Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: kvp på fredag 22. august 2014, klokken 08:20
...og er det noen som har kjørt på dem gjennom vinteren? Hvordan var det ?
Jeg vil gjerne ha 20" Polar som sommerdekk, og sette vinterdekk på de som følger med, men vil gjerne vente til neste vinter... det er jo synd å kaste ut/legge til side dekk som har kjørt 500 km...
De er ikke egnet til norsk vinter. Du bør skaffe deg skikkelige vinterdekk, enten med eller uten pigger.
Dette er ikke helårsdekk i nordisk forståelse av begrepet, de er å betrakte som sommerdekk som i nødsfall tåler et lett snødryss.
Kjørte med dem første snøfallet i fjor.
Med unntak av at jeg holdt meg på veien var det katastrofe sammenlignet med Michelin-dekkene.
Jeg forespurte min DS om dekkene var lovlige å kjøre på, da jeg i verste fall ikke har skaffet vinterdekk til dagen jeg henter ut min Tesla.
Fikk klar beskjed om at det var absolutt IKKE å anbefale bruk av disse på vinterføre.
Hun svarte dog aldri direkte på om de var lovlige for bruk på vinterforhold.
Erfaringene her fra forumet sier vel sitt, dekkene som følger med udugelig og farlige på vinterføre.
Så invester i noen skikkelig Nokian dekk, så er du godt skodd.
Har inntrykk av at de fleste model s eier i Norge har gått for Nokian dekk, enten R2 (piggfritt) eller hakka 8 (pigger).
Jeg skal ihvertfall gjøre dette og legge om ASAP på de medfølgende felgene for så å kjøpe 20' til sommeren.
Må vel beregne nærmere 10k for ett sett med skikkelig 19' nokian dekk, men som de fleste erfarer så er dette å anbefale.
Det er tross alt en diger bil (BMW 7 serie size) som veier mye.
Er de lovlige på sommer så er de også lovlige på vinter, så lenge føret tillater det.
Er du for dårlig skodd for føret så er de ulovlige.
Jeg kjørte store deler av vinteren på 21" sommerdekk, lovlig? Ja, så lenge det er tørr asfalt og 12-14 grader så vil jeg tro det..
Er det såpeglatte isveier med overvann så kan det vel være ulovlig å kjøre selv med de beste vinterdekk, føreren er ansvarlig for at kjøretøyet er skodd etter forholdene.
Så jeg skjønner godt at noen vegrer seg for å si at en type dekk er "ulovlig".
Sitat fra: Brede på fredag 22. august 2014, klokken 10:16
Så jeg skjønner godt at noen vegrer seg for å si at en type dekk er "ulovlig".
Forsåvidt enig, men husk å presisere at piggdekk er ulovlig deler av året. Men om det skulle snø haugevis i juli, så er det altså at man er "riktig skodd" som er greia. :)
Dekk merket M+S er pr. definisjon lovlig å bruke når som helst på vinteren da dette er vinterdekk, men man må være oppmerksom på at VELDIG mange M+S-merkede dekk er totalt hasardiøse på noe som helst som kan minne om vinterføre. Alle har vel sett videoer fra snøfall i USA med biler som seiler i alle retninger. Det er fordi mange i USA, av an eller annen grunn stort sett kjører på M+S-merkede "sommerdekk" og ikke dedikerte vinterdekk. Har selv leid bil nord i USA i januar på det man her til lands ville kalt sommerdekk, så at bilen blir levert med M+S-merkede sommerdekk er nok noe av "arvegodset" siden det er amerikansk bil. Anbefales overhodet ikke brukt på noe som kan minne om vinterføre!
På min forrige bil, en Land Rover Discovery, vurderte jeg å kjøre med helårsdekk vinteren gjennom da vi har hatt fine vintere her.
Jeg ombestemte meg første dag med glatt føre.. Skulle inn en avkjørsel på vei til jobb og bremset i goood tid ettersom det var is på veien, 2,7 tonn seilet videre, videre og videre.. Måtte bare kjøre til neste avkjørsel og snu.
Bremseeffekten på disse dekkene var så dårlig at en tror det ikke før en har prøvd, greit å finne det ut før en står i ræva på bilen foran.
Kjøpte så nytt hjulsett med piggfrie Nokian og hadde en "skumme"l opplevelse med disse også på is, endte til slutt på pigg.
Teslaen står også på pigg på vinterstid. Ekstra sikkerhet, men du verden for et bråk...
takk for alle svar, svært klargjørende... da blir det R2 i oktober.. da er det bare å finne den billigste leverandøren.... 19" stålfelger...det blir fint og classy
Så lenge det er minst 3mm spor er dem lovlig. Det eneste du er pliktig i er å sikre bilen mot å gli.
Fornuft! LA VÆRE! Kjøp skikkelige vinterdekk, og legg litt penger i dekkene. Å kjøpe billige vinterdekk fra "ukjente" produsenter er ikke å anbefale.
Johs Bjerke i Oslo tar kr 9.990,- for 4 stk Nokian R2 245/45R19 ferdig montert på felg og montert på bil.
Blir å legge om på 19" felgene jeg fikk med bilen.
Så blir det å vurdere 3-parts felger og sommerdekk til våren.
Og jeg som kjøpte R2 dekk til kr. 23100,- av Tesla (som skulle være uten moms). Går det an å bli mer idiot...
Henger meg gjerne på saueflokken her. Helårsdekk er en overdrivelse og kan ikke brukes hele året i vårt land. Kanskje det går i Sør-Europa med regn og slaps og lite is.
Var veldig fornøyd med R2 dekkene sist vinter. Også på is. Hadde bedre framkommelighet enn Michelin på min gamle fossile forhjulstrekker.
Sitat fra: Sense på fredag 22. august 2014, klokken 23:03
Og jeg som kjøpte R2 dekk til kr. 23100,- av Tesla (som skulle være uten moms). Går det an å bli mer idiot...
Henger meg gjerne på saueflokken her. Helårsdekk er en overdrivelse og kan ikke brukes hele året i vårt land. Kanskje det går i Sør-Europa med regn og slaps og lite is.
Var veldig fornøyd med R2 dekkene sist vinter. Også på is. Hadde bedre framkommelighet enn Michelin på min gamle fossile forhjulstrekker.
Må huske at det var fire felger med i den prisen. ;)
Og 4 trykksensorer.
Det er sant. Den prisen er kun dekkene, uten felger og sensorer.
Min plan er å bruke de originale felgene (19") til Nokian R2.
Da har jeg ca 40.000,- å bruke på Sommerdekk, felger og sensorer før det koster like mye som originale 21" m/Michelin sommerdekk og 19" m/Nokian R2 hvis man kjøper det med bilen.
Stilte meg samme spørsmål som trådstarter da jeg fikk bilen i november i fjor. Fikk mange synspunkter på dette, fra det "går helt fint, det er jo MS merket(helårsdekk)" til "blir du stoppet på dårlig føre, får du bot og kjøreforbud".
Det jeg kom frem til var følgende:
Goodyear Eagle RSA2 dekkene er riktignok M+S merket, men dette er ikke nok i hht til Kjøretøyforskriftens §131:
Den krever:
- at dekk for vinterkjøring er "særskilt fremstilt for vinterkjøring"
- og merket M+S, MS, M&S M-S eller "Mud and snow"
Dokumentasjon på at dekket oppfyller pkt 1, kan man finne i listen til STRO (Scandinavian Tire and Rim Organisation,http://stro.no/ (http://stro.no/)). Dessverre fungerer ikke linken til vinterdekk listen for bil (http://stro.se/nb/informasjon/vinterdekk/bil/ (http://stro.se/nb/informasjon/vinterdekk/bil/)), men på listen jeg skrev ut ifjor datert 2013-10-16, var stort sett bare Goodyear UG (Ultra Grip) og Ice varianter med, bla Goodyear Eagle UG. Men ikke Eagle RSA.
(Min) konklusjon:
I og med at Vegdirektoratet støtter seg til STRO-listen, er Goodyear Eagle RSA2 ikke godkjent vinterdekk (i Norge).
Sitat fra: sn0le på fredag 22. august 2014, klokken 20:37
Johs Bjerke i Oslo tar kr 9.990,- for 4 stk Nokian R2 245/45R19 ferdig montert på felg og montert på bil.
Blir å legge om på 19" felgene jeg fikk med bilen.
Så blir det å vurdere 3-parts felger og sommerdekk til våren.
Da blir det slik en pakke på meg, og så Polar eller annet fin 20" til sommer med støysvake dekk.
Noen som vet hvordan standard Goodyear som følger med på standard 19 felger er i forhold til andre Premium dekk på samme felg ?
Det har vært mye snakk om 21 tommer PS2 dekk er så mye bedre en de Continental som følger med på 21. Men har ikke fått med meg tilsvarende diskusjon på standard 19 dekk VS andre.