Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: Ebe på søndag 07. september 2014, klokken 09:39
Er det bare hos meg det dugger veldig lett hvis jeg har klimaanlegget på Auto? Må stort sett overstyre med luft på frontruta...
Min dugger også litt om klima står i auto, spesielt nå når det er litt kjølig på morgenen.
Har aldri brukt Auto på klima.
For duggfri frontrute når det er kaldt ute kjører jeg med luft på frontrute og uten AC på. Tanken med at AC er på selv på oppvarming er vel at den skal ta bort fuktighet i lufta før oppvarmking for å hindre dugg, men erfaringen min er at det gir mer dugg de første 5 minuttene enn å alltid kjøre uten AC.
Med diagnoseutstyr er det mulig å endre på hvordan ventilene fordeler lufta i Auto. Det er mulig at oppsettet er forskjellig avhengig av hvilket marked bilen er spekket for.
Hadde vært helt konge å fått auto programert til å prioritere vinduene, både frontruta og sidevinduene!
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 07. september 2014, klokken 10:07
Med diagnoseutstyr er det mulig å endre på hvordan ventilene fordeler lufta i Auto. Det er mulig at oppsettet er forskjellig avhengig av hvilket marked bilen er spekket for.
Også for Leaf (ser du jobber for Renault)?
Det er et STORT problem med Leaf at når man fjernstarter klimaanlegget så står det på intern resirkulering, og noen dager er jo alt fryktelig vått inne i selve bilen.
Kjører alltid med auto. Har opplevd dugg to ganger hittil på mine 20 dager som leaf-eier. Begge gangene blåste jeg vekk duggen på noen få sekunder med luft på ruta, så tilbake til auto og duggfri heretter.
Sitat fra: Rio på søndag 07. september 2014, klokken 11:11
Det er et STORT problem med Leaf at når man fjernstarter klimaanlegget så står det på intern resirkulering
Lurer på hvordan noen kom på at det var en lur idè :o
Sitat fra: Powerflux på søndag 07. september 2014, klokken 13:37
Sitat fra: Rio på søndag 07. september 2014, klokken 11:11
Det er et STORT problem med Leaf at når man fjernstarter klimaanlegget så står det på intern resirkulering
Lurer på hvordan noen kom på at det var en lur idè :o
De som fikk denne lure ideen tenker da sikkert på de i California og andre varme områder som vil kjøle ned interiøret med A/C. Eventuellt alle de som bor i kaldt men tørt klima. Resirkulering er da det mest effektive.
Sitat fra: Powerflux på søndag 07. september 2014, klokken 13:37
Sitat fra: Rio på søndag 07. september 2014, klokken 11:11
Det er et STORT problem med Leaf at når man fjernstarter klimaanlegget så står det på intern resirkulering
Lurer på hvordan noen kom på at det var en lur idè :o
Tja, det vil bruke mye energi hvis du kun blåser inn luft som er -15 grader. Derimot bør man "bytte ut" luften regelmessig.
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 07. september 2014, klokken 10:07
Med diagnoseutstyr er det mulig å endre på hvordan ventilene fordeler lufta i Auto. Det er mulig at oppsettet er forskjellig avhengig av hvilket marked bilen er spekket for.
og om hvelken diagnoseutstyr snakker vi da?????????
vil jeg har:-)
Det ideelle hadde vært om den kjørte luft på vinduet når viskerne ble aktivert.
Frisk luft i trynet når det er varmt, og på vinduet i regnvær.
Burde gå an å få til i 2014..!
Sitat fra: Ebe på søndag 07. september 2014, klokken 09:39
Er det bare hos meg det dugger veldig lett hvis jeg har klimaanlegget på Auto? Må stort sett overstyre med luft på frontruta...
Auto er litt feilprioritert, burde gitt mer på frontruten.
Sitat fra: Ssseee på søndag 07. september 2014, klokken 22:03
Det ideelle hadde vært om den kjørte luft på vinduet når viskerne ble aktivert.
Frisk luft i trynet når det er varmt, og på vinduet i regnvær.
Burde gå an å få til i 2014..!
nei nei nei :P eg blir så tørr i øynene av luft som blåses på vinduet. Så det er bare på når det er strengt nødvendig hos meg.. Hatt en auto på det bare fordi viskerne går på. Så hadde eg slete da eg bor på vestlandet å det regner veeeeldig mye iløpet av året :P
(å der har du en av grunnene til at dette ikke er auto selv i 2014, alle er individuelle. Er lettere for di som vil ha det på å slå det på. Enn di som ikke vil ha det på som må slå det av vær gang. Men en setting som man kan stille selv hadde jo vert på sin plass da)
Samme dagen jeg skriver dette så opplever jeg selvsagt duggproblemer. Men det hadde nok vært tilfelle i de fleste biler da det regnet ute og jeg satt meg inn i bilen med våte klær. Da funka ikke auto særlig bra :)
Idag: Regnvær, 11 gader, 7mil, svak varme+vifte på frontrute+bein med friskuft uten ac = ikke noe dugg og minimalt ekstra strømforbruk.
Som flere av dere har nevnt er det største problemet med auto at den sender all luften ned på beina. Spesielt når vinteren melder sin ankomst blir dette et problem.
Det jeg snakker om er når man forvarmer bilen, for da bruker den bare resirkulering av luften. Ting i bilen (inkl. elektronikken og rattet) kan bli så våt at et drypper av den avhengig av været når man parkerte.
Det skapes vel ikke kondens når man begynner å varme opp bilen? Drypper det fra interiøret så gjør det det når lufta i bilen er som kaldest, ikke når den varmes opp?
Det kondenseres mot alt som er kaldere enn luften, men jeg er enig i at det er mystisk. Det er ikke fuktige ting liggende i bilen.
Ikke noe problem dette med auto. Det er bare å bruke manuell :)
Fuktig bil under forvarming, det er kjipt. Er det mulig å få forandret dette på verksted kanskje?
Nei, verkstedet får ikke fikset det.
Jeg har skrevet til Nissan om det for flere år siden, og vet at det endte opp i Japan, tilsynelatende uten at noe ble gjort.
Jeg har samme problem med at frontruta dugger.
Enig i endring av Auto.
Enn så lenge funker det fint å trykke MODE for å ha på Frontrute+Ned.
Ja, det som er løsningen :)
Autofunksjonen til Nissan er så ræva at vi burde fått 100kr hver gang den er på.
Blir så mye dugg på innsiden av bilen i regnvær (og jeg bor i Bergensregionen....) at man knapt ser ut rutene....
"Auto" på klimaanlegget er helt ok til å regulere temperaturen i bilen, men den vet ikke om dugg eller is på rutene -eller is på vindusviskerene.
Fuktige dager (særlig tidlig og sen vinter) pleier jeg å bruke "defrost" til å fjerne dugg for så å sette på manuelt med varme til vindu/ben. Funker ikke det fortsetter jeg på "defrost" men skrud ned viften og temperaturen.
Jeg må innrømme at ingen av de bilene jeg har kjørt (mye) har fungert bra på "Auto" uansett vær.
Thomas
Vår Peugeot 5008 står på auto i all slags vær, funker knall. Den skjønner at når det er kaldt/vært kaldt så må den varme opp rutene først. Burde vel ikke vært så vanskelig å programmere slikt. Samt å slippe litt luft utoy ruta hele tiden?
Hei.
Jeg var plaget av mye dugg og fuktighet på teppet på førersiden.
Gikk tilslutt til verks med å demontere midtkonsollen. Der fant jeg at dren-røret fra A/C registeret ikke var tilkoblet.
Allt kondensvann rant altså rett ned på gulvet. Jeg satte på gummislangen og festet den med 2 strips.
Les også på MyNissanLeaf-forumet (http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=12149) om samme problem.
Etter dette er det mye mindre dugg-problemer. :)
Mvh,
Thomas
Sitat fra: Rio på mandag 08. september 2014, klokken 17:18
Det jeg snakker om er når man forvarmer bilen, for da bruker den bare resirkulering av luften. Ting i bilen (inkl. elektronikken og rattet) kan bli så våt at et drypper av den avhengig av været når man parkerte.
Måtte teste ut dette. Stod ved bilen når jeg starta klimaanlegget fra mobilen. Bilen dugget helt igjen på under ett minutt!! Merkelige greier...
Jeg tror de har installert en egen vanntank, som de fordamper til formålet!
*konspiratorisk*
Sitat fra: Rio på mandag 08. september 2014, klokken 17:18
Det jeg snakker om er når man forvarmer bilen, for da bruker den bare resirkulering av luften. Ting i bilen (inkl. elektronikken og rattet) kan bli så våt at et drypper av den avhengig av været når man parkerte.
Sånn fungerer min og på forvarming. Rutene dugger. Har aldri opplevd at interiøret har blitt vått. Men når forvarmingen har stått på i ca fem min kobler den ut resirkuleringen og sender lufta på vinduene. Da forsvinner dugg ganske fort. På samme måten fungerer det på Volvoen vi har hvis vi starter webastoen for å varme motor og kupe. Dugger på rutene først for så å skru lufta over på vinduene.
Problemet med dugg og forvarming av kupe er diskutert masse tidligere på forumet her.
Grunnen er ganske enkel. Ved normalt bruk, og bruk av auto, på klimaanlegget er alltid AC påskrudd (Dette kan skrus av ved å trykke Defrost-AC av-Defrost, da er den i auto uten AC). Når bilen så parkeres etter endt kjøring er kondenseren på AC klissvåt, hvilket er helt normalt.
Problemet er det at når en velger forvarming av bil går varmeapparatet automatisk på resirkulering for å få raskest mulig opp temperaturen i kupé. Dette medfører at all fuktigheten på kondenseren kastes inn i bilen og det oppstår duggproblemer. Altså kan en få duggproblemer selv om det er brødtørt og fint vinterklima.
Dette kan en unngå ved å ikke bruke AC i de periodene hvor en har behov for oppvarming, eventuelt skru av AC 5-10 minutter før en parkerer slik at denne får tid til å blåse tørr før en parkerer.
Sitat fra: medic.66 på fredag 12. september 2014, klokken 15:15
Sitat fra: Rio på mandag 08. september 2014, klokken 17:18
Det jeg snakker om er når man forvarmer bilen, for da bruker den bare resirkulering av luften. Ting i bilen (inkl. elektronikken og rattet) kan bli så våt at et drypper av den avhengig av været når man parkerte.
Sånn fungerer min og på forvarming. Rutene dugger. Har aldri opplevd at interiøret har blitt vått. Men når forvarmingen har stått på i ca fem min kobler den ut resirkuleringen og sender lufta på vinduene. Da forsvinner dugg ganske fort. På samme måten fungerer det på Volvoen vi har hvis vi starter webastoen for å varme motor og kupe. Dugger på rutene først for så å skru lufta over på vinduene.
Har også merket at etter ca 5min så kopler den ut resirkuleringen, og luften blir tørr igjen. Satt inni bilen en gang og satt på varmen via appen, og kunne da etter ca 5min tydelig høre at spjeld beveget seg og luften ble styrt annerledes. Så hvis man skal forvarme, bør man varme mer enn 5min.
Kanskje dette er forskjellig på ny og gammel Leaf?
Gammel bil står på resirkuler hele tiden, så det er nok en forskjell.
Sitat fra: BE på fredag 12. september 2014, klokken 15:25
Problemet med dugg og forvarming av kupe er diskutert masse tidligere på forumet her.
Grunnen er ganske enkel. Ved normalt bruk, og bruk av auto, på klimaanlegget er alltid AC påskrudd (Dette kan skrus av ved å trykke Defrost-AC av-Defrost, da er den i auto uten AC). Når bilen så parkeres etter endt kjøring er kondenseren på AC klissvåt, hvilket er helt normalt.
Problemet er det at når en velger forvarming av bil går varmeapparatet automatisk på resirkulering for å få raskest mulig opp temperaturen i kupé. Dette medfører at all fuktigheten på kondenseren kastes inn i bilen og det oppstår duggproblemer. Altså kan en få duggproblemer selv om det er brødtørt og fint vinterklima.
Dette kan en unngå ved å ikke bruke AC i de periodene hvor en har behov for oppvarming, eventuelt skru av AC 5-10 minutter før en parkerer slik at denne får tid til å blåse tørr før en parkerer.
På min 2014 leaf er ac alltid av på auto, med mindre den skal kjøle bilen...
Jeg har lest gjennom hele innlegget og det jeg lurer på er følgende:
Hvis en setter på instillinger for front rute stiller inn grader samt styrke på viften, vil ikke dette da bli husket samt bli slått på når en aktiverer prevarming av bil via appen?
Når en da slår av AC osv :https://www.youtube.com/watch?v=oD1e0qF1BJk
Slår denne seg på hos noen ved aktivering av forvarming?
På gamleleafen går resirkulering på uansett ved bruk av forvarming. Hva den gjøre på den nye aner jeg ikke.
Skal sjekke dette idag hvis ikke noen andre gjør dette før meg, er faktisk spent :)
Sitat fra: ortodox på mandag 15. september 2014, klokken 13:52
Skal sjekke dette idag hvis ikke noen andre gjør dette før meg, er faktisk spent :)
Tviler på at det er slik, men håper :)
Sitat fra: ortodox på mandag 15. september 2014, klokken 11:51
Jeg har lest gjennom hele innlegget og det jeg lurer på er følgende:
Hvis en setter på instillinger for front rute stiller inn grader samt styrke på viften, vil ikke dette da bli husket samt bli slått på når en aktiverer prevarming av bil via appen?
Når en da slår av AC osv :https://www.youtube.com/watch?v=oD1e0qF1BJk
Slår denne seg på hos noen ved aktivering av forvarming?
Min 2014 Tekna har en innstilling i menyen der du velger temp på forvarming/ kjøling. Hvis det er kaldere enn denne innstilte tempen, varmer bilen. Er det varmere kjøler den. Men den husker ikke innstillingene på klimaanlegget. Ved varming starter den med resirkulering på. Etter en stund går luftstrømmen på vinduene automatisk. Ved kjøling er jeg usikker på hvor luftstrømmen går.
Sitat fra: ortodox på mandag 15. september 2014, klokken 11:51
Jeg har lest gjennom hele innlegget og det jeg lurer på er følgende:
Hvis en setter på instillinger for front rute stiller inn grader samt styrke på viften, vil ikke dette da bli husket samt bli slått på når en aktiverer prevarming av bil via appen?
Når en da slår av AC osv :https://www.youtube.com/watch?v=oD1e0qF1BJk
Slår denne seg på hos noen ved aktivering av forvarming?
Acenta 2014 bruker ikke sise benyttede instilling for klima når man stiller inn timer fra app.
Jeg kom ut i bilen i dag, 12 grader ute, og bilen stod på heat og resirkulering. Ingen dugg da.
Tror jeg skal bestille noen skålmatter til vinteren, slik at jeg slipper våte tepper i bilen.
Har kjørt manuell med både ac og heat på. Burde man kanskje kjøre manuell uten ac for å få minsk mulig dugg? Har kjørt med begge to med tanke at ac har fungert som en avfukter. Men hvis den slipper fultigheten inn igjen i bilen, så er man vel like langt...
Men acenta 2014 veksler mellom ac og heat i auto-mode. Aldri begge deler.
Det jeg har noen ganger har gjort var å hente masse papir fra bensinstasjon og legge det under føttene så kaste det når det blir veldig våt så slipper man mye dugg issue om vintern hvertfall
Kan bekrefte at acenta 2014 går fra heat og resirk til vindu og uteluft etter en viss tid/temperatur. Ac er av hele tiden.
Jeg har sett litt på skjemaer på HVAC systemet, er det noen som har prøvd å koble fra kabelen til inntaksmotor når den står i friskluftmodus?
Jeg regner med det blir registrert som en feil, men vil systemet forsatt fungere?
Evt. ser det ut som om den registrerer stillingen på spjeldet vha. spenningen ut fra sensoren, 0v kan se ut som er den ene stillingen og 5v den andre, tenkte å måle bare jeg får bilen..
Da ville jeg tro det skulle være mulig å koble til en bryter, f.eks en 3 veis bryter, i den ene stillingen gir den signalet fra sensoren, i den andre stillingen da 0v/5v, da vil den jo tro at den står i resirk, mens den i realiteten henter inn friskluft..
Sitat fra: actibus på lørdag 29. november 2014, klokken 10:16
Jeg har sett litt på skjemaer på HVAC systemet, er det noen som har prøvd å koble fra kabelen til inntaksmotor når den står i friskluftmodus?
Jeg regner med det blir registrert som en feil, men vil systemet forsatt fungere?
Evt. ser det ut som om den registrerer stillingen på spjeldet vha. spenningen ut fra sensoren, 0v kan se ut som er den ene stillingen og 5v den andre, tenkte å måle bare jeg får bilen..
Da ville jeg tro det skulle være mulig å koble til en bryter, f.eks en 3 veis bryter, i den ene stillingen gir den signalet fra sensoren, i den andre stillingen da 0v/5v, da vil den jo tro at den står i resirk, mens den i realiteten henter inn friskluft..
Har du funnet ut noe mer? Skulle gjerne deaktivert resilkulering helt...