Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Rashid på fredag 19. september 2014, klokken 11:32
Jeg har lest på et eller annet sted at det allerede har blitt registrert over 34300 elbiler i Norge og det går forferdelig fort mot grensen på 50.000.
1:- Er det slik at engangsavgift og momsfritak blir borte fra den første elbil som skal registreres etter 50.000 registrerte elbiler?
2:- hjelper det om man hadde bestilt en elbil lenge før grensen på registrerte 50.000 men bilen blir forsinket utlevert?
Jeg har egentlig tenkt å være blant de siste som skal nyte avgiftsfritak, hovedsakelig av 2 grunner:-
1: elbilene blir bedre og bedre etterhvert
2: spare litt mer egenkapital :)
Jeg vet at det fort kan gå veldig fort i svingene sånn at jeg mister muligheten til å nyte avgiftsfritaket.
Ingenting forsvinner på bil nr 50.0001, men når det er 50.000 kan fordelene tas opp til vurdering. Det kan også være at fordeler forsvinner før 50.000, som f.eks kollektivfelt enkelte steder hvis det blir store trafikale problemer.
Uansett når bil nr 50.000 er registrert vil en prosess starte med å vurdere fordelene, og selv om Toyota og andre har kommet med "drittpakker" mot elbilene i det siste tror jeg at de økonomiske fordelene vil bestå i en godt stund til.
Sparte drivstoff, bom, ferge og parkeringskostnader kan fort overstige ekstra rentekostnader ved å kjøpe nå i stedenfor å spare opp egenkapital. Bilene som er i markedet i dag er gode på sine måter alle sammen og jeg tror ikke det kommer noe revolusjonerende nytt det neste halve året. Er nok først når Tesla sin Modell 3 kommer med lengre enn standardrekkevidde for kompaktbiler (15-20mil) at de andre produsentene lanserer krafigere batterier i sine modeller.
Det skal opp til diskusjon når man passerer 50.000 biler, eller vi har kommet til 2017.
Ikke nødvendigvis at noe som helst kommer til å skje, men noen ting kan endre seg. Tvilsomt at alle fordeler forsvinner samtidig, her er det nok en gradvis innføring av f.eks MVA og sånne ting som vurderes.
De fleste partier prater vel nå stort sett bare om 2017? Uansett er det bare snakk om at ordningen skal revurderes, og merk at bensin og dieselbiler er ikke fredet, hverken før eller etter denne revurderingen.
Jeg vil tippe at moms innføres gradvis etterhvert, men antakeligvis ikke mer enn utviklingskostnadene synker, så tilsvarende elbiler vil nok ikke stige nevneverdig I nypris. Samtidig kan man nok regne med at avgiftstrukturen blir ytterligere differensiert med tanke på utslipp, altså ennå dyrere rene bensin/dieselbiler og kanskje noe rimeligere plug-in hybrider.
Når det gjelder bompenger bil jeg tippe elbiler kanskje får dagens takst mens bensin og dieselbiler flyttes opp I "tunge kjøretøy kategorien", da slipper man flere fordyrende grupper samt at man straffer ikke kollektivtrafikken og transportnæringen ytterligere.
I tillegg antakeligvis dyrere drivstoff?
Elbiler må betale parkeringsavgift der det er mulighet for å lade? Dermed "incentiveres" parkeringsbransjen til å bygge ut lading som hjelper elbiler og får ned utslippene på ladbare hybrider.
Adgang til kollektivfelt fjernes kanskje samtidig som det enkelte steder innføres elbil og 2+ felt. Vanskelig så si, men jeg tror utsiktene er dårligere for dieselbilen min enn elbilen...
Sitat fra: Electrix på fredag 19. september 2014, klokken 12:43
De fleste partier prater vel nå stort sett bare om 2017?
Verd å merke seg her:
Klimaforliket fra 2012(?) snakker om 50.000 eller 2017.
Regjeringserklæringen til den sittende regjeringen nevner kun 2017. Om dette er å regne som ett løfte om å ikke røre noe ved 50.000 eller ei skal jeg ikke uttale meg om, men tipper at samarbeidspartiene (V + KrF) vil oppfatte det som ett løftebrudd dersom regjeringen prøver å endre noe før 2017. Siv har i desperasjon prøvd å henvende seg til EU for å få støtte til å droppe mva fritaket uten å behøve å bry seg om ett evnt. stortingsflertall, men den støtten tror jeg hun skal se langt etter :) Noe flertall i stortinget for å endre noe før 2017 er heller ikke sannsynlig (men dog mulig, dersom regjeringen "byr" AP på en eller annen gulrot - DLD f.eks.).
Takk for så kompetente og saklige svar. Dette gjør meg stolt av å være medlem i dette forumet.
Jeg forventer heller ikke noe revolusjonerende i utviklingen av elbiler i de neste seks månedene. Tenkte bare på at kanskje tesla innstallerer adoptive cruisekontoll, adoptiv fjernlys, forbedrer seter og interiør generelt m.m.
Men uansett . Tusen takk og ha en fin helg :-)
Sitat fra: Rashid på fredag 19. september 2014, klokken 18:32
Jeg forventer heller ikke noe revolusjonerende i utviklingen av elbiler i de neste seks månedene. Tenkte bare på at kanskje tesla innstallerer adoptive cruisekontoll, adoptiv fjernlys, forbedrer seter og interiør generelt m.m.
Tror ikke Tesla endrer noe fysisk på bilene sine nå. Vil tro fokuset ligger på eventuell feilfiks av eksisterende Model S og utvikling av X og 3. Men Tesla kommer jo stadig med nye ting på programvarebiten, og de oppdateringene vil du jo få uansett når du kjøper bilen.
Det som bør skje er en gradvis innføring av mva og tilsvarende økning av omregistreringsavgift for biler kjøpt uten mva.
MVA kommer nok gradvis med varsel lang tid på forhånd. Omregistreringsavgift er det jo allerede på elbil som på et hvilket som helst annet bruktbilkjøp. Engangsavgiften sitter nok lengre inne tror jeg og der blir det nok store endringer for fossilbiler før det blir noen innføring på elbil. Kan godt være at det blir beregnet en CO2 ekvivalent for strømforbruket til elbilen for å kunne avgiftsbelegge på lik linje med fossil/hybrid biler.
Heldigvis er regjeringsalternativene (på papiret) enten veldig for miljø (rød-grønn) eller veldig i mot avgifter (blå-blå). Så hvis Siv ikke klarer å finne smutthull for å innføre avgifter ved å kalle det pålegg fra EU tror jeg vi ikke får noen større overraskelser på lenge.
Omregistreringsavgift må økes på eldre elbiler så det ikke blir økonomisk lønnsomt å selge de etter mva økning. Man skal ikke tjene lettjente penger for miljøet sin skyld. Derfor må omregistreringsavgift i en del år være en % av nybilprisen.
Sitat fra: pwb på fredag 19. september 2014, klokken 22:19
Omregistreringsavgift må økes på eldre elbiler så det ikke blir økonomisk lønnsomt å selge de etter mva økning. Man skal ikke tjene lettjente penger for miljøet sin skyld. Derfor må omregistreringsavgift i en del år være en % av nybilprisen.
Så vidt jeg vet er omregisteringsavgiften på elbiler det samme som på andre i dag. Noen spesiell grunn til at du mener det skal bli dyrere å kjøpe en brukt elbil enn en brukt fossilbil? Eller mener du at om man først har gått til anskaffelse av en elbil så skal man være "gift" med den bilen frem til den skrotes?
Tvertimot har jeg sett andre argumentere for at omregistreringsavgiften også burde være lavere på elbiler, nettopp som ett incentiv også for andre og tredje osv. eier av bilen.
Det det virker som om du her argumenterer for er at man må "betale tilbake" avgiftsfritaket når man selger, men det blir jo bare helt feil - da er det en avgifts-utsettelse heller enn ett fritak.
Jeg tror at det første som vil skje er en innstramming i bruk av kollektivfeltet på noen innfartsveier inn til bl.a. Oslo. Jeg tror at moms vil bli innført på el-biler, men ikke med full effekt fra dag en, kanskje 5-6% eller noe sånt. Hvilke skatter og avgifter man må betale på en bil som bestilles i dag er trolig de skatter og avgifter som gjelder når bilen blir levert så det innebærer en ikke ubetydelig usikkerhet å bestille bil med levering om et år.
Det er vel nå snakk om at man kanskje allerede til påske 2015, om 6-7 måneder har nådd "taket" på 50' el-biler.
Sitat fra: arthur på lørdag 20. september 2014, klokken 07:22
Hvilke skatter og avgifter man må betale på en bil som bestilles i dag er trolig de skatter og avgifter som gjelder når bilen blir levert.
Akkurat det er jo helt klart riktig, der trenger man ikke å synse. Blir som når man bestiller på nett, det er kursen dagen varen fortolles som brukes, ikke når den ble bestilt. Det var jo noe motsatt med båtmotorer i sommer og da ventet man med å fortolle dem. Så man bør nok ha en avtale med forhandler om heving av kjøp hvis man ikke klarer en liten økning i prisen over natten.
Sitat fra: arthur på lørdag 20. september 2014, klokken 07:22
[...] Hvilke skatter og avgifter man må betale på en bil som bestilles i dag er trolig de skatter og avgifter som gjelder når bilen blir levert så det innebærer en ikke ubetydelig usikkerhet å bestille bil med levering om et år.
Det er vel nå snakk om at man kanskje allerede til påske 2015, om 6-7 måneder har nådd "taket" på 50' el-biler.
Det er ingen uvisse knytt til elbilfritaket i 2015. For omlag ein maanad sidan sa Erna Solberg til VG at det ikkje vert gjort endringar i avgiftsfritaket i statsbudsjettet for 2015.
Spekulasjonar om gradvis innfoering av mva f.o.m. 2016 har ogsaa blitt dementert av regjeringkilder. Eg trur vi skal vere ganske trygge paa at regjeringa vil halde det dei har lova i regjeringserklaeringa, nemleg at det ikkje vert gjort endringar i avgiftsfritaket i denne stortingsperioda.
Men kva som skal skje f.o.m 2018 er det paa tide at det kjem ein avklaring paa ganske raskt. Eventuelle endringar boer vere kjent i god tid, og innfoerast gradvis. Mitt forslag vil vere aa byrje med 2% mva, og auke med 2% aarleg. Daa kan ein haape paa at gradvis nedgang i produksjonskostnadar for elbil vil vege opp for avgiftsinnfoeringa.
(No naar Tesla har sluppe SW 6.0 haapar eg at norsk tastatur staar for tur ;) )
Tesla hadde ett punkt i kontrakten som sa at hvis kjøper fekk problem med finansieringa kunne han trekke seg fra kjøpet. Det vil kanskje bli aktuelt hvis insentiva forsvinn "over natta".
Pr idag er insentiva nok til at el bil bestanden dobbler seg hvert år. Etter 2017 vil det da være ca 320 000 elbiler. Det er nok på sin plass å vurdere endringer da?
Sitat fra: arnkl på lørdag 20. september 2014, klokken 08:18
Men kva som skal skje f.o.m 2018 er det paa tide at det kjem ein avklaring paa ganske raskt. Eventuelle endringar boer vere kjent i god tid, og innfoerast gradvis.
Helt enig! Har også etterlyst en slik avklaring nå.
Sitat fra: arnkl på lørdag 20. september 2014, klokken 08:18
Mitt forslag vil vere aa byrje med 2% mva, og auke med 2% aarleg.
Er enig her også, men er redd dette blir en litt for "treig" innfasing. Om man ser på trappetrinnene som Bellona-Fredrik "lakk" her for en tid tilbake så begynte de på 8% og økte så med 4% i året. Egentlig en grei innfasing bortsett fra ett litt høyt førstetrinn. Starte på 4% og så øke med 4% i året hadde vært en grei og mer realistisk tilnærming.
Sitat fra: Amoss på lørdag 20. september 2014, klokken 09:55
Sitat fra: arnkl på lørdag 20. september 2014, klokken 08:18
Mitt forslag vil vere aa byrje med 2% mva, og auke med 2% aarleg.
Er enig her også, men er redd dette blir en litt for "treig" innfasing. Om man ser på trappetrinnene som Bellona-Fredrik "lakk" her for en tid tilbake så begynte de på 8% og økte så med 4% i året. Egentlig en grei innfasing bortsett fra ett litt høyt førstetrinn. Starte på 4% og så øke med 4% i året hadde vært en grei og mer realistisk tilnærming.
Sånn i prinsippet er det jo allerede MVA på elbiler, den er bare for enkelhets skyld satt til 0% da det er mye enklere politisk å endre en MVA sats enn å gi/fjerne MVA fritak.
Vil tro at det blir varslet et års tid på forhånd og at man får kanskje 2 års perioder hver med kvart, halv og trekvart sats før det blir full MVA sats på elbilene.
Sitat fra: emil på lørdag 20. september 2014, klokken 10:17
Sånn i prinsippet er det jo allerede MVA på elbiler, den er bare for enkelhets skyld satt til 0% da det er mye enklere politisk å endre en MVA sats enn å gi/fjerne MVA fritak.
Korrekt, kjenner til dette ja :)
Sitat fra: emil på lørdag 20. september 2014, klokken 10:17
Vil tro at det blir varslet et års tid på forhånd og at man får kanskje 2 års perioder hver med kvart, halv og trekvart sats før det blir full MVA sats på elbilene.
Nja, er lov å håpe at det varsles i god tid, men strengt talt er dette ting som bestemmes under behandlingen av statsbudsjettet i november, og vil normalt gjelde i fra 1. januar. Men om man vet at man har ett stortingsflertall med seg så er det så klart mulig å varsle i god tid, evnt. vedta endringen med virkning fra ett annet tidspunkt enn 1. januar. Selv håper jeg på ett nytt tverrpolitisk klimaforlik som kan gi forutsigbarhet noen år frem i tid, selv om forliket evnt. skulle medføre en endring i mva satsen. Da slipper man å frykte en brå-endring med kun en drøy måneds forvarsel.
Edit: Fikset opp i sitatet
Ikke noe problem å sette full mva fra år 1, man må bare passe på at mva avgiften har tilbakevirkende kraft ved salg av brukt elbil også. Det er fortsatt såpass mye å spare i drivstoffutgifter at mange fortsatt vil vurdere elbil.
Dette kan bli spennende;
http://www.hegnar.no/motor/artikkel518643.ece
En Audi A3 hybrid kommer raskt på listen over ønsker fra julenissen!
Synes ikke hybrider skal ha samme avgiftsfritak som elbiler, rett og slett fordi de uten problemer kan kjøres 100% på fossillt drivstoff. De har allerede store reduksjoner i avgiftene fordi de er oppgitt med et veldig lavt CO2 utslipp/bensinforbruk. Et forbruk som det ikke er praktisk mulig å nå for den normale bruker av bilen.
Jeg har batteri og en liten elmotor i min bil (starter) som jeg kan kjøre noen meter på. Hvis jeg da putter inn en lader og strømkontakt på denne så skal den være avgiftsfri også. Hvor skal grensen gå? Dette er bare tullball for å komme over sperregrensen.
Sitat fra: pwb på lørdag 20. september 2014, klokken 14:35
Ikke noe problem å sette full mva fra år 1, man må bare passe på at mva avgiften har tilbakevirkende kraft ved salg av brukt elbil også. Det er fortsatt såpass mye å spare i drivstoffutgifter at mange fortsatt vil vurdere elbil.
Litt vanskelig med å forstå hva du egentlig mener her. Mener du at man skal etterkreve MVA for tidligere solgte biler ved bruktkjøp så man skal være sikker på at de skal bli uselgelige? Huff ja, tenk om noen fortsatt velger elbil etter at incentivene har gått ut! :p
... og jo, det er ett problem ved å gå for full sats fra første år. Avgiftssatser kan endres så å si på dagen, og mange har biler på bestilling i både ett halvt og ett år og mer. Å endre prisen på en bestilt bil med ett par prosent bør ikke by på store problemer, men legge på 25% på hva som var forventet pris ved bestillingen er noe helt annet. I ett slikt tilfelle bør dette varsles i god tid, helst flere år før igangsettelsen (men det er jo gjerne i akkurat slike tilfeller de velger å endre det på dagen :p ).
At Norge er annerledeslandet også her, el-biler, er nok hevet over enhver tvil, og det sier seg vel nesten selv at dette ikke kommer til å fortsette?
I år vil det bli registrert rundt 140.000 nye personbiler i Norge. Av disse vil 18.000 være elbiler. Mens Norge er et bittelite billand generelt sett, er vi en stormakt i verdensammenheng innen elbil.
- 80 prosent av elbilene går til Norge
Produktsjef Jan Tore Kopperud i Møllergruppen sier til Finansavisen at rundt 80 prosent av Volkswagens elbilproduksjon nå går til Norge.
Bilimportøren tror 6.000 av de 18.000 elbilene som blir levert i år vil være en Volkswagen, omtrent likt fordelt på e-up og e-Golf.
Målet for 2015 er å selge hele 8.000 e-Golf. Det er et fantastisk salg med tanke på at det i fjor ble registrert 7.366 nye vanlige Golf i dette landet
- Er fullbooket frem til januar
Nye Kia Soul EV skal ta opp kampen med etablerte konkurrenter som Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf.
Under Norgeslanseringen av Soul EV tidligere i måneden kunne administrerende direktør Jan Pettersen i Kia Norge fortelle at salgsmålene er hårete.
I 2014 har den norske importøren fått bekreftet at de vil motta 550 biler fra fabrikk, mens det forventes 2000 biler neste år.
- Vi selger biler over all forventning, det er fullbooket frem til januar, sa Pettersen.
Med en total produksjon på 5.000 Soul EV internasjonalt de neste tolv månedene, er Norge et betydelig marked. 20 til 40 prosent av bilene er ventet å ende opp her til lands.
14.000 Leaf i Norge
Nissan og samarbeidspartner Renault har siden de for alvor startet elbilproduksjonen i 2010 produsert over 170.000 elektriske biler. 123.000 av disse har vært Nissan. Med rundt 14.000 Leaf registrert i Norge, er Norges-andelen godt over 10 prosent.
En av 10 Tesla-er går til Norge
– Vi produserer rundt 35.000 biler i år, og har så langt levert rundt 3.500 biler i Norge, sier kommunikasjonsdirektør Esben Pedersen i Tesla Scandinavia til Finansavisen.
Tesla Model S er landets fjerde mest registrerte bil så langt i år
Populær elbil fra BMW
Også en stor del av BMWs produksjon av i3 går til Norge. Samlet produksjon av i3, som også omfatter en versjon med bensinmotor og rekkeviddeforlenger, vil ende på rundt 10.000 biler, mens 2.000 elektriske i3 vil gå til Norge.
Fra; http://www.hegnar.no/motor/artikkel518964.ece
Hei
Avgiftsfritak på elbiler kan vare like lenge som man har co2 kvoter. Likeså moms og alt det andre.
Hvorfor det a?
Enkelt Norge betaler milliarder av kroner for co2 kvoter. En elbil på gaten betyr at vi slipper ca 240 000 kroner i co2 avgift. Hvorfor skal regjeringen betale co2 kvoter når de for de samme pengene kan bruke de på innbyggerne i landet for å kjøre miljøvennlige biler. Dette kommer aldri til å skje med Siv og co, om så er hun opplært til å være NORGES SKATTEDRONNING. Heller ingen andre kommer på den ideen.
Ser man på skiltnr. på elbiler har disse allerede passert EL50000. Før jul blir det kanskje også 60000 dersom bilfabrikkene klarer å levere bestillingene.
Taket på 50000 elbiler er dermed historisk og nå er det opp til FRP/H hva som skjer videre.
Nå begyner det å bli fokus på hvor kvalmende og usmakelig det er å kjøpe avlat (CO-kvoter) slik at fattige land kan jukse seg til "klimakutt" mens vi kjører fossilbiler til en halv million med skinnende ren samvittighet...
Jeg tror det blir stadig vanskeligere å kutte avgiftsfritaket...
Thomas
Litt merkelig diskusjon dette. Det virker som en del elbilister er veldig opptatt av å få en avklaring på eventuell økning i avgifter på elbil, og kommer med glupe forslag om hvordan avgiften bør trappes opp. Er dette elbilister som er ivrig på å "trekke opp stigen etter seg"?
Det vi vet er at elbilincentivene på et tidspunkt - forhåpentligvis etter 2017 - vil bli tatt opp til vurdering. Både elbilforeningen og undertegnede er av den mening at avgiftsfritaket bør bestå. Norsk elbilpolitikk er jo en suksess det er ingen grunn til å gjøre store endringer på. Vi har jo et klimamål som skal nås. Avgift på utslippsfri bil bør alltid være null eller mye lavere enn biler i fossilklassen.
Det som sies i denne tråden om moms på salg av brukt elbil og økt omregistreringsavgift er tull. I dag er det samme omregistreringsavgift på elbiler og fossilbiler (årsmodell og vekt bestemmer avgiftens størrelse). Men for elbiler burde også omreg-avgiften fjernes. Antall tilgjengelige brukte elbiler vil øke markant i årene som kommer, og null omreg-avgift vil senke terskelen for å lokke flere til å prøve elbil
Sitat fra: Arnie på tirsdag 11. november 2014, klokken 11:32
Litt merkelig diskusjon dette. Det virker som en del elbilister er veldig opptatt av å få en avklaring på eventuell økning i avgifter på elbil, og kommer med glupe forslag om hvordan avgiften bør trappes opp. Er dette elbilister som er ivrig på å "trekke opp stigen etter seg"?
Det vi vet er at elbilincentivene på et tidspunkt - forhåpentligvis etter 2017 - vil bli tatt opp til vurdering. Både elbilforeningen og undertegnede er av den mening at avgiftsfritaket bør bestå. Norsk elbilpolitikk er jo en suksess det er ingen grunn til å gjøre store endringer på. Vi har jo et klimamål som skal nås. Avgift på utslippsfri bil bør alltid være null eller mye lavere enn biler i fossilklassen.
Det som sies i denne tråden om moms på salg av brukt elbil og økt omregistreringsavgift er tull. I dag er det samme omregistreringsavgift på elbiler og fossilbiler (årsmodell og vekt bestemmer avgiftens størrelse). Men for elbiler burde også omreg-avgiften fjernes. Antall tilgjengelige brukte elbiler vil øke markant i årene som kommer, og null omreg-avgift vil senke terskelen for å lokke flere til å prøve elbil
Enig i det meste du skriver. Jeg skulle ønske det kom minst 40-50 % elbiler på veiene, gjerne uten fordeler som gratis bompassering, kollektivfelt og "gratis" ferjer (bildelen er gratis, men må betale for fører). Hadde vært fantastisk å slippe å ligge i dieselkø, en ting er at det er ubehagelig, en annen ting er at det er usunt/farlig. Spesielt for myke traffikanter.
Hvis elbiler absolutt skal avgiftbelegges, så gjerne, men legg i så fall tilsvarende avgifter på rene diesel og bensinbiler, slik at prisforskjellen er like stor mellom fossil og elbil. I tillegg øke årsavgiften dramatisk på biler over en viss CO2 grense.....
Vi kan håpe politikerene i fortsettelsen også forholder seg til 50, ikke 50.000 biler, men elbilandel på 50% :-)
Omregistreringsavgiften burde være et fast beløp som tilsvarte prisen på det administrative arbeidet som gjøres når en bil bytter eier. Hvis dette arbeidet totalt inkl kursing, kontorlokale, IT-systemer osv er 800 kroner, så burde det være prisen.
Sitat fra: K S på tirsdag 11. november 2014, klokken 12:37
Vi kan håpe politikerene i fortsettelsen også forholder seg til 50, ikke 50.000 biler, men elbilandel på 50% :-)
Å overlate til skattyterne og fossilbilene å betale for elbilene går greitt med 1% elbiler.
Muligens går det også med 10%. Men med 50%?
Rent bortsett fra de som bor i blokk og andre som må gateparkere uten lademulighet
og følgelig må kjøre fossilbil, i snitt har lavere inntekt enn de som bor i enebolig og rekkehus.
Det betyr (statistisk sett) i så fall lavinntektsgruppen betaler for høyinntektsgruppen.
Og det er allerede altfor mye i samfunnet som gjør det dyrt å være fattig.
Er derfor ikke ønskelig med påfyll her.
Kommersielle (hurtig)ladere løser ikke problemet for denne gruppen (ca 50% av befolkningen?).
For der blir nok prisen for å lade X km minst like høy som å kjøpe diesel for X km.
Eneste måten å løse dette problemet på er ved lov å pålegge alle elbilfabrikantene Tesla-modellen med gratis lading inkludert i elbilens salgspris.
Hei dette er helt utrolig. Norge har en av verdens dyreste bilordninger, noe som medfører en av verdens eldste bilparker og en av verdens dårligste bil sikkerhet, en av verdens dårligste veistandard osv.
Vi bør senke priser og avgifter til nivå med våre naboland Sverige og Tyskland. Så blir det sikkert noen diskusjoner om hybrider og elbiler. Vi bør prioritere slik at disse er forholdsvis noe man velger foran rene diesel og bensin. når det gjelder veibygging bør denne komme over skatteseddelen og tatt fra oljeinntektene. Det er søkt at de som tar kollektiv, sykler, motorsykler elbiler og går ikke skal være med å betale. Bompenger skulle vært på husstanden, altså eier du et hus har du nytte av veien og skal dermed være med å betale. En vei krever vedlikehold enten den er i bruk eller ikke og offentlige veier bør alle være med å finansiere da alle har bruk for disse. så hadde det vært greit å finansiere disse satsingene med de store felles oljeinntektene.
Men mest av alt ikke snakk opp prisene på biler og transport. Vi får det kun igjen med at våre arbeidsplasser ikke kan konkurrere. Og dette medfører at avfolkning og nedleggelse av samfunn.
transport bør gjøres effektiv og miljøvennlig. Den største motoren her er økonomi. Resultatet blir en renere verden, men da må miljø være det billigste og beste alternativet. Og når dette er etablert, så ikke ødelegg det.
N er et uland veimessig.
Hovedårsaken er at veier i N er distriktspolitikk og ikke samferdselspolitikk
som i de aller fleste andre land.
Men sett i relasjon til lønnsnivået er ikke bilkjøring stort dyrere enn midt på treet
sammenlignet med andre land.
Selvsagt vil de lønne seg stort å bruke betydelige deler av oljeformuen på innenlands realinvesteringer
inklusive veier og annen infrastruktur framfor å drive med finansinvesteringer på utenlandske børser
inklusive støtte opp om industri og bedrifter som konkurrerer direkte med norske.
Dette er det bare Frp som forstår.
Men det er det liten hjelp i så lenge partiet av andre grunner er uspiselig for de fleste velgerne.
Hei I forhold til norske lønninger så er vi midt på treet. Men dette slår helt annerledes ut for konkurrerende industri og service.
Sitat fra: kos på lørdag 15. november 2014, klokken 14:25
Hei dette er helt utrolig. Norge har en av verdens dyreste bilordninger, noe som medfører en av verdens eldste bilparker og en av verdens dårligste bil sikkerhet, en av verdens dårligste veistandard osv.
Dokumentasjon?
Hei
Dokumentasjon - ta deg en tur i landet vårt og se etter. Om dette ikke er nok så ta deg en tur utenfor landet og se etter.
Sitat fra: kos på tirsdag 18. november 2014, klokken 15:06
Hei
Dokumentasjon - ta deg en tur i landet vårt og se etter. Om dette ikke er nok så ta deg en tur utenfor landet og se etter.
Så ingen dokumentasjon, altså. Bare din egen private synsing.
Ei heller på det du skriver om alder på bilpark?
Hei - Du liker opplagt å få folk til å dokumentere påstander som du utmerket finner på nettet om du vil. Synsing er ikke det samme som normal opplysning. Ser at du har mange innlegg - de fleste er i den sjangeren. Bye Bye -
Sitat fra: kos på tirsdag 18. november 2014, klokken 20:27
Hei - Du liker opplagt å få folk til å dokumentere påstander som du utmerket finner på nettet om du vil. Synsing er ikke det samme som normal opplysning. Ser at du har mange innlegg - de fleste er i den sjangeren. Bye Bye -
Nei, jeg liker at en diskusjon er basert på harde fakta, og ikke løse tullete påstander om at Norge har "en av verdens eldste bilparker og en av verdens dårligste bil sikkerhet".
Kommer du med slike påstander bør du enten kunne dokumentere dem, eller trekke dem tilbake.
Det har ingen hensikt å diskutere noe som du bare fant på.
Norge har en av Europas eldste personbilparker - Dagbladet
Hei
www.dagbladet.no/2013/04/24/tema/motor/bil/klikk/26832663/
Prøv å Google litt da, superseriøsitet eller, som du ser så topper vi de fleste statistikker.
Om du gadd å Google "gjennomsnittsalder norske biler " så kunne du spart denne siden for stoff som ikke er seriøst. >:(.
Sitat fra: kos på tirsdag 18. november 2014, klokken 22:42
Norge har en av Europas eldste personbilparker - Dagbladet
Hei
www.dagbladet.no/2013/04/24/tema/motor/bil/klikk/26832663/
Prøv å Google litt da, superseriøsitet eller, som du ser så topper vi de fleste statistikker.
Om du gadd å Google "gjennomsnittsalder norske biler " så kunne du spart denne siden for stoff som ikke er seriøst. >:(.
Du skrev vitterlig "en av verdens eldste", ikke bare "Europas eldste". Ikke forsøk å lure deg unna.
Gjennomsnittsalderen for bil i USA er 11,4 år, for eksempel. Altså, ELDRE enn i Norge.
http://www.autonews.com/article/20140609/RETAIL03/140609837/average-age-of-light-vehicle-on-u.s.-roads-stayed-flat-at-11.4-in
Hvordan er det med avgiftene der?
I vårt naboland Finland er gjennomsnittsalderen 11,9 år.
Ergo faller den påstanden din.
Har du dokumentasjon på det du påstår om " en av verdens dårligste bil sikkerhet"?
Forstår du nå hvorfor det er greit å diskutere ting basert på fakta, fremfor løse påstander?
Om du har funnet noen som har en gjennomsnittsalder på bilene sine som er omtrent som Norge så er vi fortsatt en av de eldste bilparkene, samtidig henger alder og sikkerhet sammen, om du trenger tall på at utslitte biler er like sikre som nye så få du goglee de frem, du har jo klart det med Finland. For øvrig lå de under oss for noen få år siden. men nå har du komt med en annen påstand at det ikke stemmer at vi har en gammel bilpark og at bil sikkerheten i Norge er blant de beste. Så dokumenter det du da. Eller er du bare en kverulant?
Nei, kverulering og løse påstander overlater jeg til deg. :)
Hvor kom jeg med påstanden om "at bil sikkerheten i Norge er blant de beste"? Ikke noe sted.
Jeg ba DEG dokumentere DIN egen påstand.
For øvrig, selv om det er korrekt at bilsikkerhet gjerne er avhengig av alder, så er det også avhengig av størrelse på bil. I Italia, for eksempel, er det veldig mange småbiler, og sikkerheten for f. eks. en 8 år gammel småbil er nok ikke bedre enn sikkerheten for en 10 år gammel større bil, i gjennomsnitt.
Det sagt, påstanden din var for "verden", så du påstår altså at bilparken i f. eks. India og Namibia er tryggere enn den i Norge. Jeg tror ikke på deg.
Og, som tidligere påpekt, skal man ha en fornuftig diskusjon om noe er det greit å basere den på fakta, ikke tomme påstander.
Hei sendte deg en link til sider samt googel for søk. Det har du ikke giddet. Samtidig har jeg ikke sakt verdens dårligste. Jeg sa en av verdens dårligste. Det er helt sikkert verre steder, men de må kunne sammenlignes.
Sitat fra: kos på tirsdag 18. november 2014, klokken 23:42
Hei sendte deg en link til sider samt googel for søk. Det har du ikke giddet. Samtidig har jeg ikke sakt verdens dårligste. Jeg sa en av verdens dårligste. Det er helt sikkert verre steder, men de må kunne sammenlignes.
Kranglefantene Rio og kos: Hva med å starte deres egen tråd?
Den kan dere jo kalle: Rio og kos sin egenkverulerende tråd om løst og fast?
Denne tråden heter:
Avgiftsfritak på Elbiler: Hvor lenge dette skal vare?
Tja tror nok at avgiftsfritaket er borte før folk slutter å kverulere her på forumet, eller trådene handler om helt andre ting en det som står i headingen.
Litt seriøs så håper jeg at fritaket holdes til 2017, altså valgår.
Hvordan det er med EU krav, om det er politisk korrekt å tenke miljø, oljepris og hvordan Norge klarer seg har nok også betydning for fokuset i valgkampen.
Sitat fra: K S på tirsdag 18. november 2014, klokken 23:54
Sitat fra: kos på tirsdag 18. november 2014, klokken 23:42
Hei sendte deg en link til sider samt googel for søk. Det har du ikke giddet. Samtidig har jeg ikke sakt verdens dårligste. Jeg sa en av verdens dårligste. Det er helt sikkert verre steder, men de må kunne sammenlignes.
Kranglefantene Rio og kos: Hva med å starte deres egen tråd?
Den kan dere jo kalle: Rio og kos sin egenkverulerende tråd om løst og fast?
Denne tråden heter:
Avgiftsfritak på Elbiler: Hvor lenge dette skal vare?
Til kranglefanten K S:
Nei takk; jeg har fått frem poenget at ingen av påstandene er korrekte.
Skal man debattere bør man jo basere seg på fakta; hvis ikke blir det eventyr og religion. :)
Sitat fra: sigurdi på onsdag 19. november 2014, klokken 00:07
Litt seriøs så håper jeg at fritaket holdes til 2017, altså valgår.
Hvordan det er med EU krav, om det er politisk korrekt å tenke miljø, oljepris og hvordan Norge klarer seg har nok også betydning for fokuset i valgkampen.
Det er hva jeg også satser på... Tror også det blir mange lovnader om å fortsatt satse på miljø og elbiler i valgkampen - så får vi håpe disse løftene ikke blir like fort glemt som som valgflesk normalt blir :p
Kommer til å bli spennende til revidert statsbudsjett til våren - da regjeringen har tenkt å ta en "totalgjennomgang av bilavgiftene" :p Håper støttepartiene da er like flinke til å "stå på krava" som de er i dag.... Som nevnt tidligere, i regjeringsplattformen så er "50,000" droppet, og det står kun 2017.
At vi i Norge har en i gjennomsnitt høy alder på bilparken er vel behørig dokumentert, men hvor stor forskjell på sikkerheten utgjør forskjellen på f.eks 10,5 år i snitt versus 9,7 år? Har vi i Norge en gjennomsnittlig bilpark mht hvor sikre bilene er i utgangspunktet? Hvordan er vedlikeholdet på biler i Norge sammenlignet med andre land? Det er mange variabler her og statistikken er beheftet med mye usikkerhet da den ikke sier noe om den tekniske tilstanden på bilene i de enkelte land. Og finnes det noen statistikk som sier noe om i hvilken grad bilens alder har påvirket ulykken eller konsekvensene av denne?
Jeg tror det her er stort sett bare synsing og lite fakta?
Sitat fra: arthur på onsdag 19. november 2014, klokken 09:04
At vi i Norge har en i gjennomsnitt høy alder på bilparken er vel behørig dokumentert, men hvor stor forskjell på sikkerheten utgjør forskjellen på f.eks 10,5 år i snitt versus 9,7 år? Har vi i Norge en gjennomsnittlig bilpark mht hvor sikre bilene er i utgangspunktet? Hvordan er vedlikeholdet på biler i Norge sammenlignet med andre land? Det er mange variabler her og statistikken er beheftet med mye usikkerhet da den ikke sier noe om den tekniske tilstanden på bilene i de enkelte land. Og finnes det noen statistikk som sier noe om i hvilken grad bilens alder har påvirket ulykken eller konsekvensene av denne?
Jeg tror det her er stort sett bare synsing og lite fakta?
Hei,
Du har helt rett - og det var også poenget mitt. Man kan ikke si at Norge er "verdens verste" - både fordi det er feil (iht statistikken), men også fordi statistikken (som du påpeker) ikke er god nok.
Sikkerhet i bil har det vært veldig fokus på de siste årene, så hvis man sammenligner likt med likt (samme type/størrelse/osv. bil med samme som er 5 år nyere) så vil det nok vise at de blir sikrere. Derimot så kan det f. eks. være at man i Norge har eldre og større biler, mens man i Italia har nyere småbiler. Da er det vanskelig å sammenligne.
Måtte bare hente ut litt statestikk.
Dette er hentet herfra: http://www.ssb.no/bilreg
Gjennomsnitts alder på bilene som blir vraket er 18år. ;-)
Men gjennomsnitts alder på bilparken er 10.5 på 4 året, så ikke endret seg.
Her er statistikken:
Sitat fra: http://www.ssb.no/bilreg
Men likevel ingen nedgang i gjennomsnittsalderen
Til tross for at 137 000 eldre personbiler ble tatt ut av trafikken i 2013, gikk ikke gjennomsnittsalderen på personbilparken ned. Den er fortsatt 10,5 år, slik den har vært de siste fire årene. Det er lite oppdatert internasjonal statistikk tilgjengelig for de andre europeiske landene, men i 2010 var gjennomsnittsalderen på personbilene i utvalgte EU-land 8,3 år.
For de lette varebilene fortsatte gjennomsnittsalderen å øke og var ved utgangen av fjoråret 8,0 år, mot 7,8 år ett år tidligere. Gjennomsnittsalderen for denne kjøretøygruppen har økt gradvis de siste årene.
De eldste person- og varebilene er registrert i Oppland
Som i 2012 har Oppland landets eldste person- og varebilpark med henholdsvis 12,8 og 10,3 år. Yngst er bilene i Oslo med henholdsvis 8 og 4,6 år.
Personbilene vel 18 år gamle ved vraking
Personbilene som ble tatt ut av trafikken i 2013, var i gjennomsnitt 18,4 år gamle. Chevrolet, Volvo og Mercedes var de tre merkene som holdt ut lengst på de norske veiene. De var i gjennomsnitt 20 år eller eldre da de ble «pensjonert». Varebilene var i gjennomsnitt 15,4 år da de ble vraket.
Hei ser at andre fortsatt er aktiv på dette med bilhold og alder. Dette er et viktig argument for miljø og bør være vesentlig for hvor lenge elbilgodene bør vare. Elbiler er sikre biler og ettersom jeg har hørt så er tesla en av de sikreste bilene. Mitt poeng i denne debatten er at bilsikkerhet henger sammen med to ting som går igjen i all sikkerhet. menneske og det tekniske utstyret herunder veier.
Nå er det slik at vi har en gammel bilpark, sammen med dårlige veier. Så kan man diskutere veisikkerhet ut fra vekten og alder på biler. Dette er tull, det er ikke bare frontkollisjoner der den største kjører over den minste. Utforkjøringer ender ofte i dødsulykker. Her hjelper det ikke med tunge kjøretøy, selv med lastebiler og vogntog er dette katastrofalt. Det må være et mål å senke alderen på bilparken og få vrakene ut av veien. Her vil det være fornuftig å erstatte denne med elbiler. Samtidig så er det noen som liker å spare penger på å kjøre gamle vrak, og argumenterer for vekt og frontkollisjoner med lette italiensk bilpark. Makan til tull.
Sitat fra: kos på torsdag 20. november 2014, klokken 12:35
Samtidig så er det noen som liker å spare penger på å kjøre gamle vrak, og argumenterer for vekt og frontkollisjoner med lette italiensk bilpark. Makan til tull.
Det er en god del mennesker her i det mange ynder å kalle "verdens rikeste land" som faktisk er nødt til å være mobile nok til å rekke frem til jobb/skole/barnehage/nav etc, og som ikke har ett tilfredsstillende kollektivtilbud, og som derfor er nødt til å bruke bil. Men siden det er dyrt å kjøpe en (relativt) ny bil i Norge, samt at det også er (relativt) dyrt å få den tilstrekkelig vedlikeholdt her, så ser de ikke noen annen utvei enn å kjøre "gamle vrak" så lenge de holder godt nok sammen og de enda ikke har blitt avskiltet for manglende periodisk kontroll. Tror svært mange av disse hadde mer enn gjerne tatt i mot en nyere bil om de hadde hatt økonomi nok til det.
Hei Derfor er denne tråden så viktig. Å kunne beholde elbilgodene. Og ikke skattlegge elbiler slik at de blir valgt bort. Samtidig så har de norske høye avgiftene sørget for en aldrene bilpark. Behold de gode elbilordningene for miljøet og sikkerhet og om vi holde stø kurs vil vi også få en vesentlig forbedring av miljøet i byene. For øvrig har jeg stor forståelse for de som er avhengig av bil og ikke har økonomi til å kjøpe nytt i Norge. Denne tråde handler om hvor lenge elbilgodene bør vare. For undertegnede håper jeg at det varer veldig lenge.
Elbiler er viktig for miljøet, og for utviklingen av nullutslippsbiler. At norsk bilpark er et år eller to eldre enn f.eks. den svenske, er slett ikke en ulempe for miljøet, kanskje tvertimot.
Det mest vanlige nå er å se på livsløpet. En ny bil, også elbil, krever mye energi og CO2 utslipp både på råvare siden, frakt og i selve produkjonen. Ser man livsløpet under ett, så er sannsynligvis det å beholde og kjøre gamle biler noen år lenger, det mest miljøvennlige alternativet av alle, også i forhold til elbil. Rett nok forurenser de litt mer enn nye biler, men det blir peanuts i forhold til å produsere en ny bil.
Hei Blir litt forvirret. Ønsker man at elbil godene skal forsvinne ? mener man at man ikke skal skifte ut fossilbilene med alternativ fornybar energi. jeg mener selvsakt ikke at nye fossilbiler bør vrakes, men de gamle , forurensende og ikke sikre bilene - enkelt de gamle og dårlige. Og da håper jeg at vi beholder elbilgodene som i dag. Slik at dette er et godt alternativ for både miljø og lommebok. ::)
Sitat fra: moonbuggy på torsdag 20. november 2014, klokken 15:53
Det mest vanlige nå er å se på livsløpet. En ny bil, også elbil, krever mye energi og CO2 utslipp både på råvare siden, frakt og i selve produkjonen. Ser man livsløpet under ett, så er sannsynligvis det å beholde og kjøre gamle biler noen år lenger, det mest miljøvennlige alternativet av alle, også i forhold til elbil. Rett nok forurenser de litt mer enn nye biler, men det blir peanuts i forhold til å produsere en ny bil.
Men en ting jeg ikke har sett noe tall på er hvor mye utslipp det koster å holde gamle biler på veien? Når bilene blir gamle så er det mye som må byttes etterhvert, og delene koster det nok helt sikkert en del utslipp å få produsert og fraktet verden rundt? Dette i tillegg til utslipp i fra verkstedet.
Nei, sitter ikke med noe fasitsvar her, og gidder ikke gi meg inn på for mange spekulasjoner, men det står rimelig klart for meg at før eller siden vil man komme til det punktet der videre vedlikehold av gammel bil ikke er utslippsmessig forsvarlig i forhold til å bytte til en nyere bil.
Grunnen til at jeg nevner dette er at tidligere når jeg har sett argumentasjonene over så har det virket som om noen tror at man nærmest kan holde en bil på veien "i det uendelige" og at det fortsatt er bedre utslippsmessig enn å erstatte den i en nyere. Sier altså ikke at du har argumentert for det :)
Men klart, det er greit å ha i bakhodet at det kan være like uheldig for klimaet om man skifter ut bilparken for tidlig som for sent, og at det også kan være en miljøgevinst å pålegge bilprodusentene å holde en minimums kvalitet som sikrer at bilene holder lengre med mindre vedlikehold. Her kan den enklere mekanikken til elbiler ha en fordel :)
Sitat fra: Amoss på torsdag 20. november 2014, klokken 16:50
det også kan være en miljøgevinst å pålegge bilprodusentene å holde en minimums kvalitet som sikrer at bilene holder lengre med mindre vedlikehold. Her kan den enklere mekanikken til elbiler ha en fordel :)
Ikke bare KAN HA, men BØR HA.
Når derfor elbilene ligger lysår fra å matche denne:
http://www.auto-motor-und-sport.de/dauertest/toyota-auris-hybrid-der-null-fehler-dauerlaeufer-7322778.html
http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/
er dette langt på vei en kvalitets abdikasjon fra elbil produsentene.
Med Tesla som versting i så måte. Jfr DU Failure, ladeproblemer, dekkslitasje og hele alfabetet med barnesykdommer.
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 20. november 2014, klokken 19:15
Med Tesla som versting i så måte. Jfr DU Failure, ladeproblemer, dekkslitasje og hele alfabetet med barnesykdommer.
Barnesykdommer på sin første helt egne modell må man regne med. Så lenge de tar tak i problemet og fikser opp så regner jeg med at det meste av problemer er borte innen "min" modell kommer.
Jada jada, det har tatt noe tid - til dels vel lang tid - før vi ser at de tar skikkelig tak noen ganger, og det er ett alvorlig problem de enda ikke har tatt godt nok tak i - kommunikasjon. DU'ene regner jeg med at blir tatt skikkelig fatt i nå.
Hei Toyota reklame. Har erfaring fra Toyota verdensrekord i å fikse ting på service slik at det ser ut som om de har feilfrie biler. har eid en rekke biler og den som har komt best ut for meg er tro det eller ei Suzuki Swift. Den har kjørt 120 000 km uten at en bolt er løsnet. Eier i dagen tesla, en bil Toyota hater. Bilen servicen og oppfølging fra leverandør knuser alle andre leverandører, selv om det er småfeil på bilen, men dette fikser nok tesla. Skal snakke mer om bilen og 100 000 km, da skal jeg uttale meg. For øvrig bør Toyota forhandlere holde seg vekke fra disse sidene når de ikke har en elbil å selle.
Man diskuterer avgiftsfritak, hvor lenge man kan slippe å betale i bomringene rundt byene, men heter det ikke miljøstasjoner da? Hvilke argumenter kan man bruke for å avgiftsbelegge en EL-bil i en miljøstasjon når det pr. dato ikke eksisterer at bedre miljøalternativ? Jeg tror faktisk at hvis man konsekvent bruker ordet miljøstasjoner isteden for bomstasjoner, så er det enklere å forstå, eller akseptere at det bør være forskjell i avgiftsbehandlingen, mener jeg.
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 20. november 2014, klokken 19:15
...
Med Tesla som versting i så måte. Jfr DU Failure, ladeproblemer, dekkslitasje og hele alfabetet med barnesykdommer.
Tja. Jeg har hatt min i ett år nå, kjørt 25k km, og har ikke hatt noen som helst problemer. Ikke DU failure, ikke klunkelyd, ikke ladeproblemer, dekkslitasjen er helt normal, og meslinger har den heller ikke hatt.
Og jeg hadde en Citroen XM som var praktisk talt feilfri de 170 K km jeg hadde den.
Men din og min personlige flaks motbeviser ikke en bilmodells statistiske (og velkjente) svakheter...
Man må jo elske bildet Dagsavisen har valgt av Samferdselsministeren vår ifm artikkel om hvilke ministre som må gjøre hva for å redde miljøet i tiden fremover:
That's a "yeah, right!"-smile if I ever saw one
Sitat fra: prodde på onsdag 03. desember 2014, klokken 01:43
Man diskuterer avgiftsfritak, hvor lenge man kan slippe å betale i bomringene rundt byene, men heter det ikke miljøstasjoner da? Hvilke argumenter kan man bruke for å avgiftsbelegge en EL-bil i en miljøstasjon når det pr. dato ikke eksisterer at bedre miljøalternativ? Jeg tror faktisk at hvis man konsekvent bruker ordet miljøstasjoner isteden for bomstasjoner, så er det enklere å forstå, eller akseptere at det bør være forskjell i avgiftsbehandlingen, mener jeg.
Bilkjøring har aldri og kommer aldri til å bli miljøvennlig!
Elbil er en mindre miljøfiendtlig transport enn fossilbiler. Men trafikkfaren er like stor med elbil som andre biler, støymessig er det marginale forskjeller på elbil kontra fossilbiler, med unntak av inne i boligfelter/ 30 soner.
En bør ikke forsøke å skjule seg bak at elbilen redder verden, for det gjør den ikke. Men at vi går bort fra fossilbiler er bra, men det gjør ikke bilen miljøvennlig, bare mindre miljøfiendtlig.
Må bare få understreke at jeg kjører elbil selv, og nyter det. Fossilbilen vår har kanskje rullet 500-1000 km på samme tid som elbilen har rullet nær 4000 km....
Bilproduksjon fungerer slik at man må lage store kvanta for å få lave byggekostnader. Ingen av elbilene selges i store volum globalt. Frem til den dagen da teknologien er gjennomprøvd og velutviklet, vil bilene være tungsolgte uten avgiftsfordeler. Jeg gav 293 000 for e-golfen, og det er vel ikke spesielt mye rimeligere enn en tilsvarende fossil golf. Miljøfaktoren var en bonus som jeg satte pris på da valget ble tatt, men uten de lavere driftskostnadene ville jeg heller kjøpt en fossilbil. Jeg synest det er flott at vi i norge subsidierer miljøbil forskningen i verdens største fullskala forskningsprosjekt på elbil. Om noen år er kanskje prisene ut av fabrikk lavere pga. høyere salgstall internasjonalt. Da er det på tide å justere opp avgiftene, og fjerne fordelene. I øyeblikket skulle det ikke vært endret på så veldig mye før vårt valg ville vært fossilbil, da det gir færre begrensninger. Det er tross alt en grunn til at de fleste fortsatt velger fossilbil.