Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: edakcots på onsdag 13. august 2014, klokken 01:14
Hvis man tar i betraktning at Tesla er 3 ganger så dyr som ZOE, LEAF går kortere, i3 og VW tar evigheter å lade samt at alle er vesentlig dyrere enn ZOE.
I tillegg kan Renault skilte med full lademulighet overalt etter å ha introdusert den nye ladekladden, samt får et landsdekkende gratis nettverk av 22KW.
Da lurer jeg på hvor mange ZOE det blir solgt til neste år? Har dere noen innvendinger til hvorfor man skal kjøpe noe annet?
Bilen lader kjappere km/min en selveste tesla´n?
Den går lengre per lading enn alle andre i samme klasse, verken Leaf, Golf eller I3 klarer det samme per lading. (testet selv)
Selvfølgelig hvis penger ikke spiller noen rolle, så er det bare å stille seg i kø hos Tesla. Men man får ufattelig mye bil for pengene med ZOE. Den har tilogmed en haug med utstyr inklusive i prisen som ingen av de andre macher til den prisen?
Nå er det kun rykter om ladekladd og ladenettverk og ikke offisielt, men det er fra svært pålitelige kilder, så jeg tror elbil-morge straks får en ny vinner:)
Dersom en regner totalt antall Tesla (Model S og X) og produksjonen av sistnevnte kommer i gang etter planen kommer de til å få gode tall i 2015 også. :-)
Det er mange å velge blandt på pendlerbilene, men tror e-Golf kommer å selge godt, bare de gidder produsere.
Kjøp i dag og levering i mars er for lenge å vente når det finnes mange alternativer.
Outsider kan være Kia, der det kommer endel biler alerede i høst.
Enig i at Zoe knuser konkurransen på papiret, men det gjorde også Betamax over VHS i sin tid.
Tror nok giganter som VW, BMW og ikke minst PSA parrerer med oppgraderinger skulle Renault ta for mye av markedet.
F. eks er det meget enkelt å oppgradere Golf med en heftigere lader.
Tror ryktet til Zoe er ødelagt for denne gang. Selv om de kommer med ekstra kladd på ladekladden vil man slite med enfase Type2 stolper, og det er det det kommer til å bli mye av i fremtiden. Med så mye kritikk de fikk i starten så skal det mye til å få rettet opp det.
Golf kommer til å selge i store mengder fordi nordmenn av en eller annen grunn elsker Golfen. Leaf er et velprøvd konsept som dekker behovet til veldig mange og kommer til å fortsatt selge masse. Når BMW har fått dekket leveransen av i3 til entusiastene tipper jeg salget av den kommer til å gå litt ned.
Den som vinner fremtidens elbilmarked her i landet er den produsenten som leverer en elektrisk stasjonsvogn som tar 1000kg på hengerfestet og har en realistisk rekkevidde på 25-30 mil på en lading.
Hvis Renault skal selge volumer må de nok øke reklamebudsjettet for TV reklame, og komme med god informasjon. Tror ladeproblematikken nok er iferd med å løse seg, med alle de nye laderne som spretter opp.
Men i Norge sliter de fortsatt med omdømmet, og skal man vinne nye brukere må de informeres mer om ZOE enn det VW trenger å gjøre med Up og Golf.
Spørs også om de burde beholdt muligheten for å leie batterier for stat og kommune og andre bedrifter, som en slik ordning ville innebære stor sikkerhet mht batterilevetid og gjenkjøpsverdi.
Skal du tjene penger må du bruke penger, særlig for å endre merke-omdømmet. Nå selger de brukbart med Clio og Captur, men ZOE har i det norske avgiftssystemet en mulighet ingen andre Renaulter har.
Men da holder det ikke med ett bilde på værmeldingen på TV2, da må det konkret informasjon om bilens fordeler.
De var nok også 6 mnd for sene med lansering, og derfor ble det solgt uforholdmessig mange Leafer mens de hadde monopol.
Tror fortsatt de kan ta markedsandeler, men da må de Renault gutta jobbe hardere og bruke mer reklamekroner enn de gjør i dag.
Jeg tviler sterkt på at Zoe blir noen storselger i Norge. Ladeproblematikken er nå en ting, men det generelle ryktet til Renault i Norge gjør nok sitt til nordmenn går andre steder og handler bil. Se bare på hvor dårlig Renault har solgt de siste årene på fossilmarkedet. Selv har jeg fossil-Renault og er forsåvidt godt fornøyd, men opplever jo at folk har sine fordommer om merket. Bare prøv å komme med en Renault i innbytte hos en bilforhandler... ::)
Laderen i Zoe er veldig kul og bilen har et fint design. For meg er ikke hurtiglading av en bil med så kort rekkevidde spesielt viktig. Det blir en bil nr. 2 uansett..
Ryktet til Renault er frynsete, det er det ingen tvil om.
Men nå er det "100" år siden R5 osv, så den nye generasjonen er ikke kjent med dette. Nissan var ikke akkurat noe smykke før Qashkai heller, så det ER mulig. Men det avhenger om Renault klarer å markedsføre riktig deres nye produkt. Det er nemlig veldig viktig at de ikke tror at "alle" er kjent med merkevaren Renault. Det er det nærmest ingen "yngre" som er...
får de til dette så er veien lagt klar for maaange salg!
Rart ikke de tar inn noen entusiastbiler, fra Renault Sport. Det kan være Clio RS, evt Gordini eller tilsv i Twingo eller Megane.
Når folk skal kjøpe bil, så spør de rundt til de på arbeidsplassen og vennekretsen som er interessert og kan noe om bil, og det er ofte de som liker litt fart og futt, og som ville kjøpt biler med litt motor i.
De fleste andre merker tar inn sine råtasser, rart ikke Renault gjør dette, om så bare til en butikk, som kan disse bilene!
Ja, det er ikke mye merkevarebygging der i gården. Det virker som om de kun selger de modellene som er mest mulig A4.
Ellers skulle de hatt hurtiglademulighet på Kangoo også, den skal visstnok heller ikke komme med Cameleon-laderen heller etter det jeg forstår.
Sitat fra: emil på onsdag 13. august 2014, klokken 08:23
Tror ryktet til Zoe er ødelagt for denne gang. Selv om de kommer med ekstra kladd på ladekladden vil man slite med enfase Type2 stolper, og det er det det kommer til å bli mye av i fremtiden. Med så mye kritikk de fikk i starten så skal det mye til å få rettet opp det.
Type 2 enfase har jeg til gode å se. Hvor er de? Sikker på det ikke er en annen myte angående Zoe og lading?
Alle jeg har sett er 3 fas, 32 ampere. Hjemme har jeg 3 fas 16 ampere.
Noen schukokabel eller kladder skal jeg aldri bruke til den bilen.
Sitat fra: edakcots på torsdag 14. august 2014, klokken 20:37
Nissan var ikke akkurat noe smykke før Qashkai heller, så det ER mulig.
Smykkeproduksjonen til Nissan har vel vært fraværende. Men konsernet laget da noen smykker, men de het Datsun, ulempen var at de ikke var laget av edelt metall og rustet.... men det har vel de fleste glemt....
Ser nok på statistikken over salget av elbil for september allerede at ZOE tar et megasteg i riktig retning!
5 seter, lengst kjørelengde utenom Tesla, lader kjappere enn noen annen elbil, best i kollisjonstest, varmepumpe og er den eneste som har full 30 dagers returrett!
Løp og kjøp:)
Kikket så vidt på den, men falt ikke i smak her. Utvendig var den grei nok. Innvendig virket den veldig enkel med noen snodige løsninger. Gammeldags håndbrekk og gearspak, plass som kunne vært utnyttet bedre. Ikke skinn, varmeseter eller ratt. Og Renault nøkkelkort, hva er greia med det??
Skulle vært mulig å velge bort hjemmelader. For min del blir det stort sett ladet på jobb og andre steder, veldig sjelden hjemme. Både ladekladd og "ladebøtte" må man vel betale ekstra for?
Men den innebygde laderen skal de ha skryt for, synd den ikke er helt fornøyd med strømnettet vårt. Får håpe flere produsenter kommer med slike ladere som er litt mindre kresne :-)
Sitat fra: edakcots på onsdag 27. august 2014, klokken 22:49
5 seter, lengst kjørelengde utenom Tesla, lader kjappere enn noen annen elbil, best i kollisjonstest, varmepumpe og er den eneste som har full 30 dagers returrett!
Løp og kjøp:)
Selger du Zoe, siden den blir fremstilt som den mer eller mindre perfekte elbil?
I følge denne går i3 lengst, så Zoe like bak og Leaf rett bak der igjen. Og jaggu er ikke e-up'en så langt unna den heller.
http://touch.tb.no/toppsaker/1.1238753/20140825/1.8557882
SitatI følge denne går i3 lengst, så Zoe like bak og Leaf rett bak der igjen. Og jaggu er ikke e-up'en så langt unna den heller.
Følger du med i videoen blir der opplyst at i3 var den eneste bilen på sommerdekk.
Alle som har lagt om til vinterdekk på elbil erfarer markant redusert rekkevidde.
Hva greia er med Renault nøkkelkort?
Tja, hva er greia med Leafs nøkkeltansponder?
Rund eller flat. Det er spørsmålet.
Renault har flere funksjoner på fjernkontrollen. I tillegg til å låse bilen opp/igjen kan du sette på klimaanlegg eller åpne ladeporten.
Sjekket du infotainment skjermen? Flere muligheter enn Leaf. Mulighet for tilleggs app'er. Navigasjon er basert på TomTom. Kø og ulykker kommer automatisk opp.
Japan Leafen har elektrisk håndbrekk på midtkonsollet. Det synes jeg er kult.
Euroleafen med pedalbrekk synes jeg er gammeldags.
Var ikke meningen å starte en zoe vs leaf diskusjon her, alle elbilene har sine fordeler og ulemper. Spørsmålet i førsteposten var jo hva som skulle hindre zoe i å bli den mest solgte i 2015. Det jeg nevnte er slike ting som gjør at jeg droppet/hadde droppet den, spesielt ladeproblematikken. Og det at i følge edakcots er dette den eneste rette bilen å kjøpe, noe jeg syntes ikke er riktig. Ja, laderen er genial så lenge den godtar strømnettet den er koblet til, men ellers skiller den seg vel ikke så veldig ut fra andre elbiler på markedet. Svakere motor enn de andre, ikke mulighet for skinn, varmeseter og tilsynelatende ikke noe voldsom rekkevidde heller. Per nå virker det vel som kanskje det er golfen som går lengst av "småbilene"?
Ang rekkeviddetesten jeg linket til. Up'en gikk 158km og leaf 163km. Vil vel si at dette er en akseptabel rekkevidde på disse bilene, så at det er et markant merforbruk fordi disse gikk på vinterdekk har jeg vanskelig for og tro. Er vel ikke mange som får en Up til å gå lenger 158km, sommer eller vinterdekk...mulig en marginal fordel til bmw'en siden det var den eneste med sommerdekk??
Hei!
Nå ble det ihvertfall en saklig diskusjon:)
Vinterdekk ca 7-8% mer energiforbruk! dette gjelder selvfølgelig også diesel/bensinbiler.
ZOE er den eneste som lader kjappere enn Tesla på type2 som blir standarden i Norge. Golf går IKKE lengst, best å teste selv head to head for å få sikre tall vettu:)
Skinnseter og varme i seter er etterspurt hos importør og det jobbes med saken. Er jo ikke akkurat noe voldsom kostnad det, selvom BMW tar en årslønn for det...
Midtarmlene kommer også i ZOE nå, så det er det ingen grunn å snakke om.
Ellers så kan man få med ladeboks til de få gangene man trenger å "pyselade". Hjemme har man jo en skikkelig hjemmeladestasjon montert fra Renault i prisen:)
Er man til og med litt lur tar man superladeren til 10.000 ekstra så er jo huset ditt Tesla ready også!
Neida, Leaf er ikke noe dårlig valg, har hatt det i snart 2 år, så vet det meste om den, men ZOE går 10-15 km lenger på småkjøring og 20-30 km lengre på motorvei, det er fakta og en nødvendighet for meg...
Ja, laderen til zoe et best. Men det er vel en grunn til at fossilgolf er en av norges mest solgte biler år etter år. Renault har aldri vært høyt opp med feks. clio ellet megane, som er i ca. samme klasse. Golfen er kanskje litt traus, men er en bra og velutviklet bil. 40 år med erfaringer og forbedringer gir resultater. Når man så putter en elmotor i denne, skal det godt gjøres å feile. Ja, den kunne hatt større batteri og kraftgre lader, men kvalitetsfølelsen den gir, har jeg ikke opplevd i noen annen elbil. (bortsett fra i3, men klarer ikke å like hvordan den ser ut)
Har kjørt en del leaf og litt zoe, og skulle ønske en av de vekket "vil ha følelsen", så jeg slapp så lang leveringstid. Men etter noen prøvekjøringer av e-golfen, venter jeg gladlig på den. Jeg fikk også lavest forbrul med den på ca. samme kjøretur, foran zoe og så leaf.
Bra ikke alle liker samme bil, da dette hadde blitt fryktelig kjedelig, men jeg tror helt ærlig at det blir golfen som kommer til å selge best. Noe også statistikken så langt viser.
Får en tak i skrapelodd på kampanjen til Renault, kan en få bil til 220-230.000, Golf ender fort på 280-300.000, for meg er ikke det uvesentlig....Renault ser ut som?....tja, men Golfen ser ut som: Golf....ihvertfall ikke spennende, noe jeg synes Soul er.....
Om Renault blir mest solgt i 2015 skal jeg spise ladekablen min. ;) God helg Har Renault og har hatt ca. 20 stk. . God helg.
Du skal få slippe å spise ladekabelen, det er helsefarlig!
Kun ZOE alene på topp neste år, tar av allerede i høst:)
Tipper 300 til i år og 200 solgte neste år hvis de ikke blir enda mer desperate og f.eks setter ned prisen med 50k.
Kan noen av dere med ZOE informere om hvordan det går med "støyen" som genereres når bilen lader. Har dette blitt plagsomt for noen av dere eller naboer? Hvordan løses det fra dag til dag? Blir en vant til det?
Ikke noe problem for meg, må virkelig legge øra ned på panseret for å høre det, men traff en som klagde på sin og hans var mer merkbar...
Men den må stå rett under et soveromsvindu før det blir plagsomt tror jeg.
Er det noen som har merket forskjell om man lader hjemme eller på en hurtigladestasjon?
Jeg hører det ikke inne, og jeg har ikke hørt naboer si noe i alle fall. Det er ikke en veldig plagsom lyd, høres ut som en induksjonsplate omtrent.
Den er ikke kontinuerlig heller, jeg har gått forbi bilen mens den lader uten at lyden har vært der.
Ladet på 22 kW og det var ca. like mye lyd som på 3,7 kW. Ladet også på Schuko en gang, da var lyden helt borte. Vi kan så vidt høre lyden hvis verandadøra står oppe, men det er ikke plagsomt :)
Lader i garasje. Man kan høre lyd fra ladingen rett utenfor garasjedøren, men få meter unna hører man den ikke.
300 i år og 200 neste år?
Tipper nærmere 1000 i år og 6000 neste år ;D
Det kommer flere nyheter som gjør det svært dumt å kjøpe noe annet, vær du sikker:)
Sitat fra: edakcots på søndag 31. august 2014, klokken 22:24
300 i år og 200 neste år?
Tipper nærmere 1000 i år og 6000 neste år ;D
Det kommer flere nyheter som gjør det svært dumt å kjøpe noe annet, vær du sikker:)
Må være solgte biler, ikke biler som de bare gir bort til folk som kjøper Se og Hør... 8)
Jeg var litt skeptisk til denne høyfrekvente lyden ved lading. Jeg hører veldig godt lyder med høy frekvens og var derfor litt betenkt.
Det er ikke forskjell på lyden ved forskjellig strømstyrke.
Jeg har bilen stående utendørs hvor jeg har to naboer tett opptil. Han ene har jeg gitt beskjed om lyden til, han andre ikke. Ingen av dem har nevnt noe for meg at de har merket det eller sagt at det er plagsomt.
Selv legger jeg ikke merke til det lengre. Er bare en lyd jeg registrerer og tenker at, ja nå lader bilen...
I starten satt jeg bare på lading om natta for å ikke plage naboene utendørs. Men det tenker jeg ikke på lengre.
Dette er noe du blir vant til. Ikke ett problem.
2015, kommer til å bli Tesla år, dersom de får opp produksjonen av X.
(Men dette er annet segment og denne tar nok markeds andeler fra XC90, X5, Q5,Q7..... og ikke noe sørlig fra de små elbilene)
Blir også mye "pendler" biler å velge blandt, så blir spennende å se hvem som drar kaninen opp av hatten og blir mest solgte med rekevidde under 200km. :-)
Vil tro at i dette segmentet vil kanskje konkurransen tilpasse seg og gi noe rimeligere biler til forbruker, eller mer valuta for pengene. (Hjemmelader inkludert, medfølgende abonemang på hurtiglader i X måneder osv. :-)
Men øker VW produksjonen og leveransene sine til Norge, blir de nok vanskelige å slå, nordmenn er like vanedannende og kjedelige i bilvalg som VW når det gjelder produksjon.
Kun 34 solgt siste måned.
http://e24.no/bil/elbilandelen-vokser-fortere-enn-forventet/23286750
Bilen med for tiden best ladesystem har fortsatt problemer med rykter, halvsannheter og myter angående lading:
"Det er også grunn til å tro at Renault Zoe vil få mer fart på salget når de nylig har fått orden på ladingen, slik at den kan bruke vanlige ladepunkter, kun 34 ble registrert forrige måned."
Ja, 34 er ikke mange biler, men nyheten om ladeløsningen kom jo bare for noen dager siden. Jeg vet det skrives langt flere kontrakter i disse dager, så jeg forventer at ZOE tar store innhogg i markedsandeler utover høsten :D
Sitat fra: edakcots på tirsdag 02. september 2014, klokken 18:46
Ja, 34 er ikke mange biler, men nyheten om ladeløsningen kom jo bare for noen dager siden. Jeg vet det skrives langt flere kontrakter i disse dager, så jeg forventer at ZOE tar store innhogg i markedsandeler utover høsten :D
Jeg tenkte de kanskje burde uttrykke bedre overfor media og potensielle kunder at det er første bilen hvor du med fordel kan basere deg på lading uten å bruke vanlig stikkontakt noen gang.
Altså, jeg har full forståelse for at ZOE har en fordel med bra hurtiglading, men nettopp muligheten til å kunne lade fra en hvilkensomhelst stikkontakt på enhver campingplass, hytte, utekontakt og over alt ellers er jo etter min mening en enorm fordel med en elbil.
Så er det jo supert å kunne lade raskt på andre steder der det er mulig _i_tillegg_.
Har en følelse av at Renault prøver å endre ladevanene våre på samme måte som Lidl prøvde å endre handlevanene våre. Det er en grunn til at Golf selger i bøtter og spann, nordmenn liker det trygge og kjente.
Hadde Renault fra første dag satt inn en ekstra 3.6kW enfaselader som tok over når bilen ikke ble koblet til 3fas hadde de sluppet å levere med hjemmeladestasjon+trafo (men selvfølgelig hatt det som ekstrautstyr for de som vil ha) og bilen hadde fungert på samme måte som alle andre. Totalkosnaden tror jeg ikke hadde blitt veldig forskjellig, men de hadde nok fått solgt mye flere biler.
Det vil alltid være entusiaster som ikke bryr seg om problemer med saktelading og enkelt jobber seg runt det, men det er ikke der den store kundegruppen og inntektene ligger.
Enig i det Emil, men det er nok litt andre ting som kommer, vent p se:)
Men hvis Renault kommer med alle mulige fantastiske ting i framtiden, er dette desto større grunn til ikke å kjøpe bilen nå, men heller vente og se først? ???
Sitat fra: edakcots på torsdag 04. september 2014, klokken 23:51
Enig i det Emil, men det er nok litt andre ting som kommer, vent p se:)
Jeg venter i spenning, men holder ikke pusten :P
Sitat fra: edakcots på torsdag 04. september 2014, klokken 23:51
Enig i det Emil, men det er nok litt andre ting som kommer, vent p se:)
Jobber du for Renault?
Sitat fra: edakcots på tirsdag 02. september 2014, klokken 18:46
Ja, 34 er ikke mange biler, men nyheten om ladeløsningen kom jo bare for noen dager siden. Jeg vet det skrives langt flere kontrakter i disse dager, så jeg forventer at ZOE tar store innhogg i markedsandeler utover høsten :D
Nå er september snart over, en måned med skrapelodd og store rabatter på utstyr og andre store nyheter der Zoe skulle starte opphentingen av de andre og bli norges mest solgte elbil. Hva tror du fasiten blir i solgte biler?
Og btw:
Sitat fra: Mrtiger på søndag 07. september 2014, klokken 23:27
Sitat fra: edakcots på torsdag 04. september 2014, klokken 23:51
Enig i det Emil, men det er nok litt andre ting som kommer, vent p se:)
Jobber du for Renault?
Snart på tide at du oppklarer dine forbindelser til Renault eller andre som pusher elbiler...
Sitat fra: nime01 på mandag 29. september 2014, klokken 11:43
Skrapeloddene utgår 1 oktober, men mtp lave salgstall (sammenlignet med andre land og bilmodeller) så kan man antakelig regne med at det kommer flere spenstige salgskampanjer fremover. Eks: i Østerrike selges Zoe Life for rett over €20.000, eller drøye 160.000 før rabatter. (ikke sikker på om dette krever batterileie) Hva er grunnen til at den koster relativt mye mer her i landet? Er det frafall av batterileien?
http://www.renault.at/neuwagen/ze-elektrofahrzeuge/zoe/zoe/#preise_und_technische_daten
Om prisen går ned 30-40k, så vil man sannsynligvis enkelt kunne fange potensielle kjøpere av både trillingene, Soul og e-Up!
Alle land untatt Norge må betale batterileie, derfor er de billigere der :)
Ja, slik er det, batterileie, dette betyr jo i f.e. Tyskland rundt 1000 kroner per måned i tillegg til kjøpepris. I Tyskland er det en kampanje med gratis leiebil (jeg tror Clio) i 14 dager per år for de neste to årene for alle som kjøper Zoe for tiden.
Skulle vel ikke være en avtale med Phinergy du sikter til edakcots. Vet at de er i samraler med en større europeisk produsent og levering av av deres metall-luft-batterier.
Vedlagt link til Phinergy (www.phinergy.com) og artikkel fra juni vedrørende Nissan og Renalt-samarbeid med Phinergy (http://www.hybridcars.com/renault-nissan-to-use-phinergys-aluminum-air-battery/)
Skrevet av: edakcots
« på: Søndag 31. August 2014, klokken 22:24 » Sett inn sitat
300 i år og 200 neste år?
Tipper nærmere 1000 i år og 6000 neste år ;D
Det kommer flere nyheter som gjør det svært dumt å kjøpe noe annet, vær du sikker:)
Sitat fra: ElRune på mandag 29. september 2014, klokken 15:33
Skulle vel ikke være en avtale med Phinergy du sikter til edakcots. Vet at de er i samraler med en større europeisk produsent og levering av av deres metall-luft-batterier.
Vedlagt link til Phinergy (www.phinergy.com) og artikkel fra juni vedrørende Nissan og Renalt-samarbeid med Phinergy (http://www.hybridcars.com/renault-nissan-to-use-phinergys-aluminum-air-battery/)
Skrevet av: edakcots
« på: Søndag 31. August 2014, klokken 22:24 » Sett inn sitat
300 i år og 200 neste år?
Tipper nærmere 1000 i år og 6000 neste år ;D
Det kommer flere nyheter som gjør det svært dumt å kjøpe noe annet, vær du sikker:)
Er det samme fyr som poster alle de fantastiske nyhetene som skal komme?
Enten får du si noe mer, for dette begynner bare å bli dumt.
Forumtroll :-\
Sitat fra: Mrtiger på mandag 29. september 2014, klokken 15:38
Sitat fra: ElRune på mandag 29. september 2014, klokken 15:33
Skulle vel ikke være en avtale med Phinergy du sikter til edakcots. Vet at de er i samraler med en større europeisk produsent og levering av av deres metall-luft-batterier.
Vedlagt link til Phinergy (www.phinergy.com) og artikkel fra juni vedrørende Nissan og Renalt-samarbeid med Phinergy (http://www.hybridcars.com/renault-nissan-to-use-phinergys-aluminum-air-battery/)
Skrevet av: edakcots
« på: Søndag 31. August 2014, klokken 22:24 » Sett inn sitat
300 i år og 200 neste år?
Tipper nærmere 1000 i år og 6000 neste år ;D
Det kommer flere nyheter som gjør det svært dumt å kjøpe noe annet, vær du sikker:)
Er det samme fyr som poster alle de fantastiske nyhetene som skal komme?
Enten får du si noe mer, for dette begynner bare å bli dumt.
Forumtroll :-\
Nå har jo jeg blitt omtalt som troll her inne av flere, men det er en annen bruker her som det via hint i det han skriver kan tyde på at han har bein og armer innefor både bil og eventuellt ladestasjons bransjen. Han har fortsetter å skryte Zoe opp i skyene uten å si hvilke relasjoner han har til bransjen selv etter flere oppfordringer fra flere andre brukere her.
Jeg tror det dreier seg om et omfattende ladenettverk som skal tilby gratis lading for Zoe-eiere. Jeg var og tittet på Zoe forleden dag, og da fikk jeg noen hint i så måte. Det skulle gå ut en pressemelding "med det første", men den er vel forsinket. Jeg tipper at det er par ting som må på plass før nyheten slippes. Nå spekulerer jeg, selvsagt, men hva skal man ellers gjøre i ventetiden? :-)
For øvrig synes jeg Zoe er en meget fin, liten bil til en fornuftig pris. Mon tro hva som skjer med skrapeloddet mitt på 20.000 når tidfristen går ut? Hadde ikke tid til å kjøpe bil i september... :-)
Tror jeg heller satser på en portabel chademo lader, som er på samme størelse som bøtta til Renault, hvis jeg i fremtiden trenger å lade semihurtig på 3 fase 400 volt.
Mange lovende produkter på dette området, feks her
http://www.emotorwerks.com/tech/electronics
Hold ut ørlite grann til, det kommer news som gjør valget enkelt... :)
Hei 'Mrtiger' og 'Emil', dersom dere gidder å lese mitt innlegg, fremkommer det temmelig klart at det er et spørsmål til 'edakcots', hvor jeg spør om nyhetene han til stadighet har vist til er relatert til Phinergy. I den anledning legger jeg ved linker slik at andre som leser dette enkelt og raskt kan sette seg inn i bakgrunnen for spørsmålet. Jeg har absolutt ingen forbindelse til 'edakcots'.
'Edakcots' har bl.a skrevet
Renault / Sv: verdifall zoe
« på: Tirsdag 09. September 2014, klokken 23:59 »
Om noen få dager kommer det en pressemelding som får de fleste til å sette kaffen i halsen:)
Renault ligger laaaangt bak som merkevare her i Norge. Det vil endre seg drastisk fra oktober, vent å se...
I mine øyne bør det bety et betydelig teknologisk gjennombrudd, og da fortrinnsvis med tanke på rekkevidde. En merkevare endrer seg ikke i bevisstheten til kundene på grunn av eventuell gratis lading som det er spekulert om, da det er veldig enkelt for konkurrenter å kopiere. Selv om artikkelen jeg refererer til skriver 2016/2017 som en mulig emplementering av Phinergy-teknologien, kan det også være tåkelegging, med den hensikt å overrumple konkurrenter fullstendig. MEN, det er kun mine spekulasjoner.
Hvis Zoe skal bli bestselger til året, må det være at Renault kommer med en batteripakke som øker rekkevidden betraktelig. Hvis dette er tilfellet, blir nok Zoe mitt valg. Hvis de kun er noen rare rabatter eller et eller annet nytt ladesystem, er dette ikke nok får at jeg skal velge en Zoe. Dette er dog mine meninger.
Renault har et dårlig rykte her i Norge, så også en brukertest på nettet i gå der Renault tok de tre siste plassene:( (ikke elbiler)
Sitat fra: ElRune på tirsdag 30. september 2014, klokken 08:18
Hei 'Mrtiger' og 'Emil', dersom dere gidder å lese mitt innlegg, fremkommer det temmelig klart at det er et spørsmål til 'edakcots', hvor jeg spør om nyhetene han til stadighet har vist til er relatert til Phinergy. I den anledning legger jeg ved linker slik at andre som leser dette enkelt og raskt kan sette seg inn i bakgrunnen for spørsmålet. Jeg har absolutt ingen forbindelse til 'edakcots'.
'Edakcots' har bl.a skrevet
Renault / Sv: verdifall zoe
« på: Tirsdag 09. September 2014, klokken 23:59 »
Om noen få dager kommer det en pressemelding som får de fleste til å sette kaffen i halsen:)
Renault ligger laaaangt bak som merkevare her i Norge. Det vil endre seg drastisk fra oktober, vent å se...
I mine øyne bør det bety et betydelig teknologisk gjennombrudd, og da fortrinnsvis med tanke på rekkevidde. En merkevare endrer seg ikke i bevisstheten til kundene på grunn av eventuell gratis lading som det er spekulert om, da det er veldig enkelt for konkurrenter å kopiere. Selv om artikkelen jeg refererer til skriver 2016/2017 som en mulig emplementering av Phinergy-teknologien, kan det også være tåkelegging, med den hensikt å overrumple konkurrenter fullstendig. MEN, det er kun mine spekulasjoner.
Jada, klarer fint å skille mellom dere her, men du hadde en litt trøblete sitering av edakcots i ditt første innlegg.
Det kunne nok vært ganske interessant om det kom nye batterier, men med tanke på at Renault nå har enda en kampanje på gang så tror jeg ikke de vil ta livet av høstens bilsalg ved å si at det snart kommer Zoe med dobbelt rekkevidde. Eneste måtte være om de samtidig sa at bilene kostnadsfritt eller for en veldig lav kostnad ville oppgraderes til den nye batteripakken. Siden vi også snakker Nissan/Renault samarbeid så vil nok eventuelle batterioppgraderinger også gjelde for Nissan sine biler.
Men utifra andre poster til ryktemakeren kan det heller virke som om det er enda en landsdekende kjede av et eller annet slag (annet enn Kiwi) som også skal sette opp ladepunkter og da primært 22kW AC punkter.
Sitat fra: emil på søndag 28. september 2014, klokken 20:00
Sitat fra: edakcots på tirsdag 02. september 2014, klokken 18:46
Ja, 34 er ikke mange biler, men nyheten om ladeløsningen kom jo bare for noen dager siden. Jeg vet det skrives langt flere kontrakter i disse dager, så jeg forventer at ZOE tar store innhogg i markedsandeler utover høsten :D
Nå er september snart over, en måned med skrapelodd og store rabatter på utstyr og andre store nyheter der Zoe skulle starte opphentingen av de andre og bli norges mest solgte elbil. Hva tror du fasiten blir i solgte biler?
Du svarte aldri, men jeg tipper selv 42-43 biler solgt i september
Sitat
Og btw:
Sitat fra: Mrtiger på søndag 07. september 2014, klokken 23:27
Sitat fra: edakcots på torsdag 04. september 2014, klokken 23:51
Enig i det Emil, men det er nok litt andre ting som kommer, vent p se:)
Jobber du for Renault?
Snart på tide at du oppklarer dine forbindelser til Renault eller andre som pusher elbiler...
Venter i spenning.... nesten mer enn de revolusjonerende nyhetene som skal komme snart...
Hvis Renault kommer opp med en bortelader som er like praktisk som det for eksempel leaf-eiere har så vil de kvitte seg med et skikkelig handikapp.. På alle andre områder er jo bilen like bra eller bedre enn de andre bilene i klassen.
Sitat fra: ladov på onsdag 01. oktober 2014, klokken 19:48
Hvis Renault kommer opp med en bortelader som er like praktisk som det for eksempel leaf-eiere har så vil de kvitte seg med et skikkelig handikapp.. På alle andre områder er jo bilen like bra eller bedre enn de andre bilene i klassen.
Hvilken klasse tilhører egentlig Zoe ?
Plasseres den sammen med eUP og trillingene ?
Utifra hvilke biler som ble valgt ut for nyeste testen i Autofil, virker det jo som den ikke regnes som medlem av "Golf-klassen" siden de der valgte eGolf, Leaf, Soul EV og i3 8)
Sitat fra: nagela på onsdag 01. oktober 2014, klokken 20:08
Sitat fra: ladov på onsdag 01. oktober 2014, klokken 19:48
Hvis Renault kommer opp med en bortelader som er like praktisk som det for eksempel leaf-eiere har så vil de kvitte seg med et skikkelig handikapp.. På alle andre områder er jo bilen like bra eller bedre enn de andre bilene i klassen.
Hvilken klasse tilhører egentlig Zoe ?
Plasseres den sammen med eUP og trillingene ?
Utifra hvilke biler som ble valgt ut for nyeste testen i Autofil, virker det jo som den ikke regnes som medlem av "Golf-klassen" siden de der valgte eGolf, Leaf, Soul EV og i3 8)
Har sett i veldig mange tester av Zoe at den sammenlignes med e-up!, men siden den har 5 seter og 338 liter bagasjerom mener jeg heller at den er med i klassen med e-Golf, Leaf og Soul. i3 syntes jeg ikke passer inn i denne klassen da den har 4 seter og et ganske lite bagasjerom.
Sitat fra: nagela på onsdag 01. oktober 2014, klokken 20:08
Sitat fra: ladov på onsdag 01. oktober 2014, klokken 19:48
Hvis Renault kommer opp med en bortelader som er like praktisk som det for eksempel leaf-eiere har så vil de kvitte seg med et skikkelig handikapp.. På alle andre områder er jo bilen like bra eller bedre enn de andre bilene i klassen.
Hvilken klasse tilhører egentlig Zoe ?
Plasseres den sammen med eUP og trillingene ?
Utifra hvilke biler som ble valgt ut for nyeste testen i Autofil, virker det jo som den ikke regnes som medlem av "Golf-klassen" siden de der valgte eGolf, Leaf, Soul EV og i3 8)
Golf:
Lengde: 4.270
Bredde: 1.799
Høyde: 1.450
Totalvekt: 1510
Zoe:
Lenge: 4.080
Bredde: 1.730
Høyde: 1.560
Totalvekt: 1428
Jeg vil vel dermed si at en Zoe er mye nærmere en Golf i størrelse og vekt enn den er en trilling eller e-up. Til sammenligning er en Soul 4.140 lang og 1.800 bred. Så hvorfor de ikke har tatt med Zoe er noe underlig synes jeg.
Sitat fra: Flips på onsdag 01. oktober 2014, klokken 20:36
Sitat
Hvilken klasse tilhører egentlig Zoe ?
Plasseres den sammen med eUP og trillingene ?
Utifra hvilke biler som ble valgt ut for nyeste testen i Autofil, virker det jo som den ikke regnes som medlem av "Golf-klassen" siden de der valgte eGolf, Leaf, Soul EV og i3 8)
Har sett i veldig mange tester av Zoe at den sammenlignes med e-up!, men siden den har 5 seter og 338 liter bagasjerom mener jeg heller at den er med i klassen med e-Golf, Leaf og Soul. i3 syntes jeg ikke passer inn i denne klassen da den har 4 seter og et ganske lite bagasjerom.
Litt rart at Autofil ikke tok med zoe i den gruppa siden den er nærmest dem i pris, størrelse, rekkevidde osv. Den har jo et handikapp på bortelading..og fordelen med den innovative laderen er på ingen måte realisert i Norge ennå..
Så Renault må kvitte seg med et handikapp(bortelading) og gjøre noe drastisk for å realisere fordelen med chameleon-laderen.
Er det egentlig 44kW-ladere tilgjengelig i Norge? Ser ut som 22kW er det beste du kan håpe på og heller ikke dem er det mange av.
Sitat fra: ladov på onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:43
Er det egentlig 44kW-ladere tilgjengelig i Norge? Ser ut som 22kW er det beste du kan håpe på og heller ikke dem er det mange av.
Det er vel krav fra Transnova nå om at nye ladere skal støtte alle tre standardene (CHAdeMO, CCS og AC), men så jo at den nye hurtigladeplassen på Notodden kun har 22kW AC, men det kan være fordi den er bygget etter gamle krav.
Kostnaden med å utstyre ladestasjone med 43kW AC i tillegg til CHAdeMO og CCS er minimal. Kiwi laderene blir 43kW på AC i tillegg til eventuelle ekstra 22kW AC punkter. Flere steder kan man også lade med AC samtidig fra samme lader som en annen bruker til DC-lading.
Sitat fra: ladov på onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:43
Er det egentlig 44kW-ladere tilgjengelig i Norge? Ser ut som 22kW er det beste du kan håpe på og heller ikke dem er det mange av.
Av alle de forskjellige hurtige/semihurtige ladestandardene er det 22 kW Type 2 det er flest av, med 148 stk. registrert i NOBIL. 43 kW Type 2 er det registrert 17 av. Det er 108 hurtige CHAdeMO-punkter og et semihurtig. Combo er det 50 hurtige av og 1 semihurtig. Det det er flest av er altså:
1. Type 2 (165)
2. CHAdeMO (109)
3. Combo (51)
Det det er aller flest av er selvsagt Schuko, men det er ikke hurtig eller semihurtig. :)
Sitat fra: Flips på torsdag 02. oktober 2014, klokken 01:09
Sitat fra: ladov på onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:43
Er det egentlig 44kW-ladere tilgjengelig i Norge? Ser ut som 22kW er det beste du kan håpe på og heller ikke dem er det mange av.
Av alle de forskjellige hurtige/semihurtige ladestandardene er det 22 kW Type 2 det er flest av, med 148 stk. registrert i NOBIL. 43 kW Type 2 er det registrert 17 av. Det er 108 hurtige CHAdeMO-punkter og et semihurtig. Combo er det 50 hurtige av og 1 semihurtig. Det det er flest av er altså:
1. Type 2 (165)
2. CHAdeMO (109)
3. Combo (51)
Det det er aller flest av er selvsagt Schuko, men det er ikke hurtig eller semihurtig. :)
Og snur vi litt på det for å gjøre det helt riktig og baserer det på dine tall med en liten justering på antall semihurtige DC ladere:
Hurtige ladepunkt:
1. plass: CHAdeMO, 108 stk
2. plass: Combo, 50 stk
4. plass: AC 43kW, 17stk
Semihurtige ladepunkt:
1. plass: AC 148stk
2. plass: CHAdeMO, 2 stk
2. plass: Combo 2 stk
Holder de ordentlige Supercharger (DC) plassene til Tesla utenfor lista.
Det heller ingen tvil om at antallet semihurtige AC punkt (22kW) kommer til å overgå alle andre alternativene samlet flerefoldige ganger innen kort tid, men akkurat nå er nok en bil med CHAdeMO mer praktisk hvis man skal kjøre rundt omkring i Sør-Norge uten Tesla.
Hei Når man har forstårr hva lade er så er Zoe førstevalg. de andre bilene kavner langt bakpå. rekkevidden er god og problemet med IT nett er bare tull. det kommer hundrevis av 22 kw og 43 kw og for å si det som Tesla eier. Det er den nærmeste til friheten til en tesla. samt at om du er tesla eier så er dette kjøpet som bil nummer to kjempebra. Du lader hjemme på 2 timer. Samt at du får ladestasjon til Teslaen. tesla er en rå bil men når du kommer fram til 2243 kw er det kun Zoe som kan bruke den. Har fått en treg start, men denne er en ulv i fåreklær.
Ble også litt diskutert i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16845.msg292765.html#msg292765 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16845.msg292765.html#msg292765)
Men fortsatt var det bare 351 Zoe registrert ved utgangen av november 2014.
Jeg tippet 300[1] registrerte biler fra 1. september og ut året, edakcots tippet 1000[2] i samme tidsperiode. Jeg hadde et forbehold om mer desperate kampanjer etter skrapeloddene, noe vrakpantkampanjen og fortum-ladingen forsåvidt er, men tror nok jeg kommer nærmest når året er avsluttet. Jeg mangler 96 biler for å nå tallet mitt, edakcots mangler 796. Så får vi se hvor mange biler de klarer å få registrert i desember
[1]: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15874.msg253596.html#msg253596 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15874.msg253596.html#msg253596)
[2]: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15874.msg253731.html#msg253731 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15874.msg253731.html#msg253731)
Sitat fra: kos på torsdag 11. desember 2014, klokken 18:12
Hei Når man har forstårr hva lade er så er Zoe førstevalg. de andre bilene kavner langt bakpå. rekkevidden er god og problemet med IT nett er bare tull. det kommer hundrevis av 22 kw og 43 kw og for å si det som Tesla eier. Det er den nærmeste til friheten til en tesla. samt at om du er tesla eier så er dette kjøpet som bil nummer to kjempebra. Du lader hjemme på 2 timer. Samt at du får ladestasjon til Teslaen. tesla er en rå bil men når du kommer fram til 2243 kw er det kun Zoe som kan bruke den. Har fått en treg start, men denne er en ulv i fåreklær.
Men frem til landet er tapetsert med 22kW på hvert gatehjørne er ikke Zoe like fleksibel som de andre elbilene, og feil på AC-ladestolper forekommer det også.
Hei Emil - hvem gidder å henger rundt ladestolper med minimum av lading, når du har tilnærmet hurtiglading hjemme. Og skal du på tur så er det bare å lete etter en 22kw om det ikke er en 43.
Ladestolper med 16 er i hvertfall ikke et alternativ med mindre du skal stå der til dagen etter.
Sitat fra: kos på torsdag 11. desember 2014, klokken 18:21
Hei Emil - hvem gidder å henger rundt ladestolper med minimum av lading, når du har tilnærmet hurtiglading hjemme. Og skal du på tur så er det bare å lete etter en 22kw om det ikke er en 43.
Ladestolper med 16 er i hvertfall ikke et alternativ med mindre du skal stå der til dagen etter.
Som nevnt tidligere har ikke jeg mulighet til å få montert halvsemihurtig 11kW ladepunkt hjemme. I tillegg er det en 5 mils tur/retur runde til nærmeste 22kW ladepunkt som ofte er okkupert av sakteladende biler, og i områdene jeg kjører mest eksisterer det ikke andre 22kW ladestolper i dag. Også veldig praktisk når vi er på tur til familie i Oslo gir noen timer på 16A lading mye kapasitet uten at jeg trenger å ta ekstra ladestopp på 22kW stolper og det er greit med CHAdeMO ladere (og det blir bare flere av de også). De stedene det ikke er CHAdeMO idag er det heller ikke 22+kW AC.
For å ta et lite eksempel på en litt spesiell, men ikke utenkelig arbeidsdag for meg:
Kjører 7 mil til første sted, er der to timer og lader på 16A, kjører så 5 mil videre til neste sted og er der to timer mens bilen lader på 16A. Igjen 5 mil til nytt sted jeg er i to timer og lader på 16A og så er det 5 mil hjem.
I Leafen går dette helt problemfritt, i en Zoe haddet jeg måttet kjøre omvei til 22kW ladestolpe og ladet der 30-60 minutter og i værste fall måttet vente på at en sakteladende bil skal flytte seg.
Hvilen av alternativene med Leaf og Zoe tror du jeg bruker kortest tid totalt sett? Og nei, en 27kg gul bøtte er ikke et alternativ til kladdløs Charge-Amps kabel.
Greia med schuko er at den finnes *overalt*. Selv om du bare tar med dem som er plassert sånn at de kan utnyttes av en parkert elbil så snakker vi fortsatt om 6-sifrete antall 'ladepunkter'.
For min egen del har jeg en søster ca 6 mil unna og en far ca 16 mil unna. Søs kan jeg besøke med elbilen men jeg må påregne en ladestopp på vei hjem. Heldigvis har jeg opptil flere hurtigladere på veien men med en universal schuko-kabel kunne jeg ladet men jeg drakk kaffe og kuttet ut ladestoppen på vei hjem.
Turen til faren min må uansett planlegges med en ladestopp i hver retning, problemet er at i dag så er nærmeste lademulighet når jeg er vel fremme et 22kW-ladepunkt en halv mil unna. Jeg må altså regne med å ofre 1-2 timer besøkstid fordi jeg ikke kan bruke den schuko-kontakten han har i garasjen. Siden jeg som regel overnatter vil jeg uansett ha fulladet bil til hjemturen.
Det jeg har prøvd å få fram i de fleste diskusjonene er at høyeffekt AC-lading er kommet for å bli og beste løsning for hurtiglading, men det må ikke gå på bekostning av problemfri saktelading på schuko eller Type2 på enfaset IT-nett. De fleste elbilistene har skjønt det og kjøpt noe annet enn Zoe. En del Zoe-eiere kjører på en måte og i områder der schuko-lading ikke er nødvendig (TN-nett eller liker å ta ladestopp på veien) og en del satser på at Renault etterhvert kommer opp med et ordentlig alternativ (dvs, ikke 27kg bøtte) for saktelading på IT-nett.
Salgstallene sier jo alt: Zoe hadde frem til 1. desember 2014 solgt færre Zoe totalt sett enn Nissan gjør med Leaf på en gjennomsnittlig måned uten at bruktimporten medregnes.
Hei igjen - det er akkurat som et rovdyr som får smaken på blod. Når man først har forstått betydningen av rekkevidde og hurtigladin vil du aldri tilbake til stikkontakten. - livet blir fritt. En følelse lifene aldri har følt.
Sitat fra: kos på torsdag 11. desember 2014, klokken 20:18
Hei igjen - det er akkurat som et rovdyr som får smaken på blod. Når man først har forstått betydningen av rekkevidde og hurtigladin vil du aldri tilbake til stikkontakten. - livet blir fritt. En følelse lifene aldri har følt.
Når jeg er på langtur hurtiglader jeg, når jeg er på arbeid saktelader jeg. Eneste forskjellen mellom Leaf og Zoe der er at sakteladingen er dobbelt så rask på Leaf som den gule bøtta og det er ingen problemer.
Hvis du hadde valget mellom å saktelade mens du er på jobb eller ta et hurtigladestopp på hjemveien når ektefelle og unger venter, hva ville du valgt?
Emil da - lifen har en bitteliten lader om bord kontra en Zoe. Du har nesten ingen peiling på hva en 22 kw eller 43 kw er for noe. Kan mer sammenligne når du hurtiglader - tar du poenget nå, og sjekk kartet med type 2. Selv en 11 kw er som en hurtiglader semihurtig for Liefen .
Sitat fra: kos på torsdag 11. desember 2014, klokken 20:46
Emil da - lifen har en bitteliten lader om bord kontra en Zoe. Du har nesten ingen peiling på hva en 22 kw eller 43 kw er for noe. Kan mer sammenligne når du hurtiglader - tar du poenget nå, og sjekk kartet med type 2. Selv en 11 kw er som en hurtiglader semihurtig for Liefen .
Poenget er jo att man vil slippe hele ladestoppen, man vil lade mens bilen er parkert...
Sitat fra: kos på torsdag 11. desember 2014, klokken 20:46
Emil da - lifen har en bitteliten lader om bord kontra en Zoe. Du har nesten ingen peiling på hva en 22 kw eller 43 kw er for noe. Kan mer sammenligne når du hurtiglader - tar du poenget nå, og sjekk kartet med type 2. Selv en 11 kw er som en hurtiglader semihurtig for Liefen .
Har hurtig og semihurtigladet Leafen masse og vet hva det er. Ladetiden er ikke alt, er totaltiden fra avgang til ankomst som teller. Jeg vil mye heller lade mens jeg stopper enn å stoppe for å lade, uansett hvor rask ladingen eventuellt er. Holder det med saktelading mens jeg gjør andre ting er det en mye raksere løsning totalt sett enn å ta et hurtigladestopp jeg ellers ikke trenger.
Sitat fra: edakcots på onsdag 13. august 2014, klokken 01:14
Har dere noen innvendinger til hvorfor man skal kjøpe noe annet?
For å kome med mitt innspel i tråden:
Då vi skulle sjå på elbil, kokte det i hovudsak ned til at vi prøvekøyrde Kia og Zoe (foreldra mine har Leaf, BMW var ikkje interessert i å ha oss på prøvekøyring og det var uaktuelt å ha noko som helst med VW å gjere).
Det er ingen tvil om at inkludert hurtigladar ikkje er dumt. Zoe var òg uslåeleg på pris. Vi var likevel eitt hundre prosent sikker på at vi mykje heller ville betale litt ekstra, og vente mykje lengre, på Kiaen. Kvifor?
I det sekundet vi satte oss inn i bilen, kjentest det som om vi sat i ein Corolla frå byrjinga av 90-talet. Det verka som om Renault hadde gått inn for at alle element med interiøret skulle skrike "BILLIGBIL". Grå knudreplast, seter med 90-talsstil, vippebrytarar her og der... Det heile var ekstremt skuffande.
Veldig mange som kjøper desse små elbilane, er nok førstegangs nybilkjøparar, som oss. Når vi skal ta eit så drastisk val i livet som å bruke fleire hundre tusen på splitter ny bil, då ønskjer vi at det skal følast som det faktisk er ein ny bil vi kjøper. Så lenge Renault har spart kvar euro dei kunne på interiøret, trur eg mange som oss vil snu i døra og sjå etter alternativ. Når Kia no klarar (minst) same rekkevidde, og ligg i same prisklasse, men kjennest som ein moderne, til dels eksklusiv bil, er det nok ein grunn til at dei har 10 månader ventetid, medan Zoe har 1...
Eg ser at folk tidlegare i tråden har nemnt at Renault har dårleg rykte i Noreg. Eg er såpass ung at det har gått meg hus forbi. Vi var opne og positive til Zoe heilt fram til prøvekøyringa.
(kan jo òg nemnast at bilen utvendig er noko av det styggaste som nokon gong har køyrd på 4 hjul, men det er vel ein subjektiv vurdering :-X )
Jeg prøvde Golf, Soul, Zoe og Leaf, likte Golfen best å kjøre, Zoe var god å kjøre og veldig god oversikt, Soul var kul, veldig mye knapper, men dårlig oversikt, føltes som å sitte inne i en tanks, Leaf føltes ikke bra, som om jeg satt oppå bilen å kjørte. Helt subjektivt selvfølgelig.
Valget ble Zoe pga leveringstid, pris, kjørefølelse (bortsett fra klunklyden når dørene lukkes), varmepumpe, ladestrukturen passer perfekt til mitt kjøremønster, får "gratis" ny 20A kurs ut i garasjen, montert opp ordentlig veggboks, så jeg slipper schuko. Så er det bonuser som gode resultater i Euro Ncap, stort bagasjerom, mulighet for å lade på 22kW og 43kW.
Så får vi se når bilen kommer :)
Får min Zoe til uka og hurtiglader installert på mandag. Valgte den pga at vi ikke ville ha større bil til bruken som Zoe'n kommer til å ha og nok kostet det.
Det store poenget er at jeg kommer til å bruke den 20 mil t/r jobb og da er man avhengig av hurtiglading udner middagsspising for å kunne ha mulighet til å benytte den til kjøring av barn, handling etc.
Går ikke da med saktelading som de andre har.
Utvendig design uovertruffen og stilig inni. Ikke brukt penger på å lage plast som "føles" som kvalitet men mer på design.
Meget bra styrefølelse og greie seter.
Kia'en litt tøff å se på (veldig subjektivt) og mye plass. Kipt billig-plast-interiør (men meget gode forseter i forhold til Zoe/(standard)Golf/e-Up ved kort test) og plastskinn drar ned. Uansett for stor til vårt bruk men rett for andre.
Forhandlernettverk er uansett viktig, og det blir spennende sidne jeg har kjøpt fra en som jeg ikke kjenner til fra før (selger også Kia)
Hei ser at det kan være greit med en stikkontakt nå og da - men rekkevidden du får igjennom den krever at du står der i timer - så jeg er vel litt frekk når jeg antyder at det er parkering du trenger.
Da blir det litt søkt når du må oppta den plassen leeeenge. Og alle om kommer bak får ingen. Og slik vil vi ha det. Godt skjulte parkeringsplasser. Nei - hurtigladere og parkeringsplasser adskilt. Trådene på forumet er fult av bileiere som kun bruker ladestolpene til parkering og at det er trangt om lading. Når det nå dobles og triples med elbiler, så kan vi ikke kalkulere med lampepunkt til alle med parkering. Jeg har tatt forhåndsregler og kjøpt Zoe.
Emil - du tar jo ikke poenget. Leafen har ikke en lader som kan utnytte 22 /43 kw. Du er en kjempe irritasjon om du står på en 43 kw med vesleladeren din og bak står en annen med lader som kan ta imot. Like irriterende som Tesla eiere som står på Stikkontakter med nesten fult batteri.
Det kommer dobbelt om ikke triples antall elbiler. Hvordan tror du verden blir for deg. De bygger stort sett ut 22 og 43 kw ut i dag. Samt Tesla sine SC. Her kommer du til å få deg en overaskelse med leafen din.-
Sitat fra: kos på fredag 12. desember 2014, klokken 11:46
Emil - du tar jo ikke poenget. Leafen har ikke en lader som kan utnytte 22 /43 kw. Du er en kjempe irritasjon om du står på en 43 kw med vesleladeren din og bak står en annen med lader som kan ta imot. Like irriterende som Tesla eiere som står på Stikkontakter med nesten fult batteri.
Det kommer dobbelt om ikke triples antall elbiler. Hvordan tror du verden blir for deg. De bygger stort sett ut 22 og 43 kw ut i dag. Samt Tesla sine SC. Her kommer du til å få deg en overaskelse med leafen din.-
Leafen min har Type1 kontakt og kan dermed ikke kobles på en 43kW AC ladekontakt. I tillegg er det flere 50kW CHAdeMO kontakter enn 43kW AC kontakter i dag, og i mitt nærområde er det også mer CHAdeMO enn 22kW AC. Jeg kjøpte bil for å bruke den med en gang, ikke vente 12 måneder på en eventuell utbygging av ladekontakter.
Sett at man må kjøre en tur/retur strekning som krever påfyll av strøm velger jeg å ta det påfyllet mens jeg har stoppet og gjør andre ting (jobb) mens du foretrekker å ta et ekstra stopp ved en 22kW ladestolpe på hjemveien. Gitt ellers like forutsetninger kommer jeg hjem først.
Hei den taper du? Zoe går lenger, tar kortere tid å lade opp hjemme. Eneste gangen du vinner er når du skal ta lange stopp. Men Zoe kan også lade på stolpe. med boksen. Så om du sammenligner en Leaf med en Zoe på tur, så taper du. For ikke å snakke om når du kommer hjem - en time eller to for så skal videre ( Skjer antagelig aldri hos deg, men alltid hos meg)må ladde i timesvis mens Zoe er ladet på 2 timer. Smaken av frihet - vil aldri tilbake.
Sitat fra: kos på fredag 12. desember 2014, klokken 12:58
Hei den taper du? (masse tull)
Nå må du begynne å lese det jeg skriver og ikke bare tulle.
Var ingen direkte sammenligning mellom Leaf og Zoe over samme strekning, men sett at jeg kjører en strekning der Leafen må lades for å klare tur/retur og du kjører en annen strekning der Zoe må lades for å klare tur/retur vil det totalt sett gå rakere å lade når man uansett skal stoppe (f.eks jobb eller lignende) enn å ta et ladestopp på hjemveien.
Det er denne lille forskjellen enkelte av Zoe-folket nekter å godta. De vil heller lade ved sine 22kW stolper enn å fylle batteriet mens bilen uansett står stillle.
Hvis jeg ellers får fulladet batteriet på jobb trenger jeg ikke lade hjemme og kan dra rett ut igjen på trening mens du må lade opp bilen din først.
Så det kan du ikke med en Zoe ? den lader på alle områder som en Leaf. 220 1 fase. TN IT nett. Men nettet må være i orden. Ingen Jordfeil - da er det betryggende at det ikke virker.Det handler kun om kabel og hvilken type. Noe som er en forhandling når du kjøper bilen. Samme med tesla- tar alt - inkludert Leafen sine enemerker. Handler kun om løsninger.
PS eier av både tesla og Zoe. Disse er som søsken når det gjelder lading. Men har ikke rekkevidde angst --------- den er overlatt til andre.
Sitat fra: kos på fredag 12. desember 2014, klokken 13:17
Så det kan du ikke med en Zoe ? den lader på alle områder som en Leaf. 220 1 fase.
8A vs 16A (eller 32A på ny Leaf) på enfase IT er ikke det samme, og så slipper man å bære ut 27Kg med gul bøtte hver dag man skal lade.
Det som for min del ikke er tvil er at jeg har kjørt ca 30.000km i Leafen min. Hadde det vært en Zoe jeg hadde fått på det tidspunktet hadde den knapt blitt kjørt siden den ikke har kunnet lades praktisk på noen av stedene jeg normalt sett vil lade. Hjelper lite med rask lading hvis man må kjøre 5 mil for å komme tur/retur lader. Og eGolf, eUp, i3 og Soul hadde gått omtrent like bra som Leaf. Selv Think med Zebra eller Litium hadde nok kunnet dekket det meste av kjøringen. Noen av bilene over hadde nok hatt litt plassproblemer, men selve kjøring/lading hadde de klart problemfritt i motsetning til den ene franske vidunderbilen.
Men kan i være enige om en ting uavhengig av bil og lademåter: Det er bedre å lade når man uansett har et stopp, enten et er handel eller jobb, enn å ta et ekstra ladestopp på veien?
Fastfood og fastcharge :)
http://m.hegnar.no/motor/artikkel529419.ece
Herlig!
Kanskje ikke der jeg er oftest, men hvorfor ikke....
Kiwi derimot... jeg er fan av Tina!
Uansett - jeg er imponert over hva Renault gjør for oss....
Sitat fra: Elmar på fredag 12. desember 2014, klokken 20:16
Fastfood og fastcharge :)
http://m.hegnar.no/motor/artikkel529419.ece
Hvis det stemmer som det står i artikkelen at alle "Maccer'n" med drive-thru skal få ladestasjoner så vil vi få tettet gapet mellom Vestby og Sarpsborg. Med unntak av utpressingsautomaten til Ishavsveien på Marché Rygge så er det mildt sagt dårlig med lademuligheter på denne strekningen.
Sitat fra: emil på fredag 12. desember 2014, klokken 14:11
Sitat fra: kos på fredag 12. desember 2014, klokken 13:17
Så det kan du ikke med en Zoe ? den lader på alle områder som en Leaf. 220 1 fase.
8A vs 16A (eller 32A på ny Leaf) på enfase IT er ikke det samme, og så slipper man å bære ut 27Kg med gul bøtte hver dag man skal lade.
Det som for min del ikke er tvil er at jeg har kjørt ca 30.000km i Leafen min. Hadde det vært en Zoe jeg hadde fått på det tidspunktet hadde den knapt blitt kjørt siden den ikke har kunnet lades praktisk på noen av stedene jeg normalt sett vil lade. Hjelper lite med rask lading hvis man må kjøre 5 mil for å komme tur/retur lader. Og eGolf, eUp, i3 og Soul hadde gått omtrent like bra som Leaf. Selv Think med Zebra eller Litium hadde nok kunnet dekket det meste av kjøringen. Noen av bilene over hadde nok hatt litt plassproblemer, men selve kjøring/lading hadde de klart problemfritt i motsetning til den ene franske vidunderbilen.
Men kan i være enige om en ting uavhengig av bil og lademåter: Det er bedre å lade når man uansett har et stopp, enten et er handel eller jobb, enn å ta et ekstra ladestopp på veien?
Er helt sikker på at ALLE som er interessert i Zoe har fått med seg at du emil synes det er en drittbil som ikke har livets rett, hva med å la Renaultfolket i fred?!?
Du trenger ikke komme med masse forklaringer og bla bla bla bla
Til dere andre: Hadde valget stått mellom Zoe og Leaf hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg hadde ikke valgt Leaf for å si det slik!
Ønsker alle som har valgt Zoe lykke til, håper det meste av ladeutfordringer ordner seg.
Til dere som sitter på,gjerdet, så har jeg nå kjørt min første elbil 2,5 måneder og 3500 km, jeg har ladet EN gang utenfor hjemmet, dette for å prøve type1 til type2 kabelen, så ladeproblemer trenger ikke være problem. Jeg tror den som har størst problemer her er emil.
Hei - det som er det store problemet Emil er at jeg føler at du med ditt bilhold er avhengig av å finne et støpsel for at dagen skal gå opp. M ;Ditt bilhold er bygget på at hjemelading og lading på 22/43 og SC er mitt utgangspunkt. Etter min mening er at man skal ha et lade syklus som ikke gjør at man hele tiden er avhengig av en stikkontakt. Derav rekkevidde angst. Så om du synes det er ok med den angsten, så står ikke jeg i veien for deg. Men kommer det nok med elbileiere med samme behov som du, så sliter dere. ;D
Og istedenfor å faktisk svare på spørsmålene dreier dere saken igjen mot meg som person. Har aldri sagt at Zoe er en drittbil, påpeker bare at den fortsatt har en del ladeutfordringer ingen annen elbil har og salgstallene viser det veldig godt. Renault har prøvd seg på flere kampanjer og løsninger for å jobbe seg rundt problemet, men de faktiske problemet er i prinsippet ikke løst enda. Igjen ber jeg dere påpeke faktafeil i de jeg har skrevet.
Ny motor og 8 % lengre rekkevidde på ZOE i 2015.
http://news.yahoo.com/renaults-electric-cars-little-further-170329761.html?soc_src=copy
SitatRenault Norge og Fortum Charge & Drive har inngått et samarbeid med McDonalds Norge AS, som inkluderer alle Drive-Thru restauranter, opplyser selskapet i en pressemelding. Samarbeidet omfatter utbygging av 30 doble 22-KW og 30 doble 7,2-KW AC ladere. De første 10 er allerede etablert og klare for bruk.
Når det gjelder 7,2 kW ladepunkt - antar at de kan benyttes av Zoe (Type 2 kontakt og TN-nett) eller....?
Sitat fra: refreol på mandag 15. desember 2014, klokken 13:43
SitatRenault Norge og Fortum Charge & Drive har inngått et samarbeid med McDonalds Norge AS, som inkluderer alle Drive-Thru restauranter, opplyser selskapet i en pressemelding. Samarbeidet omfatter utbygging av 30 doble 22-KW og 30 doble 7,2-KW AC ladere. De første 10 er allerede etablert og klare for bruk.
Når det gjelder 7,2 kW ladepunkt - antar at de kan benyttes av Zoe (Type 2 kontakt og TN-nett) eller....?
Det er lov å håpe. Enfase TN-nett kan by på problemer med schukokladd. Bilen ser vel i prinsippet ikke forskjell på stolpe og kladd annet enn på ladefarten. Det fine er at trefase (11kW, 22kW, 43kW) alltid fungerer... bortsett fra når stolpene er nede (som Flykafeen Tønsberg en periode) eller 43kW Kiwi lader med (software?) feil på Billingstad ikke vil lade bilen...
Så flott at du informerer om nedetid på et par AC-ladere. Da er det godt å vite at det ikke er langt til neste;)
Sitat fra: Herlingo på mandag 15. desember 2014, klokken 17:14
Så flott at du informerer om nedetid på et par AC-ladere. Da er det godt å vite at det ikke er langt til neste;)
Jepp, fra Flykafeen er det bare 2.5 mil nordover til Kiwi Holmestrand og drøye 4 mil til Meny Stavern. Si det til han som ble stående i veikanten med Zoen sin.
Sitat fra: refreol på mandag 15. desember 2014, klokken 13:43
SitatRenault Norge og Fortum Charge & Drive har inngått et samarbeid med McDonalds Norge AS, som inkluderer alle Drive-Thru restauranter, opplyser selskapet i en pressemelding. Samarbeidet omfatter utbygging av 30 doble 22-KW og 30 doble 7,2-KW AC ladere. De første 10 er allerede etablert og klare for bruk.
Når det gjelder 7,2 kW ladepunkt - antar at de kan benyttes av Zoe (Type 2 kontakt og TN-nett) eller....?
Nei, 1-fase 32A er det som gir best ladefart på IT-nett og altså det som oftest vil velges om man har IT og vil ha litt fres over ladingen. Det kan selvsagt etableres 1x32A stolper på TN-nett også, men jeg vil tro det der like ofte vil bli satt opp 3x16A. Altså vil jeg tro flesteparten av 7,4kW stolpene står koblet på IT-nett, uten at jeg har noen statistikk på det.
7,2 kW ladepunkt hos Fortum blir montert i TN-nett og tilgjengelig for Zoe.
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 16. desember 2014, klokken 08:43
7,2 kW ladepunkt hos Fortum blir montert i TN-nett og tilgjengelig for Zoe.
Herlig!
Det var jo det jeg håpet (og antok...)
Uten at jeg har erfaring fra elektrisk rekkeviddeangst så tenker jeg at det er tryggheten i antall mulige ladepunkter for Zoe som vil hjelpe oss når vi er på "langtur".
Kan ikke du overbringe en takk til Renault fra meg!
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 16. desember 2014, klokken 08:43
7,2 kW ladepunkt hos Fortum blir montert i TN-nett og tilgjengelig for Zoe.
Men Fortum setter vel opp 22kW/43kW på de samme lokasjonene slik at 7,4kW stolpen ikke er relevant for Zoe-eiere?
jkirkebo - og hvorfor er de ikke relevant for en Zoe eier. Den må du forklare ?. Da faktisk Renault har inngått en avtale for oss. Og attpåtil betalt første året. Eller er det slik at bilmerkene uten avtaler skal vi nå gi fortrinnsrett til ladesystemet. Dette er stasjoner som er satt opp i samarbeid med Nissan og Renault.
7,4kW er vel ikke så aktuelt hvis det står et 44kW ladepunkter ved siden av.
tenk om den var opptatt ?
Sitat fra: kos på tirsdag 16. desember 2014, klokken 12:44
jkirkebo - og hvorfor er de ikke relevant for en Zoe eier. Den må du forklare ?. Da faktisk Renault har inngått en avtale for oss. Og attpåtil betalt første året. Eller er det slik at bilmerkene uten avtaler skal vi nå gi fortrinnsrett til ladesystemet. Dette er stasjoner som er satt opp i samarbeid med Nissan og Renault.
Tanken er vel at dersom det er et 22/43kW-punkt på samme sted vil ikke en Zoe velge disse uansett. Jeg mener likevel det i høyeste grad er relevant å vite at utbyggingen er TN-nett over hele fjøla, så har man disse som backup om de raskere punktene ikke er tilgjengelige.
Er slett ikke sikker på at minst 22kW blir tilgjengelig alle steder, det har vel litt med hvor enkelt det er å få nok strøm til stolpene. Dersom dette krever nytt anlegg og større invisteringer tipper jeg 7.2kW bli det eneste alternativet som settes opp på enkelte plasser.
Håper Karmøy/Haugesund står langt oppe på lista. Der er det fryktelig tynt med gode lademuligheter.
Sitat fra: emil på torsdag 11. desember 2014, klokken 18:14
Ble også litt diskutert i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16845.msg292765.html#msg292765 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16845.msg292765.html#msg292765)
Men fortsatt var det bare 351 Zoe registrert ved utgangen av november 2014.
Jeg tippet 300[1] registrerte biler fra 1. september og ut året, edakcots tippet 1000[2] i samme tidsperiode. Jeg hadde et forbehold om mer desperate kampanjer etter skrapeloddene, noe vrakpantkampanjen og fortum-ladingen forsåvidt er, men tror nok jeg kommer nærmest når året er avsluttet. Jeg mangler 96 biler for å nå tallet mitt, edakcots mangler 796. Så får vi se hvor mange biler de klarer å få registrert i desember
[1]: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15874.msg253596.html#msg253596 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15874.msg253596.html#msg253596)
[2]: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15874.msg253731.html#msg253731 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15874.msg253731.html#msg253731)
Og resultatet ble...
September: 43
Oktober: 58
November: 103
Desember: 88
Totalt: 292 registrerte Zoe.
Lite forbehold om solgte vs bruktimport, men uansett mye næmere mine 300 enn edakcots' 1000. Hadde egentlig aldri trodd at jeg ville tippe et for høyt tall.
Når det gjelder tallene vi tippet for 2015 er nok både jeg og edakcots på jordet i våre gjettinger, men ved utgangen av 2015 er jeg rimelig sikker på at totalen er mye nærmere mitt tall.
Nå skal jeg legge denne saken død, og så får vi se fremover på 2015 som året da alle ladeutfordringene til Zoe blir løst på gode måter (ikke store tunge bøtter og en haug med overganger for å få ladet).
innlegg som var ren mobbing er slettet. Bruker er utestengt i en uke.
Lars
emil: Glem Renault. Siden du er fornøyd Nissan-eier, kjøp ny Leaf i stedet. Kjøp ny Tekna fra et firma som har 18 stykker på lager. Løp, løp og kjøp: Link. (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54498133&searchclickthrough=true)