vår eldste datter, kjørte da fra Klokkarvik (ved Bergen) til Arendal tur/retur. Endel hurtigladinger underveis, noen gratis og noen Grønn Kontakt (som fungerte utmerket med kort, kr 50 pr lading).
Følgende kjøretur postet jeg opprinnelig under en annen tråd, mem greit å samle kjørestrekning-erfaringer ett sted.
Jeg hadde følgende kjøretur, som fersk elbilsjåfør, i begynnelsen av april
Første langkjøring på ny Nissan Leaf Acenta 2014;
Strekning: Trondheim - Rindal
Trafikk: 12-15 min køkjøring ut av byen, ellers fin flyt.
Distanse: 103,3km
Bar og tørr asfalt. +5 til +7 grader.
Blandet veikvalitet og hastighet. E6, E39, Rv65, Fv341
Kjøremodus: D med ECO-mode aktiv. Mye bruk av cruise-controll.
Startet med 100% batteri og forvarmet bil, ankom med 22% (estimert 32km) tilgode. Turen var på piggfrie vinterdekk, med en del stigning på slutten inn i Romundstadbygda i Rindal.
Jeg kjører opp til 26 mil om dagen med bilen. 13 mil en vei ca. Og da har jeg sett at en dag kunne jeg ha kommet meg helt til mål uten 1 lading. Men siden jeg ikke hadde lade muligheter der jeg skulle ladet jeg bilen 3,1 mil før jeg var fremme. Jeg har ikke kjørt bilen enda på vinteren så jeg gruer meg litt. Får bare ta det med et smil og nyte turen. ;D
Er det noen som har kjørt Bergen - Geilo? Har nettopp kjøpt en 2014 Euroleaf, og har veldig lyst til å prøve den opp til Geilo. Regner med at det går greit å nå hurtigladeren i Eidfjord, men er veldig skeptisk til å gi meg i kast med Måbødalen. Den kan vel knekke det meste av batterikapasitet. Er det kansje et prosjekt som kun lar seg gjennomføre i 25 grader sommerstid??
Ja, vinterstid er det litt på grensa. Men jeg vet om flere som har tatt middag på Garen camping og fått lov å saktelade der imens. Ville ringt til Garen og hørt :)
Har hatt et par Harry-turer med min 2014 Leaf. Lørenskog - Töckfors - Lørenskog (ca 220km) og Lørenskog - Strømstad (ca 150km). Alle turene er på sommerstid og med godvær.
Lørenskog - Töckfors - Lørenskog.
Startet med 100% på batteriet, kjørte i B og ECO hele veien via riksvei 22 (svingete vei, mellom 60 og 80km/t), var fremme med ca 25% igjen (100 km kjørt, 35km estimert gjenværende). Ladet på senteret med type 2 kabel til 80% på ca 2 timer. Kjørte hjem via E18 og hurtigladet på Vinterbro. Om jeg hadde kjørt via riksvei 22 tilbake og ladet til 100% med type2 pluggen kunne jeg klart meg uten hurtiglading på denne turen. Den svingete veien på riksvei 22 var dog ikke så populær hos fruen, derfor ble det E18 hjem (som både er lengre, og går i høyere hastighet).
Lørenskog - Strømstad (hyttetur/overnatting).
Starter med 100%, kjører i fartsgrense (100/110) hele veien. Ca 45% på batteriet igjen i Moss (omtrent akkurat halvveis til Strømstad), hurtig-ladet her til 80%. Fremme på hytta med ca 20% igjen på batteriet. Lader på 10a over natten. På denne turen trenger jeg i praksis ikke tenke på energiøkonomi, i og med at 150km på motorvei er for langt uten hurtiglading, men godt innenfor med en hurtigladestopp.
Sitat fra: Ebe på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:37
Ja, vinterstid er det litt på grensa. Men jeg vet om flere som har tatt middag på Garen camping og fått lov å saktelade der imens. Ville ringt til Garen og hørt :)
Men på sommerstid er det mulig uten stopp på Garen?
Har aldri prøvd selv, men mener jeg har hørt at det går. Står vel flere tråder om denne strekningen under en annen tråd her
Sitat fra: jiggle på fredag 03. oktober 2014, klokken 12:08
Sitat fra: Ebe på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:37
Ja, vinterstid er det litt på grensa. Men jeg vet om flere som har tatt middag på Garen camping og fått lov å saktelade der imens. Ville ringt til Garen og hørt :)
Men på sommerstid er det mulig uten stopp på Garen?
Min erfaring fra i sommer:
Bergen - Eidfjord (150 km) - startet fulladet, ankom med 13 på gom.
Eidfjord - Geilo (90 km) - startet med 11 streker, ankom med 1 strek - 23 på gom (etter mye nedover fra vidden til geilo).
Tørre veier, 20 grader.
2012-leaf med 40 000 km.
I 2013 måtte vi stoppe litt på Garen, da var ikke hurtigladeren i eidfjord oppe. Synd ikke fylket sin søknad til transnova om hurtiglader på garen gikk gjennom i denne forrige søknadsrunden.
Tror vi har mistet 10% av batteriet etter 40 000 kjørte km. I 2013 var 18 mil innen praktisk rekkevidde. Nå er det mer 16 som er realistisk.
Hadde en fantastisk eco-tur fra Madlandsvatnet til Stavanger sentrum (45 km) i går, i 13 grader, sol og vindstille.
Uten klima, radio eller annet, i kupert terreng, i fartsgrensen, og siste stykke i 95 km/t på motorveien. Kun 4 streker på batteriet. Bilen var heller ikke forvarmet, og det hadde nok vært 3-4 grader om natten.
Brukte 23% strøm, og lå altså an til å klare ~200 km hvis jeg hadde fortsatt i samme stil (og i samme terreng).
Til sammenligning har jeg brukt 50% på samme strekka tidligere, i regnvær og motvind, med klima på.
Har kjørt noen turer Oslo-Elverum for å besøke familie. Det er 135 km - og da er det to alternativer jeg har prøvd ut:
1. Begynne med 100%, kjøre "som en gammel prest" og ligge bak en lastebil i 100-sonen.
2. Begynne med 80%, kjøre normalt, hurtiglade på Statoil Minnesund.
Tidsmessig er alternativ 1 raskest, men min tålmodighet holder ikke til den løsningen annet enn som et eksperiment, så har stort sett valgt alternativ 2. Med ca. 15 minutter hurtiglading på Statoil er man godt innenfor mtp. strøm.
Jeg ser ihvertfall det at om man ikke skal sitte og tenke på strømsparing og kjørestil hele tiden bør man ikke budsjettere med særlig mer enn 120 km med fullt batteri og ikke mer enn 100 km om det inkludere noe særlig 100/110-sone.
Det begynner å bli en stund siden jeg kjørte Leaf i 110sonen, men 10 mil rekkevidde om du følger trafikken i 110-sonen stemmer bra. Dvs ca 115-120 på speedometeret i 2012 mod Leaf. Det forutsetter pent vær (ikke varme, og helst ikke ac), 100% batteri ved avreise og ellers pen og jevn kjøring. Etter 10 mil er det rimelig tomt da.
Ja, jeg ser at guess-o-meteret og prosentmåleren på batteriet ligger ganske likt når jeg kun kjører motorvei i 110-120 km/h. Svingte ut på E6 ved Gardermoen i dag med 66% batteri og parkerte hjemme i Oslo med 19%.
Sitat fra: jiggle på fredag 03. oktober 2014, klokken 09:15
Er det noen som har kjørt Bergen - Geilo? Har nettopp kjøpt en 2014 Euroleaf, og har veldig lyst til å prøve den opp til Geilo. Regner med at det går greit å nå hurtigladeren i Eidfjord, men er veldig skeptisk til å gi meg i kast med Måbødalen. Den kan vel knekke det meste av batterikapasitet. Er det kansje et prosjekt som kun lar seg gjennomføre i 25 grader sommerstid??
Jeg har kjørt i 2011 Leaf i ca. 10 grader, opphold og full bil. Kom frem til Geilo med ca. 1-2 streker igjen, maksladet i Eidfjord. Kjørte relativt raskt opp Måbødalen, holdt trafikken godt, men når jeg nådde Dyranaut så det litt svett ut, hadde brukt opp mye og estimert rekkevidde var langt kortere enn til Geilo, men med energieffektiv kjøring over vidden nådde jeg frem med god klaring. Hadde klima på 16,5 grader og vifte på trinn 1 vindu/ben.
Jeg mener det bør gå bra og i noe kaldere vær, men klimaannlegg bruk og kjørestil/fart oppe på vidden har mye å si.
Sitat fra: Knotten på søndag 28. september 2014, klokken 09:07
Sitat fra: krisrst på søndag 21. september 2014, klokken 20:15
Takk for god input. Jeg syntes dette er veldig interessant å se, og legger til noen ting i min første post basert på det dere sier.
Jeg forstår det slik at alle posterne over har 200km-varianten. Er det noen med 160km-leaf'en som har noen innspill?
Vet ikke hva en 160 Leaf er, jeg har 175 Leaf, 2013 modell.
Det lengstre jeg kan huske å ha kjørt er 2 personer og litt bagasje fra Klokkarvik på Costa del Sotra til Voss, det var 154 km. Da hadde vi 6 km igjen på GOM.
På vestlandet er det forøvrig (foreløpig) ikke så stort poeng å kjøre lengst mulig, da hurtiglading er gratis mange steder.
Nylig besøkte vi vår eldste datter, kjørte da fra Klokkarvik (ved Bergen) til Arendal tur/retur. Endel hurtigladinger underveis, noen gratis og noen Grønn Kontakt (som fungerte utmerket med kort, kr 50 pr lading).
Kan jeg spørre hvilke ladestopp dere hadde på Klokkarvik/Arendal-turen? Vi har lurt på samme tur selv, Bergen/Grimstad, men tenker det blir mye hurtigladning med to voksne, to barn og bagasje...
Det bør gå med ladestopp i Aksdal (136), Sandnes (90), Flekkefjord(113),Kristiansand(107)
En må starte med 100% og kjøre effektivt og lade på mest mulig tomt batteri, da det går mye tregere å lade flere ganger på halvfullt batteri. Du trenger kanskje kun lade til 90 - 98% på ladestoppene, for å spare tid.
Bergen-Aksdal i ett strekk er drøyt, men jeg har kjørt det mange ganger, dog stor sett i varmt vær.
Fikk virkelig testet rekevidde angsten i dag. Ladet til 80 prosent på hurtigladeren i Hokksund å satte snuta mot Sokna via Krødern. Da vi hadde kommet et lite stykke mot Åmot var det full stopp på grunn av ulykke, så valgte å snu å kjøre om Skotselv, det regnet mye nesten hele veien. da vi kom til Krødern viste bilen 19% igjen. Tok sjansen på at det skulle gå. Rett etter Krødern kom varsel om lavt batteri 18% Da vi nærmet oss Sokna var 6% det siste jeg så i displayet før det bare sto --- . Kom oss heldigvis hjem etter 82km kjørte med mye stigning siden vi snudde å kjørte om Skotselv. Trodde prosentvisninga gikk helt til 0% jeg, men på min gikk det ikke lavere enn 6 før det bare ble blankt.
Det stemmer at displayet ikke viser 5% eller lavere ja, men viser '--' i stedet. Du har likevel litt å gå på. Har kjørt 7 km etter '--', uten å få skilpadda, men det var nok neppe lenge før. Med skilpadda er det vel bare å finne nærmeste plass å stoppe!
Kjører du med OBDII og Leaf Spy får du litt mer kontroll. Tror jeg hadde ca 15% igjen på Spy SOC da display'et i bilen viste '--'. Kjørte deretter til Spy SOC viste 8% uten å se skilpadda. Hadde bare gratisversjonen av Spy den gangen, så hadde ikke tilgang til antall GIDs (beklager hvis dette ikke gir noen mening for deg...).