Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Plugg-inn hybrider => Mitsubishi Outl. PH => Emne startet av: Gus1 på onsdag 13. august 2014, klokken 13:40

Tittel: Lading med motor
Skrevet av: Gus1onsdag 13. august 2014, klokken 13:40
Vurderer å bytte inn børstraktoren min (LandCruiser 2005 modell) i en PHEV Outlander. Kjenner litt til bilen da faderen har en lik -bare diesel.

Jeg har googlet litt men har ikke blitt helt klok. Kan bilen stilles inn slik at den kjører kun på bensinmotor?
Spørsmålet er fordi jeg veldig ofte kjører forholdsvis tung tilhenger. De 1500kgene er i minste laget for meg, men litt mindre lass så går det vel. Jeg tenker da å kun kjøre/drive med fossilfremdrift for å ikke tyne elmotorene og batteriet unødvendig.

Jeg lurer også på om man kan lade batteriet med bensinmotoren uten å kjøre. Tenker da eksempelvis når den er parkert og lignende..

Noen som vet om bilen kan lades via Type2 Mode3 kabel fra hjemmelader?
Tittel: Sv: Lading med motor
Skrevet av: fstromsvonsdag 13. august 2014, klokken 14:26
Kjører med tilhenger selv.  Går fint uten at jeg prøver kun å kjøre med ICE.  El-motorene er kraftige og bilen har lagt opp til at du ikke skal kunne odelegge noe ved å presse elektronikken.  Er jo derfor de har satt grensen for tillatt vekt ved 1500kg.  Om du har ekstra tøft terreng i vente har du mulighet til å trykke på SAVE knappen.  Da vil bilen kjøre slik at batteriene ikke blir tappet for ytterligere energi.  Så skrur du av SAVE når bakkene starter.  Du kan også trykke inn CHARGE for å få ICE til å lade batteriene mens du kjører.  Da har du godt med ekstra batterikraft når det tøffe terrenget kommer.

Tror ikke bekymringen skal være at du sliter på batteriet, snarere at du sliter på ICE motoren om du ikke har tilstrekkelig med kraft tilgjengelig når du er i tøft terreng.

"Correct me if I'm wrong!"
Tittel: Sv: Lading med motor
Skrevet av: maggedotnosøndag 24. august 2014, klokken 19:15
I lavere tempo (opp til et sted mellom 70-80 km/t) vil fremdriften alltid leveres fra elmotorene, evt med støttestrøm fra ICE, "series hybrid mode". Man vil ikke få mekanisk fremdrift fra motoren før høyere tempo enn dette på grunn av at det er en fast utveksling mellom motoren og hjulene, "parallel hybrid mode".

1500 kg vil jo belaste veldig forskjellig i bratt motbakke og nedoverbakke, så det er en veldig rar grenseverdi spør du meg. Det som kanskje kan gå "galt" er muligens høy temperatur på elmotorene og/eller generator hvis man drar tungt i lang oppoverbakke under 80 km/t (man har jo ikke lov til å kjøre over det uansett :) ). Jeg har lest det er temperaturovervåkning i batteriet og det er kanskje også slik for andre steder det er fare for overoppheting? ...i så fall får man vel ikke gjort stort galt ved å dra tyngre.