Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: pwb på mandag 01. september 2014, klokken 17:28
Da dukket den opp på døra :-) Bestilt på aliexpress og kvaliteten virker helt ok. Nå gjenstår montering og finne en passende tank.
Sitat fra: pwb på mandag 01. september 2014, klokken 17:28
Da dukket den opp på døra :-) Bestilt på aliexpress og kvaliteten virker helt ok. Nå gjenstår montering og finne en passende tank.
Luft? Vann? Type? Pris..? Her må du informere litt, da...! ;D
Vann, ca 3600,- levert på døra. Mva kommer i tillegg.
ja du får dele erfaringer,en ting er og betale 5000 kr får alt sammen,men frister ikke mye og betale over 20 tusen får og få det montert av forhandler..... :)
venter i spenning på videre fremgang i prosjektet :)
Hva skal man bruke av frostveske på denne bilen, vanlig blå fra biltema?
Prøvde å få plass ved venstre framhjul, der hvor i-miev sin blir montert. Da denne er litt høyere så er vannpumpa i veien så dårlig med plass, men mulig vannpumpa kan flyttes. Noen har jo montert den istedenfor den elektriske varmeren så det er jo også en mulighet, men ser ut som plastplata under bilen er i ett stykke, er det enkelt å ta bort den for å komme til den originale varmeren? Ser også ut som det kan være nok plass i front av den elektriske varmeren også. Der hvor det ikke er noe plastdeksel.
Det går fint å få den montert ved å flytte på vannpumpa. Lager en brakett som gjør at det er enkelt å ta den ut og inn også. Prøver å finne noen med godt lager av 16,18 og 19mm slanger og bend så jeg kan få satt sammen slangene. Noen som har noen tips til bøybare slanger som kan bøyes kraftig og holde formen?
Jeg brukte slanger med ferdige vinkler fra Biltema. Måtte skjøte noen av slangene for å tilpasse alle vinklene.
Sitat fra: testO på lørdag 04. oktober 2014, klokken 17:20
Jeg brukte slanger med ferdige vinkler fra Biltema. Måtte skjøte noen av slangene for å tilpasse alle vinklene.
Fant du skjøter hos Biltema?
Kjøpte skjøtene på ebay.
Sitat fra: pwb på mandag 01. september 2014, klokken 17:28
Da dukket den opp på døra :-) Bestilt på aliexpress og kvaliteten virker helt ok. Nå gjenstår montering og finne en passende tank.
Har du noen link?
Sitat fra: emil på søndag 05. oktober 2014, klokken 11:27
Sitat fra: pwb på mandag 01. september 2014, klokken 17:28
Da dukket den opp på døra :-) Bestilt på aliexpress og kvaliteten virker helt ok. Nå gjenstår montering og finne en passende tank.
Har du noen link?
http://m.ebay.com/itm/271567986911
http://www.aliexpress.com/item/Liquid-Parking-Heater-Water-heater-5KW-12V-Diesel-for-truck-bus-car-etc-similar-to-webasto/743599045.html
jeg ville fått den montert om dette koster 20 tusen for en er fort oppe i dette å gjør man en feil så kan det koste mer å som på min fikk jeg påfylling i fangeren denne borret de selv feil først så det ble ny fanger
og det er ikke billig
Derfor passer man på å gjøre ting riktig med en gang. Føler man seg ikke 100% trygg på å montere dette selv må man sette det bort.
Har man 10 tommeltotter så setter man det bort.
Da er braketten på plass. Vannpumpa ble flyttet noen cm lenger innover, Brukte ett eksisterende feste innerst som holder AC slangen på plass og det passet perfekt, det andre feste passet da akkurat inn i ett hakk så på oversiden så er det en stor skive og under så festet jeg en plate som igjen er festet til det originale vannpumpefeste. Braketten som holder feste til varmeren er festet i boltene til plata som kompressoren står på.
Det som jeg nå venter på er en slange som passer mellomn pumpa og varmeren. Den slangen med rød pil på skal inn i varmeren og så skal det en slange fra varmeren og inn i pumpa. Det er nok også mulig å koble varmeren inn på slangen fra pumpa, det er en skjøt mellom pumpa og eksisterende varmer, mulig det hadde vært enklere men da må den slangen med røde pilen på flyttes over den slangen som går ut fra pumpa for at det skal bli ok plass. Vet ikke om det er best at varmeren står før eller etter eksisterende pumpe? Eneste ulempen jeg kan se at den står før eksisterende pumpe er at vannet blir varmere for den eksisterende pumpa.
.
Da er det ett steg nærmere. Nå er den montert inn i varmekretsen.
1-2-3 er en 135 graders slangebøy og en forlenger i hver ende da det er for kort med bare bøyen. Denne går fra diselvarmeren til vannpumpa.
4 er en 90 grader bøy som går inn på diselvarmeren og 5 er orginalslangen som som kommer fra ekspansjonstanken. Skal bytte ut nr 4 med en 180 graders bøy og kutte inn litt mer på slangen (5) fra tanken, det blir nok litt penere.
Har du fått testkjørt varmeren enda? Er spent på den, siden det er en kopi. Eneste som stort sett ryker er jo glødepluggen og et glødepluggsett til feks Eberen i Volvo koster 1400 kr. Ser at man får glødeplugg til kinavarmeren for 25 dollar. Er veldig spent på å høre erfaringen din med denne.
Hvorfor ikke heller kjøre en dieselgjerrig småbil i stedet for å kjøre rundt med elbil med dieselvarmer?
Forstår selvsagt at en har behov for tilleggsvarme, men med en dieselvarmer forpester en omgivelsene for de som er rundt en, og det er bare for dumt.
Har en en bil som i utgangspunktet er nullutslipp, så skal en begynne å fyre med diesel......som jeg har skrevet før: det skulle utløse fulle avgifter på elbilen!
Sitat fra: K S på søndag 02. november 2014, klokken 08:06
det skulle utløse fulle avgifter på elbilen!
Så lenge batteriet ikke lades av noe som går på diesel/bensin mens man kjører så er det en elbil, så det så. ha ha.
Sitat fra: K S på søndag 02. november 2014, klokken 08:06
Hvorfor ikke heller kjøre en dieselgjerrig småbil i stedet for å kjøre rundt med elbil med dieselvarmer?
Diesel til framdrift: virkningsgrad 30%.
Diesel til oppvarming: på linje med elektrisk uten varmepumpe.
1l diesel til oppvarming gir nesten 10kWh.
Dessuten betales det miljøavgift på diesel brennes til oppvarming.
Derfor er en elbil om sommeren mer miljøvennlig relativt til dieselbilen enn den er om vinteren hvor diesel både gir framdrift og varme.
Sitat fra: K S på søndag 02. november 2014, klokken 08:06
Hvorfor ikke heller kjøre en dieselgjerrig småbil i stedet for å kjøre rundt med elbil med dieselvarmer?
Fordi en elbil med dieselvarmer forbruker ubetydelig med diesles sammelignet med en dieselgjerrig småbil. :)
P106 hadde bensinvarmer og mitt forbruk var ca. 10-20 l/år (12000 km/år blir ca. 1ml/km) kan ikke huske lukt, men diesel gir kanskje mer lukt.
Noen fyrte dieselvarmere med brukt frityrolje, miljøvennlig men det luktet gatekjøkken.
Sitat fra: K S på søndag 02. november 2014, klokken 08:06
Hvorfor ikke heller kjøre en dieselgjerrig småbil i stedet for å kjøre rundt med elbil med dieselvarmer?
Forstår selvsagt at en har behov for tilleggsvarme, men med en dieselvarmer forpester en omgivelsene for de som er rundt en, og det er bare for dumt.
Enig. Jeg hadde Webasto på Touranen vi hadde før og den forpestet hele gårdsplassen når den startet opp. Vesentlig verre eksos fra den enn fra motoren faktisk, har sikkert noe med avgassrensning å gjøre. Så om jeg absolutt måtte hatt en slik på en elbil skulle det i det minste vært en utgave som gikk på bioetanol og ikke diesel...
Angret i 9 år på at jeg ikke bestilte full DEFA-pakke istedenfor Webasto til Touranen.
Sitat fra: pwb på søndag 02. november 2014, klokken 09:39
Sitat fra: K S på søndag 02. november 2014, klokken 08:06
det skulle utløse fulle avgifter på elbilen!
Så lenge batteriet ikke lades av noe som går på diesel/bensin mens man kjører så er det en elbil, så det så. ha ha.
Så motor som går på naturgass eller bioetanol er greit? ;)
Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. november 2014, klokken 12:58
Sitat fra: K S på søndag 02. november 2014, klokken 08:06
Hvorfor ikke heller kjøre en dieselgjerrig småbil i stedet for å kjøre rundt med elbil med dieselvarmer?
Forstår selvsagt at en har behov for tilleggsvarme, men med en dieselvarmer forpester en omgivelsene for de som er rundt en, og det er bare for dumt.
Enig. Jeg hadde Webasto på Touranen vi hadde før og den forpestet hele gårdsplassen når den startet opp. Vesentlig verre eksos fra den enn fra motoren faktisk, har sikkert noe med avgassrensning å gjøre. Så om jeg absolutt måtte hatt en slik på en elbil skulle det i det minste vært en utgave som gikk på bioetanol og ikke diesel...
Angret i 9 år på at jeg ikke bestilte full DEFA-pakke istedenfor Webasto til Touranen.
Jeg har siden -05 hatt tre VW med dieselvarmer. Fantastisk komfortabelt, men som du skriver: Det forpester alt rundt en....
Det er ikke nødvendigvis dieselforbruket som er det verste, men som jkirkebo skriver: det forpester omgivelsen rundt bilen. Jeg synser heller ikke, snakker av erfaring. At billige Kina oljebrennere er bedre enn Webasto er jo noe tvilende til....men jeg håper virkelig det!
Montert eksospotta i dag, forhåpentligvis blir det liv i den i morgen :-)
Å det var deilig :-)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/87802055/20141115_124656.mp4
Hver sin lyst!
Sitat fra: K S på lørdag 15. november 2014, klokken 17:15
Hver sin lyst!
Min er å ha det deilig å varmt i en liten elbil ;-)
Sitat fra: pwb på lørdag 15. november 2014, klokken 17:51
Sitat fra: K S på lørdag 15. november 2014, klokken 17:15
Hver sin lyst!
Min er å ha det deilig å varmt i en liten elbil ;-)
Der er vi helt enige. Men jeg ønsker ikke å forpeste miljøet rundt meg. Der er vi helt ulike! :-)
Sitat fra: K S på lørdag 15. november 2014, klokken 17:55
Sitat fra: pwb på lørdag 15. november 2014, klokken 17:51
Sitat fra: K S på lørdag 15. november 2014, klokken 17:15
Hver sin lyst!
Min er å ha det deilig å varmt i en liten elbil ;-)
Der er vi helt enige. Men jeg ønsker ikke å forpeste miljøet rundt meg. Der er vi helt ulike! :-)
Det er lett å si så lenge du har en elbil med lang nok rekkevidde uten webasto ;)
Prøver å finne ut hvordan lufstyringen ned til batteriet virker, noen som har sett på det?
Siden ekspansjonstanken er såpass liten og hvis man bruker både vannpumpa til varmeren og bilen så blir det fryktelig mye sirkulasjon i vannet, kan nesten se ut som det er mulig at den kan suge inn luft. Men det er egentlig ikke noe problem hvis man lar temperaturvelgeren stå i nøytral for da går ikke bilens vannpumpe og lufta går igjennom varmeregisteret så det blir godt og varmt, men kanskje ikke batterivarmen ikke virker hvis den ikke står på varmt?
Noen som har "orginalmontert" dieselvarmer som kan se hvor mye fart det er i ekspansjonstanken når begge pumpene går?
? Det er adskilte "anlegg" for kupevarme og batterikjøling. Eller har jeg misforstått din mening?
Sitat fra: erik e på søndag 16. november 2014, klokken 18:42
? Det er adskilte "anlegg" for kupevarme og batterikjøling. Eller har jeg misforstått din mening?
Nei, batteri får varm eller kald luft fra kupevarme/kjøle -opplegget. Det sitter ett spjeld som åpner opp for luft ned til batteriene. Kan se ut som det kun brukes under lading når det er kaldt og når man hurtiglader og trenger kjøling.
Da har jeg prøvd den skikkelig i dag. Rett og slett deilig med skikkelig varme :-) Bråker jo litt, men ikke mye lukt eller eksos i forhold til andre biler jeg har hatt med dette. Flott å komme på jobb med 90km igjen på måleren og ikke 60 :-)
Knallbra. Mye jobb å montere? Fikk et overslag på egolf på ca 19 lapper. Da med webasto. Hørtes ikke så ille ut egentlig.
Ja, en del jobb og prøving for å få det på plass, men nå som jeg vet hva jeg har gjort så ville det ikke tatt så mye jobb neste gang, så ut fra bilder og forklaring så kan man fikse det selv på en helg. Vil tippe at det kan gjøres på 5-7 timer, men klart at tiden går jo fort når man holder på. Vet ikke hvordan det er på egolf og plass til hvor den kan monteres. Vurderte selv å få en montert, men tenkte at det kan ikke være så vanskelig og så er det jo artig når man får det til.
ca priser.
Varmer: 4000,-
Brakett: 600,-
Slangebøy 135 og 180 grader + en liten bit med forlenger ca 500,-
Diverse skruer osv. 200,-
Det er da uten tank, har nå bare brukt 1L kanne som sitter foran, har tenkt å finne en tank som kan monteres bak.
Når det gjelder å ha dieselvarmer så ville jeg uten tvil fått noen til å montert det hvis man ikke gjør det selv, det er absolutt verdt det. Kjørte hjem fra jobb i dag og en tur til ski og så hjem igjen, ca 65km totalt og da var det litt over 50 når jeg kom hjem og det er med vinterdekk og godt og varmt i bilen. Dugg er også borte og det virker som jeg nå faktisk klarer å tørke opp litt inni bilen/gulvet. Vil tippe at vannet holder 15-20 grader mer med varmeren enn bare den elektriske.
Grattis med varme! Du har skrudd ut radioen ser jeg på filmsnutten, men hva bruker du de to solide kablene som kommer ut til?
Tenker det samme som deg med tanke på varmefølelsen. Det er greit varmeapparat i eGolfen, men hvis man fyrer skikkelig, ryker rekkevidden. Nå har det heller ikke vært skikkelig kaldt enda, det kaldeste jeg har kjørt bilen i er minus 4. Har tenkt at det å montere selv er en mulighet, men vet rett og slett ikke om jeg rekker det. Tenkte å få tak i en varmer uten sirkulasjonspumpe, gjerne en av litt eldre årgang. Ved å koble den inn i kretsen til varmeapparet, må jo det fungere. Kupevarmer er jo på timer med strøm. Eneste utfordring blir at man får en litt hjemmesnekret løsning med at den må skrus av 5 min før man stopper med tanke på sirkulasjonen. Sånnsett hadde det vært bedre med en nyere websto som var koblet sammen med kupevifta. Men da klarer jeg ikke å monere selv, og jeg er redd garantier ryker hvis man begynner å koble seg innpå climatronicanlegget.
Så jeg ser for meg en varmer, som bare står koblet inn på kretsen, hvor vannet sirkulerer igjennom og som man manuelt kan sette på når det er behov.
Har også vurdert luft, men finner ingen god måte å komme seg inn i luftkanalen uten å ødelegge bilen helt.
@pwb: hvordan styrer du varmeren? Må du selv stoppe den litt før du stopper bilen slik at den får brent seg tom og kald?
På timeren så kan den startes manuelt og da går den den tiden som er satt, feks 30 minutter, ett trykk til og den stopper. Når den stopper så går den i noen minutter for å kjøle seg ned. Det er sirkulasjons pumpe i den. Så ingen fare om man glemmer å slå den av, da går den ut tiden og slår seg av. Når vannet er varmt nok går den ned ett hakk, hvis vannet fortsatt blir for varmt så går den i hvilemodus til vannet er kaldt nok og så starter den opp igjen. En kabel til timeren og en kabel til vifta i bilen, men den har jeg ikke koblet på enda.
På vei innover i dag så var det plutselig en gjeng med luringer som fant ut at de skulle kræsje litt (Mortensrud). Ganske deilig å kunne stå en 1/2 time ekstra i kø med god og varm bil uten å se batteriet forsvinne nedover. Da merket jeg også at etter at den har gått i lav modus en stund så var det tydeligvis fortsatt for varmt vann så den slo seg av, etter en stund så slo den seg på igjen fordi vannet hadde nådd minstetemperatur, så det virker bra :-)
Jeg har latt meg inspirere av deg og skal montere Eber på onsdag. Bare lurte på hvordan "kjølevæske" du brukte? Jeg antar at du måtte etterfylle en skvett i ekspansjonstanken...
Kjøpte en gul på mekonomen som er universal.
Når du skal tømme den så ta av returslangen på ekspansjonstanken, stikk den ned i en 1/2 flaske. Sett på en liten slange på ekspansjonstanken og blås, da fyller du nesten opp 2 stk 1/2 flasker så er det nok til at det ikke kommer noe ut når du tar av slangene. Når du skal fylle den så gjør det på samme måte, fyll opp tanken, skru på lokket og blås, når du ser at tanken nesten er tom på venstre side (sett forfra) så tøm oppi det som du blåste ut pluss ny kjøleveske. Gjør dette 8-10 ganger så er du sikker på å ha fått ut lufta.
Takk for tips, starter monteringen om 33 minutter :D
Sitat fra: Argi på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:27
Takk for tips, starter monteringen om 33 minutter :D
Ferdig? ;D
Nei, men nå sitter`n der ;D
(http://res.cloudinary.com/hcfifdhyt/image/fetch/a_exif/http://d20uo2axdbh83k.cloudfront.net/20141217/e99a5a08cb0fa1d56abb4a8f8eaeb700/20141217_161253.jpg)
Nå virker den også ;D ;D
Sleit med luftinga. Tok av slange inn til ekstra sirkulasjonspumpe og satte den på igjen når vannet kom (fossende og tildels utover meg). Men dette måtte til. Brukte ekstra sirkulasjonspumpe for å lufte resten.
pwb, hvor tok du ledningene gjennom torpedoveggen? Jeg skal bare ha 2 ledninger gjennom....
Sitat fra: Argi på onsdag 17. desember 2014, klokken 23:05
Nå virker den også ;D ;D
Sleit med luftinga. Tok av slange inn til ekstra sirkulasjonspumpe og satte den på igjen når vannet kom (fossende og tildels utover meg). Men dette måtte til. Brukte ekstra sirkulasjonspumpe for å lufte resten.
pwb, hvor tok du ledningene gjennom torpedoveggen? Jeg skal bare ha 2 ledninger gjennom....
Bak batteriet går det en hovedkabelbunt inn. Kuttet ett lite hull i den gummien på oversiden og fikk inn kablene, gikk veldig greit.
Luftinga gikk veldig greit hos meg, bare blåste igjennom noen ganger (med munnen). Det var litt surkling noen dager etterpå når bilen startet, men det ble borte. Har gjort det slik totalt 3 ganger på min bil og ingen problemer med luft i systemet som ikke har blitt borte av seg selv
Sitat fra: Argi på onsdag 17. desember 2014, klokken 23:05
Nå virker den også ;D ;D
Sleit med luftinga. Tok av slange inn til ekstra sirkulasjonspumpe og satte den på igjen når vannet kom (fossende og tildels utover meg). Men dette måtte til. Brukte ekstra sirkulasjonspumpe for å lufte resten.
pwb, hvor tok du ledningene gjennom torpedoveggen? Jeg skal bare ha 2 ledninger gjennom....
Så en gul/grå/blå/svart enorm skydott legge seg over Ytre Enebakk i dag tidlig. Regner med at det var du som fyra Eber'n..?! ;D
Sitat fra: pwb på torsdag 18. desember 2014, klokken 07:20
Sitat fra: Argi på onsdag 17. desember 2014, klokken 23:05
Nå virker den også ;D ;D
Sleit med luftinga. Tok av slange inn til ekstra sirkulasjonspumpe og satte den på igjen når vannet kom (fossende og tildels utover meg). Men dette måtte til. Brukte ekstra sirkulasjonspumpe for å lufte resten.
pwb, hvor tok du ledningene gjennom torpedoveggen? Jeg skal bare ha 2 ledninger gjennom....
Bak batteriet går det en hovedkabelbunt inn. Kuttet ett lite hull i den gummien på oversiden og fikk inn kablene, gikk veldig greit.
Luftinga gikk veldig greit hos meg, bare blåste igjennom noen ganger (med munnen). Det var litt surkling noen dager etterpå når bilen startet, men det ble borte. Har gjort det slik totalt 3 ganger på min bil og ingen problemer med luft i systemet som ikke har blitt borte av seg selv
Ok. Takk. Hvor ender denoe gjennomføringen inne i bilen? Så du hadde ute radio m.m og håper å unngå det ☺.
Det kom nok litt røyk fra varmeren i dag, men neppe så du så de i Ski
Sitat fra: Argi på torsdag 18. desember 2014, klokken 19:41
Ok. Takk. Hvor ender denoe gjennomføringen inne i bilen? Så du hadde ute radio m.m og håper å unngå det ☺.
Det kom nok litt røyk fra varmeren i dag, men neppe så du så de i Ski
Fint, takk - står på to-do lista for mårra dagen.
Sitat fra: Argi på torsdag 18. desember 2014, klokken 22:52
Fint, takk - står på to-do lista for mårra dagen.
Hvordan gjorde du det med tanken?
Jeg brukte, som du, en plast kanne. Men jeg har en 2 takt oljedunk fra en scooter på en drøy liter. Plassmessig tror jeg det er vanskelig å få plass til en tank foran på mer enn 1-2 liter... Har du byttet tank?
Nei, ikke enda. Men når du hadde bilen på bukk, sjekket du om det var mye plass på høyre side (motsatt av varmeren), kunne man fått plass til en 5 liters tank/dunk der? AC kompressoren står jo mest til venstre (mot varmeren) så mulig det er plass nok, får vel skru ut innerskjermen å sjekke. Hadde vært greit med en 4-5 liter dunk og påfylling oppe ved spyleveska.
Nei, gjorde ikke det. Mye mulig det er like god plass på den siden som venstre side på bilen... Skal bytte dieselpumpe på varmeren i løpet av jula og da kan jeg sjekke plass på høyre siden.
Forslaget du beskriver hadde nok vært det optimale....
Merker du eksoslukt i bilen? Jeg gjør det, men det kommer av dieselpumpe til 5kw varmer til min 3,3kw varmer, så den får for mye med medfølgende masse røyk.
Sitat fra: Argi på fredag 19. desember 2014, klokken 23:33
Nei, gjorde ikke det. Mye mulig det er like god plass på den siden som venstre side på bilen... Skal bytte dieselpumpe på varmeren i løpet av jula og da kan jeg sjekke plass på høyre siden.
Forslaget du beskriver hadde nok vært det optimale....
Merker du eksoslukt i bilen? Jeg gjør det, men det kommer av dieselpumpe til 5kw varmer til min 3,3kw varmer, så den får for mye med medfølgende masse røyk.
Nei, ingen lukt overhode inne i bilen, faktisk umulig å si om den står på selv når jeg står i kø ut fra lukt. Det merkes heller ikke noe særlig utenfor bilen heller. Mye mindre lukt og røyk med denne her enn de som har vært montert orginalt på de andre bilene vi har hatt.
Ok, bra.
Varmer du noe før du starter turen eller bare mens du kjører? Min svært korte erfaring tilsier at varmeren er så rask at det ikke er noen vits å varme før en faktisk trenger det....
Sitat fra: Argi på onsdag 17. desember 2014, klokken 16:30
Nei, men nå sitter`n der ;D
(http://res.cloudinary.com/hcfifdhyt/image/fetch/a_exif/http://d20uo2axdbh83k.cloudfront.net/20141217/e99a5a08cb0fa1d56abb4a8f8eaeb700/20141217_161253.jpg)
Brukt varmer fra en VW / Audi..? :P
Sitat fra: Argi på lørdag 20. desember 2014, klokken 23:03
Ok, bra.
Varmer du noe før du starter turen eller bare mens du kjører? Min svært korte erfaring tilsier at varmeren er så rask at det ikke er noen vits å varme før en faktisk trenger det....
Har defa kupevarmer så jeg skrur ikke på varmeren før jeg drar. Hjem fra jobb så skrur jeg den heller ikke på før jeg drar. Det blir fort varmt uansett.
Sitat fra: Mr.Zero på mandag 22. desember 2014, klokken 09:30
Sitat fra: Argi på onsdag 17. desember 2014, klokken 16:30
Nei, men nå sitter`n der ;D
(http://res.cloudinary.com/hcfifdhyt/image/fetch/a_exif/http://d20uo2axdbh83k.cloudfront.net/20141217/e99a5a08cb0fa1d56abb4a8f8eaeb700/20141217_161253.jpg)
Brukt varmer fra en VW / Audi..? :P
Ja, dvs denne varmeren, som heter D3WZ, har vært brukt i mange biler som f.eks Opel Omega og Combo og VW T4. ☺
Sitat
Har defa kupevarmer så jeg skrur ikke på varmeren før jeg drar. Hjem fra jobb så skrur jeg den heller ikke på før jeg drar. Det blir fort varmt uansett.
Har også defa kupèvifte så tenker å bruke den etterhvert som varmen fra defa`n avtar.
Har bestilt fjernstyrt relè fra Aliexpress, så får jeg mulighet til å fjernstarte dieselvarmeren ;)
Det var snakk om dieseltank, her er bilder av hvordan jeg løste det med en ekspansjonstank fra en Nissan Bluebird - gjenbruk ;) Gjenstår litt lakk på braketten og tank, men funksjonen er bra.
(http://hcfifdhyt-res.cloudinary.com/image/fetch/c_limit,f_auto,a_exif/http://d20uo2axdbh83k.cloudfront.net/20150107/d83068f218f8f4478e0a5c1565de4622/20150106_215103.jpg)
(http://hcfifdhyt-res.cloudinary.com/image/fetch/c_limit,f_auto,a_exif/http://d20uo2axdbh83k.cloudfront.net/20150107/05af81b40896c2f8e3381e6729971bcb/20150106_215116.jpg)
Argi - her ser det ut som om noen har driti i ei vifte...hehe..
JA,hvorfor ha "drivstofftanken" bak ? ;) "Bobla" hadde jo også tanken foran. Blir nok litt få stjerner i krashtest. Kjør forsiktig.
Etter å ha kjørt Porsche 911 i mange år, med 80 liter bensin rett foran, meg er jeg ikke fryktelig redd for 2 liter diesel